eitaa logo
قران پویان
467 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5976296608399104053
1.88M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و در اجرای ممنوع! 💠الزَّانِيَةُ وَ الزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ وَ لا تَأْخُذْكُمْ بِهِما رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّـهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّـهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ لْيَشْهَدْ عَذابَهُما طائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ (۲/نور) 📚‏هر يك از زن و مرد زناكار را صد تازيانه بزنيد. و اگر به خدا و روز قيامت ايمان داريد، در اجرای حكم خدا نسبت به آن دو گرفتار دلسوزی نشويد و هنگام كيفر آن دو، گروهی از مؤمنان حاضر و ناظر باشند. 🔹‏بدون شك مسائل انسانی و عاطفی ايجاب می‌كند كه حد اكثر كوشش‌ به عمل آيد كه هيچ فرد بيگناهی گرفتار كيفر نگردد، و نيز تا آنجا كه احكام الهی اجازه عفو و گذشت را می‌دهد عفو و گذشت شود، ولی بعد از ثبوت جرم و مسلم شدن حد بايد قاطعيت به خرج داد و از احساسات كاذب و عواطف دروغين كه برای نظام جامعه زيانبخش است بپرهيزند. 🔹‏مخصوصا در آيه مورد بحث تعبير به" فِي دِينِ اللَّـهِ‌" شده، يعنی هنگامی كه حكم، حكم خدا است كسی نمی‌تواند بر خداوند رحمان و رحيم پيشی گيرد. 🔹‏در اينجا از غلبه احساسات محبت آميز نهی شده، زيرا اكثريت مردم دارای چنين حالتی هستند و احتمال غلبه احساسات محبت آميز بر آنها بيشتر است، ولی نمی‌توان انكار كرد كه اقليتی وجود دارند كه طرفدار خشونت بيشتری می‌باشند، اين گروه نيز- همانگونه كه سابقا اشاره كرديم- از مسير حكم الهی منحرفند و بايد احساسات خود را كنترل كنند، و بر خداوند پيشی نگيرند كه آن نيز مجازات شديد دارد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️شرط مهم قبولی 💠إِلاَّ الَّذِينَ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ أَصْلَحُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (۵/نور) 🌱‏مگر كسانی كه پس از آن (تهمت زدن) توبه كنند و در مقام اصلاح (و جبران) برآيند، كه قطعاً خداوند آمرزنده و مهربان است. 🔹بارها گفته‌ايم توبه تنها استغفار يا ندامت از گذشته، و حتی تصميم نسبت به ترك در آينده نيست، بلكه علاوه بر همه اينها شخص گنهكار بايد در مقام جبران بر آيد. 🔹‏اگر واقعا حيثيت زن يا مرد پاكدامن را لكه‌دار ساخته برای قبولی توبه خود بايد سخنان خويش را در برابر تمام كسانی كه اين تهمت را از او شنيده‌اند تكذيب كنند و به اصطلاح اعاده حيثيت نمايند. 🔹‏جمله" وَ أَصْلَحُوا" بعد از ذكر جمله" تابوا" اشاره به همين حقيقت است، كه بايد اين گونه اشخاص از گناه خود توبه كنند و در مقام اصلاح فسادی كه مرتكب شده‌اند بر آيند. 🔹‏اين صحيح نيست كه يك نفر در ملاء عام (يا از طريق مطبوعات و وسائل ارتباط جمعی) ديگری را به دروغ متهم كند و بعد در خانه خلوت استغفار نموده از پيشگاه خدا تقاضای عفو نمايد، هرگز خداوند چنين توبه‌ای را قبول نخواهد كرد. ‏لذا در چند حديث از پيشوايان اسلام نقل شده در جواب اين سؤال كه" آيا آنها كه تهمت ناموسی می‌زنند بعد از اجرای حد شرعی و بعد از توبه، شهادتشان قبول می‌شود يا نه؟ فرمودند:" آری" و هنگامی كه سؤال كردند توبه او چگونه است فرمودند: نزد امام (يا قاضی) می‌آيد و می‌گويد:" من به فلان كس تهمت زدم و از آنچه گفته‌ام توبه می‌كنم". 🔹در دين الهی، حتّی گنهكاران به بن بست نمی‌رسند. «إِلَّا الَّذِينَ تابُوا» ‏🔹توبه، بايد با اصلاح و جبران اشتباه و عمل نيك همراه باشد. تابُوا ... وَ أَصْلَحُوا 📚تفاسیر نمونه و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣2⃣ تدبر در سوره ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ؟ اگر مخاطب این آیه شخص رسول اکرم «ص» باشد ظاهر این است که استفهام «ما ادراک» براى تعظیم و بزرگداشت، لیلة القدر است، زیرا کسى که قرآن به قلبش نازل شده و روحش محل لیلة القدر بوده، نباید حقیقت آن برایش مجهول باشد. و اگر مخاطب هر شخص قابل خطاب باشد، استفهام انکارى و مشعر بر مجهول بودن لیلة القدر براى مخاطبین است، زیرا حقیقت آن برتر از ادراک عموم میباشد. از لغت قدر که مصدر یا اسم مصدر و معناى اصلى آن به اندازه در آوردن یا اندازه است، همین قدر معلوم میشود که در آن شب حدود و مقدراتى مشخص و مقدر گردیده. و چون ظروف زمان و مکان خود هیچ عنوان مشخصى جز از جهت رابطه با حوادث انسانى یا طبیعى ندارند، لیلة القدر باید راجع و مربوط به یک حادثه روحى و انسانى باشد. شاید بر خلاف آنکه ظرف پیش از مظروف وجود دارد، لیلة- القدر با نزول قرآن، همان در ظرف قلب پیمبر اکرم «ص»، پدید آمده است. ولى ظاهر آیه که از نزول قرآن در شب قدر خبر میدهد و همچنین صریح بعضى از روایات ما همین است که پیش از نزول قرآن لیلة القدرى بوده، هم چنان که پیش از نزول قرآن ماه رمضان بوده است: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ». و نیز بعد از نزول قرآن و براى همیشه خواهد بود. و یکى از ادله محکمى که در روایات ما براى وجوب بودن امام و حجت در هر زمان آمده همین بقاء لیلة القدر است، زیرا تقدیر و تفسیر امور در لیلة القدر باید به امام نازل شود و در زمینه روحى او تحقق یابد. در ابواب وجوب حجت اصول کافى روایاتى از ائمه طاهرین علیهم السلام نقل شده که مبین وجود و بقاء لیلة القدر از آغاز بعثت پیمبران تا آخر دنیا است. 📚پرتوی از قرآن https://zaya.io/ajztn کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 145 سوره صفحه_63 ⭕️ و و اقوام در اثر و 🔸يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَتَسْوَدُّ وُجُوهٌ فَأَمَّا الَّذِينَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ أَكَفَرْتُم بَعْدَ إِيمَانِكُمْ فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ تَكْفُرُونَ ال عمران/106 🌱روزي كه روي‌هايي [به خاطر رويكرد به وحدت در اختلافات] سپيد، و رويي‌هايي [به خاطر رويكرد به تفرقه و اختلاف] سيه گردد. اما كساني كه سيه‌روي شده‌اند، [شايسته اين نداي غيبي‌اند كه] آيا پس از ايمانتان [با دامن زدن مشركانه به اختلافات] كافر شديد؟ پس بچشيد عذاب را به خاطر آنچه پيوسته كفر مي‌ورزيديد. 💫به دنبال هشداری که در آیات سابق در باره و و بازگشت به آثار دوران و داده شد در این آیه و آیه بعد به نتایج نهایی آن اشاره می‌کند که چگونه کفر موجب رو سیاهی و اسلام، و ایمان موجب رو سفیدی است. 👈 منظور از وجوه در اين آيه، چهره‌ها، سران، رهبران و شخصيت‌هاي حق «وجيه المله» يا باطلي است كه مردمان را به وحدت و همدلي، يا تفرقه و اختلاف سوق مي‌دهند. هرچند توده‌هاي عادي مردم نيز در اين جهت‌گيري‌ها و تخاصمات اجتماعي نقش دارند، ولي سهم پيشوايان جامعه [وُجُوهٌ] قابل مقايسه با نقش آنان نيست. 💫 اين پس از ، كه در آيات 86 و 90 نيز آمده است، دربارة عالمان بي‌عمل بني‌اسرائيل است كه به رغم آشنايي با ايمان و انبياء الهي، به خاطر منافع طبقاتي و تعصّبات مذهبي از پذيرش اسلام و نبوّت پيامبر امتناع مي‌ورزيدند. 💫در شانزده مرتبه كفرِ بعد از ايمان، دوبار كفرِ بعد از اسلام، سه‌بار گوساله پرستى بعد از خداپرستى، وبيست وهفت مرتبه انكار بعد از علم وبيّنه، مطرح شده كه همه‌ى اين موارد نشان‌دهنده خطر ارتداد براى همه ما، وهشدارى جدّى است 💫آن «يوم» و اين «عذاب» البته ناظر به است، اما مگر حساب دنيا از آخرت به كلي جداست و اين اشارات منحصر به عالمي ديگر است!؟ مگر تجربيات تاريخي بشر چهره‌ها و ملت‌هايي را نشان نمي‌دهد كه با وحدت كلمه و اتحاد در نظر و عمل درخشيدند و نيز چهره‌ها و ملت‌هايي كه به راه تفرقه و اختلاف رفته و با روسياهي در تاريكي تاريخ گُم گشتند؟ چرا از اين تصاوير زنده و گويا و تابلوهاي نصب شده در تاريخ عبرت نگيريم و فراز و فرود و صعود و سقوط تمدّن‌ها را در غروب تمدّن اسلامي، از اوج علم و هنر، و طلوع تمدّن غربي از قعر قرون وسطاي مسيحي، با محك وحدت و تفرقه مورد تأمل قرار ندهيم؟ 📚تفاسير بازرگان ، نور و نمونه ┄═❁🍃❈ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
❌هشدار: رو به گسترش است. در هرجا مذموم و ناپسند است، ولی آنجا که به دروغ، رنگ دین زده شود، آن قطعا بیشتر است. ✔️اگرچه اقامهٔ شعائر الهی و برپایی مجالس مذهبی اختصاص به زمان خاصی ندارد و سیرهٔ همیشگی عاشقان قرآن و عترت است، اما قطعا تشکیل اهمیت این محافل در یادبود سوگ و سرور آل الله ( علیهم السلام ) مؤکد است. ✔️ تعدادی از ها یی که اکنون مطرح است مستند محکم دارد و یا حداقل در برخی از روایات و کتب قدما به نحوی و لو در حد احتمال عنوان شده اند ، این گونه مناسبت ها از بحث من خارج است 🔻ولی بعضی از به اصطلاح مناسبت ها به هیچ وجه مدرکی و لو در حد یک قول ضعیف از مورخان قابل قبول ندارد و فقط توسط کمپانی و کارگاه جعل شده است، و عجیب این است که گاهی گروهی پس از جعل دنبال هم هستند ✔️به عنوان نمونه «آن چه در صفحهٔ ۱۹۰ از کتاب تألیف آمده و نیز در تهران به ترویج آن پرداخته مبنی بر اینکه روز دهم رجب سالروز میلاد حضرت (سلام الله علیه) است هیچ ‌مستندی ندارد، چنانکه بودن آن شهید مظلوم نیز مدرک معتبری ندارد، و نمی تواند مبنای محاسبه برای به دست آوردن تاریخ تولد قرار گیرد. 🔻« در هرجا و توسط هر شخصی عقلا و شرعا مذموم و ناپسند است، ولی آنجا که به دروغ رنگ و لعاب آیین زده شود زشتی و حرمت آن قطعا بیشتر خواهد بود . های آئینی نیز رو به گسترش است. ♦حقیر تکلیف خودم را در این زمینه انجام داده و خواهم داد و همه هزینه آن را هم می پردازم، بنده که همواره مدافع سرسخت شعائر دینی بوده ام به صراحت عرض می کنم که مشخص کردن روزهایی به عنوان: 🥀رحلت حضرت ام کلثوم(سلام الله علیها) رحلت بانو (سلام الله علیها) تولد و رحلت حضرت (سلام الله علیها) رحلت بانو رباب(سلام الله علیها) تولد حضرت رقیه(سلام الله علیها) و…. 🔻هیچ مدرک ندارد. 🎙استاد محمد عندلیب همدانی برگرفته از سايت انديشه ما کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹فَمَنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ 🔸پس هرکه هدایت یابد فقط به سود خود هدایت می‌یابد 📗سوره يونس، آیه ۱۰۸ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 11 تا 20 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
1_1265422238.mp3
1.83M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
‏ ❇️زير سؤال بردن آبروی مردم را ساده نگيريم! 💠‏إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَ تَقُولُونَ بِأَفْواهِكُمْ ما لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ وَ تَحْسَبُونَهُ هَيِّناً وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ (۱۵/نور) 🌱‏آنگاه كه از زبان يكديگر (تهمت را) می‌گرفتيد و آنچه را به آن علم نداشتيد، دهان به دهان می‌گفتيد واين را ساده وكوچك می‌پنداشتيد، در حالی كه آن نزد خدا بزرگ است. 🔷#‏زبان، تنها عضوی است كه در طول عمر انسان، از حرف زدن، نه درد می‌گيرد و نه خسته می‌شود. شكل و اندازه‌ی آن كوچك، امّا جرم و گناه آن بزرگ است. چه بسيارند كافرانی كه با گفتن يك جمله (شهادت به يگانگی خداوند) مسلمان و پاك می‌شوند و مسلمانانی كه با گفتن كفر به خدا، يا انكار احكام دين، كافر و نجس می‌شوند. زبان، از يك سو می‌تواند با راستگويی، ذكر و دعا و نصيحت ديگران، صفا بيافريند و از سوی ديگر قادر است با نيش زدن به اين و آن، كدورت ايجاد كند. زبان، كليد عقل و چراغ علم و ساده‌ترين و ارزان‌ترين وسيله انتقال علوم و تجربيات است. علمای اخلاق درباره‌ی زبان مطالب بسياری نوشته‌اند. ‏🔹پذيرش آنچه بر سرزبان‌هاست، بدون تحقيق محكوم است. «تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ» ‏🔹سخن بايد بر اساس علم باشد. «تَقُولُونَ بِأَفْواهِكُمْ ما لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ» ‏🔹زير سؤال بردن مردم را ساده نگيريم. «وَ تَحْسَبُونَهُ هَيِّناً» ‏🔹نقل و از گناهان كبيره است. «وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ» ‏🔹كوچكی يا بزرگی گناه را خداوند تعيين می‌كند. «عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ» ‏🔹همه‌ی محاسبات انسان واقع بينانه نيست. «تَحْسَبُونَهُ هَيِّناً وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️اشاعه ممنوع است‌ 💠إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ 🌱کسانی که دوست دارند کارهای زشت در میان مؤمنان شیوع یابد، عذابی دردناک در دنیا و آخرت دارند. خدا (عواقب شوم تهمت و شایعه‌پراکنی را) می‌داند، و شما نمی‌دانید. نور - ۱۹ 🔷به مقتضای علم و آگاهيش از تمام جزئيات اعمال شما با خبر است، و به مقتضای حكمتش دستورات لازم را می‌دهد. يا به تعبير ديگر به مقتضای علمش از نيازهای شما و عوامل خير و شرتان آگاه است، و به مقتضای حكمتش دستورات و احكامش را با آن هماهنگ می‌سازد. ‏ 🔷باز برای محكم كاری، سخن را از شكل يك حادثه شخصی به صورت بيان يك قانون كلی و جامع تغيير داده و می‌گويد:" كسانی كه دوست می‌دارند زشتيها و گناهان قبيح در ميان افراد با ايمان اشاعه يابد عذاب دردناكی در دنيا و آخرت دارند (إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ). 🔷‏قابل توجه اينكه نمی‌گويد كسانی كه اشاعه فحشاء دهند، بلكه می‌گويد" دوست دارند كه چنين كاری را انجام دهند" و اين نهايت تاكيد در اين زمينه است. 🔷‏به تعبير ديگر مبادا تصور شود كه اين همه اصرار و تاكيد به خاطر اين بوده كه همسر پيامبر ص يا شخص ديگری در پايه او، متهم شده است، بلكه در مورد هر كس و هر فرد با ايمان چنين برنامه‌ای پيش آيد تمام آن تاكيدات و اصرارها در مورد او صادق است، چرا كه جنبه شخصی و خصوصی ندارد، هر چند ممكن است بر حسب موارد جنبه‌های ديگری بر آن افزوده شود. 🔷‏ضمنا بايد توجه داشت كه" اشاعه فحشاء" منحصر به اين نيست كه انسان تهمت و دروغ بی اساسی را در مورد زن و مرد با ايمانی نشر دهد، و آنها را به عمل منافی عفت متهم سازد، اين يكی از مصاديق آن است، اما منحصر به آن نيست، اين تعبير مفهوم وسيعی دارد كه هر گونه نشر فساد و اشاعه زشتيها و قبائح و كمك به توسعه آن را شامل می‌شود. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹نكات تفسيری سوره قدر از تفسیر آیت الله جوادی آملی بخش اول ذات اقدس الهی در جریان لیله قدر خیلی با اهتمام سخن گفته است و برای او حرمت نهاد و حرمت مستمر. در جریان قرآن کریم فرمود: ﴿إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی‌ لَیْلَةِ الْقَدْرِ﴾، نام مبارک قرآن را نبرد خدا تعظیم کرد و برای اینکه شهرت او و عظمت او و جلال و جمال او همچنان محفوظ بود و هست و لازم نبود که نام قرآن برده بشود که بفرماید «إنا انزلنا القرآن فی لیلة القدر» که از آن به ضمیر یاد کرده است چون معهود بود و مشهور بود، این نکته اول و فرمود منشأ انزال آن هم آن مقام کبریایی خدای سبحان است که با «متکلم مع الغیر» یاد کرده است ﴿إِنَّا﴾ نفرمود «أنا» در سوره مبارکه «دخان» دارد که ﴿فِیهَا یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ﴾. این لیله را به مبارک بودن وصف کرده است در این سوره وصفی برای این لیله نیاورد لکن به وجود مبارک پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: ﴿وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ﴾، یعنی وصف او قابل بازگو کردن نیست، اکتناه وصف او میسور کسی نیست این شرط بسیار بابرکت و عظمت است. پس گاهی به این صورت ذکر می‌کند که ﴿فِیهَا یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ﴾ هر امر متقن و محکمی اینجا گشوده می‌شود هر متنی اینجا شرح می‌شود هر رتقی اینجا فتق می‌شود که ﴿فِیهَا یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ﴾ متن‌ها گشوده می‌شود نه تنها درباره قرآن، درباره غیر قرآن هم این چنین است و چون لیله قدر شب تقدیر و اندازه‌گیری است، درباره قرآن هم به این صورت تنظیم می‌شود که امسال که مثلاً فلان سال است چند آیه چند سوره، هر سوره مشتمل بر چند آیه باشد اینها در لیله قدر تنظیم می‌شود که امسال چند سوره نازل می‌شود و باید بشود و این سور چند آیه باید داشته باشند و مانند آن چون تنها مسئله کیل و رزق ظاهری معیار نیست، اینکه فرمود: ﴿تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ﴾ معلوم می‌شود که رهآوردی دارند مقدرات را دارند می‌خواهند به کسی بدهند و آن شخص ولیّ آن عصر و امام آن زمان(علیه آلاف التحیة و الثناء) است. لذا مرحوم کلینی طبق روایاتی دارد که ائمه(علیهم السلام) فرمودند با دیگران به آیه سوره «قدر» استدلال کنید که این لیله قدر که فرشته‌ها می‌آیند مقدرات را می‌آورند به چه کسی می‌دهند؟ پس «لکلّ عصر امام» به هر تقدیر این در هر سال یک شب هست و این شب این چنین است و این نه برای آن است که احترام به سالگرد نزول قرآن کریم باشد، بلکه او عطری آورد که بوی آن هر سال «إلی یوم القیامة» در لیله قدر به مشام می‌رسد. دو مطلب است: یک وقت یک یادبودی است سالگردی است و مانند آن از این قبیل نیست. غرض آن است که این ﴿لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴾ معنایش این نیست که آن سالی که قرآن نازل شد لیله قدر آن سال محترم بود و ﴿خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴾ بود بقیه به عنوان سالگرد است نخیر! آن قدر جمال و جلال قرآن اثرگذار بود که در هر سال لیله قدر آن سال مثل زمان نزول قرآن کریم با جمال و جلال و شکوه خواهد بود این شب است که این «إلی یوم القیامة»، این لیله قدر را گرانقدر نگه داشت عظمت این شب این است. بنابراین این عظمت و جلالی که در این سوره برای لیله قدر شد در آن شب تمام برنامه‌ها حکیمانه تقدیر می‌شود، یک؛ و آیات و سوری که تا سال بعد نازل می‌شود حکیمانه بیان می‌شود، دو؛ مسئولش هم خود ذات اقدس الهی است، سه؛ مدیران و مدبّرانی که مسئولان اجرایی‌اند فرشتگان‌اند با روح که از برجسته‌ترین فرشته‌هاست اینها مسئول اجرای این کار هستند و در صدر و ساقه هم به اذن پروردگار تجلی دارند آنها هم تجلی دارند، نه اینکه آنها تجافی داشته باشند آنها در عین حال که در مقام خودشان هستند ﴿مُطَاعٍ ثَمَّ أَمِینٍ﴾[14] با حفظ همان مقام نازل می‌شوند ﴿بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ﴾. بنابراین این از برجسته‌ترین سوره‌هایی است که عظمت قرآن را عظمت لیله قدر را و شایستگی جامعه بشری قرآنی را برای رقیّ و بالا آمدن اعلام می‌دارد. وقتی درهای رحمت باز بود و ذات اقدس الهی تقدیر کرد و تقدیر می‌کند و وسیله تقدیر را هم مشخص کرده است دلیلی بر واماندگی و مانند آن ندارد. ادامه دارد... https://zaya.io/ajztn کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 146 سوره صفحه_63 👌 ها بايد در زنده باشد. 🔶 وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ‌ «104» ال عمران و از ميان شما بايد گروهى باشند كه (ديگران را) به خير دعوت نمايند و امر به معروف ونهى از منكر كنند و آنها همان رستگارانند. 🔶(آیه 104)- دعوت به حق و مبارزه با ! در این آیه دستور داده شده که: «همواره در میان شما مسلمانان باید امتی باشند که این دو وظیفه بزرگ اجتماعی را انجام دهند: مردم را به نیکیها دعوت کنند، و از بدیها باز دارند» (وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ). 👈و در پایان آیه تصریح می‌کند که فلاح و رستگاری تنها از این راه ممکن است «و آنها همان رستگارانند» (وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ). 🌹پیامبر گرامی اسلام صلّی اللّه علیه و آله در ضمن یک مثال جالب، منطقی بودن وظیفه و را مجسم ساخته و حق نظارت فرد بر را یک حق طبیعی که ناشی از پیوند سرنوشتهاست، بر شمرده و می‌فرماید: ⛏🛳 «یک فرد ، در میان مردم همانند کسی است که با جمعی سوار کشتی شود، و هنگامی که در وسط دریا قرار گیرد تبری برداشته و به کردن موضعی که در آن نشسته است بپردازد، و هر گاه به او اعتراض کنند، در جواب بگوید من در سهم خود تصرف می‌کنم!❗️❗️ اگر دیگران او را از این عمل خطرناک باز ندارند؟ طولی نمی‌کشد که آب دریا به داخل نفوذ کرده و یکباره همگی در دریا می‌شوند».. 📚تفسير نمونه 💫زیست قرآنی ┄═❁🍃❈ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️ و همیشه گرفتار بوده اند! که افزاینده ها باشد مصداقِ روشن تندروی است ما وقتی به تاریخ اهل بیت (ع) نظر میکنیم میبینیم همیشه “تندروها” بشریت و دین را به زحمت انداخته اند و هیچ وقت به و شناخته نشدند! 👈در زمان پیامبر رحمت در مورد که آیه “انا فتحنا لک فتحا مبینا” پشتوانه آن است ، اعتراض کردند!(بحار،ج۲۰ص۳۵۰) در دوران دیگر ؛ از امیرالمومنین (ع)‌ درباره جریان “سقیفه” می پرسیدند و آنحضرت از پاسخ سرباز میزد تا اذهان از توجه “معاویه” غفلت نکند. (خطبه ۱۶۲) در سالهای بعد،تندروی و وقاحت را به کمال رساندند و بجهت صلح پر ارزش امام حسن (ع)، به آن مظهر هدایت میگفتند: «مذل المومنین!».(مقاتل الطالبین، ص۶۶) جداً تندروها هیچ وقت “فرصت شناسی” را درک نکردند و یا نخواستند که درک کنند! این سِنخ موضع گیری هاست که امام علی (ع) میفرماید: «روزگار مرا به خنده وا داشته بعد از گریه ها..».(خطبه ۱۶۲) راه روشن است و آن بازگشت به “ و ” است. این جمله امام خمینی را باید در تمام نهادها نصب العین قرار گیرد که فرمود: «کراراً گفتم و باز تکرار می‌کنم،… قابل قبول نیست که به اسم و انقلابی بودن به کسی شود». (صحیفه، ج۱۷ص۱۴۲) ❌ذره ای ظلم و تعدی به حقوق هر انسانی، بدون حساب و کتاب نخواهد بود، 💫 امام صادق (ع) فرمود: «خداوند به یکی از پیامبرانش که در حکومت یکی از ستمگران زندگی میکرد وحی نمود که به آن بگو: من تو را برای ریختن خون‌ها و گرفتن اموال به کار نگماشتم، بلکه تو را به کار گماشتم تا نگذاری صدای به آسمان رسد، زیرا من ستم بر آنها را رها نمی‌کنم، حتی اگر ». (کافی، ج ۲ ص ۳۳۳) مسئله مهم آبروی اسلام و ایران است و و مردم یک در دست حاکمیتِ دینی است. مختصری نگاه لازم است تا دیده شود “طالبان” چه آبرویی از اسلام در دنیا برده اند! 🔻به نقل سید بن طاوس ؛ «روزی موسی به عرضه داشت: چرا به عمر طولانی دادی و نفرین ها در حق او اجابت ننمودی؟ از بارگاه الهی پاسخ آمد: عیبِ این بود که ادعایِ خدایی می‌کرد، ولی حُسن او این بود که شهرها را و راه‌ها را امن و را رنگین کرده بود .. من از حق خویش گذشتم تا مردم آسوده باشند».(الملاحم ،ص۳۵۸) 👈سخن آخر و آخر سخن در رابطه با “حکومتِ دینی” ؛ سخن امیرالمومنین است که طبق نقل نهج البلاغه فرمود: 🔻«وقتی طرفین (دولت و مردم) زیرپا گذاشته می شود پیامدهایی این چنین دارد: اختلاف کلمه پدیدار می گردد، نشانه های ستم آشکار و تبهکاری در دین بسیار شود، راه گشاده سنت و اخلاق را رها کنند، کار از روی هوای نفس کنند، احکام فروگذار شود،بیماری های روحی روانی بسیار گردد، بیمی نکنند که حقی بزرگ فرونهاده شود و یا باطلی سترگ انجام داده شود. آن گاه نیکان خوار شوند و بدکاران بزرگ مقدار و تاوان فراوان بر گردن بندگان از سوی پروردگار بار شود». (خطبه ۲۱۶) ⭕️بر حوزه و اندیشمندان و هر فرهیخته ای ضروری است که را در “پاس داشتنِ دین و مردم” از تایید و نیز نقد دلسوزانه دریغ نورزند.» 🎙 استاد هادي سروش کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا