eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ؟ زیبا از قرآن کریم تکلیف از ما.📝 نتیجه از خدا. 🏆 قُل لَّن يُصِيبَنَآ إِلَّا مَا كَتَبَ ٱللَّهُ لَنَا هُوَ مَوۡلَىٰنَاۚ وَعَلَى ٱللَّهِ فَلۡيَتَوَكَّلِ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ  سوره مبارکه توبه،‌ آیه ۵۱ بگو: هرگز جز آنچه خداوند براى ما مقرّر كرده است، به ما نخواهد رسید. او مولاى ماست و مؤمنان باید تنها بر خداوند توكّل كنند. برگرفته از کانال حفظ قرآن https://goo.gl/2swVd4 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره مروری بر عصاره فرازها: ◀️ عصاره فراز آیات 7-1 : تایید و حمایت از پیامبر (ای پیامبر قطعا تو مجنون نیستی بلکه صاحب خلقی عظیم و در مسیر هدایتی. اتهام زنندگان گمراه نیز بزودی خواهند دید) ◀️ عصاره فراز آیات 16-8 : ای پیامبر در برابر مکذبین و سران انها که الوده به رذایل اخلاقی و متکی و مغرور به اموال و اولاد خود هستند،نرمی و سازش نشان نده. ◀️ عصاره فراز آیات 33-17 : بیان نمونه ای از عذاب دنیوی و شکست نقشه های دنیاطلبان منکر اعمال اراده خدا بر امور که مقهور اراده خدا شده و با تحمل خسارت زیاد،پشیمان شدند. ◀️ عصاره فراز آیات 50-33 : قطعا سرنوشت اخروی مجرمین متفاوت از متقین و تحت اراده خداست. اینها هیچ قدرت و حجتی بر خلاف این امر ندارند.ملاک ثواب و عقاب خدا نیز تقوی و تسلیم است. پس ای پیامبر عذاب دنیوی و اخروی انها را به خدا واگذار . اراده خدا بر استدراج و دادن مهلت و نعمت بیشتر به این مخالفان جهت سقوط بیشتراست.بر این امر تو هم صبر کن و مانند یونس،عجله نکن . 👈عصاره فراز : قرآن مایه ذکر و بیداری مردم است اما کافران با شنیدن ان خشمگین و به اتهام زنی علیه تو می پردازند. ✅ درس سوره قلم : تایید و تقویت چند جانبه پیامبر:مکذبان و مخالفان دنیا طلب که ترا مجنون میخوانند،گمراه و الوده به رذایل اخلاقی هستند و حجتی بر باورهای نادرست خود ندارند.با انها نرمی نکن. عذاب اخروی انها نیز قطعی است. خدا قادر به شکست نقشه ها و عذاب دنیوی انها میباشد اما اراده خدا بر استدراج و دادن مهلت بیشتر به انهاست .پس در عذاب انها عجله نکن و به خدا واگذارشان کن. 🖌 آقای سید کاظم فرهنگ https://bit.ly/2PgHog7 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
❇️❇️ کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" در درس تفسیر موضوعی دانشگاه بوشهر ✅✅در درس تفسیر موضوعی قرآن ( متون اسلامی) که زیر مجموعه گرایش آشنایی با منابع اسلامی از دروس عمومی معارف در دانشگاه به صورت دو واحد تئوری ارائه می شود، به تدریس گزینشی بخش هایی از "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" پرداختیم. 🔰سرکار خانم انصاری استاد این دوره با اشاره به اینکه در این دوره که حدود دوازده جلسه دو ساعته در دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد ، حدود ۸۰ نفر از پزشکی و پیراپزشکی حضور داشتند،افزود: روش تدریس بیشتر به صورت کارگاهی و عملی بود که پس از بیان روش کار به استخراج درب و درس آیات و سوره ها پرداختیم. در این میان همچنین گریزی زدیم به تفاوت میان سوره های مکی و مدنی و تفسیر تنزیلی ارائه شده در کتاب. سوره های مبارکه حمد ،ناس، فلق، کافرون، توحید، عصر، ضحی، شمس، کوثر، فجر نمونه هایی از سوره های مطرح شده در کلاس بود. اغلب دانشجویان رضایت خود را از این نوع روش و ایجاد انس و ارتباط بیشتر با آیات قرآن بیان داشتند." 🔶🔷قرآن پویان ضمن تشکر از این ابتکار سرکار خانم انصاری و آرزوی موفقیت بیش از پیش برای ایشان و دانشجویان عزیز، آمادگی خود برای همکاری ،ارسال کتاب و اموزش این روش را در سایر مراکز اموزشی اعلام می نماید. @fahmequran
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: 👌🔶 در لغت « تصور نعمت و آشكار كردن آن است» و در اصطلاح علم اخلاق آمده است، عبارت است از: از و شاد شدن به آن و صرف كردن آن در راهي كه منعم به آن راضي باشد. 👈وقتي كه انسان به حقيقي معرفت پيدا كرد و دانست كه وابسته به اوست، ثمره‌اش اين است كه از اين ، در دل شادي و سروري همراه با خضوع و تواضع ايجاد مي‌شود، و به اين جهت نعمت را هديه‌اي از سوي خدا و توجّهي از جانب او به خود مي‌داند. و امّا سومّين عنصر، عمل مي‌باشد و آن اقدام به چيزي است كه مقصود و محبوب منعم است، اين عمل ممكن است با قلب، زبان يا اعضاي ديگر انجام شود. 🌹امام صادق(ع) فرمودند: خدا هر که به بنده ای دهد کوچک یا بزرگ و او بگوید رابجا آورده و باز فرمود: خدا هر نعمتی به بنده اش دهد که آن را از دل بفهمد را ادا کرده 💫💫ادامه موضوع 👇👇 http://quranpuyan.com/yaf_postst1619_gr-shkr-knyd-dhb-nmy-shwyd--mfhwm-shkr-chyst.aspx ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓پرسش و پاسخ قرآنی: ❇ چیست؟ آيا در آيات قران به اشاره شده است؟ ❇شیعه برای چه دلیل محکمی دارد که اهل سنت این دلیل رو قبول ندارند؟ ⭕قسمت چهارم ✳علامه طباطبایی در جلد دوم تفسیر المیزان در ذیل ایه 210 سوره بقره،راجع به این گونه نظر داده است: ✅هر چند هر يک از روايت‏ها(ی رجعت) روايت واحد است ، و ليکن روايات ائمه اهل بيت (عليهم‏السلام) نسبت به اصل رجعت متواتر است ، به حدي که مخالفين مساله رجعت از همان صدر اول اين مساله را از مسلمات و مختصات شيعه دانسته ‏اند ، و تواتر با مناقشه و خدشه در تک تک احاديث باطل نمي‏شود . ❇علاوه بر اينکه تعدادي از آيات قرآني و روايات که در باب رجعت وارد شده دلالتش تام و قابل اعتماد است ، مانند آيه : و يوم نحشر من کل امة فوجا ممن يکذب باياتنا و آيات ديگر . ❇علاوه بر اينکه آيات ديگري از قرآن دلالت اجمالي بر وقوع رجعت دارد مانند آيه : ام حسبتم ان تدخلوا الجنة و لما ياتکم مثل الذين خلوا من قبلکم که مي‏فهماند آنچه در امت‏هاي گذشته رخ داده ، در اين امت نيز رخ خواهد داد ، و يکي از آن وقايع مساله رجعت و زنده شدن مردگاني است که در زمان ابراهيم و موسي و عيسي و عزير و ارميا و غير ايشان اتفاق افتاده ، بايد در اين امت نيز اتفاق بيفتد . 🔶 رواياتي که رجعت را اثبات مي‏کند هر چند آحاد آن با يکديگر اختلاف دارند ، الا اينکه با همه کثرتش ( که در سابق گفتيم متجاوز از پانصد حديث است ) در يک جهت اتحاد دارند ، و آن يک جهت اين است که 👈👈 سير نظام دنيوي متوجه به سوي روزي است که در آن روز آيات خدا به تمام معناي ظهور ظاهر مي‏شود ، روزي که در آن روز ديگر خداي سبحان نافرماني نمي‏شود بلکه به خلوص عبادت مي‏شود ، عبادتي که مشوب و آميخته با هواي نفس نيست ، عبادتي که شيطان و اغوايش هيچ سهمي در آن ندارد ، روزي که بعضي از اموات که در خوبي و يا بدي برجسته بودند ، يا ولي خدا بودند ، و يا دشمن خدا ، دوباره به دنيا بر مي‏گردند تا ميان حق و باطل حکم شود . 🔹🔸🔹و اين معنا به ما مي‏فهماند روز خود يکي از مراتب روز قيامت است ، هر چند که از نظر ظهور به روز قيامت نمي‏رسد ، چون در روز باز شر و فساد تا اندازه‏ اي امکان دارد ، به خلاف روز قيامت که ديگر اثري از شر و فساد نمي‏ماند و باز به همين جهت روز ظهور مهدي (عليه‏ السلام) هم معلق به روز رجعت شده است چون در آن روز هم حق به تمام معنا ظاهر مي‏شود ، هر چند که باز ظهور حق در آن روز کمتر از ظهور در روز رجعت است . ♦♦ از ائمه اهل بيت (عليهم‏السلام) نيز روايت شده که فرموده ‏اند ايام خدا سه روز است ، روز ظهور مهدي (عليه‏السلام) و روز برگشت ، و روز قيامت ، و در بعضي از روايات آمده : ايام خدا سه روز است ، روز مرگ و روز برگشت و روز قيامت" .♦♦ ادامه دارد: 📚برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 👇👇 https://b2n.ir/991869 https://eitaa.com/quranpuyan
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَنَا مَا تَعْلَمُ مِنَّا وَ مَا لا نَعْلَمُ خدایا ببخش بر ما آنچه را تو میدانى و آنچه را ما نمی دانيم https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صبح دمی رفت مسیحا به دشت سبزه صحرا به دمش زنده گشت میلاد حضرت مسیح ( ع ) مبارکباد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن @quranpuyan
📖 ؟ ✅ در قرآن قسمت اول ولادتی چون آدم گروهی از مسیحیان به شهر مدینه آمدند و به حضور پیامبر رسیدند. آنان در گفتگو با پیامبر(ص) ولادت بدون پدر حضرت عیسی(ع) را نشانه الوهیت او عنوان می کردند در این هنگام آیه نازل شد و جواب آنان را این چنین بیان نمود: 💠إِنَّ مَثَلَ عِيسَى عِندَ اللّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثِمَّ قَالَ لَهُ كُن فَيَكُونُ ﴿۵۹﴾سوره آل عمران 🔸فولادوند: در واقع مثل عيسى نزد خدا همچون مثل [خلقت] آدم است [كه] او را از خاك آفريد سپس بدو گفت باش پس وجود يافت یعنی اگر دلیل الوهیت ولادت بدون پدر باشد، پس درباره حضرت آدم که خلقت وی بدون پدر و مادر بوده نیز باید قائل به الوهیت شویم و حال آنکه کسی چنین نگفته است. 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 🔹تدبر در آیات ۵۱-۴۸ سوره از آیه ۴۸ فهمیده میشود گاهی کار رسالت برای آنحضرت آنقدر سخت میشد که احساس «من که دیگر نمی توانم ادامه دهم» به او دست میداد و در این نوع لحظات نیاز به تقویت روحیه داشت که آیه های ۴۹ و ۵۰ در آن جهت قابل فهم است. از آیه ۵۱ فهمیده میشود علاوه بر شگرد «دیوانه خواندن» آنحضرت، فعالان کفر، شگرد تازه ای ابداع کرده بودند و آنهم این بود که عده ای را وامیداشتند هنگام تلاوت و عرضه آیات قرآن به عموم، به آنحضرت زل میزدند و خیره نگاهش میکردند و این حالت خیرگی چشم را از او بر نمی داشتند، و این کار–چون آنحضرت بسیار با حیا بودند -ایشان را اذیت میکرد. اگر کسی چندین بار قرآن را به ترتیب نزول خوانده باشد متوجه یکنوع قانون در نحوه بیان قرآنی میشود که ما آن را «مطلب ، تفسیر ، اشاره» نامیده ایم ( که در ابتدای جلد اولِ تفسیر ، در سایت ما قابل دسترسی است) و خلاصه قانون مزبور این است که قرآن در مورد مطالب مهم اینطور سخن میگوید که یکبار آن را «مطرح» میکند ، وسپس آن را – بسته به اهمیتش – چند بار در سوره های آینده «باز» می نماید و سپس در سوره های آینده به آن «اشاره» می فرماید از لحاظ لغت هم «لیزلقونک» به آن معنی (که نزد مردم مشهور است) نیست و به معنی «تورا بلغزانند» است که تازه خود آیه نیز «لغزاندن» را معنی کرده و پس از «لیزلقونک» ذکر کرده : «ویقولون انه لمجنون» (= و میگویند او حتما دیوانه شده) یعنی اینکه «بلغزانندتِ» مذکور ، چیزی در حدّ «میگویند دیوانه است» بوده است . یعنی قضیه در حدّ پراکندن شایعه ای دروغین و نهایتا در حد مزاحمت بوده است ، و البته این مفهومِ اخیر - یعنی مزاحمت - حدود دوسال بعد نیز در آیه ۲۶ سوره فصّلت هم آمده که میگوید : کافران میگویند به قرآن گوش ندهید و سر وصدا کنید شاید غالب شوید (در سوره قلم میخواهند باچشمشان آن حضرت را بلغزانند و در سوره فصلت با دهانشان) سر و صدا کردن یک کار معمولی است که در حد مزاحمت است و میتوان فهمید لغزاندنِ با چشم هم می باید چنین چیزی بوده باشد ، مثلا چون آنحضرت بسیار اهل حیا بودند و خیره خیره به آنحضرت زل زدن سبب میشده ناراحت شوند کفار مدتی این کار را کردند و موثر هم نبود لذا ترک کردند و قرآن هم دیگر صحبتش را نکرد و آنها هم روش مزاحمت خود را عوض کردند و مدتی هم سر و صداکردند ، آن نیز موثر نبود ، منصرف شدند ، قرآن هم دیگر چیزی نگفت . همین! 🖌 آقای جمال گنجه ای https://bit.ly/2PgHog7 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: 🔶حقيقت چيست؟ ايا شكر گزاري فقط به زبان است؟ علامه طباطبائی در توضیح آیه...سیجزی اللّه الشاکرین می فرماید: 🔸 و نعمت است. چنانکه که مقابل آن است نعمت می باشد و اظهار نعمت عبارت از استعمال آن در محلی است پس به این است که انسان را در محل خودش بکار برده و در موقع استفاده از آن نیز متذکر خدا بوده باشد 🔶🔸قرآن كريم مي‌فرمايد: 🔹"اعْمَلُوَّاْ ءَال‌َ دَاوُدَ شُكْرًا؛ (سبا، 13) 🔸اي آل داود، (اين همه نعمت را) به‌جاي آوريد." بيشتر از مقوله " " است و بايد آن را در لابه‌لاي اعمال انسان دريافت و شايد به همين علت‌، قرآن كريم تعداد واقعي را اندك شمرده است‌: "قَلِيلاً مَّا تَشْكُرُون‌َ ؛ (ملك‌، 24) 🔸كم‌تر او را به‌جاي مي‌آوريد."؛ "وَ قَلِيل‌ٌ مِّن‌ْ عِبَادِي‌َ الشَّكُورُ ؛ (سبا، 13) 🔹اما از بندگان من گزارند." 💫💫ادامه موضوع👇👇 http://quranpuyan.com/yaf_postst1619_gr-shkr-knyd-dhb-nmy-shwyd--mfhwm-shkr-chyst.aspx ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: ❇ چیست؟ آيا در آيات قران به اشاره شده است؟ ❇شیعه برای چه دلیل محکمی دارد که اهل سنت این دلیل رو قبول ندارند؟ ⭕قسمت پنجم: ✅تفسير آيه 83 سوره نمل:آيا حشري قبل از حشر قيامت هم وجود دارد؟ ايا مراد از اين حشر، است؟ ✳و يوم نحشر من كل امة فوجا ممن يكذب بايتنا فهم يوزعون (83) در تفسير الميزان چنين آمده است:" 🔻🔺مراد از (حشر)، جمع كردن بعد از مرگ است، چون محشورين عبارتند از فوجى از هر امت، و تمامى امتهاى زنده هيچ وقت در زمان واحد جمع نمى شوند. و كلمه (من ) در جمله (من كل امة ) براى تبعيض است و در جمله (ممن يكذب )، هم ممكن است براى بيان باشد و هم براى تبعيض. 🔻🔺و مراد از آيات در جمله (يكذب باياتنا) مطلق آياتى است كه بر مبدأ و معاد دلالت مى كند، كه از آن جمله اند انبياء و امامان و كتب آسمانى، نه اينكه مراد از آيات، قيامت و حوادث واقعه در آن و هنگام قيام آن باشد و نه آيات قرآنى به تنهايى، براى اينكه حشر، منحصر در امت اسلامى نيست، بلكه از امتهاى مختلف، از هر امتى فوجى محشور مى شوند. 👈👈 و از ظاهر آيه برمى آيد كه حشر در آن، حشر در غير روز قيامت است. زيرا حشر در روز قيامت اختصاص به يك فوج از هر امت ندارد، بلكه تمامى امتها در آن محشور مى شوند و حتى به حكم آيه (و حشرناهم فلم نغادر منهم احدا)، يك نفر هم از قلم نمى افتد👌 و اما در اين آيه مى فرمايد: از هر امتى فوجى را محشور مى كنيم. 🔻🔺بعضى از مفسرين گفته اند: مراد از اين حشر، است، بعد از حشر كلى، كه شامل همه خلق مى شود و اين حشرى است بعد از حشر. به همين جهت است كه مى بينيم بعضى از مفسرينى هم كه آيه را حمل بر حشر در قيامت كرده، متوجه اين اشكال شده و گفته اند: شايد جلوتر ذكر كردن اين واقعه بر نفخ صور و قيام قيامت، براى اين بوده كه اعلام كند هر يك از اين دو، يعنى نفخ صور و حشر هر فوجى از هر امت، آن قدر مهمند كه جا دارد هر يك جداگانه مورد توجه قرار گيرند و احوال آنها كه طامه كبرى و داهيه دهياء است جداگانه خاطر نشان شود و گر نه اگر مى خواست ترتيب رعايت شود بايد اول نفخ صور، بعد حشر فوج از هر امت ذكر شود، چيزى كه هست اگر ترتيب رعايت مى شد خواننده خيال مى كرد هر دو يك داهيه است. ✳ليكن خواننده توجه دارد كه اين وجهى است ساختگى كه به هيچ وجه قانع كننده نيست و اگر مقصود از آيه همين مى بود جا داشت به جاى دفع توهم مزبور كه اين مفسر آن را توهم كرده توهمى مهمتر از آن را دفع مى كرد و آن اين است كه كسى توهم كند كه حشر فوجى از هر امت در غير روز قيامت است و براى دفع اين توهم، اول مسأله نفخ صور را بياورد، بعد حشر فوج از هر امت را، تا كسى خيال نكند حشر مذكور در غير قيامت است، آنگاه بعد از آن جملهاى بياورد تا توهم مفسر نامبرده را رفع كند. ✴پس معلوم شد كه آيه شريفه نمى تواند مربوط به وقايع قيامت باشد، بلكه از حشرى خبر مى دهد كه قبل از روز قيامت واقع مى شود، البته در افاده اين معنا نيز صريح نيست، بطورى كه قابل تاءويل نباشد". 🔴نكته جالب اينكه عليرغم اينكه علامه طباطبايي هم اين ايه را بر روزي قبل از قيامت منطبق ميداند. و در بحث روايي نيز احاديث مربوط به را آورده،اما در تفسير ايه اسمي از نياورده است. ادامه دارد: 📚برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 👇👇 https://b2n.ir/991869 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه فراز هایی از دعای روز پنجشنبه 🍃 الهی در روز پنجشنبه پنج حاجتم را براورکه جز بزرگواری تو گنجایش آنها را ندارد و جز نعمتهای تو بر آن توانا نیست ✨تندرستی که بوسیله آن بر انجام طاعتت نیرو گیرم ✨و پرستشی که بدان مستحق پاداشت گردم ✨و فراخی در حال از طریق روزی حلال. ✨و دیگر انکه مرا در توقفگاههای خوفناک( برزخ وقیامت ) بوسیله امان خود ایمن گردانی ✨واز حوادث اندوهناک وغمگین در پناه خود قرارم دهی ودرود فرست برمحمد وآلش وتوسل مرا بدان حضرت در روز قیامت شفیع وسودمند برای من قرار ده که همانا تو مهربانترین مهربانانی @quranpuyan
📖 ؟ ✅ در قرآن قسمت دوم به نام خدا آیات ۱۶ الی ۲۶ سوره مریم داستان بارداری حضرت مریم(س) و تولد حضرت عیسی(ع) می باشد. 💠 و اذْکُرْ فِي الْکِتابِ مَرْيَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِها مَکاناً شَرْقِيًّا(۱۶) 🔸و در این کتاب ( آسمانی ) ، مریم را یاد کن ، آن هنگام که از خانواده اش جدا شد ، و در ناحیه شرقی ( بیت المقدس ) قرار گرفت . 💠 فاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجاباً فَأَرْسَلْنا إِلَيْها رُوحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِيًّا(۱۷) 🔸و میان خود و آنان حجابی افکند ( تا خلوتگاهش از هر نظر برای عبادت آماده باشد ) . در این هنگام ، ما روح خود را بسوی او فرستادیم و او در شکل انسانی بی عیب و نقص ، بر مریم ظاهر شد! 💠 قالَتْ إِنِّي أَعُوذُ بِالرَّحْمنِ مِنْکَ إِنْ کُنْتَ تَقِيًّا(۱۸) 🔸او ( سخت ترسید و ) گفت: «من از شرّ تو ، به خدای رحمان پناه می برم اگر پرهیزگاری! 💠 قالَ إِنَّما أَنَا رَسُولُ رَبِّکِ لِأَهَبَ لَکِ غُلاماً زَکِيًّا(۱۹) 🔸 گفت: «من فرستاده پروردگار توام ( آمده ام ) تا پسر پاکیزه ای به تو ببخشم!» 💠 قالَتْ أَنَّي يَکُونُ لي‏ غُلامٌ وَ لَمْ يَمْسَسْني‏ بَشَرٌ وَ لَمْ أَکُ بَغِيًّا(۲۰) 🔸گفت: «چگونه ممکن است فرزندی برای من باشد؟! در حالی که تا کنون انسانی با من تماس نداشته ، و زن آلوده ای هم نبوده ام!» 💠 قالَ کَذلِکِ قالَ رَبُّکِ هُوَ عَلَيَّ هَيِّنٌ وَ لِنَجْعَلَهُ آيَةً لِلنَّاسِ وَ رَحْمَةً مِنَّا وَ کانَ أَمْراً مَقْضِيًّا(۲۱) 🔸گفت: «مطلب همین است! پروردگارت فرموده: این کار بر من آسان است! ( ما او را می آفرینیم ، تا قدرت خویش را آشکار سازیم ) و او را برای مردم نشانه ای قرار دهیم و رحمتی باشد از سوی ما! و این امری است پایان یافته ( و جای گفتگو ندارد ) !» 💠 فحَمَلَتْهُ فَانْتَبَذَتْ بِهِ مَکاناً قَصِيًّا(۲۲) 🔸سرانجام ( مریم ) به او باردار شد و او را به نقطه دور دستی برد ( و خلوت گزید ) 💠 فأَجاءَهَا الْمَخاضُ إِلي‏ جِذْعِ النَّخْلَةِ قالَتْ يا لَيْتَني‏ مِتُّ قَبْلَ هذا وَ کُنْتُ نَسْياً مَنْسِيًّا(۲۳) 🔸 درد زایمان او را به کنار تنه درخت خرمایی کشاند ( آن قدر ناراحت شد که ) گفت: «ای کاش پیش از این مرده بودم ، و بکلّی فراموش می شدم!» 💠 فناداها مِنْ تَحْتِها أَلاَّ تَحْزَني‏ قَدْ جَعَلَ رَبُّکِ تَحْتَکِ سَرِيًّا(۲۴) 🔸ناگهان از طرف پایین پایش او را صدا زد که: «غمگین مباش! پروردگارت زیر پای تو چشمه آبی ( گوارا ) قرار داده است! 💠 و هُزِّي إِلَيْکِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُساقِطْ عَلَيْکِ رُطَباً جَنِيًّا(۲۵) 🔸و این تنه نخل را به طرف خود تکان ده ، رطب تازه ای بر تو فرو می ریزد! 💠 فکُلي‏ وَ اشْرَبي‏ وَ قَرِّي عَيْناً فَإِمَّا تَرَيِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَداً فَقُولي‏ إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمنِ صَوْماً فَلَنْ أُکَلِّمَ الْيَوْمَ إِنْسِيًّا(۲۶) 🔸( از این غذای لذیذ ) بخور و ( از آن آب گوارا ) بنوش و چشمت را ( به این مولود جدید ) روشن دار! و هر گاه کسی از انسانها را دیدی ، ( با اشاره ) بگو: من برای خداوند رحمان روزه ای نذر کرده ام بنا بر این امروز با هیچ انسانی هیچ سخن نمی گویم! ( و بدان که این نوزاد ، خودش از تو دفاع خواهد کرد! ) » https://bit.ly/35SGtbw 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://telegram.me/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 🔹تدبر در آیات ۵۱-۴۸ سوره ✅ «گناه» پیامبران پیامبران از جهت اینکه یک استعداد ویژه دارند که همان استعداد دریافت وحی باشد از انسان ها یک درجه بالاترند و آنها گناهانی از نوع گناهان ما انسان ها (مثلاً معاذالله زنا و شرب خمر و قتل و حتی گناهان صغیره) مرتکب نمی¬شوند و اگر بشوند لیاقت پیامبری را از دست می دهند. اما آنها از گناهان سطح پیامبرانه شان دور نیستند و ممکن است مرتکب شوند. یکی از گناهان سطح پیامبرانه «استعفاء»، یعنی شانه خالی کردن از مسئولیت پیامبری است،که حضرت یونس(ع) مرتکب آن شد، و تنبیه هم شد، و استغفار کرد و بخشیده شد، و دوباره به پیامبری رسید. عتاب هائی که در قرآن نسبت به پیامبر عزیز ما(ص) شده از باب این مقوله است و ما در این باره در پاراگراف اول سوره عبس عرضی کرده ایم و توصیه میکنیم به آن مراجعه فرمایید. که چرا راجع به پیامبران که بالاترین شخصیت زمان خویش بوده اند صفت مجنون به کار می رفته؟ باید بدانیم مجنون به کسی گفته می شود که رفتارها و گفتارهای باصطلاح عاقلانه از او سر نمی زند بلکه گفتارها و رفتارهائی از او صادر می شود که با عرف و هنجارهای جامعه ناسازگار است. به عبارت دیگر کلمه «مجنون» که به کار می بردند مترادف با «کسی که مخالف عرف و هنجارهای پذیرفته شده عمومی رفتار می کند و سخن می گوید» بوده، نه اینکه معتقد باشند پیامبر مورد نظرشان سبک مغز و کم عقل بوده باشد. مثال : وقتی که می گوئیم «وقتی که امام زمان بیاید کار کردن به صورت عبادت در می آید و همگان حداقلی از کار را انجام خواهند داد و به عنوان دستمزد دعا و صلوات دریافت می کنند»،تا وقتی که موضوع جدی نشده کسی به مطلب فوق چندان اهمیتی نمی دهد اما اگر ظهور امام زمان نزدیک شد و یا به وقوع پیوست و این سخن جدی شد، آنگاه چه اتفاقی خواهد افتاد؟ کلیه بانکدارها و شرکت هائی که برای کسب سود تأسیس شده اند، و رباخواران، و کسانی که اموال بیش از نیازشان دارند، و کسانی که در نظامات تحت تسلط آنها ریاست و مدیریتی دارند، و به طور کلی کسانی که به نظام فعلی سرمایه داری عادت کرده¬اند، و زندگی نوع دیگری برایشان مفهوم نیست، همگی دعوت کننده-ای را که به چنین چیزی دعوت می کند مجنون خواهند خواند. در دعوت انبیاء نیز چنین چیزهائی بوده. وقتی که فرعون موسی را مجنون می-خواند، به این علت بوده که در دعوت و پیام او چیزی میدید که اگر توسط مردم پذیرفته میشد، سیستم فرعونی فرو می پاشید، و فرعون نوع دیگری از زندگی را اساساً بلد نبوده و لذا دعوت موسی را جنون آمیز خوانده. راجع به رسول اکرم(ص) نیز همین طور بود. آن حضرت به توحید دعوت می کرد، در حالی که روسای دارالندوه (و به زبان امروز اعضاء دفتر سیاسی شهرِ بدونِ شهردارِ مکه) فوراً به این نکته منتقل می-شدند که ما زندگی¬مان بر اساس نذور حاصل از اعتقاد به 360 بت داخل کعبه متکی است، اگر دعوت توحید پیامبر(ص) پذیرفته شود زندگی ما چه می شود؟ پس این آدم هیچ چیزی حالیش نیست یعنی مجنون است. 🖌 آقای جمال گنجه ای https://bit.ly/2PgHog7 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan