eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی هفته #پنجاه‌و‌هفتم تمرین #سی_ششم ✅‌موضوع:#تقويت_روحيه #شكر_گزاري ◀️خداوتد می فرمایند: ‌🔶🔸وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِي لَشَدِيدٌ . 🔹🔸و (نيز به يادآور) هنگامى كه پروردگارتان اعلام فرمود: همانا اگر #شكر كنيد، قطعاً ( #نعمت‌هاى) شما را مى‌افزايم، و اگر #كفران كنيد البتّه #عذاب من سخت است.(7) ابراهیم ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: ❇ چیست؟ ❇ آيا در آيات قران به اشاره شده است؟ ❇شیعه برای چه دلیل محکمی دارد که اهل سنت این دلیل رو قبول ندارند؟ ⭕قسمت اول: ✴✴#«رجعت»، در لغت به معناي بازگشت است.(1) 👈 و در اصطلاح، به بازگشت گروهي خاص از افراد از عالم پس از مرگ به عالم دنيا اطلاق ميشود كه از عقايد معروف شيعه است. ✅ آيا بازگشت مردگان به دنيا امكان و سابقه دارد؟ 🍀در قرآن مجيد، زنده شدن مردگان و باز گشت آنها به دنيا، اجمالاً در پنج مورد از امتهاي پيشين آمده است، از جمله اين آيات: ✅ 1⃣ آيه 243 سوره بقره كه در آن سخن از جمعيتي است كه از ترس مرگ از خانه هاي فرد بيرون رفتند. خداوند فرمان مرگ به آنها داد و سپس آنها را زنده كرد: فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْياهُم . (3) خداوند به آنها گفت: بميريد! (و به همان بيمارى، كه آن را بهانه قرار داده بودند، مردند.) سپس خدا آنها را زنده كرد ✅ 2⃣ نيز در يكي از آيات سوره بقره استدلال شده كه در آن سخن از پيامبري است كه از كنار يك آبادي عبور كرد؛ در حالي كه ديوارهاي آن فرو ريخته بود و اجساد و استخوان هاي اهل آن در هر طرف پراكنده شده بود. ازخود پرسيد: چگونه خداوند اين ها را پس از مرگ زنده مي كند؟ امّا خدا او را يك صد سال ميراند و سپس زنده كرد و به او گفت: چقدر درنگ كردي؟ عرض كرد: يك روز يا قسمتي از آن. فرمود: نه، بلكه يكصد سال بر تو گذشت. ❎❎اين پيامبر، عُزير باشد يا پيامبر ديگري تفاوت نمي كند؛ مهم صراحت قرآن در زندگي پس از مرگ در دنيا است؛ فَأَماتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عامٍ ثُمَّ بَعَثَه . (4) خدا او را يكصد سال ميراند سپس زنده كرد. ✅ 3⃣ در آيه 55 و 56 سوره بقره درباره بنياسرائيل مي خوانيم كه گروهي از آنها بعد از تقاضاي مشاهده خداوند، گرفتار صاعقه مرگباري شدند و مردند. سپس خداوند آنها را به زندگي برگرداند تا شكر نعمت او را به جا آورند: ثُمَّ بَعَثْناكُمْ مِنْ بَعْدِ مَوْتِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون .(5) سپس شما را پس از مرگتان، حيات بخشيديم شايد شكر (نعمت او را) بجا آوريد. پي نوشت ها: 1. دهخدا، علي اكبر، لغتنامه دهخدا، مؤسسه لغتنامه دهخدا، تهران، 1373ش، ج 7، ص 10505. 2. مكارم شيرازي، تفسير نمونه، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1379ش، ج 15، ص 556. 3.بقره (2)آيه 243. 4.همان آيه 259. 5 . همان آيه 56. ادامه دارد: 📚برای مطالعه بیشتر به لینک زیر👇👇 مراجعه کنید: https://b2n.ir/991869 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
چه سخاوتمند است پاییز، که شکوه بلندترین شبش را عاشقانه پیشکش تولد زمستان کرد... سلام اولین صبح روز زمستانی بخیر و نشاط https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 می گوید زیبا از قران کریم 🐚🕸🐚🕸🐚🕸 🕸🐚🕸🐚 🐚🕸 🌸🍃🌸وَ فِي أَنْفُسِكُمْ أَ فَلاٰ تُبْصِرُونَ (٢١) ذاریات 🌿🌱🌿🌱🌿🌱 🍃اولین کسی را که باید بشناسم هستم (تمایل، خودآگاهی) 🍃اولین کسی را که باید به وی راه یابم هستم (خودیابی، فروتنی و خویشتن پذیری) 🍃اولین کسی که باعث مشکلات برای من می شود، هستم (صداقت با خود) 🍃اولین کسی که باید تغییر و عوض شود هستم(تمایل) 🍃اولین کسی که می تواند تغییر کند هستم (پذیرش، مسئولیت پذیری) 🍃اولین کسی را که باید هدایت و راهنمایی کنم هستم (روشن بینی، بیداری روحانی) 🐚🕸 🕸🐚🕸🐚 🐚🕸🐚🕸🐚🕸 https://goo.gl/2swVd4 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات 50-34 (بخش اول) 1⃣ اولین لفظ مسلم در قرآن در سوره قلم بکار رفته است.مسلم در قرآن به معنای مسلمان اصطلاحی نیست.بلکه به معنای تسلیم در برابر خدا می باشد از تقابل مسلمین با مجرمین در آیه 35 ،مشخص میشود که مسلمین به لحاظ عملی، مبری از جرم و گناه و طغیان و مال دوستی و مناع الخیر و سایر رذایل اخلاقی مذکور در فراز نخست سوره هستند. بلحاظ اعتقادی نیز در مقابل مکذبین هستند یعنی رسالت پیامبر،آیات قرآن و معاد را تصدیق کرده و می کنند. در بعد ارتباط با خدا نیز اهل خضوع و سجده در برابر خدا هستند.(آیات 42 و43) 2⃣ در این فراز با جملات استفهام انکاری مکرر ،خداوند کلیه حالات و احتمالهای ممکن در منشا این باور باطل مکذبین که در صورت صحت جزای اخروی، خود را مانند متقین و مسلمین اهل بهشت و مبری از عذاب می پنداشتند،بیان داشته و انها را نفی می کند. خلاصه این حالات را تفسیر المیزان اینگونه بیان کرده است: "اين آيه و آيه بعدش تا جمله ((ام عندهم الغيب فهم يكتبون )) در مقام رد مسأله تساوى مجرمين و مسلمين است ، كه از طرف كفار ادعا شده بود، و چون اين ادعا محتملاتى داشت ، يكى يكى آنها را ايراد نموده و به صورت استفهام انكارى رد مى كند. بيان حجت چنين است كه يكسان بودن مجرمين و مسلمين كه كفار چنين پنداشته اند يا از طرف خداى تعالى و موهبت و رحمتى از او است ، و يا از ناحيه او نيست . اگر از ناحيه او باشد قطعا بايد يا عقل خود ما انسان ها هم بدان حكم كند، كه مى بينيم عقل چنين حكمى ندارد، قرآن كريم هم به همين معنا اشاره نموده مى فرمايد: ((ما لكم كيف تحكمون )). و يا دليلى نقلى بر آن دلالت كند، كه چنين دليلى هم نيست ، و قرآن كريم به نبود اين چنين دليل نقلى اشاره نموده ، مى فرمايد: ((ام لكم كتاب ... - نكند كتابى (و دليلى نقلى و آسمانى ) در دست داريد...))، و يا اين است كه دليل بر اين حكم كه كفار كرده اند نه عقل است و نه نقل ، بلكه گفت و شنودى شفاهى است كه خدا با آنان كرده ، و آنها از خدا قول گرفته اند كه در قيامت بين آنان و اهل تسليم و عبادت به مساوات رفتار كند، اين هم كه معقول نيست ، زيرا مردم عادى مانند انبيا نيستند، تا خدا شفاهى با آنان سخن بگويد. خوب تا اينجا سه تا احتمال را آورديم ، و جوابش را هم گفتيم . احتمال چهارم اينكه : اصلا آن حكم از ناحيه خدا نباشد در اينجا نيز چند احتمال هست : يكى اينكه حكم تساوى بين مجرمين و مسلمين حكمى جدى باشد. و ديگر اينكه صرف بهانه اى باشد براى فرار از مسئوليت ، در صورت جدى بودن سه احتمال هست ، يكى اينكه حكمى كه مى كنند مستند به خودشان باشد، به اين معنا كه خودشان كارگردان صحنه قيامت باشند و امور قيامت را به نفع خود بچرخ انند، از آن جمله خود را با مسلمانان يكسان سازند هر چند كه خدا نخواهد قرآن كريم از اين احتمال جواب داده كه : ((سلهم ايهم بذلك زعيم )) از ايشان بپرسيد كدامشان زعيم و متولى در تدبير امور قيامت هستند؟ و يا اين است كه حاكم در اين حكم شركاء و خدايان ايشانند، از اين هم پاسخ داده كه ((ام لهم شركاء فلياتوا بشركائهم - نكند حاكم بر اين حكم شركاء ايشانند، اگر چنين است بگو تا شركاى خود را بياورند)). احتمال سوم اين است كه نه خود را مستقل در اين حكم بدانند، و نه شركايشان را، بلكه زمام غيب به دست ايشان باشد، قضا و قدر همه امور مردم منوط به مشيت آنها باشد، هر چه آنها در غيب بنويسند همان مى شود، و خودشان براى خود چنين نوشته اند، كه در عين اينكه مجرمند با مسلمانان برابر باشند. در آيات مورد بحث اين احتمال رد شده مى فرمايد: ((ام عندهم الغيب فهم يكتبون )) اين هم سه احتمال ديگر. و اما اگر حكمشان حكمى جدى نباشد، بلكه همانطور كه گفتيم بهانه اى باشد براى فرار از مسئوليت براى نپذيرفتن دعوت رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم )، چون فكر مى كنند رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) فردا از ايشان مزد مطالبه مى كند كه از بيغوله ضلالت به راه حق هدايتشان كرده ، آن وقت زير بار سنگين آن مزد خرد خواهند شد، از اين هم پاسخ داده ، به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) خطاب مى كند كه ((ام تسئلهم اجرا فهم من مغرم مثقلون )) اين هم هفتمين احتمال" ادامه دارد... 🖌 آقای سيدكاظم فرهنگ https://bit.ly/2PgHog7 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: 💫🔶رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ اَلَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ َ (١٩)نمل 🌹پروردگارااز تو می خواهم به من توفیق دهی که همواره گزار_نعمت های تو باشم. 🔹🔸خوشبختی از آن كسی ست كه درفضای زندگی كند چه دنيا به كامش باشدوچه نباشد چه آن زمان كه می دود ونميرسد وچه آن زمان كه گامی برنداشته خودرا در مقصد می بيند 💫نقل از كانال حفظ قران 🌹🍂 ادامه موضوع 👇👇 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst1641_shkhr-gzr-nmthy-khdwnd.aspx ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: ❇ چیست؟ ❇ آيا در آيات قران به اشاره شده است؟ ❇شیعه برای چه دلیل محکمی دارد که اهل سنت این دلیل رو قبول ندارند؟ ⭕قسمت دوم ✅ آيا بازگشت مردگان به دنيا امكان و سابقه دارد؟ 🍀در قرآن مجيد، زنده شدن مردگان و باز گشت آنها به دنيا، اجمالاً در پنج مورد از امتهاي پيشين آمده است، از جمله اين آيات: ✅ 4⃣ در آيه 110 سوره مائده ضمن برشمردن معجزات حضرت عيسي(ع) مي خوانيم: وَ إِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتى‏ بِإِذْني ؛(6)مردگان را با فرمان من زنده ميكردي. اين تعبير نشان ميدهد كه مسيح(ع) از اين معجزه (زنده كردن) استفاده كرد؛ بلكه تعبير فعل مضارع (تخرج)، دليل بر تكرار آن است و اين خود يك نوع رجعت براي بعضي محسوب مي شود. ✅ 5⃣در سوره بقره آيه 3 در مورد كشته اي كه در بني اسرائيل براي پيدا كردن قاتلش نزاع و جدال برخاسته بود، ميفرمايد: دستور داده شد. گاوي را با ويژگي هايي سر ببرند. بخشي از آن را بر بدن مرده زنند تا به دنيا بازگردد (و قاتل خود را معرفي كند و نزاع خاتمه يابد)؛ فَقُلْنا اضْرِبُوهُ بِبَعْضِها كَذلِكَ يُحْيِ اللَّهُ الْمَوْتى‏ وَ يُريكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُون. (7) سپس گفتيم: «قسمتى از گاو را به مقتول بزنيد! (تا زنده شود، و قاتل را معرفى كند.) خداوند اين گونه مردگان را زنده مى‏كند و آيات خود را به شما نشان مى‏دهد شايد انديشه كنيد. 👈👈 ایات مورد اشاره،به زنده شدن مجدد گروهی از مردگان اقوام گذشته توسط خداوند در دنیا ،پرداخته و صرفا امکان چنین امری برای خداوند در زمانهای مختلف را ثابت میکند اما ثابت کننده به مفهوم مصطلح آن نیست. ❓ آيا آيات ديگري كه صراحتا رجعت به مفهوم خاص آن بعني برگشت برخي مردگان به دنيا را قبل از قيامت تاييد كند،وجود دارد؟ 🌱امام صادق(ع) در حديثي مي فرمايد: «ان الرجعة ليست بعامة، و هي خاصة، لا يرجع الاّ من محض الايمان محضاً، او محضالشرك محضاً؛ (9) ، عمومي نيست؛ بلكه جنبه خصوصي دارد. تنها گروهي بازگشت مي كنند كه ايمان خالص يا شرك خالص دارند». —------------------------------ پي نوشت ها: 6.مائده (5)آيه 110. 7.بقره (2)آيه 73. 9.علامه مجلسي، بحار الانوار، دارالكتب الاسلاميه، تهران، بي تا، ج 53، ص 122. ادامه دارد: 📚برای مطالعه بیشتر به لینک زیر👇👇 مراجعه کنید: https://b2n.ir/991869 https://eitaa.com/quranpuyan
🌹اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَنَا مَا تَعْلَمُ مِنَّا وَ مَا لا نَعْلَمُ 🍃خدایا از گناهانمان بيامرز آنچه را تو میدانى و آنچه را ما نمی دانيم https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 آیات و جملات ✅ آداب سخن گفتن از منظر قران کریم 5⃣ کریمانه (بزرگوارانه و در خور احترام) سخن گفتن خداوند در آیه ی ۲۳ سوره مبارکه ی ، بعد از دستور به پرستش خود احترام به پدر و مادر و نحوه ی سخن گفتن با آنها را بیان کرده است. 💠 وَقَضَىٰ رَ‌بُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ‌ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَافلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْ‌هُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِ‌يمًا خرمشاهی : و پروردگارت امر کرده است که جز او را مپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید، و اگر یکی از آنها، یا هر دو آنها در نزد تو به سن پیری برسند،به آنان حتی اف مگو، و آنان را مران و با ایشان به نرمی [و احترام‌] سخن بگو https://goo.gl/9Zt6Ax 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات 50-34 (بخش دوم) 3⃣ اصبر لحکم ربک تنها در سه سوره بکار رفته است:طور قلم و انسان در سوره طور هم بعد از بیان جملات استفهام انکاری مکرر مشابه سوره قلم،با رد ادعای مکذبین خداوند به پیامبر فرمود آنها را رها کن تا روزی که به هنگام مرگشان، عذاب را مشاهده کنند. سپس دستور اصبر لحکم ربک صادر شد.جالب انکه عبارت ام تَسْأَلُهُمْ أَجْرًا فَهُم مِّن مَّغْرَمٍ مُّثْقَلُونَ عینا فقط در همین دو سوره بکار رفته است. در سوره قلم هم بعد از جملات استفهامی مکرر،خداوند به پیامبر دستور داد که انها را به من واگذار تا با استدراج و امهال بر عذاب آنها بیفزایم.سپس دستور فاصبر لحکم ربک را صادر نمود و در ادامه آن هم از سرنوشت مشابه یونس ،ایشان را انذار داد. این بیان ها نشانگر آن است که در این ایام (مرحله چهارم) پیامبر دوران سختی را در مواجهه با مکذبین و مخالفین تحمل میکرده و همواره منتظر نزول عذاب موعود خدا بوده است اما خداوند هنوز زمان آنرا مناسب نمیدانسته و پیامبر را به صبر و عدم تعجیل در عذاب دستور میداده است.این امر در سوره های مراحل بعدی و افزایش تهمتها و فشارهای مخالفین نیز مشاهده میشود. 🖌 آقای سيدكاظم فرهنگ https://bit.ly/2PgHog7 🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: ◀️خداوند در سوره نساء می فرمایند: 🔶ما يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذابِكُمْ إِنْ شَكَرْتُمْ وَ آمَنْتُمْ وَ كانَ اللَّهُ شاكِراً عَلِيماً «147» 🔸اگر گزاريد و ايمان آوريد، خداوند مى‌خواهد با عذاب شما چه كند؟ در حالى كه خداوند همواره حقّ شناس داناست. 🔸👌پیام ها 1- شناخت نعمت‌هاى او و آنها، زمينه‌ى قبول دعوت و ايمان است. «شَكَرْتُمْ وَ آمَنْتُمْ» 2- ايمان به خداوند، بارزترين جلوه‌ى است. «إِنْ شَكَرْتُمْ وَ آمَنْتُمْ» 4- ، هم مايه‌ى نجات از قهر، هم سبب دريافت لطف بيشتر است. «ما يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذابِكُمْ‌، كانَ اللَّهُ شاكِراً» 4- اگر شما كنيد، خداوند هم نسبت به شما است. «كانَ اللَّهُ شاكِراً» 🔹🔸5- خداوند، با آنكه بى نياز است، ولى از بنده‌ى كوچكش مى‌كند. چرا ما او را به جا نياوريم؟! «إِنْ شَكَرْتُمْ، كانَ اللَّهُ شاكِراً» 💫💫تفسیر نور محسن قرائتی 📚جلد 2 - صفحه 197 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: ❇ چیست؟ ❇ آيا در آيات قران به اشاره شده است؟ ❇شیعه برای چه دلیل محکمی دارد که اهل سنت این دلیل رو قبول ندارند؟ ⭕️قسمت سوم: ✅وَیَوْمَ نَحْشُرُ مِن کُلِّ أُمَّةٍ فَوْجًا مِّمَّن یُکَذِّبُ بِآیَاتِنَا فَهُمْ یُوزَعُونَ: ✅(به خاطر آور) روزى را که ما از هر امّتى گروهى را از کسانى که آیات ما را تکذیب مى‏کردند، محشور مى‏کنیم و آنها را نگه مى‏داریم تا به یکدیگر ملحق شوند﴾ (النّمل/ 83). ✴️این آیه مشهورترین آیة است که به تنهایی بر دلالت دارد، چراکه ظاهر آیه بخوبی بیانگر این مطلب است که این حشر گروهی از هر امّتی غیر از حشر در روز قیامت است؛ زیرا حشر در آیة فوق حشر همگانی نیست، در حالی‌که حشر در روز قیامت شامل همة انسان‌ها می‌‌گردد، چنان‌که در آیه‌ای در وصف حشر روز قیامت چنین می‌‌فرماید: ✴️﴿... وَحَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا: ... و همه آنان [= انسان‌ها] را برمى ‏انگیزیم و اَحَدى از ایشان را فروگذار نخواهیم کرد!﴾ (الکهف/ 47). 🔶🔹🔶آلوسی، یکی از مفسّران اهل سنّت، اشکالی به استدلال آیه فوق بر نموده است و می‌‌گوید: ♦️ «منظور از حشر، حشر برای عذاب است که بعد از آن حشر کلّی اتّفاق می‌‌افتد؛ یعنی حشر بعد از حشر، یک حشر کلّی برای همة خلایق و یک حشر نیز تنها برای کسانی که مورد خشم و عذاب الهی قرار می‌‌گیرند» ( روح المعاني ج 20: 23). پس آیه دلالتی بر ندارد و منظور آیه، حشر در روز قیامت است. ✅علاّمه طباطبائی(ره) در پاسخ به او چنین می‌‌نویسد: ♦️«چنان‌چه منظور، حشر برای عذاب بود، لازم بود که این غایت ذکر شود؛ یعنی گفته شود «نحشر إلی العذاب» تا ابهام برطرف شود، کما اینکه در آیة دیگر که در مورد حشر برای عذاب است، غایت مذکور بیان شده است: ﴿وَیَوْمَ یُحْشَرُ أَعْدَاء اللَّهِ إِلَى النَّارِ فَهُمْ یُوزَعُونَ﴾ (الفصّلت/ 19). 🖌مضاف اینکه بعد از حشر، سخن از عتاب و سرزنش است نه عذاب» (الميزان ج 15: 397). ✅از سوی دیگر، دو شاهد در خود آیات قبل و بعد وجود دارد و مؤیّد این است که حشر برای عذاب نیست و این واقعه قبل از قیامت است. یکی در صدر آیه که می‌‌فرماید: ﴿وَإِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیْهِمْ﴾ که مورد اتّفاق همة مفسّران است که وقوع قول از علائم قیامت است و روشن است که علامت یک شیء غیر از آن شیء است و دیگر آنکه پس از سه آیه می‌‌فرماید: ﴿وَیَوْمَ یُنفَخُ فِی الصُّورِ...﴾ و قضایای قیامت را از آنجا آغاز می‌‌کند. ✅به هر حال، از این آیه به خوبی فهمیده می‌‌شود که پیش از قیامت گروهی از هر امّتی محشور می‌‌شوند و مورد مؤاخذه قرار می‌‌گیرند و این حشر نیز به معنای برگشتن به دنیا پس از مرگ است. علاوه بر دلالت روشن خود آیه بر رجعت، احادیث فراوانی در ذیل این آیة کریمه از اهل بیت(ع) وارد شده است و ایشان آیة مذکور را بر رجعت منطبق دانسته‌اند . اقاي دكتر موذن ادامه دارد: 📚برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:👇👇 https://b2n.ir/991869 https://eitaa.com/quranpuyan
صبح است و هوا هوای لطف است و صفا صبح است و نوا نوای مهر است و وفا صبح است و دلا هر آنچه می خواهی هست بر سفرۀ گستردۀ الطافِ خدا سلام، صبحتون بخیر، روزتون پُربركت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا