eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
663 ویدیو
604 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین به ◀️خداوند در سوره نساء می فرمایند : 🔶وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ بِذِي الْقُرْبى‌ وَ الْيَتامى‌ وَ الْمَساكِينِ وَ الْجارِ ذِي الْقُرْبى‌ وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ وَ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ مَنْ كانَ مُخْتالًا فَخُوراً «36»نساء 🔶و خدا را بپرستيد و هيچ چيز را شريك او قرار ندهيد و به پدر و مادر نيكى كنيد و به بستگان و يتيمان و بينوايان و و و و در راه چمانده و زيردستان و بردگانتان (نيز نيكى كنيد.) همانا خداوند، هر كه را متكبّر و فخرفروش باشد، دوست نمى‌دارد. 🔶👈آيت الله صادقي تهراني در 🔸 تفسير فرقان ،نكات زير را براي ايه بالا(36 سوره نسا)مطرح كرده است: 🔹1- اين آيه جامع ترين آيه در مورد احسان و نيكى است كه در آن نه گروه گوناگون از مؤمنان بر حسب اولويت نام برده شده اند، مراد از تنها نيست، بلكه نيكى به اين افراد با است- چه مالى و چه حالى- احسان بر حَسَب افراد و موقعيتها داراى درجاتى است، 🔸2-از اينكه احسان و نيكى بعد از عبادت خدا ذكر شده نيتجه مى گيريم، كه عبادت خدا فقط عبادات خالص فردى و اعتقادات قلبى نيست، بلكه نيكى به بندگان خدا نيز عبادت خداست، و محبوب ترين بندگان خدا كسى است كه بندگان خدا را بخاطر او دوست مى دارد. 🔹3-" الجار ذى القربى" اند چه مكانى، يا سببى، يا نَسَبى، و چه عقيدتى، به هر حال نزديكتران بر دورتر مقدم اند. 4- " الجار الجنب" يعنى ، و در احاديثى چند چهل خانه از هر طرف معين شده است. 5-" الصاحب بالجنب" يعنى در ، و از برترين مصاديق آن است، و سپس و اگر چه كافر باشند. 6-" ما ملكت ايمانكم" يعنى آنكه در دست داريد و شماست، اين هم شامل و است، و هم شامل كسانى كه يا و يا هستند، 💫💫ادامه موضوع 👇👇 http://quranpuyan.com/yaf_postsm5344findunread_Hsn-bh-hmsyh-h-w-hmrhn-w-hm-nshynn.aspx#post5344 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🔶🔶پرسش و پاسخ قرآنی🔶🔶 🔹🔹🔹 آيا ديه زن،نصف مرد است؟ايا براي قصاص مرد قاتل يك زن،نصف ديه پرداخته شود - دلالت ايات قران در موضوع قصاص و ديه چيست؟🔹🔹🔹 قسمت سوم: "در قرآن كريم، فقط در يك آيه، از ديه نام برده شده است كه در آن به مقدار و تفاوت ديه زن و مرد اشاره نشده است. بنابراين، دلايل عمده، روايات و اجماع فقها است: . روايات: رواياتي كه بر نصف بودن ديه زن نسبت به مرد، دلالت دارند، دو دسته‎اند يا ناظر به قتل نفس و يا در خصوص ديه اعضا و جراحات هستند. جالب اينكه اغلب آن‌ها صحيح‎اند. به عنوان نمونه، از امام صادق ـ عليه السلام ـ نقل شده كه "ديه زن نصف ديه مرد است" و رواياتي كه همين محتوا را دارند. همين طور درباره ديه اعضا و جراحات، صحيح ابان بن تغلب از امام صادق را داريم كه از مستندات اصلي فقها در باب حرمت قياس است. مضمون حديث اين است: از امام صادق ـ عليه السلام ـ سؤال كردم: نظر شما درباره مردي كه يك انگشت از انگشتان زني را قطع كرده، چيست؟ فرمود: ده شتر، دو انگشت بيست شتر، سه انگشت سي شتر، اگر چهارتا را بريد، ديه‎اش بيست شتر. گفتم: منزه است خداوند، اين چه حكمي است؟ (ديه سه انگشت بيش‌تر از ديه چهار انگشت)! زماني كه در عراق بوديم اين حكم را شنيديم اما از گوينده آن بي‌زاري جستيم و گفتيم اين از القائات شيطان است. امام صادق فرمود: آهسته باش اي ابان! آنچه گفتيم حكم پيامبر خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ است. زن تا يك سوم ديه با مرد برابر است. هرگاه به اين حد رسيد به نصف بر مي‎گردد. اي ابان! تو از در قياس با من وارد شدي و هرگاه قياس در سنت راه يابد، دين نابود مي‎شود. همانگونه كه پيش‌تر اشاره شد، محور پاسخ را در اين روايات تعبد تشكيل مي‎دهد. ▪▪▪اهل سنت نيز از پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ و امام علي ـ عليه السلام ـ و صحابه نقل كرده‎اند كه "ديه زن نصف ديه مرد است"." ✳ نقل از سايت مركزپاسخگويي به شبهات حوزه علميه قم ▪▪▪" اهل سنت ، بر خلاف شیعه، درباره مردی که زنی را به قتل رسانده، قصاص را بدون رد فاضل دیه از سوی اولیای زن مقتول لازم می‏دانند، در حالی که اجماع یا قول مشهور در میان شیعیان این است که در صورتی که اولیای زن بخواهند حکم قصاص را بر قاتل جاری کنند، باید نصف دیه کامل مرد را، که همان ما به التفاوت دیه مرد و زن است، به اولیای مرد بپردازند." ✳ نقل از كتاب تفاوت زن و مرد در قصاص ادامه دارد 📚📚📚جهت مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: http://ytre.ir/qp5099 https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه خدايا! اگر شايسته رحمتت نيستم، تو سزاوارى كه بر من با فراوانى فضلت بخشش نمايى. "فرازی از مناجات شعبانیه" کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
آیات و جملات ✅ فرمان خدا مبنی بر بازگرداندن و در داوری 👌در آیه ی ۵۸ سوره ی دو موضوع مهم بیان شده است. ۱. بازگرداندن امانات به صاحبان آن ۲.عدالت در قضاوت و داوری 💠«إِنَّ اللَّـهَ يَأْمُرُ‌كُمْ أَن تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ ۚ إِنَّ اللَّـهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِ ۗ إِنَّ اللَّـهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرً‌ا» صادقی تهرانی : خدا به‌راستی شما را فرمان می‌دهد که امانت‌ها را به صاحبانشان بازگردانید. و هنگامی که میان مردم داوری می‌کنید، به عدالت داوری کنید. همواره چه نیکوست چیزی که خدا به آن پند می‌دهد. به‌راستی خدا بسی شنوای بینا بوده است. مهرداد پورشهاب https://goo.gl/wxwzuR کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره منظور از و چيست؟ 👈 رحمان و رحیم : تصورش را بکنید : کسی که مربی همه جهانیان باشد باید چه صفاتی داشته باشد . دو کلمه بخشنده و مهربان در فارسی بجای رحمان و رحیم بکار می رودکه ریشه مشترک از واژه رحمت دارد . هر یک از این دو کلمه به یک جنبه خاص از رحمت الهی اشاره دارد . مثال:یک مادر نسبت به فرزندانش رحمت دارد اما رحمت خودرابه دو صورت اِعمال می کند: 1- مرتب کردن اوضاع عمومی منزل برای امکان یک زندگی مناسب برای بچه¬ها ، بطوریکه در منزل چیزهای خطرناک را از دسترس بچه‌ها دور می کند ، سرما و گرمای خانه را مرتب و مطلوب و نظافت و بهداشت و تفریح و امنیت داخلی و غیره را طوری در کنترل دارد که جریان عادی زندگی همراه با رشد بچه ها دچار خللی نشود . 2- رسیدگی های خاص و موردی در لحظات خاص ، مثلاً اینکه وقتی بچه ای دچار هر امر نامطلوبی شود و گریه کند ، مادر خود را به او می رساند و مشکلش را رفع می کند. یا اگر بچه به چیز خاصی احتیاج داشته باشد و از مادر بخواهد (یا نخواهد و مادر رأساً متوجه شود) آن چیز را در اختیار او قرار می دهد و غیره و غیره. رحمانیت خداوند، چنانکه از مطالب سوره رحمان فهمیده میشود، ناظر به اداره عمومی جهان هستی است که سرتاسر پر از رحمت (عمومی) است و رحیمیت خداوند نیز ناظر است به نظر دائمی که در هر لحظه به هر یک از آفریدگانش دارد. از تفسير آقای گنجه ای ytre.ir/Qp8879 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین به 🔺: 🔺 باید با با و سلوک کرد و خود را از او دریغ نداشت، آنچه به آن نیازمند است، از او مضایقه نکرد و او را مانند شریک در مال خود دانست، بر او سلام کرد و از چیزهائی که می خواهد پنهان باشد، تفتیش نکرد. 🔺هنگام مرض از او عیادت و به هنگام مصیبت تعزیت و در عزا، همراهی و در شادی، به او تهنیت گفت. اگر به عیبی از او آگاهی یافت پوشانید و اگر خطائی از او سر زد عفو کرد و اگر بخواهد بر دیوار، عملی کند مانع نشد. ( مثلا ًاگر ناودانی خواست به فضای اش گذارد مانع نشد). از اسباب خانه که مورد لزومش هست، دریغ نداشت. 🔺 باید چشم خود را از _وعیال پوشانید و چون در خانه نباشد، از خانه اش غافل نشد. با اولادش ملاطفت و مهربانی کرد و به آنچه مصلحت دین و دنیایش باشد، راهنمائیش نمود. اگر یاری خواست، باید یاریش کرد و اگر قرض خواست، باید قرضش داد. بنای خانه خود را نباید بدون اجازه اش بالا بری، که هوای خانه اش حبس گردد. از غذاهای لذیذی که به خانه آورده می شود، باید برای فرستاد یا در صورتی که میسّر نیست، باید پنهان داشت تا اطفال بویش را نشنوند و او را ناراحت کنند، شاید نتواند برایشان تهیّه نماید. 💫💫📙برگرفته از کتاب گناهان کبیره ایت الله شهید دستغیب ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🔶🔶پرسش و پاسخ قرآنی🔶🔶 🔹🔹🔹 آيا ديه زن،نصف مرد است؟ايا براي قصاص مرد قاتل يك زن،نصف ديه پرداخته شود - دلالت ايات قران در موضوع قصاص و ديه چيست؟🔹🔹🔹 قسمت چهارم: در آیات قرآن، دو جا به قصاص در ضرب و جرح و نیز قتل نفس اشاره شده است. در مائده ٤٥ به قصاص نفس در برابر نفس تاكيد شده وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَالْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَالْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ ۚ فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَهُ ۚ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ و در بقره 178 به قصاص زن در برابر زن اشاره شده است. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى ۖ الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالْأُنْثَىٰ بِالْأُنْثَىٰ ۚ فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ ۗ ذَٰلِكَ تَخْفِيفٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ ۗ فَمَنِ اعْتَدَىٰ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ آيا اين دو آيه تناقض دارند؟ 🔹🔸🔹در سوره مائده كه حكم تورات بيان شده است،خداوند قصاص نفس در برابر نفس را مقرر نموده است.اما در سوره بقره عبد در برابر عبد و انثي در برابر انثي ذكر شده است. شايد بتوان گفت با توجه به مفهوم كلي قصاص كه مقابله بهمثل است،اجراي چنين معادل سازي در ساختار قوميتي و عرفي اعراب كه نظام مولا و بنده رايج بوده و بين زن و مرد اختلاف قايل بودند، به قصاص عبد در برابر عبد و زن در برابر زن منجر شده و در واقع حكم امضايي بوده است.🔹🔸🔹 🔹🔸🔹و يا از زاويه ديگري اين تفكيك مطرح شده و آن لزوم مسئوليت پذيري همه افراد در برابر قتل بوده يعني گناه قتل و قصاص بر ذمه خود قاتل است حتي اگر بنده باشد يا زن باشد و تحت سرپرستي مرد ديگري باشد. (با توجه به اينكه در برخي گناهان،حد بردگان،نصف افراد آزاد بوده است)🔹🔸🔹 ✔در واقع،ايه ،قصاص مرد در برابر زن يا زن در برابر قتل مرد را نفي نكرده بلكه زن در برابر زن را تاكيد كرده نه اينكه منحصر كرده باشد و جمع آن با آيه قتل نفس در برابر نفس، قصاص را فارغ از جنسيت تاييد می کند. سيدكاظم فرهنگ ادامه دارد 📚📚📚جهت مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: http://ytre.ir/qp5099 https://eitaa.com/quranpuyan
شهادت مظلومانه يازدهمين پيشواي شيعيان جهان حضرت امام حسن عسكری (ع) را به پيشگاه فرزند غائبشان ؛امام عصر؛حضرت مهدي صاحب الزمان عجل الله و شيعيان آن امام همام تسلیت عرض مي كنيم. @quranpuyan
#دعاهای_روزانه خداوندا !! ببخش مارا برای گناهانی که لذتش رفته اما مسئولیتش مانده😔 کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شریعت @quranpuyan
✅ تفسیر آیت‌الله مجتبی تهرانی از یک روایت امام حسن عسکری(ع) 🔹- مرحوم آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی در یکی از درس های اخلاق خود به تفسیر روایتی از حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در مورد زاهدترین، با ورع‌ترین، عابدترین و با کوشش‌ترین مردم پرداخته بودند. ◾️به‌مناسبت روز شهادت امام یازدهم شیعیان و گرامیداشت یاد آیت الله مجتبی تهرانی، این روایت و تفسیر آن، تقدیم می‌شود: 🔶روی عن حسن بن علی العسکری علیه السلام قال: اَوْرَعُ النَّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ، اَعْبَدُ النَّاسِ مَنْ اَقَامَ عَلَى الْفَرَائِضِ، اَزْهَدُ النَّاسِ مَنْ تَرَکَ الْحَرَامَ، اَشَدُّ النَّاسِ اجْتِهَاداً مَنْ تَرَکَ الذُّنُوبَ. 🔹روایت از امام حسن عسگری صلوات الله علیه منقول است که حضرت فرمودند: با ورع ترین مردم کسی است که وقتی به یک عمل وکاری رسید که نمی داند حرام است یا حلال، آن کار را انجام ندهد. "اورع الناس من وقف عند الشبهة"؛ وقتی به یک عملی می رسی که شبهه ناک است، یعنی نمی دانی این کار باطل است یا صحیح، حرام است یا حلال، اینجا توقف کن! آن کار را انجام نده! با ورع ترین مردم این شخص است. 🔹"اعبد الناس من اقام علی الفرائض"؛ عابدترین مردم کسی است که واجباتش را انجام بدهد. واجباتش را اقامه کند. این عابدترین مردم است. خوب توجه کنید! اصلاً در آن نه مستحباتی دارد و نه چیز دیگری غیر از واجبات. هیچ چیز نیست. کسی که فقط واجباتش را انجام دهد، از عابدترین مردم است. حالا بعضی خیال می کنند عابدترین مردم کسی است که شب تا به صبح بایستد و نماز بخواند. یا روزه مستحبی بگیرد. نخیر . کسی که مقید باشد واجباتش را انجام دهد، این عابدترین مردم است. 🔶"ازهد الناس من ترک الحرام"؛ زاهدترین مردم کسی است که مرتکب حرام نشود. به این معنا که حرام را ترک کند. در باب زهد چون غالباً جنبه های مالی پیش می آید، فقط همین امور به ذهن آدم می آید. یعنی معمولاً ما از زهد این را می‏فهمیم که انسان مقید باشد، مال حرام را ترک کند. ما این فرد را زاهدترین مردم می‏دانیم. اما حضرت می‏فرماید: زاهدترین مردم از حرام خودداری می‏کند، چه مال باشد و چه غیر مال. یعنی مرتکب حرام نمی‏شود. 🔶حضرت نفرمود که زاهدترین مردم آن کسی است که مثلاً نان خشک بخورد! اصلاً و ابداً. یا مثلاً کسی است که زیرش فرش نیاندازد و روی مقوا بخوابد! زیر سرش بالش و متکا نگذارد و مثلاً آجر بگذارد! مرحوم پدرم می‏فرمود: هیچ وقت از این ادا و اطوارها در نیاورید! این عین تعبیر پدرم بود که گفتم. ایشان میه فرمود: از این ادا اطوارها در نیاور! اینها کار شیطانی است. اینها کار الهی نیست. در این کارها خدا نیست. این حرف ایشان است. "ازهد الناس من ترک الحرام"؛ کسی که کار حرام انجام ندهد، زاهدترین مردم است. 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃 ▪️بئسَ العَبد عَبدٌ یَکُون ذاوجهَین و ذالسَانینِ، یطرِی أخاه شَاهِداً، و یأکله غائباً، إن أَعطی حَسَده، و إن ابتَلی خَانَه 🏴 حضرت امام حسن عسکری (سلام الله علیه) فرمودند: چه قدر بد است بنده دورو و دو زبان، که در حضور برادرش او را می ستاید و در غیاب او بدگوئیش می کند. اگر عطایی به برادرش رسد حسد برد، و اگر گرفتار گردد او را وانهد. تحف العقول، ص ۵۱۸ 🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #پنجاهم تمرین #سی_دوم ✅#احسان به #همسایگان_وهمراهان 🌹🌹امام صادق (ع) می‌فرماید: ♦️🔸لیس منا من لم یحسن مجاوره من جاوره. 🔹از ما نیست کسی که با #همسایگانش #خوشرفتار نباشد. 📚کافی، جلد 2 صفحه 668 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🔶🔶پرسش و پاسخ قرآنی🔶🔶 🔹🔹🔹 آيا ديه زن،نصف مرد است؟ايا براي قصاص مرد قاتل يك زن،نصف ديه پرداخته شود - دلالت ايات قران در موضوع قصاص و دیه چیست؟🔹🔹🔹 قسمت پنجم: ✳ خون بهاى مرد مسلمان دو برابر زن مسلمان است، براساس آيه ى «الحربالحر و الانثى بالانثى» (سوره ى بقره، آيه ى 178) كه مرد را برابر مرد، و زن را برابر زن قرار داده، و نه برابر با مرد، و در سنت قطعى هم خون بهاى مرد دو برابر زن است، از جهاتى چند كه مهم ترش امكان بيشتر توليد مثل مرد است نسبت به زن بنابراين اين دو برابر بودن از نظر ارزش جسمانى است و نه ارزش هاى روحى كه از آن جهت «انّ اكرمكم عنداللَّه اتْقاكُم» است. ▪ ديه ى اعضاى هريك از مرد و زن هم نسبت به خون بهاى خود آنان است. از رساله آيت الله صادقي تهراني ادامه دارد: 📚📚📚جهت مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: http://ytre.ir/qp5099 https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه اَللّهُمَّ اغْفِرْ لىَ الذُّنُوبَ الَّتى تَحْبِسُ الدُّعاَّءَ فرازی از دعای کمیل خدایا! بیامرز برایم آن گناهانی را که دعا را حبس می کند @quranpuyan
📖 ؟ "لَتَرکَبُنَّ طَبَقَاً عَن طَبقِِ" (انشقاق/۱۹) (شما از کیفیتی به کیفیتی دگر گذر می کنید!) وجود شما ثابت نیست و ثابت نمی ماند، شما همواره از کیفیتی به کیفیت دگر سیر می کنید. در هر مرحله از حیات، چیزی هستید که در مرحله ی قبل نبوده اید. حیات شما و آگاهی های تان از لایه های عدیده تشکیل شده است. ورود به لایه ی آگاهی برتر به معنای خروج از لایه ی فروتر است. این جهان همواره به پیش است. و مرگ چرخاننده ی این چرخه است. و مسیر، حرکت به سوی ربّ تان است. ربّی که با خود شماست و در عمق وجودتان خانه دارد. "اِلَی رَبِّکَ المُنتَهی". این حیات، که می بینی یک کارخانه ی عظیم تصفیه سازی است. یک پالایشگاه بزرگ است و مرحله به مرحله آنچه را که بخواهد خالص می سازد. یک سالک این روند را می شناسد و گذر از این مراحل را با جان و دل می پذیرد. تسلیم محض، بدین معناست. بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره 🔹 فراز دوم آیات 7-6 اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ {6}ما را به راه راست هدايت فرما {6} {صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ {7}راه آنان كه گرامىشان داشتهاى نه [راه] مغضوبان و نه [راه] گمراهان {7}(راه کسانی که در صراط مستقیم نیستند و غیر خدا را پرستیدند و ستودند و استعانت خواستند)} ♻️ عصاره فراز آیات 7-6 :استعانت جستن از خدا برای هدایت به صراط مستقیم که همان انحصار حمد و عبادت و استعانت از اوست 🖌آقای سید کاظم فرهنگ ytre.ir/Qp8879 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین به 🌹🌹نبي اكرم صلی الله_علیه_وآله_وسلم فرمودند: ♦️🔶"لا يُؤْمِنُ الَّذِي لا يَأْمَنُ جَارُهُ بَوَايِقَهُ". 🔸 مومن نیست كسي كه اش از در امان نباشد. 📚نهج الفصاحه حدیث ۲۳۸۳ ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🔶🔶پرسش و پاسخ قرآنی🔶🔶 🔹🔹🔹 آيا ديه زن،نصف مرد است؟ايا براي قصاص مرد قاتل يك زن،نصف ديه پرداخته شود - دلالت ايات قران در موضوع قصاص و دیه چیست؟🔹🔹🔹 قسمت ششم: ✔علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در ذیل ایه قصاص در سوره بقره بدون توضیح بیشتری،اینگونه نوشته است: ((يا ايها الذين آمنوا كتب عليكم القصاص فى القتلى ، الحر بالحر)) در اينكه خطاب متوجه خصوص مؤمنين كرده ، اشاره است باينكه حكم قصاص مخصوص جامعه مسلمين است و كفارى كه در كشورهاى اسلامى بعنوان اهل ذمه زندگى مى كنند و غير آنان از كفار، مشمول آيه نيستند و آيه از كار آنها ساكت است . و اگر اين آيه را با آيه : ((اءن النفس بالنفس )) بسنجيم ، نسبت تفسير را براى آن دارد، پس ديگر وجهى براى اين سخن كه چه بسا كسانى گفته باشند (كه اين آيه ناسخ آن است و به حكم اين آيه به خاطر كشتن برده اى قاتل آزاد اعدام نميشود و به خاطر كشتن زنى قاتل مرد اعدام نميشود) باقى نمى ماند. ترجمه تفسیر المیزان جلد 1 صفحه 656 ادامه دارد: 📚📚📚جهت مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: http://ytre.ir/qp5099 https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه 💫اللَّهُمَّ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانا نَصِيرا ✨پروردگارا از پيش خود براى او سلطنتى پيروزى آفرين قرار ده. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قران پویان
آزادی، رهایی از بردگی.mp3
18.08M
🎙آزادی، رهایی از بردگی ✅ نفی رابطه عبد و رب در قران،مبنای نظام اجتماعی دینی است. نکوهش قران از یهودیان که علمای خود را ارباب گرفتند منظوراز عبودیت در کلام امام علی چیست؟
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #پنجاهم تمرین #سی_دوم ✅#احسان به #همسایگان_وهمراهان 🌹امام على عليه السلام فرمود : 🔶 اللّه َ اللّه َ في جِيرانِكُم فإنَّهُم وَصيَّةُ نَبيِّكُم ، ما زالَ يُوصي بِهِمْ حتّى ظَنَنّا أنَّهُ سَيُوَرِّثُهُم . ♦️🔶خدا را، خدا را درباره #همسايگانتان ، كه آنان سفارش شده پيامبر شمايند ، و حضرتش صلى الله عليه و آله چندان درباره #همسايگان سفارش كرد كه گمان برديم آنها را ارث بَر قرار دهد. ( غرر الحكم : ۹۵۲۸ ) ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🔶🔶پرسش و پاسخ قرآنی🔶🔶 🔹🔹🔹 آيا ديه زن،نصف مرد است؟ايا براي قصاص مرد قاتل يك زن،نصف ديه پرداخته شود - دلالت ايات قران در موضوع قصاص و دیگه چیست؟🔹🔹🔹 قسمت هفتم: ایا تنصیف حکم دیه زن،یک امر عرفی است یا شرعی؟ ✔️ نظر استاد سروش محلاتی راجع به دیه زن و مرد: 🔹🔸🔹در حالی که نظریه معروف فقهی این امکان را منتفی میداند ، برخی فقهای معاصر از راه مناقشه در روایات دال بر تنصیف ، نظر به برابری میدهند . ولی ایا با قبول ان روایات هم، امکان حکم به برابری وجود دارد ؟ احتمالی که در اینجا مطرح شده ناظر به این پاسخ از راه بررسی "ماهیت حکم به تنصیف " با توجه به این مقدمات است :🔹🔸🔹 ▪️الف ) دیه در جهت جبران خسارت وارده، یک امر عقلایی است و حکم تاسیسی شرع نمیباشد . ( جامع المدارک ج۵ ص۱۹۹) ▪️ب)تنصیف دیه نسبت به زنان ، حکمی است که از جاهلیت وارد اسلام شده و مورد امضا قرار گرفته مثل مقدر شدن دیه به صد شتر .(المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام ج۱۰ص۲۶۵) ▪️ج) مقدار دیه ، مستند به امضای شرع نیست بلکه مستند به امضاو تنفیذ ان سوی امام مسلمین است . ▪️د) امضای هر حکم تابع قلمرو خود ان حکم است .در امضای احکام عقلایی که مورد توافق عموم خردمندان است حکم کلی امضا میشود و در احکام صرفا عرفی ، امضا در همان حد اعتبار حکم در نزد عرف است که با انتفاء ان موضوعی برای امضا باقی نمیماند . ▪️ه) شارع میتواند حکم عرف را از قیود ان خارج نموده و اعتبار مطلق ببخشد در این صورت دیگر حکم ، امضایی نخواهد بود و اثبات این تغییر در ماهیت حکم نیاز به دلیل اثباتی دارد. ▪️و) اگر شارع در بیان خود در ناحیه موضوع حکم و یا خود حکم ، هیچ قیدی را لحاظ نکند و علتی هم برای ان ذکر ننماید ، قهرا امضای شرع متوجه همان ارتکازو بنای عرفی است که از قبل وجود داشته است . براین اساس با تغییر عرف امکان تغییر حکم شرعی وجود دارد و اثبات دائمی بودن حکم به تنصیف از راه "قلت عقل زنان" (دراسات فی ولایه الفقیه ج۱ص۳۴۷ ) یا از راه نقش کمتر انان در اقتصاد و تولید (بحوث فقهیه هامه ص ۱۴۸) قابل مناقشه است . ارتکاز عرف در عصر صدور همان سخن سید مرتضی علم الهدی است : ان نفس المراه ناقصه القیمه عن نفس الرجل( الرسائل ج۱ ص۲۳۵) ✔️ لذا در عرف ،دیه "خون بها"ست همانطور که فقها هم تعبیر کرده اند ( مقدمه جامع عباسی شیخ بهایی) ادامه دارد: 📚📚📚جهت مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: http://ytre.ir/qp5099 https://eitaa.com/quranpuyan
یا رب این بوی که امروز به ما می‌آید ز سراپرده اسرار خدا می‌آید 🍃 بوستان را کرمش خلعت نو می‌پوشد خستگان را ز دواخانه دوا می‌آید #مولانا سلام صبحتون زیبا و پرنشاط @quranpuyan