eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠رب السموات و الارض وما بینهما العزیز الغفار66/ص 🌱پروردگار آسمانها وزمین و آنچه بین آنهاست خدایی که عزیز و غفار است. 🔷در اینجا به رسولخداص امر می نماید که به مردم بگوید: من فقط یک بیم دهنده برای شما هستم و خداوند برای هر قومی یک هادی ارسال می کند، یعنی من هم ازجانب خدا برای بیم دادن شما و هدایت آمده ام و در برابر رسالت خود از شما مزدی نمی خواهم که این امر باعث شود از دعوت من اعراض کنید. و نیز بدانید که خدای متعال در امر الوهیت یگانه است و معبودی واحد و غالب وقهار می باشد . 🔷لذا هیچ معبودی جز او نیست و هیچ چیز در عالم وجود مماثل و نظیر اونمی باشد، چون او کمالی نامتناهی دارد و معبود حقی است که همه چیز در برابر اوخضوع دارند و بنده اویند و همین ثبوت الوهیت برای ذات خدای متعال ، الوهیت غیر اورا نفی می کند و در اصل ثبوت معبود میان اسلام و شرک اختلافی نیست ، اختلاف بر سرمصداق این اله و معبود است که اسلام آن را منحصر در ذات باری تعالی می داند امامشرکین الوهیت را به آلهه و بتها نسبت می دهند. 🔷آنگاه به ذکر حجتی دیگر بر وحدانیت خدا در الوهیت می پردازد. با این بیان که نظام تدبیری که در سراسر عالم جریان دارد نظامی واحد و متصل است که به ما نشان می دهدخالق و مدبر عالم یکی است ، چون خلقت و تدبیر از یکدیگر جدا نیستند، زیرا تدبیریعنی اینکه موجودات پشت سر هم و ردیف و هر یک را در جایی که باید باشد، خلق شوند، پس تدبیر و خلقت در واقع یکی هستند و چون مشرکین معترفند که خالق عالم یکی است ، پس رب و مدبر عالم هم اوست که متصرف کلی در عالم است و قادر است که هر نعمتی را افاضه کرده و هر نقمتی را رفع نماید و غیر از او مؤثری در عالم وجودنیست . 🔷آنگاه به دو صفت عزیز و غفار اشاده می کند که خود، حجتی بر توحید الوهیت هستند، چون خدا عزیزی است که هیچ چیز بر او غالب نمی شود و غیر او در برابرش ذلیل و مطیع هستند و گفتیم که عبادت یعنی اظهار ذلت در برابر عزیز، پس حال که غیرخدا کسی عزیز نیست و او عزیز مطلق است ، لذا تنها معبود عالم هم اوست و نیز خداوندغفار است ، یعنی تنها کسی است که در امر رساندن رحمت به خلق مستقل است و خزانه های رحمتش هرگز تهی نمی گردد و اوست آمرزنده ای که واجب است بنده به طمع مغفرت و آمرزش او، وی را عبادت کند، چون غایت و مقصود از عبادت و تمثل بندگی ، تقرب در نزد معبود و رفع دوری بنده از اوست و این همان مغفرت گناه است که فقط شأن خدای متعال می باشد. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ قالُوا ما لَنا لا نَری‌ رِجالاً كُنَّا نَعُدُّهُمْ مِنَ الْأَشْرارِ (۶۲) أَتَّخَذْناهُمْ سِخْرِيًّا أَمْ زاغَتْ عَنْهُمُ الْأَبْصارُ (۶۳) إِنَّ ذلِكَ لَحَقٌّ تَخاصُمُ أَهْلِ النَّارِ (۶۴/ص) 🌱‏و گويند: چرا مردانی را كه ما آنان را از اشرار می‌شمرديم (در اين جا) نمی‌بينيم؟ ‏آيا ما (به ناحقّ) آنان را به مسخره می‌گرفتيم (و امروز اهل بهشتند، يا آنكه در جهنّم هستند) و چشمان ما به آنها نمی‌افتد. ‏همانا مجادله‌ی اهل آتش يك واقعيّت است 🔹برخی كسانی كه در دنيا از بدان محسوب شده، تحقير می‌شوند، در بهشت كامياب خواهند بود. «لا نَری‌ رِجالًا كُنَّا نَعُدُّهُمْ مِنَ الْأَشْرارِ» ‏ 🔹در دوزخ، افراد يكديگر را می‌شناسند و هوش و حواس دارند. «ما لَنا لا نَری‌ رِجالًا» ‏ 🔹زود قضاوت نكنيم، شايد افراد به ظاهر پست امروز، عالی مقام‌های قيامت باشند. «نَعُدُّهُمْ مِنَ الْأَشْرارِ» ‏ 🔹قيامت روز اقرار است. «أَتَّخَذْناهُمْ سِخْرِيًّا» ‏ 🔹بهشتيان در مجلس انس بر تخت‌ها تكيه زده‌اند ولی دوزخيان با يكديگر جرّوبحث دارند. «مُتَّكِئِينَ فِيها»، «إِنَّ ذلِكَ لَحَقٌّ تَخاصُمُ أَهْلِ النَّارِ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۵۰-۴۷ سوره یوسف از تفسیر نور ۱- برای نجات جامعه بایستی از مشکلات شخصی چشم پوشید.(یوسف سخنی از زندانی بودن خود که مسئله ی شخصی است،چیزی نگفت،بلکه به فکر حلّ مشکل مردم بود) قالَ تَزْرَعُونَ ... ۲- حکومت ها باید قحطی و خشکسالی را پیش بینی کنند و در ایّام فراخی با تدبیر از فشار مشکلات بکاهند. تَزْرَعُونَ ... ۳- به هنگام مناسب بودن شرایط حداکثر بهره برداری را باید نمود. تَزْرَعُونَ ... ۴- مردان خدا،باید برای رفاه مردم فکر کنند و طرح های دراز مدّت و کوتاه مدّت داشته باشند. «قالَ تَزْرَعُونَ سَبْعَ سِنِینَ» ۵- برنامه ریزی در تولید «تَزْرَعُونَ سَبْعَ سِنِینَ» و صرفه جویی و ذخیره سازی «فَذَرُوهُ» یک ضرورت است.(در حالی که جوامع عقب مانده بدون توجّه به این مراحل فقط مصرف می کنند.) ۶- برنامه ریزی و تدبیر برای آینده،منافاتی با توکل و تسلیم در برابر امر خدا ندارد. «فَذَرُوهُ فِی سُنْبُلِهِ» (با تدبیر،به استقبال تقدیر برویم.) ۷- هر تلخی ای بد نیست.همین قحطی مقدّمه ی حاکمیّت یوسف شد وهمچنین مقدّمه صرفه جویی وکار بیشتر در میان مردم گشت. «تَزْرَعُونَ، فَذَرُوهُ، إِلاّ قَلِیلاً» ۸- رؤیای کافران نیز می تواند بیانگر واقعیّت ها و حاوی دستورالعمل هایی برای حفظ جامعه باشد. ۹- پس انداز وبرنامه ریزی برای ایّام ناتوانی،ارزشمند است. «سَبْعٌ شِدادٌ یَأْکُلْنَ ما قَدَّمْتُمْ» ۱۰- آینده نگری و برنامه ریزی می تواند ملّتی را از طوفان های سخت حوادث عبور دهد. «یَأْکُلْنَ ما قَدَّمْتُمْ» ۱۱- برای دفع مشکل مردم اقدام کنیم،هر چند مردم منطقه و کشور ما نباشند. (طرح یوسف برای منطقه خودش نبود) ۱۲- مغزهایی که کشور بدانها احتیاج دارد و زندانی هستند،اگر مرتکب جنایتی نشده اند،باید با کمک دولت آزاد شوند. «وَ قالَ الْمَلِکُ ائْتُونِی بِهِ» ۱۳- برای استفاده از مغزهای متفکّر(بویژه در شرایط بحرانی)درنگ جایز نیست. «وَ قالَ الْمَلِکُ ائْتُونِی بِهِ» ۱۴- حاکمان،نیازمند انسان های اندیشمند،با تدبیر و بزرگ هستند. «وَ قالَ الْمَلِکُ ائْتُونِی بِهِ» ۱۵- اگر خدا بخواهد پادشاه را نیازمند برده زندانی می کند. «قالَ الْمَلِکُ ائْتُونِی بِهِ» ۱۶- احترام رهبران و حاکمان را هر چند کافر باشند نزد زیردستانشان باید نگاهداشت. «ارْجِعْ إِلی رَبِّکَ» ۱۷- آزادی،به هر قیمتی ارزش ندارد.اثبات بی گناهی مهم تر از آزادی است. «ارْجِعْ إِلی رَبِّکَ فَسْئَلْهُ» ۱۸- یوسف،اول ذهن مردم را پاک کرد،بعد مسئولیّت پذیرفت. «ما بالُ النِّسْوَهِ» ۱۹- دفاع از آبرو و حیثیّت،واجب است. «ما بالُ النِّسْوَهِ» ۲۰- دادخواهی از حاکمان غیر الهی جایز است. فَسْئَلْهُ ما بالُ النِّسْوَهِ ... ۲۱- گرچه کید دشمن عظیم است،امّا خداوند نیز به همه کیدها آگاه است و دوستان خود را از کیدها حفظ می کند. «إِنَّ رَبِّی بِکَیْدِهِنَّ عَلِیمٌ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مروري بر ع به امام ع 🛑قسمت شصت و هفتم : ،كسي است كه ندارد 🔶وَ رُبَّ بَعِيدٍ أَقْرَبُ مِنْ قَرِيبٍ وَ قَرِيبٍ أَبْعَدُ مِنْ بَعِيدٍ، وَ الْغَرِيبُ مَنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ حَبِيبٌ، چه بسا دورى كه از نزديك نزديك تر است، و چه بسا نزديكى كه از دور دورتر است. غريب كسى است كه براى او دوست نيست ✒️ترجمه انصاریان مى فرمايد: «چه بسا دور افتادگانى که از خويشاوندان نزديک تر و خويشاوندانى که از هرکس دورترند»; (وَرُبَّ بَعِيد أَقْرَبُ مِنْ قَرِيب، وَقَرِيب أَبْعَدُ مِنْ بَعِيد). اشاره به اينکه پيوندهاى نسبى هميشه دليل بر پيوند دل ها و نزديکى فکرها نيست; گاه مى شود دور افتادگان به انسان از نزديکان نزديک ترند. آنچه مهم است پيوند دل و ارتباط ارواح به يکديگر است که اگر در نزديکان پيدا نشد مى توان آن را در دور افتادگان جستجو کرد. در قرآن کريم نيز مى خوانيم: (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْواجِکُمْ وَأَوْلادِکُمْ عَدُوًّا لَّکُمْ فَاحْذَرُوهُمْ). 💫اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! برخى از همسران و فرزندانتان براى شما دشمنند (كه شما را از راه خدا بازمى‌دارند)، پس از آنان بر حذر باشيد. 🛑 «غريب کسى است که دوستى نداشته باشد»; (وَالْغَرِيبُ مَنْ لَمْ يَکُنْ لَهُ حَبِيبٌ). آرى! آنچه انسان را از بيرون مى آورد محبّت است و کسانى که محروم از محبّت دوستانند تنهاى تنهايند. اين غربت از عوامل مختلفى سرچشمه مى گيرد. گاه کبر و غرور و خودبرتربينى است که مردم را از انسان مى راند و گاه حسادت ها و گاه بى وفايى ها و عوامل ديگر است. بنابراين براى اينکه از غربت بيرون آييم راهى جز اين نيست که اين گونه رذايل را از خود دور سازيم و جاذبه اخلاقى ما دوستان خوبى را فراهم سازد. ✒️شرح آيت الله مکارم شیرازی. @quranpuyan
هدایت شده از فرهنگ
💐🌹عرضه کتاب «آشنایی با مفسران و متفکران قرآن‌پژوه معاصر» بمناسبت اعياد شعبانيه 🔸🔹در اين كتاب ميتوانيد با مطالعه خلاصه تحقیق انديشوران در چند صفحه با مبانی و مهمترین نظرات مفسرین زیر اشنا شوید: 🟢نام مفسر 🟠نام نویسنده/سخنران 🔻ملاحسین واعظ کاشفی، محمدرضا موحدی 🔻سید قطب، محسن آرمین، مهدی فرمانیان 🔻امام موسی صدر، مهدی مهریزی 🔻فضل‌الرحمان، فاطمه علاقه بندی، مهرداد عباسی 🔻آیت‌الله سیدکمال حیدری، محمدعلی سلطانی 🔻محمد طاهر بن‌عاشور، مسعود انصاری، ابوالفضل شکوری، محمدجواد نجفی 🔻شیخ محمد عبده، صادق سجادی،جلالی زاده، عبدالمجید معادیخواه 🔻آیت‌الله طالقانی، محمد مهدی جعفری، یوسف خان محمدی،دکتر احمدی 🔻علامه طباطبائی، محمدرضا بهشتی، محمد سروش محلاتی، محسن ارمین 🔻علامه محمدحسین فضل‌الله، یاسر قطیش، مهدی مهریزی، محسن ارمین 🔻 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، یاسر هاشمی، محمد مرادی،مجتبی کلباسی 🔻آیت‌الله معرفت، مهدی مهریزی، محمد علی ایازی، زهرا اخوان صراف 🌷این کتاب در 580 صفحه با قطع رقعی منتشرشده است. علاقمندان ميتوانند انرا از لينك زير و با به قیمت 170,000 تومان سفارش دهند. https://idpay.ir/quranpuyan/shop/600797
🌸🤲 إِلٰهِى إِنَّ مَنِ انْتَهَجَ بِكَ لَمُسْتَنِيرٌ، وَ إِنَّ مَنِ اعْتَصَمَ بِكَ لَمُسْتَجِيرٌ، وَقَدْ لُذْتُ بِكَ، 🌸معبودم، آن‌که به تو راه جوید راهش روشن است و آن‌که به تو پناه جوید در پناه توست و من به تو پناه آوردم (مناجات شعبانیه) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن  به همراه با ما همراه شوید ❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز هر روز فایل صوتی🎧 قرائت يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :🔻 حمد-بقره-آل‌عمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه‌-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر‌-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء-حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل‌-قصص-عنکبوت- روم-لقمان-سجده-احزاب-سباء-فاطر-یس-صافات‌-ص به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از زیر استفاده نمایید. ۱. ۲. ۳. ۴. ۵. ۶. ۷. ۸. ۹. ۱۰. ۱۱. ۱۲. ۱۳. ۱۴. ۱۵. ۱۶. ۱۷. ۱۸. ۱۹. ۲۰. ۲۱. ۲۲. ۲۳. ۲۴. ۲۵. ۲۶. ۲۷. ۲۸. ۲۹. ۳۰. ۳۱. ۳۲. ۳۳. ۳۴. ۳۵. ۳۶. ۳۷. ۳۸. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 را شروع خواهیم نمود. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ هدیه ای برای همه جهانیان 💠إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ 🌱این (قرآن)، فقط یادآوری و پندی برای جهانیان است؛ ص - ۸۷ 👈در آغاز اين سوره، سخن از ذكر به ميان آمد، «ص وَ الْقُرْآنِ ذِي الذِّكْرِ» در پايان سوره نيز از ذكر اين گونه ياد شده است: «إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ» 🔹إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ" يعنی قرآن ذكری است جهانی و برای همه جهانيان و برای جماعتهای مختلف، و نژادها و امت‌های گوناگون و خلاصه ذكری است كه اختصاص به قومی خاص ندارد، تا كسی در برابر تلاوتش از آن قوم مزدی طلب كند و يا در برابر تعليمش پاداشی بخواهد، بلكه اين ذكر برای همه عالم است. 🔹رسالت قرآن جهانی و فرا ملّيتی است. «ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ» ‏ 🔹قرآن كتاب بيداری و هشياری است. «ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ» ‏ 🔹انسان بدون قرآن در معرض انواع غفلت‌ها و نسيان‌هاست. «إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ» 📚تفاسیر المیزان و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ خود را از هر گونه شرك پاك و خالص كن! 💠إِنَّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصاً لَهُ الدِّينَ 🌱ما این کتاب را بر تو نازل کردیم؛ در حالی که سراسر حق است. پس در حالی که عبادت (خود) را برای خدا خالص کرده‌ای، او را بپرست. زمر - ۲ 🔷هر كتابی را به نازل‌كننده، يا نويسنده آن بايد شناخت، و هنگامی كه بدانيم كه اين كتاب بزرگ آسمانی از علم خداوند قادر و حكيمی سرچشمه گرفته كه هيچ چيز در برابر قدرت بی‌پايانش مشكل نيست و هيچ امری از علم نامتناهيش مخفی نمی‌باشد پی به عظمت محتوای آن می‌بريم، و بی‌آنكه توضيح بيشتری داده شود يقين پيدا می‌كنيم كه محتوای آن حق است و سراسر حكمت و نور و هدايت است. 🔷از آنجا كه هدف از نزول آن دادن دين خالص به انسانهاست در پايان آيه می‌افزايد: اكنون كه چنين است" خدا را پرستش كن در حالی كه دين خود را برای او خالص می‌كنی" (فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصاً لَهُ الدِّينَ‌). ‏ممكن است منظور از" دين" در اينجا عبادت خداوند باشد، چرا كه قبل از آن با جمله" فَاعْبُدِ اللَّهَ‌" دستور به عبادت می‌دهد، بنا بر اين دنباله آن كه" مُخْلِصاً لَهُ الدِّينَ‌" است شرط صحت عبادت يعنی اخلاص و خالی از هر گونه شرك و ريا و غير خدا بودن را بيان می‌كند. 🔷‏با اين حال وسعت مفهوم" دين" و عدم هيچگونه قيد و شرط در آن، معنی گسترده‌تری را می‌رساند كه هم عبادت را شامل می‌شود و هم اعمال ديگر و هم اعتقادات را، به تعبير ديگر" دين" مجموعه حيات معنوی و مادی انسان را در بر می‌گيرد، و بندگان خالص خدا بايد تمام شؤون زندگی خود را برای او خالص گردانند، غير او را از خانه دل و صحنه جان، و ميدان عمل، و دايره گفتار بزدايند، به او بينديشند و برای او دوست بدارند، از او سخن بگويند و به خاطر او عمل كنند، و هميشه در راه رضای او گام بردارند كه" اخلاص دين" همين است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان یوسف : ۴۶ يُوسُفُ أَيُّهَا الصِّدِّيقُ أَفْتِنَا فِي سَبْعِ بَقَرَاتٍ سِمَانٍ يَأْكُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجَافٌ وَسَبْعِ سُنبُلَاتٍ خُضْرٍ وَأُخَرَ يَابِسَاتٍ لَّعَلِّي أَرْجِعُ إِلَى النَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَعْلَمُونَ  ـ [و چون نزد يوسف آمد، گفت:] يوسف، اي هميشه راستگو [و راست کردار]، 54 ما را درباره [رؤياي] هفت گاو فربه که هفت گاو لاغر آنها را مي‌خورند، و هفت خوشه سبز و خوشه‌هاي خشکيده نظر ده تا [با راهنمائي و تأويل تو] نزد مردم بازگردم، ۵۵ باشد [که از سرگشتگي رها شده و] آگاه شوند.  ۵۴- صدق و صداقت راستي است، «صِدِّيق» صيغه مبالغه اين فعل، يعني بسيار راستگو و بسيار راست کردار است. مؤمن واقعي کسي است که ميان قول و فعلش هيچ دوگانگي و تفاوت نباشد و به آنچه ايمان آورده کاملا عمل کند. اگر به انفاق و زکات، صدقه و صدقات گفته شده، از اين روست که صداقتِ ايمان را با خرج کردن براي غير مي‌توان شناخت. وصف صادقون و صادقين عمدتاً به راستگويان گفته مي‌شود، اما صيغه مبالغه اين فعل فقط درباره پيامبران به کار برده شده است که ظاهر و باطن و حرف و عمل‌شان کاملا يکي بوده است. مثل: ابراهيم [إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَبِيًّا] و ادريس که درست با همين عنوان [در آيه ۵۶ سوره مریم (۱۹:۵۶) ] ستوده شده است. همچنين يوسف که ياران زنداني‌اش او را صدّيق مي‌ناميدند [يوسف ۴۶ (۱۲:۴۶) ] و مريم که صدّيقه لقب گرفته بود [مريم ۴۱ (۱۹:۴۱) ]. ناگفته نماند اين صفت علاوه بر پيامبران، به صورت جمعِ صديقون و صديقين، در وصف اوصياء و اولياء حق، که اولين تصديق‌کنندگان پيامبران با قول و فعل شأن بودند، در قرآن آمده است [نساء ۶۹ (۴:۶۹) و حديد ۱۹ (۵۷:۱۹) ]، چه بسا اصحاب بدر و مهاجرين و انصار همچنين حواريون عيسي را بتوان در اين رديف قرارداد. بالاتر از قول و فعل، ميثاقي است که خدا از طريق عقل و ادراک از ما گرفته و آزمون و وسيله امتحاني است که تا چه حد صادقانه به آن عمل مي‌کنيم: لِيَسْأَلَ الصَّادِقِينَ عَنْ صِدْقِهِمْ... [احزاب ۸ (۳۳:۸) ]. ۵۵- در اينکه فرستاده پادشاه به جاي ذکر نام شاه و مقامات درباري، از مردم سخن گفت [لَّعَلِّي أَرْجِعُ إِلَى النَّاسِ]، حکمتي موجود است؛ آيا منظور او تحريک حسّ مردم دوستي يوسف بوده، يا تأثير آن خواب را روي ملت مورد نظر داشته، و يا علت ديگري در اين نکته نهفته است؟ والله اعلم. یوسف : ۴۹ ثُمَّ يَأْتِي مِن بَعْدِ ذَلِكَ عَامٌ فِيهِ يُغَاثُ النَّاسُ وَفِيهِ يَعْصِرُونَ  پس از آن، سالي فرا رسد که مردم بهره‌مند از باران [رحمت و راحتي] گردند ۵۹ و [چنان فراواني شود که از ميوه‌ها] عصاره گيرند. ۶۰  ۵۹- براي باران کلمات مختلفي مثل: ماء، مَطَر، وابل، صيب، وَدْق، و طَل و... در قرآن آمده است. غيث به باران رحمتي گفته مي‌شود که تشنه کامان کويري و صحاري خشک و تفتيده در طلب آنند. و مفهوم نجات از خشکسالي يا بلاء و مصيبت در آن بر کلمات مشابه غلبه دارد، به همين دليل خدا را در دعا «يا غياث المستغيثين» [باران تشنگان- فرياد رس گرفتاران] مي‌خوانند. ۶۰- در آيه ۳۶ همين سوره (۱۲:۳۶) ، از آب انگور گرفتن سخن رفته بود [أَرَانِي أَعْصِرُ خَمْرًا]، باران نيز از درون ابرهاي متراکم و تحت فشار نازل مي‌شود [نبأ ۱۴ (۷۸:۱۴) - وَأَنْزَلْنَا مِنَ الْمُعْصِرَاتِ مَاءً ثَجَّاجًا]، بادهاي شديد نيز که عامل چنين فشاري در طبقات جوّ مي‌شوند، اِعصار ناميده مي‌شوند [بقره ۲۶۶ (۲:۲۶۶) ] همچنين به پايان روز يا زمانه نيز عصر مي‌گويند که عصاره عمر و محصول کار شخص در آن معلوم مي‌گردد. https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا