eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
601 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓علم غيب پيامبران و امامان از منظر قران: ايا به هر غيبي دسترسي دارند؟ يا محدود است؟ ⚛موضوع: محدوده پیامبران 🛑قسمت چهارم: در دو قسمت قبل، نظر علامه طباطبایی در این زمینه بیان شد، امروز و فردا به نظر آیت اله صادقی تهرانی که متفاوت و در نقد دیدگاه قبلی و مشهور است،ارائه می‌شود. 👈سوره اعراف ايه 188 را از رسول الله ـ در عين بالاترين درجات عصمتش ـ سلب كرده است 💮🔸قُل لآَّ أَمْلِكُ لِنَفْسِى نَفْعًا وَلاَ ضَرًّا إِلاَّ مَا شَآءَ اللَّهُ وَلَوْ كُنتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لاَسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَمَا مَسَّنِىَ السُّوءُ إِنْ أَنَا إِلاَّ نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ لِّقَوْم يُؤْمِنُونَ 188 🔹بگو: (من) «براى خودم سود و زيانى در توان ندارم، جز آنچه خدا خواسته، و اگر غيب مى دانستم، به راستى از خير فزونى بر مى گرفتم و بدى به من نمى رسيد. من جز هشداردهنده و بشارت دهنده اى - براى گروهى كه ايمان مى آورند - نيستم.» 188 💮🔸آيه 188 ـ علم غيب را از رسول الله ـ در عين بالاترين درجات عصمتش ـ سلب كرده، كه اگر بر فرض محال كل غيبها را كه به سود و زيان من است ميدانستم، هرگز به من زيانى نمى رسيد، زيرا كه از آنها پرهيز مى كردم، و خيرات زيادى نيز بدست مى آوردم، كه پى جوى آنها بوده ام، و من تنها هشدار دهنده و بشارت دهنده رسالتى ربانى براى مكلفان هستم، و بر مبناى آياتى ديگر تنها آگاهى حضرتش ويژه غيب وحى احكامى و بعضى از غيبهاى ديگر است كه در اثبات رسالت و تبليغ آن مدخلّيت دارد و ديگر هيچ. 👈اينجا كسانى كه در اثر رواياتى چند و غلوّشان در تشيع اسرار دارند كه رسول گرامى و ائمه اهل بيت كل غيبها را مى دانند، اين گونه نبودن را از نظر اين آيه توجيه كرده اند، كه من تنها به ذات خود غيب نمى دانم، ولى دانستن تمامى غيوب توسط اعلام ربانى به حضرتش سلب نشده است، 🔸💮نخست بايد گفت كه اينجا ندانستن كل غيوب براى حضرتش مطلق است، وانگهى در دانستن كه پيامدش بدست آوردن كل خيرات، و دورى از كل شرورات است، هرگز فرقى ميان دانستن ذاتى و عرضيش نيست، و نيز ذيل آيه مقام و موقعيت حضرتش را تنها هشدارى و بشارت معرفى كرده، و ديگر هيچ، 💮🔸كه اگر هم احياناً غيبهايى موضوعى افزون بر غيبهاى احكامى تعليم يافته، اين خود از براى تحكيم اين دو بعد رسالت است، و چنانكه در آياتى از جمله آيه (72:26) اين حقيقت روشن مى باشد كه تنها غيبهاى گفتنى به حضرتش در بعد تبيين و تحكيم رسالت است، وانگهى غيبهايى كه در اختصاص ربوبيت است گفتنى و تعليم كردنى نيست. هم كه امكان تعليم دارد، ولى در سازماندهى و تحكيم رسالت مدخليتى ندارند، تعليم آنها هم ضرورتى ندارد. 📚تفسیر فرقان 💫ادامه موضوع را می توانید در لینک زیر مطالعه نمایید http://www.quranpuyan.com/yaf_postst4056_y-pymbrn-w-mmn-lm-Gyb-dshtnd-mHdwdh-lm-mSwmyn-chyst--y-bh-mwr-dnywy-syryn-lm-drnd.aspx @quranpuyan
روز زیبایی خواهیم داشت وقتی بهترینها را برای دیگران بخواهیم... سلام صبحتون دل انگیز 🌺🍃 @quranpuyan
📖 ؟ ✅ خدا پنهان کردن نعمتها را دوست ندارد 👈آیات ۳۶ و۳۷ سوره نساء بشرح زیر می باشد: إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا {۳۶} الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَيَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ وَيَكْتُمُونَ مَا آتَاهُمُ اللّهُ و مِن فَضْلِهِ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُّهِينًا {۳۷} فولادوند: خدا كسى را كه متكبر و فخرفروش است دوست نمى ‏دارد. همان كسانى كه ۱- بخل مى‏ ورزند و ۲- مردم را به بخل وا مى‏ دارند و ۳- آنچه را خداوند از فضل خويش بدانها ارزانى داشته پوشيده مى ‏دارند و براى كافران عذابى خواركننده آماده كرده ‏ايم. در ترجمه بهرامپور، یکتمون به معنای پنهان کردن آورده شده است. بنابراین همانطور که بخل ورزیدن وتوصیه به آن نکوهش شده است،کتمان نعمت وپنهان کردن ان هم نکوهیده است. بر عکس در آیاتی از قرآن سفارش به استفاده از نعمتها ویاد اوری وبازگویی انها برای دیگران شده است زیرا آنچه در اختیار شماست ،داده هایی از فضل خداست. به عنوان نمونه درآیه آخر سوره ضحی،خداوند پس از بیان نعمتهای مختلفی که در طول دوران زندگی بایشان عطاکرده ،اینگونه به پیامبر اعلام میکند: و اما بنعمت ربک فحدث https://goo.gl/ke5TJX ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : 2⃣2⃣ تدبر در سوره ❓در داستان گوساله سامري، منظور از اثرالرسول چيست؟ یکی از موارد اختلاف مترجمین و مفسرین در سوره طه آیه ۹۶ است عبارت فقبضت قبضه من اثر الرسول فنبذتها،به نظر شما مناسب ترین ترجمه و تفسیر چیست؟ قَالَ بَصُرْتُ بِمَا لَمْ يَبْصُرُوا بِهِ فَقَبَضْتُ قَبْضَةً مِنْ أَثَرِ الرَّسُولِ فَنَبَذْتُهَا وَكَذَلِكَ سَوَّلَتْ لِي نَفْسِي ﴿۹۶﴾ انصاریان: گفت: من به حقایق و اسراری آگاه شدم که آنان آگاه نشدند، پس اندکی از دانش و اسرار رسول را گرفتم و [بر اثر هواپرستی] آن را دور انداختم [و به گوساله سازی پرداختم]؛ و این گونه نفس من [آن کار بسیار خطرناک را برای گمراه کردن بنی اسرائیل] در نظرم آراست. پاسخ ۴ در رابطه با آیات 88 تا 99 میتوان گفت بسیار محل عبرت است . اینک بنی اسرائیل به رهبری حضرت موسی(ع) آزادی خویش را باز یافته و دشمن خویش را هلاک شده می بینند و بسوئی می روند که آینده خویش را بسازند و شهرهای خویش را بنا کنند و زندگیی شایسته و در خور داشته باشند. تصور فرمائید: قومی رها شده از بند، راهنمای دانای نجات دهنده در میانشان، با روحیه بالای ناشی از امید به آینده، با آب و غذای کافی مرغوب (یعنی منّ و سلوا) بعنوان توشه سفر مهیا، بطرف ساختن آینده خویش روانند. واقعاً چه حالی خوشتر از این است؟ تنها کاری که بنی اسرائیل می باید میکردنداین بودکه تمام هوش و حواس خود را جمع کنند و بطور دقیق گوش به رهنمودهای آنحضرت بسپارند تا این مسیر طی شود و برسند به جائی که باید برسند و شایسته شان بود. اما آنچه در واقعیت اتفاق افتاده، درست خلاف آن است. پر است از نافرمانی، خلاف، انحراف، خیانت، سستی در انجام وظیفه ، و گناه و ارتجاع و غیره. با توجه به «لیست پیشنهادی ترتیب نزول سوره ها»، این اولین بار است که «داستانهای پس از نجات از اسارت فرعونیان» مطرح می شود. آنهم با این طول و تفصیل، که بعداً در سوره های اعراف و بقره آیات تکمیلی این بخش نازل خواهد شد. ارتجاع؟ آنهم به این زودی؟ در رابطه با آیه های 83 و 84 باید حدس بزنیم که ظاهراً حضرت موسی باید قومش را بسوی (کوه) طور می¬برد اما شیرینی دریافت وحی و طرف سخن خداوند قرار گرفتن او را به تعجیل وا داشت، و براساس آیه 85، همین نبودن حضرت موسی سبب گمراهی آن قوم شد. چرا گمراهی به این زودی؟ صرفنظر از مندرجات تورات کنونی که از توحید خالص موسائی فاصله بسیار دارد، از روی مطالب قرآن کریم فهمیده می¬شود که تعالیم آن حضرت توحید خالص اسلامی. اما مردمی که او برای نجات آنها گسیل شده بود، نسل اندر نسل تحت سلطه سیاسی و نظام سیاسی فرعونی نشو و نما یافته بودند و طبعاً از لحاظ فرهنگی نیز گرچه اسمی از توحید بر رویشان بود اما مانند مسلمانان ساکن در شوروی سابق که فقط اسمی برایشان مانده بود آنها نیز از توحید ابراهیمی چیزی برایشان نمانده بود. طبعاً رنج و ذلت بردگی و تبلیغ مداوم مستمر فرعونیان نتیجه ای غیر از این نداشت. ظاهراً فاصله بین مصر و کوه طور را با توجه به نقشه های فعلی جغرافیا و نیز کیفیت راهسپران که مردمِ معمولیِ دارای بار و بنه و زن و بچه و پیرمردان و پیرزنان بودند، نمی توان در کمتر از 5-4 ماه طی کرد. آنان در این مدت طولانی فرصت کافی داشتند که تغییر اخلاق بدهند. آنان قبل از این مهاجرت بزرگ عده ای برده ذلیل و تحت سلطه کسانی بودند که مقید به هیچ قید دینی و اخلاقی نبودند اما در این مدت اشخاصی آزاد و دارای حقوق الهی شده بودند و رئیس آنها هم کسی بود که نمی توانست هیچ خشونت کوچک ظلم آمیزی بر آنها روا دارد و لذا آنها بجای اینکه پاس این نعمت عظیم را بدارند، از موقعیت جدید خویش سوء استفاده نموده سر به نافرمانی و چون و چرای بیجا گذاشتند. ضمناً آیات 85 تا91 نیز باید با توجه به این نکته ملاحظه شود و در آنصورت مفهوم خواهد بود. از تفسیر اقای جمال گنجه ای https://v.ht/tahha کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پيامبران و امامان از منظر قران: ايا به هر غيبي دسترسي دارند؟ يا محدود است؟ ⚛موضوع: محدوده پیامبران 🛑قسمت پنجم: . 💮🔸ادامه نظرات ايت اله صادقي تهراني، در تفسير فرقان: 💮🌸معصومان به گونه صد در صد تنها در احكام است. 🔶فَمَكَثَ غَيْرَ بَعِيدٍ فَقَالَ أَحَطْتُ بِمَا لَمْ تُحِطْ بِهِ وَجِئْتُكَ مِنْ سَبَإٍ بِنَبَإٍ يَقِينٍ ﴿۲۲﴾نمل پس ديرى نپاييد كه [هدهد آمد و] گفت از چيزى آگاهى يافتم كه از آن آگاهى نيافته‏ اى و براى تو از سبا گزارشى درست آورده‏ ام (۲۲) 👈 ا"ما چگونه اين هدهد از آن جريان سبا آگاه بود ولى سليمان با مقام نبوت و عصمتش هرگز از آن آگاهى نداشت؟ پاسخ اين است كه مقام نبوت، مقامت عصمت سه گانه احكام شرعى است كه در گرفتن وحى، عمل كردن به آن و تبليغ نسبت به آن است، و اصولا علم به موضوعات صد در صد در مقام نبوت جاى ندارد، و اين خود دليل است بر اين كه معصومان علم غيبشان به گونه صد در صد تنها در احكام است، گرچه در موضوعات هم در صدى داراى علم مى باشند، و اين جا آگاهى سليمان بر جريان ملك سبا از همان در صد منفى است. 🔶قُلْ لَا يَعْلَمُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ وَمَا يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ ﴿۶۵﴾سوره نمل 🔹بگو هر كه در آسمانها و زمين است جز خدا غيب را نمى ‏شناسند و نمى‏ دانند كى برانگيخته خواهند شد (۶۵) 🔶آيه 65 ـ در اين آيه مطلق در انحصار خدا دانسته شده پيامبران هم اگر بهره اى از غيب ربانى دارند تنها ويژه وحى احكام و شريعت ربانى است، كه حتى به عمق معجزات رسالتى شان ـ بر حسَب آياتى چند ـ آگاهى ندارند، تا چه رسد به آگاهى كلى، 👈 آرى اين بزرگواران اضافه بر علم وحى بر مبناى تأييدهاى رسالتشان از برخى موضوعات در مثلث زمان نيز به وسيله وحى ـ براى تثبيت بيشتر رسالتهاشان ـ آگاهى هايى دارند و ديگر هيچ. 💮👈در سوره جن ايات زير امده است : 🔶عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَىٰ غَيْبِهِ أَحَدًا(٢٦) ﺩﺍﻧﺎﻱ ﻏﻴﺐ ﺍﻭﺳﺖ ﻭ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﺳﺮﺍﺭ ﻏﻴﺒﺶ ﺁﮔﺎﻩ ﻧﻤﻲ ﺳﺎﺯﺩ، إِلَّا مَنِ ارْتَضَىٰ مِن رَّسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا (٢٧) ﻣﮕﺮ ﺭﺳﻮﻟﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﻭ ﻣﺮﺍﻗﺒﻴﻨﻲ ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺭﻭ ﻭ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﻬﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ... 💮🔶آيات 26 تا 28 ـ در عين اختصاص دادن را بحضرت اقدس الوهيتI، رسولان مرضى ربانى را استثنا كرده، ولى نه در كل غيوب كه اختصاص به حضرتش دارد، بلكه تنها اين غيب رسالتى است در دو بعد: اصل رسالت و پيام رسالت، كه اينهم در جهت امكانيش براى غير خدا در انحصار وحى است. در جمع سه گونه است: 1⃣ـ مخصوص حضرت اقدس الهى كه اصولا براى غير خدا متمنع است. 2⃣ـ امتناع در حكمت ربانى دارد كه از طريق وحى براى غير خدا بدست آيد كه وحى رسالت است. 3⃣ـ براى كاوش كنندگان امكان پذير است مانند تمامى مجهولاتى كه قابل يادگيرى و بدست آوردن بدون وحى است. 📚تفسیر فرقان 💫ادامه موضوع را می توانید در لینک زیر مطالعه نمایید http://www.quranpuyan.com/yaf_postst4056_y-pymbrn-w-mmn-lm-Gyb-dshtnd-mHdwdh-lm-mSwmyn-chyst--y-bh-mwr-dnywy-syryn-lm-drnd.aspx @quranpuyan
اللَّهُمَّ افْتَحْ مَسَامِعَ قَلْبِي لِذِكْرِكَ خداوندا! گوش های قلبم را برای یادت باز کن کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
📖 ؟ 🔹 عذاب الهی در امور روزمره دنیوی آیه ۲۱ سوره نیز مفهوم ولفظی مشابه دارد.در توصیف حال می گوید: وَلَنُذِيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذَابِ الْأَدْنَى دُونَ الْعَذَابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ به آنان از عذاب نزديك (عذاب اين دنيا) پيش از عذاب بزرگ (آخرت) مى‏ چشانيم🔥، شايد بازگردند! در الدر المنثور است كه : ابن مردويه، از ابن ادريس خولانى، روايت كرده كه گفت : من از عباده بن صامت، از آيه (و لنذيقنهم من العذاب الادنى دون العذاب الاكبر) پرسيدم، گفت : من معناى اين آيه را از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) پرسيدم، فرمود: منظور از عذاب نزديكتر، مصائب و بيماريها و دشواريهاست، كه به سوى اسرافگران در دنيا روى مى آورد، نه عذاب آخرت، عرضه داشتم : يا رسول الله عذاب ادناى ما چيست ؟ (ما كه نه مصيبت ديده ايم و نه بيمار شده ايم و نه گرفتارى سختى ديده ايم )، فرمود: عذاب ادناى شما زكات و طهارت است. و در مجمع البيان گفته : در روايت از امام باقر و امام صادق (عليه السلام) آمده كه فرمودند: عذاب ادنى دابه و دجال است. https://goo.gl/a4oBMn ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹 پیام های آیات ۸۶-۸۰ سوره از تفسیر نور ۱- آزادی و امنیّت از بزرگ ترین نعمت های الهی و زمینه ساز استفاده از سایر نعمت هاست. أَنْجَیْناکُمْ ... ۲- اصل در چیزهای طیّب وپاکیزه،مباح بودن استفاده از آنهاست. «کُلُوا مِنْ طَیِّباتِ» پس تحریم طیّبات ممنوع است. ۳- طبع سلیم انسانی،یکی از معیارهای شناخت حلال هاست. «طَیِّباتِ» (طیّب به چیزی گفته می شود که مطابق طبع و دلپسند باشد.) ۴- مصرف بیش از اندازه ی مورد نیاز،سرپیچی از حکم خداست. «لا تَطْغَوْا فِیهِ» ۵- طغیان در مصرف از گناهان کبیره است،چون عذاب الهی را در پی دارد. «لا تَطْغَوْا - فَیَحِلَّ عَلَیْکُمْ غَضَبِی» ۶- راه توبه بر آنان که مشمول غضب الهی شده اند،باز است. فَقَدْ هَوی ... إِنِّی لَغَفّارٌ ۷- توبه با شرایطی پذیرفته می شود.الف:بازگشت «تابَ» ،ب:ایمان «آمَنَ» ، ج:کار خوب «عَمِلَ صالِحاً» ،د:هدایت پذیری «اهْتَدی». ۸- رهبر باید پیشگام باشد تا امّت به دنبال او حرکت کنند. «أُولاءِ عَلی أَثَرِی» ۹- اصحاب پیامبر بودن کافی نیست،حسن عاقبت و استواری دینی لازم است. «أَضَلَّهُمُ السّامِرِیُّ» (خداوند بنی اسرائیل را نجات داد و طیّبات را روزی آنان کرد،امّا بد عاقبت شدند.) ۱۰- خشم و غضبی که در راه رضای الهی باشد مذموم نیست. «غَضْبانَ أَسِفاً» (خشم و تأسّف اولیای خدا،به خاطر ارتداد وانحراف معنوی مردم است.) ۱۱- تخلّف از عهد وپیمان پیامبر،عامل قهر خداوند است. یَحِلَّ عَلَیْکُمْ غَضَبٌ ... فَأَخْلَفْتُمْ مَوْعِدِی (میان انبیا و مردم تعهّدات و قرارهایی است که این قرارها شامل سیره،احکام و نمایندگان آنها در میان مردم می شود که باید مردم به آنها وفادار باشند،وقرار موسی تبعیت از هارون بود.) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پيامبران و امامان از منظر قران: ايا به هر غيبي دسترسي دارند؟ يا محدود است؟ ⚛موضوع: محدوده پیامبران 🛑قسمت ششم: : نهان. نهفته. هر آنچه از ديده يا از علم نهان است. ارباب لغت گفته اند: «الْغَيْبُ: كُلُّ مٰا غٰابَ عَنْكَ». 👈غيب شامل گذشته و آينده؛ در آيۀ تِلْكَ مِنْ أَنْبٰاءِ الْغَيْبِ نُوحِيهٰا إِلَيْكَ مٰا كُنْتَ تَعْلَمُهٰا أَنْتَ وَ لٰا قَوْمُكَ مِنْ قَبْلِ هود: ۴۹. مراد اخبار و حالات پيامبران گذشته و غيره است كه بطريق وحي بيان گرديده است پس منظور از غيب گذشته‌ها است و در عٰالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهٰادَةِ الْكَبِيرُ الْمُتَعٰالِ رعد:. «الغيب» شامل همۀ نهان‌ها است اعمّ از گذشته، حال و آينده پس غيب شامل هر سه است. 💮🔸غيب نسبت بانسان است؛ انقسام موجودات بغيب و آشكار نسبت بما انسانها است و نسبت بخدا همه آشكار و همه يكسانند كه خداوند عٰالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهٰادَةِ رعد: ۹. ميباشد. 🔸💮غيب مخصوص و مبذول؛ علم غيب مخصوص بخدا است و جز خدا كسي داناي غيب نيست چنانكه آياتي از قبيل : 💮🔸وَ عِنْدَهُ مَفٰاتِحُ الْغَيْبِ لٰا يَعْلَمُهٰا إِلّٰا هُوَ … انعام: (۵۹). قُلْ لٰا يَعْلَمُ مَنْ فِي السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللّٰهُ نمل: ۶۵. إِنَّ اللّٰهَ عٰالِمُ غَيْبِ السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضِ فاطر: ۳۸. در اين مطلب صريح اند 👈و پاره اي از پيامبران صريحا علم غيب را از خود نفي كرده اند چنانكه نوح عليه السّلام بقومش فرمود: وَ لٰا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزٰائِنُ اللّٰهِ وَ لٰا أَعْلَمُ الْغَيْبَ هود: ۳۱. 💮🌸و دربارۀ رسول خدا صلّي اللّه عليه و آله آمده وَ لَوْ كُنْتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لَاسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَ مٰا مَسَّنِيَ السُّوءُ إِنْ أَنَا إِلّٰا نَذِيرٌ … اعراف: ۱۸۸. اگر غيب را ميدانستم خير بسيار بخود جلب ميكردم و بدي بمن نميرسيد، من جز انذار كننده نيستم. اين حكم اولي است ولي در نوبت ثانوي مانعي نيست كه خدا مقداري از غيب به پيامبرش بيان دارد كه بآن غيب مبذول ميگوئيم 👈 چنانكه اخبار پيامبران و اخبار قيامت از غيب است و خداوند بآنحضرت بيان داشته چنانكه در آيۀ : 🔸تِلْكَ مِنْ أَنْبٰاءِ الْغَيْبِ نُوحِيهٰا إِلَيْكَ … هود: ۴۹. گذشت 🔶 و آيۀ عٰالِمُ الْغَيْبِ فَلٰا يُظْهِرُ عَليٰ غَيْبِهِ أَحَداً. إِلّٰا مَنِ ارْتَضيٰ مِنْ رَسُولٍ … جنّ: ۲۶ و ۲۷. صريح است در اينكه علم غيب مال خداست و هيچ كس را بغيب مطّلع نخواهد كرد مگر آنكه مورد رضاي اوست و مورد رضا از پيامبران است. 👈از اينجاست كه غيبهاي بسياري را خدا بحضرت رسول صلّي اللّه عليه و آله آموخته و آنحضرت باصحابش خاصّه بعلي بن ابي طالب عليه السّلام بيان فرموده است و چون امام عليه السّلام بكسي يكي از آنها را بيان ميكرد، او ميگفت: يا امير- المؤمنين علم غيب بلديد؟ ميفرمود نه: اين علمي است كه رسول خدا بمن آموخته «علم علّمنيه رسول اللّه صلّي اللّه عليه و آله» 💮و از همين باب است كه عيسي عليه السّلام بمردم ميگفت: «از آنچه ميخوريد و در خانه‌ها ذخيره ميكنيد بشما خبر ميدهم» آل عمران: 49 💮🔸ايضا قول يوسف عليه السّلام كه بدو رفيق زنداني گفت: «يكي از شما ساقي پادشاه ميشود و ديگري بدار آويخته شده و پرندگان از گوشت سرش ميخورند» يوسف: ۳۷. در ما قبل آيه هست كه: پروردگارم اين را بمن تعليم فرموده است ذٰلِكُمٰا مِمّٰا عَلَّمَنِي رَبِّي. خلاصه: آنكه خدا در مستقل است و بحكم اولي جز خدا كسي داناي غيب نيست ولي خدا خودش مقداري از را بصورت علم بپيامبرانش بيان ميكند و آنها هم باوصياء خويش 📚قاموس قران - غيب: ؛ ج ۵، ص: ۱۳۳ - صفحه۱۵۶۱ 💫ادامه موضوع را می توانید در لینک زیر مطالعه نمایید http://www.quranpuyan.com/yaf_postst4056_y-pymbrn-w-mmn-lm-Gyb-dshtnd-mHdwdh-lm-mSwmyn-chyst--y-bh-mwr-dnywy-syryn-lm-drnd.aspx @quranpuyan
إِلَهِي إِنَّ مَنْ تَعَرَّفَ بِكَ غَيْرُ مَجْهُولٍ وَ مَنْ لاذَ بِكَ غَيْرُ مَخْذُولٍ خدایا! آنكه به تو معروف گردد، ناشناخته نيست. "فرازی از مناجات شعبانیه" @quranpuyan
🌷🌷🌷با سلام به مخاطبان عزيز ماه رمضان،بهار قرآن در راه است. هر سال كانال قران پويان در ماه رمضان،برنامه ها و مطالب خاص اين ماه را دارد. براي امسال نيز اگر پيشنهاد اتي داريد يا امادگي توليد و ارسال محتوا را داريد به مدير كانال پيام دهيد @farpuy با تشكر از شما
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼 و موسیقی . جلسه هفتم ❓فضای صدور روایات تحریم غنا چرا عمده روایات تحریک غنا مربوط به زمان امام صادق است؟ و از زمان پیامبر تا این دوره، روایات نادری در این زمینه وجود دارد؟ وجود سه مرحله مختلف در غنا در جامعه آن زمان تاثیر فتح ایران بر موسیقی حجاز استاد سروش محلاتی جهت استماع قسمت‌های قبلی این موضوع که بررسی عدم وجود آیاتی در قرآن در زمینه غناست، به کانال استاد مراجعه نمایید. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روایت ✳️ ابَوُالصّلت هَروى روایت کرده است که در جمعه آخر ماه شعبان به خدمت حضرت امام رضا (علیه السّلام) رفتم. حضرت فرمود: که اى ابوالصَّلْت اکثَر ماه شعبان رفت و این جمعه آخر آن است پس تدارک و تلافى کن در آن چه از این ماه مانده است تقصیرهایى را که در ایّام گذشته این ماه کرده اى 🔸و بر تو باد که بر آنچه نافع است براى تو رُو آورى 🔹و دعا و استغفار بسیار کن 🔸و تلاوت قرآن مجید بسیار کن 🔹و توبه کن به سوى خدا از گناهان خود تا آنکه چون ماه مبارک درآید خالص گردانیده باشى خود را براى خدا 🔸و مگذار در گردن خود امانت و حق کسى را مگر آنکه ادا کنى 🔹و مگذار در دل خود کینه کسى را مگر آنکه بیرون کنى 🔸و مگذار گناهى را که مى کرده اى مگر آنکه ترک کنى 🔹و از خدا بترس و توکّل کن بر خدا در پنهان و آشکار امور خود و هر که بر خدا توکّل کند خدا او را بس است و بسیار بخوان در بقیّه این ماه این دعا را: 💠اللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ (۱ ) خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده اى در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان. به درستى که حقّ تعالى در این ماه آزاد مى گرداند بندهاى بسیار از آتش جهنّم براى حرمت ماه مبارک رمضان.(۲) [۱] ) اقبال الاعمال، ج ۱، ص ۴۲. [۲] ) إقبال الأعمال، ص ۲۵۷، و بحار الأنوار ج ۹۴، ص ۷۲، باب ۵۶، ح ۱۷. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✨✺‌﷽‌‌‌✺✨ 💐💐به لطف خدا و استقبال كاربران علاقه مند به 👈امار بازديد روزانه از ، 🌸در روز پنج شنبه 19 فروردین 1400 مصادف با اخرین پنج شنبه ماه شعبان، ركورد قبلي خود را شكست و به تعداد 28743 رسيد 💮ركورد قبلي در در روز جمعه 15 اذر ماه 1398 به ميزان 22938 ثبت شده بود. 💮🌸ان شالله بتوانیم در پرتو الطاف خداوندي ، در آستانه ماه مبارک رمضان با جلب رضایت شما مخاطبین عزیز در نشر معارف قرانی در جامعه،موفق باشیم. http://WWW.quranpuyan.com @quranpuyan
با سلام به مخاطبان عزیز 💮🔶فهرست بحث شده در بخش در کانال قران پويان در سال 99 بشرح زیر است: ✅ علاقمندان جهت مطالعه پاسخ مفسران و قران پژوهان مختلف به 27 پرسش قراني زير ،مي‌توانند، روی لینکهای مربوطه کلیک نمایند.👇 🌸❓:مفهوم دستور خدا به فرشتگان بر به چه بود؟ آیا فقط بر حضرت ادم بود یا نوع انسان؟ چرا از سجده،اجتناب کرد؟👇 https://b2n.ir/h66768 💮 یعنی چه؟ آیا همه انسانها از خاک خلق شدند یا فقط حضرت آدم؟👇 https://b2n.ir/u40127 🌸❓مقصود از عدم چيست؟ دلايل آن كدامند؟👇 https://b2n.ir/w43445 💮❓ آيا در همه به يك مفهوم است؟👇 https://b2n.ir/s89000 🌸آيا بدليل قتل فرزند نميشود؟ بررسي مستندات و دلايل استثناي پدر از حكم قصاص 👇 https://b2n.ir/n95579 💮اقسام در قرآن مجيد:👇 https://b2n.ir/f51709 🌸❓آیا همان است ؟ تفاوت نفس و روح از منظر قرآن چیست؟👇 https://b2n.ir/f69252 💮 از منظر قرآن، آيا در قران سن بلوغ تعيين شده است؟👇 https://b2n.ir/a62649 🌸 زنان در قران: آيا هميشه و در همه جا گواهي دو زن معادل يك مرد است؟👇 https://b2n.ir/z69683 💮آیا زوجه از اموال غیر منقول شوهرش نمی برد؟👇 https://b2n.ir/a49359 🌸آيا خواندن لازم است؟ايا عقد نكاح حتما بايد به زبان باشد؟👇 https://b2n.ir/h60381 💮 :وَ إِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظيمٍ يعني چه؟👇 https://b2n.ir/t62870 💮آیا تصدی مناصبی مانند برای ، از نظر قران ممنوع است؟👇 https://b2n.ir/y73676 🌸منظور از چيست؟ ارتباط آن با اجر رسالت چيست؟ ايا با اياتي كه ميگويد نميخواهم،تناقض ندارد؟👇 https://b2n.ir/w73404 🌸 ❓در ایه 87 سوره حجر،منظور از چیست؟ ایا است؟👇 https://b2n.ir/f35947 💮آيا ؛ عذاب نميشوند؟ آيا انذار قران از ، براي امت اخر،فاقد اعتبار است؟👇 https://b2n.ir/e76453 🌸❓آيا انتقال نسل از طريق هم انجام ميشود؟ آيا هم ذريه محسوب مي شوند؟ ايا سيادت از مادران منتقل ميشود؟👇 https://b2n.ir/u17760 💮 ❓آيا اهل كتاب(مسيحيان،يهوديان و..)از نظر قران هستند؟ چطور؟👇 https://b2n.ir/m49795 🌸 چيست؟ آيا در قران، از عالم ذر و اقرار انسانها در انجا صحبتي شده است؟👇 https://b2n.ir/z89707 💮❓ ممنوعه در داستان وحوا، به چه معناست؟❓ ایا ادم و حوا برهنه بودند؟👇 https://b2n.ir/b50601 🌸❓مراد از « و »در قرآن چیست؟ آيا منظور از مسلم در قرآن، همان مسلمان اصطلاحي است؟👇 https://b2n.ir/k31576 🌸❓آيا دارند.وَ لِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ :در ايه 228 سوره بقره يعني چه؟ 👇 https://b2n.ir/g41923 💮❓آیا و ، نيست؟نظر قرآن چيست؟👇 https://b2n.ir/b44257 🌸منظور از چيست؟ كدام اسامي خداوند،را شامل ميشود؟👇 https://b2n.ir/s12101 💮❓ مفهوم ایه «إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ»(رعد11) چيست؟ چه و چه مشمول اين ايه است؟ فردی است یا اجتماعی؟👇 https://b2n.ir/p92955 🌸 ❓در قرآن بارها از ایمان و عمل صالح بعنوان شرایط نجات و رستگاری نام برده شده است. اما مراد از چيست؟ در چه شرايطي عمل،صالح است؟.👇 https://b2n.ir/k85567 💮❓معنای و چیست؟تفاوت حمد با شكر چيست؟👇 https://b2n.ir/z25948 ✅✅ شناسه كانال قران پويان در پيام رسانهاي تلگرام، ايتا، بله و گپ @quranpuyan