#آیههاینور
إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ
قطعا خداوند در وعده [خود] خلاف نمى كند.
آل عمران/۹
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_فرقان آیات 12 تا 20
📄#صفحـہ_361
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_361
❇️محاكمه #معبودان و #عابدان_گمراه
💠وَ يَوْمَ يَحْشُرُهُمْ وَ ما يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّـهِ فَيَقُولُ أَ أَنْتُمْ أَضْلَلْتُمْ عِبادِي هؤُلاءِ أَمْ هُمْ ضَلُّوا السَّبِيلَ (۱۷/فرقان)
🌱(و ياد كن) روزی كه خداوند مشركان و آنچه را به جای خدا میپرستيدند (در يك جا) محشور كند، پس (به معبودهای آنان) گويد: آيا شما بندگان مرا گمراه كرديد، يا خودشان راه را گم كردند؟
🔷از آنجا كه در آيات گذشته، سخن از سرنوشت مؤمنان و مشركان در قيامت و پاداش و كيفر اين دو گروه بود، آيات مورد بحث همين موضوع را به شكل ديگری ادامه میدهد و سؤالی را كه خداوند از معبودهای" مشركان" در قيامت میكند همراه جواب آنها به عنوان يك هشدار بيان میفرمايد:
نخست میگويد:" به ياد آور روزی را كه خداوند همه آنها و معبودهايشان را كه غير از" اللَّه" پرستش میكردند جمع و محشور میكند" (وَ يَوْمَ يَحْشُرُهُمْ وَ ما يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّـهِ).
و از آنها" سؤال میكند: آيا شما اين بندگان مرا گمراه كرديد يا خود آنها راه را گم كردند"؟! (فَيَقُولُ أَ أَنْتُمْ أَضْلَلْتُمْ عِبادِي هؤُلاءِ أَمْ هُمْ ضَلُّوا السَّبِيلَ).
🔷اما آنها در پاسخ" میگويند: منزهی تو ای پروردگار برای ما شايسته نبود كه اوليائی غير از تو برگزينيم" (قالُوا سُبْحانَكَ ما كانَ يَنْبَغِي لَنا أَنْ نَتَّخِذَ مِنْ دُونِكَ مِنْ أَوْلِياءَ).
نه تنها ما آنها را به سوی خود دعوت نكرديم، بلكه ما به ولايت و عبوديت تو معترف بوديم و غير از تو را معبود برای خود و ديگران برنگزيديم! علت انحراف آنها اين بود كه" آنان و پدرانشان را از نعمتها و مواهب دنيا برخوردار نمودی (آنان به جای اينكه شكر نعمتت را بجا آورند در شهوات و كامجوئيها فرو رفتند) تا ياد تو را فراموش كردند" (وَ لكِنْ مَتَّعْتَهُمْ وَ آباءَهُمْ حَتَّی نَسُوا الذِّكْرَ). " و به همين دليل فاسد شدند و هلاك گشتند" (وَ كانُوا قَوْماً بُوراً).
🔷 در اينجا خداوند روی سخن را به مشركان كرده، میگويد:" اين معبودانتان شما را در آنچه میگوئيد تكذيب كردند" (میگفتيد: اينها شما را از راه منحرف كردند و به سوی عبادت خود دعوت نمودند در حالی كه آنها گفته شما را دروغ میشمرند) (فَقَدْ كَذَّبُوكُمْ بِما تَقُولُونَ).
و چون چنين است و خود مرتكب انحراف خويش بودهايد،" قدرت نداريد عذاب الهی را از خود بر طرف سازيد و خويش را ياری كنيد و يا از ديگران ياری بطلبيد" (فَما تَسْتَطِيعُونَ صَرْفاً وَ لا نَصْراً).
" و كسی كه از شما ستم كند، عذاب شديد و بزرگی به او میچشانيم" (وَ مَنْ يَظْلِمْ مِنْكُمْ نُذِقْهُ عَذاباً كَبِيراً).
👈بدون شك" ظلم" مفهوم وسيعی دارد هر چند موضوع بحث در آيه" شرك" است كه يكی از مصداقهای روشن ظلم میباشد، اما با اين حال كلی بودن مفهوم آيه را از بين نمیبرد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_361
❇️#ایه18فرقان
💠قالُوا سُبْحانَكَ ما كانَ يَنْبَغِي لَنا أَنْ نَتَّخِذَ مِنْ دُونِكَ مِنْ أَوْلِياءَ وَ لكِنْ مَتَّعْتَهُمْ وَ آباءَهُمْ حَتَّی نَسُوا الذِّكْرَ وَ كانُوا قَوْماً بُوراً (۱۸/فرقان)
🌱(معبودها) گويند: خدايا! تو منزّهی، مارا نرسد كه غير از تو سرپرستی بگيريم ولی تو آنان و پدرانشان را چنان كامياب گرداندی كه ياد (تو و قرآن) را فراموش كردند و گروهی هلاك و سر در گم شدند.
👈عوامل نسيان وغفلت در قرآن متعدّد است و برخی از آنها عبارتند از:
الف: مال و ثروت كه در اين آيه آمده است.
ب: فرزند و خانواده. «لا تُلْهِكُمْ أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ»
ج: تجارت. «لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ»
د: شيطان، تفرقه، قمار و شراب. «إِنَّما يُرِيدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِي الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ وَ يَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ»
۱- در قيامت، معبودهای ساختگی به سخن درمیآيند. «قالُوا»
۲- هر كجا سخنی از شرك به ميان آمد، تسبيح وتنزيه خدا لازم است. «سُبْحانَكَ»
۳- خداوند نعمتهای خود را حتّی از منحرفان دريغ نمیدارد. «لكِنْ مَتَّعْتَهُمْ»
۴- خطر مال در جايی است كه سبب فراموشی خدا شود، نه اين كه مال مطلقاً بد و خطرناك باشد. مَتَّعْتَهُمْ ... حَتَّی نَسُوا
۵- در خانوادههايی كه چند نسل آنها مرفّه بودهاند، زمينهی فراموشی از خدا و قيامت، بيشتر است. «وَ آباءَهُمْ»
۶- به مال و جلوهگریهای مرفّهين نگاه نكنيد، همهی آنان تباه شدنی هستند.
«كانُوا قَوْماً بُوراً»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
با سلام به قرآن دوستان گرامي
پيرو فيلتر نابجاي پيام رسان #واتساپ و سئوالات متعدد اعضاي محترم گروههاي #تقرب كه علاقه مند به
#مطالعه_ روزانه-يك_ صفحه از قران كريم
همراه با فايل صوتي #ترتيل، #ترجمه_روان و خلاصه #نكات تفسيري هستند، باستحضار ميرساند از لينكهاي زير ميتوانند دسترسي داشته باشند.
🌺🌺🌺 گروه #تقرب در پيام رسان #ايتا (سوره نساء)
https://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0
♻♻♻ گروه تقرب در پيام رسان #تلگرام (سوره مائده)
https://t.me/taqarrob99
♦♦♦ كانال #قرآنپويان در پيام رسانهاي #ايتا #تلگرام و #بله
(سوره فرقان)
https://eitaa.com/quranpuyan
https://ble.ir/quranpuyan
شناسه كانال @quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣2⃣ تدبر در سوره #کهف
🔹نکات سوره کهف از تفسیر عبدالعلی بازرگان
کهف : ۳۱
أُولَئِكَ لَهُمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِن ذَهَبٍ وَيَلْبَسُونَ ثِيَابًا خُضْرًا مِّن سُندُسٍ وَإِسْتَبْرَقٍ مُّتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الْأَرَائِكِ نِعْمَ الثَّوَابُ وَحَسُنَتْ مُرْتَفَقًا
ویژه آنهاست بهشتهای جاودانی که نهرها [ی حیاتبخش] در اختیارشان جاری است، ۴۳
و در آنجا به دستوارههای زرّین آراسته ميشوند و جامههای سبزی از ابریشم ظریف و ستبر ميپوشند، ۴۴
در حالی که بر تختهائی تکیه دارند. چه دستاورد خوبی و چه تسهیلات نیکوئی.۴۵
__
۴۳- ضمیر «من تحتهم» به بهشتیان برميگردد نه به باغات بهشتی؛ منظور این است که عامل خرّمی زندگی آنان در بهشت، در اختیار و از وجود خودشان جاری است.
۴۴- دو واژة سندس و استبرق را که علاوه بر این آیه در دو آیه دیگر [دخان 53 (44:53) و انسان 21 (76:21) ] آمده است، ابریشم نازک حریر مانند و ابریشم ضخیم، که نشانه دو پوشش زیرین و زبرین در گرما و سرما یا خانه و بیرون است، گفتهاند. البته نکره آمدن این دو وصف، نشانه ناشناخته و غیر معمول بودن آنهاست [نه همین ابریشمهای شناخته شده]. مراد وصف حالتی است که آنان را در برميگيرد. همچنانکه قرآن، «تقوا» را نیز لباس نامیده [اعراف 26 (7:26) ] و مفهوم پوشاندن و فراگیری را در مورد شب، تفرقه، همسر، و دین نیز به کار برده است [نباء 10 (78:10) ، بقره 187 (2:187) ، انعام 65 (6:65) و 82 (6:82) و 137 (6:137) ]. تأکید بر این که لباس بهشتیان حریر است [حج 23 (22:23) و فاطر 33 (35:33) ]، همین راحتی و نرمشی است که آنها را فرا ميگيرد، و گرنه پارچه حریر را در دنیا نیز ميتوان تهیه کرد.
۴۵- «مُرْتَفَقًا» از ریشه «رِفْق»، بیانگر حالتی از مدارا و ملاطفت و تسهیل و گشایش است. آرنج را نیز که تکیهگاه سر و استراحت است، مِرفق مينامند. در رفاقت و با رفیقان نیز مدارا و ملاطفت برقرار میشود.
https://b2n.ir/g94617
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
مروري بر #وصيتنامه_امام_علي ع به امام #حسن ع
🛑قسمت چهل و هشتم:
#همنشين_اهل_خير باش.
🔶 وَ مَنْ تَفَكَّرَ أَبْصَرَ، قَارِنْ أَهْلَ الْخَيْرِ تَكُنْ مِنْهُمْ وَ بَايِنْ أَهْلَ الشَّرِّ تَبِنْ عَنْهُمْ، بِئْسَ الطَّعَامُ الْحَرَامُ، وَ ظُلْمُ الضَّعِيفِ أَفْحَشُ الظُّلْمِ،
و آن كه نسبت به امورش انديشه كند بينا مى شود.
به اهل خير نزديك شو تا از آنان گردى، و از اهل شر جدا شو تا از آنان به حساب نيايى. بد خوراكى است خوراك حرام، و ستم بر ضعيف زشت ترين ستم است.
🖋ترجمه انصاریان
✅ در هشتمين توصيه مى فرمايد: «هر کس #انديشه خود را به کار گيرد حقايق را مى بيند و راه صحيح را انتخاب مى کند»; (وَمَنْ تَفَکَّرَ أَبْصَرَ).اهمّيّت تفکر در همه امور دنيا و آخرت چيزى نيست که بر کسى مخفى باشد و تمام افراد پيروزمند و موفق همين راه را طي كردند.
✅ در نهمين توصيه مى فرمايد: «به نيکوکاران و اهل خير نزديک شو تا از آنها شوى و از بدکاران و اهل شر دور شو تا از آنها جدا گردى»;
اشاره به اينکه تأثير مجالست و #هم_نشينى غير قابل انکار است; همنشينى با بدان انسان را بدبخت و با نيکان انسان را خوشبخت مى سازد. در قرآن مجيد اشاره روشنى به اين معنا شده است آنجا که مى فرمايد: «(وَيَوْمَ يَعَضُّ الظّالِمُ عَلى يَدَيْهِ يَقُولُ يا لَيْتَنِى اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبيلاً * يا وَيْلَتى لَيْتَنِى لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَليلاً * لَقَدْ أَضَلَّنِى عَنِ الذِّکْرِ بَعْدَ إِذْ جاءَنِى وَکانَ الشَّيْطانُ لِلاِْنْسانِ خَذُولاً); به ياد آور روزى را که ستمکار دست خود را (از شدت حسرت) به دندان مى گزد و مى گويد: اى کاش با رسول (خدا) راهى برگزيده بودم * اى واى بر من، کاش فلان (شخص گمراه) را به دوستى انتخاب نکرده بودم * او مرا از يادآورى (حق) گمراه ساخت بعد از آنکه (ياد حق) به سراغ من آمده بود و شيطان هميشه انسان را تنها و بى ياور مى گذارد».
پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) در حديث معروفى مى فرمايد: «الْمَرْءُ عَلَى دِينِ خَلِيلِهِ وَقَرِينِهِ; انسان بر همان دينى است که دوست و رفيقش دارد».همين امر سبب مى شود که بهترين راه براى شناخت شخصيت انسانى پيچيده و ناشناخته نگاه به همنشينان او باشد،
↩در دهمين توصيه مى فرمايد: «بدترين غذاها #غذاى_حرام است»; (بِئْسَ الطَّعَامُ الْحَرَامُ
قرآن مجيد کسانى را که اموال يتيمان را مى خورند به عنوان کسانى معرفى کرده که آتش مى خورند.. بقيه غذاهاى حرام نيز بى شباهت به اموال يتيمان نيست; در روايات آمده است از جمله موانع استجابت دعا خوردن غذاى حرام است.
بدترين ستم، #ستم_بر_ناتوان است.
✅ امام(عليه السلام) در يازدهمين توصيه مى فرمايد: « #ستم بر ناتوان زشت ترين ستم است»
زيرا او قادر بر دفاع از خويشتن نيست. مرحوم کلينى در کتاب کافى از امام باقر(عليه السلام) نقل مى کند: هنگامى که پدرم در آستانه رحلت از دنيا بود مرا به سينه خود چسبانيد و فرمود اين سخنى است که پدرم در آستانه وفات (شهادت) سفارش کرد و او از پدرش (امير مؤمنان على(عليه السلام)) نقل فرمود: که بپرهيز از ستم کردن بر کسى که يار و ياورى جز خدا ندارد».
البتّه ظلم درباره همه کس قبيح است; ولى اگر کسى مثلا به ثروتمندى ظلم کند و مقدارى از مال او را ببرد، گرچه کار خلافى کرده، لطمه زيادى بر او وارد نمى شود به خلاف آن کس که از فقيرى مالى ببرد.
🖋شرح آیت الله مکارم شیرازي
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
أَعُوذُ بِالله ِ مِنْ شَرِّ نَفْسِي. إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوء إِلا مَا رَحِمَ رَبِّی
به خداوند پناه می برم از شرّ نفسم چه نفس همانا به زشتی بسيار فرمان می دهد جز آنكه پروردگارم رحم كند.
بخشی از دعای روز سه شنبه
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_فرقان آیات 21 تا 32
📄#صفحه_362
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_362
❇️#آفات_اعمال_صالح
💠أَصْحابُ الْجَنَّةِ يَوْمَئِذٍ خَيْرٌ مُسْتَقَرًّا وَ أَحْسَنُ مَقِيلاً (۲۴/فرقان)
🌱در آن روز، اهل بهشت جايگاه خوش و آسايشگاه نيكويی دارند.
🔷اصولا از نظر منطق اسلام، اعمال صالح آفاتی دارد كه بايد دقيقا مراقب آن بود: گاه از آغاز ويران و فاسد است، همچون عملی كه برای" ريا" انجام میگيرد.
گاه انسان در حين عمل گرفتار غرور و عجب و خودبينی میشود و ارزش عملش به خاطر آن از بين میرود.
و گاه بعد از عمل به خاطر انجام كارهای مخالف و منافی، اثرش محو و نابود میگردد، مانند انفاقی كه پشت سر آن" منت" باشد، و يا اعمال صالحی كه پشت سر آن كفر و ارتداد صورت گيرد.
🔷و حتی طبق بعضی از روايات اسلامی گاه انجام گناهانی قبل از انجام عمل روی آن اثر میگذارد، چنان كه در مورد شرابخوار میخوانيم كه تا چهل روز اعمال او مقبول درگاه خدا نخواهد شد.
👌به هر حال اسلام برنامهای فوق العاده دقيق و باريك و حساب شده در باره خصوصيات عمل صالح دارد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_362
❇️#تلاوت ظاهری كافی نيست، بلكه #مهجوريتزدايی لازم است
💠وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً (۳۰/فرقان)
🌱پيامبر (در روز قيامت از روی شكايت) میگويد: پروردگارا! قوم من اين قرآن را رها كردند.
🔹اين سخن و اين شكايت پيامبر ص امروز نيز هم چنان ادامه دارد، كه از گروه عظيمی از مسلمانان به پيشگاه خدا شكايت میبرد كه اين قرآن را به دست فراموشی سپردند، قرآنی كه رمز حيات است و وسيله نجات، قرآنی كه عامل پيروزی و حركت و ترقی است، قرآنی كه مملو از برنامههای زندگی میباشد، اين قرآن را رها ساختند و حتی برای قوانين مدنی و جزائيشان دست گدايی به سوی ديگران دراز كردند! حتی گاه كه با قرآن استدلال مینمايند هدفشان اثبات پيشداوريهای خود به كمك آيات با استفاده از روش انحرافی تفسير به رأی است.
🔹نخواندن قرآن، ترجيح غير قرآن بر قرآن، محور قرار ندادن آن، تدبّر نكردن در آن، تعليم ندادنش به ديگران و عمل نكردن به آن، از مصاديق مهجور كردن قرآن است. حتّی كسی كه قرآن را فرا گيرد ولی آن را كنار گذارد و به آن نگاه نكند و تعهّدی نداشته باشد، او نيز قرآن را مهجور كرده است.
🔹در قيامت يكی از شاكيان، پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله است. «وَ قالَ الرَّسُولُ»
🔹انتقاد از كسانی است كه آگاهانه قرآن را كنار میگذارند. اتَّخَذُوا ... و نفرمود:
«كان عندهم مهجورا»
🔹جمعآوری و تدوين قرآن، در زمان شخص پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله انجام شده و لذا مورد اشاره و خطاب قرار گرفته است. «هذَا الْقُرْآنَ»
🔹مهجوريّت قرآن و گلايهی پيامبر و مسئوليّت ما قطعی است. ( «قالَ» فعل ماضی نشانهی حتمی بودن است)
📚تفاسیر نور و نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan