eitaa logo
قران پویان
499 دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
708 ویدیو
633 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن ارتباط با ادمین @farpuy
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 56 تا 67 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️بر چه كسی بايد كرد؟ 💠وَ تَوَكَّلْ عَلَی الْحَيِّ الَّذِي لا يَمُوتُ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِهِ وَ كَفی‌ بِهِ بِذُنُوبِ عِبادِهِ خَبِيراً (۵۸/فرقان) 🌱‏و بر (خدای) زنده‌ای كه هرگز نمی‌ميرد توكّل كن و به ستايش او تسبيح‌گوی همين بس كه او به گناهان بندگانش آگاهی دقيق دارد. 🔷‏در آيات فوق هنگامی كه به پيامبر فرمان توكل می‌دهد كه از همه مخلوقات‌ نظر بر گيرد و تنها به ذات پاك خداوند چشم دوزد، اوصافی برای اين ذات پاك برمی‌شمرد كه در حقيقت شرائط اساسی كسی است كه می‌تواند پناهگاه واقعی و مطمئن انسانها گردد. 🔸نخست اينكه زنده باشد چرا كه يك موجود مرده و بی خاصيت همچون بتها هرگز نمی‌توانند تكيه‌گاه كسی شوند. 🔸‏ديگر اينكه حياتش جاودانی باشد بطوری كه احتمال مرگ او تزلزلی در فكر متوكلان ايجاد نكند. 🔸‏سوم اينكه علم و آگاهيش همه چيز را در برگيرد، هم از نيازهای متوكلان با خبر باشد و هم از توطئه‌ها و نقشه‌های دشمنان. 🔸‏چهارم اينكه قدرت بر همه چيز، هر گونه عجز و ناتوانی را كه موجب تزلزل اين تكيه‌گاه است كنار زند. 🔸‏پنجم اينكه حاكميت و تدبير و اداره همه امور در كف با كفايت او باشد، و می‌دانيم اين صفات تنها در ذات پاك خدا جمع است، و به همين دليل تنها تكيه‌گاه اطمينان بخش و تزلزل ناپذير در برابر همه حوادث ذات او است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ هُوَ الَّذِي جَعَلَ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ خِلْفَةً لِمَنْ أَرادَ أَنْ يَذَّكَّرَ أَوْ أَرادَ شُكُوراً (۶۲/فرقان) 🌱‏و اوست كه شب و روز را برای هر كس كه بخواهد عبرت گيرد يا بخواهد سپاسگزاری نمايد، جانشين يكديگر قرار داد. 🔷‏درس توحيد گرفتن از نظام حاكم بر هستی، به اراده ما بستگی دارد. چه بسيارند كسانی كه عمر خود را به تحقيق درباره پديده‌ای سپری می‌كنند، ولی چون اراده عبرت گرفتن ندارند، درسی از آن نمی‌گيرند. اين‌گونه افراد به آئينه‌فروشی می‌مانند كه همواره در آئينه نگاه می‌كند، ولی لباس خود را مرتّب نمی‌كند، در حالی كه ممكن است عابری تنها با يك نگاهِ با توجّه، كجی يقه‌اش را صاف كند. پس تنها نگاه كافی نيست، اراده‌ی اصلاح نيز لازم است. 👈‏با اين سخن، پاسخ اين پرسش كه چرا بعضی دانشمندان علوم طبيعی با آنكه عمری را در كنكاش در طبيعت گذرانده‌اند، خداشناس نيستند نيز مشخص شد، چون آنان به قصد شناخت خالق اقدامی نكرده‌اند. همچون نجّاری كه نردبان‌های زيادی ساخته، امّا خودش اراده‌ی بالا رفتن از آن را نداشته است. ‏🔹اراده و خواست انسان، زمينه‌ی رشد اوست. «لِمَنْ أَرادَ أَنْ يَذَّكَّرَ» ‏🔹انسان موجودی دارای اختيار است. «لِمَنْ أَرادَ» 🔹انسان، دارای فطرتی است كه با تذكّر بيدار می‌شود. «يَذَّكَّرَ» (تذكّر در جايی‌ بكار می‌رود كه انسان از درون مطلبی را می‌دانسته، ولی فراموش كرده است) ‏🔹هم شناخت، اراده می‌خواهد و هم عمل و شكر. ( «أَرادَ» تكرار شده است) 🔹شب و روز، نعمتی شايسته‌ی شكر و سپاسگزاری است. «أَرادَ شُكُوراً» 🔹ياد خدا زمانی ارزش دارد كه بر اساس آگاهی و بصيرت باشد. «أَرادَ أَنْ يَذَّكَّرَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۴۱-۳۲ سوره کهف از تفسیر نور ۱- از ساده ترین،فطری ترین و عمومی ترین شیوه های انتقال مطلب،استفاده از تمثیل و ضرب المثل است. «وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلاً» ۲- دلبستگی وغرور به مال و قبیله،زمینه ی طغیان است. «أَنَا أَکْثَرُ مِنْکَ» ۳- نه فقر نشانه ی ذلّت است،نه ثروت دلیل عزّت،پس بر فقرا فخر نفروشیم. أَنَا أَکْثَرُ مِنْکَ مالاً وَ أَعَزُّ ... خاکساران جهان را به حقارت منگر کوزه بی دسته چو بینی،به دو دستش بردار ۴- غفلت از خدا،خودبرتربینی،تحقیر دیگران و فریفته شدن به جلوه های مادّی دنیا ظلم به خویشتن است. «ظالِمٌ لِنَفْسِهِ» ۵- انسانِ منحرف و غافل،از جماد ونبات بدتر است.خداوند درباره ی باغ در آیه ی ۲۳ فرمود: «وَ لَمْ تَظْلِمْ مِنْهُ شَیْئاً» یعنی چیزی کم نگذاشت،ولی درباره ی صاحب باغ فرمود: «ظالِمٌ لِنَفْسِهِ». ۶- نعمت ها و برخورداری ها را هرگز باقی و جاودانه مپنداریم. «ما أَظُنُّ أَنْ تَبِیدَ» ۷- دلبستگی به دنیا و دنیاگرایی،زمینه ی انکار قیامت است. أَنَا أَکْثَرُ مِنْکَ ... وَ ما أَظُنُّ السّاعَهَ قائِمَهً ... ۸- امید و آرزوی بی جا و بی دلیل محکوم است. «وَ لَئِنْ رُدِدْتُ» ۹- بعضی ها به غلط نعمت را نشانه ی کرامت و ارزش خود می پندارند و آن را ابدی می دانند. «لَئِنْ رُدِدْتُ إِلی رَبِّی لَأَجِدَنَّ خَیْراً» ۱۰- گفتگو و بحث آزاد میان مکتب ها مورد قبول قرآن است. «وَ هُوَ یُحاوِرُهُ» ۱۱- در مقابل ثروتمندان و قدرتمندان،بدون احساس حقارت وبا کمال عزّت،به ارشاد بپردازید. قالَ لَهُ صاحِبُهُ ... أَ کَفَرْتَ ۱۲- آنکه به مال و خویشاوندان خود می بالد،علاجش یادآوری اصل خاکی اوست. أَنَا أَکْثَرُ مِنْکَ ... خَلَقَکَ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَهٍ ۱۳- در تربیت وبازداشتن از انحراف دیگران،با استدلال سخن بگوییم. «أَ کَفَرْتَ بِالَّذِی خَلَقَکَ» ۱۴- در برابر شک و تردید دیگران،مؤمن باید موضع خود را با صراحت اعلام کند. «لکِنَّا هُوَ اللّهُ» ۱۵- هنگام برخورد با مناظر زیبای طبیعت،به یاد خدا باشیم که همه ی نعمت ها از اوست. «لَوْ لا إِذْ دَخَلْتَ جَنَّتَکَ قُلْتَ ما شاءَ اللّهُ» ۱۶- مؤمن به خاطر کمی مال و فرزند،خود را نمی بازد. «إِنْ تَرَنِ» یعنی تو مرا کم می بینی،نه آنکه من کم هستم. ۱۷- دادن و گرفتن های خدا،براساس ربوبیّت وتربیت اوست. «فَعَسی رَبِّی أَنْ یُؤْتِیَنِ» ۱۸- فقیران مأیوس نباشند، أَنَا أَقَلَّ ... فَعَسی رَبِّی که یأس وناامیدی بدتر از فقر است. ۱۹- ثروتمندان به داشته های خود مغرور نشوند،شاید در یک لحظه همه ثروتشان نابود شود. «فَتُصْبِحَ صَعِیداً زَلَقاً» ۲۰- در برابر خشم و غضب الهی،قدرت و راه نجاتی نیست. «فَلَنْ تَسْتَطِیعَ لَهُ طَلَباً» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛