eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
#دعاهای_روزانه خداوندا! هرگز نوميدي را بر حسن ظن خويش مسلط نساخته‏ ام،و هرگز اميدم از كرم نيكو و زيبايت نگسسته است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
📖‍ ؟ "سُبحانَ الَّذِی اَسرَی بِعَبدِهِ لَیلَاً مِنَ المَسجِدِالحرامِ اِلَی المَسجِدِ الاَقصَی" ("سبحان" است آن که بنده اش را یک شبه از مسجدالحرام به مسجد الاقصی می بَرَد!) اسری/۱ دقت کن! ببین! این "سبحان" است که "طی الارض" را باعث می شود! سبحان است که توانایی سیر یک شبه را دارد. طی الارض بدون "سبحان" امکانپذیر نیست. چه این پاکی محض است که تو را از زنجیر انواع تعلقات رها می کند، این پاکی محض است که تو را سبکبار می سازد، این پاکی محض است که توانایی گذر و گذراندن از عالَم کثرت را دارد، این پاکی محض است که روزنه ی عبور را می شناسد! بی این "سبحان"، بی این پاکی محض، همه گرفتارند، همه در بندند. بزرگ و کوچک ندارد. تا در برابرش هیچ نشوی، تا بی "من" نگردی، "سبحان" تو را نمی پذیرد و سیری در کار نخواهد بود. سبحان همواره پذیرای آن کسانی است که از ذهنِ منیّت ساز خود خروج کرده اند و پیش از مرگ، مرده اند. همانان که "مُوتُوا قَبلَ اَن تَمُوتُوا" را عامل اند و همواره تسلیم محض اند. بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
در علوم قرآني محدود نشويد.در درياي مفاهيم قران #شناور شويد. با اين گمان كه تدبردر قران منحصر به اهل بيت است،از #تدبر در قرآن نهراسيد. بخشي از جلسه #دوم دروه اموزش روش مطالعه و فهم بهتر قران
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره ❓نظرات و تفاسير مختلف در داستان حضرت ايوب: ماجراي سوگند ايوب و زدن همسرش چه بود؟ «وَ اذْكُرْ عَبْدَنٰا أَيُّوبَ» اين جمله مقام شامخ او را بيان ميكند و خداوند سرگذشت و بردباري وي را بعنوان موعظه و تسليت و تقويت روحي حضرت رسول صلّي اللّٰه عليه و آله نقل مينمايد. «أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطٰانُ بِنُصْبٍ وَ عَذٰابٍ» نصب بمعني رنج است، گويند مراد از اين جمله همان است كه در روايات آمده، شيطان از خدا اجازه خواست تا مال و اولاد او را از بين ببرد و بدنش را بيمار كند. ولي احتمال دارد كه مراد وسوسه‌ها و خيالهاي شيطاني باشد كه در ايّام محنت در سينه اش پيدا ميشده نظير آيه ي «إِذٰا مَسَّهُمْ طٰائِفٌ مِنَ الشَّيْطٰانِ تَذَكَّرُوا» اعراف: ۲۰۱ در مناجات دوّم از مناجات خمسة- عشر هست: الهي اشكو اليك … شيطانا يغويني قد ملاء بالوسواس صدري» اين احتمال نزديك بيقين است. «ارْكُضْ بِرِجْلِكَ هٰذٰا مُغْتَسَلٌ بٰارِدٌ وَ شَرٰابٌ» گفته اند: يعني پايت را بزمين بكوب و چنين كرد و چشمه اي از زير پايش جوشيد. ركض بمعني تند رفتن و فرار است مثل «فَلَمّٰا أَحَسُّوا بَأْسَنٰا إِذٰا هُمْ مِنْهٰا يَرْكُضُونَ» انبياء: ۱۲ يعني چون عذاب ما را احساس كردند آنگاه از شهر فرار ميكردند. از آيه ي «ارْكُضْ بِرِجْلِكَ» بدست ميايد كه ايّوب قدرت پا شدن و قدم زدن و رفتن نداشته، خدا اراده فرموده كه صحّت بيابد لذا فرموده: تند برو و يا محكم قدم بزن بنا بر آنكه ركض بمعني محكم قدم زدن هم باشد. «هٰذٰا مُغْتَسَلٌ بٰارِدٌ وَ شَرٰابٌ» از اين جمله فهميده ميشود كه در آنجا آبي بود كه از آن خورده و شستشو كرده است. «خُذْ بِيَدِكَ ضِغْثاً فَاضْرِبْ بِهِ وَ لٰا تَحْنَثْ» ضغث بمعني يكدسته تركه ياخشك يا يكدسته تركۀ نرم است در روايات آمده كه در ايّام محنت زنش بي صبري و ناراحتي كرد ايّوب قسم خورد كه بعد از شفا يافتن او را در مقابل بي صبريش تأديب نمايد خدا در مقام وفا بسوگند فرمود با يكدسته تركه ي نرم يكبار بزن و نقض قسم مكن. ادامه دارد... قاموس قرآن ج ۱، ص: ۱۵۰ https://cutt.ly/dyyhHpm ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قران پویان
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی هفته #پنجاه‌و‌چهارم تمرین #سی_چهارم ✅‌موضوع: #حفظ_طبيعت ومحیط زیست. ◀️خداوند می فرمایند : 🔶..ُ هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَكُمْ... فِيها.. 🔸..خداوند شما را از #زمین خلق کرد ومامور #ابادانی نمود(61)هود 🔶وهمچنین از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است که حضرت فرمود: 🔶 «تحفظو من الارض فانها امکم» یعنی از #زمین #حفاظت کنید به درستی که آن مادر شماست ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در این لحظات زیبا، و ملکوتی صبح، آرزو میکنم .. مهر، بركت، عشق، محبت، سلامتى و شادی همنشین دوستان عزیزم باشد. صبحتون بخیر و سرشار از یاد خدا @quranpuyan
📖 ؟ آیات و جملات ✅ نعمتهای خدا آنقدر زیاد است که شمارش آن پایان نمی یابد. به نام خدا در سوره پس از بیان آیات و نعمتهای مختلف خدا در طبیعت در مقام محاجه با کافران و منکران،به حقیقتی مهم اشاره می کند: 🔹وَآتَاكُم مِّن كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ 🔹وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَتَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا 🔹إِنَّ الإِنسَانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ ﴿۳۴﴾ 🔸و از هر چه از او خواستيد به شما عطا كرد 🔸و اگر نعمت‏ خدا را شماره كنيد نمى‏ توانيد آن را به شمار درآوريد 🔸قطعا انسان ستم‏ پيشه ناسپاس است (۳۴) https://goo.gl/Q1V3WC ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅❇️🔰🔰آغاز ثبت نام دوره جدید مجازی دو ماهه روش ساده فهم بهتر قرآن 👈👈، تهران، (اخبار رسمی): دوره جدید آموزش بهتر قرآن، با استفاده از تجارب و بازخوردهای بسیار مثبت شرکت‌کنندگان هفت دوره مجازی و دو دوره حضوری قبلی و بر مبنای چاپ سوم کتاب «مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن» برگزار خواهد شد. در این دوره قرآن‌آموزان مطالب آموخته شده را بر روی یک سوره به طور عملی تمرین خواهند کرد. پیرو برگزاری هفت دوره مجازی "روش ساده فهم بهتر قرآن " از سال 96 و ابراز رضایت قرآن آموزان از موفقیت و لذت‌بخش بودن این روش، ثبت نام هشتیمن دوره آغاز و تا بیستم خرداد ادامه دارد. سیدکاظم فرهنگ مدیر قرآن‌پویان و از مدرسان این دوره با اعلام این خبر افزود: در این دوره‌ آموزشی که در پیام رسان‌های گپ و تلگرام با بیانی ساده برگزار می‌شود، قران آموزان در عرض دو ماه می‌توانند فهم مناسبی از قرآن را داشته باشند. ❇️روال کار به این صورت است که قرآن‌آموزان در گروه مجازی با حضور مدرسان دوره عضو شده ،فایل‌های صوتی تدریس دوره حضوری برای آنها بصورت هفتگی ارسال شده ،آنها فرصت دارند در طول هفته ضمن استماع فایلهای صوتی، فصول مربوطه را از کتاب دوره نیز مطالعه و سئوالات خود را مطرح نمایند. از جلسه سوم به بعد نیز هر فرد تمرین عملی بر سوره انتخابی خود را آغاز میکند و تا پایان دوره،بطور تدریجی تدبر بر سوره را تکمیل می نماید. در انتهای دوره نیز امتحان بصورت مجازی برگزار میگردد. 🔶🔷 بنا بر اظهار فرهنگ، حضور در این دوره، نیازمند تحصیلات خاص دانشگاهی یا حوزوی یا پیش نیازهای دیگر نبوده و علاقه‌مندان به فهم بهتر قرآن ی با تحصیلات دیپلم یا بالاتر، با هر رشته تحصیلی می‌توانند شرکت کنند. از مزایای این دوره این است که افراد در طول هفته هر زمان که فراغت داشته باشند می‌توانند دروس را استماع و مطالعه کنند. 🔴🔵امکانات و خدماتی که در اختیار قران آموزان دوره قرار می‌گیرد به شرح زیر است: - عضویت در گروه مجازی دوره آموزشی (در پیام رسان های تلگرام و داخلی گپ) - دریافت فایل‌های صوتی و کلیپ‌های کوتاه دوره حضوری با تدریس اساتید دوره آقایان جمال گنجه‌ای و سیدکاظم فرهنگ. - دسترسی برای دانلود فایل‌های تصویری فیلم‌های دوره حضوری - دریافت رایگان یک جلد کتاب «مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن» از طریق پست - دریافت تمرین‌ها و فایل‌های متنی مرتبط - شرکت در امتحان مجازی پایان دوره هزینه برگزاری دوره نیز 100 هزار تومان است که عواید آن صرف فعالیتهای قرآنی میشود. علاقه مندان میتوانند تا روز 20 خرداد از طریق لینک زير ثبت نام نمایند. https://v.ht/tadabor علاقه مندان به اطلاعات بیشتر و اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره‌های قبل می‌توانند به تالار گفتگوهای قرآن‌پویان و يا كانال اطلاع رساني دوره هاي آموزشی قرآن‌پویان مراجعه کنند. https://t.me/tadabbor_quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره ❓نظرات و تفاسير مختلف در داستان حضرت ايوب: ماجراي سوگند ايوب و زدن همسرش چه بود؟ در پايان اين بحث، نكات زير قابل دقّت است. ۱- روايت شده: شيطان پس از اجازه ي خدا در بدن ايّوب دميد، بدنش يكپارچه زخم شد، در زخمها كرمها بوجود آمد چون يكي از آنها بزمين ميافتاد آنرا بدرون زخم بر ميگردانيد، بدنش گنديده شد، مردم او را از شهر بيرون كرده و در مزبله اي انداختند. در سند اين روايت مردي واقع است بنام عبد اللّٰه بن بحر، ارباب رجال در بارۀ او گفته اند: ضعيف است، قولش اعتباري ندارد، تقريبا ميشود گفت: محال است كه خداوند يك نفر هادي و پيامبر را كه بايد مردم پيش او بيايند و استفاده كنند باين وضع بياندازد تا ميزان صبر او را معلوم كند،‌ در تورات فعلي كتاب ايّوب باب دوم آمده پس شيطان از حضور خداوند بيرون رفته، ايّوب را از كف پا تا كلّه اش بدملهاي سخت مبتلا ساخت و او سفالي گرفت تا خود را بخراشد و در ميان خاكستر نشسته بود. ۲- در كتاب قصص قرآن تأليف آقاي صدر بلاغي و در كتاب قصص قرآن تأليف محمّد احمد جاد المولي ترجمۀ آقاي سيد محمد- باقر موسوي در حالات ايّوب عليه السّلام داستان شيريني نقل شده كه در آن، شيطان چندين بار به پيشگاه خدا ميرود و در هر نوبت رخصت گرفته مال و اولاد و سلامت بدن حضرت ايّوب را از بين ميبرد و او را بروز سياه مي‌نشاند. اين همان قضيّه است كه در بعضي از روايات واقع شده و نيز در تورات كتاب ايّوب باب اوّل و دوّم منقول است آقاي موسوي در پاورقي ترجمۀ خود متذكر شده كه اين داستان از قرآن نيست و از كتب تفاسير است كه خيلي شباهت بنقل تورات دارد، ولي آقاي صدر بلاغي اين اشاره را هم ندارد. نا گفته نماند: نقل اينگونه حكايات در كتابيكه نام آنرا قصص قرآن گذاشته ايم مناسب نيست زيرا اينها قصص قرآن نيستند و اثبات آنها خيلي مشكل است. ۳- در خصال صدوق از امام باقر عليه السّلام نقل است كه: … ايّوب با همه ي محنتهايش، بوي او بد نشد، صورتش ناپسند نگرديد، چرك و خوني از بدنش بيرون نيامد، كسي بهنگام ديدن او از وي متنفّر نگرديد و وحشت ننمود، و در هيچ جاي بدنش كرم توليد نگرديد الخ (بحار ج ۱۲ ص ۳۴۸ طبع جديد) مجلسي عليه الرحمه بعد از نقل اين حديث فرموده: اين خبر بمذهب اهل كلام از اماميّه اوفق است كه گفته اند پيامبران از تنفّر آور بودن منزّه اند. آنگاه از سيّد مرتضي علم الهدي نقل ميكند كه گفته: مرضهائيكه انسان از ديدن آنها تنفّر ميكند هيچ يك در انبياء نبايد باشد. ۴- ايّوب بطور حتم از فرزندان حضرت ابراهيم عليه السّلام است زيرا در قرآن ميخوانيم «وَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ دٰاوُدَ وَ سُلَيْمٰانَ وَ أَيُّوبَ وَ يُوسُفَ وَ مُوسيٰ وَ هٰارُونَ» انعام: ۸۴ و از اينكه در رديف انبياء بني اسرائيل آمده ميتوان گفت كه از بني اسرائيل است ولي يقين نيست، احتمال دارد كه از فرزندان اسمعيل پسر ابراهيم باشد. ۵- اين پيامبر عظيم در پيشگاه خدا داراي مقام والائي است، خداوند در سوره انعام او را از جملۀ انبياء از فرزندان ابراهيم شمرده و فرموده از نيكو كاران و صلحاء است انعام: ۸۴- ۸۵ و در سورۀ ص صبر او را پسنديده و او را بندۀ نيكو خوانده است «إِنّٰا وَجَدْنٰاهُ صٰابِراً نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوّٰابٌ» ص: ۴۴. ۶- آنچه قرآن در بارۀ اين پيامبر بزرگوار گفته كاملا طبيعي و دلچسب است و از كلمات ضدّ و نقيض و مضطرب و گيج كننده مبرّاست قاموس قرآن ج ۱، ص: ۱۵۰ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين https://cutt.ly/dyyhHpm ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: به یک دستور قرانی تمرین ✅‌موضوع: دادن و ◀️خداوند در ایات متعددی بر گواهی حق از جمله در سوره مائده وطلاق تاکید نموده است . 🔶يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى‌ أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى‌ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ «8» 🔸اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! همواره براى خدا با تمام وجود قيام كنيد و به انصاف و دهيد و هرگز دشمنى با قومى، شما را به بى‌عدالتى وادار نكند. به عدالت رفتار كنيد كه به تقوا نزديكتر است و از خداوند پروا كنيد كه همانا خدا به آنچه انجام مى‌دهيد آگاه است.(8)سوره مائده 🔶....وَ أَقِيمُوا الشَّهادَةَ لِلَّهِ..... 🔸و را براى به پا داريد. (2)سوره طلاق 💫نکته ♦️دشمنى در نباید تأثیر کند: با کسى یا کسانى نباید مانع شود. در سورۀ نساء مى فرماید: اى گروه گروندگان براى خداوند قیام کنندگان به دهندگان به راستى باشید و نباید دشمنى با گروهى شما را بر ترک عدالت وادارد عدالت کنید که به پرهیزگارى نزدیکتر است و از خداوند (در ترک عدل) بترسید به درستى که خداوند به آنچه مى کنید (از عدل و ستم) دانا است (و برطبق آن به شما پاداش خواهد داد) ١. ♦️بالجمله مسلمان باید در مقام اداى فقط را ملاحظه کند چنانچه در سوره طلاق نیز مى فرماید که: «فقط را براى برپا دارید» ٢. 💫💫برگرفته از کتاب ارزشمند گناهان کبیره ایت الله دستغیب ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://telegram.me/quranpuyan
#دعاهای_روزانه ✨«رَبِّ إِنِّی لِما أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ» ✨«پروردگارا! به هر خیر و نیکى که تو بر من فرو فرستى نیازمندم.» (دعایی کوتاه از حضرت موسی) https://telegram.me/quranpuyan
📖 ؟ ✅ شرح صدر داشتن،لازمه پذیرش حقیقت و هدایت است خداوند در سوره انعام آیه ۱۲۵ در بیان این نکته که همه مردم ایمان نمی آورند و مشرکان لجوج هر بار بهانه ای برای عدم پذیرش خود می اورند،به پیامبر و مسلمانان این دلگرمی را میدهد که خداوند هر کس را که مناسب اسلام آوردن بداند،سعه صدر میدهد تا حرف پیامبر و قران را بشنوند. 💠فمَن يُرِدِ اللّهُ أَن يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلإِسْلاَمِ وَمَن يُرِدْ أَن يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاء كَذَلِكَ يَجْعَلُ اللّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ ﴿۱۲۵﴾ فولادوند: پس كسى را كه خدا بخواهد هدايت نمايد دلش را به پذيرش اسلام مى ‏گشايد و هر كه را بخواهد گمراه كند دلش را سخت تنگ مى‏ گرداند چنانكه گويى به زحمت در آسمان بالا مى ‏رود اين گونه خدا پليدى را بر كسانى كه ايمان نمى‏ آورند قرار مى ‏دهد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين https://goo.gl/88TLsp ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✳️🔰اگر شما هم مايل به فراگيري روش ساده #فهم بهتر قران در 8 هفته هستيد، امروز #اخرين مهلت ثبت نام دوره جديد #مجازي است. اطلاعات بيشتر در كانال زير: https://t.me/tadabbor_quranpuyan
مجازي 4.jpg
393.7K
✳🔰اگر شما هم مايل به فراگيري روش ساده بهتر قران در 8 هفته هستيد، امروز مهلت ثبت نام دوره جديد است. اطلاعات بيشتر در كانال زير: @tadabbor_quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره ❇️برداشتي متفاوت از ايات حضرت در سوره صاد بخش اول وَاذْكُرْ عَبْدَنَا أَيُّوبَ إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطَانُ بِنُصْبٍ وَعَذَابٍ ﴿41﴾ ارْكُضْ بِرِجْلِكَ هَذَا مُغْتَسَلٌ بَارِدٌ وَشَرَابٌ ﴿42﴾ وَوَهَبْنَا لَهُ أَهْلَهُ وَمِثْلَهُم مَّعَهُمْ رَحْمَةً مِّنَّا وَذِكْرَى لِأُوْلِي الْأَلْبَابِ ﴿43﴾ وَخُذْ بِيَدِكَ ضِغْثًا فَاضْرِب بِّهِ وَلَا تَحْنَثْ إِنَّا وَجَدْنَاهُ صَابِرًا نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ ﴿44﴾ شیطان :در آیه 41 «شیطان» را باید بمعنی لغوی (یعنی اشخاص اهل شر و خلافکاری و مزاحمت) گرفت ، زیرا کمی بالاتر درداستان سلیمان ع نیز به همین معنی آمده بود که در اینصورت معنی آیه مفهوم است . اما اگر بمعنی اصطلاحی آن (یعنی شیطان در مقابل انسان – یعنی موجوداتی که در ذهن آدمی وسوسه می کنند) بگیریم ، معنی آیه این می شود که گول شیطان را خوردم ، که البته چنین معنیی با مکانت والای پیامبری هیچ سازگاری ندارد . بعلاوه اینکه معنی اخیر برای آن کلمه با آیه ای از قرآن معارض است که میگوید شیطان (به آن معنی) در «فیزیک» جهان تصرفی ندارد و حوزه عمل او فقط ذهن آدمیان است ، آنهم نه همه آدمیان ، زیرا مخلَصین مستثنا میباشند (و بنا برهمین استنای اخیر الذکر ایوب نمیتوانسته است گول شیطان را خورده باشد) خلاصه اینکه در اینجا معنی اصطلاحی بکار نمی آید و باید شیطان را به معنی لغوی آن گرفت. یعنی حضرت ایوب با یک موجود شرور معاصر بوده که میتواند طاغوت زمانه اش بوده باشد ، مثلا کدخدای ده شان یا فرماندار شهرشان که مانند ابن زیاد و حجاج بن یوسف خیلی شرور و خبیث بوده است. یعنی اینکه شیطان در این آیه موقعیتی مانند فرعون در برابر حضرت موسی و هیرودیس در برابر حضرت یحیی داشته است. نُصب :کلمه ای در قرآن آمده باشد و با این کلمه هم ریشه باشد در سوره کهف و در داستان حضرت موسی آمده که خداوند از او نقل قول کرده که «لقد لقینا من سفرنا هذا نصبا» در سفر ، آنهم سفرهای حدود پنج هزار سال قبل ، به مسافر چه میرسید جز رنج و خستگی؟ لذا کلمه فوق به معنی خستگی زیاد است ، زیرا کلمه مذکور مصدر است . عذاب :واضح است که کلمه فوق به معنی عذاب اخروی نیست زیرا اولا آخرت که پس از قیامت است و قیامت هم که هنوز وقوع نیافته ، لذا کلمه مذکور به همان معنی لغوی اش بکار رفته که به معنی درک و احساس ناراحتی و ناخوشایندیِ پی در پی است. یعنی آن طاغوت معاصرِ آن حضرت روزگارش را تیره کرده و نیروی او را از شدت توطئه های پی درپی تحلیل برده بود . اهل :اولین معنیی که در باره کلمه اهل به ذهن میرسد افراد خانواده است که البته معنی مذکور در اینجا درست در نمی آید ، زیرا افراد خانواده به این سرعتی که از آیه فهمیده میشود دوبرابر نمیشود ، بلکه معنیِ بهتر همان است که خداوند به نوح (ع) راجع به پسرش فرموده بود «انه لیس من اهلک انه عمل غیر صالح» یعنی در داستان نوح کلمه اهل به معنی پیرو و مومن و صالح آمده است که در اینجا نیز با موضوع تناسب دارد و ضمنا میتواند در مدت کوتاه نیز در اثر ایمان و گرایش عده ای جدید دو برابر هم بشود . ادامه دارد... آقای جمال گنجه ای https://cutt.ly/dyyhHpm ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛