eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
660 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
امري بشري و از پايين به بالاست، يعني مشروعيت حكومت از طرف تعيين مي شود 🌴اميرالمومنين با وجود آنكه بارها خود را شايسته ترين فرد براي اداره جامعه و كردن عنوان مي كند، اما شرط پذيرش خلافت و حكومت را تقاضاي مردم و پذيرش آنها مي داند وگرنه ايشان در انجام وظايف ولايت الهي و تبيين و ابلاغ پيام دين، نيازي به درخواست و پذيرش مردم ندارد. پس امامت و حكومت وظيفه اي است كه با درخواست و اظهار نياز مردم محقق مي شود و اگر مردم نخواهند حضرت به وظيفه ولايت خود مي پردازد و دنبال حكومت نمي رود 🌴علي عليه السلام خطاب به مردم مي فرمايند: اگر شما اين حق را به ما بدهيد، ما مي پذيريم وگرنه به دنبال مسير خود مي رويم اما اگر اين حق حكومت را به من بدهيد، من آدمي نيستم كه خطا نكنم و از اعمال خود آسوده خاطر نيستيم، اگر حكومت را به من داديد، محافظه كاري نكنيد و با نگراني بارگاه جباران و زورگويان با من سخن نگوييد و به آساني و بدون ترس حرف خود را بزنيد 👈هدايت امري الهي و از بالا به پايين است يعني خدا رسول و امام و عالم براي هدايت و ابلاغ دين تعيين مي شود اما حكومت امري بشري و از پايين به بالاست، يعني حكومت از طرف مردم تعيين مي شود اگر اين دو موضوع با هم مخلوط كنيم نتيجه اين مي شود كه حاكم را هم به خدا مي چسبانيم وكسي جرات مخالفت با حرف سلطان كه حرف خداست را پيدا نمي كند 👈بنابراين در ولايت، عصمت و صلاحيت در اختيار خداست و مردم نقشي در تعيين ولي ندارند و انجام وظيفه ولي الله در تبيين و ابلاغ دين هم ربطي به خواست و پذيرش مردم ندارد اما در امامت و حكومت، از دو بخش صلاحيت و مقبوليت تشكيل مي شود، صلاحيت طبق عرف و تشخيص عقلا و شايسته سالاري تعيين مي شود و مقبوليت هم از طرف مردم بايد پذيرفته شود ♦️بنابراين مشروعيت امامت جز با مقبوليت مردم و خواست عمومي محقق نمي شود مي توانست با شمشير و سياسي كاري حكومت را قبل از خلافتش بدست بگيرد اما به اين كار دست نزد چون با مباني ديني سازگار نيست ✒️حجت الاسلام پروازی. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دیشب سخنرانی حاج‌شیخ‌حسین انصاریان به مناسبت شب بیست یکم ماه مبارک مستقیما از شبکه سه پخش می‌شد و نکات جالبی در خصوص برخورد توأم با انسانیت با مخالفان و حتی کسی که جرمی مرتکب شده داشت. - با زبان لیّن صحبت کنید با مخالف و حتی مجرم، خدا به موسی می‌گوید با فرعون با زبان نرم سخن بگو. -حتی اگر گفتند تو را و دین تو را نمی‌خواهیم بر اساس آیه قرآن چه بگوییم؟ می‌گوید بگو رحمت خدای من واسع است بازگردید به آغوش خدا. -چند نماینده از مخالفین بیاوریم نظرات و خواسته هاشان را بشنویم، از بین برنامه هایی که ارائه می‌دهند آنها که  قابل اجراست اجرا کنیم آنهایی هم که نیست با ادله راضی و متقاعدشان کنیم 🎞شیخ حسین انصاریان: 🔹روی گنهکاران اسم بد و زشت نگذارید؛ خلاف قرآن و حرام است. 🔹گناهکار را نترسانید. 🔹اگر گنهکاری بازداشت شد، به دروغ نگویید که فردا صبح اعدام میشوی عباد خدا را نترسانید. وحشت در دل او وخانواده‌اش نیاندازید. .@quranpuyan
✨ خصوصيت چيست؟ ✨ ✳✳ در چه اتفاقي مي افتد؟ 🛑قسمت چهارم: 1⃣-آیا شب قدر دارد یا بخاطر نزول قرآن است؟ مجموع آیات 2-5 سوره دخان اولا بیانگر نزول قران در شبی مبارک است که در آن شب همه فرمانهای خداوند تفکیک و تنظیم و تقدیر میشود. ثانیا با توجه به اینکه غرض این فراز از ایات سوره دخان در ایه سه (انا انزلناه فی لیله مبارکه) مطرح شده است و میخواهد نزول قران را در شبی مبارک و با هدف تعظیم قران بیان کند 👈 لذا بیانگر ارزش و برکت ذاتی آن شب، قبل از نزول قرآن است که علت برکت ان هم تفریق و تنظیم و تقدیر امور در ان شب است. مشابه سوره قدر که با اشاره کوتاه به نزول قران در شب قدر ، غالب محتوای سوره در بیان فضایل شب قدر است و نزول ملایکه و روح هم بعنوان عامل خیر بودن این شب نسبت به هزار ماه معرفی شده است . ثالثا با توجه به شب قدر و استفاده از فعل مضارع یفرق در ایه 4 ( مشابه فعل مضارع تنزل در سوره قدر) شب قدر و نه یکبار بودن آن و انحصار به شب نزول قران، فهمیده میشود. 2⃣-ایا قران نزول و تدریجی دارد؟ در شب قدر چه چیزی نازل شده است؟ ایا کل قران در شب قدر نازل شده است؟ در آیه 185 سوره بقره بیان شده است که قران در ماه رمضان نازل شده است (شهر رمضان الذی انزل فیه القران ) از انجا که در داخل قران، لفظ "قران" بر همین کتاب خواندنی عربی موجود در دست مردم دلالت دارد ( کتاب فصلت ایاته قرانا عربیا(سوره فصلت) اوحی الی هذا القران لانذرکم به و من بلغ (انعام)، تلک ایات القران و کتب مبین (نحل) انا انزلناه قرانا عربیا لعلکم تعقلون(یوسف)) و نه بر کتابی مرموز و مجمل در لوح محفوظ یا قلب پیامبر یا بیت معمور یا سایر مکانهای غیر مشهود _که برخی مفسران ذکر کرده اند_ و از آنجا که این قران هم در طول 23 سال بعثت پیامبر و در ماههای مختلف سال بتدریج نازل شده است، لذا این ایه همانند آیه سوره دخان که بر نزول کتاب مبین در لیله مبارکه دلالت دارد، بر اغاز نزول قرآن در ماه رمضان دلالت دارد. یعنی همان نظریه که شب قدر را آغاز نزول قران میداند، ارحج است. 3⃣ در نزول و از آسمان به زمین،چه اتفاقی رخ میدهد؟ -ملائکه در قران بعنوان فرستادگان و ماموران خداوند معرفی شده اند. -در سوره اسراء، روح، امری از جانب خدا معرفی شده است که با توجه به سایر ایات مرتبط(از جمله: یلقی الروح من امره علی من یشاء من عباده ، وکذلک اوحینا الیک روحا من امرنا،فارسلنا الیها روحنا ) روح، مامور و مجرای تحقق اوامر خاص الهی است. ودر نزول به همراه ملائک، روح نقشی مشابه اتاق فرمان یا سیستم کنترل و مدیریت فرشتگان را داراست. -کاربرد توام ملایکه و روح در سوره های قران چنین است: سوره نبا،نحل،معارج،سوره قدر 👈-در آیه 5 سوره سجده، خدا به تدبیر امور و شئون خلقت از اسمان تا زمین اشاره میکند: یدبر من السماء الی الارض ثم یعرج الیه فی یوم کان مقداره الف سنه مما تعدون که در مقایسه با آیات سوره قدر و معارج میتوان گفت نزول روح و ملائکه به زمین، در شب قدر ، در راستای تدبیر و پشت سرهم چیدن امور عام آفرینش توسط خداوند است که تا روز قیامت استمرار دارد. 💮در آیه اخر سوره طلاق نیز فرموده الله الذی خلق سبع سماوات و من الارض مثلهن یتنزل بینهن لتعلموا ان الله علی کل شی قدیر. در اینجا نیز نزول امر آسمانها و زمین از مظاهر قدرت خداوند دانسته شده که با توجه به ایات قبلی، این نزول امر توسط فرشتگان و روح انجام میشود. 4⃣ -در شب قدری که نزول قرآن اغاز شده است، چه اتفاقی افتاده است؟ 👈با توجه به توضیحات قبلی در خصوص نزول ملائکه و روح برای تحقق اوامر و تدابیر مختلف الهی ،و نیز جمله وکذلک اوحینا الیک روحا من امرنا در سوره شوری خطاب به پیامبر اسلام ص، و نیز آیاتی که به محافظت آسمانها از استراق سمع شیاطیان و جنیان بعداز بعثت پیامبر خاتم و نزول اخرین کتاب اسمانی اشاره دارد (ازجمله آیات 8 و9 سوره جن) 👈 می توان دریافت که نزول مستمر ، بموقع و مراقبت شده آیات قرآن به پیامبر اسلام در طول 23 سال ،مستلزم تمهید مقدمات و ایجاد مکانیزمی مطمئن بین آسمان و زمین بوده است که این کار در شب قدر توسط فرشتگان و روح باذن خداوند انجام شده است. ایات ابتدای سوره صافات به این مکانیزم و تقسیم کار فرشتگان، اشاره کوتاهی دارد. سوگند به صف بستگان ( فرشتگان وحی رسان)كه صفى [با شكوه] بسته ‏اند {1}پس دفع كنندگانِ (شیاطین ) دفع کردنی {2}پس تلاوت‏ كنندگانِ ذکر (وحی){3}كه قطعا معبود شما يگانه است {4} ✒سیدکاظم فرهنگ 💫جهت مطالعه سایر نظرات به لینک زیر مراجعه نمایید. https://b2n.ir/Shabeqadr کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹جمهوری اسلامی هیچ نسبتی با حکومت علوی ندارد. مردم و جوانان به خدا و دین و اهل بیت و امام علی بدبین شده اند مهدی نصیری مدیر مسئول سابق روزنامه کیهان و پژوهشگر دین و فعال سیاسی در سخنرانی مراسم شب قدر حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با عنوان «شاخصهای حکمرانی» علوی که به طور زنده از اینستاگرام و کلاب هاوس پخش می شد، گفت: 🔹جمهوری اسلامی هیچ نسبتی با حکومت علوی ندارد و بلکه آن را مهندسی معکوس کرده و اجرا می کند.  مظلومیت امیرالمومنین ع با عملکرد جمهوری اسلامی تشدید شده است، چرا که حاکمان خود را با علی مقایسه می کنند، در حالی که هیچ نسبتی با حکومت علوی نداشته و مردم و جوانان به خدا و دین و اهل بیت و امام علی بدبین شده اند. 🔹 از منظر حکمرانی علوی جلب رضایت اکثریت هم در اصل تاسیس نظام و هم در تداوم و تک تک اقدامات آن از اوجب واجبات است. 🔹محور حکمرانی علوی انسان بود و نه مسلمان. امام به مالک اشتر می گوید حق نداری مردم را به دو دسته مسلمان و نامسلمان تقسیم کنی و بر این اساس کسانی را از حقوقشان محروم کنی. در حالی که شما امروز در جمهوری اسلامی شاهد خودی و غیر خودی کردن مردم هستید. 🔹امام مخالفان خود را از حقوقشان محروم نمی کرد و با آنها به گفتگو می پرداخت. ابن کواء شخصیت معروف جریان خوارج هنگام نماز جماعت خواندن امام با خواندن آیه ای آن مجسمه توحید را متهم به شرک می کند اما امام مانع برخورد حامیان خود با وی می شود و می گوید ما نه ابن کواء را بابت این کار از مسجد اخراج می کنیم و نه حقوق او را از بیت المال قطع می کنیم و با این که می دانم خوارج در تدارک جنگ مسلحانه با من هستند، تا وقتی که آنان دست به شمشیر نبرده و جنگ را آغاز نکرده اند، ما با آنها وارد جنگ نمی شویم. 🔹نداشتن زندانی سیاسی و قصاص قبل از جنایت نکردن، دیگر ویژگی حکمرانی علوی در سخنان نصیری بود. وی گفت این مساله را با حکمرانی جمهوری اسلامی و حوادث رخ داده در جنبش زن، زندگی، آزادی مقایسه کنید که دهها هزار نفر را بازداشت و هزاران نفر را زندانی کردند و صدها نفر را هم کشتند و کور کردند و افرادی را هم اعدام کردند. 🔹 در ماجرای انتخابات 88 دهها نفر از نیروهای اصلاح طلب در عصر جمعه انتخابات که هنوز هیچ اتفاقی نیافتاده بود به عنوان اقدام پیشگیرانه دستگیر شدند و سالها زندان کشیدند. 🔹امام علی ع شریعت و احکام شرع را هم در خدمت به مردم و جامعه می خواست و اگر در موردی اجرای حکم شرعی موجب آسیب دیدن انسجام اجتماعی و وحدت ملی می شد، از آن صرف نظر می کرد. 🔹 ببینید که چگونه جمهوری اسلامی دارد برای یک دستمال قیصریه را به آتش می کشد. حجاب اجباری هیچ دلیل محکم شرعی و عقلی ندارد اما نظام عزم خود را جزم کرده است تا بر سر این مساله مردم را به جان هم اندازد. 🔹 با توجه به مبانی حکمرانی دینی که در حکومت امام علی متجلی بود، مردم ایران حق دارند خواستار اصلاحات در حد تدوین قانون اساسی جدید شوند. بر اساس فتوای مشهور فقهای شیعه حکومت دینی در شآن امام معصوم است و در عصر غیبت باید به حکومت عرفی مراجعه کرد. در حکومتهای عرفی مدرن متدینان در اعمال و فعالیتهای دینی خود اگر مستلزم تضییع حق دیگران نباشد آزادند و حتی می توانند حزب سیاسی تشکیل دهند و در چارچوب حکومت عرفی، فعالیت سیاسی و اجتماعی داشته باشند. @quranpuyan
فرازهای 🔶وَ لا تُضَادُّ فِي حُكْمِكَ وَ لا يَعْتَرِضُ عَلَيْكَ أَحَدٌ فِي تَدْبِيرِكَ لَكَ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ تَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ يَا رَبِّ هَذَا مَقَامُ مَنْ لاذَ بِكَ وَ اسْتَجَارَ بِكَرَمِكَ وَ أَلِفَ إِحْسَانَكَ وَ نِعَمَك 🔶َ وَ أَنْتَ الْجَوَادُ الَّذِي لا يَضِيقُ عَفْوُكَ وَ لا يَنْقُصُ فَضْلُكَ وَ لا تَقِلُّ رَحْمَتُكَ وَ قَدْ تَوَثَّقْنَا مِنْكَ بِالصَّفْحِ الْقَدِيمِ وَ الْفَضْلِ الْعَظِيمِ، 13 وَ الرَّحْمَةِ الْوَاسِعَةِ أَ فَتَرَاكَ [تُرَاكَ‏] يَا رَبِّ تُخْلِفُ ظُنُونَنَا أَوْ تُخَيِّبُ آمَالَنَا كَلا يَا كَرِيمُ فَلَيْسَ هَذَا ظَنَّنَا بِكَ وَ لا هَذَا فِيكَ طَمَعَنَا 🔶 يَا رَبِّ إِنَّ لَنَا فِيكَ أَمَلا طَوِيلا كَثِيرا إِنَّ لَنَا فِيكَ رَجَاءً عَظِيما عَصَيْنَاكَ وَ نَحْنُ نَرْجُو أَنْ تَسْتُرَ عَلَيْنَا وَ دَعَوْنَاكَ وَ نَحْنُ نَرْجُو أَنْ تَسْتَجِيبَ لَنَا فَحَقِّقْ رَجَاءَنَا 🔶مَوْلانَا فَقَدْ عَلِمْنَا مَا نَسْتَوْجِبُ بِأَعْمَالِنَا وَ لَكِنْ عِلْمُكَ فِينَا وَ عِلْمُنَا بِأَنَّكَ لا تَصْرِفُنَا عَنْكَ وَ إِنْ كُنَّا غَيْرَ مُسْتَوْجِبِينَ لِرَحْمَتِكَ فَأَنْتَ أَهْلٌ أَنْ تَجُودَ عَلَيْنَا وَ عَلَى الْمُذْنِبِينَ بِفَضْلِ سَعَتِكَ ، 💫و در داوری ات با تو هماورد نشود،و در تدبيرت احدى بر تو اعتراض نكند،آفرينش و فرمان‏ توراست،منزّه است خدا پروردگار جهانيان 💫،پروردگارا اين است جايگاه كسی که به پناهت آمد،و به كرمت پناهنده گشت،و به احسان و نعمتهايت الفت جست 💫،تويى آن سخاوتمندى كه گذشتت به تنگى نمی رسد،و احسانت‏ كاهش نمى‏پذيرد،و رحمتت كم نمی شود،و به يقين از چشم‏پوشى ديرينت،و فضل‏ بزرگت، 💫و رحمت گسترده ات اعتماد نموديم،آيا ممكن است پروردگارا برخلاف گمانهاى ما به خويش رفتار كنى،يا آرزوهايمان را نسبت به رحمتت نوميد سازى‏ هرگز اى بزرگوار،چنين گمانى به تو نيست،و طمع ما درباره تو اين چنين نمی باشد 💫،پروردگارا،ما را درباره تو آروزى طولانى بسيارى است،ما را در حق تو اميد بزرگى است،از تو نافرمانى كرديم و حال آنكه اميدواريم گناه را بر ما بپوشانى،و تو را خوانديم،و اميدواريم كه بر ما اجابت‏ كنى 💫،مولاى ما اميدمان را تحقق بخش،ما دانستيم كه با كردارمان سزاوار چه خواهيم بود،ولى دانش تو درباره ما،و و آگاهى ما به اينكه ما را از درگاهت نميرانى،گرچه ما سزاوار رحمتت نيستيم ولى تو شايسته آنى كه بر ما و بر گنهكاران به فضل گسترده ات جود كنى، 🔶🔶 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. بسم الله الرّحمن الرّحیم الهى فضل را ابواب بگشاى🍃           دل و جانم بلطف خود بياراى🌷 مبارك دار بر من نعمت خويش🍃      كه گويم شكر نعمت بيش از پيش🌷 هميشه خير تو بر مااست نازل🍃              قبولش را ده استعداد كامل🌷 الهى كاميابم كن بر آن كار🍃          كه مرضات تو زان گردد پديدار🌷 ميان باغ فردوسم ببر جاى🍃           بفضل خود به جاه من بيفزاى🌷 كه باشد ديدگاه من همه نور🍃               به يكباره زِ تاريكى شوم دور🌷 مجيب دعوت مضطر توئى تو🍃           زِ هر چه خوانمت برتر توئى تو🌷 ترجمه منظوم از ✍🏻              🍃مرحوم غلام رضا دبيران🍃 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و از 📎 ✅ جزء ۲۲ شامل ادامه سوره احزاب، سوره های سبا و فاطر و ۲۷ آیه اول سوره یس است. ✅ مبارزه با و ، یکی از رسالتهای دشوار پیامبران (ای پیامبر) آنچه را كه از جانب پروردگارت به سوى تو وحى مى‏شود پيروى كن كه خدا همواره به آنچه مى‏كنيد آگاه است {2} و بر خدا اعتماد كن همين بس كه خدا نگهبان [تو]ست {3} خداوند آن همسرانتان را كه مورد ظهار قرار مى‏دهيد مادران شما نگردانيده و پسرخواندگانتان را پسران [واقعى] شما قرار نداده است اين گفتار شما به زبان شماست و[لى] خدا حقيقت را مى‏گويد و او[ست كه] به راه راست هدايت مى‏كند {4} ای پیامبر به یاد آر هنگامی که به فرزندخوانده ات-زید- توصیه میکردی همسرش را نگه دارد (طلاق ندهد و به زندگی زناشویی خود ادامه دهند) و چیزی را که بعدا خداوند اشکار نمود بخاطر ترس از واکنش و حرف مردم(شماتت در ازدواج با زن زید)، در درون خود نگاه داشتی و حال انکه خداوند شایسته تر است برای ترس. اما با تصمیم آنها (زید و زینب) به طلاق، خداوند زینب را به ازدواج تو درآورد تا از این پس برای مومنان در ازدواج با همسرانِ قبلی پسر خواندگانشان، منع و حرجی نباشد و فرمان خدا انجام شدنی است.{37} (انبیا) پيامهاى خدا را ابلاغ مى‏كنند و از او مى‏ترسند و از هيچ كس جز خدا بيم ندارند و خدا براى حسابرسى كفايت مى‏كند {39} این آیات نشانگر آن است که نفی آداب و رسوم و تفکرات و باطل از جمله حرام کردن حلال ها، از یک سو نزد افکار عمومی چقدر سخت و باعث ترور شخصیتی مبارزین با خرافات است و از سوی دیگر در نزد خداوند هم از چنان اهمیتی برخوردار است که رسولش را مامور به صف شکنی میکند و به پیامبرش در نترسیدن از حرف مردم ،تذکر و قوت قلب میدهد. ✅ دیگران با نابجا ممنوع وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا 58 و کسانی که [با اتهامات ناروای خود] مردان و زنان با ايمان را، بي‌آنکه مرتکب گناهی شده باشند، مي‌آزارند، هر آينه بار [مسئوليت این] بهتان و گناه آشکار را به گردن گرفته‌اند. در آیه ۵۷ اذیت کنندگان پیامبر به لعنت در دنیا واخرت و عذاب اخروی انذار شدند. در آیه ۵۸ می فرماید این نکوهش از آزار ، فقط مختص به پیامبر نیست بلکه هر کسی مومنین و مومنات را بدون آنکه مستحق آن باشند، اذیت کند (چه با رفتار و چه با گفتار و یا جعل اتهام) گناهی اشکار مرتکب شده است. ✅ ای کاش از و اطاعت نمیکردیم يَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ يَقُـولُونَ يَالَيْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولَا 66 وَقَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءَنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا 67 رَبَّنَا آتِهِمْ ضِعْفَيْنِ مِنَ الْعَذَابِ وَالْعَنْهُمْ لَعْنًا كَبِيرًا 68 روزی که چهره هایشان در آتش دگرگون شود، گويند: ای کاش از خدا و رسول اطاعت مي‌کرديم. و [در توجيه انکار خود، به حالتِ حق به جانب] مي‌گويند: پروردگارا، ما از مهتران و بزرگان خويش اطاعت کرديم . آنها ما را از راه منحرف کردند. پروردگارا، آنها را [در کيفر گمراه ساختن ما] دو برابر عذاب کن و از رحمت خويش محروم‌شان کن، محروميتی بزرگ. "♦«سادة» جمع «سيد» به و سران يك جامعه گفته مى‌شود و «كبراء» جمع «كبير» به بزرگانِ سنّى و اطلاق مى‌شود. معمولًا اين دو گروه نقش مهمى در آداب و رسوم و رفتار مردم دارند. 💢👈 تقليد كوركورانه از پدران و بزرگان جامعه، مايه‌ى است. «إِنَّا أَطَعْنا سادَتَنا وَ كُبَراءَنا فَأَضَلُّونَا» 💢♦همیشه ترها، بهترین حرف را نمی زنند و همیشه حرف گوش کنی و از بزرگان، انسان را به سعادت نمی رساند . این پیام تربیتی قرآن است که حتی در اطاعت از بزرگان هم گوش و چشمت را باز کن که فردا فقط و فقط خودت پاسخ گوی اعمالت خواهی بود; نه بزرگ ترهایت (67احزاب)"تفسیر نور در آیات قران، بارها تاکید شده است که عقاید و باورها و رسوم ابا و اجداد و سران و بزرگان و روسا و زعمای قوم نزد خدا حجیت ندارد و اعمال و عقاید تنها باید مبتنی بر علم و وحی باشد. ✒ سيدكاظم فرهنگ جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست ودو به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze22 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
و از 📎 ✅ تاثیر افراد و منسوبانشان در تشدید و تنبیه یَانِسَاءَ النَّبىِ‏ِّ مَن یَأْتِ مِنكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُّبَیِّنَةٍ یُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَینْ‏ِ وَ كاَنَ ذَالِكَ عَلىَ اللَّهِ یَسِیرًا(۳۰)وَ مَن یَقْنُتْ مِنكُنَّ لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تَعْمَلْ صَلِحًا نُّؤْتِهَا أَجْرَهَا مَرَّتَینْ‏ِ وَ أَعْتَدْنَا لهََا رِزْقًا كَرِیمًا(۳۱- احزاب) اى همسران پیامبر! اگر یكى از شما مرتكب گناه آشكار مى ‏شود، عذابش دو برابر است و این براى خدا آسان مى ‏باشد (۳۰)و هر كه از شما مطیع دستورات خدا و رسول او باشد و كار پسندیده كند، به او دو برابر پاداش عطا مى ‏كنیم و روزى پرارزشى برایش آماده مى ‏سازیم. (۳۱- احزاب) منسوبان و همسران پیامبر باید با رفتار خود پاسدار حرمت و موقعیت اجتماعی او باشند .در صورت مراعات این حریم و انجام صحیح مسئولیتهای خود دارای ارزش و پاداشی مضاعف خواهند بود. در غیر این صورت،امتیازی به سایرین نخواهند داشت و حتی عذابی مضاعف. زیرا کاری که آنها می کنند در واقع در دو بعد تاثیر داردیکی در حوزه فردی و یکی در حوزه اجتماعی؛ هر چند آیات فوق در مورد همسران پیامبر صلی الله علیه و آله است؛ ولى از آنجا كه ملاك و معیار اصلى؛ همان داشتن مقام و شخصیت و موقعیت اجتماعى است؛ این حكم در باره افراد دیگر كه موقعیتى در جامعه دارند نیز صادق است. بنابراین اگر فردی گناه و طاعتش تاثیری در اقبال و ادبار مردم به دین داشته باشد مشمول این حکم خواهد شد. ✅اجتناب از و نسبت به دیگران، چراکه نتيجه حيله به خود انسان برمى‌گردد. وَ لا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ "...نيرنگ بد جز اهلش را فرا نگيرد (فاطر43) "مکر در اصطلاح علم اخلاق به معنای جستن راه‌های پنهان برای اذیت رساندن به مردمان است؛ لذا رذیله‌ای از رذائل قوه عاقله است و جزء مهلکات بزرگ و زشت‌ترین رذائل به حساب می‌آید که گناه شدید و بزرگی به شمار می‌رود." جامع السعادات بَد مكن كه بد افتى‌ چَه مَكَن كه خود افتى‌ وَالَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَكْرُ أُولَئِكَ هُوَ يَبُورُ فاطر 10 كسانى كه مكرهايى زشت مى كنند، عذابى شديد دارند، و مكر اينان كه مكر مى كنند، بى نتيجه و نابود است و اثر زنده اى كه مايه سعادت و عزتشان باشد ندارد. تفسیر المیزان جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست ودو به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze22 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
و از 📎 ✅ روزی با خداست. هرچه کنید خدا عوضش را میدهد. قُلْ إِنَّ رَبى يَبْسط الرِّزْقَ لِمَن يَشاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ يَقْدِرُ لَهُ وَ مَا أَنفَقْتُم مِّن شىْءٍ فَهُوَ يخْلِفُهُ وَ هُوَ خَيرُ الرَّزِقِينَ (سبا-39) سياق آيه بيان اين نكته است كه انفاق نزد خدا ضايع و گم نمى شود، بلكه خداوند آن را عوض مى دهد بنابراين جمله ((قل ان ربى يبسط الرزق لمن يشاء و يقدر)) در صدر آيه براى اشاره به اين نكته است كه مساله رزق، در سعه و ضيقش به دست خدا است ، خدايى كه اگر كم روزى دهد، خزينه اش زياد نمى شود، و اگر زياد بدهد خزينه اش كم نمى گردد، آنگاه فرموده : ((و ما انفقتم من شى ء))، هر چه انفاق كنيد، چه كم و چه زياد و آن مال هر چه باشد، ((فهو يخلفه )) خدا جانشين كننده و جا پركن آن است ، و عوض آن را به شما مى دهد، يا در دنيا، و يا در آخرت ، ((و هو خير الرازقين ))، و او بهترين روزى رسان است ، براى اينكه او اگر روزى مى دهد، بلا عوض و صرفا از در جود و سخا مى دهد، ولى ديگران اگر روزى مى دهند، به عنوان قرض و معامله مى دهند، آرى مى دهند تا روزى پس بگيرند، علاوه بر اينكه او رازق حقيقى است ، و ديگران واسطه وصول رزق اويند. از تفسیر المیزان ✅ چگونه دنيا و ادم را نسبت به خدا مي فريبد؟ يَاأَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ فاطر:5 ای مردم! وعده خدا [در رستاخیر قیامت] مسلماً شدنی است، پس مبادا زندگی دنیا شما را بفریبد و مبادا فریب‌دهنده [=شیطان، قدرت، ثروت، جاه، مقام و...] شما را نسبت به خدا فریب دهد. – چگونه می‌شود کسی مردم را در مورد خدا دهد!؟ به نظر می‌رسد «بد خداشناسی» [سوء ظن بالله] خود فریب بزرگی است که هم موجب شرک در طاعت [از دیگران] می‌گردد و هم می‌تواند خوش باوری و سطحی‌نگری پدید آورد. برخی می‌گویند: خدا ارحم الراحمین است و محال است بنده‌ای را عذاب کند! این البته کلمه حقی است که نتیجه باطلی از آن گرفته می‌شود؛ معلم نیز مهربان و دلسوز محصلین است، اما لازم است مطابق عدالت و حکمت به هر کس کارنامه عمل خودش را بدهد. آری خدا ارحم الراحمین است، اما عذابش نیز [که نتیجه عمل خود ماست] شدید است تفسير بازرگان "و معناى اينكه فرمود: زنهار كه غرور، شما را به خدا مغرور نكند اين است كه شيطان نظر مردم را يكسره به حلم و عفو خدا از يك سو، و به مظاهر امتحان و استدراج و كيدش از سوى ديگر، متوجه سازد، از يك سو به ايشان تلقين كند كه خدا حليم و بخشنده است ، و از سوى ديگر بگويد: به دنياپرستان بنگريد كه چگونه از عذاب خدا ايمنند، هر چه بيشتر در طلب دنيا مى كوشند، و بيشتر ا ز خدا غافل و در لجن زار گناه مستغرق مى شوند زندگى شان بهتر و راحت تر، و در بين مردم داراى مقامى رفيع تر مى شوند.اين جاست كه شيطان از وسوسه هاى خود نتيجه مى گيرد" تفسیر المیزان ✅ دشمن انسانهاست. از طریق خوب جلوه دادن کارهای بد،کار خود را انجام میدهد. إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّمَا يَدْعُو حِزْبَهُ لِيَكُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِيرِ ﴿ فاطر۶﴾ در حقيقت‏ شيطان دشمن شماست‏ شما [نيز] او را دشمن گيريد [او] فقط دار و دسته خود را مى‏ خواند (دعوت میکند) تا آنها از ياران آتش باشند. أَفَمَن زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا فَإِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ (8) آيا آن كس كه زشتى كردارش براى او آراسته شده و آن را زيبا مى‏ بيند [مانند مؤمن نيكوكار است] خداست كه هر كه را بخواهد بى ‏راه مى‏ گذارد و هر كه را بخواهد هدايت مى‏ كند جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست ودو به لینک زیر مراجعه نمایید. https://b2n.ir/joze22 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
💬 از قرآن کریم برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام و ایتا یا گروههای تقرب در تلگرام، ایتا و واتساپ  مراجعه نمایید. 🆔 @quranpuyan 💫گروه تقرب https://t.me/taqarrob99 http://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جزء ، مروری بر سوره ، وظایف و حقوق پیامبر، 🎙سیدکاظم فرهنگ
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 (تندخوانی) 📖 🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. جزء بیست و دوم وَقَلِيلٌ مِنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ{بخش از آیه ۱۳ سوره سبأ} و از بندگان من اندكى سپاسگزارند. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تفاوت با در نظام‌های جائرانه هم ادعای عدالت همیشه هست. یعنی کسی به صراحت اظهار نمی‌کند که می‌خواهد ظلم کند. ولی تعریفی از عدالت ارائه می‌کند که همان ظلم است. به عنوان نمونه، حتی وقتی به سراغ تاریخ معاویه می‌رویم، می‌بینیم که موضوع عدالت در کلمات او به عنوان مبنایی برای حکومت، کم تکرار نشده است. ولی باید دید جنس آن عدالتی که می گفته از چه جنسی بوده و چه فرقی با عدالت امیرالمومنین(ع) می‌کرده است. در نمونه‌ای، وقتی معاویه برای فرزندش یزید بیعت گرفت، عهد و پیمانی برای او نوشت که این متن را در تاریخ ثبت کرده‌اند. در آن متن آمده است:« به او فرمان می‌دهم و سفارش می‌کنم که در کار رعیت و مردم کوتاهی نکند، اقدام به موقع و به جا در کار مردم داشته باشد و در حق مردم نیکی کند و از او می‌خواهم که به روش اهل عدل و انصاف عمل نماید»❗ که در ادامه معلوم می‌شود این عدل یعنی چه، چرا که معاویه از یزید می‌خواهد که تنها طایفه ابوسفیان را حفظ کرده و بنی‌امیه را بر بنی‌هاشم مقدم بدارد. اصالت عدالت یا برای امیرالمومنین(ع) عدالت اصالت داشت اما برای معاویه عدالت ابزار بود وی گفت: امیر‌المومنین(ع) اما می‌گوید که فقط عدالت؛ تفاوت در این است که برای ایشان عدالت اصالت دارد، اما برای معاویه عدالت ابزار است. اگر این ابزار کارایی برای هدف داشته باشد، استفاده می‌شود ولی اگر در جایی عدالت جوابگو نبود، باید موارد دیگری را ضمیمه آن کرد تا نظام اموی حفظ شود. برای معاویه اصل بر عدالت نیست و اصل حفظ نظام اموی است. از این رو، اگر با عدالت این اتفاق افتاد با عدالت و اگر با صداقت این اتفاق افتاد با صداقت. ولی اگر با آن نشد صداقت را برداشته و فریب را جایگزینش می‌کنند. سروش محلاتی گفت: اینگونه نبود که در همه‌جا معاویه درگیر با عدالت بوده یا عنادی با آن داشته باشد و جز جز رفتارش ظالمانه باشد. رفتار او می‌تواند عادلانه باشد، اگر به قدرتش کمک کند. در میان علمای خودمان من مرحوم آقای مطهری را دیدم که به این موضوع حساسیت نشان داده و چنین بیان کرده که علی(ع) پایبند عدالت بوده و مخالف با تبعیض، فریب‌دادن و دروغ گفتن است، اما معاویه پایبند به این حرف‌ها نیست بلکه تنها می‌خواهد به مقصود برسد. لذا اگر با عدالت بهتر می‌توان رسید با آن و اگرنه با تبعیض و فریب دادن و دروغ گفتن می‌شود از آن بهره می‌برد. امیرالمومنین(ع) از آنجا که برای خود عدالت موضوعیت قائل است وقتی به ایشان می‌گویند گاهی باید از عدالت عدول کرد تا اهداف دیگری تامین شود، نمی‌پذیرد و می‌فرماید بالاتر از عدالت چه است که ما بخواهیم برای رسیدن به آن از عدل صرف‌نظر کنیم؟ در شبه عدالت مردم باید و زاری کنند برای اینکه عدالت را ببینند 🥲🥲 استاد سروش محلاتی ،شب 19 رمضان, @quranpuyan
✨ خصوصيت چيست؟ ✨ ✳✳ در چه اتفاقي مي افتد؟ 🛑قسمت پنجم: 🔸🌱از لغت که مصدر یا اسم مصدر و معناى اصلى آن به اندازه در آوردن یا اندازه است، همین‌قدر معلوم می‌شود که در آن شب حدود و مقدراتى مشخص و مقدر گردیده. و چون ظروف زمان و مکان خود هیچ عنوان مشخصى جز از جهت رابطه با حوادث انسانى یا طبیعى ندارند، لیلة‌القدر باید راجع و مربوط به یک حادثة روحى و انسانى باشد. 🔸از بیانات و اشارات آیات و این روایات معلوم می‌شود که از همان زمان که نوع آدمى مستعد فراگرفتن شریعت و قوانین گردید و به رشد و بلوغ رسیده و پیمبران و گیرندگان وحى و الهام در میان مردم برانگیخته شدند، داشتند که اصول معارف و شریعت در آن مقدر گردیده، بعد از رویدادهایی در خلق و حیات و بعد از آنکه انسان راقى و مستعد را تاریکى اوهام و غرایز فرا می‌گیرد و دچار خاموشى و سکون می‌گردد، عنایت پروردگار اشخاص نیرومند و اندیشنده‌‏اى را مى‌‏پروراند که برتر از انگیزه‌‏ها و آثار نفسانى و زمان خود باشند و آنگاه که این گزیدگان به کمال استعداد و قدرت روحى برسند، در شب هنگامى که تقدیر نموده، روحشان درخشان و تسلیم و منجذب می‌شود و قواى نفسانى و حواس ظاهرشان یکسره بسته و خاموش می‌گردد. در آن شب آرام و دیجور، از آفاق دور و از مقام والاى بیت‌المعمور آیات خداوند تجلّى می‌نماید و اصول معارف و شریعت به‌صورت کلمات مشهود و مسموع بر آنها نازل می‌شود تا پس از آن بر افکار و نفوس انسان خفته پرتو افکند و از جایش برانگیزد و زندگیش را سامان دهد . 👈 با این بیان، منشأ لیلة‌القدر، از یک سو آن تاریکى همه جانبة نفوس بشر و سکون مطلق قواى طبیعت و حواس و ادراکات نازلة انسان عالى، و از سوى دیگر درخشندگى و انجذاب و تسلیم کامل چنین روحى در برابر امر و ارادة خاص پروردگار است. 💫«لَیلَةُ‌القَدرِخَیرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»: تکرار و اظهار لیلة‌القدر در این آیات، عظمت قدر و مقام والاى آن را می‌رساند. صفت تفضیلى خیر، اشعار به آثار نیک و برکات آن دارد. 💫 الف شهر، براى تکثیر است و در این تعبیر که مطلق آمده اشاره‌ای به مورد و زمان خاص نیست. و تطبیق آن در بعضى روایات به حکومت هزار ماهة بنى امیه، با آنکه جز شرّ و فساد براى مسلمانان نداشت، براى تسلّى خاطر رسول اکرم (ص) یا نشان دادن نمونه‌‏اى از اجتماع منحط و بى ‏قید و بند و تقدیر و تدبیر، و حکام بوزینه صفت و بازیگر با دین و مقدرات خلق است. 💫 آنچه از لیلة‌القدر دانستنی است و همه باید بدانند همین است که 👈آثار و برکات یک شب قدر بیش و بهتر از هزار ماه است که مردمى در این مدت بدون تقدیر و لیلة‌القدر به سربرند، هم چنان‌که ملّت‌هاى فاقد برنامة منظم و مقدر (اندازه‌‏گیرى شده) و رهبرى فکرى، ماه‌ها و سال‌ها به دور خود می‌گردند و به جایى نمی‌رسند و راهى به سوى ترقى و کمال به رویشان باز نمی‌شود و در این میان، دین‌‎نمایان بوزینه ‎صفت، عقول و مقدرات آنها را به بازى می‌گیرند. و هم‎چنان‌که راه‏یابى و نتایج و خیرات یک الهام و برق ذهنى، بیش از سال‌ها سیر در تاریکى و با عصاى دیگران است. 🌱👈 انسان و اجتماع هرچه متحرک‌تر و مترقی‌تر و بیشتر داراى استقلال و خاصیت تحول باشد، تأثیرش در تغییر تقدیر خود و دیگران نافذتر است. زیرا قدرت نفوذ در تقدیر و تغییر آن، به مقیاس قدرت تعقل و اختیار و تحول و وسعت میدان عمل و آثار آن است. و اگر چنین افراد مختار و مستقل، داراى اهداف و نظامات مشترک باشند، صورت اجتماعى متحرک و متحولى پدید مى‌‏آورند که منشأ تقدیر پیوستة فرد در اجتماع و اجتماع در فرد می‌گردد. 📖قرآن با نشان دادن هدف‌هاى عالى و باقى انسانى و ایمان به آنها نیرومندترین حرکت را در افکار پدید مى‌‏آورد و استقلال و آزادى عقل و اختیار را تأمین می‌نماید و با احکام و نظامات کامل و ابدى که آورده و اجراى آن را به عهدة ایمان و و جدان انسانى واگذار نموده و همه را مسئول قرار داده، سرنوشت افراد و اجتماع را محکم به هم پیوسته است و می‌خواهد که همه را در تحت نظارت و ولایت پروردگار و نمایندة او درآورد. 🌹برترین و شایسته‌‏ترین فصول زندگى براى تعیین و رسیدگى به پروندة امت اسلامى آنگاه است که با فرمان روزة اجتماعى و تحدید شهوات و آزادى روح، آمادگى تحول عمیقى براى عموم مسلمانان پیش مى‌‏آید و آفاق نظرها باز و وسیع و دل‌ها پاک و روشن می‌گردد و با تذکر دائم و احیای شب‌ها و خواندن آیات قرآن و تفکر در آنها، حقایق آیات وحى بر نفوسشان پرتو مى‏‌افکند و همى نازل و نازل‌تر می‌شود تا باطن زمین به آسمان مى‌‏پیوندد و جزئى از منظومه‏‌هاى تدبیرى عالم می‌گردد 📚تفسیر سوره قدر- مرحوم ایت اله طالقانی. 💫جهت مطالعه سایر نظرات به لینک زیر مراجعه نمایید. https://b2n.ir/Shabeqadr کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. . 🤲🔸 یَا غَافِرَ الْخَطَایَا یَا كَاشِفَ الْبَلایَا یَا مُنْتَهَى الرَّجَایَا یَا مُجْزِلَ الْعَطَایَا یَا وَاهِبَ الْهَدَایَا یَا رَازِقَ الْبَرَایَا یَا قَاضِیَ الْمَنَایَا یَا سَامِعَ الشَّكَایَا یَا بَاعِثَ الْبَرَایَا یَا مُطْلِقَ الْأُسَارَى(۷ ) 🔸 یَا ذَا الْحَمْدِ وَ الثَّنَاءِ یَا ذَا الْفَخْرِ وَ الْبَهَاءِ یَا ذَا الْمَجْدِ وَ السَّنَاءِ یَا ذَا الْعَهْدِ وَ الْوَفَاءِ یَا ذَا الْعَفْوِ وَ الرِّضَاءِ یَا ذَا الْمَنِّ وَ الْعَطَاءِ یَا ذَا الْفَصْلِ وَ الْقَضَاءِ یَا ذَا الْعِزِّ وَ الْبَقَاءِ یَا ذَا الْجُودِ وَ السَّخَاءِ یَا ذَا الْآلاءِ وَ النَّعْمَاءِ( ۸ ) 🔸 اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ یَا مَانِعُ یَا دَافِعُ یَا رَافِعُ یَا صَانِعُ یَا نَافِعُ یَا سَامِعُ یَا جَامِعُ یَا شَافِعُ یَا وَاسِعُ یَا مُوسِعُ( ۹ ) 💫ای درگذرنده از خطاها، ای برطرف کننده بلاها، ای اوج امیدواری‌ها، ای بسیار دهنده عطاها، ای بخشنده هدایا، ای روزی‌رسان آفریده‌ها، ای برآورنده آرزوها، ای شنوای گلایه‌ها، ای برانگیزنده بندگان، ای آزادکنندۀ اسیران. 💫ای صاحب سپاس و ستایش، ای صاحب فخر و زیبایی، ای صاحب بزرگواری و والایی، ای صاحب پیمان و وفا، ای صاحب گذشت و رضا، ای صاحب بخشش و عطاء، ای صاحب دادرسی و داوری، ای صاحب توانمندی و پایداری، ای صاحب کرم و بخشش، ای صاحب عطاها و نعمت‌ها. 💫خدایا از تو می‌خواهم به نامت ای بازدارنده، ای دور کننده، ای بردارنده، ای سازنده، ای سودبخش، ای شنوا، ای گرد آورنده، ای شفاعت‌کننده، ای گسترده بخشش، ای وسعت بخش.. 🌸سُبْحانَكَ يَا لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ، خَلِّصْنا مِنَ النَّارِ يَا رَبِّ. 💫منزّهی تو ای که معبودی جز تو نیست، فریادرس فریادرس، ما را از آتش برهان ای پروردگار 🌱🔸🌱 @quranpuyan