eitaa logo
قران پویان
447 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
661 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ تابش نور محمدی در فاران (حری) 🔹بشارت هجدهم 🔸 از آیه ۱۰ در پاسخ کاهن که از نام آن حضرت سؤال کرده فرماید: نام عجیب است، زیرا که خدا وقتی روان او را آفرید و در نور آسمانی او را گذاشت او را نامید (۱۹) خدا فرمود: صبر کن ای محمد! زیرا که برای تو می خواهم خلق کنم و جهان و بسیاری از خلایق را که میبخشم آنها را به تو حتی این که هر که تو را مبارک میشمارد مبارک میشود و هر که تو را لعنت کند ملعون میشود. 🔹و در آیه ۱۸ فرماید: همانا نام مبارک او محمد است. آن وقت جمیع مردم صداهای خود را بلند نموده گفتند: ای خدا بفرست برای ما پیمبر خود را. ای ! بیا زود برای خلاص جهان. 🔹و در فراز ششم از حرف میم (وحی گذشته كودك) نیز به کلیت آن حضرت اشاره کرده فرموده است: او است جمله و كل. (آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری.) و چنان که از این جمله مستفاد می گردد، پیمبر اسلام به شخصه، عموم پیمبران بوده و مظهریت تامه همگی برگزیدگان خدای را دارا است. 🔸 مجید نیز در مورد خاتمیت آن حضرت، گاه از منطق افضلیت وارد شده می فرماید : فكيف إذا جئنا من كل أمه بشهيد وجئنا بك على هؤلاء شهيدا . (نساء، 441 ) پس چگونه است حالشان آن هنگامه ای که از هر امتی گواهی آوریم، و تو را بر همه آن امت ها و گواهانشان گواه آوریم؟ 🔹 انبیاء به تصدیق خاتم انبیاء شناخته میشود و هنگامی آن بزرگوار را مصدق انبياء خوانده، تصریح می کند که پروردگار از ازل با عموم پیمبران پیمان گرفته که به آن حضرت ایمان آورده و یاری اش کنند، چنان که می فرماید : وإذ أخذ الله ميثاق النبيین (۱) لما اتيتکم من کتاب وحکمة (۲) ثم جاءکم رسول (۳) مصدق لما معکم (۴) لتومننّ به (۵) ولتنصرنّه (۶) قال ءأقررم وأخذتم على ذلكم إصرى قالوا أقررنا قال(۸) فاشهدوا وأنا معكم من الشاهدين ( آل ، ۸۱ ) و چون خدا از تمامی پیامبران برجسته (صاحب كتاب) پیمان گرفت، که هرگاه به شما کتاب و دادم، سپس شما را فرستاده ای آمد در حالی که آنچه را با شماست تصدیق کننده است، بی گمان به او ایمان بیاورید، و به راستی و درستی یاری اش کنید. (آن گاه) فرمود: «آیا اقرار کردید و بر این پیمان بار گرانم را بر عهده گرفتید؟» گفتند: «آری، اقرار (پایدار) کردیم.» فرمود: «پس گواه باشید و من با شما از گواهانم.» 🔹برگرفته از کتاب 🔸نویسنده : آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی http://yon.ir/Qp8719 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
سلام بر همه خوبان .. خوشبخت کسی است که شکوه رفتارش، آفریننده لبخند زندگی در چهره دیگری باشد ... 🍃ܓ🌸صبحتان به خیر قلبتان مملو از عشق زندگیتان سرشار از نیکی https://eitaa.com/quranpu
📖 ؟ فرد مسلمان در قرآن ✅ و جهاد و در قرآن در قران كريم بهتر است يا پذيرش ؟ به نام خدا هر ساله در ايام محرم و نيز در سالهاي اخير كه موضوع توافقات هسته اي در جريان بود،موضوع جنگ وصلح در اسلام و ارجحيت آنها بر يكديگر و نيز تفاوت صلح امام حسن با جنگ امام حسين ع مورد توجه قرار ميگيرد. در اين صفحه به جمع آوري و ارزيابي آيات صلح در قران كريم خواهيم پرداخت. 1-آیات انتهایی سوره انفال راجع به گروههای مخالف مسلمان که پیمانهای خود رانقض کرده بودند،به پیامبر ومسلمانان دستور میدهد که اگر در جنگ بر انها دست یافتید،با شدت برخورد کنید چرا که آنها خائن هستند(ایات ۵۶و۵۷) سپس در آیه ۶۰ بر حداکثر آمادگی مسلمانان برای ترساندن دشمنان تاکید میکند باعبارت معروف زیر: وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ يَعْلَمُهُمْ  مکارم: در برابر آنها (دشمنان) آنچه توانائي داريد از نيرو آماده سازيد (و همچنين) اسبهاي ورزيده (براي ميدان نبرد) تا به وسيله آن دشمن خدا و دشمن خويش را بترسانيد و (همچنين) گروه ديگري غير از اينها را كه شما نمي‏شناسيد و خدا مي‏شناسد  پس از این آیات که سیاق قتال وجنگ دارند ،بلافاصله در آیه ۶۱ خداوند راه صلح را باز می کند وبه پیامبر خطاب میکندکه: وَإِن جَنَحُواْ لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ﴿۶۱﴾  فولادوند: و اگر به صلح گراييدند تو [نيز] بدان گراى و بر خدا توكل نما كه او شنواى داناست بنا براین در مقابل دشمنان و خائنین تا زمانیکه انها تمایل به صلح و اجتناب از جنگ دارند ،ما باید ضمن حفظ حداکثر امادگی وتوان همه جانبه ،از در صلح وارد شویم و آغاز گر جنگ یا تحریک کننده به جنگ نباشیم. http://yon.ir/Qp8595 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تفسير و تدبر سوره : معانی قسمهای ابتدای سوره 💢یک قسم است كه نخستين آيه براى همان است، سپس «فالعاصفات» و «الناشرات» و «فالفارقات» و «فالملقيات» عطف هايى گوناگون براين «المرسلات» هستند. 💢دو قَسَم است بدين معنى كه دومينش «و الناشرات» است و سه يا چهار با اضافه «فالعاصفات» و «فالفارقات» و در آخر كار پنجمين قَسَم "فالملقيات ذكراً" است، و در هر صورت اين قسم يا قسمها خود سوگندهائى به ادله اى براى تثبيت واقعيت قيامت است. 💢«المرسلات» مؤنث، وصفى است براى موصوف مؤنثى محذوف، كه بر مبناى اطلاقش مناسب ترينش موصوف قوّات و نيروهاى ربانى است، و اين نخستين قَسَم به همان نيروهاى فرستاده شده ربانى است، بحالت «عُرفاً» عُرف هم بمعناى معرفت و شايستگى و پياپى است، چنانكه اين هر سه معنى در لغت آمده، مثلا در آيه (۷:۱۹۹) بمعناى احسان و نيكى است، و بالاخره اين مرسلات ربانى براى معرفت و معروف و پياپى يكديگر در طول زمان به سود مكلفان ريزانند. 💢مرسلات اعم از مرسلات درونى و ، و مرسلات برونى مماس حواس پنجگانه، و نيز مرسلات منفصل پيامبران آلهى، و كل آيات و نشانه هاى ربانى است، كه انسان در اين مثلث شايسته پيوسته مورد ارسالهاى هدايتى معنوى و مادى ربانى قرارگرفته، و در حقيقت در طول زندگى تكليف در ژرفاى ارساليات و ادله هدايتى ربانى غرِ است. «فالعاصفات» عطف به مرسلات است، كه يا كلّ مرسلات و يا برخى از آنها و زشهايى براى خيزشهايى از مكلفان دارند، سپس "والناشرات نشراً" كه نيروهائى نشرو پخش كننده رحمتهايى براى مكلفان دارند. اعم از پخش زندگى وپخش مرگ، نشر هم داراى معانى زيرين است: بازكردن، پخش نمودن، باد رحمت، جداسازى، تراشيدن، پناه دادن، وزيدن، رسائى، زنده كردن، رويانيدن، و روياندن برگهاى درختان، و اينجاـ چون قرينه ويژه اى در كار نيست ـ تمام اين معانى كه رحمتهاى گوناگون پروردگارند مراد مى باشند. سپس "فالفارقات فرقاً" اين فارقات نيروهاى جداسازى ـ طبعاً ـ بر مبناى رحمت وكرامت ربانى است.  💢💢در آخر كار "فالملقيات ذكراً" كه در جمع مرسلات، ناشرات و فارقات آنان يا دواره هاى ربانى را بر مكلفان مى افكنند. "عذراً اونذراً" اين ذكر اعم است از يادآورى نخستين كه بيانگر احكامى ربانى است، بگونه عرف، عصف، نشرو فرِ: جداسازى، كه در اين مربع ـ با معانى گوناگونش ـ حضرت اَقدس الهى همواره يادواره هايى كافى و وافى براى كل مكلفان مى افكند.  🌀مرحله دوم ذكر بعد از است، يعنى كسانى كه تذكر يافته اند ولى تخلف مى كنند مشمول امر به معروف و نهى از منكراند، از اين آيه بخوبى مى فهميم كه يادواره در هر دو جهتش هرگز مشروط به شرط هيچگونه تأثيرى نيست، چنانكه آياتى از قبيل آيه (۲:۶) براى اين كافران هشدار دادن يا عدم هشدار را برابر دانسته، ولى براى مقام رسالت اين برابرى نيست، كه در هر صورت انذار و هشدارش تداوم دارد. عُذْرًا أَوْ نُذْرًا _…_۶ معذوران يا هشدار دهندگان (كه در صورت عدم تأثير مقدرند كه تكليف خود را انجام داده اند)، _…_۶ آيه 6 ـ اينجا در دومين بعد ـ كه «ذكر»: امر به معروف و نهى از منكر است ـ خالى از چهار جهت نيست: يقيين، گمان، احتمال تأثير و يقيين به عدم تأثير، حال آنكه واقعيت وسيعتر از اين يقيين است كه نادانسته احياناً تأثير بخش است، و اينها مشمول «نذراً» هستند، و ديگر «عذراً» كه هيچگونه تأثيرى ندارد، خود عذرى در برابر حضرت اقدس الهى است، گرچه همپاى اين عذر تكرار حجت ربانى است نسبت به كسانى كه هرگز تأثيرپذير نيستند، روى اين مبنا و دو آيه (۷:۱۶۶) و (۳۱:۱۷) و آياتى مشابه در باب امر و نهى، هرگز احتمال تأثيرى شرط نيست، بلكه در زمينه يقيين به عدم تأثير و زيانى كمتر هم اين امر و نهى واجب است.  آرى، اگر اين امر ونهى مشتمل بر ضررى بيشتر باشد طبعاً وجوبش ساقط و بلكه حرام است، و در ضرر برابر مباح و در ضرر كمتر همچنان بر وجوب خود باقى است، چنانكه در آيه (۳۱:۱۷) "يا بنى اقم الصلاة و أمر بالمعروف وَ اْنهَ عن المنكر وَ اصْبِر على ما أصابَكَ إنَّ ذلِك مِنْ عَزْمِ الاءَمُورِ" كه صبر بر زيانهايى فروتر در زمينه امر و نهى واجب است، واگر اين دو مشروط به بى زيانى مطلق بودند، دو اسطوانه نگهبانى از دين نيز نوعاً واژگون بود. 📚تفسیر فرقان http://yon.ir/Qp3980 https://eitaa.com/quranpuyan
با سلام به مخاطبان گرامي كانال قران پويان لطفا با فوروارد پستهاي مطلوب تون از كانال در گروههاي مرتبط و نيز اشخاص علاقه مند كه در پيام رسان ايتا حضور دارند در گسترش مفاهيم قراني سهيم شويد با تشكر
صفحه #قران‌پويان در #اينستاگرام را به ادرس زير دنبال(follow) نماييد. www.instagram.quranpuyan
«پيامبر گرامي اسلام صلي‌الله عليه و آله و سلم»:✨✨ اِنَّ اللهَ حَرَّمَ الغيبةَ كَما حَرَّمَ المالَ و الدَّمَ. خداوند غيبت كردن (مسلمان) را مانند حرمت مال و جان (او) حرام فرموده است (ميزان الحكمة، ج ٧، ص ٣٣٣)✨✨ ـ «مولي اميرالمؤمنين عليه‌السلام»:✨✨ السّامعُ لِلغيبَةِ كَالمُغتابِ. كسي كه را گوش مي‌دهد (در گناه) همانند است. (ميزان‌الحكمة، ج ٧، ص ٣٥٢)✨✨ کانال قران پویان
✳️ تابش نور محمدی در فاران (حری) 🔹آیه ۸۱ آل عمران 🔸جملات هشتگانه آیه فوق به بیان ذیل، و افضلیت پیمبر بزرگوار اسلامی را ثابت و مقام سلطنت و رسالت بر انبیاء را ویژه آن حضرت می سازد . 🔸جمله ۱ به طور ابهام حکایت از زمانی می کند که پروردگار عموم پیمبران را گرد آورده و از تمامی آنان پیمان نصرت و ایمان به حضرت ختمی مرتبت را گرفته است، و كلمة التي که به اصطلاح جمع محلی به الف و لام است، بر حسب قواعد شامل عموم افراد بوده و روی این اصل احدی از پیمبران الهی از این پیمان بیرون نیستند. 🔹جمله ۲ و ۳ بیان وقت نصرت و ایمان به آن حضرت است که: (۲) چون به شما کتاب و عطا فرمودم (۳) و پس از همگی شما پیمبری به سوی شما فرستاده شد که (۴) گفته ها و آنچه با شما بوده است تصدیق نمود (۵) به او ایمان آورید (۶) و یاری اش کنید جمله ۳ دو امتیاز و مقام اختصاصی برای پیمبر بزرگوار اسلام تا ثابت می کند : ⬅️ اول آن حضرت است که مدلول كلمه می باشد زیرا این کلمه که به معنی تراخی و تأخیر است ظهور نور قدوسی محمدی را پس از عموم پیمبران دانسته و حتی فاصله ممتدی را هم که بین آن حضرت و پیمبران بوده بیان کرده است. ⬅️دوم این که عموم رسل الهی فرستاده به سوی امتهایی هستند که عهده دار هدایتشان بوده اند، و جمله (جاء کم) که خطاب به عموم پیمبران است اضافه بر مقام رسالت به معنی فوق، بر عظمت آن حضرت افزوده است که آن بزرگ مرد اسمانی فرستاده به سوی پیمبران نیز هست . 🔸و جمله ۴ نیز امتیاز دیگری است برای آن حضرت که تصدیق کننده رجال است، و هر که از تصدیق او خارج شود از رجال وحی بیرون است. 🔹جمله ۵ پیمبران را ملزم به ایمان به آن حضرت نموده و تصدیق و اعتراف به او را از شرایط رسالت و لوازم ایشان قرار داده است. 🔸 جمله ۶ نصرت آن حضرت را بر ایشان واجب نموده که هر یک به نوبه خود پیروان خویش را به این نور اعظم آگاه ساخته، به آمدنش بشارت دهند. 🔹در جمله ۷ از پیمبران بر این پیمان اقرار و اعتراف گرفته و این بار گران را به عهده آنان ثابت نموده. 🔸و در جمله ۸ به آنان امر فرموده که به موقع خود بر این پیمان گواه باشند و ذات اقدس حق نیز خود را در زمره گواهان به شمار آورده است. 🔹بنابر آنچه گذشت، از آیه فوق مستفاد می گردد که: پروردگار درباره و نصرت حضرت ختمی مرتبت در أزل از عموم پیمبران پیمان گرفته، و أحدى جز وی که مصدق الأنبياء و الرسل است باقی نمانده، و آن حضرت نبی الانبیاء و رسول الرسل است که انبیاء نسبت به وی امت و پیروند و عموم رجال وحی بر پیمان امان و نصرت وی پایدار، و پروردگار با آنان بر این پیمان گواه است. آیا پس از این پیمبر، پیمبر دگری ممکن است؟ و آیا با این تصريحات جرأت پس از پیمبر اسلام برای احدی باقی می ماند؟ 🔹برگرفته از کتاب 🔸نویسنده : آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی http://yon.ir/Qp8719 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
💫اِلهى فَكُنْ عَلَيْنا بِالْفَضْلِ جَواداً، وَ بِالْخَيْرِ عَوَّاداً ✨خدایا تو بر ما به فضل خويش بخشنده باش، و به نيكويى بازگردنده! https://eitaa.com/quranpuyan
📖 قرآن چه می گوید و اجتماعی در قرآن کریم ✅بدی ها ي ديگران را فاش نكنيد مگر براي احقاق حق خود از ظالم 🔸بدي ها را جار نزنيد .رفتارهاي سوء را آشكار نكنيد  آیه ۱۴۸ سوره نساء بیانگر یک دستورالعمل اخلاقی است که بجای امرونهی مستقیم ،خداوند اشکار کردن بدیها را نفی نموده است. لاَّ يُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظُلِمَ  ترجمه فولادوند:خداوند بانگ برداشتن به بدزبانى را دوست ندارد مگر [از] كسى كه بر او ستم رفته باشد . همانطور که ملاحظه میشود تاکید بر آشکار کردن(جهر) گفتار سوء واشاعه آن در جامعه است تا اصل خود بدی. يعني افشاي بدي هاي ديگران مجاز نيست مگر وقتي كه شما براي گرفتن حق خود و دادخواهي از كسيكه به شما ظلم كرده ،مجبور به بيان بدي هاي وي شويد.البته برخي مفسر ين معتقدند در اين موارد هم شما مجاز نيستيد كه مطلب را در كل جامعه پخش كنيد بلكه به كساني يا نهادهايي كه ميتوانند حق شما را استيفا كنند، بگوييد. ان شاءالله خدا همه افراد جامعه بخصوص صاحبان تریبونها ورسانه ها را در ترک این عمل ،موفق بدارد. http://yon.ir/Qp8174 https://eitaa.com/quranpuyan
🌺🌺🌺💐💐💐💐💐💐با تبریک سالروز میلاد پیامبر اسلام ص 👈فایل پی دی اف تدبر در سوره هاي مرحله اول نزول قران اماده و قابل دانلود میباشد. این فایل شامل مجموع فرازبندی سوره ها،عصاره فرازها،درس سورهها و نکات و یادداشتهای آقاي سيدكاظم فرهنگ در سوره های مرحله اول نزول است که قبلا در کانال قران پویان بصورت پستهای روزانه ارسال شده بود. ✅✅ سوره هاي مرحله اول نزول عبارتند از:سوره هاي توحيد شمس اعلي ضحي عصر عاديات تكاثر زلزال قارعه لازم بذکر است تدبر در سوره ها بر مبنای روش ساده فهم قران و باور به انسجام دروني سوره ها در قالب گروه مجازي" تدبر در سوره ها به ترتيب نزول" متشكل از قران اموزان روش فهم ساده قران ، انجام شده است. اين گروه از زمستان سال 1396 تشكيل شده و تا كنون فعال بوده ،هر هفته يا دو هفته،به تدبر در يكي از سوره ها مي پردازد. جهت پس از ورود به سايت،از لينك زير مي توانيد مشاهده و دريافت نماييد. http://quranpuyan.com/yaf_postst3996_dnlwd-fyl-pydyf-tdbr-dr-swrh-hy-mrHlh-wl-nzwl-shml-drs-swrh-h-nkt-mhm-w-klmt-klydy.aspx https://eitaa.com/quranp
4_5778578115345253691.pdf
555.1K
تدبر در سوره های مرحله اول نزول فرازبندي،عصاره فرازها و و نكات سوره هاي توحيد شمس اعلي ضحي عصر عاديات تكاثر زلزال قارعه https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تفسير و تدبر سوره : معانی قسمهای ابتدای سوره به نام خدا در مفهوم و مصداق آیات(۶-۱) سوره مرسلات،اختلاف نظر بین مفسرین زیاد است.سعی ما براین است که مطابق روال مرسوم مان،این قسمها را با توجه به خود قرآن(آیات و سور دیگر) بررسی و کشف معنا کنیم. لذا به سراغ تک تک کلمات میرویم: ۱)مرسلات خداوند در قرآن، بروز و حدوث و نزول پدیده ها و افراد گوناگونی را با فعل ارسلنا توصیف کرده و به نوعی مصداق مرسل شمرده است  ازجمله ناقه صالح(انا مرسلوا الناقه)،پیامبران (وَمَا نُرْسِلُ الْمُرْسَلِينَ إِلاَّ مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ) أَنَّ صَالِحًا مُّرْسَلٌ مِّن رَّبِّهِ فرشتگان (قَالَ فَمَا خَطْبُكُمْ أَيُّهَا الْمُرْسَلُونَ ) حَتَّىَ إِذَا جَاء أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا  شیاطین (أَلَمْ تَرَ أَنَّا أَرْسَلْنَا الشَّيَاطِينَ عَلَى الْكَافِرِينَ تَؤُزُّهُمْ أَزًّا ) بادو طوفان چه بعنوان عذاب چه بعنوان رحمت  إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا صَرْصَرًا فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُّسْتَمِرٍّ ، وَهُوَ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّيَاحَ بُشْرًا بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ، وَفِي عَادٍ إِذْ أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمُ الرِّيحَ الْعَقِيمَ  سیل و باران سنگ و صیحه آسمانی  فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ سَيْلَ الْعَرِمِ، إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ صَيْحَةً وَاحِدَةً، إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ حَاصِبًا إِلَّا آلَ لُوطٍ با توجه به تنوع مرسل ها،باید با دقت در آیات بعد،مراد و مصداق را فهمید ۲)عرفا:در قران کلمه عرف به معنای نیکویی و پسندیده بکاررفته است(وامر بالعرف) در لغت نامه ها،معنی پی در پی نیز ذکر شده است. ۳)عاصف:غیر از این سوره،در سه جای دیگر بکار رفته که همواره با ریح و به معنای باد شدید و طوفانی بکاررفته است. کلمه عصف نیز دوبار در قران به معنای کاه (فجعلهم کعصف ماکول) و غشائ میوه (والحب ذوالعصف و الریحان)بکاررفته است. در لغت نامه ها نیز ریشه عصف را دال بر خفت و سرعت بیان نموده اند.و طوفان هم از ان جهت که اشیا را مانند کاه سبک کرده و با سرعت جابجا میکند ،عاصف گفته اند. لذا بهترین مصداق عاصفات کدر خود قران هم سابقه دارد،بادها و طوفانها هستند. ۴) ناشر: نشَرَ يَنشُر ، نَشْرًا ونُشُورًا ، فهو ناشِر ، والمفعول مَنْشور نشر در قران در معانی گستراندن(ینشر رحمته)،بازکردن کتاب (واذاالصحف نشرت)و زنده کردن زمین (فانشرنا به بلده میته) و افراد مرده (أَمِ اتَّخَذُوا آلِهَةً مِّنَ الْأَرْضِ هُمْ يُنشِرُونَ ،حیوه و لا نشورا) بکاررفته است. در سوره فاطر آیه ۹ خداوند بادها را زمینه نزول باران و احیای زمین میت معرفی کرده و بلافاصله اشاره کرده که نشور و زنده شدن در قیامت هم چنین است. وَاللَّهُ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّيَاحَ فَتُثِيرُ سَحَابًا فَسُقْنَاهُ إِلَى بَلَدٍ مَّيِّتٍ فَأَحْيَيْنَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا كَذَلِكَ النُّشُورُ {۹} و خدا همان كسى است كه بادها را روانه مىكند پس [بادها] ابرى را برمىانگيزند و [ما] آن را به سوى سرزمينى مرده رانديم و آن زمين را بدان [وسيله] پس از مرگش زندگى بخشيديم رستاخيز [نيز] چنين است  بنابراین در اینجا هم با توجه به اینکه کل سوره به حوادث قیامت و یوم الفصل اشاره دارد و جواب قسم نیز به تحقق وعده قیامت اختصاص دارد،مناسب ترین معنای ترکیبی برای عاصفات و ناشرات استفاده از ایه ۹ سوره فاطر است لذا قسمهای ابتدای این سوره هم مشابه سوره نازعات،به کیفیت کار عاملان ایجاد صحنه قیامت اشاره دارد.براین اساس معنای سه ایه ابتدایی چنین خواهد بود: فرستادگان مختلف خدا در زمان برپایی قیامت کار خود را پی در پی انجام میدهند.پس طوفانهایی سریع و سپس باران هایی فرستاده میشود که مردگان را زنده میکند. ۵)فارق: فرق نیز در معنای جداکردن در قران زیاد بکاررفته است:  وَإِذْ فَرَقْنَا بِكُمُ الْبَحْرَ فَأَنجَيْنَاكُمْ وَأَغْرَقْنَا آلَ فِرْعَوْنَ وَأَنتُمْ تَنظُرُونَ ، فَافْرُقْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ  هم چنین در روزقیامت ،مردم متفرق خواهند بود. وَيَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ يَوْمَئِذٍ يَتَفَرَّقُونَ {۱۴} با توجه به سوره قارعه (یوم یکون الناس کالفراش المبثوث) هم معنای پراکنده و جدا ازهم را میتوان برداشت کرد و هم به معنای جداشدن نیکان از بدان. لذا معنای ایه چنین خواهد شد که از میان ان مرسلین ، فرشتگانی ،مردم را پس از زنده شدن،جدا میکنند که با توجه به تاکید سوره بر یوم الفصل و تبعات آن،همین معنای جداسازی مجرمان از متقین یا اهل نار و جنت مناسب تر است. ادامه در پست بعدی👇
۶)ملقیات: القا در قرآن در معانی افکندن ،القا کردن (خیر یا شر)،طرح کردن و بیان کردن بکاررفته است: قَالَ لَهُم مُّوسَى أَلْقُوا مَا أَنتُم مُّلْقُونَ، إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا ،یلقی الیک الکتاب،مایلقی الشیطان، أَؤُلْقِيَ الذِّكْرُ عَلَيْهِ مِن بَيْنِنَا ،وَلَوْ أَلْقَى مَعَاذِيرَهُ، جالب اینکه القا هم با ذکر بکار رفته و هم با معاذیر(عذر) که در این ایات هم وجود دارند. ۷)ذکر: در قران مصادیق و معانی متعددی دارد .ازجمله به معنای یاد کردن،یاداوری و به یاد اوردن نیز استعمال شده است: واذکر فی الکتاب ابراهیم،اولایذکرالانسان اناخلقناه من قبل و لم یک شیئا در سوره فجر و نازعات یکی از مشخصات روز قیامت، متذکر شدن انسانها بیان شده است: وَجِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنسَانُ وَأَنَّى لَهُ الذِّكْرَى ،یوم یتذکرالانسان ماسعی پس یکی دیگر از وظایف فرشتگان مرسل،القا کردن و به یاداوردن رفتارها و گفتارهای هر انسان در دنیاست. ۸) عذر: در قرآن هم به معنای حجت و عذر موجه و هم به معنای بهانه و عذر ناموجه بکاررفته است: قَالَ إِن سَأَلْتُكَ عَن شَيْءٍ بَعْدَهَا فَلَا تُصَاحِبْنِي قَدْ بَلَغْتَ مِن لَّدُنِّي عُذْرًا {۷۶} [موسى] گفت اگر از اين پس چيزى از تو پرسيدم ديگر با من همراهى مكن [و] از جانب من قطعا معذور خواهى بود {۷۶} يَعْتَذِرُونَ إِلَيْكُمْ إِذَا رَجَعْتُمْ إِلَيْهِمْ قُل لاَّ تَعْتَذِرُواْ لَن نُّؤْمِنَ لَكُمْ، ولوالقی معاذیره  ۹)نُذر در جای دیگری از قرآن بکار نرفته است و لغت نامه ها معنای را برای ان بیان کرده اند. لذا معنای آیات ۶ و۷ اینگونه خواهد بود: پس گذشته آنها را به یادشان میاورند (رفتارها و گفتارهاشان) در برابر حجتها یا انذارهایی که به ایشان در دنیا عرضه شده بود ولی آنها تکذیب کرده بودند و وای بر این مکذبین که در ادامه سوره خواهد آمد. سیدکاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp3980 https://eitaa.com/quranpuyan
براي رويت تصاويرمرتبط با ايات قراني و مناسبتها،صفحه در را دنبال(follow) نماييد. www.instagram.com/quranpuyan
: هرهفته تمرين به يك دستور قرآني🍃🍃 :هفته : ادامه موضوع ترك كردن و چيست؟🤔 :رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: آن است كه از برادرت چيزى بگويى، كه خوش ندارد. افشای عیوب مردم، به هر نحو باشد حرام است. (با شعر، طنز، تصریح، تلویح، حکایت، شکایت و... ) «لاٰ یُحِبُّ اللّٰهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ» (تفسير نور) :پیشنهاد می شود دوستان عزیز یک چک لیست تهیه و مواردی را که در ترك كردن و غيبت شنيدن موفق يا ناموفق بوده اند یاد داشت نموده و پس از یک هفته احساس خود و تاثیرات این رفتار را مشاهده نمایند . ‌ ‌ تهيه شده توسط گروه در پيام رسان ايتا در صورت تمايل ميتوانيد با لينك زير به گروه ملحق شويد🍃🍃🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
✳️ تابش نور محمدی در فاران (حری) 🔹پیمبر یگانه : 🔸ما اگر به استناد آیه ۸۱ آل عمران ، دعوی کنیم که قرآن اصل را ویژه حضرت محمد (ص)دانسته، هیچ گونه گزافه گویی نکرده ایم، و از جمله شواهد ما بر این مدعی جمله (ثم جاء كم رسول ...) است که پیمبر خاتم را فرستاده به سوی پیمبران خوانده و دعوت و رسالت آن حضرت را اضافه بر امم عالم شامل عموم و رسل الهی گرفته است. و نیز بعثت پیمبران گذشته را به عنوان مقدمه ظهور نور محمدی معرفی نموده و همین سمت غير اصيل و مقدم را هم به تصدیق و امضاء آن بزرگوار منوط و مربوط دانسته، و عموم رجال آسمانی را به استناد أخذ میثاق عمومی ملزم به ایمان و نصرت آن حضرت فرموده است. 🔹در آیه ۳۳ سوره و آیه ۹ سوره نیز هدف از بعثت آن سرور را ظهور کلی دیانت و احاطه و غلبه بر تمام و کمال دین خوانده، می فرماید : هو الذي أرسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدین کله، ولو كره المشركون توبه، ۳۳ ) اوست کسی که پیامبرش را با هدایت و طاعت پای برجا و تمامی حق فرستاد، تا دینش را بر هر چه دین است پیروز گرداند، هرچند مشرکان را بسی ناخوش آید. 🔸آیا پس از دین حق و کلی دیانت انتظاری باقی است؟! آری مشرکین و آنان که از حقیقت مستورند با مشیت حق مخالفت ورزیده و به اندیشه ظهور جدید و آیین دگری افتاده و با نقاب تحری، حقیقت بزرگ ترین و بیشرمانه ترین تجری بر مقام الوهیت و نبوت کرده اند!!! 🔹برگرفته از کتاب 🔸نویسنده : آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی http://yon.ir/Qp8719 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
. دَمِ جان‌بخشِ نسیم سحری را دریاب پیش ازان کز نفس خلق مکدر گردد روزتان سرشار از معنویت و برکت🍃🌸 https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ مسلمان در قرآن ✅ نماز در قرآن- در قرآن  در ادامه آیات مربوط به اوقات نماز به آیه ۱۱۴ سوره هود اشاره میکنیم: وَأَقِمِ الصَّلاَةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِّنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرِينَ ﴿۱۱۴﴾ سوره هود فولادوند: و در دو طرف روز [=اول و آخر آن] و نخستين ساعات شب نماز را برپا دار زيرا خوبيها بديها را از ميان مىبرد اين براى پندگيرندگان پندى است خلاصه تفسیرالمیزان در مورد این آیه: دو طرف نهار به معنى صبح و عصر است، و كلمه (زلف ) جمع (زلفى ) و بطورى كه مى گويند از نظر معنا و ساختمان لفظى شبيه است به (قرب ) كه جمع (قربى ) است، و اين وصفى است كه به جاى موصوف خود - نظير ساعات و امثال آن - نشسته و تقديرش اين است: و ساعاتى از شب كه نزديك به روز باشد.  يعنى نماز را در صبح و عصر و در ساعاتى از شب كه نزديكتر به روز باشد به پاى دار، و اين ساعات با نماز صبح و عصر كه در يك طرف روز قرار دارد و نماز مغرب و عشاء كه وقتشان ساعتهاى  اول شب است تطبيق مى كند، همچنانكه بعضى از مفسرين نيز گفته اند. و يا تنها با نماز صبح و مغرب كه هر يك در يك طرف روز قرار دارند و نماز عشاء كه وقتش اوايل شب است منطبق مى شود چنانكه ديگران گفته اند و بعضى ديگر حرفهاى ديگرى زده اند. برای مطالعه ادامه مطلب و دیگر نظرات به لینک زیر مراجعه نمایید👇 http://yon.ir/Qo6853 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تفسير و تدبر سوره : معانی قسمهای ابتدای سوره ❓این سیستم وحی رسانی چگونه است؟ ما یک سیستم وحی رسانی می شناسیم که در سوره نجم به طور مشروح با آن آشنا شدیم ، و این سیستم که در این پاراگراف مطرح است نمی تواند همان سیستم باشد زیرا دو عنصر اصلی دارد که آن دو عنصر در رسالت پیامبران نیست. زیرا تا آنجا که سراغ داریم سه پیامبر جهانی می شناسیم که عبارت باشند از حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی و حضرت خاتم الانبیاء(ص) که فاصله هائی حداقل ششصد ساله با یکدیگر داشته اند، و از آخرین آنها بیش از ۱۴۰۰ سال (قمری) گذشته، و باب وحی هم بسته شده است، و خلاصه اینکه «پیاپی» نبوده اند و ارتباط آخرین وصی پیامبر(ص) نیز با ما بیش از ۱۲۰۰ سال است که قطع شده است. 👈👈لذا این آیات به مکانیزم ارسال پیامبران (علیرغم اینکه برخی از بزرگترین مفسران گفته اند) مربوط نمی شود. لذا نوعی دیگر از وحی را باید جستجو کرد که در خور این آیات باشد. 👌حالا اگر به آیات فرعی یعنی آیه های ۲ و ۴ و ۵ و ۶ مراجعه کنیم چــه عناصـری می بینیم؟  پشت سر هم و بسیار سریع بودن، تفکیک، القاء عذر و هشدار. اگر دو آیه اصلی را در رابطه با این عناصر فرعی یکجا ببینیم، نوعی «فرستنده پیام کوتاه» که برای «مخاطب های طبقه بندی شده» خویش، دائماً نوعی پیام های کوتاه می فرستد بنظرمان می آید. 👈👈با این فرض می توانیم تمام فقرات پاراگراف فوق را توضیح دهیم : پیام های کوتاهی پیاپی فرستاده می شود (آیه ۱) که بسیار سریع و پشت سر هم هستند (آیه ۲) و متصدیانی دارندکه این پیامها را بخوبی پخش می کنند (آیه ۳) و در این پخش کردن، برحسب مخاطب های آنها بخوبی تفکیک می کنند (آیه ۴) و محتوای این پیام ها، هشدار دادن و القاء معاذیر (برای توبه و برگشتن به راه صحیح) اســت (آیه های ۵ و ۶) این نوع سیستم وحی رسانی، همان الهامات فردی است که هر کس تجربه ای از آنها را دارد و در سوره شمس هم اشاره شد که «فالهمها فجورها و تقویها» (آنگاه بدی و نیکی اش را به او الهام کرد) اینک آیه ۷ کاملاً مفهوم می شود زیرا خداوند به این سیستم گسترده ای قسم می خورد که هر کس آنرا می شناسد زیرا همگان الهاماتی دریافت می کنند و بطور مستـقیـــم تصوری از خیر و شر و جهان بعدی دارند و این قسم ها به این سیستم گسترده الهام رسانی اشاره دارد و می فرماید ای مخاطب خودت هم میدانی که قیامت وقوع خواهد یافت.👌👌 این بود عرضی که ما در رابطه با قسم های این پاراگراف کرده ایم، اما ببینید تفاسیر ارجمند چه ها فرموده اند، از روایات، نقل قول ها و چه و چه و بالاخره نتیجه گرفته اند که موضوع آیات، همان سیستم ارسال پیامبران است که چنانکه دیدید، نمی توان قبول کرد. 📖تفسير متفاوت استاد گنجه اي http://yon.ir/Qp3980 https://eitaa.com/quranpuyan
: هرهفته تمرين به يك دستور قرآني🍃🍃 :هفته : ادامه موضوع ترك كردن و نظر يكي از مخاطبان كانال پيرامون تاثير پستهاي دو هفته اخير كانال در موضوع ترك : 🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما ضمن تشکر ازشما تذکر نکردن و نشنیدن خیلی خوب بود. من یک چک لبست تهیه کردم ◀روزانه مواردی را که قصد صحبت کردن داشتم با یاد اوری اینکه این گفتار محسوب می شود و ان را انجام ندادم .(ترک )+ ◀مواردی را که از شنیدن دوری کردم با کلامی یا حرکتی ،مثبت + ◀مواردی که هریک از موارد فوق را انجام داده ام ، منفی _ ثبت می کنم . اوایل منفی ها _ زیاد و مثبت ها + کم است. به تدریج منفی ها کم و مثبت ها زیاد می شود . در مرحله 3 به لطف خدای مهربان به جایی می رسی که منفی ها حذف و مثبت های ردیف اول کم می شود.زیرا دیگر ترک عادت هم می شود .اصلا تصمیم به کردن نداری و در اطرافیان شما نیز تاثیر می گذارد. 🌱وقتی شنونده خوبی برای نباشی .غیر مستقیم موجب ترک این عادت در اطرافیان نزدیک خود ، نیز می شوی از اعضا محترم گروه سپاسگزارم توفیق خیرتان روز افزون الحمد لله رب العالمین 🍃 تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا درصورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید🍃🌺🍃🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan