eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ در قرآن و فقه ❓ آيا در قرآن واجب است؟آيه خمس كدام است؟ آیا خمس فقط مربوط به است؟ 👈 یکی از احکام مالی در اسلام است که در یک آیه از قرآن،آیه 41 سوره انفال و در میان آیات مربوط به جنگ بدر به آن پرداخته شده است. 💠وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَيْءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ إِن كُنتُمْ آمَنتُمْ بِاللّهِ وَمَا أَنزَلْنَا عَلَى عَبْدِنَا يَوْمَ الْفُرْقَانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَاللّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۴۱  انفال﴾ 🌱فولادوند: و بدانيد كه هر چيزى را به غنيمت گرفتيد يك پنجم آن براى خدا و پيامبر و براى خويشاوندان [او] و يتيمان و بينوايان و در راه‏ ماندگان است اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدايى [حق از باطل] روزى كه آن دو گروه با هم روبرو شدند نازل كرديم ايمان آورده‏ ايد و خدا بر هر چيزى تواناست 👈در تفسیر المیزان در ذیل این آیه چنین امده است: 🔷✨"كلمه (غنم ) و (غنيمت ) به معناى رسيدن به در آمد از راه تجارت و يا است، و ليكن در اين آيه بملاحظه مورد نزولش تنها با غنيمت جنگى منطبق است. 🔷✨راغب مى گويد: (غنم ) - به دو فتحه - معنايش معروف است، خداى تعالى فرموده : (و من البقر و الغنم حرمنا عليهم شحومهما) (و از گاو و گوسفند پيه آن دو را بر ايشان حرام كرديم )و (غنم ) - به ضمه حرف اول و سكون حرف دوم - به معناى رسيدن و دست يافتن به فائده است، و ليكن در هر درآمدى كه از راه جنگ و از ناحيه دشمنان و غير ايشان به دست آيد استعمال شده، و به اين معنا است آيه (و اعلموا انما غنمتم من شى ء و آيه فكلوا مما غنمتم حلالا طيبا). 🔷✨و كلمه (مغنم ) به معناى هر چيزى است كه به درآيد و جمع آن (مغانم ) مى باشد، مانند: (فعند الله مغانم كثيره) و از ظاهر آيه برمى آيد كه تشريع در آن مانند ساير تشريعات قرآنى ابدى و دائمى است، و نيز استفاده مى شود كه حكم مورد نظر آيه مربوط به هر چيزى است كه غنيمت شمرده شود، هر چند ماخوذ از كفار نباشد. 👈مانند استفاده هاى و مرواريدهايى كه با غوص از دريا گرفته مى شود و كشتى رانى و استخراج معادن و گنج، آرى، گو اينكه مورد نزول آيه غنيمت جنگى است، و ليكن مورد مخصص نيست." http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm16974findlastpost_khms-dr-qrn--y-fqT-Gnym-jngy-mshmwl-khms-st--nZrt-mtfwt-dr-shm-sdt-w-shm--mm.aspx#post16974 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan.
❇️لازمه‌ی ، است 💠‏يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا لَقِيتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (۴۵/انفال) 🌱‏ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! هرگاه با گروهی (از دشمن) روبرو شديد، ثابت‌قدم باشيد و خدا را بسيار ياد كنيد تا شما رستگار شويد. 🔷✨‏مراد از ذكر و ياد خدا در آيه، تنها ذكر زبانی نيست، بلكه توجّه درونی و ياد لطف‌ها و امدادهای و وعده‌های و ياد عزّت، عظمت و فرمان او نيز مقصود است، چنانكه امام صادق عليه السلام فرمودند: «از امور مهمّی كه خداوند بر بندگان لازم دانسته است، بسيار ياد نمودن از خداوند است، ياد الهی هنگام مواجهه با حلال‌ها و حرام‌ها كه اگر اطاعت الهی باشد بدان عمل كند و اگر معصيت خدا باشد، آن را ترك كند». ‏🔹لازمه‌ی ايمان، ثابت قدمی است. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ... فَاثْبُتُوا ‏🔹ما مأمور به ثبات قدم در جبهه‌ايم، «فَاثْبُتُوا» امّا همين پايداری را هم بايد از خدا بخواهيم. «رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَيْنا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا» ‏🔹فضای جبهه‌ی مسلمانان بايد آكنده از ياد خدا باشد و هر چه مشكلات بيشتر باشد، نياز به ياد خدا بيشتر است. «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً» ‏🔹يادی از خدا كافی نيست، بايد خدا را بسيار ياد كنيم. «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً» زيرا اگر در بحران جنگ و حوادث جبهه، ياد خدا زياد نباشد، امكان انحراف در هدف، عمل وشيوه بيشتر است. ‏🔹در جبهه، بايد ياد خدا، جايگزين ياد زن، فرزند، مال و ... شود. «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ» چنانكه امام سجاد عليه السلام در دعای مرزداران می‌فرمايد: خدايا! ياد مال و فرزندان و ... را از دل رزمندگان ببر و بهشت را جلوی چشمشان جلوه بده. ‏🔹پايداری و ياد خدا، رمز پيروزی در نبرد و رستگاری جاويد است. فَاثْبُتُوا وَ اذْكُرُوا اللَّهَ‌ ... لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‌ ‏🔹ميدان‌های نبرد وجبهه‌ها، يكی از مراكز رستگاری است. «لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣6⃣ تدبر در سوره پرسش تفسیری : منظور از ((يقين )) در آيه : ((و اعبد ربك حتى ياءتيك اليقين ))چیست؟ پاسخ ۳ : طبعا آنحضرت در روز اول دریافت وحی با روز آخر آن مساوی نبود. عالَم پیامبری هم مانند عالم انسانی رشد و تکامل دارد و اینهمه آیات حاویِ صبرکن و حرص نخور و منتظر باش – که از بس زیاد است نیازی به استشهاد نیست – دلیل آن است، بنا به نظر عادی و معقول، پیامبر (ص) نیز در استعدادش «یقین»ی نهفته بود که هنگام نزول این آیات هنوز به آن اندازه حداکثریِ خویش نرسیده بود و آیه میگوید برای اینکه به آن یقین حداکثری ظرفیت هایت برسی عبادت پیشه کن (نه اینکه مانند مدلول آیه های ۸۸ و ۹۵ و ۹۷ همین پاراگراف و آیات بسیار زیاد قبلی و بعدی) افسرده شوی که چرا مسخره ات میکنند و چرا دست و بالت تنگ است و چرا اطرافیانت فقیرند و . . . ) و برای اینکه رفع دلتنگیت بشود باید به چنان یقینی برسی که اینها در نظرت مهم نیاید و برای رسیدن به آن به عبادت (بیشتر و بهتر) بپرداز (نه اینکه آنقدر عبادت کن که مرگت فرا رسد – چنانکه المیزان گفته) از تفسیر مرحوم جمال گنجه ای https://zaya.io/cn2xb کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و . 🛑قسمت سیزدهم : و نسبت به و 🔻 و نمایی ↩️«امروز عده ای با ژست تقدس مآبی چنان تیشه به ریشه دین و انقلاب و نظام می زنند، که گویی وظیفه ای غیر از این ندارند. خطر و احمق در حوزه های علمیه کم نیست. طلاب عزیز لحظه ای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند.» 📗(صحیفه امام، ج 21، ص 278) «آن قدر که اسلام از این ضربه خورده است، از هیچ قشر دیگر نخورده است… ولی طلاب جوان باید بدانند که پرونده تفکر این گروه همچنان باز است و شیوه مقدس‌مآبی و عوض شده است… روحانیون وابسته و مقدس‌نما و تحجرگرا هم کم نبودند و نیستند در حوزه‌های علمیه 📗(صحیفه امام، ج 21، ص 280) ↩️پاسخ ایشان به انتقاد یکی از روحانیون مبنی بر آزاد سازی : "شما را نصیحت پدرانه مى کنم که سعى کنید تنها خدا را درنظر بگیرید و تحت تأثیر و واقع نشوید، چرا که اگر بنا است با اعلام و نشر حکم خدا به مقام و موقعیتمان نزد مقدس نماهاى احمق و آخوندهاى بیسواد صدمهاى بخورد، بگذار هرچه بیشتر بخورد. 🔻تشریفات حوزه های علمیه ♦️«آقایان علمای اعلام و مدرسین محترم ، توجه عمیق کنند که مبادا و توجه به ساختمان های متعدد برای مقاصد سیاسی و اجتماعی اسلام، آنان را از مسأله مهم اصلی حوزه ها ـ که اشتغال به علوم رایج اسلامی و خصوصاً فقه و مبادی آن به طریق سنتی است ـ اغفال کند... توجه کنند که حد افراط را جلوگیری کنند.» (صحیفه امام، ج 17، ص 325 ـ 326) «تشریفات حوزه های روحانیت... دارد زیاد می شود. وقتی تشریفات زیاد شد، محتوا کنار می رود. وقتی ها و ها و دم و دستگاهها زیاد شود، موجب می شود بنیه فقهی اسلام صدمه ببیند. یعنی با این بساط ها نمی شود شیخ مرتضی و صاحب جواهر تحویل جامعه داد. این موجب نگرانی است، و واقعاً نمی دانم با این وضع چه کنم! این تشریفات اسباب آن می شود که روحانیت شکست بخورد. زندگی صاحب جواهر را با زندگی روحانیون امروز که بسنجیم، خوب می فهمیم که چه ضربه ای به دست خودمان به خودمان می زنیم.» 📗(صحیفه امام، ج 19، ص 42 ـ 43 🔻غرق شدن در مادیات «اگر ما از زی متعارف روحانیت خارج بشویم و خدای نخواسته توجه به بکنیم... ممکن است... روحانیت شکست بخورد... من خوف این را دارم که مردم به واسطه امثال من به بهشت بروند... آنها برای خاطر ما و شنیدن حرف ما به بهشت بروند و ما برای خاطر این که خودمان مهذب نبودیم به جهنم [برویم!]. و آن خوف زیادی که من دارم این است که ما روبه رو بشویم با آنها، ما در جهنم باشیم، آنها در بهشت باشند و اشراف به ما پیدا کنند! و این خجالت را انسان کجا ببرد؟» (صحیفه امام، ج 18، ص 13) ↩️«♦️اگر خدای نخواسته مردم ببینند که آقایان وضع خودشان را تغییر داده اند، درست کرده اند و رفت و آمدهایشان مناسب شأن روحانیت نیست و آن چیزی را که نسبت به روحانیت در دلشان بوده است از دست بدهند، از دست دادن آن همان و از بین رفتن اسلام و جمهوری اسلامی همان.» (صحیفه امام، ج 19، ص 317) 🔻 «برادرهای من! خواهرهای من! امروز آبروی اسلام... بسته به اعمال روحانیین است، روحانیین که مربی انسانها هستند، آبروی اسلام در ایران امروز، بسته به اعمال همه است و خصوصاً روحانیون... همه مسئولید. لکن روحانیون بیشتر مسئولند. مبادا یک وقت اعمالی صادر بشود از این طایفه... [آنگاه] اشخاص مغرض گفته اند و می گویند که «ما از زیر بار دیکتاتوری رضاخان بیرون آمدیم و زیر بار واقع شدیم». آخوند دیکتاتور نیست و دیکتاتور آخوند نیست.» (صحیفه امام، ج 8، ص 258 🔻بردن آبروی اسلام ↩️«اگر خدای نخواسته روحانیونی که مدعی این هستند که نماینده امام زمان ـ الآن ـ هستند در بین مردم، اگر خدای نخواسته از یکی شان یک چیزی صادر بشود که برخلاف اسلام باشد، اینطور نیست که فقط خودش را از بین برده، این [مدعی] روحانیت را لکه دار کرده!» 📗(صحیفه امام، ج 11، ص 250 🔻 تعفن آخوندهاي فاسد «آنقدر صدمه‌ای که اسلام از یک می‌خورد از محمدرضا نمی خورد! در روایات هست که آخوند فاسد و ملّای فاسد در جهنم از بوی تعفنش اهل جهنم در عذاب هستند. در این دنیا هم از بوی بعض از آخوندهای فاسد دنیا در عذاب است. ما طرفداری از عمامه نمی‌کنیم. ما طرفداری از اسلام می‌کنیم. این اسلام پیش شما باشد معظم هستید. پیش هرکس باشد معظم است. عمل نکردن به اسلام و خیانت کردن به اسلام [از] معمم باشد بدتر است از آن کسی که غیرمعمم باشد؛ برای اینکه ضررش به اسلام بیشتر از دیگران است.» 📚صحیفه امام خمینی » جلد 10 » صفحه 279 ادامه دارد 💫 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ 🔸پس رزق را نزد خدا بجوييد 📗سوره عنكبوت، آیه ۱۷ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 46 تا 52 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
❇️ به اينكه خداوند با است، انسان را به و سوق می‌دهد 💠و اطیعوا الله و رسوله و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم واصبروا ان الله مع الصابرین 46/انفال 🌱و از خدا و رسولش اطاعت نمایید و نزاع نکنید،چون سست و مضطرب می شوید و نیرویتان تحلیل می رود و صبر کنید که هماناخدا با صابران است . 🔹از سیاق استفاده می شود که در اینجا منظور از(اطاعت )اطاعت از دستوراتی است که از جانب خدا و رسول در باره امر جهاد ودفاع از حریم دین و حوزه اسلام صادر می شود ،مثل اینکه باید اول اتمام حجت کنند و در امر جنگ متعرض زن و فرزند دشمنان نشوند و بدون اطلاع بر آنهاشبیخون نزنند... 🔹و آنگاه می فرماید: با نزاع و کشمکش در میان خود ایجاداختلاف نکنید و در نتیجه خودتان را دچار ضعف اراده مسازید و عزت و دولت و غلبه بردشمن را از دست ندهید، چون اختلاف و تفرقه ، وحدت را زایل کرده و قدرت و نیرو و شوکت شما را از بین می برد و همواره در برابر ناملایمات جنگی که ازطرف دشمن متوجه شما می شود خویشتنداری کنید و اکثرا در حال ذکر خدا و اطاعت از خدا و رسولش باشید و حوادث وسنگینی بار اطاعت شمارا از پا در نیاورد و سنگینی طاعت و لذت معصیت و عجب و تکبر، شما را گمراه نکند، چون خدا با صابران است و آنها را از ضعف و سستی حفظ می کند و صبرقویترین یاور انسان در شدائد و محکم ترین رکن در برابر سستی عزم و تحول اراده است . 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و ، از آفات قدرت در جبهه‌ی جنگ است 💠‏وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ بَطَراً وَ رِئاءَ النَّاسِ وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ اللَّهُ بِما يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ (۴۷/انفال) 🌱‏و مثل كسانی نباشيد كه از روی سرمستی و خودنمايی و غرور و ريا در برابر مردم، از خانه‌های خود (به سوی جبهه) خارج شدند و مردم را از راه خدا بازمی‌داشتند وحال آنكه خداوند، به آنچه انجام می‌دهند احاطه دارد. 👈‏در اين آيه و دو آيه‌ی قبل، عوامل موفقيّت چنين بيان شده است: ثبات قدم، ياد خدا، اطاعت از رهبری، پرهيز از اختلاف، صبر، پرهيز از غرور، ريا و دنياطلبی. ‏🔹غرور و ريا، از آفات قدرت در جبهه‌ی جنگ است. «خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ بَطَراً وَ رِئاءَ النَّاسِ» ‏🔹تفاوت اصولی جنگ‌های اسلامی و غير اسلامی در هدف است. هدف مسلمانان از جنگ، رفع فتنه است (آيه‌ی ۳۹ اين سوره)، امّا هدف ديگران، سلطه‌جويی و قدرت‌نمايی است. «بَطَراً وَ رِئاءَ النَّاسِ» ‏🔹هنگام عزيمت به جبهه، نيّت خود را خالص سازيد و به فكر خودنمايی نباشيد. «رِئاءَ النَّاسِ» (گرچه سياق آيات، به جنگ بدر مربوط می‌شود، امّا شامل منافقان كه رياكارانه و برای خودنمايی و ياشايعه‌پراكنی و تضعيف روحيه به جبهه می‌روند نيز می‌شود.) ‏🔹جبهه‌ی باطل برای بستن راه حقّ و جلوگيری از حركت معنوی و الهی جامعه، تلاش می‌كند. «وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ» ‏🔹دشمنان بدانند با همه تلاشی كه در برابر خدا می‌كنند، امّا هرگز از تحت قدرت الهی خارج نمی‌شوند. «وَ اللَّهُ بِما يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹موضوع : در اندیشه امام خمینی استاد سروش محلاتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اهمیت خواست مردم، و غیرفرمایشی  در کلام ♻برنامه ما این است كه رجوع كنیم به ، به آراي مردم.‏  ‌‏قواي انتظامي را كنار بگذاریم؛ خود مردم را، محول كنیم تنظیم انتخابات را به دست خود جوان هاي مردم.  آن كسي كه دخالت مي خواهد بكند براي و امثال ذلك، خود ملت باشد...  مردم یكي را تعیین كنند براي اینكه رئیس جمهور باشد... قهراً مردم وقتي هستند یك نفر صالح را انتخاب مي كنند و  آراي عمومي نمي شود بكند.  (بیانات امام خمینی(ره) در دیدار ایرانیان مقیم خارج؛ 10 دی57)  ♻یكي از مهمترین وظایف اولیه جمعي كه پس از سقوط شاه مسئولیت امور را به دست مي گیرند، فراهم كردن شرایط است كه  👈به هیچ وجه اعمال قدرت و از هیچ طبقه و گروهي در انتخابات نباشد.‌‏  (گفت و گو با روزنامه «اكونومیست»؛ 18 دی 57) ♻باید مردم را برای انتخابات گذاریم، و نباید کاری بکنیم که فردی بر مردم شود. بحمداللَّه مردم ما دارای رشد دینی و سیاسی مطلوب می‏باشند،    صحیفه امام، ج‏20، ص: 295  ♻شما باید کوشش کنید که این چیزی که الآن در ذهن مردم هست، که دولت را از خودشان می‏دانند و انتخابات را از می‏دانند، این از دل آنها بیرون نرود. یا انتخابات را انتخابات بدانند و از غیر بدانند.    صحیفه امام، همان، ص: 379 ♻ مثل سابق نباشد که از مرکز داده می‏شد که این باید وکیل بشود، دیگر کسی هم حقّ ندارد حرفی بزند. انتخابات دست مردم است، رئیس جمهور و نخست وزیر با آن رعیتی که در کشاورزی کار می‏کند و آن بازاری‏ای که در بازار کار می‏کند، راجع به انتخابات یک جور هستند، علی السواء هستند.   صحیفه امام، همان، ص: 283 ❇"مردم دارند فریاد می زنند آقا، ما می خواهیم، ما ‎ ‌‏می خواهیم، ما حکومت اسلام می خواهیم، ما می خواهیم،  ما می خواهیم‌‎ ‌‏یک کسی، یک حکومتی، سر کار بیاید که نباشد؛ اقلّ مطلب!  👈اقلّ مطلب اینکه این‌‎ ‌‏حکومت دزد نباشد، را نبرند در ، چیز بخرند برای خودشان و‌‎ ‌‏برای ؛ در ممالک دیگر آنقدر چیزها نخرند؛ در بانکهای خارجه نگذارند این‌‎ ‌‏مال ملت را به اسم خودشان.  ما یک همچو چیزی می خواهیم.  این ملت دارد داد می زند‌‎ ‌‏ما آزادی می خواهیم،  سخنرانی امام خميني در جمع ایرانیان مقیم خارج ،‌‏زمان: 28 مهر 1357  ‌‏مکان: پاریس، نوفل لوشاتو  ‏ ❇ "صدای مردم و فریاد مردم این است که ما نداشتیم در زمان سلطنت این ‌‏[‌‏شاه‌‏]‌‎ ‌‏و پدرش. 👈ایشان یک ملت را کرده. کسی که سلب آزادی ملت را‌‎ ‌‏کرده، نیست از برای سلطنت،  و بر فرض اینکه سلطنت این قانونی بوده، الآن دیگر‌‎ ‌‏سلطان نیست ایشان. علاوه بر این، ما همۀ اینها را فرض می کنیم که واقعیتی داشته و ایشان‌‎ ‌‏هم سلطان بودند، ایشان هم ‌‏[‌‏قانونی بودند‌‏]‌‏،  🔻الآن تمام ملت می گویند «ما نمی خواهیم»؛‌‎ ‌‏ نمی خواهند او را؛ و‌‎ ‌‏بسا این شاه به حَسَب قانون اساسی، به حَسَب رأی ملت، شاه هست؛ اگر ملت بر شاه‌‎ ‌‏ندهد، شاه نیست.  الآن ملت ما می گوید که ما نمی خواهیم این را. یک جهتش هم این‌‎ ‌‏است که سلب آزادی ما را کرده است.    سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم خارج ،‌‏زمان: 7 آبان 1357   ‌‏مکان: پاریس، نوفل لوشاتو‏ ♻ انتخابات در هیچ کس نیست،  سرنوشت خودشان دست خودشان است. و برای تأثیر سرنوشت شما ملت است.  📚 صحیفه امام، همان، ص: 367 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🤲 إلٰهِى هَذِهِ أَزِمَّةُ نَفْسِى عَقَلْتُها بِعِقَالِ مَشِيَّتِكَ، وَهٰذِهِ أَعْبَاءُ ذُنُوبِى دَرَأْتُها بِعَفْوِكَ وَرَحْمَتِكَ، وَهَذِهِ أَهْوَائِىَ الْمُضِلَّةُ وَكَلْتُها إِلَىٰ جَنَابِ لُطْفِكَ وَرَأْفَتِكَ؛ 💞خدای من، این مهار نفس من است که به پایبند مشیتت بستم و این بارهای سنگین گناهان من است که به پیشگاه گذشت و رحمتت انداختم و این هوس‌های گمراه‌کننده‌ی من است که به درگاه لطف و مهرت واگذاشتم؛ 💫دعای صباح امیرالمومنین کانال قرآن پویان ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 53 تا 61 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan