eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
اوکه یگانه تکیه گاه من وتوست پس به"تدبیرش"اعتمادکن به"حکمتش" دل بسپار به او"توکل"کن وبه سمت اوقدمی بردار تاده قدم آمدنش به سوى خودرابه تماشا بنشینی سلام صبحتان پرخیر و برکت @quranpuyan
📖 ؟ ✅ آداب سخن گفتن از منظر قران کریم خداوند در سوره به پیامبر دستور میدهد که به بندگانم بگو که سخن احسن را بر زبان برانند. وَقُل لِّعِبَادِي يَقُولُواْ الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلإِنْسَانِ عَدُوًّا مُّبِينًا ﴿۵۳﴾ فولادوند: و به بندگانم بگو آنچه را كه بهتر است بگويند كه شيطان ميانشان را به هم مى‏ زند زيرا شيطان همواره براى انسان دشمنى آشكار است. https://goo.gl/9Zt6Ax کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣5⃣ تدبر در سوره ✅✅ نکاتی جالب از تفسیر فرقان در سوره صافات احشروالذین ظلموا و ازواجهم و ماکانوا یعبدون من دون الله {۲۲} معبود فقط بت نیست بلکه طواغیت هم هست و طبق ایات دیگر علمای دینی که هم بطور مطلق تبعیت شوند در حکم پرستش است در اينجا خود «ظلموا» بيانگر «ازواجهم» مى باشد كه مقصود پيروان ظلم است و اين "و ما كانوا يعبدون" نيز هر دوى طواغيت و اصنام را شامل است، كه در كل اين معبودان و عابدانشان بسوى جهنم روان خواهند شد. و مسؤليت و پرسشى كه در آيه (۲۴) نسبت به اينان خواهد بود تنها نسبت به معبودان بى جان پرسشى براى بروز حقيقت است، چنانكه در آياتى چند آمده، ولى نسبت به طواغيت همچون عابدانشان سؤال در بُعد مسؤليت است كه "ما لكم لا تناصرون" و بر حسب آيه (۲۴) هر سه دسته به حساب اعمال خود مسؤلند. سلام علی نوح فی العالمین و اين "فى العالمين" در آيه (۷۹) ـ كه براى پيامبران زيرين نيامده است ـ روى اين اصل مى باشد كه نخست زحمات حضرتش بعنوان نخستين پيامبر اولوالعزم از اين يادشدگان بيشتر بوده، و نيز پيامبرى هم در زمانشان نمى شناسيم، و نوح از زمان آدم تا زمان خودش همانندى نداشته است، چنانكه عذاب جهانشمول در زمان حضرتش نيز همانند نداشته. و اينجا «العالمين» در سه بعد قبل از خودش و زمان خودش و نيز ما بعدش تا زمان حضرت ابراهيم را شامل است. 👈 تفاوت مبین با مستبین چیست؟ آيه ۱۱۷) اين كتاب مستبين ـ و نه مبين ـ كه مقصود تورات موسى است فرقش با كتاب مبين كه قرآن است چيست؟ پاسخ اينست كه كتاب مبين ربانى خود بيانگر وحى است ولى كتاب مستبين كه گرفته اى از وحى است ممكن است خود بيانگر وحيانى خودش نباشد، چنانكه تورات در حال عدم تحريفش مبين و حيانى نبود، تا چه رسد به پس از تحريفش بدين معنى كه كل كتابهاى وحيانى مستبين اند و نه مبين و بيانگر وحى، و تنها بيانگر وحيانى بودنشان نشانه هاى ربانى رسالتى است مانند معجزات موسى(عليه السلام) ولى قرآن خود فرفان است و افزون برو حيانى بودنش به خودى خود بيانگر و حيانى بودن خود مى باشد . تفسیر فرقان https://v.ht/saffat کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: به یک دستور قرانی تمرین ✅✅موضوع : ◀️ خداوند در سوره مائده می فرمایند: 🔶 "...ما يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ «6»مائده 🔶🔸خدا نمی‌خواهد هیچ گونه سختی برای شما قرار دهد، و لیکن می‌خواهد تا شما را گرداند و نعمت خود را بر شما تمام کند، باشد که شکر او به جای آرید.. 👌👌پیامها: 🔹1)_ و ، لازمه‌ى است 🔸2_همچنان كه تماس با قرآن مخصوص است، «لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» «4» ارتباط با هم نياز به دارد. 🔹3_ ، مانع قرب به خداست. 🔸4_هم خوردنى‌ها بايد باشد كه در دو آيه‌ى قبل به آن اشاره شد، هم تيمّم بايد به خاك باشد. «صَعِيداً طَيِّباً» 🔹5_در احكام دين، حرج و دشوارى نيست. ما يُرِيدُ اللَّهُ‌ ... مِنْ حَرَجٍ‌ 4)سوره واقعه 💫💫تفسیر نور 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://telegram.me/quranpuyan
اَللَّهُمَّ اكْشِفْ كُرْبَتى وَاسْتُرْ عَوْرَتى وَاْغْفِرْ لى خَطيَّئَتى وَاخْسَاءْ شَيْطانى وَفُكَّ رِهانى،... خدایا گرفتارى ام را برطرف کن، و زشتى ام را بپوشان، و خطایم را بیامرز و شیطانم را بران و دِینْم را ادا کن... بخشی از دعای عرفه امام حسین (ع) 🆔 @quranpuyan
امام سجاد(ع) همه خوبى‌ها را در بُريدن طمع از آنچه در دست مردم است، دیدم. 📚بحار الأنوار ، ج۷۳ ، ص۱۷۱ 🏴 شهادت حضرت سیّد السّاجدین امام زین العابدین (سلام اللّه علیه) تسلیت و تعزیت باد. @quranpuyan
📖‍ ؟ "فَاللهُ خَیر‌ٌ حافِظاً" (خدا بهترین حفاظت کننده است!) یوسف/۶۴ یک سالک حق، تمام سپرهای حفاظتی خودساخته اش را بدور می اندازد. خود را از تکیه به آنها آزاد می کند. نه پول، نه قدرت، نه علم، نه این چیز و آن چیز، نه این کس و آن کس، نه دعای رمالان و دعانویسان حرفه ای ... اینها هیچکدام حافظ سالک محسوب نمی شوند. او هیچکدام از این سپرهای حفاظتی را ندارد. زیرا نیک می داند اگر بخواهد در حفاظت خدا باشد، باید ذهنش را از همه ی آنها رها کند. سالکی که در حفاظت خداست، کاملاً بی حفاظ است، او هیچکدام از حفاظت هایی را که دیگران دارند، ندارد. و این آیه شریفه، از آنِ سالکان بی حفاظ است! که خود بزرگترین حفاظت است! 🖌بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۱۸۲-۱۷۱ وَلَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِينَ {171} و قطعا فرمان ما در باره بندگان فرستاده ما از پيش [چنين] رفته است {171} إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنصُورُونَ {172} كه آنان [برابر دشمنان خودشان] حتما یاری خواهند شد {172} وَإِنَّ جُندَنَا لَهُمُ الْغَالِبُونَ {173} و سپاه ما هرآينه غالبآيندگانند {173} فَتَوَلَّ عَنْهُمْ حَتَّى حِينٍ {174} پس تا مدتى [معين] از آنان روى برتاب {174} وَأَبْصِرْهُمْ فَسَوْفَ يُبْصِرُونَ{175} و آنان را بنگر كه خواهند ديد {175} أَفَبِعَذَابِنَا يَسْتَعْجِلُونَ {176} آيا عذاب ما را شتابزده خواستارند {176} فَإِذَا نَزَلَ بِسَاحَتِهِمْ فَسَاء صَبَاحُ الْمُنذَرِينَ {177} [پس هشداردادهشدگان را] آنگاه كه عذاب به خانه آنان فرود آيد چه بد صبحگاهى است {177} وَتَوَلَّ عَنْهُمْ حَتَّى حِينٍ {178} و از ايشان تا مدتى [معين] روى برتاب {178} وَأَبْصِرْ فَسَوْفَ يُبْصِرُونَ {179} و بنگر كه خواهند ديد {179} سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ {180} منزه است پروردگار تو پروردگار شكوهمند از آنچه وصف مىكنند {180} وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ {181} و درود بر فرستادگان {181} وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ {182} و ستايش ويژه خدا پروردگار جهانهاست {182} ♻️ عصاره فراز آیات 171-182 : سنت و قول قطعی خداوند حمایت از رسولان الهی و پیروزی لشکر الهی است. پس ای پیامبر فعلا از انها روی برگردان تا نتیجه کارخود را ببینند ✅ نکات: مخالفان ،جهت تمسخر و تكذيب پيامبر،درخواست نزول سريع عذاب در دنيا را داشتند. افبعذابنا یستعجلون .پيش از اين در سوره معارج هم در خواست تعجيل در نزول عذاب با هدف نفي و بعيد شمردن ان مطرح شده بود.در سوره صاد هم تعجیل در عذاب را از خداوند خواستند. مشابه ایه و ابصر فسوف یبصرون،در سوره قلم هم بیان شده بود. فستبصر و یبصرون 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://v.ht/saffat کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: به یک دستور قرانی تمرین : ✅✅موضوع: ◀️خداوند درسوره زمر می فرمایند : 🔶قُلْ يا عِبادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلى‌ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ «53»زمر 🔹🔸بگو: «اى بندگان من كه بر نفس خويش اسراف (و ستم) كرده‌ايد! از خداوند مأيوس نشويد، همانا خداوند همه‌ى گناهان را مى‌بخشد، زيرا كه او بسيار آمرزنده و مهربان است.» 👈نکته ها در تمام كلمات اين آيه و مهر الهى نهفته است. 🔸1. خداوند همه را بنده‌ى خود و لايق دريافت رحمتش دانسته است. «عِبادِيَ» ♦♦2. از رحمت، حرام است. «لا تَقْنَطُوا» 🔸3. رحمت او محدود نيست. «رَحْمَةِ اللَّهِ» ( «رَحْمَةِ اللَّهِ» به جاى «رحمتى» رمز جامعيّت رحمت است، چون لفظ «اللَّهِ» جامع‌ترين اسم اوست). 🔸4. وعده‌ى قطعى است. «إِنَّ اللَّهَ» 🔸 5_خدا بسيار بخشنده و رحيم است. «إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» 💫💫تفسیر نور ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://telegram.me/quranpuyan
🌸 محبت؛ اكسيری است كه خار را گل می‌كند و مرده را زنده! گرمای زندگی‌بخش مهر و محبت را از يكديگر دريغ نكنيم و ديوارهای خانه‌مان را از پيچك‌‌های مهرورزی و مهربانی زيبا کنیم... سلام 🌸 روزتون سرشار از گلِ مهرورزی و مهربانی 🆔 @quranpuyan
📖 ؟ سوره بقره آيه ۲۱۲ : وَاللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ خدا به هرکه خواهد روزى بی حساب مى بخشد. کسی را که خواهد يگانه خدا دهد رزق و روزى بی انتها Allah bestows sustenance for whom He Wills, without any limit. ▫️مأخذ نثر : قرآن مجید با ترجمه دکتر مهدی الهی قمشه ای ▫️مأخذ نظم :  قرآن مجید با ترجمه شعری اميد مجد ▫️مأخذ انگليسی : قرآن مجید با ترجمه طاهره صفارزاده کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣5⃣ تدبر در سوره ✴️ حدسیاتی از اوضاع و احوال آن روزها 👈از آیه 158 معلوم می شود که مشرکان ، غیر از اینکه بین ملائکه و بین پیامبران و خداوند نسبت هائی (مثلاً پدر و فرزندی) برقرار کرده بودند بین جنیان و خداوند نیز چنین نسبت هائی قرار داده بودند . 👈آیات 167 تا 169 از زبان مشرکان معاصر این آیات است که می گویند اگر مانند گذشتگان کتابی بر ما نازل شده بود البته ما هم صالح می شدیم . (یعنی قرآن را لااقل در حد کتابهای گذشتگان هم نمی دانستند) 👈آیه 170 نیز همین مطلب اخیر را با صراحت بیشتر ذکر می کند و راجع به نتیجه آن نیز که یا عذاب در آخرت و یا شکست در این جهان است ، هشدار می دهد . 👈همچنین از آیه 149 و 150 و 153 معلوم میشود که در باور های مخالفان معاصر نزول این آیات تناقضی آشکار است که از طرفی جنس مونث را پست می انگاشتند و از طرف دیگر برای آنها مقام های بسیار بالای الوهیتی قائل بودند . 👈از آیه های 176 و 177 فهمیده میشود جبهه مخالف آنحضرت به هشدار های آنحضرت کوچکترین اهمیتی نمیدادند و ـ چنانکه قبلا هم در سوره های پیشین دیدیم – میگفتند «اگه راست میگی این عذابی که حرفش را میزنی برامون بیار» 👌 پیشگوئی های تحقق یافته آیات 171 تا 182 صراحتا دارای این وعده هاست : 1 – پیامبران یاری خواهند شد (آیه 172) 2 – نیروهای الهی پیروزِ نهائی خواهند بود (آیه 173) 3 – ای پیامبر ! پس از مدتی کوتاه موفق خواهی شد (آیه 178) 4 – موفقیت تو آنقدر نزدیک است که معاصرانت آن را خواهند دید (آیه 179) و چنانکه میدانیم همه این پیشگوئی ها به تحقق پیوسته است . 👈آیه های 149 و 150 و 153 و 158 ردیه ای است بر اینکه کافران سعی می کرده-اند برای خداوند «دور و بری» و «حاشیه» و «نزدیکانی» جعل کرده و خود را به آنها بچسبانند و ماده اصلی شرک نیز همین است که این «اطرافیان» و «حاشیه-ها» و «نزدیکان» به صورت فرزند و اجنّه مطرح می شده است. در آیات 164 تا 166 واقعیت به این صورت مطرح می شود که خداوند «اطرافیان و حاشیه و نزدیکان» ندارد بلکه ملائکه ای دارد که صفات عمده آنها در رابطه با خداوند بیان شده است. در آیات 167 تا 170 قول کافران نقل می شود که اگر «پند»ی می داشتیم ایمان می آوردیم اما دروغ می گویند. بنابراین، این پاراگراف، سه محور دارد: 1- خداوند «اطرافیان و نزدیکان» (به آن معنی رایج مشرکانه) ندارد. 2- خداوند «بندگان خالص شده» (ملائکه و پیامبران و ...) دارد. 3- کافران که می گویند اگر چنین و چنان می شد ما بهترین بندگان می شدیم دروغ می گویند و به زودی هم متوجه حقایق خواهند شد. خلاصه اینکه می فرماید کافران راجع به خداوند و چگونگی اداره جهان اشتباه، و برای ایمان نیاوردن هم بهانه گیری می کنند. از تفسير آقای مهندس گنجه ای https://v.ht/saffat کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا