eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
679 ویدیو
608 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣9⃣ تدبر در سوره 🔹نکات تفسیری سوره نمل إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَقُصُّ عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَكْثَرَ الَّذِي هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ {76} بى‏ گمان اين قرآن بر فرزندان اسرائيل بيشتر آنچه را كه آنان در باره‏اش اختلاف دارند حكايت مى‏كند {76} وَإِنَّهُ لَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ {77} و به راستى كه آن رهنمود و رحمتى براى مؤمنان است {77} إِنَّ رَبَّكَ يَقْضِي بَيْنَهُم بِحُكْمِهِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْعَلِيمُ {78} در حقيقت پروردگار تو طبق حكم خود ميان آنان داورى مى‏كند و اوست ‏شكست‏ ناپذير دانا {78} ۱- مراد از مومنین در آیه ۷۷ کیست؟ بنی اسراییلی که به قرآن ایمان اورند یا مسلمانان ؟ یا مومنینی که در آیه ۲ توصیف شده است؟ ۲- مرجع ضمیر هم در آیه ۷۸ یقضی بینهم کیست؟بین مومنان یا بین مومنان و بنی اسراییل يا مشركان؟ ۳- غرض آیات بالا چیست؟ این آیات چه نکته ای را میخواسته به سایر مطالب سوره بیفزاید؟ پاسخ ۲ : این فراز در ادامه ایات قبل که احتجاج با مشرکان و منکران معاد و عذاب بود، در مقام تسلی دادن به پیامبر برای ادامه رسالتش نکات ظریفی بیان میکند. هرچند در سوره اسمی و سخنی از یهودیان و بنی اسراییل نیست، اما قران در اینجا مخاطبان قران را به سه دسته تقسیم کرده است یکی مومنان به قران و پیامبر که قران برایشان هدایت و رحمت است که باید همچنان قران را برایشان بخوانی. دیگری مخالفان و منکران است که هرکارکنی ایمان نمی اورند و نگران انها نباش. گروه سومی هم هستند که در جامعه پیرامون تو هستند اما هنوز مستقیما مورد خطاب و دعوت تو قرار نگرفته اند و بعدا مخاطب خواهند شدند. انها یهودیان و مسحیحیان هستند که این قران برای انها هم بسیاری از موارد اختلافشان با حق را بازگو میکند و تو باید برای انها نیر قران را تلاوت کنی. پس با توجه به این تقسیم بندی مخاطبان و از انجا که تو بر حق هستی ،لازم است که با توکل بر خدا به کار خود با قاطعیت ادامه دهی. آقای سيدكاظم فرهنگ https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♦️♦️ و : رويكرد ويژه (علیه السلام) ↩️یکی از اقدامات امام جواد(ع در راستای دستگاه خلافت عباسیان و باطل نمودن سیاست آنها در نزدیک نشان دادن امام به دستگاه خلافت و با توجه به تظاهر عباسیان به محبت علی بن ابیطالب(ع)، این بود که با نقل احادیثی از جدشان امیرالمؤمنین (ع) روح را در متن جامعه تقویت می‌نمود و مسلمانان را بر ضرورت از ستمگران و مستکبران و همدلی نداشتن با آنها و رویگردانی از آنان فرا می‌خواند. 👈از جملۀ آن احادیث اینکه: « ، و ، و آنکه به ستمگری او باشد، در گناه شریکند.» «الْعامِلُ بِالظُّلْمِ، وَالْمُعينُ لَهُ، وَالرّاضى بِهِ شُرَكاءٌ.»[ 1 ] ↩️و در حدیث دیگر به نقل از جدشان فرمود: 👈«هرکه کار زشتی را نیکو و پسندیده بخواند در آن زشتی شریک خواهد بود.»«مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبيحاً كانَ شَريكاً فيهِ.»[2] ↩️همچنین حضرت، سخن امیرالمؤمنین(ع) به ابوذر را بازگو می‌کند که می‌فرماید: «ای ابو ذرّ! تو برای خدا خشمگین شدی؛ پس امید داشته باش به آنکه خشمت برای او بود. این قوم از تو بیمناک شدند و تو از آنان بر دینت ترسیدی،... و اگر آسمانها و زمین (این دنیا با تمام وسعتش) بر بنده‌ای تنگ آید اما او ترس از خدا (صداقت) در پیش گیرد، خدای متعال از آسمان و زمین راهی برای او می‌گشاید. [به گونه‌ای باش که] چیزی جز حق با تو اُنس و خو نگیرد و چیزی جز باطل از تو گریزان و بیمناک نباشد».[3] ↩️از دیگر رهنمودهای امام جواد(ع) این بود که حقیقت و را بیان فرمود که: 👈«هرکه به گوش فرا دهد به یقین او را بندگی کرده است؛ پس اگر گوینده از سوی خدا باشد خدا را بندگی کرده و اگر از زبان ابلیس سخن بگوید، سر به راه بندگی شیطان نهاده است.»[4] 🌐با این روایت، امام جواد(علیه السلام) روشن نمود که حقیقتِ زهد و عبادت و دینداری همان وتبرّی در راه که انسان برای خدا (و نه برای کسب شهرت یا سایر منافع شخصی) با کسانی که بر ستم می‌کنند دشمنی کند و را یاری رساند حتی اگر به شخص او ظلمی نکرده باشند، و با بندگان خدا و حق پرستان دوستی ورزد حتی اگر آنها با او ارتباط و آشنایی شخصی نداشته باشند. 🎙آيت الله يوسفي غروي، مجموعۀ مصاحبه‌ها: ٨١٩- ٨٢١. ــــــــــــــــــــ 1⃣ كشف الغمة ٣: ١٤٠. 2⃣ كشف الغمة ٣: ١٤١. 3⃣ نهج البلاغة (صالح): ١٨٨/ خ١٣٠. 4⃣ الكافي ٦: ٤٣٤/ ح٢٤. 5⃣ تحف العقول: ٤٥٥. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💞حضرت امام جواد (علیه السّلام) می فرمایند : 💫 ثلاثٌ یبْلُغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ اللّه ِ تَعالی: کثْرَةُ الاْءسْتِغفارِ وَلِینُ الْجانِبِ وَ کثْرةُ الصَّدَقَةِ. وَ ثَلاثٌ مَنْ کنَّ فیهِ لَمْ ینْدَمْ: تَرْک الْعَجَلةِ وَالمْشَوَرَةِ وَالتَّوَکلِ عَلی اللّه ِ عِنْدَ الْعَزْمِ؛ 🌱 سه چيز است كه اگر در كسى باشد سبب خوشنودى خداست : 🍃 زياد استغفار كردن 🌱 همنشينى خوب 🍃زياد صدقه دادن 🌱 و سه چيز است كه هركس دارا باشد پشيمان نمى شود : 🍃پرهيز از عجله و شتاب 🌱مشورت در كارها 💞 توكل بر خدا وقتى تصميم به انجام كارى گرفت. 📚 الفصول المهمه274/275 💐💐ولادت با سعادت امام جواد الائمه(ع) مبارک باد @quranpuyan
دعای امام جواد(ع) خداوندا! اینک و در سرزمین های تو قدرت یافته تا آنجا که قسط و مساوات را از بین برده و راه های هدایت را قطع نموده و حق و صدق و راستی و خیر و نیکی را از میان برداشته و بدی ها را آشکار کرده و نور تقوا را خاموش کرده، خیر و از همه چیز رفته و و تباهی را رشد داده و را گسترش داده و از حدّ، گذرانده است. پروردگارا! به سلطنت و قدرت تو تکیه می کنیم که با عنایت و توجه تو است.  🔺🔺پروردگارا! را قطع کن 🙏🙏 و را پاره کن !  خدایا! کسانی را که از ستم بیزارند، عزیز فرما! را بمیران تا آنان که در وحشت بسر می برند، آرام گیرند و انسانهای دلسوخته به آرامش رسند و پناهجویان پناه گیرند و آواره ها سامان یابند و غنی شوند و مظلوم، عزیز و ستمگر،خوار شود و غمها برطرف شود و دشواریها گشایش یابد و و آگاهی و و آشتی فراگیر شود و تفرقه به اتحاد مبدّل شود و ایمان گسترش یابد. براستی که تو پاداش دهنده و روزی دهنده و احسان کننده ای... مهج الدعوات صفحه ۳۱۵ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 106 تا 113 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
ص96.mp3
2.2M
‏‏‏‏‏‏‏‏📖تفسیر صفحہ 96 سوره 🎙️آقاے بازرگان ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
سوره ❇️راه براي و هم باز است 💠وَ مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً أَوْ يَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ اللَّهَ يَجِدِ اللَّهَ غَفُوراً رَحِيماً «110/نساء» 🌱و هر كس بدى كند يا بر خويشتن ستم نمايد سپس از خداوند آمرزش طلبد، خداوند را آمرزنده و مهربان خواهد يافت. 👈در كنار آيه قبل كه تهديد خائن بود، اين آيه راه توبه به روى او مى‌گشايد. 🔹«سوء» در لغت، به معناى زيان رسانى به ديگران هم آمده است. پس آيه هم ظلم به مردم و هم ستم به خويش را مطرح مى‌كند. چنانكه برخى مراد از «سوء» را گناه صغيره و مراد از «ظلم به نفس» را گناهان كبيره دانسته‌اند. 🔹 انسان حقّ ندارد حتّى به خودش ظلم كند و گناه در حقيقت ظلم به خويشتن است. «يَظْلِمْ نَفْسَهُ» 🔹 راه بازگشت براى خطاكاران باز است. «يَسْتَغْفِرِ اللَّهَ» 🔹 ميان استغفار بنده و مغفرت الهى، فاصله‌اى نيست. «يَسْتَغْفِرِ اللَّهَ يَجِدِ اللَّهَ غَفُوراً» 🔹 توبه‌ى واقعى چنان شيرين است كه انسان، رحمت الهى را در درون خود احساس مى‌كند. «يَجِدِ اللَّهَ غَفُوراً رَحِيماً» 🔹 خداوند نه تنها بدى‌ها را مى‌بخشد، بلكه مهربان هم هست. «غَفُوراً رَحِيماً» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
سوره ❇️هر بدي و ، بر نفس شما اثر گذار است 💠وَ مَنْ يَكْسِبْ إِثْماً فَإِنَّما يَكْسِبُهُ عَلى‌ نَفْسِهِ وَ كانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً «111»نساء 🌱و هر كس مرتكب شود، پس در حقيقت به زيان خود مرتكب شده و خداوند دانا و حكيم است. 🔹 در آية 110 آمده بود «وَمَن يَعْمَلْ سُوءًا...» و در اين آيه آمده است «وَمَن يَكْسِبْ إِثْمًا...». اولي به عمل اشاره مي‌كند و دومي به نتيجة عمل كه در نفس آدمي نقش مي‌بندد و «كسب» مي‌گردد. انگيزة «عمل سوء»، خودخواهي و كوته فكري است كه در اصطلاح قرآني اثم ناميده مي‌شود. 🔹گناه كه تجاوز از مرز قانون الهى است، صفاى دل و تقواى روح و عدالت را از بين مى‌برد واين بزرگ‌ترين خسارت است. علاوه بر آنكه در نظام هستى و سنّت‌هاى الهى، نتيجه ظلم به مردم، دير يا زود به خود ظالم مى‌رسد. «فَإِنَّما يَكْسِبُهُ عَلى‌ نَفْسِهِ» 🔹 هر گناهى در روح و جان انسان، اثر مستقيم دارد. «يَكْسِبُهُ عَلى‌ نَفْسِهِ» 🔹 انسان در انجام گناه مجبور نيست و گناه را با اختيار واراده خود انجام مى‌دهد. «يكسب» 🔹 در بازگرداندن آثار بد گناه به گناهكار هيچ خطائى رخ نمى‌دهد و كارى‌ حكيمانه است. «عَلِيماً حَكِيماً» 📚تفاسير نور و بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣9⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۹۳-۹۱ سوره نمل إِنَّمَا أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ رَبَّ هَذِهِ الْبَلْدَةِ الَّذِي حَرَّمَهَا وَلَهُ كُلُّ شَيْءٍ وَأُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ {91} من مامورم كه تنها پروردگار اين شهر را كه آن را مقدس شمرده و هر چيزى از آن اوست پرستش كنم و مامورم كه از مسلمانان باشم {91} وَأَنْ أَتْلُوَ الْقُرْآنَ فَمَنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَمَن ضَلَّ فَقُلْ إِنَّمَا أَنَا مِنَ الْمُنذِرِينَ {92} و اينكه قرآن را بخوانم پس هر كه راه يابد تنها به سود خود راه يافته است و هر كه گمراه شود بگو من فقط از هشداردهندگانم {92} وَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ سَيُرِيكُمْ آيَاتِهِ فَتَعْرِفُونَهَا وَمَا رَبُّكَ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ {93} و بگو ستايش از آن خداست به زودى آياتش را به شما ( که این ایاتش را تکذیب کردید) نشان خواهد داد و آن را خواهيد شناخت (که ان موقع دیر است برای ایمان اوردن) و پروردگار تو از آنچه مى‏كنيد غافل نيست {93} ♻️عصاره فراز آیات ۹۳-۹۱ : بگو که من تنها خدا را عبادت میکنم و تسلیم اویم که ستایش مخصوص اوست. قران را هم برشما تلاوت میکنم تا هرکه بخواهد هدایت یابد و هر که روی برگرداند،گمراه خواهد بود. بیشترین تکرار الحمد لله در سوره نمل و زمر 3 بار در سوره قصص هم به امن بودن شهر مکه اشاره شد: أَوَلَمْ نُمَكِّن لَّهُمْ حَرَمًا آمِنًا يُجْبَى إِلَيْهِ ثَمَرَاتُ كُلِّ شَيْءٍ آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
به چه معناست؟ آيا تقيه در قران ذكر شده است؟ مفهوم درست ان چيست؟❓ 🛑قسمت اول: ✅ به معنای ابراز عقیده یا انجام دادن کاری بر نظر و است. این مسئله، یکی از مباحث اساسی در بین پیروان مذاهب اسلامی می باشد. ، تقیه را انکار نموده و آن را به «نفاق» تشبیه می‌کند 👈«تقیه» یک بحث_قرآنی است. و مستقل از مذاهب شیعه و سنی است. و در سه آیه از آیات قرآن کریم، به این مسئله و مشروعیت آن اشاره شده است: ↩️- آیه اول: 🔸خدای متعال در سوره آل‌عمران به صراحت می‌فرماید: 💫«لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْ‌ءٍ إِلاَّ أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاة؛ افراد با ایمان نبايد به جاى مؤمنان، کافران را دوست و سرپرست خود انتخاب كنند، و هر كس چنين كند، هيچ رابطه‌اى با خدا ندارد (و پيوند او بكلى از خدا گسسته مى‌شود)، مگر اينكه از آنها پبرهيزيد (و به خاطر هدف‌هاى مهم‌ترى تقيه كنيد.» 👈این آیه در حقیقت می‌فرماید که زیر بار رفتن است، مگر اینکه از روی باشد اظهار محبت به کفار حرام است، مگر از روی تقیه! یک نفر از کفار می‌ترسد، به جانش، به مالش و به آبرویش از او می‌ترسد، لذا به او می‌کند، یعنی «تقیه خوفی»؛ قرآن می‌گوید که اشکالی ندارد. یا نه، اظهار محبت می‌کند تا آنها را نرم کند برای جذب به اسلام، یعنی «تقیه مداراتی»؛ اطلاق این آیه، هر دو را شامل می‌شود. ↩️ آیه دوم : سوره نحل ايه 106 🔸 می‌فرماید:«مَنْ كَفَرَ بِاللَّهِ مِنْ بَعْدِ إيمانِهِ إِلاَّ مَنْ أُكْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإيمان؛ کسانی که بعد از ایمانشان به خدا کافر شوند (مجازات می‌شوند) بجز آنها که تحت فشار واقع شده‌اند در حالی که قلبشان با ایمان، آرام است.» 👈این آیه صراحت دارد در انسان با ایمان از روی . شما می‌گوئید که شیعیان از روی تقیه پشت سر اهل‌سنت نماز می‌خوانند، و این درست نیست! خب شما آیه قرآن را ببینید که می‌گوید اگر کسی از روی تقیه، و برای حفظ جانش، کلمه کفر را بر زبان جاری کند، ایرادی ندارد. 🔸این آیه مطلق هم هست. می‌فرماید: «مَنْ أُكْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإيمان» فرقی نمی‌کند که از چه کسی مکره بشود، هم از کفار را می‌گیرد و هم از دیگر مسلمانان را. در حقیقت این آیه یک ملاکی را به ما می‌دهد. و آن بر و... است. از هر کس که باشد فرقی نمی‌کند. مثل این است که شارع مقدس می‌گوید که شراب نخورید چون مست کننده است. این مست کردن یک ملاک است. و تمام موارد را شامل می‌شود. خمر باشد، نبیذ باشد و یا عصیر باشد، فرقی نمی‌کند. وقتی مست کنندگی آن ثابت شد، حرمتش ثابت می‌شود. ↩️ آیه سوم 🔸خداوند متعال در سوره غافر می‌فرماید: 💫«وقالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَكْتُمُ إيمانَه..؛ و مرد مؤمنی از فرعونیان که ایمان خود را پنهان می‌داشت گفت...» این آیه نیز به صراحت، مسئله کتمان ایمان، یعنی همان تقیه از ترس دیگران را مطرح کرده و مهر مشروعیت بر آن زده است." 🖥نقل از سايت ويكي فقه 💫ادامه دارد http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5628_tqyh-bh-chh-mnst--y-tqyh-dr-qrn-dhkr-shdh-st--mfhwm-drst-n-chyst.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
بسم الله الرحمن الرحیم وَ عَلَى اللهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُون و مؤمنان بايد تنها بر خدا توكل كنند. 🌸 سوره آل عمران ، آیه ۱۲۲ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 114 تا 121 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
ص97.mp3
2.56M
‏‏‏‏‏‏‏‏📖تفسیر صفحہ 97 سوره 🎙️آقاے بازرگان ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
سوره ❇️عاقبت جداكردن خود از و با او 💠وَ مَنْ يُشاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدى‌ وَ يَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ ما تَوَلَّى وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصِيراً «115/نساء» 🌱و هركس پس از آنكه هدايت برايش آشكار شد با پيامبر مخالفت كند و راهى جز راه مؤمنان را پيروى كند، او را بدان سوى كه روى كرده بگردانيم و او را به دوزخ افكنيم كه سرانجام بدى است. 🔹اين آيه درباره‌ى كسانى است كه پس از پذيرش اسلام و رسالت پيامبر، به مخالفتِ آگاهانه با دستورات ايشان مى‌پردازند و راهِ خود را از راه جماعت مسلمانان جدا مى‌كنند. 🔹«مُشاقّه رسول» يعنى خودت را يك شِقّ و رسول اكرم صلى الله عليه و آله را شِقّ ديگر قرار دهى. به كارشكنى بپردازى و دست به مخالفت آگاهانه همراه با عداوت بزنى. 🔹علم و شناخت مسئوليّت‌آور است و كيفر مخالفان پيامبر زمانى است كه حقّانيت پيامبر اكرم را فهميده باشند. وَ مَنْ يُشاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُ‌ ... نُصْلِهِ جَهَنَّمَ‌ 🔹تسليم بودن در برابر رسول خداوند واجب و مخالفت با او حرام است. «وَ مَنْ يُشاقِقِ الرَّسُولَ» 🔹تفرقه‌افكنى در صفوف مسلمانان سبب دوزخ است. يَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ‌ ... نُصْلِهِ جَهَنَّمَ‌ 🔹خداوند، كسى را بدون اتمام حجّت به دوزخ نمى‌برد. «بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدى‌» 🔹حساب افراد قاصر و مستضعف كه صداى حقّ را نمى‌شنوند، يا قدرت تشخيص ندارند، از حساب افراد آگاه ولجوج، جداست. «بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدى‌» 🔹 مقدّمات سقوط انسان، به دست خود اوست. مَنْ يُشاقِقِ الرَّسُولَ‌ ... نُصْلِهِ جَهَنَّمَ‌ 📚تفسير نور 🔹در شأن نزول آیات سابق گفتیم که بشیر بن ابیرق، پس از سرقت از مسلمانی، شخص بی گناهی را متهم ساخت و با صحنهسازی در حضور پیغمبر صلّی اللّه علیه و آله خود را تبرئه کرد ولی با نزول آیات گذشته رسوا شد، و به دنبال آن رسوایی به جای این که توبه کند، راه کفر را پیش گرفت و رسما از زمره مسلمانان خارج گردید، آیه نازل شد و ضمن اشاره به این موضوع، یک حکم کلی و عمومی را بیان ساخت. 📚تفسير نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan