eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره قصص از تفسیر عبدالعلی بازرگان قصص : ۲۳ وَلَمَّا وَرَدَ مَاءَ مَدْيَنَ وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً مِّنَ النَّاسِ يَسْقُونَ وَوَجَدَ مِن دُونِهِمُ امْرَأَتَيْنِ تَذُودَانِ قَالَ مَا خَطْبُكُمَا قَالَتَا لَا نَسْقِي حَتَّى يُصْدِرَ الرِّعَاءُ وَأَبُونَا شَيْخٌ كَبِيرٌ  و چون به [سرچشمه / چاه] آب مَدْين رسيد، گروهی از مردم [=چوپان‌هائی] ۲۴ را بر سر آن يافت که [گوسفندان خود را] آب مي‌دادند و سوای آنها، دو زن را ديد که [گوسفندان خود را از رفتن به سوی آب] باز مي‌داشتند؛ ۲۵ گفت: اين چه کاری است که مي‌کنيد؟ ۲۶ گفتند: ما تا چوپان‌ها [گوسفندان خود را سيراب نکرده و به خانه] بازنگردند، [گوسفندانمان را] آب نمي‌دهيم [آنها نوبت ما را رعايت نمي‌کنند] و پدرمان هم پيری سالخورده است [که نمي‌تواند خود عهده‌دار اين کار باشد].  ۲۴- امت به گروهی از مردم گفته مي‌شود که از جهاتی همسوئي، همفکری يا همکاری داشته باشند. موسي(ع) در آن مکان امتی از مردم را يافت [وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً مِنَ النَّاسِ]، به نظر مي‌رسد معنای امت در اينجا، همان اشتراک و هم جهت بودن آنان در همين شغل چوپانی بوده است. ۲۵- «تَذُودَانِ» از ريشه «ذَوَدَ»، نوعی باز‌داشتن، دفع کردن و کنار کشيدن است. ۲۶ – خطب به کارهای مهم گفته مي‌شود که قابل گفتگو [خطاب کردن ديگری] باشد. خُطبه، خطابه، مخاطب و... از همين ريشه‌اند. کاری که آن دو دختر مي‌کردند، سؤال برانگيز و قابل گفتگو بود. قصص : ۲۴ پس [موسی دلسوزانه و در دفاع از حق مظلومان، گوسفندان‌شان را] برای آنها آب داد و سپس [در اثر خستگی و گرما] به سمت سايه [درختی که قبلا استراحت مي‌کرد] برگشت و [در حالت در به دری و بي‌پناهی] گفت: پروردگارا، من به هر خيری که بر من فرو فرستی سخت نيازمندم. ۲۷  ۲۷- فقير [در باب فعيل] شدت فقر و نياز را مي‌رساند [مثل: عليم، بسيار دانا]. تأکيد اِنَّ [در: انّی] نيز شدت نياز موسي(ع) را به پناهگاهی امنی در فرارش از تعقيب مأموران فرعون و دربدری در کوه و دشت نشان مي‌دهد. https://cutt.ly/fweMIpGw کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💠🔺 معنای کلمۀ « » و دلالت آن بر امامت سیاسی امام علی (علیه السلام) 🛑قسمت دوم: 🔷 برخی از اهل سنّت گفته اند منظور از کلمۀ «مولی» که در حدیث غدیر آمده، «محبوب» است؛ به این معنا که پیامبر اکرم (ص) فرموده ای مردم امام علی (ع) را صرفا دوست بدارید و او را محبوب خود بدانید! 👈👈در پاسخ به مدّعای نادرست فوق باید گفت: 1⃣ اولاً هیچ قرینه ای برای ترجیح این معنا [یعنی حبّ] نسبت به سایر معانی [از جمله اولی] وجود ندارد. 2⃣ ثانیاً مستلزم تحصیل حاصل و لغو است! چرا که نبی اکرم (ص) در مناسبت های مختلف و روایات متعدّد به این مسأله اشاره نموده بودند که: «لا یحبّک إلا مؤمن ولایبغضک إلا منافق» (السنن الکبری للنسائی، ج 5، ص 137)؛ و همچنین: «من احبّک فقد احبّنی، و من ابغضک فقد أبغضنی» (أمالی الصدوق، ص 656). [با این وجود دیگر نیازی نبود پیامبر (ص) ده ها هزار نفر را در حجة الوداع و در غدیر خم یک جا جمع کنند و همان حرف تکراری که قبلاً به مناسبت های گوناگون فرموده و همه شنیده بودند را باز هم تکرار کنند!!]. 3⃣ ثالثا اگر معنای «مولی» در حدیث غدیر «محبوب» باشد، پس چرا عمر – همان طور که در مسند احمد آمده - به امام علی (ع) گفت: بر تو گوارا باید ای پسر ابی طالب، تو روز را به شب رساندی و شب را صبح کردی در حالی که مولای هر مؤمن و مؤمنه هستی؟! (مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج 4، ص 281). 🔻این گفتۀ عمر از دو حال خارج نیست: یا اینکه عمر تا روز غدیر امام علی (ع) را دوست نداشت که در این صورت از امر رسول خدا (ص) – که در روایات متعدّدی آمده - سرپیچی نموده است؛ جدای از لوازم مهمّ دیگری که بر این نافرمانی مترتب می شود؛ و یا اینکه رسول خدا (ص) به امام علی (ع) نشان و مقامی عطا فرموده بودند که تا قبل از روز غدیر به ایشان نداده بودند و این چیزی است که عمر فهمیده بود و به همین دلیل است که به علی (ع) تبریک گفت: «هنیأ لک یا ابن ابی طالب أصبحت وأمسیت مولی کلّ مؤمن ومؤمنة» 📚(مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج 4، ص 281). ✔️ بنابراین کلمۀ «مولی» که در حدیث غدیر آمده، به هیچ وجه به معنای محبوب و محبّ نیست، بلکه همان طور که در بحث های پیش گذشت، معنایی جز «اولی به تصرّف» نمی تواند داشته باشد و این معنا از ، به خوبی از صدر خود حدیث غدیر که رسول اکرم (ص) بدان تصریح فرموده اند آشکار است: «یا بریدة ألست أولی بالمؤمنین من انفسهم؟ قلت: بلی یا رسول الله. قال: من کنت مولاه فعلیّ مولاه» 📚(مسند الامام احمد بن حنبل، تحقیق: شعیب الارنئوط، ج 38، ص 32). 👈همان طور که در این روایت مشهود است، مراد از "مولا"، همان "اولی" است که پیامبر خدا (ص) برای فهماندن معنای صحیح "مولا"، کلام خود را با آن آغاز نموده اند؛ وگرنه جمله اول رسول اکرم (ص) لغو می بود!👉 📚 مطارحات فی الإمامة، ص 488. 🖌ایت الله سید کمال حیدری @quranpuyan
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ لَا تَدْرِی لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذَلِكَ أَمْرًا تو نمى‌دانى شايد خداوند پس از اين وضعیت جديدى ایجاد کند. 🌸 سوره طلاق ، آیه ۱ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 17 تا 50 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠إِنَّهُمْ كانُوا قَبْلَ ذلِكَ مُتْرَفِينَ 🌱 آنها پيش از اين در عالم دنيا مست و مغرور نعمت بودند. ۴۵/واقعه 🔹 اين آيه علت استقرار اصحاب شمال در عذاب را بيان می‌كند، و اشاره با كلمه" ذلك" به همان عذاب آخرتی است كه قبلا ذكر كرده بود، و" اتراف" كه مصدر كلمه" مترفين" است به معنای آن است كه نعمت، صاحب نعمت را دچار مستی و طغيان كند، كسی كه نعمت چنينش كند می‌گويند او اتراف شده، يعنی سرگرمی به نعمت آن چنان او را مشغول كرده كه از ما ورای نعمت غافل گشته، پس مترف بودن انسان به معنای دل بستگی او به نعمت‌های دنيوی است، چه آن نعمتهايی كه دارد، و چه آنهايی كه در طلبش می‌باشد، چه اندكش و چه بسيارش‌. 🔹‏اين را بدان جهت گفتيم كه ديگر اشكال نشود به اينكه بسياری از اصحاب شمال از متمولين و دارای نعمت‌های بسيار نيستند، چون نعمت‌های الهی همه در داشتن مال خلاصه نمی‌شود، مال يكی از آن نعمت‌ها است، و آدمی غرق در انواع نعمت‌های خدايی است، ممكن است مردی تهی‌دست به يكی ديگر از آن نعمت‌ها دچار طغيان بشود. 🔹‏و به هر حال معنای آيه اين است كه: اگر گفتيم ما اصحاب شمال را به فلان عذاب گرفتار می‌كنيم، علتش اين است كه آنان قبل از اين در دنيا دچار طغيان بودند، و به نعمت‌های خدا اتراف شده بودند. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ همه انسانها در يك روز همراه هم 💠‏قُلْ إِنَّ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ (۴۹) لَمَجْمُوعُونَ إِلی‌ مِيقاتِ يَوْمٍ مَعْلُومٍ (۵۰/واقعه) 🌱‏بگو: همانا پيشينيان و آيندگان. ‏هر آينه به سوی وعدگاه روز معيّنی گردآوری خواهند شد. 🔹بايد به شبهات، حتی اگر از سر عناد هم باشد، پاسخ قاطع داد. يَقُولُونَ‌ ... قُلْ إِنَّ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ‌ ‏🔹قدرت خداوند در محشور كردن گذشتگان وآيندگان يكسان است. «إِنَّ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ لَمَجْمُوعُونَ» 🔹همه مردم در يك روز مشخّص جمع می‌شوند. «يَوْمٍ مَعْلُومٍ» ‏🔹گرچه زمان قيامت در نزد ما نامعلوم است، امّا نزد خداوند مشخّص است. ‏«يَوْمٍ مَعْلُومٍ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره قصص از تفسیر عبدالعلی بازرگان قصص : ۲۵ پس [از مدتی] يکی از آن دو دختر، در حالی که با شرم، گام بر‌مي‌داشت، نزد او آمد و گفت: پدرم تو را فراخوانده تا پاداش تو را در آب دادن [به گوسفندان] ما بدهد؛ پس [موسی شادمان از چنين پيشنهادی] چون به نزدش رسيد و ماجرا را برای او بيان کرد، گفت: [ديگر] مترس که از [شرّ] ستمگران نجات يافته‌اي. قصص : ۲۷ قَالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتَيَّ هَاتَيْنِ عَلَى أَن تَأْجُرَنِي ثَمَانِيَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْرًا فَمِنْ عِندِكَ وَمَا أُرِيدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ سَتَجِدُنِي إِن شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِـحِينَ  ـ [پدر] گفت: مي‌خواهم يکی از اين دو دخترم را با اين [شرط / مهريه] که هشت سال برای من کار کنی به همسری تو درآورم؛ و اگر تا ده سال تمامش کني، به اختيار خودت است، ۲۹ نمي‌خواهم بر تو سخت بگيرم، اگر خدا بخواهد، مرا از جمله شايستگان خواهی يافت.  __ ۲۹- تعيين سرآمد هشت ساله برای قرارداد، آنگاه دو سال هم به صورت اختياری به آن اضافه کردن، حائز پندی آموزنده است. گوئی اين دو سال به جوانمردی و احسان موسي(ع) واگذار شده و ميدانی برای رشد شخصيتی او مي‌باشد، شايد هم ترجیحی برای مصالح خانوادگی بوده باشد [والله اعلم]. در ضمن عدد ده را نيز نماد تمام بودن خوانده‌اند. و شرط: «فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْرًا» ناظر به همين به تمام و کمال رساندن است. اتفاقاً ميقات الهی با موسي(ع) در کوه طور هم سی روز بوده که با ده روز ديگر «تمام» شده است. «وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً...» [اعراف ۱۴۲ (۷:۱۴۲) ]. قصص : ۲۸ ـ [موسی] گفت: اين [توافق] ميان من و تو باشد که هر کدام از اين دو سرآمد [=هشت يا ده سال] را گذراندم، حق من پايمال نشود، و خدا بر آنچه مي‌گوئيم [=تعهداتی که مي‌سپاريم] گواه است. https://cutt.ly/fweMIpGw کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♦️🔹كسي كه با حجت دروني ، ، در دين و تعمق نكند، عملي از او پذيرفته نيست. ✨ امام موسی‌الکاظم علیه‌السلام: تَفَقَّهوا فی دینِ الله فإنَّ الفقه مفتاحُ البَصیرة،وتَمامُ العِبادة و السّببُ إلی المنازل الرفیعة و الرُّتبِ الجَلیلة فی الدین و الدنیا،و فَضلُ الفَقیه علی العابد كَفَضلِ الشمسِ علی الكواكب و مَن لَم یَتَفَقَّه فی دینهِ لَم یَرضَ اللهُ لهُ عملاً در دین خدا، دنبال باشید؛ زیرا فهم عمیق در دین، كلید بصیرت و كمال عبادت و سبب تحصیل مقام های والا و مراتب شكوهمند در امور دین ودنیاست. و برتری تفقه كننده در دين بر عابد، مانند آفتاب است بر كواكب، ❌❌ و كسی كه در دینش و تفكر ننماید، خداوند هیچ عملی را از او نپسندد.❌❌ 📚 تحف العقول ص410 🔸 امام کاظم (سلام الله علیه) فرمود: «إِنَّ لِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حُجَّتَینِ»؛ خدا دو حجّت و دو برهان مردم نصب کرد: یکی و ائمه (علیهم السلام) از بیرون؛ دیگری هم از درون. 🔸 چراغی در درون انسان روشن کرد به نام و چراغی هم در بیرون روشن کرد به نام . انسان با هماهنگی این دو، باید راه را هم خوب تشخیص بدهد و هم خوب طی کند. 👈اینکه وجود مبارک فرمود خدا دو حجّت دارد، یعنی یکی از بیرون به نام انبیا و اولیا که حرف خدا را می‌ رسانند و یکی هم از درون که عقل باشد که عقل، حرف انبیا و اولیا را می‌ فهمد. 🎙ايت الله جوادي املي.. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
💫اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ نَفْسٍ لاَ تَشْبَعُ ✨خدايا پناه به تو مى ‏برم از نفسى كه از دنيا سيرى ندارد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 51 تا 76 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، هم در نمودار است، و هم در . 💠‏نَحْنُ خَلَقْناكُمْ فَلَوْ لا تُصَدِّقُونَ (۵۷) أَ فَرَأَيْتُمْ ما تُمْنُونَ (۵۸) أَ أَنْتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخالِقُونَ (۵۹) نَحْنُ قَدَّرْنا بَيْنَكُمُ الْمَوْتَ وَ ما نَحْنُ بِمَسْبُوقِينَ (۶۰/واقعه) 🌱‏ما شما را آفريديم، پس چرا تصديق نمی‌كنيد؟ آيا آنچه را (در رحم) می‌ريزيد ديده‌ايد؟ آيا شما آن را (به صورت انسان) می‌آفرينيد يا ما آفريننده‌ايم؟ ‏ماييم كه مرگ را در ميان شما مقدّر كرديم و هرگز (مغلوب نمی‌شويم) و كسی بر ما پيشی نمی‌گيرد. 🔹‏در آيات قبل بيان شد كه اصحاب شِمال در معاد ترديد داشته و می‌گفتند: آيا اگر مرديم و خاك شديم، باز زنده می‌شويم؟ از اين آيه به بعد خداوند نمونه‌های قدرت خود را در دنيا بيان می‌كند تا استبعاد قيامت را برطرف نمايد. 🔹‏استدلال‌های قرآن، فراتر از زمان و مكان است و تاريخ مصرف ندارد و به مقطعی از زمان و مكانی خاص تعلق ندارد. نطفه در رحم و بذر در زمين، در هر زمان و مكان و برای همه واضح و روشن است. 🔹‏مخفی بودن زمان مرگ حكيمانه است و فوايدی را به دنبال دارد، از يك سوی آماده باش‌ انسان كه هر لحظه ممكن است مرگ فرا رسد و از سوی ديگر جريان عادی زندگی، زيرا منتظر زمان معيّنی برای مرگ نيست وگرنه زندگی برای او تلخ می‌شد. 🔹‏گرچه برخی مقدّمات توليد نسل، همچون آميزش و ريزش نطفه در رحم، به وسيله انسان است، امّا تلقيح نطفه و تخمك و رشد آن در چند مرحله و حفظ و تبديل آن به يك انسان كامل با ويژگی‌های منحصر به فرد، تنها كار خداوند است. «أَ أَنْتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخالِقُونَ» 🔹‏حتی اگر بشر، در خارج از رحم همانند سازی كند، باز هم از قدرت الهی نمی‌كاهد و خالقيّت او را زير سؤال نمی‌برد، زيرا اين تأثير و تأثّر به دست توانای خداوند است و بشر در طراحی مراحل آفرينش نقشی ندارد. ‏🔹چرا شك در معاد می‌كنيد؟ كسی كه شما را آفريد بار ديگر نيز می‌آفريند. «نَحْنُ خَلَقْناكُمْ» 🔹در تبليغ و مجادله، با استفاده از شيوه سؤال و پرسش، وجدان مخاطبان را بيدار و به ياری فراخوانيم. أَ فَرَأَيْتُمْ‌ ... أَ أَنْتُمْ‌ ... 🔹پايان عمر و زمان مرگ، تنها به دست خداست. «نَحْنُ قَدَّرْنا بَيْنَكُمُ الْمَوْتَ» 🔹مرگ انسان نشانه‌ی عجز خداوند از زنده نگه داشتن نيست، بلكه تقديری حكيمانه است. «قَدَّرْنا بَيْنَكُمُ الْمَوْتَ» 🔹قدرت الهی مطلقه است و هيچ شخص يا قدرتی نمی‌تواند از مرگ فرار كرده و بر اين تقدير الهی غالب شده و بر آن پيشی بگيرد. «ما نَحْنُ بِمَسْبُوقِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، فراگير، ساده و عمیق 💠أَ فَرَأَيْتُمُ الْماءَ الَّذِي تَشْرَبُونَ (۶۸) أَ أَنْتُمْ أَنْزَلْتُمُوهُ مِنَ الْمُزْنِ أَمْ نَحْنُ الْمُنْزِلُونَ (۶۹) 🌱به من خبر دهید آبی را که می‌نوشید؛ (۶۸) آیا شما آن را از ابر فرو فرستاده‌اید؛ یا ما فرو می‌فرستیم؟ (۶۹/واقعه) 🔹چه كسی به آفتاب فرمان می‌دهد بر صفحه اقيانوسها بتابد، و از ميان آبهای شور و تلخ تنها ذرات آب خالص و شيرين و پاك از هر گونه آلودگی را جدا ساخته، و به صورت بخار به آسمان بفرستد؟ 🔹‏چه كسی به اين بخارات دستور می‌دهد دست به دست هم دهند و فشرده شوند، و قطعات ابرهای باران‌زا را تشكيل دهند؟ چه كسی دستور حركت به بادها و جابجا كردن قطعات ابرها و فرستادن آنها را بر فراز زمينهای خشك و مرده می‌دهد؟ 🔹‏چه كسی به طبقات بالای هوا اين خاصيت را بخشيده كه به هنگام سرد شدن توانايی جذب بخار را از دست دهد، و در نتيجه بخارات موجود به صورت قطرات باران، نرم و ملايم، آهسته و پی در پی، بر زمينها فرود آيند؟ 🔹‏اگر يك سال خورشيد اعتصاب كند، بادها از حركت بايستند، قطعات بالای جو بخارات را مصرانه در خود نگهدارند، و آسمان بر زمين بخيل گردد، آن چنان كه زرع و نخيل لب تر نكنند، همه شما از تشنگی هلاك می‌شويد، و حيوانات و باغها و زراعتهای شما می‌خشكد. 🔹‏كسی كه اين قدرت را دارد كه با وسايلی اينچنين ساده آن چنان بركاتی برای شما فراهم سازد، آيا قادر بر احيای مردگان نيست؟ اين خود يك نوع احيای مردگان است احيای زمينهای مرده كه، هم نشانه توحيد و عظمت خدا است و هم دليل بر رستاخيز و معاد. 🔹‏و اگر می‌بينيم در آيات فوق فقط روی آب نوشيدنی تكيه شده و از تاثير آن در مورد حيات حيوانات و گياهان سخنی به ميان نيامده به خاطر اهميت فوق العاده آب برای حيات خود انسان است، بعلاوه در آيات قبل اشاره‌ای به مساله زراعت شده بود و نيازی به تكرار نبود. 🔹‏جالب اينكه اهميت آب و نقش آن در زندگی بشر نه تنها با گذشت زمان و پيشرفت صنايع و علم و دانش انسان كم نمی‌شود، بلكه بر عكس، انسان صنعتی نياز بيشتری به آب دارد، لذا بسياری از مؤسسات عظيم صنعتی فقط در كنار رودخانه‌های عظيم قدرت فعاليت دارند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan