eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
660 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با گرامیداشت روز 12 فروردین، سالروز رای مردم به نظام در آرای (1) ⁉️پرسش این است که در سال ۵۸ و درهنگام رفراندم، را چگونه "تعریف" و ارائه کردند و آیا فقها و حوزه های ما این تعریف را قبول دارند؟ 🔻شهید مطهری در هنگام رفراندوم ۵۸ در مصاحبه تلویزیونی جمهوری بودن را اینجور تعریف کرد: "جمهوری شکل حکومت است حکومتی که حق انتخاب حاکم با همه مردم است و حکومت موقت است و مردم حق تجدید نظر دارند". با این تعریف "حق مردم" پایه حکومت است ومدت آن "محدود" است. مطهری در ادامه همین مصاحبه درباره تعارض جمهوری و ولایت فقیه میگوید : "تعارضی نیست، جمهوری یعنی مردم حق حاکمیت دارند و..." و مجددا شهید مطهری اصرار دارد که: "اسلامی بودن این جمهوری، بهیچ وجه بر ضد حاکمیت ملی نیست" آن روزها دائما بر "حق مردم"در حکمرانی تاکید میشد. 🔻 قبل از آن نیز شهید بهشتی در تلویزیون به تبیین "جمهوری اسلامی" پرداخت تا مردم بدانند که به چه نظامی رای میدهند. او ابتدا اقسام حکومتها را را توضیح داد و گفت "از میان آنها، حکومت جمهوری با مبانی اسلام سازگارتر است" و افزود در عصر ما - دوره غیبت - حاکم صرفا باید سِمت و قدرت خویش را از آراء مردم بگیرد و کسی حق دارد زمامدار باشد که برگزیده مردم یا لااقل پذیرفته مردم باشد" استدلال بهشتی این بود که وقتی کسی با زور و تفوق طلبی سِمتی را ادعا میکند، موجب فساد و مایه تیره بختی در دنیا و اخرت است. این بحث تلویزیونی مورد توجه استاد مطهری قرار گرفت و ایشان خلاصه آن را اینگونه در یادداشتهای خود ثبت کردند تا در فرصتی به آن بپردازند: آیا مبنای جمهوری بودن حکومت از نظر اسلام این است که حکومت فردی نوعی استکبار و برتری طلبی است؟ 🔻امام خمینی که رهبری انقلاب اسلامی را برعهده داشت، پیوسته تشکیل جمهوری اسلامی را بعنوان آرمان مبارزات ملت مطرح میکرد. ایشان اگرچه به بحث تفصیلی درباره نظام جدید نمی پرداخت ولی با تعبیرات روشنی مقصود خود را آشکار میساخت. سخنان مکرر او گویای آن بود که "جمهوری" در این ترکیب، معنا و مفهوم جدیدی ندارد و این واژه بهمان مفهوم شناخته شده اش در دیگر نظامهای جمهوری، در ایجا هم بکار میرود. مثلا وقتی خبرنگار بی بی سی در این باره پرسید، امام در پاسخ گفت: جمهوری اسلامی هم یک جمهوری است مثل سایر جمهوریها(لکن قانونش قانون اسلامی است) ایشان به تلویزیون فرانسه هم همین پاسخ را داد که: جمهوری اسلامی مثل سایر جمهوریهاست (لکن محتوایش قانون اسلام است) در این موارد امام خمینی از راهِ تعریف به مثال توضیح میداد که برای جمهوری تعریف تازه ای ندارد و همان را که دنیا جمهوری میداند مورد نظرش میباشد. به تعبیر دیگر ایشان جمهوری را در این ترکیب یک مفهوم امضایی(و نه تاسیسی) تلقی میکرد. و حتی یک بار که نماینده کاخ الیزه بملاقات امام آمد و از جمهوری اسلامی پرسید، امام بصورت خاص به حکومت فرانسه اشاره کرد و فرمود: اصل جمهوری همین است که در مملکت شما هم هست و آرای عمومی مردم آن را تعیین میکند....(و سپس افزود:) جمهوری است یعنی دموکراتیک و اسلامی یعنی قانون آن اسلامی است. 👈همه بیانات امام در آن دوره نشان میدهد که در نظام آرمانی و موعود، مفهوم جمهوری تغییری نخواهد کرد. 🔻پس از رفراندوم جمهوری اسلامی نوبت به تدوین قانون اساسی رسید و در این مرحله که میبایست جمهوریت بمعنای "اتکای حکومت به آراء مردم"در قانون اساسی تثبیت شود، عده ای از علما با آن بمخالفت برخاستند و آن را برخلاف مبانی اسلامی دانستند. مقابله با جمهوریت از تابستان سال ۵۸ و هنگام تدوین قانون اساسی شروع شد. مثلا آیت الله سیدمحمد حسین حسینی طهرانی در نامه به امام خمینی نوشت که حکومت در اسلام از بالا به پایین است برخلاف نظام جمهوری در غرب که از پایین به بالاست. آیت الله وحید خراسانی هم در اعتراض به پیش نویس قانون اساسی که آراء عمومی را مبنای حکومت دانسته بود، به امام نامه نوشت که: "حکومت مردم بر مردم عامه پسند است ولی با موازین منطبق نیست. حکومت امر الهی است و تخصصا از امرهم شوری بینهم خارج است" در مجلس تدوین قانون اساسی هم اینگونه مطالب تکرار میشد و "حق مردم در حکومت" با توجه به مبنای نصب الهی مخالفان جدی داشت در زمان تدوین قانون اساسی در مجلس خبرگان، هر یک از اصول که با جمهوریت نظام و لزوم رای مردم و حق آنان در حکومت مربوط بود با اعتراض برخی علما مواجه میشد". ادامه دارد 🖌استاد سروش محلاتي @quranpuyan
ان الله وملائكته يصلون على النبي يا ايها الذين امنوا صلوا عليه وسلموا تسليما." خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مى فرستد; اى كسانى كه ايمان آورده ايد، بر او درود فرستيد و سلام گوييد و كاملا تسليم (فرمان او) باشيد. (۵۶)سوره احزاب✨✨🍃 God and His angels send blessings on the Prophet: O ye that believe! Send ye blessings on him, and salute him with all respect. 🔸🔸🔸 @quranpuyan
♻♻ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول با سلام به همراهان عزیز ✅در برنامه تدبر روزانه قرآن به که از سال 97 آغاز شده بود، با اتمام سوره های چهار مرحله نخست نزول تا پایان سال 98، در سال 99 سوره های مرحله پنجم نزول را آغاز کردیم که تاکنون سوره های صاد صافات بروج قمر ذاریات رحمان و نیمی از سوره طاها مورد تامل و مطالعه قرار گرفت انشااله از فردا ادامه سوره طه را دنبال خواهیم کرد. ✳جهت دانلود فایل تدبر 41 سوره مراحل اول تا چهارم میتوانید به لینکهای زیر مراجعه نمایید http://quranpuyan.com/yaf_postsm14330_dnlwd-fyl-hy-tdbr--qy-sydkZm-frhng-dr-swrh-hy-qrn-b-trjmh-w-nkt-mhm.aspx#14330 🔶🔶جهت مشاهده تدبر سوره های مرحله پنجم میتوانید به لینک زیر مراجعه نموده http://quranpuyan.com/yaf_topics62_tdbr-w-fhm-swrhhy-mrHlh-pnjm-nzwl.aspx و یا نام هر سوره را باهشتگ در کانال قران پویان جستجو نمایید. @quranpuyan
🌟بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـ🌟 💝همراهان قرانے سلام 🍃🌹بلطف و مساعدت پروردگار در گروههای که در سال 99 تشکیل شد هر روز از قرآن ڪریم را همراه فایل صوتی و تصویرے آن به همراه نکات برگزیده تفسیری در گروه ارسال نموده ایم و تعداد زیادی از اعضای محترم گروه نیز موفق به مطالعه روزانه یک صفحه از قران با ترجمه شدند. ✨🌹هدف اصلی ما،انس بیشتر باقران و تدبر در ایات جهت درک بهتر مفاهیم قرآنے میباشد. 🤲🌹امیدواریم با تاییدات خداوند،در تحقق اهداف قرانی مدنظر موثر و موفق باشیم. 🌱در گروه تلگرامی تا کنون سوره هاے :👇👇 یس-صافات-صاد-زمر-غافر-فصلت-شورے-حج-مومنون-نور-فرقان-شعرا-نمل -قصص-عنکبوت-روم-لقمان-سجده- احزاب-سبا-فاطر-انبیاء-طه -مریم کهف-اسراء-نحل-حجر-ابراهیم-رعد-یوسف و در گروههای واتساپ سوره هاے حمد ‌-قصص -عنکبوت- روم -لقمان -سجده- احزاب- سبا -فاطر-یس- صافات- ص- زمر -غافر- فصلت- شوری- زخرف -دخان -جاشیه- احقاف- محمد-فتح- حجرات -ق - ذاریات- طور- نجم- قمر-رحمان را مطالعه نموده ایم . 🌹🙏و به لطف پروردگار و همیاری شما ادامه خواهیم داد... ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 💫 گروه تقرب در تلگرام @taqarrob99 لینک گروههای تقرب در واتساپ https://chat.whatsapp.com/H9EQ5ECrovbKFTkpkNWunw https://chat.whatsapp.com/FeOtJJuO3sX91IDVDaz7vh
🌹🌹🌹 با تبریک سالروز عید سعید نیمه شعبان 💐💐💐 و سالگرد آغاز بکار تالار گفتگوهای قرآن پویان 🌹💐 توفیقات و فعاليتهاي شاخص قرآن پویان در سال 1399 ✅ به لطف خدا و همراهی شما عزیزان،در سال 1399 توفیقاتی در مسیر گسترش فهم و عمل به معارف قرآنی حاصل شد که اهم آنها بشرح زیر است: ✳ 1- کسب عنوان پايگاه اينترنتي منتخب هیات داوران توسط تالار گفتگوهای قران پویان در جشنواره ملی رسانه های دیجیتال در بخش خانواده و سبك زندگي 2-برگزاری دو دوره روش ساده مطالعه و فهم قران کریم بصورت مجازی 3-تشکیل گروه های در پیام رسانهای تلگرام و واتساپ با هدف مطالعه روزانه یک صفحه از قرآن همراه با ترجمه ، ترتیل و نکات برگزیده تفسیری 4-تشکیل کانال و گروه در پیام رسانهای تلگرام، واتساپ و ایتا با هدف آشنایی با باورها و رفتارهای قرآنی 5-تالیف،ویراستاری، صفحه آرایی جلد و اخذ مجوز انتشار "باورها و رفتارهای قرآنی" 6-تهیه،تنظیم و ارسال حدود 4200 پست قرانی و دینی در کانال قران پویان در پیام رسان های تلگرام، بله، ایتا و گپ 7-بیش از 2 بازدید از سایت قرآن پویان در سال 99 که تعداد کل بازدیدها از مرز 10025337 عبور کرد. 8-تولید یا گرداوری و ارسال بیش از 625 پست قرآنی در سال 99 که مجموع تعداد مطالب ارسالی در سایت به 4680 در 836 عنوان مختلف رسید. 9-بالغ شدن تعداد بازدیدها از پربازدیدترین موضوع سایت (آیات زیبای قرآنی) به بیش از 125890هزار 🔶🔶 ان شاالله در سال جدید با همکاری و همفکری شما ،توفیقات بیشتر در ابعاد کیفی و کمی نصیب ما شود. منتظر پیشنهادات و راهنمایی شما خوبان هستیم🙏🙏 @quranpuyan
با گرامیداشت روز 12 فروردین، سالروز رای مردم به نظام در آرای (2) یکی از بحثهای چالشی، در مجلس تدوین قانون اساسی، اصل سوم پیش نویس بود که: "آرای عمومی مبنای حکومت است" که بعدا با تغییر به عنوان اصل ششم بتصویب رسید و شهید بهشتی در دفاع از آن تلاش زیادی کرد. بهشتی استدلال میکرد که جمهوری بودن نظام اقتضا میکند تا آراء مردم نقش بنیادی در اداره کشور داشته باشد. ایشان در جلسه دیگری برای این اصل استدلال کرد که "بهترین نوع حکومت، حکومتی است که قدرتش را از حمایت عموم بگیرد نه از سرنیزه و نه از هیچ عامل دیگر". در هنگام بررسی اصل ۵۶ نیز که "حق تعیین سرنوشت" مطرح بود بار دیگر مخالفتها ظهور و بروز کرد. مثلا شهید هاشمی‌نژاد گفت: بعد از تصویب اصل ولایت فقیه این اصل معنا ندارد. آیت الله صافی هم میگفت: اگر منظور حاکمیت تشریعی انسان بر سرنوشت خویش است( نه تکوینی)، خداوند چنین حاکمیتی به انسان نداده است. در اصل پنجم (ولایت فقیه) نیز به اقتضای جمهوریتِ حکومت، قید قبول و پذیرش مردم، شرط ولایت قرار گرفت. بهرحال در تدوین قانون اساسی نیز پافشاری شهید و همراهی برخی دیگر موجب آن گردید که مبانی " بودن" کم و بیش در قانون اساسی تثبیت شود در چهار دهه اخیر علائمی از "گریز از جمهوریت" دیده شده، هرچند پیوسته تجربه انتخابات و رای گیری (که نماد جمهوریت است) داشته ایم. این گریز ناشی از دو عامل اساسی در سابقه فرهنگی ماست: یکی آنکه ما پرورش یافتگان تاریخی استبداد هستیم و استبداد طبیعت ثانویه ما شده است و همین پیشینه عمیق ما را پیوسته بطرف خود میکشاند. دوم آنکه جمهوریت در فرهنگ دینی ما سابقه ضعیف و نحیفی دارد. مثلا فقها و متکلمین امامیه که به بحث حکومت و امامت پرداخته اند نوعا موضوع اتکای حکومت به رای مردم را مورد اعتنا قرار نداده اند. ✅نظریه شهید صدر در جمهوریت هرچند بدیع و مبتنی بر مبانی بود، توجه علما را جلب نکرد و حتی شاگردانش مثل حضرات سیدکاظم حائری و سیدمحمود هاشمی هم آن را کنار گذاشتند! نظریه علامه طباطبایی هم که راه را برای جمهوریت باز میکرد، توسط شاگردانش حضرات جوادی آملی و مصباح یزدی دنبال نشد و آن را کنار گذاشتند! فضای فکری حوزه نشان میدهد که ، اندیشه ای در حاشیه است😔😔 به گمان این نویسنده تا وقتی معنا و مفهوم جمهوری اسلامی مشخص نشود و تفاوت آن با حکومت اسلامی (به مفهوم عام آن) تبیین نگردد، توقع هیچ تغییر یا اصلاحی را نمیتوان داشت. ما باید به همان بحثهای مبنایی ۴۰ سال قبل برگردیم و آنچه را ناتمام رها کردیم به اتمام برسانیم. 🖌 استاد محمد سروش محلاتی https://eitaa.com/quranpuyan
هر گل و برگی که هست، یاد خدا می‌کند بلبل و قمری چه خواند، یاد خداوندگار برگ درختان سبز، پیش خداوند هوش هر ورقی دفتریست، معرفت کردگار سلام صبح بهاریتان شاد @quranpuyan
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین 9⃣6⃣ یوسف به آزاد شدنی: 🌹سوره یوسف آیه ۴۲🌹 و به یکی از آن دو که دانست آزاد شدنیست گفت: مرا نزد صاحب خود یاد کن، ولی شیطان یادآوری او را در نزد صاحبش از خاطر برد، در نتیجه(یوسف) چند سالی در زندان ماند. 🌹پیدایش، فصل ۴۰ آیه ۱۴🌹 (یوسف گفت): امّا وقتی همه چیز برای تو به خوبی انجام شد،مرا بیاد آور. محبّتی به من بکن و احوال مرا به فرعون بگو و کمک کن تا از این زندان آزاد شوم. https://bit.ly/2NCIaTh کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣1⃣ تدبر در سوره ❓در داستان گوساله سامری، منظور از اثرالرسول چيست؟ یکی از موارد اختلاف مترجمین و مفسرین در سوره طه آیه ۹۶ است عبارت فقبضت قبضه من اثر الرسول فنبذتها،به نظر شما مناسب ترین ترجمه و تفسیر چیست؟ قَالَ بَصُرْتُ بِمَا لَمْ يَبْصُرُوا بِهِ فَقَبَضْتُ قَبْضَةً مِنْ أَثَرِ الرَّسُولِ فَنَبَذْتُهَا وَكَذَلِكَ سَوَّلَتْ لِي نَفْسِي ﴿۹۶﴾ انصاریان: گفت: من به حقایق و اسراری آگاه شدم که آنان آگاه نشدند، پس اندکی از دانش و اسرار رسول را گرفتم و [بر اثر هواپرستی] آن را دور انداختم [و به گوساله سازی پرداختم]؛ و این گونه نفس من [آن کار بسیار خطرناک را برای گمراه کردن بنی اسرائیل] در نظرم آراست. خرمشاهی: [سامرى] گفت من چيزى را ديدم كه ديگران نديده بودند، و مشتى از خاك پاى جبرئيل برگرفتم، و آن را [در خمير مايه گوساله] انداختم، و بدينسان بود كه نفسم بدى را به من آراسته جلوه داد مکارم شیرازی: گفت: من چيزي ديدم كه آنها نديدند، من قسمتي از آثار رسول (و فرستاده خدا) را گرفتم، سپس آنرا افكندم، و اين چنين نفس من مطلب را در نظرم جلوه داد! ترجمه خواندنی،ملکی:گفت: «من مجسمه‌سازی بلدم و مردم بلد نیستند. نصفه‌نیمه به حرف‌هایت ایمان آوردم؛ ولی همان را هم بی‌خیال شدم. مجسمه‌ای ساختم و گوساله‌پرستی کردم. این‌طوری هوا‌وهوسم این کار زشت را در نظرم رنگ‌ولعاب داد.» پاسخ ۱ : موسي، سامرى را كه همان «شَمِرونى» عَبَرانى است مورد بازخواست قرار داد كه چرا چنين كردى؟ گفت: مخفيانه كارى كردم كه آن ها نفهميدند، به اين صورت كه بخشى از آثار رسالتى موسى را گرفتم و به دور افكندم تا به اين وسيله از ايمان اسرائيليان بكاهم، و اين خود راهى شيطانى است كه شخصيتى مورد قبول ابتدا حقى را بپذيرد و سپس آن را فروافكند كه اين خود موجب سستى ديگران گردد، كه حق بر ضد حق، آن را به كلى ناحق مى كند. "اثر الرسول" از آثار رسالتى موسى است و نه ـ چنانكه گمان شده ـ خاك پاى جبرئيل! كه اولا جبرئيل ـ براى غير معصومان، تا چه رسد به كافران ـ ديدنى نيست، و در ثانى خاك پا ندارد و اگر هم داشته باشد خاك پايش به ويژه براى گمراهان معجزه نيست و آيا معجزه ربانى براى نقض حق به كار برده مى شود؟ بلكه اين جا رسولى به جز موسى براى اينان پيدا نبود و اثرش هم اثر رسالتى است كه سامرى بخشى از آن را برگرفت و همان را با ترديد و تشكيكى به دور افكند، كه اين خود اضافه بر جريان تأخير موسى موجب گمراهى اينان گرديد. تفسير فرقان https://v.ht/tahha کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موضوع: محدوده پیامبران 🛑قسمت اول: ✅ با توجه به ایات قران، آیا پیامبران و برگزیدگان خداوند، علم غیب دارند؟ ايا به هر غيبي دسترسي دارند؟ يا محدود است؟ تعریف علم غیب چیست؟ 🔷 علم غيب پيامبران و امامان يكي از موضوعات مورد اختلاف در بين پيروان اديان الهي است. 💮 🔶اياتي كه در قران در خصوص علم غيب انبيا و اوليا هست،را ميتوان به چند دسته كلي تقسيم كرد: 1⃣-گروهی از آیات را مخصوص خدا می‌داند 2⃣- اياتي كه علم غیب را از پیغمبر نفی می‌کند 3⃣-آیاتی که به صورت موردی علم غیب را از پیغمبر نفی می کند 4⃣-آیاتی که علم غیب را از پیامبران دیگر نفی می‌کند 5⃣-آیاتی که علم غیب را به صورت موردی برای پیامبر اثبات می‌کند 6⃣-آیاتی که را برای برخی افراد اثبات می‌کند 💫در روزهای آینده، در خصوص اين موضوع بيشتر تبادل نظر مي كنيم. 👈 شما دوستان هم میتوانید نظرات خود یا نتایج تحقیق سایر قران پژوهان و مفسران را برای ما ارسال نمایید. http://www.quranpuyan.com/yaf_postst4056_y-pymbrn-w-mmn-lm-Gyb-dshtnd-mHdwdh-lm-mSwmyn-chyst--y-bh-mwr-dnywy-syryn-lm-drnd.aspx @quranpuyan
إلهی إنْ کُنْتُ غَیْرَ مُسْتَاْهِل ٍلِرَحْمَتِکَ فَأنْتَ أهْلٌ أنْ تَجُودَ عَلىَّ بِفَضْلِ سِعَتِکَ  خدایا اگر من شایستگى رحمت تو را ندارم ولى تو شایسته آنى که از زیاده بخششت به من احسان کنى @quranpuyan
📖 ؟ 🔷 در امور روزمره دنیوی 👈خداوند متعال در سوره پس از نقل داستان نابود شدن محصولات باغ افرادی که تصمیم گرفته بودند از محصولات به بینوایان کمک نکنند، می فرماید: كَذَلِكَ الْعَذَابُ وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَكْبَرُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ عذاب [دنيا] چنين است و عذاب آخرت اگر مى‏ دانستند قطعا بزرگتر خواهد بود 🔥(۳۳) https://goo.gl/1GaVNV ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣1⃣ تدبر در سوره ❓در داستان گوساله سامري، منظور از اثرالرسول چيست؟ یکی از موارد اختلاف مترجمین و مفسرین در سوره طه آیه ۹۶ است عبارت فقبضت قبضه من اثر الرسول فنبذتها،به نظر شما مناسب ترین ترجمه و تفسیر چیست؟ قَالَ بَصُرْتُ بِمَا لَمْ يَبْصُرُوا بِهِ فَقَبَضْتُ قَبْضَةً مِنْ أَثَرِ الرَّسُولِ فَنَبَذْتُهَا وَكَذَلِكَ سَوَّلَتْ لِي نَفْسِي ﴿۹۶﴾ انصاریان: گفت: من به حقایق و اسراری آگاه شدم که آنان آگاه نشدند، پس اندکی از دانش و اسرار رسول را گرفتم و [بر اثر هواپرستی] آن را دور انداختم [و به گوساله سازی پرداختم]؛ و این گونه نفس من [آن کار بسیار خطرناک را برای گمراه کردن بنی اسرائیل] در نظرم آراست. خرمشاهی: [سامرى] گفت من چيزى را ديدم كه ديگران نديده بودند، و مشتى از خاك پاى جبرئيل برگرفتم، و آن را [در خمير مايه گوساله] انداختم، و بدينسان بود كه نفسم بدى را به من آراسته جلوه داد مکارم شیرازی: گفت: من چيزي ديدم كه آنها نديدند، من قسمتي از آثار رسول (و فرستاده خدا) را گرفتم، سپس آنرا افكندم، و اين چنين نفس من مطلب را در نظرم جلوه داد! ترجمه خواندنی،ملکی:گفت: «من مجسمه‌سازی بلدم و مردم بلد نیستند. نصفه‌نیمه به حرف‌هایت ایمان آوردم؛ ولی همان را هم بی‌خیال شدم. مجسمه‌ای ساختم و گوساله‌پرستی کردم. این‌طوری هوا‌وهوسم این کار زشت را در نظرم رنگ‌ولعاب داد.» پاسخ ۲ : در جريان سامري آمده كه او بموسي گفت «فَقَبَضْتُ قَبْضَةً مِنْ أَثَرِ الرَّسُولِ فَنَبَذْتُهٰا» طه: ۹۶ مراد از اثر، چنانكه از ابو مسلم اصفهاني و فخر رازي نقل شده دين موسي و مراد از رسول خود موسي است يعني من مقداري از دين تو را قبول كردم و سپس آنرا بدور افكندم و معني «بَصُرْتُ بِمٰا لَمْ يَبْصُرُوا بِهِ» در صدر آيه آن است كه من بطلان دين تو را دريافتم ولي اين مردم ندانستند ولي باز اين ترجمه داراي اشكال است و دلچسب نيست و اللّٰه العالم. و در بارۀ آنكه سامري از جاي پاي مركب جبرئيل خاك زنده شده را برداشت و مراد از اثر در آيه جاي پاي مركب و مراد از رسول، جبرئيل است يك روايت مرسلۀ از علي بن ابراهيم نقل شده (تفسير برهان ذيل آيه) و چند روايت در الدر المنثور و غيره آمده ولي بعيد بنظر ميايد و در ذيل روايت هست كه در اثر زدن خاك مزبور بگوساله در بدن آن مو روئيد و اين عجيبتر است در مجسّمه ايكه از طلا ساخته شده چطور مو ميرويد؟!! وانگهي آنوقت كه مركب جبرئيل وارد آب شد بني اسرائيل از آب گذشته بودند سامري در آنجا نبود كه خاك را ببيند و بردارد و اللّٰه العالم. [قاموس قران - أَثَر: ؛ ج ۱، ص: ۲۲ - صفحه۳۰] https://v.ht/tahha کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓علم غيب پيامبران و امامان از منظر قران: ايا به هر غيبي دسترسي دارند؟ يا محدود است؟ ⚛موضوع: محدوده پیامبران 🛑قسمت دوم: 🔶اعراف: قُلْ لا أَمْلِكُ لِنَفْسي‏ نَفْعاً وَ لا ضَرًّا إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ وَ لَوْ كُنْتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لاَسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَ ما مَسَّنِيَ السُّوءُ إِنْ أَنَا إِلاَّ نَذيرٌ وَ بَشيرٌ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (188) 💮🔹ترجمه : بگو من اختيار سود و زيان خويش ندارم جز آنچه خدا خواسته است اگر غيب مى‏دانستم سود بسيار مى‏بردم و بدى به من نمى‏رسيد من جز بيم‏رسان و نويد بخش براى گروهى كه ايمان مى‏آورند نيستم. 💮👈از آنجايى كه سؤال ايشان از رسول خدا (ص) و اينكه وى ايشان را از غيب خبر دهد حكايت مى‏كرد از اينكه ايشان ادعاى نبوت آن جناب را ادعاى علم به غيب تلقى كرده‏اند، و چون علم به غيب حقيقتش از خدا است، و اگر غير او هم چيزى از آن دارد به تعليم خدا و وحى او است لذا دستور داد تا پيغمبرش خود را از ادعاى داشتن علم به غيب برى ساخته، و اين اشتباه را از ذهن ايشان بيرون كند. 🔸💮سبب حقيقى اختصاص به خداى تعالى اين است كه غير او هر چه باشد وجودش محدود است، و ممكن نيست كه از حدش بيرون شده و به آنچه كه خارج از حد او و غايت از او است آگاه شود، و معلوم است كه 👈هيچ موجودى غير محدود و غير متناهى و محيط به‏ تمام اشياء نيست مگر خداى تعالى، پس تنها او عالم به غيب است .💮🔸 و ليكن از آنجايى كه سؤال كنندگان از رسول خدا (ص) فهم ساده و عاميانه‏شان قاصر از درك اين معنا بوده لذا خداى تعالى دستور داده كه جواب ايشان را طورى بدهد كه در خور فهم ايشان باشد، و آن اين است كه بگويد: آدمى را به تمامى خير و شرها واقف مى‏سازد، و عادة معقول نيست كسى كه به همه خير و شرها اطلاع دارد از اطلاعات خود استفاده نكند، و اگر كسى تمامى خيرات را به خود جلب نكرده و همه شرور را از خود دفع نمى‏ كند بايد بفهميم كه قطعا علم غيب نداشته است. 📚از تفسیر المیزان http://www.quranpuyan.com/yaf_postst4056_y-pymbrn-w-mmn-lm-Gyb-dshtnd-mHdwdh-lm-mSwmyn-chyst--y-bh-mwr-dnywy-syryn-lm-drnd.aspx @quranpuyan
لبخند خدا در نفس صبح عیان است بگذار خدا دست به قلبت بگذارد امروز برایش پر لبخند وامید است هر کس که خودش را بخدایش بسپارد سلام صبحتان سرشار از رحمت الاهی @quranpuyan