*💐💮دو رکن اصلی دعوت و #بعثت*
🔷✨بعثت یا برانگیختگی راهی است که خداوند از آن مسیر، پیامش را توسط رسولانش برای مردم میفرستد. پیامی که هدف آن تهذیب بندگان [یزَکِّیهِم]، آموختن آیات الهی و حکمت به ایشان [یعَلِّمُهُمُ]، برداشتن زنجیرها [یضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ] و ارائه تصویری از یک زندگی اخلاقی بر اساس اسوه بودن رسول الله است [لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَة].
🔷✨اساس این دعوت، بندگی خداوند [لِیعْبُدُون] و به عبارت رساتر، رواج توحید و یکتاپرستی [قولوا لا اله الا الله تفلحوا] و گذشتن از منیّتهای فردی و قومی است. آدمی که اسماء الهی را تعلیم یافته [وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماء] و در نهاد فطرتش تعهد بر بندگی خالقش نقش بسته [أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلی]، بار دیگر در این عالم، با بعثت، پیام الهی و هدایتگرانه رسول را میشنود تا با پرهیز از شرک، راه توحید و بندگی را بپیماید [وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیئا].
🔷✨این دعوت اساسش شناخت خداوند و پرستش اوست و حاصل آن داشتن یک زندگی اخلاقی ـ الهی است که چهارچوب اصلی آن اخلاق نبوی، فقه اسلامی، شعور انسانی و باور به قیامت با امید به لقاء پروردگار و بهره مندی از عفو و بخشش و مغفرت اوست.
رسولان الهی، تلاش کردهاند تا در این دعوت، در مقام یک مبشر و منذر، هادی و معلم و مرشد و یک اسوه عملی، راه را به بشر بنمایانند. راهی که از دالان اخلاق و فقه میگذرد و بنیادش بر معرفت الهی و درک این است که فقط اوست که هست و ما بقی تنها نشانی از اویند و در سمت و سوی او بهرهای از وجود دارند.
🔷✨پیامبر اکرم(ص) که به دعوت مبعوث گشت، سیاه و سفید را برابر شمرد، عرب را با عجم به یک چشم نگریست، فقیر و غنی را برابر خداوند و در صف نماز در کنار هم نشاند و از قول خداوند گفت که برترین شما متقیترین شماست و بس [إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُم]. در قرآن (کریم ) هیچ نشانی از منیت های فردی و جمعی، عربی و عجمی، قومی و قبیلهای دیده نمیشود.
در این دعوت الهی و بعثت، ماهیت دعوت انبیاء یکی است و آنچه خداوند به موسی (ع) و عیسی (ع )و محمد (ص ) داده، پیام واحد دارد، چنان که خود تأکید کرده است که: لا نُفَرِّقُ بَینَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِه. این انبیاء هر کدام در میان قوم و قبیلهای بودند اما ماهیت دعوت آنان یکسان و یکی بود. خداوند با تأکید بر این مطلب و در ادامه آن از آدمیان میخواهد که: أَنْ أَقیمُوا الدِّینَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فیه دین را اقامه کنند و میان آن به عنوان این که این دین از این طایفه و آن یکی از دیگری است، تفرقه ایجاد نکنند.
👈افتخار اسلام بر این اساس بوده و هست که بعثت الهی رسول الله، برای همه بشر بوده و این دعوت فارغ از هر نوع نگاه تبعیضانه میان همه اقوام به پیش رفته است. همین شعار بوده است که بربرها و ایرانیان و هندیان و رومیان همه بر آن اساس، به اسلام گرویدند و اسلامشان نه از ترس شمشیر امویان و عباسیان، بلکه به عشق نگاه برابراندیشانه اسلام بود که برای آدمی حرمت مینهاد و هر کسی را از هر قوم و قبیلهای میپذیرفت و تفرقه میان مردمان ایجاد نمیکرد.
👈این باعث تأسف است که اساس اسلام، احترام به انسان و کرامت انسانی باشد، اما امروز بیشترین اختلاف بین کشورهای اسلامی و اقوام مسلمان به عنوان عرب و عجم باشد. این نشان از آن است که ما در ادعای اسلام، صادق نیستیم. باید گفت غالب جماعات سیاسی، کسانی هستند که نعمت خدا را میشناسند و به اسم آن بر سریر قدرت مینشینند و سپس آن نعمتها را با این قبیل رفتارهای قوم گرایانه انکار میکنند. [یعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللَّهِ ثُمَّ ینْکِرُونَها].
🔷✨رسولان آمدهاند که آدمی را به دو چیز، استفاده از نعمات زندگی و عمل صالح دعوت کنند. .اول دعوت به بهره مندی از یک زندگی خوب و دیگر انجام عمل صالح. اینها دو رکن اصلی دعوت و بعثت انبیاء هستند. بهتر است حکومتهای مدعی اسلام و تودههای مسلمان وهمه ما، بر پایه این دو اصل، برنامه ریزی کنیم.
📚رسول جعفریان.
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
أَنْتَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ وَ أَنَا الْعَبْدُ الذَّلِيلُ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ امْنُنْ بِغِنَاكَ عَلَى فَقْرِي
تو غنى و ستوده صفات و من عبد ذليل توام
اى خدا درود فرست بر محمد (ص) و آلش و منت گذار بر من به غنايت بر فقرم
🌹دعای امام صادق علیه السلام درماه رجب
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_یس آیات 55 تا 70
📄#صفحه_444
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_444
❇️روزی كه #زبان از كار میافتد و #اعضاء #گواهی میدهند!
💠الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلی أَفْواهِهِمْ وَ تُكَلِّمُنا أَيْدِيهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ (۶۵/یس)
🌱امروز بر دهانشان مُهر مینهيم و دستهايشان با ما سخن میگويند و پاهايشان به آن چه كسب كردهاند گواهی میدهند.
🔷سپس به گواهان روز قيامت اشاره میكند، گواهانی كه جزء پيكر خود انسانند و جايی برای انكار سخنان آنها نيست، میفرمايد:" امروز بر دهان آنها مهر مینهيم، و دستهای آنها با ما سخن میگويد و پاهای آنها كارهايی را كه انجام میدادند برای ما شهادت میدهند" (الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلی أَفْواهِهِمْ وَ تُكَلِّمُنا أَيْدِيهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ).
🔷آری در آن روز ديگر اعضای انسان تسليم تمايلات او نيستند، آنها حساب خود را از كل وجود انسان جدا كرده تسليم پروردگار میشوند، و بر آستان مقدس او سر فرود میآورند، و حقايق را با شهادت خود آشكار میسازند، و چه دادگاه عجيبی است كه گواه آن اعضای پيكر خود بدن انسان است، همان ابزاری است كه گناه را با آن انجام داده!
🔷شايد گواهی اعضا بخاطر آن باشد كه اين مجرمان هنگامی كه به آنها گفته میشود كيفر شما در برابر اعمالی كه انجام داديد دوزخ است به انكار برمیخيزند، به گمان اينكه دادگاه دنياست، و حقايق از طريق پشت هم اندازی قابل انكار است، گواهی اعضا شروع میشود، و تعجب و وحشت سراسر وجود او را میگيرد و تمام راههای فرار به روی او بسته میشود.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_444
❇️#آیه69یس
💠وَ ما عَلَّمْناهُ الشِّعْرَ وَ ما يَنْبَغِي لَهُ إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرٌ وَ قُرْآنٌ مُبِينٌ (۶۹/یس)
🌱و ما به او (پيامبر) شعر نياموختيم و سزاوار او نيز نيست، آن (چه به او آموختيم) جز مايهی ذكر و قرآن روشن نيست.
🔹در قرآن، سخن از نفی ارزش شعر نيست، بلكه سخن از نفی شعر از پيامبر است. «وَ ما عَلَّمْناهُ الشِّعْرَ»
🔹خداوند از تهمت به انبيا دفاع میكند. «وَ ما عَلَّمْناهُ الشِّعْرَ»
🔹ندانستن شعر به ارشاد مبلّغ ضرری نمیزند. «وَ ما عَلَّمْناهُ الشِّعْرَ»
🔹رشدهای نابجا و فضاهای فرهنگی غلط شما را متزلزل نكند. (در زمان پيامبر مسأله شعر جايگاهی بيش از متعارف داشت و شعر و شاعری در رأس امور بود. اين آيه ابّهت آن را شكست.) «وَ ما عَلَّمْناهُ الشِّعْرَ»
🔹طبع شعر از سوی خداوند است. «وَ ما عَلَّمْناهُ الشِّعْرَ»
🔹معلّم، پيامبر خداست. «عَلَّمْناهُ»
🔹هر علمی برای هر كس سزاوار نيست. «وَ ما يَنْبَغِي لَهُ»
🔹تا از تخيّلات و موهومات شاعرانه تخليه نشويم، روح ما ظرف معارف الهی قرار نمیگيرد. وَ ما عَلَّمْناهُ الشِّعْرَ ... إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ وَ قُرْآنٌ مُبِينٌ
🔹قرآن، مايهی تذكّر و يادآوری است. «إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ»
🔹قرآن، كلامی روشن و قابل فهم و استدلال است. «قُرْآنٌ مُبِينٌ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣2⃣ تدبر در سوره #یوسف
❓در آیه ۲۴ سوره یوسف منظور از اینکه وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ چیست؟ آیا یوسف ع هم متمایل به رابطه با زلیخا شده بود؟ برهان رب چه بود؟
وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ ﴿۲۴﴾
بنابر آنچه گفته شد اگر برهان پروردگارش را نمى ديد واقع در معصيت نمى شد بلكه تنها تصميم مى گرفت و نزديك به ارتكاب مى شد، و نزديك شدن غير از ارتكاب است ، و لذا خداى تعالى به همين نكته اشاره كرده و فرموده : ((لنصرف عنه السوء و الفحشاء - تا سوء و فحشاء را از او بگردانيم )) و نفرموده : ((لنصرفه عن السوء و الفحشاء - تا او را از سوء و فحشاء بگردانيم )) - دقّت بفرماييد.
از اينجا روشن مى شود كه مناسب تر آنست كه بگوييم منظور از ((سوء)) تصميم بر گناه و ميل به آن است ، و منظور از فحشاء ارتكاب فاحشه يعنى عمل زنا است ، پس يوسف (عليه السّلام ) نه اين كار را كرد و نه نزديكش شد، ولى اگر برهان پروردگار خود را نمى ديد به انجام آن نزديك مى شد، و اين همان معنايى است كه مطالب گذشته ما و دقّت در اسباب و عوامل دست به هم داده در آن حين آن را تأكيد مى كند.
(( برهان )) به معناى سلطان است ، و هر جا اطلاق شود مقصود از آن سببى است كه يقين آور باشد، چون در اين صورت برهان بر قلب آدمى سلطنت دارد، مثلا اگر معجره را برهان مى نامند و قرآن كريم مى فرمايد: ((فذانك برهانان من ربك الى فرعون و ملاه )) و يا مى فرمايد: ((يا ايها الناس قد جائكم برهان من ربكم )) براى اينست كه معجره يقين آور است ، و اگر دليل و حجت را هم برهان ناميده و مى فرمايد: ((ءاله مع اللّه قل هاتوا برهانكم ان كنتم صادقين )) باز براى اين است كه دليل ، حجت يقينى است ، كه حق را روشن ساخته و بر دلها حاكم مى شود، و جاى ترديدى باقى نمى گذارد.
پس يقينا آن برهانى كه يوسف از پروردگار خود ديد، همان برهانى است كه خدا به بندگان مخلص خود نشان مى دهد و آن نوعى از علم مكشوف و يقين مشهود و ديدنى است ، كه نفس آدمى با ديدن آن چنان مطيع و تسليم مى شود كه ديگر به هيچ وجه ميل به معصيت نمى كند،
ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۱ صفحه ۱۷۴
https://b2n.ir/b35440
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌴 پیامبر ص الگوی #شرح_صدر_حاکمان در برابر حرفهای مخالفان
🔷قرآن در آیه 61 سوره توبه نکته زیبایی در در مورد پیامبر و مدل حکومتشان ذکر می کند. می فرماید "وَمِنْهُمُ الَّذِینَ یُؤْذُونَ النَّبِىَّ وَیَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ
قُلْ أُذُنُ خَیْرٍ لَّکُمْ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَیُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِینَ ورَحْمَةٌ لِّلَّذِینَ ءَامَنُواْ"
🔷به این معنی که برخى از منافقان، پیامبر را آزار مى دهند و مى گویند: او آدمی گوشی است( به سخن هر کس گوش مى دهد) بگو: گوش دادن او به نفع شماست، او به خداوند ایمان دارد و مؤمنان را تصدیق مى کند.
🔷در ادبیات عامه ما گوشی بودن یک برچسب بد است. یعنی کسی که دنبال این می گردد که کسی برایش حرف بزند، و باور هم می کند سخنان را. نوعی ساده لوح هم معنی می دهد. منافقین چون پیامبر می نشست و سخن مردم را می شنید، یا عذرشان را بخاطر تخطی ها راحت می پذیرفت یا... به ایشان ساده لوح یا گوشی می گفتند.
اینجا قرآن این سرزنش منافقین را تعبیر به حسن می کند و می فرمایید این گوش دادن پیامبر اتفاقا مایه حسن است، اینکه حاکم شما، بیش از حرف زدن، حرف می شنود.
🔻چند نکته دیگر هم از آیه مستفاد می شود
🔷اول اینکه حاکم باید شرح صدر داشته باشد در برابر سرزنش ها و آزارها، ولو سرزنش ناحق. کسی که از توهین و آزار کراهت دارد، نباید حاکم شود و مسئولیت بگیرد.
🔷دوم اینکه حاکم باید حرف همه را بشنود، حتی سرزنش کنندگانش را، حاکم، فقط هوادار طرفداران خودش نیست.
🔷سوم، حاکم اسلامی بیشتر از آنکه برای مردم حرف بزند، سخنان آنان را می شنود. به تعبیری بیشتر شنوده است تا گوینده و سخنران.
حاکم اسلامی مثل پدر است. فرمانروا نیست.
🔷 چهارم اینکه حضرت رسول، با روی باز همان سخنان توهین آمیز و سرزنش ها را می شنود. این خیلی عجیب است و نادر. ما نمی خوانیم که پیامبر. ص. کراهت داشته باشد از شنیدن سخن ها. حتی سخن های توهین آمیز. یا ترتیبی بدهد که مردم از این حرف ها به ایشان نزنند.
🔷 پنج اینکه، کسانی و گروه های سیاسی هستند که در حکومت پیامبر علیه ایشان تبلیغ می کنند («یقولون هو اُذن») اما پیامبر با آنان برخورد سخت نمی کند.
قرآن نمی فرماید پیامبر توهین کننده ها را به اتهام توهین به مقامات یا تشویش اذهان عمومی در بند کرده، بلکه تاکید بر تحمل ایشان می کند.
نکته عجیب اینکه پیامبر آنقدر با اینها مدارا می کند، که خداوند در مقام دفاع از ایشان برمی آید. این تعبیر در چند جای دیگر قرآن نیز هست که خداوند می فرماید، رسول خدا شرم دارد که به برخی رفتارهای مردم اعتراض کند، اما خداوند شرم نمی کند و به مردم تذکر می دهد (مانند آیه 104 بقره)
🔻این درس بزرگی است برای امروز ما که حکومت اسلامی نیست، مگر آنکه گوشی باشد. حرف بشنود، حتی آزار و سخنان تلخ را هم با روی باز تحمل کند.
گاهی مردم با یک رفتار، می خواهند پیامی بدهند، با یک اعتراض سخنی را منتقل می کنند، حکومت باید چون سیره پیامبر سخنان مردم را بشنود.
✒️سلمان کدیور
.@quranpuyan
#آیههاینور
✨سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَ فِيٓ أَنْفُسِهِمْ
به زودی نشانههای خود را در هر سویی از جهان و در نفوس خودشان به آنان نشان خواهیم داد.
فصلت/۵۳
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_یس آیات 71 تا 83
📄#صفحه_445
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_445
❇️#آیات72و73یس
💠وَ ذَلَّلْناها لَهُمْ فَمِنْها رَكُوبُهُمْ وَ مِنْها يَأْكُلُونَ (۷۲) وَ لَهُمْ فِيها مَنافِعُ وَ مَشارِبُ أَ فَلا يَشْكُرُونَ (۷۳/یس)
🌱و چهارپايان را برای آنان رام كرديم، از برخی سواری میگيرند و از برخی تغذيه میكنند.
و در آنها بهرههای ديگری نيز (از قبيل پشم و كرك) و نوشيدنیها برای مردم است. پس چرا (با اين حال) سپاس نمیگزارند؟!
🔹اگر گاو و گوسفند وحشی بودند، دنيای لبنيات با همهی منافعی كه دارد به روی انسان بسته میشد. ذَلَّلْناها لَهُمْ ... وَ مِنْها يَأْكُلُونَ
🔹اگر همهی حيوانات وحشی بودند، بسياری از سفرها انجام نمیگرفت.
«ذَلَّلْناها لَهُمْ فَمِنْها رَكُوبُهُمْ»
🔹هم زمين رام و ذلول است، و «الْأَرْضَ ذَلُولًا»۱ و هم حيوانات، «ذَلَّلْناها» امّا انسان كه به هر دو محتاج است، طاغی است. «إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغی»۲
🔹هر چيزی برای هدفی آفريده شده است. «فَمِنْها رَكُوبُهُمْ وَ مِنْها يَأْكُلُونَ»
🔹خام خواری مورد مدح اسلام نيست و در مورد مصرف گوشت سفارش شده است. «وَ مِنْها يَأْكُلُونَ»
🔹شير، نعمت ويژهای است كه بايد برای آن شكر كرد. (با اينكه شير جزو منافع حيوانات است، ولی نام آن به خصوص برده شده «مَشارِبُ» تا نشانه ويژگی آن باشد. «وَ لَهُمْ فِيها مَنافِعُ وَ مَشارِبُ»
🔹شكر بايد بر اساس فهم و معرفت باشد. أَ وَ لَمْ يَرَوْا ... أَ فَلا يَشْكُرُونَ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_445
❇️باز تاب #معاد در زندگی انسانها
💠إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (۸۲) فَسُبْحانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (۸۳/یس)
🌱چون چيزی را اراده كند، فرمانش اين است كه بگويد: «باش» پس بی درنگ موجود میشود.
پس منزّه است كسی كه حاكميّت و مالكيّت همه چيزی به دست اوست و به سوی او باز گردانده میشويد.
🔷اعتقاد به عالم پس از مرگ و بقای آثار اعمال آدمی، و جاودانگی كارهای او اعم از خير و شر، اثر بسيار نيرومندی بر فكر و اعصاب و عضلات انسانها میگذارد و به عنوان يك عامل مؤثری در تشويق به نيكیها و مبارزه با زشتیها میتواند مؤثر شود.
اثراتی كه ايمان به زندگی پس از مرگ میتواند در اصلاح افراد فاسد و منحرف و تشويق افراد فداكار و مجاهد و ايثارگر بگذارد به مراتب بيش از اثرات دادگاهها و كيفرهای معمولی است چرا كه مشخصات دادگاه رستاخيز با دادگاههای معمولی بسيار متفاوت است، در آن دادگاه نه تجديد نظر وجود دارد، و نه زر و زور روی فكر ناظرانش اثر میگذارد، نه ارائه مدارك دروغين در آن فايدهای دارد، و نه تشريفات آن نيازمند به طول زمان است.
🔷به همين دليل در قرآن مجيد سرچشمه بسياری از گناهان فراموش كردن روز جزا ذكر شده، در آيه" ۱۴ سوره الم سجده" میفرمايد: فَذُوقُوا بِما نَسِيتُمْ لِقاءَ يَوْمِكُمْ هذا:" بچشيد آتش دوزخ را به خاطر اينكه ملاقات امروز را فراموش كرديد". حتی از پارهای از تعبيرات استفاده میشود كه انسان اگر گمانی در قيامت داشته باشد نيز از انجام بسياری از اعمال خلاف خود داری میكند،حماسههای جاويدانی كه مجاهدان اسلام در گذشته و امروز در ميدانهای جهاد میآفرينند، و گذشت و ايثار و فداكاری عظيمی كه بسياری از مردم در زمينه دفاع از كشورهای اسلامی و حمايت از محرومان و مستضعفان نشان میدهند، همه بازتاب اعتقاد به زندگی جاويدان سرای ديگر است، مطالعات دانشمندان و تجربيات مختلف نشان داده كه اينگونه پديدهها در مقياس وسيع و گسترده جز از طريق عقيدهای كه زندگی پس از مرگ در آن جای ويژهای دارد امكان پذير نيست.
🔷چهره مرگ كه برای بسياری از مردم جهان وحشتانگيز است، و حتی از نام آن و هر چيز كه آن را تداعی كند میگريزند، برای عقيدهمندان به زندگی پس از مرگ نه تنها نازيبا نيست، بلكه دريچهای است به جهانی بزرگ، شكستن قفس و آزاد شدن روح انسان، گشوده شدن درهای زندان تن، و رسيدن به آزادی مطلق است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan