eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
667 ویدیو
605 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ تابش نور محمدی در فاران (حری) 🔹 خاتم النبیین 🔸در آیه ۳۰ سوره ، (موافق آیه ۷۵ آل عمران) که آن حضرت را خاتم رسولان خوانده بود، اضافه بر این مقام، آن حضرت را خاتم پیمبران معرفی کرده، می فرماید : ما كان محمد أبا أحد من رجالكم ولكن رسول ألله و خاتم النبیین ....(احزاب، 40) محمد (هرگز) پدر هیچ یک از مردان شما نبوده، ولی فرستاده خدا و پیامبران بوده است. و خدا همواره بر هر چیزی بسی دانا بوده است . 🔸در کتب لغت عربی میان معنی خاتَم و خاتِم فرقی ننهاده و هر دو را به معنی آخرین ذکر کرده اند. چنان که در مجمع البحرین گوید: خاتم النبیین، یعنی آخرهم ليس بعده نبي. خاتم النبيين یعنی آخرین پیمبران و پس از وی پیمبری نیست. 🔹صراح اللغة گوید: خاتَم و خاتِم و خیتام و خاتام، همگی دارای یک معنی و آن آخرین است. گرچه در صراح اللغة نیز گوید : یکی از معانی خاتم انگشتریست که با آن مهر زنند، ولی در این صورت دلالت آیه فوق بر خاتمیت حضرت روشن تر و صریح تر خواهد بود. زیرا معنى خاتم النبيين چنین می شود که: حضرت محمد در میان پیمبران همچون انگشتریست که با آن مهر می زنند. روی این اصل همان گونه که مهر آخر نامه شاهد صدق و صحت مندرجات نامه است، و چنانچه در زیر مهر چیزی به مطالب نامه افزوده شود از درجه اعتبار ساقط و کذب و جعل شناخته می شود ، رسالت پیمبران نیز تنها با تصدیق و گواهی پیمبر بزرگوار اسلام شناخته شده، و هر که پس از آن حضرت دعوی نبوت و کند، دعوی اش کذب و از درجه اعتبار ساقط، و در حکم عباراتی مجعول است که در زیر مهر و امضاء نوشته شود. 🔹برگرفته از کتاب 🔸نویسنده : آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی http://yon.ir/Qp8719 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
خداوندا! فراخ‌ترین روزی رسانی ات را بر من هنگام کهنسالی و واپسین سال های زندگانی‌ام قرار ده. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ ✅ نكات قرآنی : چرا وای بر نمازگزاران؟  “فَوَیلٌ لِلمُصَلِّینَ” (پس وای بر نمازگزاران!) 👈چرا وای بر ؟! چرا وای بر بی نمازان نباشد؟! زیرا این نمازگزاران به مراتب خطرناکتر از بی نمازانند. و می بینی که نظر خداوند با نظر متعصبین افراطی متفاوت است. خداوند در این آیه شریفه، نمازگزاران را می دهد! زیرا “صلاة” نور حقیقت است، اصل راستی و درستی است، منشأ خدمت و خدمتگزاری است، ریاکاری بر نمی دارد. دکان دنیوی نیست. 👌نمازگزار واقعی خدمتگزار صدیق مخلوقات خداوند است. و جز این نمی تواند باشد. زیرا در ادامه می فرماید؛ اینگونه نمازگزاران “یَمنَعُونَ الماعُونَ” اند. یعنی اینان کسانی اند که مانع از رسیدن مایحتاج روزمره ی مردمان اند. “ماعون”، معیشت مردمان را گویند، هر آن چیزی است که با آن گذران زندگی می کنند. و این نمازگزاران به فرموده ی قرآن، کسانی اند که مردمان را از مایحتاج شان محروم نموده اند. اینچنین نمازگزارانی به جای عزت، حامل ذلت اند. و نماز برای آنان یک پوشش است، حقیقت نیست. و خداوند عزَّ و جَلّ، این نکته را به خوبی می داند و آنان را صریحاً با “وَیل” تهدید می کند! و “وَیل” جز آن معنای ظاهری اش که به “وای” ترجمه می شود، نام عمیق ترین چاه جهنم نیز هست! چاه ویل، از قدیم الایام معروف بوده است. برگرفته از سایت مسعود ریاعی https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تفسير و تدبر سوره : ❓منظور از «رسل» در آیه ۱۱ چیست؟ چگونگی شروع قیامت رادر سوره های زلزال و قارعه دیدیم، بطوریکه دیدیم، زندگی نوع انسان هنوز در روی زمین جریان داردکه حوادث قیامت شروع می شود، ازشروع این حوادث تا اتمام آن، که تکلیف مردم از لحاظ بهشتی بودن یا جهنمی بودن روشن می شود، قیامت نام دارد که آیه های ۱۰-۸ ناظر به آن و آیه ۱۳ نشانگر اتمام قیامت است. آیه ۱۱ نشانگر یکی از حوادث شروع قیامت است که طی آن برای «فرستادگان» سررسیدِ مأموریتی ابلاغ می شود که نتیجه آن مأموریت در آیه ۱۳ ارائه می گردد،که جای بحث وبررسی دارد.  کلمه«رسل» (یعنی فرستادگان) درقرآن حدود ده بار آمده، و فقط یک بار آن مربوط است به «فرستادگانی که مأمور عذاب شهر قوم لوط بوده اند» خلاصه اینکه در شروع قیامت «فرستادگان» مأموریتی می یابند که سررسیدانجام آن «یوم الفصل» (یعنی روز جداسازی مؤمنان و کافران) است. یعنی مدت انجام آن مأموریت از ابتدای شروع حوادث قیامت است تا انتهای آن. اینک این سئوال پیش می آید که آن مأموریت چیست؟ اگر«رسل»(یعنی فرستادگان) را بمعنی پیامبران بگیریم در آنصورت فقط یکجا در قرآن و آنهم در آیه ۱۰۹ سوره مائده چنین می خوانیم : «روزی که خداوند پیامبران را جمع می کند و می گوید چه جوابی دریافت کرده اید؟می گویند علمی نداریم،زیراکه تو خودت دانای پنهانی ها هستی» در این آیه چیزی که در موضوع فوق بما کمک کند دیده نمی شود، اما در آیه ۱۱۸ همان سوره چیزی هست که کمک می کند، آنجا که حضرت عیسی عرض می کــند«..و من برآنها هنگامیکه بین آنها بودم گواه بودم و وقتیکه مرا به وفات رساندی، خودت مراقب آنها بودی وخودت برهر چیزگواهی» از اینجا معلوم می شودکه پیامبران در مدت مأموریت پیامبرانه خویش«گواه»کارهای امت هایشان هستند و چه بسا مأموریت پیامبران در آیه ۱۱ تهیه گزارش رفتارهای امت هایشان و ارائه آنها در «روز جدا کردن» باشد. اما اگر«رسل» (یعنی فرستادگان) را به آن معنی که در آیه «.. اِنّا رسل ربک..»(یعنی ما فرستادگان پروردگارت هستیم ..) که مربوط به انجام عذاب هلاکت درمورد شهرقوم لوط بود، بگیریم، دراینصورت معنی آیات ۱۱ تا ۱۳ این می شود که خداوند «روزجداکردن»را قبلاً معین فرموده،  و هنگام شروع حوادث قیامت به فرشتگان دستور می دهد، و برای آنها سررسید معین می کند، که کار حوادث قیامت را طوری پیش ببرند که تا رسیدن «روز جدا کردن» همه چیز سر موقع مناسب خویش انجام شود، که این یک معنی بهتری است. http://yon.ir/Qp3980 https://eitaa.com/quranpuyan
ذکرروز ۵شنبه 🌺🍃🌺 https://eitaa.com/quranpuyan
:هرهفته تمرین به یک دستور قرانی🍃🍃🍃✨ هفته : ادامه موضوع ترک کردن و 🍃🍃🍃🍃✨ 🌟 شش راهکار عملی برای کنار گذاشتن عادت زشت ✅1 ــ از افرادی که در مورد دیگران صحبت می‌کنند دوری کنید: بعضی افراد هستند که اگر از دیگران صحبت نکنند چیز زیادی برای صحبت کردن ندارند. یکبار به دوستم در مورد عدم تمایل به کردن گفتم و او پاسخ داد: «پس در مورد چه چیزی باید صحبت کنیم؟» متأسّفانه بسیاری از اوقات همینطور است. از گفت‌وگوهایی با کسانی که نمی‌توانند نکنند اجتناب کنید، حتّی اگر یک یا دو دوست خود را از دست بدهید. ✅ ۲ــ به اماکنی که در آنجا می‌شود نروید: در محلّ کار شما حتماً جاهایی وجود دارد که شایعات در آنجا ردّ و بدل می‌شوند. رستوران‌های دانشگاه‌ها به مکانی برای انتشار شایعات شهرت دارند. در فضای مجازی و اینترنت نیز با استفاده از چت‌روم‌ها و نیز برنامه‌های ارتباطی مانند تلگرام، لاین و .. فرصت نامحدودی برای وجود دارد. از قرار گرفتن در فضاهایی که سبب می‌شود در معرض کردن قرار بگیرید، اجتناب کنید. ✅ ۳ـ سؤالات هدایت‌کننده به سمت نپرسید: بسیاری از اوقات در درون خود می‌دانیم که سؤالی را که می‌پرسیم به کجا ختم خواهد شد. از پرسیدن سؤال در مورد فردی که در جمع غایب است اجتناب کنید. ✅ ۴ـ به محض شروع آن را متوقّف کنید: اگر در موقعیّت جدیدی هستند و افراد شروع به کردن می‌کنند، سریع امّا مؤدّبانه و با ملایمت به آن‌ها اجازه دهید بدانند که شما نمی‌خواهید در چنین مکالماتی حضور داشته باشید. آن‌ها را هم ترغیب کند. ✅ ۵ــ سیاست یادآوری به یکدیگر برای پرهیز از را امتحان کنید: با دوستانتان قرار بگذارید که به یکدیگر کمک کنید تا دیگر از کسی بدگویی نکنید. اگر از قبل با هم در این رابطه صحبت کرده باشید، راحت‌تر می‌توانید به هم یادآوری کنید که در حال نزدیک شدن به هستید. ✅ ۶ــ سکوت؛ راه امن: در مباحث اخلاقی و عرفانی «سکوت» یک اصل مهمّ و یک فضیلت ارزشمند است که «به از خامشی هیچ پیرایه نیست» و «ترا خامشی این خداوند هوش/ وقار است و نااهل را پرده‌پوش». امن‌ترین راه برای پرهیز از ، صحبت نکردن در مورد کسانی است که در جمع حاضر نیستند. اگر همیشه این قانون را عمل کنید احتمال غیبت را بسیار کم کرده‌اید. تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا درصورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🍃🍃🌺🍃🍃✨ http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
#مشارکت در تجدید چاپ "کتاب مبانی و روش فهم ساده قران"،با پرداخت هر 10 هزار تومان،در چاپ یک جلد کتاب قرانی از طرف خود یا به نیت #اموات خود مشارکت نمایید. https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37196
✳️ تابش نور محمدی در فاران(حری) 🔸 خاتم رسل 🔹بی مناسبت نیست که برای رفع برخی توهمات و پندارهای بی اساس نمونه ای از روایات اسلام را که در پیرامون ختم رسالت تا به ما رسیده، ذیلا از نظر خوانندگان ارجمند بگذرانیم : ۱) فرمایش (ع) که در باره آن حضرت فرمودند :( أمين وحيه و خاتم رسله. ) وی نگهبان وحی و آخرین رسل الهی است. ۲) نیز فرماید: (فقَفّی به الرسل و خَتَم به الوحي.) خدا، وی را پس از همگی رسل قرار داده و وحی آسمانی را به او پایان داد. ۳) و در خبر است که : (قال الله تعالى يا حبيبي وياسيد رسلي و يا أول مخلوقاتي و يا آخر رسلي.) فرمود خداوند بلند مرتبه : ای حبیب من و ای سید فرستادگانم و اولین مخلوقاتم و ای آخرین فرستادگانم . ۴) از پیمبر اسلام به روایت نموده که فرمود :( انا عقب النبيين ليس بعدي رسول )پس از من رسولی نخواهد آمد. ۵) و نیز از علی (ع)است که : (انا خاتم الوصيين. )من آخرین اوصیا می باشم . 🔸و پر روشن است که: پایان وصایت مستلزم پایان نبوت و رسالت است زیرا هیچ پیمبر الهی بدون وصی (که حافظ و ناشر دعوت و آیین اوست) نیست، و از این لحاظ ختم وصایت، ختم و رسالت نیز خواهد بود. 🔹منحرفين احيانا از عقیدۂ نصاری نیز گامهایی فراتر نهاده، و مدعی نبوت پس از رسول را، ذات یگانه خدا و بلکه خالق خدایان نیز خوانده و با این یاوه سرایی روی را در پندار بی سر و پای تثلیث سفید کرده اند. 🔹برگرفته از کتاب 🔸نویسنده : آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی http://yon.ir/Qp8719 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
💠اللَّهُمَّ انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ لِدِينِكَ ⚜خدايا! او را يارى كن، و به وسيله او براى دينت پيروزى آور کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://eitaa.com/quranpuyan
#مشارکت در تجدید چاپ "کتاب مبانی و روش فهم ساده قران"،با پرداخت هر 10 هزار تومان،در چاپ یک جلد کتاب قرانی از طرف خود یا به نیت #اموات خود مشارکت نمایید. https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37196
با سلام به مخاطبان عزیزکانال با توجه به نظرسنجی انجام شده،تغییراتی در برنامه کانال ایجاد شده که امیدواریم مورد رضایت مخاطبان عزیز قرار گیرد. 💐💐💐💐💐💐💐💐💐 ✳️✳️ جدید ارسال پستهاي روزانه کانالِ قرآن‌پویان 1️⃣ بعد از اذان صبح يا پیام صبحگاهی 2️⃣ ساعت 7 : قرآن چه مي گويد؟ 3️⃣-ساعت ۱۱: ( و پرسش و پاسخ در يك سوره به ترتيب نزول) 4️⃣ساعت 15: قران و :هرهفته عمل به يك دستور قرآنی 5️⃣ ساعت 20: قرآنی (پرسش و پاسخ قرانی،تحقیقات قرآنی،نظرات قرآن پژوهان) ⬅️⬅️لینک کانال تلگرام جهت عضویت: 👇👇 https://telegram.me/joinchat/Ap5cqTwl7zKpxh9F3dF_Lg 💢💢آدرس سایت: 👇👇 www.quranpuyan.com شناسه كانال قران‌پويان در ايتا،تلگرام،گپ : @quranpuyan لطفا براي ساير علاقه مندان نماييد. https://t.me/quranpuyan
کسان منگر و احسان خویش دیده فرو بر به گریبان خویش🍂🍃🍂🍃 آینه روزی که بگیری به دست خودشکن آن روز مشو خودپرست🍂🍃🍂🍃 گروه https://eitaa.com/quranpuyan
✳ تابش نور محمدی در فاران(حری) به لطف خداوند و همکاری خانم ها شجاعت حسینی و پرمایه پستهای مربوط به پیامبر اسلام در قران وعهدین به اتمام رسید. علاقه مندان میتوانند کلیه پستهای ارسال شده در این زمینه را در لینک زیر مطالعه نمایند. http://yon.ir/Qp8719
"ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﺍ"..... ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺯﻧﺪگیمان ﺭﺍ... ﺩﺭ ﺩﺳﺘﺎﻥ ﺗﻮﺍﻧﻤﻨﺪﺕ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯿﺪهیم... ﻭ ﺑﻪ ﺗﻮ" ﺗﻮﮐﻞ" میکنیم ... ﮐﻪ ﭼﺮﺍﻍ ﻭ ﻫﺪﺍﯾﺘﮕﺮ ﺭﺍهمان ﺑﺎﺷﯽ!!! ✨ سلام روزتان پرخیر و برکت✨ https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ ✅ هیچ پیامبری مردم را به بندگی و پرستش خود و علمای دین دعوت نکرده است 🔸✨ نكوهش رفتار يهوديان ومسيحيان در مواجهه با : اطاعت بی چون وچرا از علمای دينی خداوند در سوره آل عمران و درحین رد عقاید نادرست اهل کتاب و مسیحیان راجع به حضرت عیسی ، در آیه ۷۹ و ۸۰ اینگونه میفرماید: مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُؤْتِيَهُ اللّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُواْ عِبَادًا لِّي مِن دُونِ اللّهِ وَلَكِن كُونُواْ رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنتُمْ تَدْرُسُونَ ﴿۷۹﴾ فولادوند: هيچ بشرى را نسزد كه خدا به او كتاب و حكم و پيامبرى بدهد سپس او به مردم بگويد به جاى خدا بندگان من باشيد بلكه [بايد بگويد] به سبب آنكه كتاب [آسمانى] تعليم مى داديد و از آن رو كه درس مى خوانديد علماى دين باشيد. وَلاَ يَأْمُرَكُمْ أَن تَتَّخِذُواْ الْمَلاَئِكَةَ وَالنِّبِيِّيْنَ أَرْبَابًا أَيَأْمُرُكُم بِالْكُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنتُم مُّسْلِمُونَ ﴿۸۰﴾ فولادوند: و [نيز] شما را فرمان نخواهد داد كه فرشتگان و پيامبران را به خدايى بگيريد آيا پس از آنكه سر به فرمان [خدا] نهاده ايد [باز] شما را به كفر وامى دارد. http://yon.ir/Qp5148 https://eitaa.com/quranpuyan
ذکر روز شنبه ۱۰۰ مرتبه 🍃🌺🍃🌺🍃 https://eitaa.com/quranpuyan
کتاب روش فهم ساده قران،به مناسبت روز ،بمدت 3 روز،با قیمت 8000 تومان. با توجه به افزایش قیمت های چاپ،قیمت عرضه های بعدی،ببشتر خواهد بود.
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول فهم قسم های سوره : مراد از مرسلات چيست؟ ✅ نظری متفاوت از فخررازی و شهيد مطهری 🍃آیات قرآن در اینجا من به یك روایت و یك بیان برخورد كردم كه اتفاقا این بیان از یك مفسر سنّی (فخر رازی) است و عجیب است كه [آن روایت ] به طور اجمال در روایت شیعه آمده است ولی گویا مفسرین مفهوم این روایت را درست توجه نكرده اند. فخر رازی به صورت یك احتمال- ولی معلوم می شود ریشه این احتمال از قبل هم بوده است- ذكر كرده است و آنچه كه فخر رازی جزو احتمالات ذكر كرده بر همه اینها می چربد و علاوه بر این، روایتی كه در تفسیر علیّ بن ابراهیم قمی هست همین معنا را توجیه می كند و آن این است: اصلاً مقصود از همه اینها خود آیات قرآن است. در روایت است كه وَ اَلْمُرْسَلات یعنی خود این آیات. وَ اَلْمُرْسَلاتِ عُرْفاً [سوگند به این آیاتِ ] فرستاده شده به معروف، اینهایی كه پیامی كه برای انسان آورده اند معروفها، خیرها، نیكیهاست. فَالْعاصِفاتِ عَصْفاًاین آیاتی كه با سرعت عجیبی حركت می كنند، مانعها را از سر راهشان برمی كنند.  👈فخرالدین رازی حرف خوبی می زند، می گوید: تاریخ گواه این مطلب است. پیغمبراسلام چه داشت جز همین آیات؟ و همین آیات بود كه كاخهای عظیم ظلم را از بیخ و بن كند، مثل یك باد بسیار سریع آمد و آنچه كه باید كَنده بشود از جای خودش كَند و دور ریخت. وَ النّاشِراتِ نَشْرا. سوگند به این آیاتی كه ناشر و نشركننده هستند نشر كردنی، پخش كننده هستند پخش كردنی، پخش كننده حقایق اند، باز كننده حقایق اند.  👈فَالْفارِقاتِ فَرْقا. فارقند، فاروقند، حق را از باطل جدا می كنند، حقیقت را از خطا جدا می كنند، صحیح و نادرست را از یكدیگر جدا می كنند، كه گفتیم «فرقان» اسم قرآن است. 👈فَالْمُلْقِیاتِ ذِكْراً. این آیات هستند كه در دلها ذكر (بیداری، تنبّه، آگاهی) را تلقین و القاء می كنند. عُذْراً أَوْ نُذْراً. یا به صورت اِعذار یا به صورت اِنذار. در حقیقت هر دو یك معنی دارد؛ یعنی بیم دادن، اعذار یعنی اتمام حجت كردن . اتفاقا این معنی با جمله های بعد هم تناسب بیشتری دارد، چون این سوره مثل سوره الرحمن جمله ای دارد كه بند بند مكرر می شود.👌 👈در سوره الرحمن می گوییم:« فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ ». آنجا پی درپی عرضه داشتن نعمتهاست، نعمت و نعمت ذكر می كند، بعد می گوید: ای جن و انس! كدام یك از این نعمتها را می توانید تكذیب كنید؟ ولی اینجا برعكس، جنبه انذار و اعذار دارد، ده بار جمله «وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِینَ »(وای به تكذیب كنندگان! ) تكرار می شود. اگر ما وَ الْمُرْسَلات را آیات بدانیم تكذیب، تكذیب همان آیات است و اینكه بعد تكرار می شود:« وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِینَ »، یعنی وای به كسانی كه محتوای این آیات را تكذیب كنند! محتوای این آیات چیست؟ ، . 👌قرآن ركن اساسی دعوتش كه همه دعوتهای دیگرش بر اساس آن است مبدأ شناسی و معاد شناسی است. هر تعلیم دیگر خودش را بر اساس مبدأ و معاد بنا نهاده است. اگر اخلاق دارد بر اساس مبدأ و معاد است، تعلیم و تربیت دارد بر اساس مبدأ و معاد است، اگر اقتصاد دارد بر اساس مبدأ و معاد است، قوانین جزایی و حقوق دارد بر اساس مبدأ و معاد است. ركن اساسی تعلیمات قرآن مبدأ و معاد است و لذا ما می بینیم بیشترین آیات قرآن متوجه این دو است و عجیب این است كه با این همه توجهی كه قرآن ما را به مبدأ و معاد می دهد باز ما كوشش می كنیم خود تعلیمات قرآن را از مسیر مبدأ و معاد خارج كنیم و به مسیر دیگری بیندازیم! این احتمال فی حد ذاته چسبنده تر از احتمالات دیگر است و بعلاوه روایتی در تفسیر علی بن ابراهیم این مطلب را تأیید می كند. تقریبا جای تردید برای ما باقی نمی ماند كه وَ الْ- مُرْسَلات را این طور باید معنی كنیم، و اگر این گونه معنی كنیم مؤیّدهایی هم از جای دیگر دارد، 👈مخصوصا «وَ اَلْمُرْسَلاتِ عُرْفاً. فَالْعاصِفاتِ عَصْفاً» كه اثر اجتماعی بزرگ آیات قرآن را ذكر می كند كه مثل باد به سرعت حركت می كند و از جایی به جایی منتقل می شود. اگر یادتان باشد، در سوره مباركه مدّثّر جمله ای داشتیم كه در آنجا تفسیر المیزان به این نكته توجه كرده بود. آن جمله این بود: وَ ما هِیَ إِلاّ ذِكْری لِلْبَشَرِ . نیست این (هِیَ به قرآن و آیات قرآن برمی گردد) مگر مایه تذكر و تنبّه و بیداری برای بشر، «برای بشر» نه برای یك قوم معیّن. این نكته را هم توجه داشته باشید. پس این آیات همه به یكدیگر وابستگی و پیوستگی دارد. ادامه دارد. ... http://yon.ir/Qp3980 https://eitaa.com/quranpuyan
#مشارکت در تجدید چاپ "کتاب مبانی و روش فهم ساده قران"،با پرداخت هر 10 هزار تومان،در چاپ یک جلد کتاب قرانی از طرف خود یا به نیت #اموات خود مشارکت نمایید. https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37196
: هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته : موضوع تمرین شماره 4 :پرهیز از چیست ؟ هر قول و فعلی خلاف حقیقت ، که ممکن است با لفظ باشد یا با شیوه های دیگر مانند اشاره کردن با سر ، دست ،چشم و..یا نوشتن و نقش کردن مطالب غیر واقعی صورت پذیرد. :🔴 دروغ درهمه ادیان و فرهنگ ها رذیله اخلاقی محسوب می شود. ◀ هرجه مفسده و زیانش بیشتر باشد گناهش بیشتر است.مانند بستن بر خداوند و پیامبر خداوند، شهادت ،تهمت و... ◀بعضی موارد که ممکن است به بودن ان توجه نداشته باشیم .(اختلاف انچه قصد داریم با انچه می گوییم)مانند 🚫انواع تعارفات ، دعوت ظاهری از دوستی برای صرف نهارو..یا مهمانی 🚫وعده به کودکان برای خرید کالا یا تفریح و...(در صورتیکه قصد انجام ان را نداریم ) انشاالله در طی هفته احادیث و مطالب مرتبط با این رذیله اخلاقی بیان خواهد شد 🍃🌼🍃 تهیه شده توسط گروه در پیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با کینک زیر به گروه ملحق شوید🍃🍃🍃🍃🌺🍃🍃🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدوسی و چهار ✅محاسبه ی نفس ✴️کتاب حکمتها و اندرزها ج۲۲،ص۱۱۵_۱۱۴ قرآن كریم می فرماید:👇👇 ای صاحبان ایمان و دلهای بیدار، داشته باشید و مراقب خویش باشید كه چه پیش می فرستید. باز هم تقوای الهی داشته باشید و بدانید كه خدا از همه ی كارهای شما آگاه است . اعمال انسان به منزله ی كالا و متاعی در نظر گرفته شده كه پیش فرستاده می شود و آدمی خود بعداً به آن متاع ملحق می گردد، مانند كسی كه قبل از آنكه به سفری برود كالاها و متاعهایی می فرستد و بعد خودش می رود. 🍃آدمی كمتر توجه دارد كه سعادت جز عمل چیزی نیست، سرمایه ی خوشبختی در دنیا و آخرت جز عمل نیك چیزی نیست؛ و چون توجهی به این اصل ندارد خیلی عمل خود را ساده می گیرد، در صورتی كه اگر ایمان به آخرت داشته باشیم باید بدانیم كه آخرت صرفاً خانه ی عمل است، خشت و گل و در و دیوار و سقف و ساختمان آن خانه جز عمل چیزی نیست؛ یعنی همان اعمالی كه در دنیا انجام می دهیم اگر نیك باشد در آن جهان به صورت مصالح ساختمان خانه ی سعادت و به صورت درخت و باغ و نهر جاری تجسم می یابد و اگر خدای ناخواسته ایمان ما به جهان آخرت ضعیف است باز صورت مسئله فرق نمی كند.🍃🍃 🌺یعنی باز هم باید بدانیم كه مهمترین چیزی كه ما در گرو اوست عمل ماست، متاع اصلی سعادت و شقاوت ما طرز كار و فكر و نیت و اخلاق ماست. 💫💫💥💫💥💥💫💫💥💥 در قدیم علمای اخلاق و مربیان، دستور ی می دادند. محاسبه ی نفس یعنی از نفس حساب كشیدن كه چكار كردی و چكار نكردی، چرا فلان جا این طور كردی و چرا فلان وقت این طور نكردی؟ ممكن است كسی چنین تصور كند كه محاسبه ی نفس كار ریاضت كشان و ارباب سیر و سلوك است و اما مردم عادی معنی ندارد كه برای خود محاسبه ی نفس داشته باشند. عرض می كنم این طور تفكر اشتباه است. اولاً قرآن كریم كه ابتكار این دستور را كرده و همچنین اولیای دین، این دستور را مخصوص یك دسته ی معین نكرده اند. 👇👇 ✨اگر كسی ایمان دارد به حساب و كتابی در جهان و به اینكه عمل گم نمی شود، باید محاسبه ی نفس داشته باشد. 👆👆 ✳️ علی علیه السلام می فرماید: «از نفس خود حساب بكشید قبل از آنكه از نفس شما حساب بكشند. » مگر در جهان دیگر تنها از ریاضت كشان و ارباب سیر و سلوك حساب می كشند؟ ! نه، از همه ی مردم حساب می كشند. 👈پس هركس كه ذره ای ایمان به عدالت حق و روز جزا و تأثیر اعمال در سرنوشت و سرانجام دارد باید از نفس خود مراقبت كند و آن را وا نگذارد و از آن حساب بكشد. یكی از بزرگترین علمای اخلاق اسلامی می گوید: ⬅️بزرگان و گذشتگان صالح ما را عقیده بر آن بود كه هركس اهل محاسبه ی نفس نیست، یا اصلاً به جهان دیگر ایمان ندارد و یا آنكه عقل سلیم ندارد و الاّ چگونه می شود كسی ایمان و اعتقاد داشته باشد به اصلی كه قرآن می گوید: «اگر به وزن ذره ای انسان عمل نیك یا عمل بد داشته باشد، در آن جهان آن عمل را می بیند و به آن ملحق می شود» و در عین حال بی حساب كالای عمل را پیش بفرستد و نفهمد چه كرده و چه می كند؟ . ✨⚡️✨⚡️✨⚡️⚡️✨ 👈پس ما اگر از نظر شرع و دین به این دستور بنگریم می بینیم كه عمل مراقبت و محاسبه ی نفس اختصاص به اشخاص معین و طبقه ی معین ندارد، و اگر هم تنها از نظر عقل بنگریم باز می بینیم چنین است، یعنی می بینیم وظیفه ی محاسبه ی نفس یك وظیفه ی عمومی است. ✴️اساساً عمل حساب كشیدن از خود قبل از آنكه یك وظیفه ی شرعی و دینی باشد یك وظیفه ی عقلانی و همگانی است. فرق مؤمن و غیر مؤمن در این نیست كه این خطا می كند و آن خطا نمی كند؛ فرق آنها در این است كه مؤمن خطای خود را تكرار نمی كند، بیش از یك بار خطا نمی كند، اما غیر مؤمن چندین بار صدمه ی كاری را می خورد و باز آنقدر بصیرت ندارد كه بار دیگر تكرار نكند. 🌸🍁🌸🍁🌸🍁🌸🍁🌸🍁🌸. https://eitaa.com/quranpuyan
پروردگارا من به تو پناه مى برم كه از تو چيزى بخواهم كه بدان علم ندارم و اگر مرا نيامرزى و به من رحم نكنى از زيانكاران باشم کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
📖 ؟ ✅ آشکار, لعنت خدا را به دنبال دارد  در آیه ی ۸۹سوره بقره میخوانیم: وَلَمَّا جَاءَهُمْ كِتَابٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ وَكَانُوا مِن قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُم مَّا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكَافِرِينَ الهی قمشه ای: ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﺧﺪﺍ ﻛﺘﺎﺑﻰ [ ﭼﻮﻥ ﻗﺮﺁﻥ ] ﺁﻣﺪ ﻛﻪ ﺗﺼﺪﻳﻖ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺗﻮﺭﺍﺗﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻧﺰﻭﻟﺶ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ [ ﺩﺭ ﺳﺎﻳﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ] ﻣﮋﺩﻩ ﭘﻴﺮﻭﺯﻯ ﺑﺮ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ ، ﭘﺲ [ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻭﺻﻒ ] ﺯﻣﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﻗﺮﺁﻥ [ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻧﺰﻭﻟﺶ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﭘﻴﺸﮕﻮﻳﻰ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﻣﻰ ﺷﻨﺎﺧﺘﻨﺪ ] ﻧﺰﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻣﺪ ، ﺑﻪ ﺁﻥ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ ؛ ﭘﺲ ﻟﻌﻨﺖ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺑﺎﺩ .(۸۹). 👈ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ، ﺻﺤﻨﻪ ﻯ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺍﺯ ﻟﺠﺎﺟﺖ ﻫﺎ ﻭ ﻫﻮﺍﭘﺮﺳﺘﻰ ﻫﺎﻯ ﻳﻬﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﻄﺮﺡ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﻫﺎﻯ ﺗﻮﺭﺍﺕ، ﻣﻨﺘﻈﺮ ﻇﻬﻮﺭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺣﺘّﻰ ﺑﻪ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﻧﻮﻳﺪ ﭘﻴﺮﻭﺯﻯ ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺩﻟﺎﻳﻞ ﺍﻗﺎﻣﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﺁﻥ ﺷﻬﺮ، ﻣﺤﻞّ ﻫﺠﺮﺕ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﺖ ﻭﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺳﺒﺐ ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﺳﻜﻨﻰ ﮔﺰﻳﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻭﻟﻰ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻇﻬﻮﺭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم، ﺑﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻯ ﻭﻯ ﺭﺍ ﻣﻮﺍﻓﻖ ﺑﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﺑﻮﺩ ﻳﺎﻓﺘﻨﺪ، ﻛﻔﺮ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ. ( ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻮﺭﺍﻟﺜﻘﻠﻴﻦ.)  ۱- ﺍﺩﻳﺎﻥ ﺍﻟﻬﻰ، ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺗﺼﺪﻳﻖ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ، ﻧﻪ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻫﻢ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻣﺼﺪّﻗﺎً  ۲- ﺑﻪ ﻫﺮ ﺍﺳﺘﻘﺒﺎﻟﻰ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺗﻜﻴﻪ ﻛﺮﺩ. ﺑﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﻳﻬﻮﺩﻳﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﺳﺎﻟﻴﺎﻧﻰ ﺩﺭ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺳﻜﻨﻰ ﮔﺰﻳﺪﻧﺪ، ﻭﻟﻰ ﺩﺭ ﻋﻤﻞ ﻛﻔﺮ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ. ( ﺑﻪ ﻋﺸﻖ ﻭ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﻧﺒﺎﺷﻴﺪ. ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻯ ﻋﻤﻞ، ﺣﺎﻟﺎﺕ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻋﻮﺽ ﺷﻮﺩ. ﺧﺪﺍﻯ ﻧﺎﻛﺮﺩﻩ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺩﻋﺎﻯ ﻧﺪﺑﻪ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﻭﻟﻰ ﻓﺮﺩﺍ...) ﻛﺎﻧﻮﺍﻣﻦ ﻗﺒﻞ... ﻛﻔﺮﻭﺍ ﺑﻪ  ۳- ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺣﻖّ ﻭ ﻋﻠﻢ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻛﺎﻓﻰ ﻧﻴﺴ.ﺖ. ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﺍﻓﺮﺍﺩﻯ ﻛﻪ ﺣﻖّ ﺭﺍ ﻓﻬﻤﻴﺪﻧﺪ، ﻭﻟﻰ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻟﺠﺎﺟﺖ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ. ﻓﻠﻤّﺎ ﺟﺎﺋﻬﻢ ﻣﺎﻋﺮﻓﻮﺍ ﻛﻔﺮﻭا  تفسیر نور http://yon.ir/Qp4981 https://eitaa.com/quranpuyan