eitaa logo
قران پویان
447 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
661 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
✅✅ظلم به قران:غور در قران فقط حق پیامبر و ائمه است!! در تحلیل و شناخت محتوای قرآن نخستین سؤالی که مطرح می شود این است که آیا اساساً قرآن قابل شناخت و بررسی هست؟ ✔️ آیا می توان در مطالب و مسائل قرآن تفکر و کرد یا آنکه این کتاب اساساً برای شناختن عرضه نشده بلکه صرفاً برای تلاوت و قرائت و یا برای ثواب بردن و تبرک و تیمن است؟ 😳 👈ممکن است به ذهن خطور کند که این سؤال موردی ندارد زیرا در این جهت که قرآن کتابی برای است کسی تردید نمی کند. اما نظر به اینکه در دنیای اسلام به علل مختلف جریانهای نامطلوبی در موضوع شناخت قرآن پیش آمد که در انحطاط مسلمین تأثیر بسزایی داشته است و متأسفانه هنوز هم ریشه های آن افکار منحط و خطرناک در جامعه ما وجود دارد، لازم می دانیم کمی در این باره توضیح بدهیم. 👇👇👇👇👇 در میان علمای شیعه در سه چهار قرن پیش افرادی پیدا شدند که معتقد بودند قرآن نیست. 🙄😔😔 اینها از میان منابع چهارگانه فقه که از طرف علمای اسلام به عنوان معیار شناخت مسائل اسلامی عرضه شده بود یعنی قرآن و سنت و عقل و اجماع، سه منبع را قبول نداشتند. 💥💥💥💥💥 👈در مورد اجماع می گفتند این رسم سنی هاست و نمی توان از آن تبعیت کرد. 👈در خصوص عقل می گفتند با این همه خطای عقل اعتماد به آن جایز نیست.😳 👈 اما در مورد قرآن محترمانه ادعا می کردند که قرآن بزرگتر از آن است که ما آدمهای حقیر بتوانیم آن را مطالعه کنیم و در آن بیندیشیم؛😔😔 فقط پیامبر و ائمه حق دارند در آیات قرآن غور کنند، ما فقط حق تلاوت آیات را داریم. این گروه همان اخباریین هستند.👉👉 تنها مراجعه به اخبار و احادیث را جایز می دانستند. شاید تعجب کنید اگر بدانید در بعضی از تفاسیری که توسط این افراد نوشته شد، در ذیل هر آیه اگر حدیثی بود آن را ذکر می کردند و اگر حدیثی وجود نداشت از ذکر آیه خودداری می کردند آن طور که گویی اصلًا آن آیه از قرآن نیست. 🌟🌟🌟🌟 این عمل یک نوع ظلم و جفا بر قرآن بود. 😔 و پیداست جامعه ای که کتاب آسمانی خود، آنهم کتابی مانند قرآن را به این شکل طرد کند و آن را به دست فراموشی بسپارد هرگز در مسیر قرآن حرکت نخواهد کرد.😐😐😐 🔰🔰🔰 🌼🌷🌼🌷🌼🌷🌼🌷🌼 استاد مرتضی مطهری جلد اول کتاب آشنایی_باقرآن https://t.me/tadabbor_quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۸۵-۷۱ ۱- در فرازهای قبل به چگونگی استغفار و انابه داود و سلیمان در برابر اشتتباه و خطایشان اشاره شد در این فراز به واکنش شیطان و اصرار او بر اشتباهش اشاره شد که نشان دهنده دو نوع برخورد متضاد(مطلوب و مذموم)در برابر اشتباهات است.برخورد خدامحور و خودمحور ۲- اولین استعمال کلمه ابلیس و اشاره به داستان عدم سجود او و اخراج و مهلت گرفتنش از خداوند برای اغوای ادمیان ۳- اولین استعمال صفت مخلص برای انسانها ۴- در آیه ۷۷ مرجع ضمیر ها در فاخرج منها چیست؟ابلیس از کجا اخراج شد؟تنها اسمی که ضمیر ها میتواند به ان برگردد،در آیه ۶۹ است یعنی ملا اعلی. ابلیس از انجا اخراج شد. ۵- دومين استفاده فعل استكبر كه برای توصيف عمل ابليس بكار رفته است. قبلا در سوره مدثر در توصيف يكي از سران مخالف ژيامبر كه با تفكر، اتهام سحر به قران را مطرح كرد بكاررفته بود. ثم ادبر و استكبر 🖌آقای سید کاظم فرهنگ Http://V.Ht/saadd کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
: تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی تمرین به 🔶👌قران كريم علاوه بر احسان به پدر و مادر و خويشان، نيكي به اعم از و و نيز و توصيه شده است. ◀در سوره نسا آيه 36 خداوند چنين فرموده است: 🔶وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا ﴿۳۶﴾ 🔸فولادوند: و خدا را بپرستيد و چيزى را با او شريك مگردانيد و به پدر و مادر احسان كنيد و در باره خويشاوندان و يتيمان و مستمندان و (نزدیک)و بيگانه(دور) و و در راه‏ مانده و بردگان خود [ ] كه خدا كسى را كه و است دوست نمى دارد. 💫💫ادامه موضوع👇👇 http://quranpuyan.com/yaf_postsm5344findunread_Hsn-bh-hmsyh-h-w-hmrhn-w-hm-nshynn.aspx#post5344 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه اللّٰهُمَّ اجْعَلْ قُوَّتِى فِى طَاعَتِكَ ، وَنَشَاطِى فِى عِبَادَتِكَ ، وَرَغْبَتِى فِى ثَوَابِكَ ، وَزُهْدِى فِيَما يُوجِبُ لِى أَلِيمَ عِقَابِكَ ، إِنَّكَ لَطِيفٌ لِمَا تَشَاءُ. خدایا نیرویم را در طاعت خود و نشاطم را در بندگی خویش و رغبتم را در پاداشت و بی‌رغبتی‌ام را در آنچه موجب عذاب دردناک توست قرار ده، همانا آنچه را بخواهی لطف می‌فرمایی دعای روز چهارشنبه 🆔 @quranpuyan
آیات و جملات سوره بقره/۱۵۲ فَاذْکُرُوني‏ أَذْکُرْکُمْ وَ اشْکُرُوا لي‏ وَ لا تَکْفُرُونِ پس به ياد من باشيد تا به ياد شما باشم. https://bit.ly/36WLgKd کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ 💫بسم الله الرحمن الرحیم 🌟 در ، انسان را به مقامات بالاتر و والاتر هدایت می کند 🌟کسی که تفکر و در معانی کریم در قلب آن اثر کند وکم کم به مقام متقین رسد و اگر توفیق الهی شامل حالش شود ،از آن مقام نیز بگذرد. وهر یک از اعضاء وجوارح وقوای آن، آیه ای از آیات الهیه شود . 🌟و شاید جذوات و جذبات و خطابات الهی او را از خود بی خود کند و حقیقت «اقرا واصعد» را در همین عالم دریابد تا آن که کلام را بی واسطه از متکلمش بشنود و آنچه در وهم تو و من ناید آن شود. مجموعه مقالات همایش اندیشه های امام خمینی (ره) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
با گرامیداشت سالگرد ۱۴و۱۵خرداد و یاد امام ره ، امیدواریم جوامع اسلامی در فهم و عمل به قرآن،همواره توفیقات بیشتری داشته باشند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️اصول و مباني حكومت اسلامي در قرآن ☘☘☘☘☘ آشنایی با مبانی نظرات اجتماعی امام خمینی ✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸🔸✨ سئوال:علت تفاوت امام خمینی در قبل از انقلاب و ماههای اولیه تشکیل حکومت،با نظرات متاخرشان چیست؟ 🔸نمونه 1 : 👇👇 و در جلوگیری از الف)قبل و اوایل انقلاب در تاریخ 28 /4/58 کارکنان صدا و سیما خدمت امام می رسند. امام می فرمایند: «این دستگاه را اصلاحش کنید، یعنی غربی نباشید، غربزده نباشید که حتماً باید بین این خبر و این خبر موسیقی باشد. یک طرح دیگری درست کنید ... یک کارهایی بکنید که موسیقی را ترکش کنید ... شاید تا حالا ده مرتبه بیشتر من، به آقای قطب زاده (منظور سرپرست صدا و سیمای آن زمان) گفتم که آقا این را بردارید. می گوید: نمی شود. من نمی دانم «این نمی شود» یعنی چه؟»(صحیفه امام، ج9، ص157) دو روز بعد کارکنان رادیو دریا با امام ملاقات دارند و ایشان می فرمایند: «موسیقی را حذف کنید ... اینکه می گویند که اگر چنانچه موسیقی در رادیو نباشد، آنها می روند از جای دیگر می گیرند موسیقی را، بگذار بگیرند از جای دیگر، شما عجالتاً آلوده نباشید؛ آنها هم کم کم برمی گردند به اینجا. این عذر نیست که اگر موسیقی در رادیو نباشد، آنها می روند از جای دیگر موسیقی می گیرند ... این موسیقی را حذفش کنید بکلی»(همان، ص205) ب)سال 66 امام بدلیل آنکه از برنامه های سیما حمایت می کرد، مورد اعتراض قرار می گیرد. مثلا جامعه مدرسین در سال 64 با امضای آقای اذری قمی برای امام نامه می نویسد که اولا چرا آلات موسیقی زمان شاه در صداوسیما استفاده می شود و ثانیا در فیلم های خارجی، بدون حجاب اند و ثالثا زنان و مردان با هم اجرای دارند و رابعا با زنانی که بیش از وجه و کفین ایشان پیداست، مصاحبه می شود و مصاحبه گر به او نگاه می کند و...(متن این نامه در سایت جامعه مدرسین قابل دسترسی است). به امام اشکال کردند که آقا این مقداری که مجاز هست(وجه کفین)، تلویزیون می تواند نشان بدهد، در حالی که در فیلم ها، همین فیلم های ایرانی، بیش از وجه و کفین دیده می شود و باز هست. اینکه خلاف شرع است دیگر. به رادیو و تلویزیون بگویید که جلوی این کارها را بگیرند و این خلاف شرع ها دیگر وجود نداشته باشد. در اثر این٨ اعتراضات به صداوسیما، آقای محمد هاشمی رئیس صداوسیما از امام سوال می کند که چهره و گردن و موی سر زن ها پیدا هست، هم که می گیرند که بدن مرد ها بسیاری اش عریان است، حکم آن چیست؟ بعد رئیس شورای سرپرستی که مرحوم آقای فردوسی پور بود، او هم یک نامه جدا به امام نوشتند که بله، شکایاتی به ما می رسد نسبت به این فیلم ها و سریا ل ها و آهنگ ها که خلاف شرع است، مخالف اهداف عالی انقلاب است. این تعبیر را هم به کار برده از سوی امت شهید پرور شکایاتی می رسد و.... و عجیب است که امام همین موارد را و همین هایی را که این آقایان سؤال کردند که مویشان گاهی پیداست و گردنشان گاهی پیداست ودر ورزش مردان، بدن آنها پیداست، را تجویز می کنند و می گویند: 👈👈«نظر نمودن به این قبیل فیلمها و نمایشنامه ها هیچ یک اشکال شرعی ندارد و بسیاری ‌از آنها آموزنده است و پخش آنها نیز اشکالی ندارد...»(صحیفه امام، ج20، ص445) می خواهم عرض کنم که آن فقه قبل از انقلاب، با این فقه بعد از انقلاب دارد یک تفاوت هایی پیدا می کند که برخی از همان همراهان امام هم دیگر همراهی برایشان سخت و دشوار شده است. مگر چه اتفاقی افتاده است؟ نعوذ بالله امام حکم بغیر ما انزل الله، کرده که اینها متأثرند و ناراحت هستند؟دلیل این تفاوت نظر چیست؟ 🔴بخشی از سخنرانی استاد سروش محلاتی باعنوان امام خمینی و گذار به فقه پسا انقلاب ادامه دارد... ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن که دوست خود روش بنده پروری داند حافظ سلام صبحتان متبرک به الطاف خداوند @quranpuyan
آیات و جملات #قصار ✅ به یادمن باشید تا به یاد شما باشم در ابتدای جزء دوم در سوره #بقره جملات قصار جالبی وجود دارند که شایسته است هم مفهوم و هم عبارت آنها را بخاطر سپاریم تا در زندگی بکار بندیم. فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِي وَلاَ تَكْفُرُونِ {۱۵۲} فولادوند: پس مرا ياد كنيد [تا] شما را ياد كنم و شكرانه ‏ام را به جاى آريد و با من ناسپاسى نكنيد این عبارت نشان میدهد که خداوند هم برای بیان روابط ومناسبات خود و تشویق انسانها،نوعی تعامل و بده بستان را استفاده میکند. سیدکاظم فرهنگ برای مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید👇 https://goo.gl/sYDzKP 🆔 @quranpuyan
✅گلايه از و بي استفاده بودن قرآن در جامعه و لزوم تحول در روش در كتاب آداب الصلاه امام خمينی ره "اكنون كه مقاصد و مطالب اين صحيفه الهيه را دانستى، يك مطلب مهمّى را بايد در نظر بگيرى كه با توجه به آن راه استفاده از كتاب شريف بر تو باز شود و ابواب معارف و حِكَم بر قلبت مفتوح گردد. 👈و آن، آن است كه به كتاب شريف الهى نظر تعليم داشته باشى و آن را كتاب تعليم و افاده بدانى، و خود را موظف به تعلّم و بدانى. ✅و اين كه استفاده ما از اين كتاب بزرگ بسيار كم است، براى همين است كه يا به آن نظر تعليم و تعلم نداريم- چنانچه غالباً اين طوريم- فقط قرائت قرآن مىكنيم براى ثواب و اجر، 👉و لهذا جز به جهت تجويد آن اعتنائى نداريم. مىخواهيم قرآن را صحيح بخوانيم كه ثواب به ما عنايت شود، و در همين حد واقف مىشويم و به همين امر قناعت مىكنيم؛ و لهذا چهل سال قرآن شريف را مىخوانيم و به هيچ وجه از آن استفادهاى حاصل نشود جز اجر و ثواب قرائت.😔😔 و يا اگر نظر تعليم و تعلّم داشته باشيم، با نكات بديعيّه و بيانيّه و وجوه اعجاز آن، و قدرى بالاتر، جهات تاريخى و سبب نزول آيات، و اوقات نزول، و مكّى و مدنى بودن آيات و سور، و اختلاف قرائات و اختلاف مفسرين از عامّه و خاصه، و ديگر امور عرضيّه خارج از مقصد كه خود آنها موجب احتجاب از قرآن و غفلت از ذكر الهى است، سر و كار داريم. ⬅️ بلكه مفسرين بزرگ ما نيز عمده همّ خود را صرف در يكى از اين جهات يا بيشتر كرده و باب تعليمات را به روى مردم مفتوح نكرده اند. ✅به عقيده نويسنده تا كنون براى كتاب خدا نوشته نشده. 👉به طور كلّى معنى تفسير كتاب آن است كه شرح مقاصد آن كتاب را بنمايد؛ و نظر مهم به آن، بيان منظور صاحب كتاب باشد. مفسِّر وقتى مقصد از نزول را بما فهماند مفسر است، نه سبب نزول به آن طور كه در تفاسير وارد است ✅مقصود ما آن است كه راه استفاده از اين كتاب شريف را، بايد به روى مفتوح نمود." https://bit.ly/3cyyF0Z کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴اصول و مباني حكومت اسلامي در قرآن آشنایی با مبانی نظرات اجتماعی امام خمینی ✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸 سئوال:علت تفاوت فتاوای امام خمینی در قبل از انقلاب و ماههای اولیه تشکیل حکومت،با نظرات متاخرشان چیست؟ قسمت دوم 🔹نمونه دو: 👇👇 و در جلوگیری از . ♦️الف)ماههای اول انقلاب: این تلقی هم از حکومت اسلامی وجود دارد که به اتکای قدرت و بقول امام با شمشیر احکام به اجرا گذاشته می شود و برای این کار، نهادی به نام حسبه یا امربه معروف تشکیل می گردد. در همان ماههای اول جمهوری اسلامی امام می فرمایند که ما یک دایره امر به و نهی از منکر باید درست کنیم و دستورش را به شورای انقلاب می دهند و آنجا تعبیر امام اینطور است: «این اداره مأمور است که در سراسر کشور، از منکرات به هر صورت که باشد، جلوگیری نماید»(صحیفه امام، ج9، ص213) پس اداره امر به معروف و نهی از ، برای این است که در کل جامعه جلوی "همه منکرات به هر صورت" گرفته بشود. در نتیجه حکومت، احکام را به اجرا می گذارد با همان تصور و مردم هم اگر بخواهند تخلف کنند، این دایره امر به معروف و نهی از منکر با آنها برخورد خواهد کرد. ♦️ب)سال 66 : دو روز بعد از پاسخ امام به نامه رییس سازمان صدا و سیما و رییس شورای نظارت (در هفته قبل ارایه شد) ، رئیس جمهور به امام نامه نوشت که آقا! این موارد بعضی هایش تحریک کننده است و برای غالب افراد تحریک کننده است. این را هم می شود تجویز کرد؟ آیا ما نسبت به این تحریکاتی که برای غالب افراد جامعه اتفاق می افتد و حرام است و ناشی از فیلم های تلویزیون است، مسئولیت نداریم؟ 👈 سؤال این است که آیا مسؤولین صداوسیما وظیفه دارند که آنچه برای بسیاری از مردم شهوت انگیز است، پخش نکنند؟» یا ما کاری به این نباید داشته باشیم و هرکسی خودش باید مواظب خودش و احساسات خودش باشد. ◾️امام چه پاسخی دادند؟ آیا فتوای خود را محدود و مقیّد کردند و بار جلوگیری کردن از زمینه گناه را بر عهده دولت گذاشتند؟ هرگز! بلکه فرمودند: 👇👇👇 «‌بسمه تعالی هر کس با تماشای این فیلمها دچار شهوت شود باید اجتناب کند و هر کس با شهوت‌ ‌به این فیلمها نگاه کند مرتکب گناه شده است»(صحیفه امام ج20، ص448) یعنی صداوسیما مسؤولیتی ندارد. وظیفه ای برعهده دولت و حکومت در اینگونه موارد نیست یعنی از بین بردن زمینه و مقدمات گناه و معصیت برعهده حکومت اسلامی نیست ☘☘☘☘☘☘☘☘ متن کامل پرسش رییس جمهور وقت و پاسخ امام خمینی چنین است: 👇👇👇 پاسخ استفتاء آقای خامنه ای (تماشای فیلمهای سیمای جمهوری اسلامی) ✳️ بسم الله الرحمن الرحیم. محضر مبارک رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی ـ مد ظله العالی حضرتعالی در پاسخ به نظرخواهی مسئولان صدا و سیما در مورد و آهنگها پاسخ قاطعی به ابهامها بود و خیال مردم و مسئولین را از جهت فتوای حضرتعالی آسوده کرد. باقی می ماند این نکته که حضرتعالی جواز تماشای فیلمها را موقوف فرموده اید به اینکه انگیز نباشد. واقعیت اینست که تماشای پیکر عریان ورزشکاران برای بسیاری از زنان و تماشای چهره و حرکات بسیاری از زنان در فیلمها برای اغلب جوانان شهوت انگیز است. سؤال این است که آیا مسئولان صدا و سیما وظیفه دارند که آنچه برای بسیاری از مردم شهوت انگیز است پخش نکنند؟ و آیا ما به عنوان مسئولین کشور وظیفه داریم آنها را از تهیه و تولید و پخش آن منع کنیم؟ یا اینکه چنین وظیفه ای بر عهدۀ ما نیست و کافی است به مردم بگوییم هر که با تماشای این فیلمها دچار شهوت می شود به تلویزیون ما نگاه نکند؟ مستدعی است حقیر را در این مورد راهنمایی فرمایند. ادام الله عزّکم و ظلّکم. 2 / 10 / 66 ـ سید علی خامنه ای ] ⚜⚜⚜⚜ ✳️بسمه تعالی هر کس با تماشای این فیلمها دچار شهوت شود باید اجتناب کند و هر کس با شهوت به این فیلمها نگاه کند مرتکب گناه شده است. 3 / 10 / 66 روح الله الموسوی الخمینی 🌟🌸🌟🌸🌟🌟🌸🌟🌸 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛