🌹امام زمان و #حكومت_جهاني_صالحان در قران
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُوا مِنكمْ وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ لَيَستَخْلِفَنَّهُمْ فى الاَرْضِ كمَا استَخْلَف الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ سوره نور
اين آيه وعده جميل و زيبايى است براى مؤ منين كه عمل صالح هم دارند، به آنان وعده مى دهد كه به زودى جامعه صالحى مخصوص به خودشان برايشان درست مى كند و زمين را در اختيارشان مى گذارد و دينشان را در زمين متمكن مى سازد، و امنيت را جايگزين ترسى كه داشتند مى كند، امنيتى كه ديگر از منافقين و كيد آنان ، و از كفار و جلوگيري هايشان بيمى نداشته باشند، خداى را آزادانه عبادت كنند، و چيزى را شريك او قرار ندهند.
● مقصود از #مستخلفين قبل از ايشان در آيه : ((وعد اللّه الذين آمنوا منكم و عملوا الصالحات ...))
و در جمله ((ليستخلفنهم فى الارض كما استخلف الّذين من قبلهم )) دو احتمال هست :
↩️يكى اينكه مراد از #استخلاف اين باشد كه خداى تعالى به ايشان خلافتى الهى نظير خلافت آدم و داوود و سليمان داده باشد، همچنان كه درباره خلافت آدم فرمود: ((انى جاعل فى الارض خليفه )) و درباره داوود فرموده : ((انا جعلناك خليفه فى الارض )) و درباره سليمان فرموده : ((و ورث سليمان داود)) كه اگر مراد از خلافت اين باشد، قهرا خلفاى قبل از ايشان خلفاى خدا، يعنى انبياى او و اوليايش خواهد بود، و ليكن به دليلى كه مى آيد اين احتمال بعيد است .
↩️احتمال دوم اينكه :مراد از ((خلافت )) ارث دادن زمين به ايشان و مسلط كردن آنان بر زمين باشد، همچنان كه در اين معنا فرموده : ((ان الارض لله يورئها من يشاء من عباده ، و العاقبه للمتقين )) و نيز فرموده : ((ان الارض يرئها عبادى الصالحون )) كه بنابراين احتمال ،مراد از خلفاى قبل از ايشان مؤمنين از امتهاى گذشته خواهد بود، كه خدا كفار و منافقين آن ها را هلاك كرد، و مؤمنين خالص ايشان را نجات داد.
توضيح اينكه وعده استخلاف در آيه ، جز با اجتماعى كه با ظهور مهدى (ع ) بر پا مى شود با هيچ مجتمعى قابل انطباق نيست
👈آنچه از همه مطالب بر آمد اين شد كه خداى سبحان به كسانى كه ايمان آورده و عمل صالح انجام مى دهند، وعده مى دهد كه به زودى جامعه اى برايشان تكوين مى كند كه جامعه به تمام معنا صالح باشد، و از لكه ننگ كفر و نفاق و فسق پاك باشد، زمين را ارث برد و در عقايد افراد آن و اعمالشان جز دين حق ، چيزى حاكم نباشد، ايمن زندگى كنند، ترسى از دشمن داخلى يا خارجى نداشته باشند، از كيد نيرنگ بازان ، و ظلم ستمگران و زورگويى زورگويان آزاد باشند.
👈و اين مجتمع طيب و طاهر با صفاتى كه از فضيلت و قداست دارد هرگز تاكنون در دنيا منعقد نشده ، و دنيا از روزى كه پيامبر (صلى الله عليه و آله ) مبعوث به رسالت گشته تاكنون ، چنين جامعه اى به خود نديده ، ناگزير اگر مصداقى پيدا كند، در روزگار مهدى (عليه السلام ) خواهد بود، چون اخبار متواترى كه از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) و ائمه اهل بيت (عليهم السلام ) در خصوصيات آن جناب وارد شده از انعقاد چنين جامعه اى خبر مى دهد، البته اين در صورتى است كه روى سخن در آيه را متوجه مجتمع صالح بدانيم ، نه تنها حضرت مهدى (عليه السلام )
📚ترجمه تفسير الميزان جلد 15 صفحه : 216
http://quranpuyan.com/yaf_postst351_yt-mrtbT-b-mhdwyt-w-mnjy-mwwd-dr-qrn-w-hdyn-dr-zbwr-rj-bh-khrlzmn-chh-gfth-shdh-st.aspx
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
اِلـٰهِي جُودُكَ بَسَطَ اَمَلِي وَ عَفْوُكَ اَفْضَلُ مِنْ عَمَلِي
خدايا جود تو آرزويم را گسترده ساخت، و عفو تو از عمل من برترى گرفت.
"فرازی از مناجات شعبانیه"
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
4_5785203428816850743.mp3
15.14M
⭕️مراسم رونمایی از کتاب #تقیه شهید بهشتی
🔷امکان سنجی
تشکیل حکومت اسلامی قبل از #ظهور
نگاه شهید بهشتی
استاد سروش محلاتی.
@quranpuyan
🟢 امکان حکومت دینی قبل از #ظهور❗️
بخشی از سخنرانی استاد سروش محلاتی در مراسم رونمایی از کتاب «تقیه» اثر شهید بهشتی
🔹 درباره تشکیل حکومت قبل از ظهور، در میان فقهای شیعه دو نظر وجود دارد:
🔹الف) حکومت در عصر غیبت را موفق نمیداند. آیت الله بهجت یکی از این فقهاست که در کتاب حضرت حجت میفرمایند:" در نهی از منکر و امر به معروف قدرت شرط است و اگر قدرت نباشد ما معذور هستیم و تکلیفی نداریم. از علم غیبت و از مبدا وحی میدانیم که قبل از ظهور حضرت تمام این خروجها غصهها را زیادتر میکند. بعد از سیدالشهدا(ع) دیگر بنا نشد که اهل حق خروج کنند." اینکه از مبدا وحی دریافت کردیم این کار به نتیجه نمیرسد و ما توانایی چنین کاری نداریم، اشاره به برخی روایات است از جمله روایتی که در مقدمه صحیفه سجادیه از امام صادق(ع) نقل شده است
ب) حکومت در دوره غیبت مانند دوره حضور است و در صورت مهیا بودن شرایط باید حکومت اسلامی تشکیل داد، حکومتی با همان اهدافی که امام زمان(عج) در حکومت خود دارد و اگر شرایط فراهم نیست، وظیفه داریم که شرایط لازم را فراهم آوریم.
شهید بهشتی در این باره دیدگاه سومی دارد. در نگاه او:
1⃣ تقیه در عصر غیبت و پیش از عصر ظهور یک اصل دائمی است، هر چند، چند و چون آن در شرایط مختلف متفاوت میشود. فقط در شرایط ظهور تقیه پایان مییابد و صراحت در همه زمینه ها جایگزین میشود.
2⃣ حکومت در غیبت، با حکومت در عصر ظهور فرق میکند و ما باید در حکومت #مدارا و #ملاحظه (تقیه) را رعایت کنیم. بر این اساس مواجهه ما با قدرتهای ستمگر بدون ملاحظه نیست.
3⃣ تقیه در دوره غیبت، نه به معنای بی اعتنایی به مسئولیتهای اجتماعی، بلکه بمنظور کاهش خطرات دشمنان و جلوگیری از آسیب دیدن #مردم و تضییع حقوق ایشان است. بهشتی به صراحت مینویسد:
بی پروایی در فعالیت به نفع یک نهضت، گاهی سبب میشود که قدرتهای مخالف، خطری برای خود احساس کنند و برای پیشگیری، شدت عمل بیشتری بخرج دهند و تضیقات تازه ای بوجود بیاورند و از #آزادیهای نسبی محیط بکاهند. از دست رفتن این آزادیها دو ضرر اساسی دارد: یکی آنکه راههای عادی پیشرفت نهضت مسدود میشود و دوم آنکه پیوستن افراد تازه به نهضت با مشکلات جدیدی روبرو میشود.
4⃣عصر غیبت عصر تلاش برای رسیدن به "جامعه ایده آل" نیست چون این جامعه فقط با ظهور تحقق مییابد. عصر غیبت، عصر تلاش برای داشتن جامعه بهتر است. از این رو باید از عدل مطلق به "عدل نسبی" تنزل کرد.
5⃣دوران #صراحت صددرصد و اجتناب کامل از هر نوع محافظهکاری روزی فرامیرسد که زمینه برای بسط کامل عدالت در سراسر زمین آماده شود و طبق عقیده شعیه این وضع مقارن ظهور ولی عصر(عج) خواهد بود و پیش از ظهور آن حضرت در هر شرایطی باشیم حتی در شرایطی که حکومت اسلامی در دست صاحبان علم و تقوا و فضیلت باشد و دایره ظلم و ستم محدود گردد باز مواردی پیش میآید که ناچاریم به محافظهکاری تن دهیم.
6⃣ ایشان اشاره میکنند ائمه هم این نوع محافظهکاریها را داشتند و خود امیرالمومنین(ع) که بعد از ۲۵ سال حکومت را به دست گرفت شرایط برای اداره جامعه به نحو مطلوب فراهم نبود چون به قدری در این ۲۵ سال انحراف به وجود آمده بود که دست امیرالمومنین(ع) بسته بود و بیشتر آثار حکومت امام معصوم تجلی پیدا نکرد و بیشتر وقت امام معطوف پاک کردن انحرافات جامعه بود و همین قسمت هم ناقص ماند. بعد ایشان به یک نتیجه میرسد و آن اینکه ائمه ما شرایط زمان خود را برای تشکیل حکومتی که خودشان در راسش باشند، ،مناسب نمیدیدند لذا به جای ورود در مبارزات سیاسی حضور در عرصه فعالیت فرهنگی داشتند تا مکتب حفظ شود و حتی شیعیان خود را از ورود به عرصه رقابت سیاسی برحذر میداشتند.
@quranpuyan
💐💐لیست #پربازدید ترین موضوعات ارسالی سه ماه گذشته،در تالار گفتگوهای #قرآن_پویان. به شرح زیر می باشد.👇👇
🌸تدبر و فهم سوره ناس:چرا از شر وسواس خناس به رب،ملک و اله الناس پناه می بریم؟
https://www.quranpuyan.com/yaf_postst5565_tdbr-w-fhm-swrh-ns.aspx
🌸❇️چه كساني مشمول انعمت عليهم هستند؟
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5564_---chh-ksny-mshmwl-nmt-lyhm-hstnd.aspx
🌸حتي پيامبر هم مجاز به اجبار مردم نيست . بررسي اجبار و الزام در دين و حكومت اسلامي -
https://www.quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx
🌸❓حكم مشاركت دو يا چند نفر در قتل عمدي چيست؟ آيا همه قصاص و اعدام ميشوند؟
https://www.quranpuyan.com/yaf_postsm19450_Hkm-mshrkt-dw-y-chnd-nfr-dr-qtl-mdy-chyst--y-hmh-qSS-w-dm-myshwnd.aspx
🌸پيروي از علما و رهبران در معصيت خدا= نفى پذيرش ربوبيت غيرخدا .
http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm19467findlastpost_fqT-rbwbyt-khd-r-bpdhyrym.aspx#post19467
✅✅ شما هم میتوانید با کلیک بر روی لینکهای بالا موضوعات فوق را مطالعه نمایید.
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
🤲إِلَهِي قَدْ جُرْتُ عَلَى نَفْسِي فِي النَّظَرِ لَهَا فَلَهَا الْوَيْلُ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَهَا
إِلَهِي لَمْ يَزَلْ بِرُّكَ عَلَيَّ أَيَّامَ حَيَاتِي فَلاَ تَقْطَعْ بِرَّكَ عَنِّي فِي مَمَاتِی
خدايا من در توجهم به نفس خود بر خويش ستم كردم پس اى واى بر نفس من اگر تو او را نيامرزى
اى خدا چنانكه لطف و احسانت در تمام مدت زندگى شامل حالم بود پس در مرگ مرا از احسانت محروم مساز.
مناجات شعبانیه
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_زمر آیات 22 تا 31
📄#صفحه_461
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_461
❇️تفاوت انسانها در پذیرفتن #حق و درک مطالب
💠أَ فَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ فَهُوَ عَلی نُورٍ مِنْ رَبِّهِ فَوَيْلٌ لِلْقاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِكْرِ اللَّـهِ أُولئِكَ فِي ضَلالٍ مُبِينٍ (۲۲/زمر)
🌱آيا كسی كه خداوند سينهاش را برای (پذيرش) اسلام گشاده است، پس او از طرف خداوند بر (فراز مركبی از) نور است (مثل كسی است كه در تنگنای تعصّب و لجاجت و غرور است؟ نه) پس وای بر آنان كه از سنگدلی ياد خدا نمیكنند. آنان در گمراهی آشكارند.
🔷انسانها در پذيرش حق و درك مطالب و خودجوشی يكسان نيستند، بعضی با يك اشاره لطيف يا يك كلام كوتاه حقيقت را به خوبی درك میكنند، يك تذكر آنها را بيدار میسازد، و يك موعظه و اندرز در روح آنها طوفانی بپا میكند. در حالی كه بعضی ديگر شديدترين خطابهها و گوياترين دلائل و نيرومندترين اندرز و مواعظ در وجودشان كمترين اثری نمیگذارد، و اين مساله سادهای نيست.
🔷چه تعبير جالبی دارد قرآن در اين زمينه كه بعضی را صاحب شرح صدر و گستردگی روح و بعضی را دارای تنگی و ضيق صدر معرفی میكند چنان كه در آيه ۱۲۵ سوره انعام میگويد:" فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ وَ مَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً كَأَنَّما يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ":" آن كس را كه خدا میخواهد هدايتش كند سينهاش را برای اسلام گشاده میسازد، و آن كس را كه بخواهد گمراه نمايد سينهاش را چنان تنگ میكند كه گويی میخواهد به آسمان بالا رود"!
👈اين موضوعی است كه با مطالعه حالات افراد كاملا مشخص است، بعضی آن چنان روحشان باز و گشاده است كه هر قدر از حقايق در آن وارد شود به راحتی پذيرا میشود، اما بعضی به عكس آن چنان روح و فكرشان محدود است كه گويی هيچ جايی برای هيچ حقيقتی در آن نيست، گويی مغزشان را در يك محفظه با ديوارهای نيرومند آهنی قرار دادهاند.
🔷البته هر يك از اين دو عواملی دارد:
مطالعات پیگير و مستمر و ارتباط مداوم با دانشمندان و علمای صالح، خودسازی و تهذيب نفس، پرهيز از گناه و مخصوصا غذای حرام، و ياد خدا كردن از عوامل شرح صدر است.
بر عكس جهل و گناه و لجاجت و جدال و مراء و همنشينی با بدان و فاجران و مجرمان و دنياپرستی و هواپرستی باعث تنگی روح و قساوت قلب میشود.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_461
❇️#آیات27و28زمر
💠وَ لَقَدْ ضَرَبْنا لِلنَّاسِ فِي هذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ (۲۷) قُرْآناً عَرَبِيًّا غَيْرَ ذِي عِوَجٍ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ (۲۸/زمر)
🌱و همانا ما در اين قرآن (برای هدايت مردم) از هر مثالی آورديم، تا شايد متذكّر شوند.
قرآنی عربی (و فصيح)، بیهيچ كجی، شايد مردم پرهيزكار شوند.
🔹آن چه مهم است راهنمايی و تذكّر دادن به انسانهاست، خواه با استدلال باشد يا با مَثَل. ضَرَبْنا لِلنَّاسِ ... مِنْ كُلِّ مَثَلٍ
🔹تأثير مثال در عموم مردم، از استدلال بيشتر است. «لِلنَّاسِ»
🔹هر نوع مثالی كه در رابطه با تذكّر به انسان و غفلت زدايی از اوست، در قرآن آمده است. «كُلِّ مَثَلٍ- يَتَذَكَّرُونَ»
🔹انسان دارای فطرت پاك و باورهای درونی است، ولی از آنها غافل میشود و غفلت زدايی، ضروری است. «يَتَذَكَّرُونَ»
🔹تكرار كلمهی قرآن در دو آيه پی در پی، رمز آن است كه قرآن كتابی خواندنی، پندآموز و نجاتبخش است. هذَا الْقُرْآنِ ... قُرْآناً عَرَبِيًّا
🔹با توجّه به آيهی بيست و سوّم، كه قرآن را احسن الحديث ناميد، معلوم میشود يكی از نشانههای بهترين سخن، داشتن مثال روشنگر و به دور از انحراف است. «كُلِّ مَثَلٍ- قُرْآناً عَرَبِيًّا- غَيْرَ ذِي عِوَجٍ»
🔹هر نوشتهای قابل تغيير و نيازمند تكامل است و دير يا زود اشكالات آن ظاهر میشود (و لذا همه نويسندگان عالی مقام در مقدّمهی كتابشان از نقاط ضعف عذر خواهی مینمايند) مگر قرآن كه كامل و بیاشكال است. «غَيْرَ ذِي عِوَجٍ»
🔹تقوا، در گرو توجّه و تذكّر دائمی است. لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ ... لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ
🔹در تلاشهای فرهنگی و دينی احتمال اثر كافی است و لازم نيست به تأثير كار يقين صد در صد داشته باشيم. «لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣4⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان
یوسف : ۵۰
وَقَالَ الْمَلِكُ ائْتُونِي بِهِ فَلَمَّا جَاءَهُ الرَّسُـولُ قَالَ ارْجِعْ إِلَى رَبِّكَ فَاسْأَلْهُ مَا بَالُ النِّسْوَةِ الـلَّاتِي قَطَّعْنَ أَيْدِيَهُنَّ إِنَّ رَبِّي بِكَيْدِهِنَّ عَلِيمٌ
پادشاه [پس از شنيدن تأويل خواب] گفت: او را نزد من آوريد! هنگامي که فرستادة [شاه، سوي يوسف] آمد، [يوسف] گفت: نزد اربابت برگرد و از او بپرس ماجراي آن زناني که دستهاي خويش بريدند چه بود؟ البته ارباب من [=پروردگار عليم] از نيرنگ آنها آگاه است. ۶۱
۶۱- چند نکته حکيمانه در اين آيه کوتاه مشهود است؛ اول آنکه يوسف نميگويد از پادشاه و مقام معظم ملوکانه استدعاي تحقيق کن، بلکه ميگويد: از اربابت بپرس! در ضمن اضافه ميکند ارباب من همه چيز را ميداند. همين نکته کوچک تفاوت دو ارباب را نشان ميدهد. نکته دوم، احتراز از شرح و بحث بيگناهي خويش است و دعوت آنها به تحقيق و بررسي. چنين شيوهاي البته پذيرفتنيتر و منصفانهتر است. علاوه بر آن، کسي را هم متهم نميکند، بلکه مسئله بريدن دستها را مطرح ميسازد. سومين نکته قصد يوسف کسب آبروي لکهدار شده خود قبل از آزادي است تا در برابر شاه، نه به عنوان متهمي که مشمول عفو شده، بلکه با اعاده حيثيت و اثبات بيگناهي حاضر شود. چهارم اين که در اين ماجرا، شاه و مقامات مملکتي هستند که به يوسف محتاج شده و او را طلب ميکنند و اين يوسف است که در اجابت دعوت آنان شرط ميگذارد.
یوسف : ۵۲
ذَلِكَ لِيَعْلَمَ أَنِّي لَمْ أَخُنْهُ بِالْغَيْبِ وَأَنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي كَيْدَ الْخَائِنِينَ
اين [اعتراف آشکار را در بیان تبرئه يوسف از آن جهت مطرح کردم] تا بداند که من [با تهمت] در غيابش به او خيانت نکردهام و مسلماً خدا نيرنگ خيانتکاران را به مقصود نخواهد رساند. ۶۵
۶۵- بسياري از مفسرين اين آيه، و آيه پس از آن را، که نشان از سلامتي روحي گوينده دارد، به يوسف و پيام او به عزيز مصر [همسر زليخا] نسبت دادهاند که خواسته است ذهن او را قبل از آزادي نسبت به خود صاف کند. به خصوص آيه بعدي را که حاوي مضمون بلندي است، از زليخا بعيد ميدانند، اگر چنين باشد، گسستي از نظر سياق آيات پديد ميآيد و ترتيب منطقي آيات مختل ميشود، که البته بيسابقه هم در قرآن نيست. ولي منطقيتر به نظر ميرسد که انقلاب روحي زليخا را غير ممکن نشماريم و اين سخنان را به حساب همو بگذاريم که حُسن عاقبتي در سنين بالاتر پيدا کرد.
یوسف : ۵۳
وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّـوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَّحِيمٌ
و من [با اين اعتراف] خود را بيگناه نميشمارم، مسلماً نفس [انسان] پيوسته به بدي فرمان ميدهد، مگر آنکه پروردگارم رحمت آورد که پروردگارم مسلماً بخشنده مهربان است.
https://b2n.ir/b35440
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛