eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ تنها سرمایه نجات بخش 💠يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ (۸۸) إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ (۸۹/شعراء) 🌱روزی که هیچ(گونه) مالی و هیچ فرزندی به انسان سودی نمی‌رساند؛ (۸۸) البته کسی که دلی (پاک و) سالم برای خدا آورد (، از آن سود خواهد برد).» (۸۹) شعراء [۸۸-۸۹] 🔷روز رستاخيز روزی است كه هيچ مال و فرزندی سودی نمی‌دهد" (يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ‌). ‏در حقيقت اين دو سرمايه مهم زندگی دنيا، اموال و نيروهای انسانی در آنجا كمترين نتيجه‌ای برای صاحبانش نخواهد داشت، و به طريق اولی ساير سرمايه‌های اين جهان كه در رتبه‌های بعد از اين دو قرار دارند سودی نخواهد بخشيد. 🔷‏بديهی است منظور در اينجا از مال و فرزندان، مال و فرزندانی نيست كه در طريق جلب رضای خدا به كار گرفته شده باشند، بلكه تكيه روی جنبه‌های مادی مساله است، منظور اين است كه سرمايه‌های مادی در آن روز مشكلی را حل نمی‌كند، اما در صورتی كه در طريق اطاعت فرمان پروردگار قرار گيرند سرمايه مادی نخواهند بود، رنگ الهی و صبغه اللَّه به خود می‌گيرند و" الباقيات‌ الصالحات" محسوب می‌شوند. ‏ 🔷سپس به عنوان استثناء بر اين سخن می‌افزايد:" مگر كسی كه به حضور خدا بيايد در حالی كه قلب سليم (سالم از هر گونه شرك و كفر و آلودگی به گناه) داشته باشد" (إِلَّا مَنْ أَتَی اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ‌). 👈‏و به اين ترتيب تنها سرمايه نجاتبخش در قيامت، قلب سليم است، چه تعبير جامع و جالبی؟ تعبيری كه هم ايمان خالص و نيت پاك در آن وجود دارد، و هم هر گونه عمل صالح، چرا كه چنين قلب پاكی، ثمره‌ای جز عمل پاك نخواهد داشت، و به تعبير ديگر همانگونه كه قلب و روح انسان در اعمال انسان مؤثر است اعمال او نيز بازتاب وسيعی در قلب و جان دارد و آن را به رنگ خود- خواه رحمانی يا شيطانی- درمی‌آورند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏فَما لَنا مِنْ شافِعِينَ (۱۰۰) وَ لا صَدِيقٍ حَمِيمٍ (۱۰۱) فَلَوْ أَنَّ لَنا كَرَّةً فَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ (۱۰۲) إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً وَ ما كانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ (۱۰۳) وَ إِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ (۱۰۴/شعراء) 🌱‏در نتيجه (امروز) برای ما نه شفيعانی وجود دارد و نه حتّی يك دوست صميمی. پس اگر برای ما بازگشتی (به دنيا) بود، از مؤمنان می‌شديم. ‏حقّاً كه در اين (سرگذشت) درس عبرت و نشانه‌ای است، ولی بيشترشان ايمان‌آورنده نبودند. البتّه، پروردگار تو همان توانای مهربان است. ‏🔹در قيامت شفاعت قطعی است، امّا گروهی از جمله مشركان از آن بهره‌مند نمی‌شوند. إِذْ نُسَوِّيكُمْ بِرَبِّ الْعالَمِينَ‌ ... فَما لَنا مِنْ شافِعِينَ‌ ‏🔹دوستی با گنهكاران در دنيا، در قيامت حاصلی ندارد. «وَ لا صَدِيقٍ حَمِيمٍ» ‏🔹انسان حتّی در قيامت به دوست خوب نيازمند است. «وَ لا صَدِيقٍ حَمِيمٍ» ‏🔹شرط دريافت شفاعت، ايمان است. «فَما لَنا مِنْ شافِعِينَ‌- فَلَوْ أَنَّ لَنا كَرَّةً فَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ» ‏🔹روز قيامت، روز حسرت است. «فَلَوْ أَنَّ لَنا كَرَّةً» ‏🔹اگر مردم نخواهند و لجاجت كنند، نشانه‌ی بزرگ الهی نيز برای هدايت آنان كارساز نيست. «لَآيَةً وَ ما كانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ» ‏🔹مهربانی در عين قدرت، يك صفت الهی است. «الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ» ‏🔹ای پيامبر! نگران انحراف اكثريّت مباش، زيرا تو تحت حمايت مخصوص ما هستی. «وَ ما كانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ وَ إِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ» ‏🔹مهلتی كه خداوند به منحرفان می‌دهد به خاطر عجز و ناتوانی نيست، بلكه به خاطر رحمت و لطف است تا شايد برگردند. «الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۵۳-۴۷ سوره کهف وَيَوْمَ نُسَيِّرُ الْجِبَالَ وَتَرَى الْأَرْضَ بَارِزَةً وَحَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا {47} و [ياد كن] روزى را كه كوهها را به حركت درمى‏آوريم و زمين را آشكار [و صاف] مى‏بينى و آنان را گرد مى‏آوريم و هيچ يك را فرو گذار نمى‏كنيم {47} وَعُرِضُوا عَلَى رَبِّكَ صَفًّا لَّقَدْ جِئْتُمُونَا كَمَا خَلَقْنَاكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ بَلْ زَعَمْتُمْ أَلَّن نَّجْعَلَ لَكُم مَّوْعِدًا {48} و ايشان به صف بر پروردگارت عرضه مى‏شوند [و به آنها مى‏فرمايد] به راستى همان گونه كه نخستين بار شما را آفريديم [باز] به سوى ما آمديد بلكه پنداشتيد هرگز براى شما موعدى مقرر قرار نخواهيم داد {48} وَوُضِعَ الْكِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هَذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا وَلَا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا {49} و كارنامه [عمل شما در ميان] نهاده مى‏شود آنگاه بزهكاران را از آنچه در آن است بيمناك مى‏بينى و مى‏گويند اى واى بر ما اين چه نامه‏اى است كه هيچ [كار] كوچك و بزرگى را فرو نگذاشته جز اينكه همه را به حساب آورده است و آنچه را انجام داده‏اند حاضر يابند و پروردگار تو به هيچ كس ستم روا نمى‏دارد {49} وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ أَوْلِيَاء مِن دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا {50} و [ياد كن] هنگامى را كه به فرشتگان گفتيم آدم را سجده كنيد پس [همه] جز ابليس سجده كردند كه از [گروه] جن بود و از فرمان پروردگارش سرپيچيد آيا [با اين حال] او و نسلش را به جاى من دوستان خود مى‏گيريد و حال آنكه آنها دشمن شمايند و چه بد جانشينانى براى ستمگرانند {50} مَا أَشْهَدتُّهُمْ خَلْقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَا خَلْقَ أَنفُسِهِمْ وَمَا كُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّينَ عَضُدًا {51} [من] آنان (اولیایی که بجای خدا میگیرید)را نه در آفرينش آسمانها و زمين گواه گرفتم (حضور نداشتند) و نه در آفرينش خودشان و من آن نيستم كه گمراهگران را همكار خود بگيرم {51} وَيَوْمَ يَقُولُ نَادُوا شُرَكَائِيَ الَّذِينَ زَعَمْتُمْ فَدَعَوْهُمْ فَلَمْ يَسْتَجِيبُوا لَهُمْ وَجَعَلْنَا بَيْنَهُم مَّوْبِقًا {52} و [ياد كن] روزى را كه [خدا] مى‏گويد آنهايى را كه شريكان من پنداشتيد ندا دهيد پس آنها را بخوانند و[لى] اجابتشان نكنند و ما ميان آنان ورطه‏اى(هلاک کننده) قرار دهيم {52} وَرَأَى الْمُجْرِمُونَ النَّارَ فَظَنُّوا أَنَّهُم مُّوَاقِعُوهَا وَلَمْ يَجِدُوا عَنْهَا مَصْرِفًا {53} و گناهكاران آتش [دوزخ] را مى‏بينند و درمى‏يابند كه در آن خواهند افتاد و از آن راه گريزى نيابند {53} ♻️ عصاره فراز آیات ۵۳-۴۷ : مجرمین و آنها که شیاطین را بجای خدا اولیای خود گرفتند در قیامت که همه اعمال خود را مشاهده کنند، فراری از جزای اتشین خود نداشته معبودان مزعوم انها نیز کمکی نمیتوانند کنند. ▪️نکته در سوره اسراء مطرح شد كه معبودان پنداری مشركان،خود خوف از عذاب خدا دارند و درپي تقرب به خداوند هستند. اين امر كه اين معبودان در قيامت عليه عابدانِ خود گواهي ميدهند،در سوره هاي مختلف قران ازجمله آیه ۱۸ سوره فرقان و ۵۲ کهف مطرح شده است. https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
در اين شرايط اجتماعي، چگونه نباشيم؟ 🛑قسمت ششم: 💢اگر طرفين، صلح نكردند چه؟ ✳ برخي از مخاطبان و هموطنان متدين، در حوادث هفته هاي اخير نسبت به عملكرد منازعات اخير (حاكمان و معترضان خياباني) انتقاداتي دارند و چون هيچكدام را كاملا برحق نميدانند، نميتوانند با آنها همراهي كنند از طرفي هم دغدغه دين و اينده كشور را دارند . لذا مي پرسند كه انها چيست؟ چه کار میتوان کرد؟ ✅ در روزهاي قبل بيان شد كه طبق ايه 9 سوره حجرات "و اگر دو گروه از مؤمنان به نزاع پرداختند، پس ميان آنان صلح و آشتى برقرار كنيد" اولين وظيفه‌ي نيروهاي خارج از منازعه، رفع خصومت و ايجاد بين طرفين درگيري است. ⁉ اما اگر مذاكرات كافي با طرفين نزاع انجام شد ولي حاضر به توافق نشدند و يا اگر توافق كردند ولي به ان پايبند نبودند و دوباره نزاع شد، چه بايد كرد؟ 🔷 ادامه ايه چنين ميگويد:فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى‌ فَقاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِي‌ءَ إِلى‌ أَمْرِ اللَّهِ فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ سپس اگر يكى از دو گروه بر ديگرى تجاوز كرد، با متجاوز بجنگيد تا به فرمان خداوند بازگردد. پس اگر متجاوز بازگشت (و دست از تجاوز برداشت)، ميان آن دو گروه به عدالت صلح برقرار كنيد و عدالت ورزيد كه خداوند عدالت‌پيشگان را دوست دارد. ♻ " اگر حرف شما را گوش ندادند، نگوييد باز به ما چه!؟ ﴿فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَي الْأُخْري‌ فَقاتِلُوا الَّتي‌ تَبْغي‌ حَتَّي تَفي‌ءَ﴾؛ دست ظالم را بگيريد نگذاريد ظلم کند، به ما چه يعني چه؟ هم به ما چه و هم به شما چه! هم شما موظف هستيد و هم ما موظف هستيم، اين را بايد از دست گرفت." تفسير ايت اله جوادي املي ♻ "مقصود از اینکه یکی از این دو بر دیگری ستم بورزد این است که چیزی را طلب کند که حقش نیست؛ ‌و بر همین اساسِ بخواهد خواسته‌اش را ظالمانه ازطریق جنگیدن و زور گفتن به دست آورد؛ در چنین شرایطی خداوند به عموم مسلمانان (نه فقط کسانی که مورد ستم واقع شده‌اند، بلکه سایر مسلمانانی که خارج از این دو گروه هستند) دستور می‌دهد که با آن گروه متجاوز بجنگید تا جایی که آنان به امر خداوند و طاعت او برگردند؛ یعنی این جنگ با گروه ظالم را تا جایی ادامه دهند که آنان دست از جنگ با آن گروه دیگر از مومنان دست بردارند و به حق خویش قانع باشند و خساراتی که زده‌اند جبران کنند" 🖊استادسوزنچي 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌸🤲 رَبَّنَا وَسِعْتَ كُلَّ شَيْءٍ رَحْمَةً وَعِلْماً فَاغْفِرْ لِلَّذِينَ تَابُوا وَاتَّبَعُوا سَبِيلَكَ وَقِهِمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ(7 غافر) 💞اى پروردگار ما، رحمت و علم تو همه چيز را فراگرفته است. پس آنان را كه توبه كرده‏ اند و به راه تو آمده‏ اند بيامرز و از عذاب جهنم نگه دار. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 112 تا 136 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠إِنِّي أَخافُ عَلَيْكُمْ عَذابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ 🌱(پس شکرش را به‌جا بیاورید؛) زیرا من از عذاب روزی بزرگ بر شما بیم دارم.» شعراء - ۱۳۵ 🔹معمولا" يَوْمٍ عَظِيمٍ‌" (روز بزرگ) در قرآن به قيامت اطلاق می‌شود كه از هر نظر عظمت دارد، ولی گاه در آيات قرآن به روزهای سخت و وحشتناكی كه بر امتها گذشته، نيز اطلاق شده است. 🔹آن چنان كه در همين سوره در داستان شعيب می‌خوانيم كه پس از سرسختی و لجاجت در مقابل حق، خداوند آنها را با مجازات دردناكی (صاعقه‌ای كه از قطعه ابری فرود آمد) كيفر داد، و سپس از اين روز به عنوان" يوم عظيم" ياد می‌كند: فَأَخَذَهُمْ عَذابُ يَوْمِ الظُّلَّةِ إِنَّهُ كانَ عَذابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ‌. بنا بر اين در آيه مورد بحث، نيز ممكن است" يوم عظيم" اشاره به روزی باشد كه گردنكشان قوم عاد، گرفتار مجازات دردناك طوفان درهم كوبنده گشتند گواه اين معنی بيان كيفر آنها در چند آيه بعد از اين است. 🔹‏و نيز ممكن است اشاره به كيفر روز قيامت و يا هر دو كيفر باشد كه تاريخ هر دو روز عظيم است. 📚تفسیر نمونه 💫گروه تقرب http://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 ࿐ 🍃═🌸━━┓    @taqarrob99   ┗━━🌸═🍃࿐
❇️ 💠وَ ما أَنَا بِطارِدِ الْمُؤْمِنِينَ (۱۱۴) إِنْ أَنَا إِلاَّ نَذِيرٌ مُبِينٌ (۱۱۵) قالُوا لَئِنْ لَمْ تَنْتَهِ يا نُوحُ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْمَرْجُومِينَ (۱۱۶/شعراء) 🌱(امروز كه آنان ايمان آورده‌اند،) من طرد كننده‌ی مؤمنان نيستم. من جز هشدار دهنده‌ای روشنگر نيستم. مردم به نوح گفتند: ای نوح! اگر (از دعوت خود) دست برنداری قطعاً از سنگسار شدگان خواهی شد. 🔹با پيشنهادات و توقّعات نابجای متكبّران، قاطعانه برخورد كنيد. (طرد فقرای با ايمان جايز نيست، حتّی اگر به قيمت ايمان‌آوردن گروهی ديگر باشد) وَ ما أَنَا بِطارِدِ ... ‏ 🔹ملاك ارزش، ايمان است، نه جايگاه اجتماعی و اقتصادی. وَ ما أَنَا بِطارِدِ ... ‏ 🔹جاذبه بايد در حدّ اعلی باشد، ولی دافعه تنها در موقع ضرورت لازم است. وَ ما أَنَا بِطارِدِ ... ‏ 🔹بيم وهشدار و انذار انبيا، بيش از بشارت آنان است. در قرآن جمله‌ی‌ «إِنْ أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ» آمده، ولی جمله‌ی «ان انا الا بشير» نيامده است. ‏ 🔹ترساندن غافل از خطرها، بهترين شيوه‌ی ارشادی است. «إِنْ أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ» ‏ 🔹يكی از مهم‌ترين حربه‌های مخالفان انبيا تهديد است. «مِنَ الْمَرْجُومِينَ» ‏ 🔹سنگسار كردن، يكی از قديمی‌ترين انواع شكنجه‌هاست. «مِنَ الْمَرْجُومِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹نكات و پرسش های تفسيری سوره كهف ❓منظور از كتاب در آيه ۴۹ سوره كهف و وضع الكتاب چيست؟ ▪️پاسخ ۱: از ظاهر سياق استفاده مى شود كه ((كتاب )) در جمله ((ووضع الكتاب )) كتاب واحدى است كه اعمال تمامى خلايق در آن ضبط شده ، و آن را براى حساب نصب مى كنند، نه اينكه هر يك نفر يك كتاب جداگانه اى داشته باشد، و اين با آياتى كه براى هر انسانى و هر امتى كتابى جداگانه اى سراغ مى دهد منافات ندارد، مانند آيه ((كل انسان الزمناه طائره فى عنقه ونخرج له يوم القيمة كتابا...)) كه در محل خودش تفسيرش گذشت . و نيز مانند آيه ((كل امة تدعى الى كتابها و آيه هذا كتابنا ينطق عليكم بالحق )) به زودى تفسير اين دو آيه خواهد آمد - ان شاء الله تعالى . بعضى گفته اند: مراد از ((كتاب )) نامه هاى اعمال است ، و الف و لام در ((الكتاب )) براى استغراق است (يعنى تمامى كتابها) وليكن سياق آيه مساعد آن نيست . ((فترى المجرمين مشفقين مما فيه )) - اين جمله تفريع بر وضع كتاب ونصب آن است ، و اين تفريع و همچنين ذكر اشفاق آنان خود دليل بر اين است كه مقصود از كتاب ، كتاب اعمال است ، و يا كتابى است كه اعمال در آن است . و اگر از آنان به ((مجرم )) تعبير كرده براى اشاره به علت حكم است ، و اينكه اشفاقشان از آن حالى كه به خود گرفته اند به خاطر اين است كه مجرم بودند. پس اين حال و روزگار مخصوص به آنان نيست ، هر كس در هر زمانى مجرم باشد هر چند كه مشرك نباشد چنين روزگارى خواهد داشت . تفسير الميزان https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
در اين شرايط اجتماعي، چگونه نباشيم؟ 🛑قسمت هفتم: . ❓آيا آيه 9 سوره حجرات، بر اين شرايط قابل انطباق است؟ ✅ در روزهاي قبل بيان شد كه طبق ايه 9 سوره حجرات، اولين وظيفه‌ي نيروهاي خارج از منازعه، رفع خصومت و ايجاد بين طرفين درگيري (حاكمان و معترضان خياباني) است. برخي از مخاطبان گرامي، در خصوص كاربرد اين ايه سئوالاتي را مطرح كردند 🔶وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى‌ فَقاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِي‌ءَ إِلى‌ أَمْرِ اللَّهِ فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ «9» حجرات و اگر دو گروه از مؤمنان به نزاع پرداختند، پس ميان آنان صلح و آشتى برقرار كنيد. سپس اگر يكى از دو گروه بر ديگرى تجاوز كرد، با متجاوز قتال كنيد تا به فرمان خداوند بازگردد. پس اگر متجاوز بازگشت (و دست از تجاوز برداشت)، ميان آن دو گروه به عدالت صلح برقرار كنيد و عدالت ورزيد كه خداوند عدالت‌پيشگان را دوست دارد پرسش1⃣ آيا اين ايه فقط مربوط به تجاوز به و جنگ دو كشور نيست؟ و ايا براي منازعات سياسي فعلي كه بين حاكميت و بخشي از مردم است، نيز معتبر است؟ 👈پاسخ: مرحوم محمدجواد مغنيه در تفسير كاشف در ذيل اين ايه چنين نگاشته است: "اسلام براى ساختن و اصلاح جامعه، راهنمايى‌هايى دارد؛ يكى از آنها ⬅ وجوب حمايت از خون، مال، ، و انسان در گفتار و كردار است و جز حق، هيچ‌كس و هيچ‌چيزى بر او حكومت ندارد. اگر كسى پايش را از دايرۀ حق بيرون نهد و با تجاوز به ديگران حرمتش را بشكند، او خود مصونيت را از خودش برداشته است. خداوند مى‌فرمايد: «ما فرزندان آدم را گرامى داشتيم» . او خطاب به پيامبرش فرمود: «تو بر آنان فرمانروا نيستى». نيز فرمود: «ملامت درخور كسانى است كه بر مى‌كنند و به ناحق در روى زمين سركشى مى‌كنند». ↩️يكى ديگر از آموزه‌هاى اسلام، مهربانى و همكارى با يكديگر در چيزى است كه خير و صلاحش به همۀ افراد جامعه برمى‌گردد. به عنوان نمونه، هرگاه ميان دو گروه از مؤمنان درگيرى و خصومت رخ دهد، بر ديگر مؤمنان است كه آن را حلّ و فصل كنند و براساس و ميان اين دو اصلاح نمايند، تا وحدت و يكپارچگى مسلمانان حفظ شود. در حديث آمده است: «آيا شما را از چيزى آگاه نكنم كه از روزه و نماز و صدقه بهتر است‌؟ گفتند: بله، اى پيامبر خدا! فرمود: اصلاح ذات البين 🔸فَإِنْ بَغَتْ إِحْدٰاهُمٰا عَلَى اَلْأُخْرىٰ فَقٰاتِلُوا اَلَّتِي تَبْغِي حَتّٰى تَفِيءَ إِلىٰ أَمْرِ اَللّٰهِ‌. هرگاه يكى از دو گروه درگير در برابر حق تسليم نشد و همچنان بر تجاوز خويش پافشارى كرد، بر ديگر مؤمنان است كه از راه حكمت و اندرز نيكو، گروه ستمديده را حمايت كنند و اگر گروه ستمگر، اندرز را نپذيرفت، بايد مؤمنان با اين گروه، تا اندازۀ تنبيه كردن و دفاع مشروع، پيكار كنند، تا امنيّت عمومى تأمين شود." کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. بسم الله الرحمن الرحیم فَنَجَّيْنَاكَ مِنَ الْغَمِّ و ما تو را از اندوه نجات دادیم 🌸 سوره طه ، آیه ۴۰ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan