🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عملبه یک دستور قرانی
هفته # ششم : موضوع #دروغ
تمرین شماره 4 پرهیز از #دروغ
روزچهارشنبه دو حدیث از امام علی علیه السلام :
◀راستگو بودن و پرهیز نمودن از #دروغ ، زیباترین اخلاق و ادب است.
◀راستگو در آستانه نجات و بزرگواری است و #دروغگو در لبه پرتگاه و خواری .
🍃🌸 🍃
تهیه شده توسط گروه #عملبهقرآن درپیام رسان ایتا
در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید
🍃🌺🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و #پاسخ قرآنی
❓❓❓❓❓❓❓❓
سوال این است👇👇
✅آیا #زنان_کفار که به #اسارت_مسلمانان در می آیند بر #مسلمانان_حلال میشوند و #زناشویی با آنها اشکال ندارد - آيا با #زنان_اسير ميتوان #همبستر شد؟
🔶پاسخ هشتم
ازدواج با زنان همسر دار در شرع مقدس اسلام حرام است. از این دسته فقط زنان اسیر شده، با شرایطی مثتثنا هستند.
خداوند متعال نكاح زن اسير شده از كفار را براى مسلمانان بعد از برائت و طاهر بودن رحمش از شوهر اولش حلال فرموده است به شرط اينكه بين آن زن و شوهر كافرش اختلاف مكان باشد و اگر آن زن و شوهر هر دو با هم اسير شوند براى غير شوهرش حلال نخواهد بود.
👈این حکم فقط درباره زنان کفار است و در جنگ میان دو ملتی که مسلمان باشند این حکم جاری نمی شود .اگر چه یکی از آنان ظالم و متجاوز باشد.
در بارۀ دلایل و فلسفۀ حلیت روابط زناشویی با زنان اسیر می توان گفت: حلال شدن زنان اسیر بر اساس یک واقعیت حاکم بر جوامع آن روزی بوده است
⬅️زیرا از سویی اگر زنان اسیر آزاد می شدند، تقویت جبهۀ دشمن را در پی داشت و از سویی دیگر زندانی و حبس کردن آن ها هم روش درستی نبود.
کار کشیدن از آن ها در معادن و مزارع، بدون این که از حق استفاده از غرایز جنسی برخوردار باشندعواقب خطرناکی از جمله رواج فحشا در بین آن ها را به دنبال داشت.
👈از طرفی وجود جمعیتی عظیم در جامعه بدون این که عضوی از جامعه شناخته شوند، خود تبعات منفی در جامعه به همراه خواهد آورد از جمله این می توانستند منشأ نسلی ناپاک در جامعه شوند، گذشته از آن در مقابل ارزش های فکری و عقیدتی جامعه موضع گیری نمایند و...؛ به تعبیری واضح آن ها نماینده فکر و باور دشمن خواهند شد و عملا در جامعه جمعیتی به وجود خواهد آمد که هیچ تناسبی با ارزش های پذیرفته شدۀ جامعه نخواهند داشت اما اسلام با طرح رسمیت بخشیدن به داشتن روابط زناشویی با آن ها با شرایط خاص به همۀ این تبعات منفی پایان داد و آن ها را از این طریق در جامعه اسلامی هضم کرد
♦️ازدواج در قانون اسلام شرایطی بسیار دارد از جمله رضایت طرفین ، وجود دو شاهد ، عدم اجبار و نبودن زور در قبول ازدواج ، مهریه و نفقه و ....
✨✨✨حقوق اولیه زنها در کدام قانون ازدواجی همچون اسلام ارجمند و بزرگ هست؟
✨✨✨کدام قانونی چنین مقامی را برای اسیران دشمنان خونی خود وضع کرده است؟؟؟
♦️ازدواج بهترین و والاترین امری است که از نظر قانونی می توان با اسرای دشمن انجام داد با ان همه ریزه کاری ها و حق و حقوق مختلفی که برای زن و همینطور شرایطش موجود است
با زنان اسیر گرفته شده - مبتنی بر همان قید اختلاف مکان با شوهر یا مردن شوهرش - چه کار بهتری می توان کرد؟؟؟؟🍃🍃🍃
بی قانونی محض که نتیجه اش می شود بربریت و تجاوز و اوج رذائل انسانی
آزاد کردن هم که نه از نظر استراتژیکی-جنگی و منطقی قابل توجیه است و نه از نظر مواردی که دوستان ذکر کردند
((ناگفته پیداست وقتی موقعیت ارام شده یا صلح و اتش بس برقرار گردید انگاه آزاد کردن اسرای طرفین معقول می نماید))
پس باید در این بازه بهترین نوع برخورد را یافت
بین بی قانونی محض تا ازاد کردن در زمان غیر منطقی
در مورد این زمان چون این کار جز فروعات میشه باید مراجع نظر بدهند
📝 سرکار خانم زهرا سادات ابوترابی📝
جهت مشاهده پاسخهاو نظرات مختلف
به لینک زیر مراجعه نمایید🌺
http://yon.ir/dnWQd
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✴️ هیچ کس نمی تواند مانع رسیدن #رحمت مقدر خدا به شما شود
آیه ۲ سوره #فاطر را باهم بخوانیم:
💠 مَا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا وَمَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿۲﴾
فولادوند: هر رحمتى را كه خدا براى مردم گشايد بازدارندهاى براى آن نيست و آنچه را كه باز دارد پس از [باز گرفتن] گشايندهاى ندارد و اوست همان شكست ناپذير سنجيده كار
اگر در زندگی خود به این جمله اعتقاد داشته باشیم که رحمتی را که خدا برای ما مقرر داشته در هر صورت به ما میرسد و اگر چیزی از ما دریغ شده(به خواست خدا)کس دیگری نمی تواند به ما
برساند،بسیاری از حرصخوردنها ،بداخلاقی ها،زیراب زدن هاو زرنگ بازی ها و فریبکاری ها از زندگی ما حذف خواهد شد.
http://yon.ir/Qpt164
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا(8)
و نام پروردگار خود را ياد کن و تنها به او بپرداز.✨✨🍃
سوره مزمل
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
✅ تفسير و تدبر سوره #مرسلات
نکات سوره #مرسلات از تفسیر نور (بخش دوم)
🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃
◀️ مبلّغ و مربّی نباید از تکرار هشدار خسته شود. در این سوره آیه «وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ» ده مرتبه تکرار شده است.
◀️ #قیامت، هم روز جمع است و هم روز فصل. «هٰذٰا یَوْمُ الْفَصْلِ جَمَعْنٰاکُمْ» (از یکسو همه جمع میشوند و هیچ کس جا نمی ماند: «وَ حَشَرْنٰاهُمْ فَلَمْ نُغٰادِرْ مِنْهُمْ أَحَداً» و از سوی دیگر میان خوبان و بدان فیصله داده میشود و جدایی میافتد، حتّی بهشتیان در بهشت درجاتی دارند. )
◀️ قیامت، روز حسابرسی و قضاوت است، نه عذرخواهی. «لاٰ یُؤْذَنُ لَهُمْ فَیَعْتَذِرُونَ... هٰذٰا یَوْمُ الْفَصْلِ»
◀️در قیامت نه فرار است، نه فریب و نه فدیه ای قبول میشود و راهی برای فلاح وجود ندارد. «فَإِنْ کٰانَ لَکُمْ کَیْدٌ فَکِیدُونِ
◀️ در قیامت، مجرمان ناتوان و درمانده از هر گونه چاره اندیشی اند. «فَإِنْ کٰانَ لَکُمْ کَیْدٌ فَکِیدُونِ»
◀️ بهشت و دوزخ سایههای متفاوت دارند. ظِلٍّ ذِی ثَلاٰثِ شُعَبٍ... فِی ظِلاٰلٍ وَ عُیُونٍ
◀️ انسان تنوع طلب است و در بهشت، باغ ها، چشمه ها، میوه ها، خوراکیها و نهرها همه متنوّع اند. «فِی ظِلاٰلٍ وَ عُیُونٍ وَ فَوٰاکِهَ مِمّٰا یَشْتَهُونَ»
◀️ وجود آب و درخت در کنار هم، نشانه کامیابی کامل است. «فِی ظِلاٰلٍ وَ عُیُونٍ»
محرومیّت مؤمنان در دنیا، با کامیابی در قیامت جبران میشود. «إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی ظِلاٰلٍ وَ عُیُونٍ»
◀️ #معاد جسمانی است و نعمتهای آن متناسب با نیازهای جسم بشری. «وَ فَوٰاکِهَ مِمّٰا یَشْتَهُونَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا»
◀️ دریافت نعمت وابسته به عملکرد انسان است. «هَنِیئاً بِمٰا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»
◀️ خوردنیهای بهشتی، عارضه ومشقتی را به دنبال ندارد. «کُلُوا وَ اشْرَبُوا هَنِیئاً»
◀️بهشت را به بها دهند نه بهانه. «بِمٰا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»
◀️ لازمه ی تقوا، تلاش و احسان است. اَلْمُتَّقِینَ... کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ... اَلْمُحْسِنِینَ
◀️ سنّت الهی در کیفر و پاداش انسانها یکسان است. «إِنّٰا کَذٰلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ»
◀️ تکرار هشدار نشانه لطف خداوند است تا شاید مستکبران بر سر عقل آیند و از تکذیب حقایق دین دست بردارند. «وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ»
◀️ کامیابی دنیا نسبت به کامیابی آخرت، بسیار ناچیز است. «کُلُوا وَ تَمَتَّعُوا قَلِیلاً»
◀️ کامیابی از نعمتهای دنیا، نشانه محبوبیّت نزد خداوند نیست. (مجرمان نیز بهره مند میشوند. ) «کُلُوا وَ تَمَتَّعُوا قَلِیلاً إِنَّکُمْ مُجْرِمُونَ»
◀️ بهره مجرمان از نعمتهای الهی، فقط بهره مادّی است. کُلُوا وَ تَمَتَّعُوا... إِنَّکُمْ مُجْرِمُونَ
◀️ زندگی دنیا هر قدر هم طولانی باشد، نسبت به آخرت ناچیز است. «تَمَتَّعُوا قَلِیلاً»
◀️از نشانههای #تکذیب عملی دین، ترک نماز است. (ترک نماز در میان دو کلمه «مکذبین»قرار گرفته است. ) «وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ وَ إِذٰا قِیلَ لَهُمُ ارْکَعُوا لاٰ یَرْکَعُونَ وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ»
◀️ انکار دین وارتکاب جرم، ملازم یکدیگرند. «إِنَّکُمْ مُجْرِمُونَ وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ»
◀️ قرآن، شیواترین، تازه ترین و شایسته ترین پیام برای مردم است. «فَبِأَیِّ حَدِیثٍ»
◀️ اگر کسی به قرآن ایمان نیاورد، به کدام سخن ایمان خواهد آورد. «فَبِأَیِّ حَدِیثٍ بَعْدَهُ یُؤْمِنُونَ»
🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃
https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عملبه یک دستور قرانی
هفته # ششم : موضوع #دروغ
تمرین شماره 4 پرهیز از #دروغ
روز پنجشنبه دو حدیث از امام صادق علیه السلام :
◀ندادن حقوق (دیگران )ذلت می آورد وانسان در این باره مجبور به #دروغ گفتن می شود.
◀ مومن در سرشتش #دروغ و خیانت نیست .و دو صفت است که در منافق جمع نگردد،سیرت نیکو و دین شناسی .
🍃🌸 🍃
تهیه شده توسط گروه #عملبهقرآن درپیام رسان ایتا
در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید
🍃🌺🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و #پاسخ قرآنی
❓❓❓❓❓❓❓❓
سوال این است👇👇
✅آیا #زنان_کفار که به #اسارت_مسلمانان در می آیند بر #مسلمانان_حلال میشوند و #زناشویی با آنها اشکال ندارد - آيا با #زنان_اسير ميتوان #همبستر شد؟
🔶پاسخ نهم
1-در زمان نزول قران،مطابق رسوم تعریف شده آن عصر،برده داری و تحت مالکیت دراوردن انسانهای دیگر،پذیرفته شده بود.این مالکیت هم یا از طریق خرید حاصل میشد یا از تقسیم اسیران جنگی . چنانچه زنی به عنوان کنیز در اختیار مردی قرار میگرفت،به کارگیری و بهره گیری از او و از جمله تمتع جنسی مجاز بود.بعبارت دیگر امیزش های مجاز جنسی ان زمان یا بواسطه عقد ازدواج و زوجیت بود و یا بواسطه مالکیت یافتن.
قرآن نیز این عرف را پذیرفته و در سوره های معارج (ایه29)و مومنون (آیه5)،با عباراتی کاملا یکسان،مخاطبان خود را به حفظ فرج جز از این دو طریق توصیه کرده است:
وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ {29}و كسانى كه دامن خود را حفظ مىكنند {29}
إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ {30}مگر بر همسران خود يا كنيزانشان كه [در اين صورت] مورد نكوهش نيستند {30}
2-قران ضمن توصیه احسان به بردگان و قراردادن ازادسازی برده (تحریر رقبه)به عنوان یکی از شقوق کفاره برخی از گناهان و نیز به عنوان یکی از مصارف زکات،راهی جهت تعدیل و تخفیف برده داری گشود.
3-نکته دیگری که قابل توجه است،آلودگی بیشتر کنیزان به زنا و تن فروشی بود که قران با تشویق مالکین به تزویج غلامان و کنیزان صالح ،ضمن اینکه زمینه حفظ عفاف انها را بیشتر فراهم نمود ،امکان تمتع جنسی مالکین را نیز کمتر نمود.این توصیه ،به کنیزان این امکان را میداد که همانند افرا ازاد با مرد مورد نظر خود ازدواج کنند،مهریه بگیرند و زندگی خانوادگی خود را داشته باشند.
وَأَنكِحُوا الْأَيَامَى مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن يَكُونُوا فُقَرَاء يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ {32}
بى همسران خود و غلامان و كنيزان درستكارتان را همسر دهيد اگر تنگدستند خداوند آنان را از فضل خويش بىنياز خواهد كرد و خدا گشايشگر داناست {32}
4-در سوره نسا ایات 22 تا 25 قران،افرادی که را ازدواج با انها ممنوع است (محارم)برمیشمرد و عقد ازدواج با سایر زنان را حلال میداند. در ایه 24 زنان شوهر دار هم در شمار زنان ممنوع قرار گرفته اند اما زنان شوهردار تحت تملک استثنا شده اند.
این استثنا نشان میدهد اولا در زمینه زناشویی نیز مالکیت (خرید کامل )بر عقد ازدواج (پرداخت مهریه)غلبه دارد .
ثانیا با توجه به اینکه بلافاصله پس از این حکم ،در ایه 25 سوره نسا به بیان شرایط ازدواج با کنیزان با اذن مالک انها پرداخته است،میتوان گفت استثنای آیه 24 ، ضمن معتبر شمردن حق مالکیت مالک بر کنیز،نگرانی مالک از ازدست دادن کلی کنیز را برطرف نموده تا این نگرانی مانع اذن مالک به ازدواج کنیز با فرد دیگر نشود.
یعنی قران ابتدا به ازادسازی کلی بردگان و کنیزان اهتمام داشته و در درجه بعد افرادی که حاضر به ازادسازی انها نبوده اند، را به موافقت و حتی اقدام در تزویج کنیزان و بردگان توصیه نموده است.
5-با عنایت به بند 4 مراد ایه مشخص گردید. ایه اشاره ای به جنگ و اسیرجنگی نداشته و عبارت ماملکت ایمانکم اطلاق کلی دارد.لذا ترجمه و تخصیص این ایه به زنان اسیر(ان گونه که در برخی ترجمه ها مثل دو ترجمه زير و برخي تفاسیر ذکر شده) ،اشتباه است .
انصاریان: و [ازدواج با] زنان شوهردار [بر شما حرام شده است] مگر زنانی که [به سبب جنگ با شوهران کافرشان از راه اسارت] مالک شده اید
قمشهای: و نکاح زنان شوهردار نیز (برای شما حرام شد) مگر آن زنانی که (در جنگهای با کفّار، به حکم خدا) متصرّف شدهاید.
ترجمه مناسب: مکارم شیرازی: و زنان شوهردار (بر شما حرام است؛) مگر آنها را كه مالك شده ايد.
ادامه دارد...
📝🖊جناب آقای سید کاظم فرهنگ 🖊
جهت مشاهده پاسخهاو نظرات مختلف
به لینک زیر مراجعه نمایید🌺
http://yon.ir/dnWQd
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا (56)✨✨🍃
سوره الاحزاب
https://eitaa.com/quranpuyan