#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_508
❇️سرنوشت #مؤمنان و #كفار
💠إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا يَتَمَتَّعُونَ وَ يَأْكُلُونَ كَما تَأْكُلُ الْأَنْعامُ وَ النَّارُ مَثْویً لَهُمْ (۱۲/محمد)
🌱همانا خداوند كسانی را كه ايمان آورده و كارهای شايسته انجام دادهاند، به باغهايی (از بهشت) كه نهرها از زير (درختان) آن جاری است داخل میكند. و كسانی كه كفر ورزيدند (از زندگی دنيا) بهره میگيرند و همانند كه چهارپايان میخورند و (سرانجام،) آتش جايگاه آنهاست.
👈در اين آيه، خوردن كفّار به خوردن چهارپايان تشبيه شده است و اين شباهت میتواند از چند جهت باشد، از جمله:
الف) تمام همّت حيوانات رسيدن به غذاست.
ب) چهارپايان غافلند، كفّار نيز از قيامت و مسئوليّت غافلند. «أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ»
ج) حيوانات، سرچشمه غذا را كه از حلال است يا حرام نمیدانند. بعضی انسانها نيز فكر حلال و حرام نيستند و به گفته قرآن همين كه به ارث و مال بی زحمتی رسيدند، بدون توجّه به حقوق ديگران در آن تصرّف میكنند. «وَ تَأْكُلُونَ التُّراثَ أَكْلًا لَمًّا»
🔹وارد ساختن مؤمنان به بهشت، جلوهای از ولايت الهی است. بِأَنَّ اللَّهَ مَوْلَی الَّذِينَ آمَنُوا ... إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ
🔹اهل ايمان و عمل صالح در مقامی هستند كه خداوند خود عهدهدار وارد ساختن آنان به بهشت است. إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ ...
🔹ملاك، پايان كار است وگرنه بهرهگيریهای مادّی، كم و بيش برای همه هست.
جَنَّاتٍ تَجْرِي ... يَأْكُلُونَ كَما تَأْكُلُ الْأَنْعامُ
🔹برای تشويق به حقّ، از تمايلات طبيعی مردم استفاده كنيد. (انسان به طور طبيعی از باغ و نهر لذّت میبرد) «جَنَّاتٍ تَجْرِي»
🔹بهرهگيری و كاميابی در چهارچوب مقرّرات الهی جايز است. (آنچه مورد انتقاد قرآن است، كاميابیهای حيوانگونه است) «يَأْكُلُونَ كَما تَأْكُلُ الْأَنْعامُ»
🔹شكمپرستی، برجستهترين نفسانيّات انسان است، زيرا مقام، مال و شهوت، هر چند صباحی به سراغ انسان میآيد، ولی شكم دائماً مزاحم است. (قرآن در كنار عنوان كاميابی، نام خوردن را جداگانه آورده است.) «يَتَمَتَّعُونَ وَ يَأْكُلُونَ»
🔹زندگی كفّار، از نظر ماهيّت حيوانی است و از نظر پايان و فرجام، دوزخی.
«كَما تَأْكُلُ الْأَنْعامُ وَ النَّارُ مَثْویً لَهُمْ»
🔹در ارزيابیها، عاقبتكار را هم به حساب آوريد. «النَّارُ مَثْویً لَهُمْ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_508
❇️پذيرش #هدايت از طرف انسان، زمينهساز فزونی هدايت از طرف خداوند است
💠وَ الَّذِينَ اهْتَدَوْا زادَهُمْ هُدیً وَ آتاهُمْ تَقْواهُمْ (۱۷/محمد)
🌱وكسانی كه هدايت يافتهاند، خداوند هدايتشان را بيفزايد و روح پرهيزگاری به آنان عطا كند.
🔹كسانی كه هدايت يافتهاند خداوند بر هدايتشان میافزايد، و روح تقوا و پرهيزكاری به آنها میبخشد" (وَ الَّذِينَ اهْتَدَوْا زادَهُمْ هُدیً وَ آتاهُمْ تَقْواهُمْ).
🔹آری آنها نخستين گامهای هدايت را شخصا برداشته، و عقل و خرد و فطرت خويش را در اين راه به كار گرفتهاند، سپس خداوند طبق وعدهای كه داده است مجاهدان راهش را هدايت و راهنمايی بيشتر میكند، نور ايمان به قلب آنها میافكند، و از شرح صدر و روشنبينی بهرهمندشان میسازد، اين از نظر اعتقاد و ايمان و اما از نظر عمل روح تقوا را در آنها زنده میكند، آن چنان كه از گناه متنفر میشوند و به طاعت و نيكی عشق میورزند.
🔹آنها در هر دو جنبه درست نقطه مقابل منافقانی هستند كه در آيه قبل به آنها اشاره شده، از يك سو بر دلهای آنها مهر است و چيزی نمیفهمند، و از سوی ديگر در عمل همواره پيرو هوای نفسند، اما مؤمنان روز به روز بر هدايتشان افزوده میشود و در مقام عمل بر تقوايشان.
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
شما هم خود را در عصر نزول قران تصور كنيد و لذت خواندن قران به ترتيب نزول را تجربه كنيد😇
👈با توجه به استقبال اعضاي محترم گروههاي تقرب از برنامه اين گروه در پيام رسانهاي مختلف،
و استقبال اعضاي گروه تقرب #ايتا از تدبر و تفسير تنزيلي
⏰بامید خدا از روز #شنبه 20 خرداد🌷
مطالعه قران در گروه تقرب درپيام رسان #تلگرام و #بله را
#به_ترتیب_نزول_سورهها آغاز می کنیم.
📝برنامه گروه
تلاوت ترتیل یڪ سوره يا يك صفحہ از قران ڪریم بہ همراه
✔️ترجمہ و توضيح صوتي و روان آیات صفحہ
✔️ فایل صوتی تفسیر آيات صفحه (اقايان جوادي املي، بازرگان و قرائتي)
✔️ گزیده نڪات تفسیرے از مفسران و قران پژوهان مختلف ميباشد
نمونه ای از اظهار رضایت اعضای گروه:
💐سلام از کانال ارزشمند و ویسهای ارسالی تون تشکر می کنم. حقیر رشته تحصیلیم در دانشگاه علوم قران وحدیث بوده وخیلی علاقمند به تفسیر قرآن براساس ترتیب نزول بودم وخدا رو شکر با گروه شما آشنا شدم.
💐💐تشکر بسیار زیاد از مدیران و تمام کسانی که برای پایداری این گروه وقت میگذارند . در این گروه ترجمه و تلاوت وجود دارد
توضیحات جناب آقای بازرگان بزرگوار نیز وجود دارد
تفسیر مختصر و عام آقای قرائتی وجود دارد
به تفسیر تخصصی آیه الله جوادی عاملی هم میتوان رجوع کرد
عزیزان مطالبی را به صورت نوشتار قرار می دهند
یه جورایی تمام #سلیقه_ها را جوابگوست
من خودم با توضیحات مختصر جناب فرهنگ شروع کردم و جذب شدم کم کم حوصله تفسیر آقای قرائتی را نیز پیدا شد
الان هم علاوه بر این ها دارم به تفسیر آیه الله جوادی آملی نیز می پردازم
از انواع گل های خوشبو ی توضیح و تفسیر و متن در این گروه بهره مندیم
لینڪ گروه هاے #تقرب در پیامرسانهاے #بله، #تلگرام و #ایتا🔻
https://ble.ir/join/Y2RmMzkwNm
💬https://t.me/taqarrob99
💬eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0
لطفا برای سایر علاقه مندان فوروارد نمایید🙏
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣8⃣ تدبر در سوره #یوسف
❓منظور از آيه ۱۰۶ سوره يوسف چيست؟ آيا ايمان اكثر مسلمانان با شرك اميخته است؟
وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ ﴿۱۰۶﴾
انصاریان: و بیشترشان به خدا ایمان نمی آورند مگر آنکه [برای او] شریک قرار می دهند.
خرمشاهی: و بيشترينه ايشان [ظاهرا] به خداوند ايمان نمى آورند مگر آنكه [باطنا، یه نوعى] مشركند
فولادوند: و بيشترشان به خدا ايمان نمى آورند جز اينكه [با او چيزى را] شريك مى گيرند
قمشهای: و اکثر خلق به خدا ایمان نمیآورند مگر آنکه مشرک باشند (و جز خدا امور دیگر را نیز مؤثر در انتظام عالم دانند).
مکارم شیرازی: و اكثر آنها كه مدعي ايمان به خدا هستند مشركند.
پاسخ ۳ :
نسبي و اضافي بودن ايمان و شرك و امكان اجتماع بعضي مراتب ان دو
ايمان به خدا و شرك به او دو نقطه در بي نهايت هستند كه فاصله زيادي از هم دارند و رهرواني بين ان دو ،هر يك در نقطه اي قرار دارند
از جمله ادله بر اين مدعا اخلاق و صفاتيست كه در باطن دلها جايگزين است و آدمى را بخلاف آنچه كه از حق و باطل معتقد شده دعوت مى كند، و در اعمال صادره از او اثر مى گذارد، و لذا مى بينيم فلان شخص ادعاى ايمان به خدا مى كند و در عين حال بند بند بدنش از ترس مصيبتى كه ممكن است روى بياورد مى لرزد، و حال آنكه متوجه اين معنا هست كه هيچ كس هيچ حول و قوه اى جز بوسيله خدا ندارد.
و نيز مى بينيم فلان آقا كه ادعاى ايمان به خدا مى كند و با اينكه به راستى ايمان دارد به اينكه : ((ان العزه للّه جميعا - عزّت همه اش مال خداست )) مع ذلك اين در و آن در مى زند، و با اينكه ايمان دارد كه خدا ضامن روزى است با اين حال در خانه هر كس و ناكس را مى كوبد، ايمان دارد كه پروردگارش به آنچه كه در دل نهفته دارد عالم است ؟ و به آنچه كه مى گويد شنواست و به آنچه كه مى كند بصير است ، و بر او هيچ چيز نه در آسمانها و نه در زمين پوشيده نيست ، اما در عين حال همين پروردگار را معصيت نموده حيا نمى كند و همچنين .
پس مراد از شرك در آيه مورد بحث بعضى از مراتب شرك است ، كه با بعضى از مراتب ايمان جمع مى شود، و در اصطلاح فن اخلاق آنرا شرك خفى مى گويند.
رواياتى در معناى جمله ! ((ما يؤمن اكثرهم بالله الّا و هم مشركون ))
در تفسير قمى به سند خود از فضيل از ابى جعفر (عليه السّلام ) روايت كرده كه در ذيل جمله ((ما يؤمن اكثرهم باللّه الا و هم مشركون )) فرموده : مقصود از آن ، شرك طاعت است ، نه شرك در عبادت ، يعنى معصيت هايى كه ارتكاب مى شوند در حقيقت شرك در اطاعت است و گنهكاران با گناه خود شيطان را اطاعت كرده اند.
و در تفسير عياشى از محمد بن فضيل از حضرت رضا (عليه السّلام ) روايت كرده كه فرمود: مقصود شركى است كه به حد كفر نرسيده باشد.
و نيز در همين كتاب از مالك بن عطيه از ابى عبداللّه (عليه السلام ) روايت كرده كه در ذيل آيه شريفه فرموده : مقصود از اين شرك اين است كه كسى بگويد: اگر فلانى نبود من هلاك شده بودم ، و اگر فلانى نبود من به فلان منفعت و فلان خير مى رسيدم ، و اگر فلانى نبود زن و بچه من از دستم رفته بودند، زيرا چنين كسى براى خدا در ملك او شريكى قايل شده كه آن شريك روزيش مى دهد، و يا بلا را از او دفع مى كند. آنگاه مى گويد عرض كردم : حال اگر كسى چنين بگويد: ((اگر خدا فلانى را نرسانده بود من هلاك مى شدم )) چطور آيا اين هم شرك است ؟ فرمود: اين خوبست و اشكالى ندارد.
و نيز در همين كتاب از زراره روايت كرده كه گفت : از حضرت ابى جعفر (عليه السّلام ) پرسيدم چه مى فرمائى در آيه ((و ما يؤمن اكثرهم باللّه الا و هم مشركون ))؟ فرمود: يكى از مثالهاى اين شرك اين است كه كسى بگويد: نه بجان تو.
مؤلف : مقصود آن حضرت اين است كه كسى بغير خدا قسم بخورد، چون غير خدا را به نحوى تعظيم كرده كه ذاتا لايق و مستحق آن نيست ، و اخبار در اين باره زياد است
ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۱ صفحه ۳۸۳
https://b2n.ir/b35440
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️نفي #اجبار و #زور در قبول دين و عمل به احكام
🛑قسمت هفدهم:
⁉ایا عدم اکراه و اجبار فقط در مرحله قبول دین و #ایمان است؟ یا در مرحله #اجرای_احکام، میتوان اجبار نمود؟
🔻"در آیهی ۱۲ سورهی تغابن «وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّیْتُمْ فَإِنَّمَا عَلَى رَسُولِنَا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ» علامه طباطبایی یک مقداری با صراحت وارد میشود، و اعلام میکند که در دستورات الهی اطاعت از خدا کنید و از پیامبر اطاعت کنید در دستوراتی که در حوزهی #حکومت پیامبر قرار دارد؛ از همهی اینها اطاعت کنید،
بعد میفرماید اگر اطاعت نکردید، اعراض کردید، سرپیچی کردید «فإن أعرضتم عن اطاعه الله فیما شرع من الدین» اگر از #دستورات_الهی در شریعت تخلف کردید، «أو عن إطاعه الرسول فیما أمرکم به» یا از دستورات پیامبر سرپیچی کردید، پیامبر در چه حوزهای دستور میدهد؟ «بما أنه ولی أمرکم» در #دستورات_حکومتی که پیغمبر دارد و خودش حکمی را صادر میکند، بههرحال چه از شریعت الهی اعراض کنید، چه از دستورات حکومت پیغمبر اعراض کنید، معنای آیه این هست که «فلم یکرهکم رسولنا» خداوند میفرماید:👈👈 در هیچ صورت پیامبر ما شما را #اکراه و #اجبار نخواهند کرد؛ نه اجبار به دستورات منِ خدا و نه اجبار به فرمانهای پیامبر.🔻🔻
چرا؟ «فإنه لم یؤمر بذلک» چنین مأموریت و مسئولیتی برعهدهی پیامبر نیست. «و إنما أمر بالتبلیغ» مسئولیت پیغمبر #فقط #تبلیغ است، و درصورتیکه تخلف کنید، مسئولیتی برعهدهی او نیست. او اکراه و اجبار نمیکند. این صریحترین موضع علامه در پایان المیزان در نفی اجبار در دینداری است.
🔻علامه از تعبیر اکراه، اجبار، الجاء و مفاهیم مشابه استفاده میکند و بهطورکلی در حوزهی دینداری چه در مرحلهی قبول اسلام که مرحلهی قبول اسلام که مرحلهی اول است، و چه مرحلهی دوم که رعایت احکام اسلامیست؛ در هردو حوزه اجبار و اکراه را نفی میکند.
🔻اگر ما دینداری بهمعنای قبول اسلام را خارج از قلمرو تحمیل قرار دادیم یعنی قبول مسلمانی #اجباری نیست، شخص با انتخاب خودش میتواند اسلام را بپذیرد و میتواند نپذیرد، و اگر نپذیرفت ما بهزور اسلام را به او تحمیل نمیکنیم و او را با اجبار وادار به قبول مسلمانی نمیکنیم، این مرحلهی اول است،
ولی مرحلهی دوم مرحلهی تقید به احکام اسلامی است.
👈خب برخی از افراد معتقدند که ورود به حوزهی مسلمانها اختیاری است، ولی پس از اینکه شخص مسلمان شد باید به احکام اسلامی ملتزم شود و اگر ملتزم نشد با زور و اجبار او را وادار به رعایت احکام اسلامی میکنیم. آیا علامه طباطبایی چنین نظری دارد؟
علامه نه در مرحلهی اول اصل قبول اسلام، و نه در مرحلهی دوم رعایت احکام اسلامی، در هیچکدام از این دو مرحله تحمیل و زور را مجاز نمیدانند.
🔻 البته روشن است که استفادهی از زور و جبر برای #حفظ_حقوق_مردم و رعایت نظم اجتماعی در حکومت جایز است، آن بحث دیگری است، مثلاً برای تأمین امنیت، برای جلوگیری کردن از تعدی و ظلم شهروندان نسبت به یکدیگر نیازمند به پلیس و اعمال قدرت است، بحث در این نیست، بحث صرفاً دراحکامی است که جنبهی دینی دارد و بس، آیا میتوانیم از ابزار زور و اعمال قدرت برای وادار کردن مسلمانها و انجام این احکام استفاده کنیم یا نه؟ خیر
🎙بخشي از سخنراني استاد سروش محلاتي در سالگرد مرحوم علامه طباطبايي
http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#دعاهای_روزانه
اللّٰهُمَّ أَنْتَ كَشَّافُ الْكَرْبِ [الْكُرَبِ] وَالْبَلْوَىٰ، وَ إِلَيْكَ أَسْتَعْدِي فَعِنْدَكَ الْعَدْوَىٰ، وَأَنْتَ رَبُّ الْآخِرَةِ وَالدُّنْيا ، فَأَغِثْ يَا غِياثَ الْمُسْتَغِيثِينَ عُبَيْدَكَ الْمُبْتَلىٰ
خدایا تو برطرف کننده سختیها و حوادث ناگواری، از تو یاری میطلبم که یاری و کمک تنها نزد توست و تو پروردگار آخرت و دنیایی، پس ای فریادرس درماندگان، به فریاد بنده کوچک گرفتارت برس
📖دعای ندبه
کانال قرآن پویان
🆔 @quranpuyan