eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣1⃣ تدبر در سوره ❓در آيه ۱۷ قصص مراد از ((مجرمين )) در قول موسى (ع ) (فلن اكون ظهيرا للمجرمين )چيست؟ مگر موسي ياريگر مجرمان بود؟ ارتباط اين جمله با ساير قسمتهاي داستان موسي چيست؟ در اين آيه هم كه مراد از مجرمين كيست و چه ارتباطي با موسي دارد، بين مفسرين اختلاف نظر است و سه نظر كلي وجود دارد: ⏺مجرم، بنی اسراييلی درگير شونده با قبطی است. ⏺مجرم، فرعونيان هستند. ⏺مجرم،همان قبطی درگيرشونده با بنی اسراييلي و كلا ظالمان هست. پاسخ ۱ : - بعضى از مفسرين گفته اند:((مراد از ((مجرم )) آن كسى است كه غير خودش را به جرم وادار سازد، و يا يارى او به جرم كشيده شود، مانند همان اسرائيلى كه مرد قبطى با او در افتاد، و يارى كردن موسى از وى ، موسى را دچار دردسر و ارتكاب جرم ساخت پس در حقيقت در كلمه ((مجرمين )) در اين جمله ، مجازى در نسبت به كار رفته ، چون آن مرد اسرائيلى مجرم نبود بلكه سبب شد تا موسى مرتكب جرم شود)) -بعضى ديگر گفته اند: ((مراد از ((مجرمين )) فرعون و قوم اوست ، و معناى جمله اين است كه : سوگند مى خورم به انعامت بر من ، كه توبه كنم ، و ديگر با مصاحبت و ملازمت ياور و كمك كار فرعون و قومش ‍ نشوم ، و ديگر - مانند سابق - نزدش نروم ، و ملازمش نشوم ، و خلاصه سياهى لشكرش نگردم )) مفسر ديگر اين وجه را رد كرده به اينكه : ((اين وجه هيچ تناسبى با مقام ندارد)) اما آنچه حق مطلب است اين است كه : جمله ((رب بما انعمت على فلن آكون ظهيرا للمجرمين )) عهد و پيمانى است از سوى موسى كه ديگر هيچ مجرمى را در جرمش كمك نكند، تا شكر نعمتهايى را كه به وى ارزانى داشته به جا آورده باشد، و مراد از ((نعمت )) - با در نظر گرفتن اينكه قيدى به آن نزده - ولايت الهى است ؛ زيرا جمله ((فاولئك مع الذين انعم الله عليهم من النبيين و الصديقين و الشهداء و الصالحين ))، شهادت مى دهد بر اينكه ((الذين انعم الله عليهم )) عبارتند از: نبيين و صديقين و شهداء و صالحين و اين نامبردگان اهل صراط مستقيمند، كه به حكم آيه ((اهدنا الصراط المستقيم ، صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم و لا الضالين ))، از ضلالت و غضب خدا ايمنند و ترتب امتناع از يارى كردن مجرمين ، بر انعام به اين معنا، ترتب روشنى است ، كه هيچ خفايى در آن نيست از همين جا معلوم مى شود كه مراد از مجرمين امثال فرعون و درباريان اويند، نه امثال آن مرد اسرائيلى كه حضرت او را يارى كرد، چون نه يارى كردن موسى از اسرائيلى جرم بود و نه سيلى زدنش به قبطى ، تا از آن اعمال توبه كند، و چگونه ممكن است مرتكب جرم شده باشد، با اينكه او از اهل صراط مستقيم است كه هرگز معصيت خداوند نمى كنند تا گمراه شوند و خداوند در قرآن تصريح كرده بر اين كه آن جناب از مخلصانى بوده ، كه شيطان راهى به اغواى آنان ندارد، و فرموده : ((انه كان مخلصا و كان رسولا نبيا))و نيز در همين چند آيه قبل تصريح كرد بر اينكه به او حكم و علم داد و او از نيكوكاران و از متقيان بود، و چنين كسى را هرگز تعصب فاميلى و يا غضب بيجا گمراه نمى كند. و او را به يارى مجرم در جرمش ‍ وانمى دارد تفسير الميزان https://cutt.ly/fweMIpGw کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
در ديدگاه شهيد بهشتي صرف روحانی بودن به فرد ورود به هر کاری رو نمی‌ده. 🔸از بهشتی پرسید؛ هم می‌تونه تو شورای شهر بره؟ گفت: روحانی همه جا می‌تونه بره به شرط اینکه اون رو داشته باشد نه اینکه تکیه‌اش به علوم حوزوی باشه. 👈👈گفت: صرف روحانی بودن به فرد ورود به هر کاری رو نمی‌ده. 📚کتاب «صد دقیقه تا بهشت» : دغدغه هميشگي مطهري ♦آقای مطهری مکرر می‌فرمود: «من طرفدار سر سخت اصلاح روحانیت و مخالف سر سخت اسلام منهای روحانیت هستم». ایشان غالبا مقید بود این دو را از نظر تأکید هم‌وزن بیان کند و نشان بدهد به همان اندازه که به بقای روحانیت و دوام نقش روحانیت در جامعه معتقد و علاقه‌مند است، به همان اندازه هم به معتقد و علاقه‌مند است. 📚سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های شهید آیت‌الله بهشتی، ج۱، ص۵۵۵ آنچه برای ما اصالت دارد نیست.عالم متعهد غيررياست طلب است. ♦آنچه ما در اسلام برایمان اصالت دارد روحانیت نیست بلکه عاملِ متعهدِ مسئول است. یکی از ویژگی‌های عالم متعهد مسئول این است که نیست. وقتی می‌خواهد ریاست بپذیرد مثل یک بار سنگینِ شاقّ می‌پذیرد نه مثل معشوقی که سالها به آن عشق می‌ورزیده و حالا به وصال آن رسیده است. 😔 👈👈خوب دقت کنید! و مسئول، اگر تکلیف شد، نه از پذیرش مسئولیت ریاست سر باز می‌زند و و مقدس مآبی در می‌آورد و نه به دنبال ریاست می‌دود و دوز و کلک می‌چیند. من گمان می‌کنم دیگر مردم ما این معیار دستشان آمده است. ممکن است یکی دو جا اشتباه بکنند، و غالباً زود هم از اشتباه در می‌آیند، ولی معیارها را شناخته‌اند و می‌توانند عیار بزنند چون معیار در دستشان است. 📚 مبانی نظری قانون اساسی، ص 55 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ عناصر در لباس روحانیت 🎙شهید دکتر بهشتی. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
امام هادى عليه السلام ـ در دعا به درگاه خداوند يا مَن تُحَلُّ بِأَسمائِهِ عُقَدُ المَكارِهِ، ويا مَن يُفَلُّ بِذِكرِهِ حَدُّ الشَّدائِدِ، ويا مَن يُدعى بِأَسمائِهِ العِظامِ مِن ضيقِ المَخرَجِ إلى مَحَلِّ الفَرَجِ اى آن كه گِره هاى ناملايمات با نام هاى او باز مى شوند! اى آن كه تيزى سختى ها با ياد او كُند مى شود! و اى آن كه با خواندن نام هاى بزرگش از تنگنا به گشايش، راه بُرده مى شود! مُهج الدعوات صفحه ۳۲۵ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 28 تا 49 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، جرأت لازم دارد 💠وَ نَبِّئْهُمْ أَنَّ الْماءَ قِسْمَةٌ بَيْنَهُمْ كُلُّ شِرْبٍ مُحْتَضَرٌ (۲۸) فَنادَوْا صاحِبَهُمْ فَتَعاطی‌ فَعَقَرَ (۲۹) فَكَيْفَ كانَ عَذابِي وَ نُذُرِ (۳۰) إِنَّا أَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ صَيْحَةً واحِدَةً فَكانُوا كَهَشِيمِ الْمُحْتَظِرِ (۳۱) وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ (۳۲/قمر) 🌱‏و به آنان خبر ده كه آب، ميان آنان و شتر تقسيم شده است، هر كدام برای دريافت نصيب خود حاضر شوند. پس آنان رفيقشان را صدا كردند، پس پذيرفت، دست به كار شد و شتر را از پای درآورد. پس (بنگر) كه عذاب و هشدار من چگونه بود؟ ‏ (به كيفر اين جنايت) ما صيحه (و صاعقه‌ای مرگبار) را فرو فرستاديم، پس آنان مثل گياه خشك و خردشده‌ای گشتند كه صاحب چهارپايان در آغل می‌ريزد. ‏و البتّه ما قرآن را برای پند گرفتن، آسان قرار داديم، پس آيا پندپذيری هست؟ 🔹گاهی امتحان با جيره‌بندی آب است كه به دستور پيامبر جيره بندی می‌شود. ‏«أَنَّ الْماءَ قِسْمَةٌ» ‏ 🔹افراد نااهل اگر خود نتوانند كاری انجام دهند، از كسانی كه جرأت فساد دارند دعوت می‌كنند. «فَنادَوْا صاحِبَهُمْ» ‏ 🔹قداست شكنی، جرأت لازم دارد. «صاحِبَهُمْ فَتَعاطی‌» ‏ 🔹افراد شرور، آماده‌ی ايجاد شر هستند و فرصت سوزی نمی‌كنند. فَنادَوْا ... ‏فَعَقَرَ 🔹اگر از نعمتی كه فرستاده شد قدردانی نكنيم، «مُرْسِلُوا النَّاقَةِ» عذاب، فرستاده می‌شود. «أَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ صَيْحَةً» 🔹در نقل مطالب تاريخی قرآن، زمان و مكان و شخص مهم نيست، انگيزه و نتيجه مطرح است. (در اين آيات، نه نام كسی‌كه ناقه را كشت برده شده و نه زمان و مكان حادثه مشخص شده است). 🔹گرچه قاتل يكی بود ولی به خاطر رضايت ديگران به كار او، همه نابود شدند. ‏فَعَقَرَ ... أَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ صَيْحَةً 🔹با اراده‌ی خداوند يك امت با يك صيحه محو می‌شوند. «صَيْحَةً واحِدَةً» ‏ 🔹گاهی يك امّت به خاطر يك نافرمانی و جسارت نابود می‌شوند. «فَكانُوا كَهَشِيمِ الْمُحْتَظِرِ» 🔹قهر الهی، افراد تنومند و غول پيكر را همچون گياه خرد شده می‌كند. «كَهَشِيمِ الْمُحْتَظِرِ» 🔹قرآن، بهترين و صحيح‌ترين تاريخ‌ها و عبرت‌ها را به راحتی در اختيار همگان قرار می‌دهد. «وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️آيا شما از اقوام گذشته ؟! 💠أَ كُفَّارُكُمْ خَيْرٌ مِنْ أُولئِكُمْ أَمْ لَكُمْ بَراءَةٌ فِي الزُّبُرِ 🌱آیا کافرانِ شما از آنان بهتر هستند؟ آیا در کتاب‌ها(ی آسمانیِ پیشین،) برای شما (سندی در مورد) رهایی و دوری (از آتش) وجود دارد؟! قمر - ۴۳ 🔹بعد از بيان داستان اقوام پيشين و عذاب و كيفر امتهای سركش و مجرم، در آيه بعد مشركان مكه را مخاطب ساخته می‌گويد:" آيا كفار شما از كافران پيشين بهترند و يا برای شما امان‌نامه‌ای در كتب آسمانی نازل شده است" (أَ كُفَّارُكُمْ خَيْرٌ مِنْ أُولئِكُمْ أَمْ لَكُمْ بَراءَةٌ فِي‌ الزُّبُرِ). 🔹‏ميان شما و قوم فرعون و قوم نوح و لوط و ثمود چه تفاوتی است؟ اگر آنها به خاطر كفر و طغيان و ظلم و گناه گرفتار طوفانها و زلزله‌ها و صاعقه‌ها شدند چه دليلی دارد كه شما به چنين سرنوشتی مبتلا نشويد؟! آيا شما از آنها بهتريد؟ يا طغيان و عناد و كفر شما از آنها كمتر است؟ پس چگونه خود را از عذاب الهی مصون می‌شمريد؟ مگر اينكه امان نامه‌ای در كتب آسمانی برای شما آمده باشد، و مسلما چنين ادعايی دروغ است و هيچگونه دليلی بر آن نداريد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣1⃣ تدبر در سوره در آيه ۱۷ قصص مراد از ((مجرمين )) در قول موسى (ع ) (فلن اكون ظهيرا للمجرمين )چيست؟ مگر موسي ياريگر مجرمان بود؟ ارتباط اين جمله با ساير قسمتهاي داستان موسي چيست؟ پاسخ ۲ : قَالَ رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيرًا لِّلْمُجْرِمِينَ موسی گفت: پروردگارا، به پاس نعمتی که [در توانائي‌های جسمی و عقلي، يا آمرزش قتل غير عمد] بر من ارزانی داشتي، پس [تعهد مي‌کنم از اين به بعد] هرگز پشتيبان مجرمان نباشم. ۱۶ ۱۶- ظاهرا منظور از مجرم در اين آيه همان هوادار خام و بي‌تجربه و بي‌احتياطی است که بي‌جهت درگيری با مأموران فرعون پيدا کرد و موجب دردسر برای خودش و ساير مؤمنين می‌شد. تفسير بازرگان پاسخ ۳ : موسي عرض کرد خدایا من از این کار پشیمان نیستم تو به من نعمت علم دادی، نعمت حکمت دادی، نعمت قدرت دادی، نعمت‌های دیگر به من عطا کردی چون به من نعمت عطا کردی و من جزء مُنعَم‌علیهم هستم این نعمتت را به‌جا صرف می‌کنم بی‌جا صرف نمی‌کنم ﴿رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَیَّ﴾ ﴿فَلَنْ أَکُونَ ظَهِیراً لِّلْمُجْرِمِینَ﴾ من یقیناً پشتوانه و پشتیبان افراد مجرم نیستم.(كه بي تفاوت در برابر مظلوم باشم و اينگونه به ظالم و مجرم كمك كرده باشم) تفسير تسنيم https://cutt.ly/fweMIpGw کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🖍 ريشه شرارتها و ناهنجاريها: از بين بردن است. 🌺🌺 با تبريك سالروز ميلاد امام هادي ع 🔹تا ندانیم "گرفتاری از کجاست؟" راهی برای جلوگیری از ان وجود ندارد . ولی حوادت تلخ که در حکومت و یا در جامعه رخ میدهد ، از کجا سرچشمه میگیرد ؟ اگر گفته شود که رنجها و سختیها از سوی افراد بی دین بر ما تحمیل میشود ، پاسخ این است که مگر خوارج ، بی دین بودند که از هیچ جنایتی چشم پوشی نمیکردند ؟ و اگر بگویند : مرارتها از سوی کافران است ، پاسخ این است که در میان کافران نیز انسانهای وارسته فراوانند و قران بسیاری از انان را میستاید . 🔹مشکل ما در بیرحمی هایی که اتفاق میافتد ، "اعتقادی یا سیاسی" نیست . مشکل ما " " است . در جامعه ای که شخصیت انسانها در زیر و و اجتماعی اسیب میبیند و سقوط میکند ، هر جنایتی میتواند اتفاق بیفتد . 🔸سخن امام هادی(ع) چنین است : هر کسی که از "کرامت" برخوردار نباشد و احساس شخصیت نکند دست به ر رفتار زشتی میزند "مَن هانت علیه نَفسُه فلا تامَن شرّه" بفرموده حضرت ، شر از سوی "افراد پَست" گریبان انسانها را میگیرد و اشرار را نه در میان بی دینان ، بلکه در میان افراد فاقد شخصیت باید جستجو گرد و ناامنی در جامعه از آثار از بی حرمتی هاست . وقتی شهروندان از کرامت برخوردار میشوند و احساس شخصیت میکنند ، با یکدیگر با احترام برخورد میکنند و همه از امنیت برخوردار میشوند و وقتی حاکمان ، روح هتاکی در جامعه میدمند و مردم را به تکدی و چاپلوسی سوق میدهند ، انتظار هر شری میرود : من هانت علیه نفسه ، فلا تامن شره (تحف العقول) 🖋استاد محمد سروش محلاتی @quranpuyan
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ وَآتَاكُمْ مِنْ كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا و از هر چه از او خواستيد به شما عطا كرد و اگر نعمت‏ خدا را شماره كنيد نمى‏ توانيد آن را به شمار درآوريد. 🌼 سوره ابراهیم ، آیه ۳۴ کانال  قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن  به همراه با ما همراه شوید ❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز هر روز فایل صوتی🎧 قرائت يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :🔻 حمد-بقره-آل‌عمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه‌-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر‌-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء- حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل‌-قصص-عنکبوت-روم-لقمان-سجده-احزاب-سباء-فاطر-یس-صافات‌-ص-زمر-غافر-فصلت-شوری-زخرف-دخان-جاثیه-احقاف-محمد-فتح-حجرات-ق-ذاریات-طور-نجم-قمر به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از های زیر استفاده نمایید. ۱. ۲. ۳. ۴. ۵. ۶. ۷. ۸. ۹. ۱۰. ۱۱. ۱۲. ۱۳. ۱۴. ۱۵. ۱۶. ۱۷. ۱۸. ۱۹. ۲۰. ۲۱. ۲۲. ۲۳. ۲۴. ۲۵. ۲۶. ۲۷. ۲۸. ۲۹. ۳۰. ۳۱. ۳۲. ۳۳. ۳۴. ۳۵. ۳۶. ۳۷. ۳۸. ۳۹. ۴۰. ۴۱. ۴۲. ۴۳. ۴۴. ۴۵. ۴۶. ۴۷. ۴۸. ۴۹. ۵۰. ۵۱. ۵۲. ۵۳. ۵۴. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 را شروع خواهیم نمود. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا