#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_600
🔸آیه 3سوره قارعه.
- «و تو چه میدانی که حادثه کوبنده چیست»؟ آن حادثه همان روز قیامت است (و ما ادراک ما القارعة).
🔹بسیاری از مفسران گفتهاند که «قارعة» یکی از نامهای #قیامت است، ولی درست روشن نساختهاند که آیا این تعبیر اشاره به مقدمات قیامت میباشد که عالم دنیا در هم کوبیده میشود.
🔹و یا این که منظور مرحله دوم، یعنی مرحله زنده شدن مردگان، و طرح نوین در عالم هستی است، و تعبیر به «کوبنده» به خاطر آن است که وحشت و خوف و ترس آن روز دلها را میکوبد.
👈ولی روی هم رفته احتمال اول مناسبتر به نظر میرسد، هر چند در این آیات هر دو حادثه پشت سر یکدیگر ذکر شده است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_600
آیه 8سوره تکاثر
🔸ثُمَّ لَتُسئَلُنَّ يَومَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ «8»پس
❓ از آن سؤال ميشويد در آن روز از نعمتهاي الهي. در كلمه #نعيم که مورد سؤال واقع ميشود اختلاف زيادي است بعضي گفتند: سؤال از كفار ميشود كفار مكه از شكر نعمتهاي الهي از ثروت و مكنت که بآنها داده شده که عبادت غير خدا را كردند و براي او شريك در عبادت قرار دادند: و گفتند سؤال نميشود مگر از اهل نار و آتش، بعضي گفتند: سؤال از جميع مكلفين ميشود از كليه نعم، و بعضي گفتند: از مأكولات و مشروبات و ساير ملاذّ که از آنها لذت ميبردند، بعضي گفتند: از صحت و فراغ و حديثي از حضرت رسالت نقل كردند که فرمود:
(نعمتان مغبون فيهما كثير من النّاس الصحة و الفراغ)
👈، بعضي گفتند: از امنيت و صحت، بعضي گفتند: از جميع نعم سواي سه نعمت لباسي که ساتر بدن باشد. و خوراكي که سد گرسنگي كند و خانهاي که در او سكونت كند از گرمي و سردي. و اخبار بسيار از ائمه اطهار داريم که سؤال از ولايت امير المؤمنين و ائمه طاهرين بمضامين مختلفه متجاوز از بيست حديث.
🔹اقول: الف و لام النعيم الف و لام جنس است شامل جميع نعم الهي ميشود که ميفرمايد: وَ إِن تَعُدُّوا نِعمَةَ اللّهِ لا تُحصُوها ابراهيم آيه 34، نحل آيه 18. و نظر به اينكه افعال الهي تماما از روي حكمت و مصلحت است اگر بندهاي بر نعمتي که باو عنايت شده بمصرفي که غرض الهي تعلق گرفته صرف كند مورد سؤال واقع نميشود،
🔸و اما اگر كفران كرد و بر خلاف غرض الهي صرف كرد مورد سؤال واقع ميشود چه نعم ظاهريه باشد و چه نعم باطنيه چه نعم داخليه باشد و چه خارجيه: و از باب مثال مقداري از نعم الهي را تذكر ميدهيم: نعمت عقل و قواي باطنيه و روحيه و ظاهريه جسميه و بدنيه، نعمت ارسال رسل و انزال كتب و جعل احكام و ولايت و امامت ائمه طاهرين و كليه نعم دنيويه، و نعمت علم و معرفت و توفيق و غير اينها اگر بر طبق دستور الهي صرف كرده هيچ مسئوليتي ندارد بلكه مورد تفضلات و مثوبات اخروي ميگردد و اگر بر خلاف دستور رفتار كرد مسئوليت دارد و مورد عذاب و عقوبات ميگردد و اخبار مذكوره بيان مصداق اتم آنها را و بيان اعظم نعم الهي را ميكند و باين بيان جمع بين اقوال و اخبار ميتوان كرد.
هذا آخر ما اردنا في تفسير هذه السورة و يتلوه ان شاء اللّه تفسير بقية السور بحوله و قوته.
📚اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpu
🔵 علم را هرگز نمیتوان #حبس یا #حذف کرد .
ماحوزویان دو وظیفه داریم : یکی " #تفقه در دین" و دیگری "انذار.
⁉آیا کسی که سی سال تفقه دارد ولی سه کلمه انذار ندارد و یا انذارش فقط برای ضعیفان جامعه است ، به وظیفه الهی اش عمل کرده است ؟😔
✳سخنان مهم استاد سروش محلاتی در آغاز سال تحصیلی حوزه (اول مهر ماه ۱۴۰۲)
رب ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق و اجعل لی من لدنک سلطانا نصیرا
🔹امسال درس بنده بعد از حدود سی سال سابقه ، به عنوان درسی که اعتبار رسمی ندارد در نظر گرفته شده یعنی کسانی که در این درسها شرکت میکنند نمیتوانند به استناد حضور خود در امتحانات حوزه شرکت کنند و تحصیلشان مورد تایید قرار نمیگیرد و قهرا از نظر اخذ مدرک تحصیلی یا تمدید معافیت و امثال ان دچار مشکل میشوند .
🔹بنده فعلا نمیخواهم در باره این کار و ریشه های ان صحبت کنم چون امثال این اقدامات در سالهای اخیر برای اساتید محترم مکررا اتفاق افتاده 😔و هر کدام #زنگ_خطری را برای اینده #حوزه بصدا در میاورد .
ولی ناچارم برای شما که در این روزها مرتبا میپرسید چه شده ، عرض کنم که :
🔹اولا مسئولین امر به کسی توضیح نمیدهند که چه شده تا بنده هم بتوانم برای شما بازگو کنم . انها اصل این تصمیم را هم به بنده نگفته اند . و بنده از طریق اینکه برخی شما عزیزان را از امتحان و مصاحبه علمی محروم کرده اند از این موضوع اطلاع پیدا کردم و حالا هم صفحه مربوط به بنده در سایت اساتید که اعلام درسها در انجا صورت میگیرد و شما هم در انجا ثبت نمام میکنید مسدود شده است .
🔹ثانیا اساسا مشخص نیست که در این مسائل مهم چه کسی در باره سرنوشت درس اساتید و محروم کردن طلاب تصمیم میگیرد! ونگرانی بیشتر آنکه مبادا این امور توسط #نهادهای_بیرون_حوزه القا شود !
🔹 دلیل این اتفاق این نیست که بنده مطلب خاصی در درس گفته ام چون میدانید که جلسه درس ما هیچ حاشیه ای ندارد و ابدا بحث غیر درسی و غیر علمی نداریم . بلکه قاعدتا این محدودیت ها برای #اظهارنظرهای_انتقادی بنده در سخنرانی ها و مقالات است و به این وسیله میخواهند این حوزه درسی را مختل کنند و طلاب را از ان پرهیز دهند تا کسی با این شخص ارتباط نداشته باشد ، قبلا هم به بعضی از دوستان گقته بودند که چرا درس فلانی میروید و حتی گفته بودند چرا با فلانی قدم میزنید !
🔹 ما حوزویان دو وظیفه داریم : یکی " #تفقه در دین" و دیگری "انذار انسانها" : لیتفقهوا فی الدین ولینذروا قومهم (سوره توبه ۱۲۲)
بر این اساس برای بنده و امثال بنده امکان ندارد که اینجا بنشینیم و مثلا بحث از کتاب القضا و موازین عادلانه رسیدگی به #متهمان بکنیم ولی چشممان را بر اتفاقاتی که در #زندانها یا #محاکم میافتد ببندیم ! پس #وظیفه_انذار چه میشود ؟
🔻🔻امکان ندارد اینجا درس خارچ امر به معروف داشته باشیم ولی از #منکرهای_بزرگی که بنام نهی از منکر اتفاق میافتد چشم پوشی کنیم یا از ضرورت حکومت اسلامی بحث کنیم ولی از #کلیه_فروشی و تن فروشی در اثر فقر چشم بپوشیم !
انذار، تکلیفی پس از تکلیف تفقه ومتناسب با آن است .
🔻🔻آیا کسی که سی سال تفقه دارد ولی سه کلمه انذار ندارد و یا انذارش فقط برای ضعیفان است ، به وظیفه الهی اش عمل کرده است و آیا مردم از او میپذیرند ؟
ما از اول طلبگی باید یاد بگیریم که بخاطر #راحت_طلبی یا #مصلحت_های موهوم از وظیفه مهم انذار مخصوصا نسبت به کسانی که در جامعه نقش بیشتری دارند و صلاح و فساد از انها ناشی میشود ، دست بر نداریم .
🔹بر اساس این اعتقاد است که بنده در کنار تدریس در حوزه به تبلیغ در بیرون هم میپردازم و اگر ناچار شوم و تحت فشار قرار بگیرم از شوون حوزوی ام صرف نظر میکنم ولی از انذار صرف نظر نمیکنم چون اولی واجب کفایی است و امروز صدها نفر آماده تدریس و تربیت فقیه و یا ارایه فتوی هستند! ولی در صحنه دوم کمبود بسیار فراوان است و بنده شرعا نمیتوانم صحنه انذار را ترک کنم.
🔷 مبادا مشکلاتی از این نوع و یا فشارهای اقتصادی و موانع دیگر شما را از پای دراورد یا ناامید کند. یک روز هم برخی انقلابی نماها از مطرح شدن نام ایه الله #خویی در حوزه قم ناراحت بودند ولی امروز بر فراز صدها کرسی درس خارج در قم "قال المحقق الخویی" شنیده میشود .
🔻🔻علم را هرگز نمیتوان #حبس یا #حذف کرد شما در کار تحصیل و تحقیق جدی باشید و مطمئن باشید که موفقید بخصوص وقتی کاری مخلصانه انجام شود برکت خاصی پیدا میکند .
امروز حوزه های شیعه بر سر سفره تفسیر و فلسفه #علامه_طباطبایی است در حالی که دیروز او در سخت ترین شرایط مادی زندگی میکرد و برای تعطیل درس ، به او فشار میاوردند .
این گذشته را بخوانید و با نشاط و جدیت کار کنید .
🔹پیام دیشب استاد: با عرض تسلیت بمناسبت شهادت حضرت عسگری(ع)
باطلاع دوستان عزیز میرسانم که از قرار اطلاع، مشکل محدودیت در ثبت دروس اینجانب رفع شده است.
کانالِ قرآنپویان
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩🏴شهادت #امام_حسن_عسکری علیهالسلام و #امامت حضرت #ولیعصر عجلاللهتعالی
📽محمدعلی انصاری
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#دعاهای_روزانه
❤🕊
یَا کَاشِفَ الضُّرّ
ای برطرف کننده گرفتاری
🌸 جوشن کبیر
🆔️ @quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💐👌شما هم در 📖#قرائت_روزانه یک صفحه از قرآن به همراه #ترجمه با ما همراه شوید
❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز
هر روز فایل صوتی🎧 قرائت #ترتيل يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم.
✍تاکنون سوره های :🔻
حمد-بقره-آلعمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء-حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل-قصص-عنکبوت-روم-لقمان-سجده-احزاب-سباء-فاطر-یس-صافات-ص-زمر-غافر-فصلت-شوری-زخرف-دخان-جاثیه-احقاف-محمد-فتح-حجرات-ق-ذاریات-طور-نجم-قمر-رحمن-واقعه-حدید-مجادله-حشر-ممحنه-صف-جمعه-منافقون-تغابن-طلاق-تحریم-ملک-قلم-حاقه-معارج-نوح-جن-مزمل-مدثر-قیامه-انسان-مرسلات-نباء-نازعات-عبس-تکویر-انفطار-مطففین-انشقاق
به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از #هشتگ های زیر استفاده نمایید.
۱.#سوره_مبارڪہ_حمد
۲.#سوره_مبارڪہ_بقره
۳.#سوره_مبارڪہ_آلعمران
۴.#سوره_مبارڪہ_نساء
۵.#سوره_مبارڪہ_مائده
۶.#سوره_مبارڪہ_انعام
۷.#سوره_مبارڪہ_اعراف
۸.#سوره_مبارڪہ_انفال
۹.#سوره_مبارڪہ_توبه
۱۰.#سوره_مبارڪہ_یونس
۱۱.#سوره_مبارڪہ_هود
۱۲.#سوره_مبارڪہ_یوسف
۱۳.#سوره_مبارڪہ_رعد
۱۴.#سوره_مبارڪہ_ابراهیم
۱۵.#سوره_مبارڪہ_حجر
۱۶.#سوره_مبارڪہ_نحل
۱۷.#سوره_مبارڪہ_إسراء
۱۸.#سوره_مبارڪہ_کهف
۱۹.#سوره_مبارڪہ_مریم
۲۰.#سوره_مبارڪہ_طه
۲۱.#سوره_مبارڪہ_انبیاء
۲۲.#سوره_مبارڪہ_حج
۲۳.#سوره_مبارڪہ_مومنون
۲۴.#سوره_مبارڪہ_نور
۲۵.#سوره_مبارڪہ_فرقان
۲۶.#سوره_مبارڪہ_شعراء
۲۷.#سوره_مبارڪہ_نمل
۲۸.#سوره_مبارڪہ_قصص
۲۹.#سوره_مبارڪہ_عنکبوت
۳۰.#سوره_مبارڪہ_روم
۳۱.#سوره_مبارڪہ_لقمان
۳۲.#سوره_مبارڪہ_سجده
۳۳.#سوره_مبارڪہ_احزاب
۳۴.#سوره_مبارڪہ_سباء
۳۵.#سوره_مبارڪہ_فاطر
۳۶.#سوره_مبارڪہ_یس
۳۷.#سوره_مبارڪہ_صافات
۳۸.#سوره_مبارڪہ_ص
۳۹.#سوره_مبارڪہ_زمر
۴۰.#سوره_مبارڪہ_غافر
۴۱.#سوره_مبارڪہ_فصلت
۴۲.#سوره_مبارڪہ_شوری
۴۳.#سوره_مبارڪہ_زخرف
۴۴.#سوره_مبارڪہ_دخان
۴۵.#سوره_مبارڪہ_جاثیه
۴۶.#سوره_مبارڪہ_احقاف
۴۷.#سوره_مبارڪہ_محمد
۴۸.#سوره_مبارڪہ_فتح
۴۹.#سوره_مبارڪہ_حجرات
۵۰.#سوره_مبارڪہ_ق
۵۱.#سوره_مبارڪہ_ذاریات
۵۲.#سوره_مبارڪہ_طور
۵۳.#سوره_مبارڪہ_نجم
۵۴.#سوره_مبارڪہ_قمر
۵۵.#سوره_مبارڪہ_رحمن
۵۶.#سوره_مبارڪہ_واقعه
۵۷.#سوره_مبارڪہ_حدید
۵۸.#سوره_مبارڪہ_مجادله
۵۹.#سوره_مبارڪہ_حشر
۶۰.#سوره_مبارڪہ_ممتحنه
۶۱.#سوره_مبارڪہ_صف
۶۲.#سوره_مبارڪہ_جمعه
۶۳.#سوره_مبارڪہ_منافقون
۶۴.#سوره_مبارڪہ_تغابن
۶۵.#سوره_مبارڪہ_طلاق
۶۶.#سوره_مبارڪہ_تحریم
۶۷.#سوره_مبارڪہ_ملک
۶۸.#سوره_مبارڪہ_قلم
۶۹.#سوره_مبارڪہ_حاقه
۷۰.#سوره_مبارڪہ_معارج
۷۱.#سوره_مبارڪہ_نوح
۷۲.#سوره_مبارڪہ_جن
۷۳.#سوره_مبارڪہ_مدثر
۷۴.#سوره_مبارڪہ_مزمل
۷۵.#سوره_مبارڪہ_قیامه
۷۶.#سوره_مبارڪہ_انسان
۷۷.#سوره_مبارڪہ_مرسلات
۷۸.#سوره_مبارڪہ_نباء
۷۹.#سوره_مبارڪہ_نازعات
۸۰.#سوره_مبارڪہ_عبس
۸۱.#سوره_مبارڪہ_تکویر
۸۲.#سوره_مبارڪہ_انفطار
۸۳.#سوره_مبارڪہ_مطففین
۸۴.#سوره_مبارڪہ_انشقاق
۸۵ .#سوره_مبارڪہ_بروج
۸۶ #سورهای_طارق_اعلی
۸۷ #سوره_اعلی_غاشیه.
۸۸ #سوره_فجر
۸۹ #سوره_فجر.و #بلد
۹۰. #سوره_شمس و #لیل
۹۱ #سوره_لیل و #ضحی و#شرح
۹۲. #سوره_تین و #علق
۹۳. #سوره_قدر و #بینه
۹۴. #سوره_بینه و #زلزال و #عادیات
۹۵. #سوره_عادیات_قارعه_تکاثر
✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇
📖 #سوره_عصر و #همزه و #فیل
را شروع خواهیم نمود.
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖 #سوره_مبارڪه_عصر و #همزه و #فیل
📄#صفحه_601
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_601
🔸آیه 3سوره عصر
🔹إِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبرِ «3»
که اينها سود كامل ميبرند.
🔸إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا ايمان بجميع عقايد حقه که گفتيم: در آن چهار امر معتبر است.
اول يقين قطعي، دوم دلبستگي، سيم اقرار و عدم انكار، چهارم تسليم که مكرر توضيح داده شده با ملاحظه اينكه منكر ضروريات دين و مذهب نشود و بمقدسات دين اهانت نكند و اعمالي که باعث زوال دين ميشود از او سر نزند.
🔹وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ گفتيم مراد جميع اعمال صالحه نيست چون ممكن نيست بلكه همين که واجبات را ترك نكند و بقدر ميسور مستحبات را بجا آورد.
وَ تَواصَوا بِالحَقِّ باهل بيت و بستگان و خويشان و رفقا و هر که را بتواند سفارش كند بحق و حقيقت در فعل واجبات و ترك محرمات و تقويت ايمان و تزكيه اخلاق و ازدياد معرفت و ساير نيكيها.
🔸وَ تَواصَوا بِالصَّبرِ در مصائب و بليات و تحمل مشاق عبادات و جلوگيري نفس از معاصي که سه درجه صبر است و در اخبار تفسير شده بولايت چون روح ايمان است و بدون ولايت يك مجسمه بيش نيست.
👈هذا آخر تفسير هذه السورة و الحمد للّه و الصلاة علي النبي و آله و يتلوه ان شاء اللّه بقية السور بتوفيقه و تأييده و انا العبد السيد عبد الحسين المدعو بالطيب.
📚اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpu
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_601
🔸"آیه 1و2سوره فیل
👈- با ابرهه گو کز پی تعجیل نیاید! در نخستین آیه این سوره پیغمبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله را مخاطب ساخته، میفرماید: «آیا ندیدی پروردگارت با #فیل سواران [- لشکر ابرهه که برای نابودی کعبه آمده بودند] چه کرد»؟ (ا لم تر کیف فعل ربک باصحاب الفیل)."
آیه 2)- سپس میافزاید: «آیا نقشه آنها را در ضلالت و تباهی قرار نداد»؟
🔸(ا لم یجعل کیدهم فی تضلیل).
👈آنها قصد داشتند خانه کعبه را خراب کنند، به این امید که به کلیسای یمن مرکزیت بخشند، اما آنها نه تنها به مقصود خود نرسیدند، بلکه این ماجرا بر عظمت مکه و خانه کعبه افزود.
منظور از «تضلیل» (گمراه ساختن) این است که آنها هرگز به هدف خود نرسیدند
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpu
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣8⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹نكات تفسيری سوره قصص
تشابه وقايع مربوط به پيامبر اكرم با داستان موساي كليم
سورهٴ مباركهٴ «قصص» با قصّه وجود مبارك موساي كليم در چند مقطع شروع شد
محروميّت وجود مبارك موساي كليم در يكي از اين مقاطع زندگي, تلاش و كوشش ايشان در مقطع ديگر, برخورد ايشان با فرعوني كه داعيه شرك داشت در مقطع ديگر, مبارزات نفسگير آن حضرت با فرعون و ملأ فرعون از نظر ديگر, مبارزاتش با قارون كه ﴿فَبَغَي عَلَيْهِمْ﴾ در مقطع ديگر, سرانجام آنها به هلاكت رسيدند و موساي كليم(سلام الله عليه) پيروز شد و قوم مستضعف او نجات پيدا كردند اين قصّه مبسوط كه در سورهٴ مباركهٴ «قصص» بخش مهمّش آمده درباره وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) هم مطرح است فرمود شما الآن در مكه هستيد وجود مبارك موساي كليم هم در مصر بود اما در اثر فشاري كه بر آن حضرت آوردند ناچار شد از مصر فاصله بگيرد بعد مقتدراً به مصر برگردد شما هم چنين روزگاري داريد از مكه خارج ميشويد به عنوان هجرت بعد مقتدراً به مكه برميگرديد
پاسخ به ايراد اينكه چرا عقد ازدواج موسي به دختر شعيب ابهام دارد؟
در اين قسمت وجود مبارك شعيب بعد از پذيرش پيشنهاد دخترش كه گفت: ﴿يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ﴾ فرمود: ﴿إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنكِحَكَ إِحْدَي ابْنَتَيَّ هَاتَيْنِ﴾ پيشنهاد از طرف آن پيرمرد بود نه از طرف حضرت موسي(سلام الله عليه) گفت من ميخواهم يكي از اين دو دختر را به عقد شما در بياورم اين گفتگوست عقد نيست تا گفته بشود كه اين با ابهام سازگار نيست اين مقاوله قبل العقد است لذا از چند جهت با ابهام همراه است يكي معلوم نيست كه كدام يك از اين دو دختر باشد در حالي كه در عقد بايد زوجه مشخص باشد, يكي اينكه مهريه بايد معين باشد در مهرالمسمّي اينجا مشخص نيست كه مهرالمسمّي اجاره هشت ساله است يا اجاره ده ساله اينها گفتگوهاي قبلالعقد است كه حينالعقد مشخص بشود.
چون مقاوله قبل العقد است اين ابهامها ضرر ندارد.
تفسیر تسنیم آيت الله جوادی آملی
https://zaya.io/rffo8
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉️ايا دين، #بهتان زدن به مخالفان را مجاز كرده است؟ آيا حديث #باهتوهم صحيح است؟ مراد از ان چيست؟
🛑قسمت نهم:
🔻اين روایت به عنوان #خبرواحد، در مسئله مهم عرض و حیثیت اجتماعی اشخاص، #اعتبار_ندارد.
🔸۱- آنچه در استدلال بر جواز تخریب چهره بدعتگذاران شهرت بیشتر دارد، به شمار میرود، روایت داود بن سرحان به نقل از پیامر اکم(ص) است. در این روایت مسأله #مبهوت ساختن یا #بهتان زدن آمده است. از نگاه دلالت، اگر هم جمله «باهِتوهم» را به معنای مبهوت ساختن اهل بدعت از راه قوت استدلال و نقد، بدانیم، اما روایت جواز تخریب چهره بدعتگذاران و مفسدهجویان در دین و ایمان مردم را، دستکم با بازگویی عیوب واقعی اما پنهان آنان مجاز و اجمالا لازم و مایه پاداش الهی میشمارد.
🔸۲- در روایت موضوع بحث، بنا بر نقل معروف که « #باهتوهم» آمده و نه « #أهینوهم» که در برخی نقلها آمده، باید توجه کرد که این کلمه از ریشه «بهت» است و بهت در لغت به معنای شگفتی و تحیر و دهشت و ناآرامی ناشی از روبهرو شدن با امری غیر منتظره است و در گفتههای لغتدانان مختلف شاهد دو نوع کاربرد هستیم: یکی مدهوش و متحیر ساختن دیگری با نسبت نادرست، و دیگر مواجه ساختن ناگهانی. طبق گفتههای لغتدانان، فقهاء و شارحان حدیث در استناد به روایت موضوع بحث و بر پایه معنای لغوی جمله «باهتوهم» دو گونه رفتار کردهاند.
برخی فقهاء و شارحان که با مشکل تجویز بهتان در این روایت روبهرو شدهاند، آن را به معنای مبهوت کردن و متحیر ساختن در بحث و ناکام گذاشتن اهل بدعت گرفته یا احتمال دادهاند؛ چنان كه ملاصالح مازندرانی چنین احتمالی را مطرح کرده و علامه مجلسی چنین معنایی را «اظهر» و مشابه معنای واژه در آیه «فبُهِت الذی کَفَرَ» دانسته است. فیض کاشانی نیز آن را عبارت از مجادله و بحث با بدعتگذاران و قطع سخن و ساکت کردن آنان شمرده و استاد مطهری بر همین معنا تاکید کرده و معنای دیگر را به صراحت مخدوش شمرده است. آیتالله صانعی نیز همین معنا را برگزیده است.
🔸۳- باید دید اساسا آیا ریشه «بهت» در باب «مفاعله» میتواند معنای بهتان زدن داشته باشد و از منظر واقعبینی آیا میتوان به چنین معنایی پایبند شد؟ این چند نکته را در پاسخ به این دو پرسش پیش رو میگذاریم:
الف) این گفتهها نشان میدهد که گرچه «مباهته» در معنای بهتان نیز به کار میرود، اما در رویارویی ناگهانی که مایه تحیر و دهشت و سراسیمگی طرف مقابل میشود نیز به کار رفته است. از این رو جمله «باهِتُوهم» دو احتمال دارد: ۱- بهتان زدن؛ ۲- دچار دهشت و سراسیمگی ساختن ناگهانی. گرچه فضا و سیاق جملات قبل روایت، احتمال نخست را تقویت میکند، اما فلسفه دستور که در ادامه روایت آمده، تناسب بیشتر با احتمال دوم دارد، زیرا آنچه در واقع و نوعا میتواند مانع هدف بدعتگذاران باشد این است که چنان با بدعت و انحراف آنان برخورد شود که فرصت گسترش و بازسازی آن را نداشته باشند. موید این احتمال، هم ادله حرمت بهتان و قذف حتی نسبت به غیر مسلمان است و هم ناسازگاری این معنا با فلسفه حکم و بیاعتبار شدن اهل بدعت است.
🔸۴- اين روایت بر مبنای اصولی اینجانب به عنوان #خبرواحد، در مسئله مهم عرض و حیثیت اجتماعی اشخاص که از مسائل مهم به شمار میرود، #اعتبار_ندارد، به ویژه با آن همه آیات و روایات که در تحریم بهتان و نسبت ناروا به دیگران وارد شده است. با فرض پذیرش حجیت آن نیز، افزون بر ادله فراوانی که در حرمت نسبت دادن امور غیر واقعی به دین و شریعت وجود دارد، تنها در محدوده این موضوع قابل بررسی است که شارع حکیم به شدت از تخریب چهره دین و مخدوش ساختن چارچوب شریعت منع کرده و پیامبر اسلام(ص) احتمالا یک راه مبارزه با آنان را دور ساختن مردم از گرد آنان دیده و امامان(ع) نیز مؤمنان را سخت از چنین افرادی برحذر داشتهاند.
🔸۵- نباید گمان رود اين روایت ابزاری عام و آسان برای تخریب چهره مخالفان و حتی بدعتگذاران به دست داده و میتوان آن را سلاحی برای از میان برداشتن یا تضعیف همه مخالفان فکری و اعتقادی یا سیاسی به کار بست، و از این رو فقیه بزرگ شیعه، صاحب جواهر تذکر داده که حتی #اهانت به بدعتگذار محدود به اموری است که در او وجود دارد، اما نسبت دادن امور غیر واقعی به او جایز نیست؛ از جمله به دلیل روایت معتبر حلبی که از نسبت دادن نادرست زنا به غیر مسلمان باز داشته و آن را تنها در صورت آگاهی به ارتکاب مجاز شمرده است.
🔹سیدضیاء مرتضوی
http://quranpuyan.com/yaf_postst5621_y-dyn--bhtn-zdn-bh-mkhlfn-r-mjz-krdh-st--y-Hdyth-bhtwhm-SHyH-st.aspx
@quranpuyan
#آیههاینور
✨ بسم الله الرحمن الرحیم ✨
وَإِنِّی لَغَفَّارٌ لِمَنْ تَابَ وَآمَنَ
وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَى
و يقيناً من آمرزنده كسى هستم كه توبه
كند و ايمان بياورد و كار شايسته نمايد
و به راه راست رهسپار شود.
🌱 سوره طه ، آیه ۸۲
🆔️ @quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💐👌شما هم در 📖#قرائت_روزانه یک صفحه از قرآن به همراه #ترجمه با ما همراه شوید
❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز
هر روز فایل صوتی🎧 قرائت #ترتيل يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم.
✍تاکنون سوره های :🔻
حمد-بقره-آلعمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء-حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل-قصص-عنکبوت-روم-لقمان-سجده-احزاب-سباء-فاطر-یس-صافات-ص-زمر-غافر-فصلت-شوری-زخرف-دخان-جاثیه-احقاف-محمد-فتح-حجرات-ق-ذاریات-طور-نجم-قمر-رحمن-واقعه-حدید-مجادله-حشر-ممحنه-صف-جمعه-منافقون-تغابن-طلاق-تحریم-ملک-قلم-حاقه-معارج-نوح-جن-مزمل-مدثر-قیامه-انسان-مرسلات-نباء-نازعات-عبس-تکویر-انفطار-مطففین-انشقاق
به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از #هشتگ های زیر استفاده نمایید.
۱.#سوره_مبارڪہ_حمد
۲.#سوره_مبارڪہ_بقره
۳.#سوره_مبارڪہ_آلعمران
۴.#سوره_مبارڪہ_نساء
۵.#سوره_مبارڪہ_مائده
۶.#سوره_مبارڪہ_انعام
۷.#سوره_مبارڪہ_اعراف
۸.#سوره_مبارڪہ_انفال
۹.#سوره_مبارڪہ_توبه
۱۰.#سوره_مبارڪہ_یونس
۱۱.#سوره_مبارڪہ_هود
۱۲.#سوره_مبارڪہ_یوسف
۱۳.#سوره_مبارڪہ_رعد
۱۴.#سوره_مبارڪہ_ابراهیم
۱۵.#سوره_مبارڪہ_حجر
۱۶.#سوره_مبارڪہ_نحل
۱۷.#سوره_مبارڪہ_إسراء
۱۸.#سوره_مبارڪہ_کهف
۱۹.#سوره_مبارڪہ_مریم
۲۰.#سوره_مبارڪہ_طه
۲۱.#سوره_مبارڪہ_انبیاء
۲۲.#سوره_مبارڪہ_حج
۲۳.#سوره_مبارڪہ_مومنون
۲۴.#سوره_مبارڪہ_نور
۲۵.#سوره_مبارڪہ_فرقان
۲۶.#سوره_مبارڪہ_شعراء
۲۷.#سوره_مبارڪہ_نمل
۲۸.#سوره_مبارڪہ_قصص
۲۹.#سوره_مبارڪہ_عنکبوت
۳۰.#سوره_مبارڪہ_روم
۳۱.#سوره_مبارڪہ_لقمان
۳۲.#سوره_مبارڪہ_سجده
۳۳.#سوره_مبارڪہ_احزاب
۳۴.#سوره_مبارڪہ_سباء
۳۵.#سوره_مبارڪہ_فاطر
۳۶.#سوره_مبارڪہ_یس
۳۷.#سوره_مبارڪہ_صافات
۳۸.#سوره_مبارڪہ_ص
۳۹.#سوره_مبارڪہ_زمر
۴۰.#سوره_مبارڪہ_غافر
۴۱.#سوره_مبارڪہ_فصلت
۴۲.#سوره_مبارڪہ_شوری
۴۳.#سوره_مبارڪہ_زخرف
۴۴.#سوره_مبارڪہ_دخان
۴۵.#سوره_مبارڪہ_جاثیه
۴۶.#سوره_مبارڪہ_احقاف
۴۷.#سوره_مبارڪہ_محمد
۴۸.#سوره_مبارڪہ_فتح
۴۹.#سوره_مبارڪہ_حجرات
۵۰.#سوره_مبارڪہ_ق
۵۱.#سوره_مبارڪہ_ذاریات
۵۲.#سوره_مبارڪہ_طور
۵۳.#سوره_مبارڪہ_نجم
۵۴.#سوره_مبارڪہ_قمر
۵۵.#سوره_مبارڪہ_رحمن
۵۶.#سوره_مبارڪہ_واقعه
۵۷.#سوره_مبارڪہ_حدید
۵۸.#سوره_مبارڪہ_مجادله
۵۹.#سوره_مبارڪہ_حشر
۶۰.#سوره_مبارڪہ_ممتحنه
۶۱.#سوره_مبارڪہ_صف
۶۲.#سوره_مبارڪہ_جمعه
۶۳.#سوره_مبارڪہ_منافقون
۶۴.#سوره_مبارڪہ_تغابن
۶۵.#سوره_مبارڪہ_طلاق
۶۶.#سوره_مبارڪہ_تحریم
۶۷.#سوره_مبارڪہ_ملک
۶۸.#سوره_مبارڪہ_قلم
۶۹.#سوره_مبارڪہ_حاقه
۷۰.#سوره_مبارڪہ_معارج
۷۱.#سوره_مبارڪہ_نوح
۷۲.#سوره_مبارڪہ_جن
۷۳.#سوره_مبارڪہ_مدثر
۷۴.#سوره_مبارڪہ_مزمل
۷۵.#سوره_مبارڪہ_قیامه
۷۶.#سوره_مبارڪہ_انسان
۷۷.#سوره_مبارڪہ_مرسلات
۷۸.#سوره_مبارڪہ_نباء
۷۹.#سوره_مبارڪہ_نازعات
۸۰.#سوره_مبارڪہ_عبس
۸۱.#سوره_مبارڪہ_تکویر
۸۲.#سوره_مبارڪہ_انفطار
۸۳.#سوره_مبارڪہ_مطففین
۸۴.#سوره_مبارڪہ_انشقاق
۸۵ .#سوره_مبارڪہ_بروج
۸۶ #سورهای_طارق_اعلی
۸۷ #سوره_اعلی_غاشیه.
۸۸ #سوره_فجر
۸۹ #سوره_فجر.و #بلد
۹۰. #سوره_شمس و #لیل
۹۱ #سوره_لیل و #ضحی و#شرح
۹۲. #سوره_تین و #علق
۹۳. #سوره_قدر و #بینه
۹۴. #سوره_بینه و #زلزال و #عادیات
۹۵. #سوره_عادیات_قارعه_تکاثر
۹۶ #سوره_عصر و #همزه و #فیل
✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇
📖 #سوره_قریش و #ماعون و #کوثر
را شروع خواهیم نمود.
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan