eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️روحیه 💠وَ لَقَدْ آتَيْنا لُقْمانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَ مَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّما يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ «12»لقمان 🌱و ما به لقمان حكمت داديم، كه را به جاى آور و هر كس كند، همانا براى خويش شكر كرده؛ و هر كس كند (بداند به خدا زيان نمى‌رساند، زيرا) بى‌ترديد و ستوده است. 🔹نعمت ويژه، مى‌طلبد. آتَيْنا لُقْمانَ الْحِكْمَةَ ... اشْكُرْ لِلَّهِ‌ چنانكه خداوند در برابر اعطاى نعمت ويژه‌ى كوثر به پيامبر اسلام، از او ويژه مى‌خواهد. 💠 *«إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ. فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ» «1»* 🔹اوّلين فرمان به حضرت موسى بعد از نبوّت، فرمان نماز و اوّلين فرمان بعد از دادن حكمت به لقمان، فرمان است. «أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ» 🔹 ، به سود خود انسان است. «وَ مَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّما يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ» چنانكه در جاى ديگر مى‌خوانيم: «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ» «2» «1». كوثر، 1- 2. «2». ابراهيم، 7 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️احترام به 💠وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلی‌ وَهْنٍ وَ فِصالُهُ فِي عامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَ لِوالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ (۱۴/لقمان) 🌱‏و ما انسان را درباره‌ی پدر و مادرش سفارش كرديم، مادرش او را حمل كرد، در حالی كه هر روز ناتوان‌تر می‌شد، (و شير دادن) و از شير گرفتنش در دو سال است، (به او سفارش كرديم كه) برای من و پدر و مادرت سپاس گزار، كه بازگشت (همه) فقط به سوی من است. 🔷آن گاه به زحمات فوق العاده مادر اشاره كرده می‌گويد:" مادرش او را حمل كرد در حالی كه هر روز ضعف و سستی تازه‌ای بر ضعف او افزوده می‌شد" (حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلی‌ وَهْنٍ‌). اين مساله از نظر علمی ثابت شده، و تجربه نيز نشان داده كه مادران در دوران بارداری گرفتار وهن و سستی می‌شوند، چرا كه شيره جان و مغز استخوانشان را به پرورش جنين خود اختصاص می‌دهند، و از تمام مواد حياتی وجود خود بهترينش را تقديم او می‌دارند. 🔷‏به همين دليل، مادران در دوران بارداری گرفتار كمبود انواع ويتامينها می‌شوند كه اگر جبران نگردد ناراحتيهايی برای آنها به وجود می‌آورد، حتی اين مطلب در دوران رضاع و شير دادن نيز ادامه می‌يابد، چرا كه" شير، شيره جان مادر است". ‏لذا به دنبال آن می‌افزايد:" پايان دوران شيرخوارگی او دو سال است" (وَ فِصالُهُ فِي عامَيْنِ‌). 🔷‏همانگونه كه در جای ديگر قرآن نيز اشاره شده است" وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ‌":" مادران فرزندانشان را دو سال تمام شير می‌دهند" (بقره- ۲۳۳). ‏البته منظور دوران كامل شيرخوارگی است هر چند ممكن است گاهی كمتر از آن انجام شود. ‏به هر حال مادر در اين ۳۳ ماه (دوران حمل و دوران شيرخوارگی) بزرگترين فداكاری را هم از نظر روحی و عاطفی، و هم از نظر جسمی، و هم از جهت خدمات در مورد فرزندش انجام می‌دهد. ‏جالب اينكه در آغاز توصيه در باره هر دو می‌كند ولی به هنگام بيان زحمات و خدمات تكيه روی زحمات مادر می‌نمايد تا انسان را متوجه ايثارگريها و حق‌ عظيم او می‌سازد. سپس می‌گويد:" توصيه كردم كه هم شكر مرا بجای آور و هم شكر پدر و مادرت را" (أَنِ اشْكُرْ لِي وَ لِوالِدَيْكَ‌). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره کهف از تفسیر عبدالعلی بازرگان کهف : ۱۰۶ ذَلِكَ جَزَاؤُهُمْ جَهَنَّمُ بِمَا كَفَرُوا وَاتَّخَذُوا آيَاتِي وَرُسُلِي هُزُوًا  این است جزای ایشان؛ دوزخ! به خاطر آنچه انکار کردند و آیات من و فرستادگانم را به استهزاء گرفتند. ۱۲۰  ۱۲۰- استهزاء از ریشة «هزء»، سبک شمردن، بهاء قائل نشدن و اهمیت ندادن به اشخاص یا موضوعات است که در 34 آیه قرآن از ناحیه کافران به: خدا، آیات او، آخرت، رسولان، دین، نماز، سبیل‌الله، و مؤمنین نسبت داده شده است. این کلمه را معمولاً ریشخند گرفتن و مسخره کردن ترجمه مي‌کنند، اما ریشخند لفظی است که از نوعی نگاه و ارزیابی اشخاص نسبت به دیگران، یا باورهای آنها ناشی مي‌شود که موجب خوار شمردن و بي‌اعتنائي نسبت به آن مي‌گردد. اما ریشخند و تمسخر دیگران امری عادی است، ولی موضوعاتی مثل: خدا و آیات و آخرتش را بیشتر انکار مي‌کنند و سبک مي‌شمارند. از طرفی در آیة ۱۵ سورة بقره (۲:۱۵) در مورد منافقینی که مؤمنین را به استهزاء مي‌گرفتند، گفته شده است که خدا نیز آنها را به استهزاء مي‌گيرد [اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیَمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ] و مي‌دانيم که استهزاء خدا، نه ریشخند لفظی، بلکه همان سبک شمردن و پاداشی قائل نشدن برای آنان است، همچنانکه معلم برای شاگردی که سهل‌انگاری کرده، نمره‌ای به سبکی همان سعی و تلاش او خواهد داد. این واژه در زبان عربی در مورد ساربانی که شترهایش را با سهل‌انگاری در سرما به کشتن داده و بیابان سخت و صعب العبوری که پیاده را خسته و فرسوده کرده باشد نیز به کار برده مي‌شود. خلاصه آن که مفهوم سهل‌انگاری و سبک شمردن در این واژه، که حتی در مورد مؤمنین و موضوعاتی همچون نماز [مائده ۵۸ (۵:۵۸) ] و آزار زنان مطلقه [بقره ۲۳۱ (۲:۲۳۱) ] نیز استهزای آیات خدا شمرده شده، مغفول واقع گشته است. کهف : ۱۰۹ قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا  بگو: اگر دریا برای [نوشتن] کلمات پروردگارم [=آثار آفرینش او] مُرَکب شود، ۱۲۳ مسلماً پیش از آن که کلمات پروردگارم تمام شود دریا به انتها مي‌رسد، حتی اگر همانند آن [دریائی دیگر] را به کمک آورده باشیم. ۱۲۴  ۱۲۳- معنای «کلمه» به طور کلی عامل مؤثر است. کلمه از ریشة «کـَلمْ»، در اصل به معنای تأثیر است. به زخم ناشی از تأثیر شمشیر و نیزه، کـَلمْ و به آنچه با چشم یا گوش درک مى‌شود و در شنونده تأثیر مي‌گذارد کلام مي‌گويند. در قرآن حضرت عیسی را کلمه خدا [کلمة من الله] نامیده است، زیرا تحت تأثیر القای نیروی فرشته‌ای حامله شد و تأثیری عظیم در تاریخ بني‌اسرائيل گذاشت. خداوند ابراهیم(ع) را نیز با «کلماتی» مبتلا ساخت. منظور از «کلمات الله» در این آیه به نظر مي‌رسد آثار تحقق یافته اراده و امر خدا در آفرینش جهان هستی باشد. ۱۲۴- در آیة ۲۷ سوره لقمان (۳۱:۲۷) ، از اضافه شدن هفت دریای دیگر به عنوان مُرَکب، و تبدیل همه درختان زمین به قلم، برای نگارش کلمات خدا مثال آورده است. https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔶🌸 :پیامبر امد که رجس و رجز را بردارد. نظامی که در ان به قران، عمل نمیشود است ▫️🌴فاطمه (علیها السلام) این فرمایشات را فرمود که پدرم آمد جامعه را متحد کند و «رجس» و «رجز» را بردارد. هجرت از مکه به مدینه و امثال آن یک هجرت مکانی است و کوچک است، هجرت مهمّ است؛ فرمود: ﴿وَ الرُّجْزَ فَاهْجُرْ﴾؛ فرمود واجب است که انسان از نجاست مهاجرت کند. خونریزی و ترور، نجاست است! فرمود اسلام آمده «تطهیراً للأمة»، قرآن «للطهارة» آمده است. ▫️🔻 فرمود می‌دانید پدرم نسبت به شما چیست؟ همان وصفی که خدای سبحان برای خودش ذکر کرده برای مظهرش ذکر کرده است منتها خودش «بالذات» است و مظهرش «بالعرض» است؛ در بخش پایانی سوره مبارکه «توبه» دارد: ﴿عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّمْ‏﴾؛ شما اگر گرفتاری دارید، اقتصاد شما مشکل دارد، امنیت شما مشکل دارد، امانت شما مشکل دارد، بیکاری دارید، غده بدخیم طلاق دارید، واقعاً بر پدرم سخت است! ﴿عَزِیزٌ عَلَیهِ مَا عَنِتُّمْ﴾ _«عَنَت» یعنی درد و رنج _ اگر ـ خدای ناکرده ـ پسری گرفتار این بیماری‌های سنگین شود پدر چقدر غصه می ‌خورد؟! حیات و ممات فرقی ندارد، الآن هم همین طور است؛ بیش از آن مقداری که ما از بیکاری و گرانی و فقر و فلاکت رنج می‌بریم ولی ما وجود مبارک امام زمان رنج می‌برد! فرمود: ﴿عَزِیزٌ عَلَیهِ مَاعَنِتُّمْ﴾؛ فرمود هر گرانی، هر سختی، هر بیکاری برای شما پیش بیاید پیغمبر رنج می ‌برد، این پیغمبر است! فرمود پدرم این است! 🔻▫️بعد از اینکه این بخش‌های توحید تمام شد، وحی و نبوت تمام شد، قرآن تمام شد، خصوصیت سیرت و سریرت وجود مبارک پیغمبر(علیه الصلاة و علیه السلام) را بازگو کرد فرمود: ﴿أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِیةِ یبْغُونَ﴾؛ شما نشستی آنجا که را زنده کنی یا اسلام را ادامه بدهی؟! حضرت صریحاً این آیه را خواند، فرمود وقتی در نظامی به عمل نمی ‌شود، به عمل نمی‌شود، به عمل نمی‌شود، جاهلیت است. 🔶🔺▫️حضرت فرمود پدرم «فدک» را به من داد؛ (سلام الله علیها) «ذو الید» بود، مدت‌ها این «فدک» در اختیار او بود ... ــ در هیچ جا از «ذو الید» شاهد نمی ‌خواهند! مجبور کردند که شاهد بیاور ــ اما شهادت اینها را رد کردند ــ حضرت فرمود بسیار خب! نحله من را قبول ندارید، ید مرا هم قبول ندارید، شهادت اینها را هم قبول ندارید، من دختر پیغمبر هستم یا نیستم؟ این را که نمی‌توانید انکار کنید ــ↩️ حالا نگاه کنید آیا آن سیلی زدن دردناک‌ تر است، آن در به پهلو زدن دردناک ‌تر است یا این جمله جگرسوز؟ «أَ تَرِثُ أَبَاكَ وَ لَا أَرِثُ أَبِی‏»؛ بچه از پدرش ارث می ‌برد، «أنا فاطمة بنت رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم)» او پدر من است... ــ دردناک ‌ترین جمله در آن خطبه این است که این با آن در به پهلو زدن و مانند آن اصلاً قابل قیاس نیست، فرمود: «أَمْ هَلْ تَقُولُونَ إِنَّ أَهْلَ مِلَّتَینِ لَا یتَوَارَثَان‏»؛ مگر اینکه مرا مسلمان ندانید، مگر در اسلامِ من شک کنید و مرا مسلمان ندانید! 🌸«السلام علیكِ یا بنت رسول الله‏ السلام علیکِ یا بنت خاتم النبیین السلام علیکِ و علَی علی بن ابی طالب و علی الأئمة من ولدک السلام علیکم جمیعاً و رحمة الله و برکاته»! آیت الله جوادی آملی @quranpuyan
باز از چمن داور، یک غنچه نمایان شد از یمن قدوم او عالم همه بستان شد برخیز نما شادی،ایام سرور آمد چون باز دری بر خلق از روضه ی رضوان شد 🌹میلاد دخت نبی اکرم(ص) صدیقه طاهره(س) مبارک باد @quranpuyan
أَیْنَ الْمُؤَمَّلُ لِإِحْیَاءِ الْکِتَابِ وَ حُدُودِهِ کجاست آن آرزو شده برای زنده کردن قرآن و حدود آن ؟ 📖دعای ندبه @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیستی که من جز او، نمی بینم و نمی یابم، دریای پشت کدام پنجره ای، که اینگونه شایدهایم را گرفته ای ؟ زندگی را دوباره جاری نموده ای، پر شور، زیبا و روان، دنیای با تو بودن در اوج همیشه هایم، جان می گیرد و هر لحظه تعبیری می گیرد از، فردایی بی پایان، در تبلور طلوع ماهتاب، با عبور از تاریکی های سپری شده، کیستی ای مهربان ترین ؟ (  احمد شاملو ) @quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠نگاه متفاوت فاطمه به فلسفه امامت و رهبری 🔷سخنرانی بمناسبت ولادت حضرت زهرا (س) ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ 🔹جعل الله ....الامامه امانا للفرقه تبیین فاطمه از فلسفه امامت متفاوت است ، او امامت را بر اساس نقش ان در در کاهش اختلافات و افزایش وفاق اجتماعی تحلیل میکند . پس امامتی که نقش معکوس ایفا میکند ، ان امامت الهی نیست . 🔹اساسا رهبران اجتماعی دو گونه اند : برخی برای پراکندگی در مردم تلاش میکند و قدرت خود را در ضعف ملت میبینند ، مثل فرعون : جعل اهلها شیعا و برخی دیگر برای جلوگیری از پراکندگی مردم تلاش میکنند حتی بقیمت سکوت در برابر برخی انحرافات ، مثل هارون : انی خشیت ان تقول فرقت بین بنی اسرائیل 🔹البته رهبرانی که به وحدت و نزدیکی مردم اهتمام دارند ، گاه خود را محور قرار داده و رویکردشان "همه با من" است ، و گاه موقعیت خود را قربانی وحدت مردم میکنند و رویکروشان "همه با هم" است . امیرالمومنین در یک دوره ۲۵ ساله ، سکوت را بر اختلاف افکنی ترجیح میداد و حتی با حاکمان همراهی میکرد تا مبادا جامعه اسلامی دچار تشتت گردد : انی اکره الخلاف . او تحمل ناملایمات را بهتر از فریاد تفرقه افکنانه میدانست @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹💠توصیه قرآن به جایگاه مادر(۱) تفسیر سوره مبارکهٔ احقاف، جلسه ۸ 📹محمدعلی انصاری زمان: ۳:٠۹ حجم: ۷.۶ MB ❤️ 🌹 @quranpuyan
💫پروردگارا! از جانب خود به ما رحمتی بخش و کار ما را برای ما به سامان رسان. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 20 تا 28 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا