eitaa logo
قران پویان
435 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
668 ویدیو
605 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️ :. ❓آیا تصدی مناصبی مانند برای ، از نظر قران ممنوع است؟ - ❓آیا زنان نمیتوانند قاضی یا رییس جمهور شوند؟ 🛑 قسمت سوم: 🔶نظر ايت الله مبنی برمجاز بودن .وفتوا واحتهاد.زنان 🔶👌اشکال نشود که دلیل نداشتن در باب اجتهاد و فتوا کافی نیست، چون مسلم است که در حوزه های علمیه گمان و غیر یقین اعتبارش دلیل می خواهد. اصل در ظنون عدم حجیّت است. می گویند شک در حجیّت، مساوق و معادل است با قطع به عدم حجیّت. این اشکال وارد نیست، به خاطر اینکه ما با وجود همه روایات و آیاتی که در باره فتوا و اجتهاد و تقلید آمده است می دانیم کلمه «مرد» اگر در بعضی از آنها آمده است، خصوصیتی ندارد. کلمه «مرد» و صیغه مذکر معمولاً در قانونگذاریها زیاد می آید، مثلاً در روایت آمده است «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء».( 4) حالا اگر یک زنی در آینده توانست در جایی حرکتی شبیه حرکت حضرت امام(ره) انجام بدهد، شهادت را ارزش بدهد، مردم را بسیج کند و با قدرت شهادت، اسلام را در آنجا حاکم کند، آیا هیچ کسی شک می کند که «مداد العلماء»، عالمه ها را نمی گیرد، عالمات را شامل نمی شود! چون العلماء مذکر است مؤنث را نمی گیرد! مسلم کسی شکی نمی کند؛ معیار، علم و عالم بودن است. 🔶یا مثلاً در آن توقیعی که از حضرت ولی عصر(عج) آمده است که «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة احادیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجة اللّه .»(5) راویان حدیث مطرح است، راوی حدیث می خواهد باشد می خواهد مرد باشد. راوی نه به معنای ناقل حدیث بلکه به معنای کسی که حدیث را می فهمد، بررسی می کند. اگر با قرآن نمی سازد کنار می گذارد، اگر با شهرت نمی سازد کنار می گذارد، خلاصه صاف و پوست کنده می کند و روایتی را که می توان به آن عمل کرد به مردم می گوید، با همان و به همان اجتهاد. نمی شود بگوییم که این فقط مربوط به «مرد» می شود و اگر زنی به اینجا رسید چنین ارزشی ندارد. 👈حتی در مقبوله عمربن حنظله که از روایات بلند باب قضاء است، بلکه از روایات بلند باب حکومت و ولایت فقیه است آنجا هم دارد که «ینظران الی رجلٍ منکم روی حدیثنا و نظر فی حلالنا و حرامنا و عرف احکامنا».(6) یعنی نگاه کنید به مردی که حدیث ما را نقل می کند، درباره احکام ما شناخت دارد، نظر می کند در حلال و حرام ما، و همه اینها یعنی همان اجتهاد نه علم به احکام. زیرا علم به احکام در مورد مقلد هم صادق است چون او هم عالم به احکام است، اما عرفان احکام، خاص مجتهد است. حال آیا وقتی این روایت را به دست عرف بدهیم، عرف می فهمد که کلمه «رجل» در اینجا خصوصیت دارد؟! یا به قول همه اهل تحقیق الغاء خصوصیت می کند. می گوید، این جریان عادی آن دوران بوده است که مرد بیشتر در دسترس بوده و می شده راحت وجتهد را پیدا کرد . 🔸 آن روزها زنها در این مسیر نبودند. یا اصلاً بنا نیست در قانونگذاری و در بحثهای عمومی نامی از زنها بیاید، به حکم اینکه زنها عورت هستند و کمتر باید مطرح بشوند و کمتر مطرح می شدند. چگونه می شود گفت که اینجا خصوصیت دارد که باید مرد باشد، اگر زن باشد قضاوتش درست نیست، یعنی «فانی قد جلعته علیکم حاکما» زن را نمی گیرد! امام صادق مردها را گفته است که من شماها را حاکم قرار داده ام و زنها را نمی گوید! 🔹اگر الغاء خصوصیت در اینجا نشود، در خیلی جاهای فقه نمی شود الغاء خصوصیت کرد. در کل کتب قانون نمی شود الغاء خصوصیت کرد. چگونه می شود کسی منکر الغاء خصوصیت بشود با اینکه خداوند نسبت به زن و مرد، هر دو را که آفریده به خودش آفرین گفته است؛ «فتبارک اللّه احسن الخالقین.»(7) 4ـ بحارالانوار، ج2، ص16، 5ـ وسایل الشیعه، (ط.آل البیت),ج27 6_وسایل الشیعه، ج27، ص136 7_ سوره مؤمنون، آیه 2 💫ادامه موضوع در لینک زیر مطالعه بفرمائید http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5177_y-tSdy-mnSby-mnnd-qDwt-w-mrjyt-bry-znn--z-nZr-qrn-mmnw-st.aspx @quranpuyan
اگر خورشید بر یک حال بودی شعاع او به یک منوال بودی جهان جمله فروغ نور حق دان حق اندر وی ز پیدایی است پنهان خرد را نیست تاب نور آن روی برو از بهر او چشمی دگر جوی ( شیخ محمود شبستری، گلشن راز) سلام صبح آدینه پرخیر و برکت @quranpuyan
4_5814219721062483632.apk
21.28M
💐💐💐💐💐💐💐 اپليكيشن قرآني 👆 امكانات برنامه: 1-اطلاعات سوره‌ها: شامل توضیح مرحله نزول،عصاره فرازها، ترجمه پیوسته آیات هر فراز، درس سوره و امکان کپی و اشتراک گذاری، فهرست سوره ها به ترتيب نزول و ترتيب قران موجود 2-جستجو: شامل جستجوی لغت و عبارت در متن عربی ایات و ترجمه فارسی و نمایش نتایج به ترتیب نزول 3-لغت نامه عربی و فارسی: دو معجم عربی قرآنی (مقاییس اللغه و المفردات فی القران) و دو فرهنگ لغت عربی به فارسی (جامع و ابجد) 4- دسته‌بندی: امکان ایجاد دسته بندی‌های مختلف با موضوعات مورد علاقه کاربر و قراردادن آیات مورد علاقه در هریک از دسته بندی‌ها.ترتیب نمایش آیات هر یک از دسته‌ها نیز به ترتیب نزول است 5-پخش ترتیل استاد پرهیزگار 6-ترجمه صوتی استاد فولادوند اطلاعات بيشتر در https://t.me/tanzilapp
4_5963264122844874725.m4a
9.43M
🎧 خطبه و منشور پیامبر اکرم (ص) در 1. منشور برابری انسان ها 2. حرمت جان و مال و ناموس بنی آدم 3. تأکید بر حقوق 4. برخی موارد مهم دیگر 🔸سیره سیاسی پیامبر اسلام، دوره جدید. جلسه سیزدهم، یکشنبه 1 دی 1398. دکتر داود فیرحی 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️ :. ❓آیا تصدی مناصبی مانند برای ، از نظر قران ممنوع است؟ - 🛑 قسمت چهارم : 👌نظر ايت الله مبني بر مجاز بودن قضاوت، فتوا و اجتهاد زنان . 🔸از آیاتی که به آن استناد شده است برای اینکه فتوای فقیه حجت است «آیه نفْر» است، که می فرماید: «فلولا نفر من کل فرقه طائفة منهم لیتفقهوا فی الدین و لینذروا قومهم اذا رجعوا»(8) به این آیه، هم برای حجیّت خبر واحد استناد شده است، هم برای حجیّت فتوا. آیا کسی احتمال می دهد که اینجا معنایش این است که اگر مرد تفقه کند، انذار کند و هشدار بدهد، دیگران باید از هشدارش تحت تأثیر قرار بگیرند، اما اگر به قرآن و آیات و روایات آشنا شد و یک شد و آمد انذار کرد و هشدار داد، بگوییم چون زن است قرآن می گوید اینجا لازم نیست شما به انذارها و هشدارهای او گوش بدهید؟! معیار، تفقه است، بشارت است، هشدار است، اعلام خطر است. اعلام خطر از یک آشنای به قرآن، از یک آشنای به سنت که به درجه اجتهاد رسیده است. 🔸یا مثلاً مرحوم ابن ادریس در آخر سرایر روایتی نقل کرده که ظاهرا از امام صادق(ع) و امام هشتم(ع) هر دو نقل شده است به این مضمون؛ انّما علینا القاء الاصول و علیکم أن تفّرعوا(9)، بر عهده ما است که قواعد کلی را بگوییم و بر شما است که اجتهاد کنید و تفریع کنید بر او. این از ادله اجتهاد است آیا می شود این طور معنا کرد که القاء اصول بر عهده ما است و تفریع بر عهده شما مردها است؟! اگر زن توانست تفریع کند، نه، او حق ندارد! در این روایت تمام کلام این است که ما کلیات را می گوییم و شما جزئیات را از آنها برداشت کنید و صغریات این کبرای کلی را بیان کنید. مرد بودن و زن بودن در این مسایل هیچ دخالت ندارد. 🔹بعضی از بزرگان هم جزء شرایط مفتی، مرد بودن را گفته اند که شرط نیست و ما نیز مرد بودن را جزء شرایط ذکر نکرده ایم و به صرف بیان عادل بودن، شیعه بودن، زنده بودن و اعلم بودن اکتفا کرده ایم. در مقام افتاء و در مراتب بالاتر هم زن می تواند قرار بگیرد و شرط مرد بودن لازم نیست. 8ـ سوره توبه، آیه 9. 9ـ وسایل الشیعه، ج27، ص61 💫ادامه موضوع در لینک زیر مطالعه بفرمائید http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5177_y-tSdy-mnSby-mnnd-qDwt-w-mrjyt-bry-znn--z-nZr-qrn-mmnw-st.aspx @quranpuyan
اَللهمَّ مَن اَحرَجَ اُمَّتِی فَانتَقِم مِنهُ" خدایا! از هر کس که امّتم را به سختی می اندازد، انتقام بگیر. مجمع الزوائد ج ۵ ص ۳۸۷ @quranpuyan
با سلام به مخاطبان گرامی ⚫️⚫️ضمن اعلان انزجار از عاملان حمله تروریستی به یکی از متخصصان کشورمان، فقدان شهید فخری زاده را به خانواده ایشان و همه هموطنان گرامی تسلیت عرض می نماییم 😢
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین 3⃣5⃣ : 🌹سوره یونس آیه ۹۸🌹 چرا هیچ شهری نبود که ایمان بیاورد تا ایمان او سودش دهد؟ مگر قوم یونس که وقتی ایمان آوردند، عذاب خواری را در زندگی دنیا از آنها برداشتیم و تا مدّتی برخوردارشان کردیم. 🌹فصل ۱۲ آیه ۴۱🌹 در روز داوری، مردم نینوا برمی خیزند و مردم این زمانه را محکوم میکنند. زیرا مردم نینوا وقتی موعظه ی یونس را شنیدند، توبه کردند. حال آنکه شخصی که در اینجاست از یونس بزرگتر است. https://bit.ly/2NCIaTh کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣ تدبر در سوره 🔹 فراز آیات ۱۴-۷ سوره ذاریات وَالسَّمَاء ذَاتِ الْحُبُكِ {7} سوگند به آسمان دارای مسیرهای محكم و ممتد {7} إِنَّكُمْ لَفِي قَوْلٍ مُّخْتَلِفٍ {8} که شما [ درباره معاد] در سخنی متفاوت(از حق)هستید. {8} يُؤْفَكُ عَنْهُ مَنْ أُفِكَ {9} از ان(باور به معاد) برگردانده میشود، هرکسی که (از حقیقت)برگردانده شد. {9 قُتِلَ الْخَرَّاصُونَ {10} مرگ بر آنانکه از روی حدس و ظن و پیش از علم یافتن،سخن می گویند {10} الَّذِينَ هُمْ فِي غَمْرَةٍ سَاهُونَ {11} همانان که در ورودشان به این ورطه منحط بی توجهند. {11} يَسْأَلُونَ أَيَّانَ يَوْمُ الدِّينِ {12} میپرسند: «روز جزا کی است؟» {12} يَوْمَ هُمْ عَلَى النَّارِ يُفْتَنُونَ {13} همان روز که آنان بر آتش ، عقوبت [ و آزموده ] شوند. {13} ذُوقُوا فِتْنَتَكُمْ هَذَا الَّذِي كُنتُم بِهِ تَسْتَعْجِلُونَ {14} عذابِ [ موعودِ ] خود را بچشید ، این است همان [ بلایی ] که با شتاب خواستار آن بودید. {14} ♻️عصاره فراز آیات ۱۴-۷ : آنانکه بدون علم و از روی گمان و باطرح بهانه از حقیقت معاد رو برمی گردانند ،بزودی عذابی را که منکر بودند می چشند. 🖌 آقای سيدكاظم فرهنگ https://v.ht/zariyat کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ✴️ . ❓آیا تصدی مناصبی مانند برای ، از نظر قران ممنوع است؟ در قسمت‌های قبلی نظرات آیت الله جناتی و آیت الله صانعی ارائه شد. 🛑 قسمت پنجم : ♦️منعی برای بودن نیست ✅ایت الله دکتر بر اساس نوع نگاه خود و با استناد به آيات قرآن،شرط لازم براي مرجعيت را تنها اعلم و اتقي بودن دانسته و زنده و مرده بودن يا ومرد بودن را مهم نمي دانند. 🔶مسأله ی 14- «تقليد» و به عبارت بهتر و زيباتر «اتّباع از احْسَن القول»، تنها پيروى از بهترين نظرات فقيهان متعهد است و فقط بدليل اين كه اين فتاوى بهتر و به حقيقت نزديك تر است، مورد اتباع مى باشد، 👈كه اگر صاحب اين نظر زنده يا مرده باشد، بالغ و يا نابالغ، مرد يا زن يا خواجه و در هر شرائطى كه برشمرده اند باشد يا نباشد، تنها اعلم و اتقى بودنش شرط است و ديگر هيچ، كه فقط همين راه سالم ترين و مطمين ترين راه انتخاب براى بهترين رأى مى باشد، و تنها همين اساس بايستگى و لزوم اين پيروى است. ✅آیت الله نیز بر این باور است که از لحاظ تئوری هیچ گونه مدرک شرعی عبادی در ممانعت از تصدی منصب اجتهاد مطلق در شریعت یا منصب قضاوت از سوی زن وجود ندارد⭕️ و اجماع های نقل شده در مخالفت با این مسئله نیز عبادی نیستند چرا که از لحاظ تئوری عقل زن از انجام این دو کار ناتوان نیست در صورتی که برای به دست آوردن ابزارهای لازم آن کار کند، ایشان همچنین بر این باور است که زن می تواند تقریبا در همه زمینه ها کار مرد فعالیت کند اگر عفت، حجاب و کرامت خود را حفظ کند. 💫نقل از سایت شفقنا 💫جهت مطالعه مجموع نظرات در این موضوع لینک زیر را مطالعه بفرمائید http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5177_y-tSdy-mnSby-mnnd-qDwt-w-mrjyt-bry-znn--z-nZr-qrn-mmnw-st.aspx @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چو بیند روی تو ای نازنین گل کند بر تو هزاران آفرین گل تو با این حسن اگر در گلشن آیی نهد پیش رخت رو بر زمین گل اگر بلبل کند ذکر تو در باغ ز نامت نقش گیرد چون نگین گل چو از ذکر لبت شیرین کند کام شود در حلق زنبور انگبین گل سلام صبح بخیر @quranpuyan
📖 ؟ بسم الله الرحمن الرحیم لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ إِلَیْهِ الْمَصِیرُ خدایى جز او نیست، بازگشت به سوى اوست. سوره غافر ، آیه ۳ نمی‌توان خدایی دیگر را یافت، و نمی‌توان از پرودگار گریخت، جایی بجز درگاه خداوند مشکلات حل نخواهند شد، چرا که خداوند خالق ماست و همه به سوی او باز خواهیم گشت، عده ای خدایانی دیگر برای خود می‌گزینند بدون آنکه خود مطلع باشند، کسی که بیش از حد به مال دنیا دل می‌بندد یا به فرزند و همسر و هرچیزی بیش از حد در می بندد، در حقیقت خدایی دیگر برای خود انتخاب کرده یا حداقل چند عشق را در دل خود را داده، فراموش نکنیم همه از خداییم و بسوی او باز خواهیم گشت… 🆔 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐💐💐💐💐💐💐💐 بنام خدا و با سلام به مخاطبان عزیز ✳️✳️ جدید ارسال پست‌هاي روزانه کانالِ 1️⃣ بعد از اذان صبح /پیام صبحگاهی 2️⃣ساعت 8 : نکات زیبا و آموزنده قرآنی 3️⃣ ساعت ۱۱: ( و پرسش و پاسخ در يك سوره به ترتيب نزول) 4️⃣ساعت13: یک صفحه از قران کریم به همراه و توضیح 5️⃣ساعت 20: در آيات و موضوعات قرآني ✅شناسه كانال قرآن‌پويان در پیام رسان هاي ، ، و : @quranpuyan 💐💐حضور کلیه عزیزان علاقه مند به مباحث قرآنی را ارج مینهیم. 💢💢آدرس سایت: 👇👇 www.quranpuyan.com