#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_275
❇️دو مثال زنده برای #مؤمن و #کافر!
💠ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً عَبْداً مَمْلُوكاً لا يَقْدِرُ عَلی شَيْءٍ وَ مَنْ رَزَقْناهُ مِنَّا رِزْقاً حَسَناً فَهُوَ يُنْفِقُ مِنْهُ سِرًّا وَ جَهْراً هَلْ يَسْتَوُونَ الْحَمْدُ لِلَّـهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ (۷۵/نحل)
🌱خداوند، برده مملوكی را مثل میزند كه بر هيچ چيز توانايی ندارد وكسی كه (آزاد است و) ما به او رزق نيكو از جانب خود دادهايم، پس او مخفيانه و آشكارا از آن رزق انفاق میكند. آيا (اين دو نفر) برابرند؟ (اگر نزد شما دو انسان توانا و ناتوان برابر نيستند، پس چگونه سنگ و چوب را با خداوند برابر میدانيد) ستايش مخصوص خداست، امّا بيشترشان نمیدانند.
🔹در تعقیب آیات گذشته که از ایمان و کفر و مؤمنان و مشرکان سخن میگفت در این آیه و آیه بعد با ذکر دو مثال زنده و روشن، حال این دو گروه را مشخص میکند:
🔹در نخستین مثال، «مشرکان» را به برده مملوکی که توانایی هیچ چیز را ندارد، و «مؤمنان» را به انسان غنی و بینیازی که از امکانات خود همگان را بهرهمند میسازد تشبیه میکند، و میگوید: «خداوند مثالی زده: برده مملوکی را که قادر بر هیچ چیز نیست»! (ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا عَبْداً مَمْلُوکاً لا یَقْدِرُ عَلی شَیْءٍ).
آری! بنده بندگان خدا بودن، نتیجهای جز اسارت و محدودیت از هر نظر نخواهد داشت.
🔹و در مقابل آن انسان با ایمانی را مثل زده، میفرماید: «و کسی که از جانب خویش به او رزق حسن (و انواع روزیها و مواهب پاکیزه) بخشیدهایم» (وَ مَنْ رَزَقْناهُ مِنَّا رِزْقاً حَسَناً).
«این انسان (آزاده با داشتن امکانات فراوان) پنهان و آشکار از آنچه در اختیار دارد انفاق میکند» (فَهُوَ یُنْفِقُ مِنْهُ سِرًّا وَ جَهْراً).
👈«آیا این دو نفر یکسانند؟!» (هَلْ یَسْتَوُونَ). مسلما نه! بنابراین «همه حمد و ستایش مخصوص خداست» (الْحَمْدُ لِلَّهِ).
خداوندی که بندهاش آزاده و پرقدرت و پربخشش است، نه از آن بتها که بندگانشان آن چنان ناتوان و محدود و بیقدرت و اسیرند! «ولی اکثر آنها (مشرکان) نمیدانند» (بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا یَعْلَمُونَ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_275
❇️تشكر از هر #نعمت، بكارگيری صحيح آن است
💠وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (۷۸/نحل)
🌱وخداوند شما را از شكم مادرانتان بيرون آورد در حالیكه هيچ چيز نمیدانستيد و برای شما گوش و چشمها ودلها قرار داد، شايد شما شكر كنيد.
🔹تولّد از مادر، به ارادهی الهی است. «اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ»
🔹ياد نقصها و كمبودها و فقدانهای گذشته، روحيّهی شكر را در انسان بارور میكند. لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً ... لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
🔹حكمت و سنّت خداوند، آن است كه هر كاری از راه وسيلهاش انجام شود.
ابزار علم، چشم و گوش و دل است. جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ ...
🔹كارآيیِ گوش قبل از چشم است. (گوش در شكم مادر هم میشنود، ولی چشم بعد از تولد تا مدّتی بسته است. شايد به همين دليل در آيه نام گوش قبل از چشم برده شده است) «جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ»
🔹تشكر از هر نعمت، بكارگيری صحيح آن است. زيرا قرآن از گروهی انتقاد میكند كه چشم دارند ولی حقايق را نمیبينند، گوش دارند ولی حاضر به شنيدن حقّ نيستند. جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ ... لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
🔹شكر واقعی نعمت چشم و گوش، تحصيل علم است: زيرا آيه ابتدا میفرمايد:
شما نمیدانستيد، من به شما چشم و گوش دادم تا شكر كنيد، يعنی علم بياموزيد. جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ ... لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣7⃣ تدبر در سوره #هود
🔹نکاتی مهم از داستان قوم عاد(هود)،لوط و مدین (شعیب)
❓هلاکت قوم لوط چگونه بوده است؟ آیا سه عذاب مختلف آمده است؟
و از آيه شريفه ((فاخذتهم الصيحة مشرقين فجعلنا عالیها سافلها و امطرنا علیهم حجاره من سجیل در سوره حجر )) بر مى آيد كه غير از خسف و غير از سنگباران شدن ، عذاب صيحه نيز بر آنان نازل شده حال وضع چگونه بوده و چرا سه جور عذاب بر آنان نازل شده با اينكه براى نابوديشان يكى از آنها كافى بوده خدا مى داند، ولى بر حسب تئورى و فرض مى توان احتمال داد كه در نزديكى آن سرزمين كوهى بلند بوده كه آتشفشان شده و در اثر انفجارش صدايى مهيب برخاسته و در اثر شدت فوران ، سنگها بر سر قريه باريدن گرفته و زلزله بسيار مهيبى رخ داده كه زمين زير و رو شده است ، و خدا داناتر است .
کم فروشی و خیانت در ترازو مصداقی از فساد در زمین است
اين جمله يعنى جمله ((و لا تعثوا فى الارض مفسدين )) نهى جديدى است از فساد در ارض يعنى از كشتن و زخمى كردن مردم و يا هر ظلم مالى و آبرويى و ناموسى ، و ليكن بعيد نيست كه از سياق استفاده شود كه اين جمله عطف تفسير باشد براى نهى سابق نه نهى جديد و بنابراين احتمال نهيى تاءكيدى خواهد بود از كم فروشى و خيانت در ترازودارى ، چون اين نيز مصداقى است از فساد در ارض
بَقِيَّت اللَّهِ خَيرٌ لَّكُمْ إِن كنتُم مُّؤْمِنِينَ وَ مَا أَنَا عَلَيْكُم بحَفِيظٍ
كلمه ((بقيه )) به معناى باقى است و مراد از آن ، سودى است كه از معامله براى فروشنده بعد از تمام شدن معامله باقى مى ماند و آن را در مصارف زندگى و در حوايجش خرج مى كند
تفسیر المیزان
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#زندگی_قرآنی
شماره 78
سوره #بقره صفحه_47
#صدقات آشکار یا پنهان ، #زداینده_برخی_گناهان شما
🔶إِن تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَإِن تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَيُكَفِّرُ عَنكُم مِّن سَيِّئَاتِكُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ (بقره:271)
اگر صدقات [=دهشهاي صادقانه] را آشكار بدهيد، چه كار خوبي است! و اگر هم آن را پنهان داريد و به نيازمندان بدهيد، البته [چنين شيوهاي] براي شما بهتر است و [موجب ميشود پارهاي] از بديهایتان را بزدايد 623 و خدا به آنچه ميكنيد بس آگاه است.
__
↩️- انفاقي را كه به دور از #رياكاري و منّتگذاري و آزار، و به معناي عامتر، صادقانه [صدقات] باشد، به هر صورت ميتوان داد؛ آشكارا در مواردي كه كاري عامالمنفعه است و موجب تشويق ديگران ميگردد. مثل تدارك مالي جهاد يا مشاركت در ايجاد بناهاي آموزشي و بهداشتي و مشابه آن. و پنهان كه البته پنهان داشتنش در مواردي كه آبروي گيرندهاي در معرض خطر باشد اولويت دارد.
💫در قرآن تأكيد شده است: «مسلماً نيكوييها بديها را ميزدايد اين يادآوري است براي بيدار دلان» [هود 114- ... إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرِينَ]؛ همچنين: «خدا بديهاي آنها را به خوبي تبديل ميكند [فرقان 70- ...فَأُولَئِكَ يُبَدِّلُ اللهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ...]. در مورد اين كه حسنات شامل چه كارهايي ميشود كه بديها را ميزدايند، بايد به آيات مربوط به تكفير سيئات مراجعه كرد.
💫تفسیر بازرگان
👈گرچه آيه در مورد كمكهاى مالى است، ولى در فرهنگ اسلام، به هر كار
خيرى صدقه گفته مىشود. حتّى اگر سنگى را از ميان راه مسلمانان كنار زديم، صدقه است.
👈بنابراين كمك به محرومان از طريق علم و آبرو و وساطت نيز صدقه مىباشد.
1⃣- انفاقِ علنى، سبب تشويق ديگران و رفع تهمت بخل از انسان و يك نوع تبليغ عملى است. «فَنِعِمَّا هِيَ»
2⃣- با اينكه صدقات و زكات، مصارف زيادى دارد، لكن نام فقرا در آيه نشانه اولويّت آنان است. «تُؤْتُوهَا الْفُقَراءَ
3⃣- شما بايد به سراغ فقرا برويد، نه آنكه آنان به سراغ شما بيايند. «تُؤْتُوهَا الْفُقَراءَ» و نفرمود: «يأتكم الفقراء»
4⃣- انفاقِ پنهانى، از ريا و خودنمايى دور و به اخلاص نزديك است و آبروى گيرنده صدقه را محفوظ نگه مىدارد. «فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ»
5⃣- كمك به فقرا، بخشى از گناهان صغيره را مىبخشد. «يُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئاتِكُمْ» «سيئات» در قرآن در برابر گناهان كبيره آمده وبه گناهان صغيره گفته مىشود.
6⃣- آنچه مهم است علم خداست، نه اطلاع و آگاهى مردم. «وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ»
📚تفسیر نور
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
✔️ پیامبر هم باید در #امور_مردم با آنان #مشورت کند و به آن احترام بگذارد.
❇در مورد #مسائل_سیاسی وقتی به قرآن مراجعه میکنیم میبینیم خداوند می فرماید:
💫 لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط؛
یعنی ما پیامبران را فرستادیم با ادله روشن و با آنان کتاب و میزان که سنجش درست و صحیح باشد قرار دادیم تا اینکه #مردم با فهم این مسائل، بتوانند خود اقامه #قسط و #عدل کنند نه اين كه انبياء اقامه قسط نمايند.
❇در آیات شورا نيز خداوند هم یکی از صفات برجسته مومنین را این دانسته است که در امور #اجتماعي خود به #مشورت می پردازند و کارها را با مشورت انجام میدهند
و همین طور به پیامبر عظیم الشأن اسلام با اینکه نیازی به مشورت نداشت دستور داده است که در مسائل مردم و اجتماعی با آنان مشورت کند و نظر آنان را مد نظر قرار دهد
و می بینیم سیره رسول خدا این چنین بود که به نظرات دیگران احترام می گذاشت و اینگونه نبود که به نظر خود عمل نماید مصادیق آن را میتوان در جنگها و از جمله جنگ احد مشاهده کرد.
❇افزون بر این مطلب ما میتوانیم از آیاتی که عنوان #ارباب را از پیامبران سلب نموده بفهمیم که خداوند نخواسته است حتی پیامبران اختیاردار انسان باشند
لذا میفرماید و لا یامرکم ان تتخذوا الملائکه و النبیین اربابا أيامركم بالکفر بعد اذ انتم مسلمون
یعنی آیا میتوان پس از اینکه به اسلام گرایش پیدا کرده اید شما را به کفر دعوت کند
یعنی اگر کسی آن را ارباب بداند کافر شده است و لذا به طور صریح يهود و نصاري را مذمت مي كند كه علما و حتی حضرت عیسی را ارباب خود دانستند و می فرماید: اتخذوا احبارهم و رهبانهم اربابا من دون الله و المسيح ابن مريم یعنی اینها #علما و كشيشان را ارباب گرفتند.
همينطور حضرت عيسي را
👈یعنی به طور صریح از حضرت عیسی نام برده می شود که نباید آن حضرت را ارباب خود بدانید و لذا در ادامه آیه می فرماید و ما امروا الا ليعبدوا الها واحدا لا اله الا هم سبحانه عما يشركون یعنی فقط یک خدا را بپرستید نه بیشتر اگر شما دیگران را بخواهید #ارباب و اختياردار خود بدانید این در واقع شرک به خداست.
📍بنابر اين گرچه بشر نیاز به #انبیا دارد برای فهم مسائل بسیاری چون مسائلی که اصلاً قابل فهم برای بشر نبوده و چه راهنمایی در جهت آگاه کردن انسانهایی که به انحراف کشیده شده اند
در عین حال اداره امور جامعه را به دست خود انسان ها می دانند و حتی پیامبر هم باید در امور مردم با آنان مشورت کنند به آن احترام بگذارد
هرگز نباید به خاطر اینکه آنها رایي غیر از رای پیغمبر داشتهاند برخوردی شود.
✍سیدابولفضل موسویان
كانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
وَمَنْ تَابَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَإِنَّهُ
يَتُوبُ إِلَى اللهِ مَتَابًا
و هر كه توبه كند و كار شايسته كند،
به شايستگى نزد خدا بازگردد.
🌹 سوره فرقان ، آیه ۷۱
کانال قرآن پویان :
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نحل آیات 80 تا 87
📄#صفحـہ_276
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan