#دعاهای_روزانه
✨💠#دعای روز #اول ماه رمضان💠✨
« اللهمَّ اجعل صِیامی فیهِ صِیامَ الصائِمین،
وَ قِیامی فیهِ قِیامَ القائِمین،
وَ نَبِّهنی فیهِ عَن نَومَةِ الغافِلین،
وَ هَب لی جُرمی فیهِ یا اِلهَ العالَمین،
وَاعفُ عَنّی یا عافِیاً عَنِ المُجرِمین. »
🔸خدایا روزه مرا در این روز مانند روزه داران حقیقی که مقبول توست قرار بده
🔹واقامه نمازم را مانند نمازگزاران واقعی مقرر فرما
🔸ومرا از خواب غافلان "از یاد تو " هوشیار وبیدار ساز
🔹و هم در این روز جرم و گناهم را ببخش ای خدای عالمیان
🔸و از زشتی هایم عفو فرما ای عفو کننده از گنهکاران
https://eitaa.com/quranpuyan
⭕️ #نکات و #پیامهایی از هر جزء قران کریم
✅ روز اول رمضان:جزء #اول
🔶پنج ویژگی نجاتبخش در #متقین
🔹فراز اول: ذَالِكَ الْكِتَبُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَ ممِّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بمَِا أُنزِلَ إِلَیْكَ وَ مَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالاَْخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ(۴-۱ بقره)
تنها #متقین هستند که از قرآن بهره می برند
در آیه دوم سوره بقره، خداوند متعال قرآن را مایه هدایت متقین معرفی می کند ذَالِكَ الْكِتَبُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ با اینکه این کتاب برای هدایت تمام انسانها نازل شده است؛ اما چون تنها متقین هستند که به رهنمودهای آن گوش می دهند و از آن بهره می برند؛ پس صحیح آن است که بگوییم: قرآن تنها همین گروه را هدایت می کند و دیگران چون گوش و چشم به روی قرآن بسته اند، بهره ای از هدایتگری آن نمی برند و حتی در مواردی زیان هم می بینند.
پنج ویژگی نجات بخش در #متقین
آنچه باعث می شود تا متقین از قرآن بهره مند شوند پنج خصلت است که آنها با تکیه بر فطرت پاک خدادی صاحب آن شده اند آن پنج خصلت عبارتند از:
به نادیدنی هایی که وحی از آن خبر می دهد ایمان دارند (یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ)،
داشتن ارتباط با خدا (یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ)،
بی هیچ چشمداشتی از هر آنچه که خدا روزی آنها کرده است به دیگران انفاق می کنند (ممِّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ)،
به آنچه که بر تو و پیامبران پیش از تو وحی کردیم ایمان دارند (یُؤْمِنُونَ بمَِا أُنزِلَ إِلَیْكَ وَ مَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ)
و به جهان پس از مرگ، ایمان دارند و هرگز آن را فراموش نمی کنند (بِالاَْخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ)
🔹فراز دوم: وَ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبرِْ وَ الصَّلَوةِ (۴۵- بقره)
در سختی ها و مشکلات زندگی از #صبر و نماز مدد بگیرید
استعانت یعنى کمک خواستن و این وقتى است كه انسان به تنهایى نتواند مشکلی را كه پیش آمده بر وفق مصلحت خود برطرف سازد.
خداوند متعال فرمود: اِسْتَعِینُواْ بِالصَّبرِْ وَ الصَّلَوةِ؛ در سختی ها و مشکلات خود از صبر و نماز كمك بگیرید که این دو، بهترین وسیله براى پیروزیند؛ چون صبر در هر بلا و حادثه عظیمى آن را كوچك و ناچیز ساخته و نماز هم كه توجه به خدا و پناه بردن به اوست، روح ایمان را زنده مىسازد و به آدمى مىفهماند كه به جایى تكیه زده كه ویران شدنی و از هم گسستنى نیست.
در برخی روایات، روزه به عنوان مصداقی برای صبر معرفی شده است که افراد می توانند برای پیروزی بر مشکلات خود از آن کمک بگیرند.
🔹فراز سوم
تقسيم بهشتيان و جهنميان با خداست نه شما
بخش مهمی از ایات جزو اول،به بیان رفتار و عقاید یهودیان قدیم و نیز یهودیان مدینه اختصاص دارد
بخشی نیز به منازعات بین یهود و نصارا اختصاص دارد.ازجمله ایات ۱۱۱-۱۱۳
۱۱۱- ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﺩﺍﺧﻞ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﻳﻬﻮﺩﻯ ﻳﺎ ﻣﺴﻴﺤﻰ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻳﻦ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎﻯ ﺧﻮﺩ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ ﺑﮕﻮ: ﺍﮔﺮ ﺭﺍﺳﺖ ﻣﻰ ﮔﻮﺋﻴﺪ ﺩﻟﻴﻠﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ. ۱۱۲- ﺁﺭﻯ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﻭﻯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺧﺪﺍ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺍﻭ ﭘﻴﺶ ﺧﺪﺍﻯ ﺍﻭﺳﺖ، ﺑﻴﻤﻰ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﻏﻤﮕﻴﻦ ﻧﺸﻮﻧﺪ. ۱۱۳- ﻳﻬﻮﺩﺍﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻧﺼﺎﺭﻯ ﺑﺮ ﭼﻴﺰﻯ ﺍﺯ ﺣﻖ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ. ﻭ ﻧﺼﺎﺭﻯ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻳﻬﻮﺩ ﺑﺮ ﭼﻴﺰﻯ ﺍﺯ ﺣﻖ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ، ﺑﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﻛﺘﺎﺏ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ، ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺍﻧﺎ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ ﺳﺨﻨﻰ ﻧﻈﻴﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﮔﻔﺘﻨﺪ، ﺧﺪﺍ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ.
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ سه ﺁﻳﻪ، ﺩﻭ ﺍﺩﻋﺎﻯ ﺑﻴﺠﺎ ﺍﺯ ﻳﻬﻮﺩ ﻭ ﻧﺼﺎﺭﻯ ﻧﻘﻞ ﻭ ﺭﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻳﻜﻰ ﺁﻧﻜﻪ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺑﻬﺸﺖ ﻓﻘﻂ ﻣﺎﻝ ﻳﻬﻮﺩﻯ ﻳﺎ ﻧﺼﺎﺭﻯ ﺍﺳﺖ، ﺩﻳﮕﺮ ﺣﻤﻠﻪ ﺑﻴﺠﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﻳﻬﻮﺩ ﻭ ﻧﺼﺎﺭﻯ ﺑﻬﻢ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ.
ﺍﻳﻦ ﻳﻚ ﻗﺎﻋﺪﻩ ﻛﻠﻰ ﺍﺳﺖ: ﺑﻬﺸﺖ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺑﻪ ﮔﺮﻭﻩ ﺧﺎﺻﻰ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺧﻮﺍﻩ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻳﺎ ﻳﻬﻮﺩﻯ ﻳﺎ ﻏﻴﺮ ﺁﻧﻬﺎ، ﺑﻠﻜﻪ ﮔﺬﺭﻧﺎﻣﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﺩﻭ ﭼﻴﺰ ﺍﺳﺖ ﻳﻜﻰ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﭼﻬﺮﻩ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺧﺪﺍ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺍﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﻤﺎﻳﺪ، ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺁﻧﻜﻪ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭ ﺑﺎﺷﺪ، ﺗﺴﻠﻴﻢ ﻭﺟﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺧﺮﻯ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻰ: ﺭﻭﻯ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺩﻭﺧﺘﻪ ﻭ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺍﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﭙﺬﻳﺮﺩ.
آیه ۱۱۳ ﺍﻳﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﺣﻤﻠﻪ ﻳﻬﻮﺩ ﺑﺮ ﻧﺼﺎﺭﻯ ﻭ ﺑﺎﻟﻌﻜﺲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﻯ ﺗﻌﺼﺐ ﻭﻟﺠﺎﺟﺖ ﺑﻬﻢ ﺩﻳﮕﺮ ﺣﻤﻠﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺧﻠﺎﺻﻪ ﺁﻧﻜﻪ ﻳﻬﻮﺩ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﻧﺼﺎﺭﻯ ﺑﺮ ﺑﺎﻃﻞ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺩﻳﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺎﺣﻖ ﺍﺳﺖ. ﻧﺼﺎﺭﻯ ﻧﻴﺰ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻳﻬﻮﺩ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ، ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﺭﺩ ﻫﺮ ﺩﻭ ﮔﻮﻳﺪ. ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﺣﻖ ﺩﺍﻭﺭﻯ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﻭ ﻋﻤﺪﺍ ﺑﺎﻃﻞ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﻯ ﺣﻖ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻴﻔﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﻳﺪ.
جهت مطالعه ادامه نکات جزء اول میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇
http://quranpuyan.com/yaf_postsm6431_nkht-khlydy-z-jz-wl--qrn-khrym.aspx#post6431
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
قران پویان
🌹🌹 قرائت و تدبر قرآن در ماه مبارك #رمضان امسال را متفاوت و با #لذت بيشتر و #فهم بهتر تجربه كنيد 🌹🌹
با سلام و تبریک آغاز ماه رمضان
با توجه به استقبال برخی مخاطبان
جهت قراءت و تدبر قرآن به #ترتيب_نزول در ماه مبارك رمضان
براي سهولت دوستاني كه ميخواهند قرآن را با اين ترتيب ختم كنند، ٣٠ قسمت تقريبا مساوي تعيين شده كه هر روز، قسمت مربوطه اعلام ميشود
قسمت #اول:
سوره هاي: توحيد شمس اعلي عصر عاديات تكاثر زلزال قارعه ليل ضحي همزه تين ماعون طارق انفطار قيامت فجر عبس غاشيه نازعات انشقاق مدثر بلد واقعه مرسلات نبا
سلام
🌹🌹با آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما
ان شالله، قرآن پويان
امسال هم در #نمايشگاه قران
در مصلاي تهران
#غرفه خواهد داشت
زمان از شنبه 21 ارديبهشت
تا 3 خرداد
ساعت17-24
دوستاني كه مي توانند در برپايي و اداره غرفه همكاري يا همفكري نمايند
لطفا باين گروه ملحق شوند.
https://t.me/joinchat/Ap5cqQ-1PGLsxwzjWwt_oA
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در نکات فراز سوم سوره #طور
♻️نکات:
1)یکی ازمزایا و نعمتهایی که خدا برای بهشت بر شمرده و تکرار هم شده،نشنیدن سخنان لغو در آنجاست. در سوره غاشیه "لاتسمع فیها لاغیه " در سوره واقعه "لایسمعون فیها لغوا ولا تاثیما" در سوره نبا "لایسمعون فیها لغوا ولا کذابا" و در سوره طور "لا لغو فیها و لا تاثیم". این تکرار نشانگر ان است که نشنیدن سخنان لغو اولا نعمت بزرگی است که خداوند در سوره های مختلف،انرا همردیف سایر نعمات بهشتی عنوان میکند ثانیا این نعمت بطور کمال و تمام در دنیا یافت نمیشود و در زندگی دنیا بشر همواره رنج شنیدن سخنان کذب و لغو را تحمل میکند.
2)تاثیر متقابل فرد و اطرافیان (اهل) بر همدیگر:
در سوره های نازله تا اینجا،چندین بار به اهل و نحوه تعامل افراد بهشتی و جهنمی با اهلشان در دنیا و اخرت اشاره شده است.
ابتدا در سوره قیامت آیات 32 و 33:
ولکن کذب و تولی ثم ذهب الی اهله یتمطی
یعنی این روگردانی و تکذیب پیام حق را دستمایه افتخار و تکبر در میان دوستان و هم کیشان خود قرار میدادند.
در سوره مدثر نیز یکی از رفتارهای مجرمین اهل سقر،یاوه سرایی در معیت سایر یاوه سرایان بود.
در سوره انشقاق آیات 12 و 13 در مورد اهل آتش میگوید انه کان فی اهله مسرورا انه ظن ان لن یحور
در همین سوره انشقاق این مشخصه را برای اصحاب یمین ،منتهی در بهشت ذکر میکند: و ینقلب الی اهله مسرورا
در سوره مطففین نیز در توصیف کافران میفرماید پس از مسخره کردن مومنان در میان اهل خود باین خاطر شادمانی و تکبر داشتند.
در سوره طور هم برای اهل اتش و مکذبین، به خوض و یاوه سرایی انها شاره شد که معمولا این کار در میان جمع علاقه مند باین کار انجام میشود.در مورد متقین هم میفرماید چون در دنیا نسبت به اطرافیان خود عنایت داشته اند در بهشت هم خداوند اطرافیان با ایمان شان را به انها ملحق میکند.
3) در آیه 18 عدم دخول متقین به عذاب ،به خداوند نسبت داده شد (در حالیکه جهنم مجرمان جزای اعمال خودشان عنوان شد) در آیه 27 خود متقین هم ورود به بهشت و معذب نشدن در عذاب را منت و نعمت خداوند میدانند.
تاکید بر فعل وقی این پیام را دارد که محافظت و نگهداری نفس در دنیا توسط متقین،موجب حفاظت و نگهداری انها از عذاب جهنم توسط خداوند است.
4) رهین بودن هر فرد در برابر اعمال خود،در سوره های مدثر(کل نفس بما کسبت رهینه ) و طور(کل امری بما کسب رهین) ذکر شده است.
آقای سید کاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8763
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
8.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آيا ترتيب سورهها در قران،بدستور پيامبرص بوده است؟ايا مطالعه و تفسير به #ترتيب_نزول اشكال دارد؟ بخشي از سخنان استاد بهجتپور در عصرانه قرانپويان با موضوع فوايد فهم تنزيلي قران https://t.me/tanzilapp
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #بيستوپنجم
تمرین شانزده
#تکبر
◀️امام علی علیه السلام می فرمایند:
🔶 " ضَعْ فَخْرَکَ وَ احْطُطْ کِبْرَکَ وَ اذْکُرْ قَبْرَکَ"
🔶 #فخر فروشى را بگذار، #کبر خود را فرو ریز، و قبرت را یاد کن.
📗نهج البلاغه حکمت398
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
🌸🌸 به نام خدا 🌸🌸
#برنامه ارسال پستهاي روزانه كانالِ قرآنپويان در ماه مبارك #رمضان
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ
خرمشاهی: [ايام روزه] ماه #رمضان است كه قرآن در آن نازل شده است كه راهنماى مردم است و آيات روشنگرى شامل رهنمودها و جداكننده حق از باطل در بردارد، بقره/185
✳️✳️ با تبريك فرارسيدن ماه مبارك رمضان،بهار قرآن
برنامه زماني ارسال روزانه پستهاي ماه مبارک رمضان در كانال قرآن پويان را باطلاع مخاطبان عزيز ميرساند:
1️⃣ بعد از اذان صبح #دعاهای_روزانه ماه مبارك رمضان
و #نکات و #پیامهایی از #جزء مربوط به آن روز
2️⃣ ساعت ۱۱: #قرآنفهميبرايهمه:ادامه تدبر در سورهها به ترتيبِ نزول
3️⃣ساعت14:#زندگيقرآني : تمرین #عمل به یک دستور قرانی
4️⃣ ساعت18: #رمضان و #احكامروزه در قرآن و روايات
5️⃣ساعت22:#مناجات شبانگاهي
لطفا برای اطلاع علاقه مندان، #فوروارد نمایید.
https://t.me/quranpuyan
#وظايف_عملي_فرد_مسلمان از #منظر_قرآن
🍀 #رمضان و #احكامروزه در قرآن و روايات:
✅ #حکم_روزه #مسافر و #مریض چیست؟
خلاصه نظر علامه طباطبایی در تفسیر المیزان راجع به ایه 184 بشرح زیر است:
✅1- ایاما معدودات
نكره آمدن ايام و اتصاف آن به صفت (معدودات ) براى اين است كه بفهماند تكليف نامبرده ناچيز و بدون مشقت است ، تا به اين وسيله مكلف را در انجام آن دل و جراءت دهد، و از آنجا كه آيه ( شهر رمضان الّذى انزل فيه القرآن ) الخ بيان ايام است ، قهرا مراد از ايام معدودات همان ماه #رمضان خواهد بود.
🍀2-روزه بر #مسافر و مريض #حرام است ، نه مباح
حرف فاء در ابتداء آيه مى فهماند كه مطلب آيه نتيجه و فرع آيه قبل است ، ، و معناى مجموع آن چنين مى شود: روزه بر شما واجب شده ، و نيز عدد معينى در آن رعايت شده ، و همانطور كه از اصل روزه رفع يد نمى شود، از عدد آن نيز صرفنظر نمى شود.
پس اگر در ايام رمضان عارضه اى چون مرض و سفرپيش آيد كه حكم وجوب روزه را در آن ايام معدوده يعنى ايام رمضان بردارد از اين ايام معدوده صرفنظر نمى شود، و بايد به همان عدد در ساير روزها روزه گرفت ،
كلمه (مرض ) به معناى خلاف صحت و سلامتى است و كلمه (سفر) از ماده (س - ف - ر) گرفته شده ، كه به معناى كشف است و گويا اينكه فرمود: (او على سفر) و مانند كلمه (مريضا) نفرمود (مسافرا)، براى اشاره به اين معنا بوده كه آن مسافرى روزه اش شكسته مى شود كه در حال حاضر مسافر باشد، نه در گذشته ، (مثل كسى كه در سفر ده روز در محلى اقامت كرده است ، كه چنين كسى قبلا مسافر بوده ، و فعلا مقيم است ، و روزه اش صحيح است ) و نه در آينده (مثل كسى كه مى خواهد بعد از ظهر حركت كند كه چنين كسى روزه آن روزش صحيح است ).
بيشتر دانشمندان و علماى اهل سنت گفته اند: از آيه : ( فمن كان منكم مريضا او على سفر فعدة من ايام اخر) ، استفاده مى شود كه مسافر مى تواند #روزه نگيرد، نه اينكه روزه گرفتن برايش حرام است ، پس #مريض و مسافر، هم مى توانند روزه بگيرند، و هم اينكه افطار و به همان عدد از روزهاى ديگر سال روزه بگيرند.
ليكن اين حرف صحيح نيست ، زيرا گفتيم ظاهر جمله : (فعدة من ايام اخر) (كسى كه مريض و مسافر باشد بايد چند روزى در ايام ديگر سال روزه بگيرد) عزيمت است ،
نه رخصت ، يعنى از ظاهر آن بر مى آيد كه مريض و مسافر نبايد در رمضان روزه بگيرند، و اين معنا از ائمه اهل بيت (عليه السلام ) نيز روايت شده ،
و مذهب جمعى از صحابه از قبيل عبد الرحمان بن عوف ، و عمر بن خطاب ، و عبد اللّه بن عمر، و ابى هريرة ، و عروة بن زبير، نيز همين است ، پس جمله نامبرده حجتى است عليه علماى نامبرده از اهل سنت
🍀3-فدیه دادن
معناى جمله ( و على الذّين يطيقونه ) اين است كه هركس روزه برايش مشقت داشته باشد، و كلمه (فديه ) به معناى بدل و عوض است و در اينجا به معناى عوض مالى است ، كه همان طعام مسكين يعنى سير كردن يك مسكين گرسنه است از غذائى كه خود انسان مى خورد، البته نه آن غذاى ساده اى كه گاهى مى خورد، و نه آن غذاى لذيذى كه باز گاه گاه مى خورد، بلكه از غذاى متوسطى كه غالبا استفاده مى كند، و حكم اين فديه نيز مانند حكم قضاى روزه مريض و مسافر واجب است
http://yon.ir/Qp86
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_شبانگاهی
فرازهایی از #دعای_اِفتِتاح
🔶اَللَّهُمَّ إِنِّی أَفْتَتِحُ الثَّنَاءَ بِحَمْدِك وَ أَنْتَ مُسَدِّدٌ لِلصَّوَابِ بِمَنِّك وَ أَیقَنْتُ أَنَّك أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ فِی مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أَشَدُّ الْمُعَاقِبِینَ فِی مَوْضِعِ النَّكالِ وَ النَّقِمَةِ وَ أَعْظَمُ الْمُتَجَبِّرِینَ فِی مَوْضِعِ الْكبْرِیاءِ وَ الْعَظَمَةِ
🔶اللَّهُمَّ أَذِنْتَ لِی فِی دُعَائِك وَ مَسْأَلَتِك فَاسْمَعْ یا سَمِیعُ مِدْحَتِی وَ أَجِبْ یا رَحِیمُ دَعْوَتِی وَ أَقِلْ یا غَفُورُ عَثْرَتِی فَكمْ یا إِلَهِی مِنْ كرْبَةٍ قَدْ فَرَّجْتَهَا وَ هُمُومٍ [غُمُومٍ] قَدْ كشَفْتَهَا وَ عَثْرَةٍ قَدْ أَقَلْتَهَا وَ رَحْمَةٍ قَدْ نَشَرْتَهَا وَ حَلْقَةِ بَلاءٍ قَدْ فَككتَهَا
🔶 الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی لَمْ یتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لا وَلَدا وَ لَمْ یكنْ لَهُ شَرِیك فِی الْمُلْك وَ لَمْ یكنْ لَهُ وَلِی مِنَ الذُّلِّ وَ كبِّرْهُ تَكبِیرا.
🔸خدایا، من با سپاس تو ستایش را آغاز میكنم و تویی كه با كرمت به سوی درستی توجّه دهی، و یقین دارم كه در جای عفو و رحمت مهربانترین مهربانانی. و در جایگاه مجازات و انتقام، سختترین كیفركنندههایی، و در موضع بزرگمنشی و عظمت بزرگترین جبّاری،
🔸 خدایا در خواندنت، و در درخواست از حضرتت به من اذن دادی، پسای شنوا بشنو ستودنم را، و ای مهربان اجابت كن دعایم را، و ای آمرزنده بیامرز لغزشم را، ای خدای من چه بسیار سختیهایی كه گره گشودی، و اندوهها كه برطرف كردی، و لغزشها كه آمرزیدی، و رحمت كه گستردی، و زنجیر بلا كه باز كردی
🔸، سپاس خدای را كه همسر و فرزندی برنگرفته، و در فرمانروایی شریكی برایش نیست، و سرپرستی از روی ناتوانی نداشته است، و او را بزرگ شمار بسیار بزرگ
💢💢💢
https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه
#دعاى روز #دوم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹اللهمّ قَرّبْنی فیهِ الى مَرْضاتِکَ
🔹وجَنّبْنی فیهِ من سَخَطِکَ ونَقماتِکَ
🔹ووفّقْنی فیهِ لقراءةِ آیاتِکَ برحْمَتِکَ یا أرْحَمَ الرّاحِمین.
🔸خدایا نزدیک کن مرا در این ماه به سوى خوشنودیت
🔸وبرکنارم دار در آن از خشم وانتقامت
🔸وتوفیق ده مرا در آن براى خواندن آیات قرآن به رحمت خودت اى مهربانترین مهربانان.
https://eitaa.com/quranpuyan
به نام خدا
💢 #نکات و #پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
✅ روز دوم رمضان: جزء #دوم
جزء دوم قران کریم از ایه ۱۴۲ سوره بقره تا آیه ۲۵۲ این سوره را در برمی گیرد.ابتدا ادامه رفتار و عقاید یهودیان ذکر شده،سپس به موضوع تغییر قبله مسلمانان از بیت المقدس به کعبه و واکنش های اهل کتاب پرداخته و در ادامه بسیاری از احکام تشریع شده است.
🔶 #حرکت ، #سرعت ، #سبقت
🔹فراز اول: فَاسْتَبِقُواْ الْخَیرَْاتِ (۱۴۸- بقره)
توصیه قرآن کریم در انجام امور خیر و عمل صالح، ابتدا حرکت است و بعد سرعت است و سپس #سبقت.
حرکت ، همان عمل کردن به کارهای خیر است که تمام عبادتهای مستحب و واجب را در بر میگیرد و متصف شدن به فضایل اخلاقی را شامل میشود.
سرعت در این امور هم به این است که هرگاه زمینه انجام آن فراهم شد، بدون فوت وقت آن کار عملی شود. امام باقر علیهالسلام مرتب سفارش میکردند: «إِذَا هَمَمْتَ بِخَیْرٍ فَبَادِرْ فَإِنَّکَ لَا تَدْرِی مَا یَحْدُثُ» هنگامی که تصمیم به کار خیری گرفتی فوراً آن را انجام بده و آن را به بعد موکول نکن؛ چون نمیدانی بعد چه میشود.
🔶 آنچه که ما با آن #امتحان میشویم؟
🔹فراز دوم: وَ لَنَبْلُوَنَّکُم بِشیَْءٍ مِّنَ الخَْوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابرِِینَ(۱۵۵- بقره)
جهان، صحنه #آزمون الهی است. کسی وارد بهشت نمیشود مگر آنکه با موفقیت این آزمونها را که پیشینیان هم به آن آزموده شدند یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته و سربلند بیرون آید.
در همین سوره میخوانیم: أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَ لَمَّا یَأْتِکُم مَّثَلُ الَّذِینَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِکُم مَّسَّتهُْمُ الْبَأْسَاءُ وَ الضَّرَّاءُ (۲۱۴- بقره) آیا گمان کردید داخل بهشت میشوید بی آنکه حوادثی همچون حوادث سخت گذشتگان به شما برسد؟ همانها که شدائد و زیانهای فراوان به آنها رسید.
🔶 #سنتهایی که کورکورانه تکرار میشود
🔹فراز سوم: وَ إِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُواْ مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُواْ بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَیْنَا عَلَیْهِ ءَابَاءَنَا أَ وَ لَوْ کاَنَ ءَابَاؤُهُمْ لَا یَعْقِلُونَ شَیًْا وَ لَا یَهْتَدُونَ(۱۷۰- بقره)
این آیه، رفتار کسانی که کورکورانه از سنت گذشتگان خود پیروی میکنند را خطایی بس بزرگ می شمارد و برای بیدار کردن وجدان خفته آنها چنین میگوید: اگر نیاکان آنها دانشمندان صاحب نظر و افراد هدایت یافتهای بودند جای این بود که از آنها تبعیت شود؛ اما وقتی آنها مردمی نادان و بی سواد و موهومپرست بودند پیروی آنها چه معنایی خواهد داشت؟ آیا این کار، مصداق تقلید جاهل از جاهل نیست؟!
🔶اختلافهاى دينى و انحرافها، معلول انحراف #علما
🔹فراز چهارم:إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَىٰ مِن بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ ۙ أُولَٰئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ
کسانى که دلایل روشن، و هدایتى را که نازل کرده ایم، پس از آن که آن را در کتاب (آسمانى آنها) براى مردم بیان نمودیم، کتمان کنند، خدا آنها را لعنت مى کند; و همه لعن کنندگان نیز، آنها را لعن مى کنند
إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلَ اللَّهُ مِنَ الْكِتَابِ وَيَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ۙ أُولَٰئِكَ مَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ إِلَّا النَّارَ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
کسانى که آیات کتاب آسمانى را که خدا نازل کرده کتمان مى کنند; و آن را به بهاى کمى مى فروشند، آنها در درونشان جز آتش چیزى نمى خورند; و خداوند، روز قیامت، با آنها سخن نمى گوید; و آنان را پاکیزه نمى سازد; و براى آنها عذاب دردناکى است. ۱۷۴
تفسیر المیزان :"این ایه به همراه ایه ۲۱۳ مى فهماند اختلاف در مطالب كتاب ، ناشى از ستمگرى علمائى بود كه حامل علم بآن كتاب بودند.
پس اختلافهاى دينى و انحراف از جاده صواب ، معلول ستمكارى علماء بوده كه مطالب كتاب را براى مردم نگفتند و يا اگر گفتند، تاءويلش كردند و يا در آن دست انداخته تحريفش نمودند"
🔶تقوا مهمترین اثر و شاخص قبولی روزه
🔹فراز پنجم: یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلیَ الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ(۱۸۳- بقره)
بنا بر نظر علامه طباطبایی (ره) این آیه مقدمه ایست برای اعلام حکم وجوب #روزه که در دو آیه بعد میآید. آنچه در این آیه آمده و از اهمیت بالایی هم برخوردار است بیان اثر روزه است.
جهت مطالعه ادامه نكات جزء دوم به لينك زير مراجعه نماييد:👇
http://quranpuyan.com/yaf_postst212_nkht-khlydy-z-jz-dwm-qrn-khrym.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
https://eitaa.com/quranpuyan