#آیههاینور
🔹فَمَنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ
🔸پس هرکه هدایت یابد فقط به سود خود هدایت مییابد
📗سوره يونس، آیه ۱۰۸
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نور آیات 11 تا 20
📄#صفحـہ_351
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_351
❇️زير سؤال بردن آبروی مردم را ساده نگيريم!
💠إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَ تَقُولُونَ بِأَفْواهِكُمْ ما لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ وَ تَحْسَبُونَهُ هَيِّناً وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ (۱۵/نور)
🌱آنگاه كه از زبان يكديگر (تهمت را) میگرفتيد و آنچه را به آن علم نداشتيد، دهان به دهان میگفتيد واين را ساده وكوچك میپنداشتيد، در حالی كه آن نزد خدا بزرگ است.
🔷#زبان، تنها عضوی است كه در طول عمر انسان، از حرف زدن، نه درد میگيرد و نه خسته میشود. شكل و اندازهی آن كوچك، امّا جرم و گناه آن بزرگ است. چه بسيارند كافرانی كه با گفتن يك جمله (شهادت به يگانگی خداوند) مسلمان و پاك میشوند و مسلمانانی كه با گفتن كفر به خدا، يا انكار احكام دين، كافر و نجس میشوند. زبان، از يك سو میتواند با راستگويی، ذكر و دعا و نصيحت ديگران، صفا بيافريند و از سوی ديگر قادر است با نيش زدن به اين و آن، كدورت ايجاد كند. زبان، كليد عقل و چراغ علم و سادهترين و ارزانترين وسيله انتقال علوم و تجربيات است. علمای اخلاق دربارهی زبان مطالب بسياری نوشتهاند.
🔹پذيرش آنچه بر سرزبانهاست، بدون تحقيق محكوم است. «تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ»
🔹سخن بايد بر اساس علم باشد. «تَقُولُونَ بِأَفْواهِكُمْ ما لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ»
🔹زير سؤال بردن #آبروی مردم را ساده نگيريم. «وَ تَحْسَبُونَهُ هَيِّناً»
🔹نقل #تهمتها و #شايعات از گناهان كبيره است. «وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ»
🔹كوچكی يا بزرگی گناه را خداوند تعيين میكند. «عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ»
🔹همهی محاسبات انسان واقع بينانه نيست. «تَحْسَبُونَهُ هَيِّناً وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_351
❇️اشاعه #فحشاء ممنوع است
💠إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ
🌱کسانی که دوست دارند کارهای زشت در میان مؤمنان شیوع یابد، عذابی دردناک در دنیا و آخرت دارند. خدا (عواقب شوم تهمت و شایعهپراکنی را) میداند، و شما نمیدانید.
نور - ۱۹
🔷به مقتضای علم و آگاهيش از تمام جزئيات اعمال شما با خبر است، و به مقتضای حكمتش دستورات لازم را میدهد. يا به تعبير ديگر به مقتضای علمش از نيازهای شما و عوامل خير و شرتان آگاه است، و به مقتضای حكمتش دستورات و احكامش را با آن هماهنگ میسازد.
🔷باز برای محكم كاری، سخن را از شكل يك حادثه شخصی به صورت بيان يك قانون كلی و جامع تغيير داده و میگويد:" كسانی كه دوست میدارند زشتيها و گناهان قبيح در ميان افراد با ايمان اشاعه يابد عذاب دردناكی در دنيا و آخرت دارند (إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ).
🔷قابل توجه اينكه نمیگويد كسانی كه اشاعه فحشاء دهند، بلكه میگويد" دوست دارند كه چنين كاری را انجام دهند" و اين نهايت تاكيد در اين زمينه است.
🔷به تعبير ديگر مبادا تصور شود كه اين همه اصرار و تاكيد به خاطر اين بوده كه همسر پيامبر ص يا شخص ديگری در پايه او، متهم شده است، بلكه در مورد هر كس و هر فرد با ايمان چنين برنامهای پيش آيد تمام آن تاكيدات و اصرارها در مورد او صادق است، چرا كه جنبه شخصی و خصوصی ندارد، هر چند ممكن است بر حسب موارد جنبههای ديگری بر آن افزوده شود.
🔷ضمنا بايد توجه داشت كه" اشاعه فحشاء" منحصر به اين نيست كه انسان تهمت و دروغ بی اساسی را در مورد زن و مرد با ايمانی نشر دهد، و آنها را به عمل منافی عفت متهم سازد، اين يكی از مصاديق آن است، اما منحصر به آن نيست، اين تعبير مفهوم وسيعی دارد كه هر گونه نشر فساد و اشاعه زشتيها و قبائح و كمك به توسعه آن را شامل میشود.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣2⃣ تدبر در سوره #قدر
🔹نكات تفسيری سوره قدر از تفسیر آیت الله جوادی آملی
بخش اول
ذات اقدس الهی در جریان لیله قدر خیلی با اهتمام سخن گفته است و برای او حرمت نهاد و حرمت مستمر. در جریان قرآن کریم فرمود: ﴿إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةِ الْقَدْرِ﴾، نام مبارک قرآن را نبرد خدا تعظیم کرد و برای اینکه شهرت او و عظمت او و جلال و جمال او همچنان محفوظ بود و هست و لازم نبود که نام قرآن برده بشود که بفرماید «إنا انزلنا القرآن فی لیلة القدر» که از آن به ضمیر یاد کرده است چون معهود بود و مشهور بود، این نکته اول و فرمود منشأ انزال آن هم آن مقام کبریایی خدای سبحان است که با «متکلم مع الغیر» یاد کرده است ﴿إِنَّا﴾ نفرمود «أنا»
در سوره مبارکه «دخان» دارد که ﴿فِیهَا یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ﴾. این لیله را به مبارک بودن وصف کرده است در این سوره وصفی برای این لیله نیاورد لکن به وجود مبارک پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: ﴿وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ﴾، یعنی وصف او قابل بازگو کردن نیست، اکتناه وصف او میسور کسی نیست این شرط بسیار بابرکت و عظمت است. پس گاهی به این صورت ذکر میکند که ﴿فِیهَا یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ﴾ هر امر متقن و محکمی اینجا گشوده میشود هر متنی اینجا شرح میشود هر رتقی اینجا فتق میشود که ﴿فِیهَا یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ﴾ متنها گشوده میشود نه تنها درباره قرآن، درباره غیر قرآن هم این چنین است و چون لیله قدر شب تقدیر و اندازهگیری است، درباره قرآن هم به این صورت تنظیم میشود که امسال که مثلاً فلان سال است چند آیه چند سوره، هر سوره مشتمل بر چند آیه باشد اینها در لیله قدر تنظیم میشود که امسال چند سوره نازل میشود و باید بشود و این سور چند آیه باید داشته باشند و مانند آن چون تنها مسئله کیل و رزق ظاهری معیار نیست،
اینکه فرمود: ﴿تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ﴾ معلوم میشود که رهآوردی دارند مقدرات را دارند میخواهند به کسی بدهند و آن شخص ولیّ آن عصر و امام آن زمان(علیه آلاف التحیة و الثناء) است. لذا مرحوم کلینی طبق روایاتی دارد که ائمه(علیهم السلام) فرمودند با دیگران به آیه سوره «قدر» استدلال کنید که این لیله قدر که فرشتهها میآیند مقدرات را میآورند به چه کسی میدهند؟ پس «لکلّ عصر امام»
به هر تقدیر این در هر سال یک شب هست و این شب این چنین است و این نه برای آن است که احترام به سالگرد نزول قرآن کریم باشد، بلکه او عطری آورد که بوی آن هر سال «إلی یوم القیامة» در لیله قدر به مشام میرسد. دو مطلب است: یک وقت یک یادبودی است سالگردی است و مانند آن از این قبیل نیست. غرض آن است که این ﴿لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴾ معنایش این نیست که آن سالی که قرآن نازل شد لیله قدر آن سال محترم بود و ﴿خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴾ بود بقیه به عنوان سالگرد است نخیر! آن قدر جمال و جلال قرآن اثرگذار بود که در هر سال لیله قدر آن سال مثل زمان نزول قرآن کریم با جمال و جلال و شکوه خواهد بود این شب است که این «إلی یوم القیامة»، این لیله قدر را گرانقدر نگه داشت عظمت این شب این است.
بنابراین این عظمت و جلالی که در این سوره برای لیله قدر شد در آن شب تمام برنامهها حکیمانه تقدیر میشود، یک؛ و آیات و سوری که تا سال بعد نازل میشود حکیمانه بیان میشود، دو؛ مسئولش هم خود ذات اقدس الهی است، سه؛ مدیران و مدبّرانی که مسئولان اجراییاند فرشتگاناند با روح که از برجستهترین فرشتههاست اینها مسئول اجرای این کار هستند و در صدر و ساقه هم به اذن پروردگار تجلی دارند آنها هم تجلی دارند، نه اینکه آنها تجافی داشته باشند آنها در عین حال که در مقام خودشان هستند ﴿مُطَاعٍ ثَمَّ أَمِینٍ﴾[14] با حفظ همان مقام نازل میشوند ﴿بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ﴾.
بنابراین این از برجستهترین سورههایی است که عظمت قرآن را عظمت لیله قدر را و شایستگی جامعه بشری قرآنی را برای رقیّ و بالا آمدن اعلام میدارد. وقتی درهای رحمت باز بود و ذات اقدس الهی تقدیر کرد و تقدیر میکند و وسیله تقدیر را هم مشخص کرده است دلیلی بر واماندگی و مانند آن ندارد.
ادامه دارد...
https://zaya.io/ajztn
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛