eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
683 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 1 تا 11 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در ميدان نبرد لازم است‌ 💠فَإِذا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقابِ حَتَّی إِذا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِداءً حَتَّی تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزارَها ذلِكَ وَ لَوْ يَشاءُ اللَّهُ لانْتَصَرَ مِنْهُمْ وَ لكِنْ لِيَبْلُوَا بَعْضَكُمْ بِبَعْضٍ وَ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ فَلَنْ يُضِلَّ أَعْمالَهُمْ (۴/محمد) 🌱‏پس هرگاه با كسانی كه كافر شدند (در ميدان جنگ) روبرو شديد، گردن‌هايشان را بزنيد تا آن كه آنان را از پا درآوريد (و چون در دست شما اسير شوند) پس آنان را سخت ببنديد (تا فرار نكنند) سپس، يا بر آنان منّت نهيد (و آزادشان كنيد) و يا با گرفتن فديه و عوض، رهايشان كنيد تا جنگ بار سنگين خود را بر زمين نهد. اين است (دستور خداوند) و اگر خداوند اراده می‌كرد، (از طريق صاعقه و زلزله و ديگر بلايا) از آن كفّار انتقام می‌كشيد، ولی خدا (فرمان جنگ داد) تا برخی از شما را به وسيله برخی ديگر بيازمايد و كسانی كه در راه خدا كشته شدند، هرگز خداوند اعمالشان را از بين نمی‌برد. 🔹از ميان كافران، تنها آنان را كه در برابر شما به جنگ ايستاده‌اند، از ميان برداريد. «فَإِذا لَقِيتُمُ» 🔹رزمنده مسلمان بايد آماده، آموزش ديده و شجاع باشد. «فَضَرْبَ الرِّقابِ» 🔹هدف اصلی در حمله به دشمن، نقاط كليدی و حساس باشد. «الرِّقابِ» 🔹تا دشمن از پای در نيامده و زمين‌گير نشده، به فكر اسير گرفتن و جمع غنائم نباشيد. «حَتَّی إِذا أَثْخَنْتُمُوهُمْ» 🔹در هنگام نبرد محكم كاری كنيد تا دشمن سوء استفاده نكند و اسيران فرار نكنند. «فَشُدُّوا الْوَثاقَ» 🔹در جبهه بايد اختياراتی به فرمانده تفويض شود. «فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِداءً» 🔹هدف از جهاد، جلوگيری از ظلم و يا از بين بردن ظلم و ستم است و لذا عفو و بخشش اسيران از سفارش‌های اسلام است. «فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِداءً» 🔹در جهاد اسلامی، هم قدرت لازم است، «فَضَرْبَ الرِّقابِ» و هم عطوفت و مهربانی. «فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِداءً» 🔹آزاد كردن اسيران، بدون گرفتن عوض، بر آزاد كردن با عوض مقدّم است. ‏«فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِداءً» 🔹جنگ و جهاد، يكی از زمينه‌های آزمايش الهی است. «لِيَبْلُوَا بَعْضَكُمْ بِبَعْضٍ» ‏ 🔹جهاد در اسلام، برای حفظ دين خداست، نه كشورگشايی، استعمار، تهديد، رقابت، انتقام، حسادت و .... «فِي سَبِيلِ اللَّـهِ» 🔹گرچه در جنگ بعضی شهيد می‌شوند ولی خداوند اهدافشان را به ثمر می‌رساند و زحمات آنان هرگز تباه نمی‌شود. «قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ فَلَنْ يُضِلَّ أَعْمالَهُمْ» ‏ 🔹جنگ، ميدان آزمايش الهی و كفّار، وسيله آزمايش و شهدا، پيروزمندان اين آزمايشند. لِيَبْلُوَا بَعْضَكُمْ بِبَعْضٍ وَ الَّذِينَ قُتِلُوا ... فَلَنْ يُضِلَّ أَعْمالَهُمْ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️اگر خدا را كنيد شما را ياری می‌كند 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ (۷/محمد) 🌱‏ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! اگر خدا را ياری كنيد، شما را ياری می‌كند و گام‌هايتان را استوار می‌سازد. 🔹تعبير به ياری كردن خدا به وضوح به معنی ياری كردن آئين او است، ياری كردن پيامبر او، و شريعت و تعليمات او، و لذا در بعضی ديگر از آيات قرآن ياری كردن خدا و رسولش در كنار يكديگر قرار داده شده است، در سوره حشر آيه ۸ می‌خوانيم: وَ يَنْصُرُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ‌ با اينكه قدرت خداوند بی‌پايان است، و قدرت مخلوقات در برابر او بسيار ناچيز، ولی باز تعبير به ياری كردن خداوند می‌كند، تا اهميت مساله جهاد و دفاع از آئين حق را روشن سازد، و تعبيری از اين با عظمت‌تر برای اين موضوع پيدا نمی‌شود. 🔹‏اما ببينيم وعده‌ای را كه خداوند در برابر دفاع از آئينش به مجاهدان‌ داده چيست؟ نخست: می‌گويد:" شما را ياری می‌كند" اما از كدام طريق؟ ‏از طريق بسيار، در قلب شما نور ايمان و در روح شما تقوا، در اراده شما قدرت، در فكر شما آرامش می‌افكند. ‏از سوی ديگر فرشتگان را به ياری شما می‌فرستد، حوادث را به نفع شما تغيير مسير می‌دهد، قلوب مردم را به شما متمايل می‌كند، سخنانتان را نافذ، فعاليتهايتان را پر ثمر می‌سازد، آری ياری خدا جسم و جان و درون و برون را احاطه می‌كند. ‏اما در ميان تمام اشكال ياری كردن روی مساله" ثبات قدم" تاكيد می‌كند، چرا كه ايستادگی در برابر دشمن مهمترين رمز پيروزی است، و برندگان جنگها آنها هستند كه ثبات و استقامت بيشتری نشان می‌دهند. 👈آری نتيجه ثبات قدم پيروزی بر دشمن است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣8⃣ تدبر در سوره ❓منظور از آيه ۱۰۶ سوره يوسف چيست؟ آيا ايمان اكثر مسلمانان با شرك اميخته است؟ وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ ﴿۱۰۶﴾ انصاریان: و بیشترشان به خدا ایمان نمی آورند مگر آنکه [برای او] شریک قرار می دهند. خرمشاهی: و بيشترينه ايشان [ظاهرا] به خداوند ايمان نمى ‏آورند مگر آنكه [باطنا، یه نوعى‏] مشركند فولادوند: و بيشترشان به خدا ايمان نمى ‏آورند جز اينكه [با او چيزى را] شريك مى‏ گيرند قمشه‌ای: و اکثر خلق به خدا ایمان نمی‌آورند مگر آنکه مشرک باشند (و جز خدا امور دیگر را نیز مؤثر در انتظام عالم دانند). مکارم شیرازی: و اكثر آنها كه مدعي ايمان به خدا هستند مشركند. پاسخ ۱ : و چگونه ايمان به خدا با شرك سازش دارد، و حال آنك در اين آيه اكثريت مؤمنين بالله را مشرك خوانده؟ پاسخ اين است كه مشرك داراى مراحلى است، مشركِ به معناى بت پرست كه شرك رسمى است، با توحيد هرگز سازگار نيست، ولكن ساير مراحل شرك با توحيد سازگارى دارد، چه شرك حرام مانند ثنويت يا تثليث و ريا و چه شرك حلال و مرجوح مانند تو جهاتى احيانى به غير خدا كه اين خود همگانى است جُز براى معصومان كه با درجات مختلفشان يكجا و سراسر توجه به خدا دارند، قلبهايشان فؤاد است كه شعله نور توحيد نسبت به آنها فراگير مى باشد و براين مبنا فطرتها، عقلها، فكرها، تدبيرها، عقايد، اخلاِ و اعمالشان يكسسره و يكجا متوجه خداست. تفسير فرقان پاسخ ۲ : این آیه در ادامه ایات ۱۰۲ تا ۱۰۵ خطاب به پیامبر اسلام است که انتظار نداشته باش همه مردم مکه به خدا ایمان بیاورند. انها از همه ایات و دلایل اعراض میکنند. (همانطور که در سوره های قبلی بیان شده بود) اکثر اینها به الله ایمان نمیآورند مگر انکه شریکانی نیز برایش قایلند. این مفهوم در آیات ۴۰-۳۷ هم از زبان یوسف در جمع زندانیان در نفی شرک و دعوت به توحید بیان شده بود.ابتدا فرمود من آیین مردمی که به الله ایمان نمیاورند ترک کردم(علیرغم اینکه انها الله را میشناختند). و سپس خاندان خود را از شرک تبرئه کرد و پرستش معبودانی جز الله را نفی نمود. در ایه ۱۰۶ هم همین مفهوم امده است که ایمان به الله باشرک سازگار و قابل جمع نیست. (در سوره کافرون هم این امر بعنوان محور سوره بیان شد) نمی توان هم به الله ایمان داشت و هم به معبودان دیگر.لذا همواره در قران ، مراد از ایمان به الله، ایمان به خالقیت خداوند نیست بلکه ایمان به انحصار ربوبیت و ولایت در الله است. و خداوند در اینجا به پیامبر فرموده است که مشرکان علیرغم سعی و تلاش شدید تو و اینکه از انها مزدی هم نخواستی ،از آیات اعراض نموده و بر شرک خود باقی میمانند. آقای سيدكاظم فرهنگ https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️نفي و در قبول دين و عمل به احكام 🛑قسمت شانزدهم: ⁉ایا عدم اکراه و اجبار فقط در مرحله قبول دین و است؟ یا در مرحله ، میتوان اجبار نمود؟ 🔰برخي براين باورند كه ايات قران در زمينه نفي اجبار -كه در پستهاي قبل به انها اشاره شد- فقط مربوط به زمان قبل از ايمان و انتخاب دين است و بعد از اينكه فرد، ديني را پذيرفت، ميتوان او را به انجام همه احكام ان الزام و اجبار نمود. اما ايات قران خلاف اين نظر را تاكيد ميكند. اينكه بلحاظ ديني ، امري است، را بايد از ان در اجتماع تفكيك نمود. ✳از ايات ديگر اين زمينه، 92 سوره مائده كه پس از نهي از اينگونه ميفرمايد: 🔸يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿۹۰﴾اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد شراب و قمار و بتها و تيرهاى قرعه پليدند [و] از عمل شيطانند پس از آنها دورى گزينيد باشد كه رستگار شويد (۹۰) 🔸إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ ﴿۹۱﴾همانا شيطان مى‏ خواهد با شراب و قمار ميان شما دشمنى و كينه ايجاد كند و شما را از ياد خدا و از نماز باز دارد پس آيا شما دست برمى داريد (۹۱) 🔸وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ احْذَرُوا فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّما عَلى‌ رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبِينُ «92» و خدا را اطاعت كنيد و پيامبر را فرمانبردار باشيد و (از نافرمانى) بپرهيزيد. پس اگر روى گردان شديد (و اطاعت نكرديد) بدانيد كه 👈وظيفه‌ى رسول ما تنها آشكار است. 💠همانطور كه مشاهده خطاب اين ايه به مسلمانان "ياايهاالذين امنوا" است. يعني كسانيكه باختيار خود دين اسلام را پذيرفته اند.خداوند با برشمردن مضرات و اثار قمار و شرابخواري ، انها را از اين عمل نهي و به اطاعت از خدا و رسول فرمان ميدهد. لكن در انتها ميفرمايد اگر از اجراي اين حكم سرباز زديد، فقط به ضرر خود اقدام كرده ايد و بر رسول، وظيفه اي بيش از ابلاغ اين حكم نيست. رسول ما مامور نيست كه شما را به اجراي ان مجبور سازد يا در صورت تخلف از ان، شما را جريمه يا مجازات كند. 1⃣- فرمان‌هاى حكومتى رسول خدا صلى الله عليه و آله همانند فرمان‌هاى الهى، اطاعتش است. «أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ» (تكرار كلمه‌ى‌ «أَطِيعُوا»، نشانه‌ى دو نوع دستور مى‌باشد؛ دستورات ثابت الهى و دستورات حكومتى پيامبر صلى الله عليه و آله) 2⃣- انسان در انتخاب راه، است. «فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ» 3⃣- با تخلّف و روى‌گردانى، به كسى جز خود لطمه نمى‌زنيم. فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ‌ ... أَنَّما عَلى‌ رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبِينُ‌ 4⃣- شرط ابلاغ احكام الهى پذيرش مردم نيست، ما بايد اتمام حجّت كنيم. فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ‌ ... عَلى‌ رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبِينُ‌ 5⃣- وظيفه‌ى پيامبر، تنها ابلاغ رسالت است، نه و . «أَنَّما عَلى‌ رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبِينُ»" 📚تفسير نور 👈"رسول الله (صلى الله عليه و آله ) در اين بين سود و زيانى ندارد، و جز رسانيدن پيغام و ماموريت خود وظيفه ديگرى ندارد، و اين نافرمانيها برگشتش به دشمنى با خداى تعالى است ، آيات در تحريم خمر و ميسر و غيره مشتمل بر فنون مختلفى است از تاكيد. ولي بعد از همه مراحل، تنها تهديد به اينكه اگر بار ديگر مرتكب شوند و از دستور خدا سرپيچى كنند، بدانند كه سرپيچيشان بعد از اتمام حجت و بلاغ مبين بوده است" 📚تفسير الميزان http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. اللّٰهُمَّ إِنِّى أَتَقَرَّبُ إِلَيْكَ بِذِكْرِكَ، وَأَسْتَشْفِعُ بِكَ إِلَىٰ نَفْسِكَ، وَأَسْأَلُكَ بِجُودِكَ أَنْ تُدْنِيَنِى مِنْ قُرْبِكَ 🤲خدایا! با یاد تو به‌ سویت نزدیکی می‌جویم و از ناخشنودی تو به درگاه خودت شفاعت می‌طلبم و از تو می‌خواهم به بخشندگی‌ات مرا به بارگاه قرب خویش نزدیک گردانی 📖دعای کمیل 📍کانالِ قرآن‌پویان 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 12 تا 19 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️سرنوشت و 💠‏إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا يَتَمَتَّعُونَ وَ يَأْكُلُونَ كَما تَأْكُلُ الْأَنْعامُ وَ النَّارُ مَثْویً لَهُمْ (۱۲/محمد) 🌱‏همانا خداوند كسانی را كه ايمان آورده و كارهای شايسته انجام داده‌اند، به باغ‌هايی (از بهشت) كه نهرها از زير (درختان) آن جاری است داخل می‌كند. و كسانی كه كفر ورزيدند (از زندگی دنيا) بهره می‌گيرند و همانند كه چهارپايان می‌خورند و (سرانجام،) آتش جايگاه آنهاست. 👈‏در اين آيه، خوردن كفّار به خوردن چهارپايان تشبيه شده است و اين شباهت می‌تواند از چند جهت باشد، از جمله: ‏الف) تمام همّت حيوانات رسيدن به غذاست. ‏ب) چهارپايان غافلند، كفّار نيز از قيامت و مسئوليّت غافلند. «أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ» ‏ج) حيوانات، سرچشمه غذا را كه از حلال است يا حرام نمی‌دانند. بعضی انسان‌ها نيز فكر حلال و حرام نيستند و به گفته قرآن همين كه به ارث و مال بی زحمتی رسيدند، بدون توجّه به حقوق ديگران در آن تصرّف می‌كنند. «وَ تَأْكُلُونَ التُّراثَ أَكْلًا لَمًّا» ‏🔹وارد ساختن مؤمنان به بهشت، جلوه‌ای از ولايت الهی است. بِأَنَّ اللَّهَ مَوْلَی الَّذِينَ آمَنُوا ... إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ‌ 🔹اهل ايمان و عمل صالح در مقامی هستند كه خداوند خود عهده‌دار وارد ساختن آنان به بهشت است. إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ‌ ... 🔹ملاك، پايان كار است وگرنه بهره‌گيری‌های مادّی، كم و بيش برای همه هست. ‏جَنَّاتٍ تَجْرِي‌ ... يَأْكُلُونَ كَما تَأْكُلُ الْأَنْعامُ‌ 🔹برای تشويق به حقّ، از تمايلات طبيعی مردم استفاده كنيد. (انسان به طور طبيعی از باغ و نهر لذّت می‌برد) «جَنَّاتٍ تَجْرِي» ‏🔹بهره‌گيری و كاميابی در چهارچوب مقرّرات الهی جايز است. (آنچه مورد انتقاد قرآن است، كاميابی‌های حيوان‌گونه است) «يَأْكُلُونَ كَما تَأْكُلُ الْأَنْعامُ» ‏🔹شكم‌پرستی، برجسته‌ترين نفسانيّات انسان است، زيرا مقام، مال و شهوت، هر چند صباحی به سراغ انسان می‌آيد، ولی شكم دائماً مزاحم است. (قرآن در كنار عنوان كاميابی، نام خوردن را جداگانه آورده است.) «يَتَمَتَّعُونَ وَ يَأْكُلُونَ» ‏🔹زندگی كفّار، از نظر ماهيّت حيوانی است و از نظر پايان و فرجام، دوزخی. ‏«كَما تَأْكُلُ الْأَنْعامُ وَ النَّارُ مَثْویً لَهُمْ» ‏🔹در ارزيابی‌ها، عاقبت‌كار را هم به حساب آوريد. «النَّارُ مَثْویً لَهُمْ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️پذيرش از طرف انسان، زمينه‌ساز فزونی هدايت از طرف خداوند است 💠وَ الَّذِينَ اهْتَدَوْا زادَهُمْ هُدیً وَ آتاهُمْ تَقْواهُمْ (۱۷/محمد) 🌱‏وكسانی كه هدايت يافته‌اند، خداوند هدايتشان را بيفزايد و روح پرهيزگاری به آنان عطا كند. 🔹كسانی كه هدايت يافته‌اند خداوند بر هدايتشان می‌افزايد، و روح تقوا و پرهيزكاری به آنها می‌بخشد" (وَ الَّذِينَ اهْتَدَوْا زادَهُمْ هُدیً وَ آتاهُمْ تَقْواهُمْ‌). 🔹‏آری آنها نخستين گامهای هدايت را شخصا برداشته، و عقل و خرد و فطرت خويش را در اين راه به كار گرفته‌اند، سپس خداوند طبق وعده‌ای كه داده است مجاهدان راهش را هدايت و راهنمايی بيشتر می‌كند، نور ايمان به قلب آنها می‌افكند، و از شرح صدر و روشن‌بينی بهره‌مندشان می‌سازد، اين از نظر اعتقاد و ايمان و اما از نظر عمل روح تقوا را در آنها زنده می‌كند، آن چنان كه از گناه متنفر می‌شوند و به طاعت و نيكی عشق می‌ورزند. 🔹‏آنها در هر دو جنبه درست نقطه مقابل منافقانی هستند كه در آيه قبل به آنها اشاره شده، از يك سو بر دلهای آنها مهر است و چيزی نمی‌فهمند، و از سوی ديگر در عمل همواره پيرو هوای نفسند، اما مؤمنان روز به روز بر هدايتشان افزوده می‌شود و در مقام عمل بر تقوايشان. 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
༻🍃‌🌸🍃༺ شما هم خود را در عصر نزول قران تصور كنيد و لذت خواندن قران به ترتيب نزول را تجربه كنيد😇 👈با توجه به استقبال اعضاي محترم گروههاي تقرب از برنامه اين گروه در پيام رسانهاي مختلف، و استقبال اعضاي گروه تقرب از تدبر و تفسير تنزيلي ⏰بامید خدا از روز 20 خرداد🌷 مطالعه قران در گروه تقرب درپيام رسان و را آغاز می کنیم. 📝برنامه گروه تلاوت ترتیل یڪ سوره يا يك صفحہ از قران ڪریم بہ همراه ✔️ترجمہ و توضيح صوتي و روان آیات صفحہ ✔️ فایل صوتی تفسیر آيات صفحه (اقايان جوادي املي، بازرگان و قرائتي) ✔️ گزیده نڪات تفسیرے از مفسران و قران پژوهان مختلف ميباشد نمونه ای از اظهار رضایت اعضای گروه: 💐سلام از کانال ارزشمند و ویسهای ارسالی تون تشکر می کنم. حقیر رشته تحصیلیم در دانشگاه علوم قران وحدیث بوده وخیلی علاقمند به تفسیر قرآن براساس ترتیب نزول بودم وخدا رو شکر با گروه شما آشنا شدم. 💐💐تشکر بسیار زیاد از مدیران و تمام کسانی که برای پایداری این گروه وقت میگذارند . در این گروه ترجمه و تلاوت وجود دارد توضیحات جناب آقای بازرگان بزرگوار نیز وجود دارد تفسیر مختصر و عام آقای قرائتی وجود دارد به تفسیر تخصصی آیه الله جوادی عاملی هم میتوان رجوع کرد عزیزان مطالبی را به صورت نوشتار قرار می دهند یه جورایی تمام را جوابگوست من خودم با توضیحات مختصر جناب فرهنگ شروع کردم و جذب شدم کم کم حوصله تفسیر آقای قرائتی را نیز پیدا شد الان هم علاوه بر این ها دارم به تفسیر آیه الله جوادی آملی نیز می پردازم از انواع گل های خوشبو ی توضیح و تفسیر و متن در این گروه بهره مندیم لینڪ گروه هاے در پیام‌رسانهاے ، و 🔻 https://ble.ir/join/Y2RmMzkwNm 💬https://t.me/taqarrob99 💬eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 لطفا برای سایر علاقه مندان فوروارد نمایید🙏 ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣8⃣ تدبر در سوره ❓منظور از آيه ۱۰۶ سوره يوسف چيست؟ آيا ايمان اكثر مسلمانان با شرك اميخته است؟ وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ ﴿۱۰۶﴾ انصاریان: و بیشترشان به خدا ایمان نمی آورند مگر آنکه [برای او] شریک قرار می دهند. خرمشاهی: و بيشترينه ايشان [ظاهرا] به خداوند ايمان نمى ‏آورند مگر آنكه [باطنا، یه نوعى‏] مشركند فولادوند: و بيشترشان به خدا ايمان نمى ‏آورند جز اينكه [با او چيزى را] شريك مى‏ گيرند قمشه‌ای: و اکثر خلق به خدا ایمان نمی‌آورند مگر آنکه مشرک باشند (و جز خدا امور دیگر را نیز مؤثر در انتظام عالم دانند). مکارم شیرازی: و اكثر آنها كه مدعي ايمان به خدا هستند مشركند. پاسخ ۳ : نسبي و اضافي بودن ايمان و شرك و امكان اجتماع بعضي مراتب ان دو ايمان به خدا و شرك به او دو نقطه در بي نهايت هستند كه فاصله زيادي از هم دارند و رهرواني بين ان دو ،هر يك در نقطه اي قرار دارند از جمله ادله بر اين مدعا اخلاق و صفاتيست كه در باطن دلها جايگزين است و آدمى را بخلاف آنچه كه از حق و باطل معتقد شده دعوت مى كند، و در اعمال صادره از او اثر مى گذارد، و لذا مى بينيم فلان شخص ادعاى ايمان به خدا مى كند و در عين حال بند بند بدنش از ترس مصيبتى كه ممكن است روى بياورد مى لرزد، و حال آنكه متوجه اين معنا هست كه هيچ كس هيچ حول و قوه اى جز بوسيله خدا ندارد. و نيز مى بينيم فلان آقا كه ادعاى ايمان به خدا مى كند و با اينكه به راستى ايمان دارد به اينكه : ((ان العزه للّه جميعا - عزّت همه اش مال خداست )) مع ذلك اين در و آن در مى زند، و با اينكه ايمان دارد كه خدا ضامن روزى است با اين حال در خانه هر كس و ناكس را مى كوبد، ايمان دارد كه پروردگارش به آنچه كه در دل نهفته دارد عالم است ؟ و به آنچه كه مى گويد شنواست و به آنچه كه مى كند بصير است ، و بر او هيچ چيز نه در آسمانها و نه در زمين پوشيده نيست ، اما در عين حال همين پروردگار را معصيت نموده حيا نمى كند و همچنين . پس مراد از شرك در آيه مورد بحث بعضى از مراتب شرك است ، كه با بعضى از مراتب ايمان جمع مى شود، و در اصطلاح فن اخلاق آنرا شرك خفى مى گويند. رواياتى در معناى جمله ! ((ما يؤمن اكثرهم بالله الّا و هم مشركون )) در تفسير قمى به سند خود از فضيل از ابى جعفر (عليه السّلام ) روايت كرده كه در ذيل جمله ((ما يؤمن اكثرهم باللّه الا و هم مشركون )) فرموده : مقصود از آن ، شرك طاعت است ، نه شرك در عبادت ، يعنى معصيت هايى كه ارتكاب مى شوند در حقيقت شرك در اطاعت است و گنهكاران با گناه خود شيطان را اطاعت كرده اند. و در تفسير عياشى از محمد بن فضيل از حضرت رضا (عليه السّلام ) روايت كرده كه فرمود: مقصود شركى است كه به حد كفر نرسيده باشد. و نيز در همين كتاب از مالك بن عطيه از ابى عبداللّه (عليه السلام ) روايت كرده كه در ذيل آيه شريفه فرموده : مقصود از اين شرك اين است كه كسى بگويد: اگر فلانى نبود من هلاك شده بودم ، و اگر فلانى نبود من به فلان منفعت و فلان خير مى رسيدم ، و اگر فلانى نبود زن و بچه من از دستم رفته بودند، زيرا چنين كسى براى خدا در ملك او شريكى قايل شده كه آن شريك روزيش مى دهد، و يا بلا را از او دفع مى كند. آنگاه مى گويد عرض كردم : حال اگر كسى چنين بگويد: ((اگر خدا فلانى را نرسانده بود من هلاك مى شدم )) چطور آيا اين هم شرك است ؟ فرمود: اين خوبست و اشكالى ندارد. و نيز در همين كتاب از زراره روايت كرده كه گفت : از حضرت ابى جعفر (عليه السّلام ) پرسيدم چه مى فرمائى در آيه ((و ما يؤمن اكثرهم باللّه الا و هم مشركون ))؟ فرمود: يكى از مثالهاى اين شرك اين است كه كسى بگويد: نه بجان تو. مؤلف : مقصود آن حضرت اين است كه كسى بغير خدا قسم بخورد، چون غير خدا را به نحوى تعظيم كرده كه ذاتا لايق و مستحق آن نيست ، و اخبار در اين باره زياد است ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۱ صفحه ۳۸۳ https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛