eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
یا رب این بوی که امروز به ما می‌آید ز سراپرده اسرار خدا می‌آید 🍃 بوستان را کرمش خلعت نو می‌پوشد خستگان را ز دواخانه دوا می‌آید #مولانا سلام صبحتون زیبا و پرنشاط @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ؟ "قصه ی آدم" قرآن کریم، قصه ی آدم را در هفت سوره مختلف، هفت بار تکرار کرده است. درون مایه ی قصه ها یکی است اما تفاوت های قابل توجه ای در نحوه ی پرداخت حکایات به چشم می خورد. مثلا در سوره بقره، در ابتدای خلقت آدم، فقط از او سخن می گوید؛ " میخواهم در زمین جانشینی بگمارم". در سوره ی اعراف، ابتدا سخن از خلقت جمعی به میان می آورد سپس از آدم می گوید؛ "شما را خلق کردیم و صورتگری کردیم سپس به فرشتگان گفتیم بر آدم سجده کنید"! و یا در سوره حِجر می فرماید: " من بشری را از گل تیره و بدبو خواهم آفرید". در سوره ص می فرماید؛ "من بشری را از گِل خواهم آفرید". و گِل قبل از سفال و لجن بد بوست. و یا در سوره بقره پس از خوردن میوه ی ممنوعه، به جمعی می فرماید؛ "اِهبِطُوا" (از بهشت بیرون روید)، اما در سوره طه، فقط به دو نفر می فرماید؛ "اِهبطا" (شما دو نفر از بهشت بیرون روید). و نکاتی دیگر که در بیان ساختاری این هفت حکایت قابل تعمق اند... حال سؤال این است؛ آیا ممکن است بر خلاف تصور متعارف که فقط قائل به وجود یک آدم است، دوره به دوره هر بار آدمی خلق شده باشد؟! و این هفت حکایتِ قرآن مربوط به هفت دوره مختلف از حیات باشد؟! آیا این جهان وسیع در دوره های قبض و بسط اش، آدمهای دیگری نداشته است؟! آدم هایی که هر کدام به نوعی از نسخه ی اصلی، نسخه برداری شده اند؟! آیا سخن از خلقت بشر، انسان، آدم، انس، ناس، اناس، اَنام و ... همه اشاره به یک نوع موجود خاص است؟! 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول ✅ بررسی مشخصات کلی سوره های مرحله نزول 🔹کلمات و عبارات کلیدی مهم مرحله چهارم 👈سبحه در قرآن تنها در سه سوره بکار رفته که هر سه همراه با کلمه ليل بوده و در مرحله چهارم هستند.قاف طور انسان(و من الليل فسبحه،و سبحه ليلا)در هر سه ايه ابتدا توصيه به صبر شده و سپس تسبيح 👈 اصبر لحکم ربک تنها در سه سوره بکار رفته است:طور قلم و انسان -اصبر علی مایقولون(قاف مزمل صاد طه) 👈اولین تحدی به قرآن( فلیاتوا بحدیث مثله)طور 👈اولین نسبت دادن مجنون کاهن و شاعر به پیامبر و افترا که پیامبر اینها را به خدا نسبت داده(تکویر طور قلم حاقه ) 👈اولین اشاره به بتها(لات عزي مناه)، اولین ذکر عبد و اعبدوالله،توضیح سیستم وحی سوره نجم 👈لايومن بالله:اولین کاربرد ایمان به الله در قران حاقه 👈اولین ابراز تعجب از منذرانسانی :قاف،مناع للخیر(قاف قلم) 👈اولین خطاب رسول برای پیامبر و اعلان ان به مردم،مزمل انا ارسلنا الیکم رسولا 👈 آغاز استعمال کلمه حمد با سوره طورآغازشد(سبح بحمد ربک حین تقوم)سپس در سوره قاف (سبح بحمد ربک قبل طلوع الشمس و قبل الغروب)و در سوره حمد نیز همه انواع حمد ها را در انحصار الله دانست(الحمد لله رب العالمین) 👈ام تَسْأَلُهُمْ أَجْرًا فَهُم مِّن مَّغْرَمٍ مُّثْقَلُونَ: قلم و طور 👈لاتطع(انسان قلم علق) 👈طرح پیشنهادهای سازش توسط کفار به پیامبر:کافرون قلم 👈اولین اشاره به نهی و ممانعت مخالفان از ابلاغ وحی و انجام فرایض پیامبر:علق https://cutt.ly/7tazf21 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅✅موضوع : 🌹🌹علی علیه السلام می فرمایند : 🔶غَسْلُ الثِّیَابِ یَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ الْحُزْنِ وَ هُوَ طَهُورٌ لِلصَّلَاةِ. 🔹🔸 لباسها غم و غصّه را از بین می برد همچنین است برای نماز.» 📚( بحار الأنوار ، ج ۱۰ ،ص۹۱ ) 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓پرسش و پاسخ قرآنی: ❓آيا شيوع بيماريهاي واگيردار و تلفات جاني و مالي آنها و نيز همگاني ناشي از آنها خداست؟ يا است؟ يا مصیبتی انسان ساخته؟ 🔴قسمت هشتم: ✅در پست دیروز به موضوع در امان ماندن از الهی اشاره شد. ❓سؤال:مگر الهی فراگیر و ناگهانی مانند عذابهای اقوام قبل که در قران،امده نیست؟ ❓ آیا و بیماریهای واگیردار مشابه،میتوانند مصداق عذاب باشند؟ ❎پاسخ: 🔹1-بلحاظ لغوی، عذاب هر نوع و نتیجه مقتضای حال فرد را شامل میشود:" از ریشه عذب: اصل الواحد در ماده، چيزي است كه با طبع، سازگار است و حال، آن را اقتضا ميكند. مانند: آب عَذب (گوارا) و عذاب (شكنجه) نيز از همين باب است و الف بر امتداد دلالت ميكند و درباره ناخوشايندي و عقوبتي به كار ميرود كه حال انسان گناهكار، آن را اقتضا ميكند و با حالت دروني كدر(تيره) او سازگار است. ❎ماده عذاب در قرآن كريم - در معناي عقوبت - نزديك به 370 بار ذكر شده و به عدل و لطف پروردگار كريم اشاره ميكند؛ زيرا او بدكاران را تنها به قدر استحقاقشان و به مقتضاي باطنشان عقوبت ميكند. "التحقیق فی کلمات القران" 🔹2- با معنای فوق () در قران،نیز اشکال مصادیق گسترده و متعددی دارد. 💠همه عذابهای دنیوی با هدف هلاکت و نابودی انسانها نیست بلکه بسیاری از انها ،فرصتی برای به خدا ست. آیه 21 سوره سجده نیز چنین می گوید: ✳ لَنُذِيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذَابِ الْأَدْنَى دُونَ الْعَذَابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ﴿۲۱﴾ فولادوند: و قطعا غير از آن عذاب بزرگتر ،از عذاب اين دنيا [نيز] به آنان مى‏ چشانيم 👈 اميد كه آنها [به خدا] بازگردند ✳برخی از اشکال مختلف عذاب در قران عبارتند از: ♦- هلاکت عمومی اقوام پیشین مثل قوم نوح و لوط و عاد و ثمود که بطور مکرر در قران اشاره شده است ♦-تفرقه و اختلاف و در گیری میان مردم (انعام 65) و عداوت و دشمنی بین انها(مائده 14) ♦- حاکم شدن ظالمین و ستمکاران(انعام 129) ♦-گرفتاریهای اموال و اولاد (توبه 85 و 55) ♦-هلاکت در جنگ (انفال 13 و14) ♦-مسخ (اعراف 166) ♦-سنگدلی و قساوت قلب (مائده 13) ♦-انواع و سختی های درونی و بیرونی (انعام42) ♦️_ظهور (نحل 47) ... (ایات فوق را به همراه ترجمه و توضیح در لینک زیر می توانید مطالعه نمایید:https://v.ht/pYCZ) 👌 پس بیماری فردی و مسری و ترس فراگیر ناشی از آن، می‌تواند مصداقی از و عذاب الهی با هدف تضرع و باز گشت و استغفار بسوی خدا باشد. ✅✅ پس چون که رفع این بلا و ریشه کن شدن این بیماری جهانی را فقط با خواست و قدرت خدا ممکن میداند( و البته اقدامات پزشکی و بهداشتی هم از وسایل تحقق خواست اوست) او را بخوانیم.🙏 ادامه دارد : 📚برای مطالعه بیشتر در مورد دلایل و انواع عذابها به لینک زیر مراجعه کنید: https://v.ht/azaab 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://eitaa.com/quranpuyan
🌸اللَّهُمَّ لا تُزِغْ قَلْبِي بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنِي 🍀خدایا! دلم را پس از آنكه به نور هدايت روشن نمودى گمراه مكن. https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅✅موضوع : 👌🌹🌹از حضرت رضا(ع) روایت شده که فرمودند: 🔹🔸 علت غسل عید، جمعه و دیگر غسل ها آن است که کردن نوعی تعظیم بنده نسبت به پروردگارش می باشد؛ برای آنکه می خواهد به پیشگاه خداوند راه یابد و برای گناهان خود آمرزش بخواهد و بدان جهت که این روزها برای آنان عید نکویی است که مردم برای یاد خدا گرد هم می آیند. لذا خداوند به منظور بزرگداشت این روز در آن غسل قرار داد و برای اینکه این روز را بر روزهای دیگر برتری داده باشد، نوافل و عبادت ها بیشتر انجام می گیرد و غسل جمعه موجب از این جمعه تا جمعه بعد می باشد. 📚عیون الاخبار جلد 2 باب33 ص 87 🍃🌸 🌸🍃 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
💐💐💐💐💐💐💐💐💐 ✳️✳️ ارسال پستهاي روزانه کانالِ قرآن‌پویان 1️⃣ بعد از اذان صبح يا پیام صبحگاهی 2⃣ساعت7: یک صفحه از قران کریم 3⃣ ساعت 8 : قرآن چه مي گويد؟ 4⃣-ساعت ۱۱: ( و پرسش و پاسخ در يك سوره به ترتيب نزول) 5⃣ساعت 15: قران و :هرهفته عمل به يك دستور قرآنی 6⃣ ساعت 20: قرآنی (پرسش و پاسخ قرانی،تحقیقات قرآنی،نظرات قرآن پژوهان) ⬅️⬅️لینک کانال تلگرام جهت عضویت: 👇👇 https://telegram.me/joinchat/Ap5cqTwl7zKpxh9F3dF_Lg 💢💢آدرس سایت: 👇👇 www.quranpuyan.com ✅شناسه كانال قران‌پويان در پیام رسان تلگرام : @quranpuyan 🙏لطفا براي ساير علاقه مندان‌ نماييد. https://eitaa.com/quranpuyan
✅✅✅✅💢💢💢💢💢با سلام به مخاطبان عزیز کانال در صورتیکه در خصوص محتوا و ساعت کانال در سال جدید پیشنهادی دارید لطفا به نام کاربری زیر پیام دهید @farpuy
آرامش یعنی: قایق زندگیت را دست کسی بسپاری که صاحب ساحل آرامش است! الابذکرالله تطمئن القلوب سلام لحظه هاتون خدایی، آرام و شاد @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا