eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
و از هر جزء قران کریم ✅ روز اول رمضان : جزء (قسمت دوم) 🔹 در سختی ها از و مدد بجویید وَ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبرِ وَ الصَّلَوةِ (۴۵) در مشکلات زندگی از صبر و نماز مدد بگیرید. استعانت یعنى کمک خواستن و این وقتى است كه انسان به تنهایى نتواند مشکلی را كه پیش آمده بر وفق مصلحت خود برطرف سازد. خداوند متعال فرمود:در سختی ها و مشکلات خود از صبر و نماز كمك بگیرید که این دو، بهترین وسیله براى پیروزیند؛ چون صبر در هر بلا و حادثه عظیمى آن را كوچك و ناچیز ساخته و نماز هم كه توجه به خدا و پناه بردن به اوست، روح ایمان را زنده مى‏سازد و به آدمى مى‏فهماند كه به جایى تكیه زده كه ویران شدنی و از هم گسستنى نیست. در برخی روایات، روزه به عنوان مصداقی برای صبر معرفی شده است که افراد می توانند برای پیروزی بر مشکلات خود از آن کمک بگیرند. 🔹 رطب خورده، کی منع رطب کند؟!! أتامرون الناس بالبر و تنسون أنفسكم و أنتم تتلون الكتاب أفلا تعقلون آیه ۴۴ آیا مردم را به نیكی دعوت می‌كنید، اما خودتان را فراموش می‌نمائید؛ با اینكه شما كتاب (آسمانی) را می‌خوانید! آیا نمی‌اندیشید؟ 🔹 به والدین و خویشان و یتیمان، دستور الهی در همه ادیان و چون از فرزندان اسرائيل پيمان محكم گرفتيم كه جز خدا را نپرستيد و به پدر و مادر و خويشان و يتيمان و مستمندان احسان كنيد و با مردم [به زبان] سخن بگوييد و نماز را به پا داريد و زكات بدهيد آنگاه جز اندكى از شما [همگى] به حالت اعراض روى برتافتيد﴿۸۳﴾
و از هر جزء قران کریم ✅ روز اول رمضان:جزء (قسمت سوم) 🔹 در انحصار آييني خاص نيست. ۱۱۱- ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﺩﺍﺧﻞ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﻳﻬﻮﺩﻯ ﻳﺎ ﻣﺴﻴﺤﻰ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻳﻦ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎﻯ ﺧﻮﺩ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ ﺑﮕﻮ: ﺍﮔﺮ ﺭﺍﺳﺖ ﻣﻰ ﮔﻮﺋﻴﺪ ﺩﻟﻴﻠﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ. ۱۱۲- ﺁﺭﻯ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﻭﻯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺧﺪﺍ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺍﻭ ﭘﻴﺶ ﺧﺪﺍﻯ ﺍﻭﺳﺖ، ﺑﻴﻤﻰ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﻏﻤﮕﻴﻦ ﻧﺸﻮﻧﺪ. "ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ، ﺍﺩﻋﺎیی ﺑﻴﺠﺎ ﺍﺯ ﻳﻬﻮﺩ ﻭ ﻧﺼﺎﺭﻯ ﻧﻘﻞ ﻭ ﺭﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﺑﻬﺸﺖ ﻓﻘﻂ ﻣﺎﻝ ﻳﻬﻮﺩﻯ ﻳﺎ ﻧﺼﺎﺭﻯ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﻳﻚ ﻗﺎﻋﺪﻩ ﻛﻠﻰ ﺍﺳﺖ:تقسيم بهشتيان و جهنميان با خداست نه شما. ﺑﻬﺸﺖ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺑﻪ ﮔﺮﻭﻩ ﺧﺎﺻﻰ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺧﻮﺍﻩ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻳﺎ ﻳﻬﻮﺩﻯ ﻳﺎ ﻏﻴﺮ ﺁﻧﻬﺎ، ﺑﻠﻜﻪ ﮔﺬﺭﻧﺎﻣﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﺩﻭ ﭼﻴﺰ ﺍﺳﺖ ﻳﻜﻰ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺧﺪﺍ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺍﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﻤﺎﻳﺪ، ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺁﻧﻜﻪ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭ ﺑﺎﺷﺪ."تفسیر احسن الحدیث 🔹 ، سرزمین امن و محل رجوع همه مردم خداوند در آیات ۱۲۵ و ۱۲۶ سوره بقره به ویژگیهای دیگری از شهر مکه و خانه خدا اشاره میکند: و چون خانه [كعبه] را براى مردم محل اجتماع و [جاى] امنى قرار داديم [و فرموديم] در مقام ابراهيم نمازگاهى براى خود اختيار كنيد و به ابراهيم و اسماعيل فرمان داديم كه خانه مرا براى طواف‏ كنندگان و معتكفان و ركوع و سجودكنندگان پاكيزه كنيد. (۱۲۵) و چون ابراهيم گفت پروردگارا اين [سرزمين] را شهرى امن گردان و مردمش را هر كس از آنان كه به خدا و روز بازپسين ايمان بياورد از فرآورده ‏ها روزى بخش. فرمود و[لى] هر كس كفر بورزد اندكى برخوردارش مى‏ كنم سپس او را با خوارى به سوى عذاب آتش [دوزخ] مى‏ كشانم و چه بد سرانجامى است (۱۲۶) 🖌سیدکاظم فرهنگ جهت مطالعه نکات بیشتری از جزء اول، به لینک زیر مراجعه نمایید https://v.ht/joze1 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نکته ای از جزء ، سوره سیدکاظم فرهنگ
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نکته ای از جزء اول، سوره ، سیدکاظم فرهنگ
جزء اول رطب خورده، کی منع رطب کند؟!! أتامرون الناس بالبر و تنسون أنفسكم و أنتم تتلون الكتاب أفلا تعقلون { بقره ۴۴} آیا مردم را به نیكی دعوت می‌كنید، اما خودتان را فراموش می‌نمائید؛ با اینكه شما كتاب (آسمانی) را می‌خوانید! آیا نمی‌اندیشید؟ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅✅ انتشار چاپ "280 درس از 30جزء قرآن" 🌹🌹اخباررسمی:99/1/22: چاپ اول کتاب "باورها و رفتارهای قرآنی :280درس از 30جزءقرآن "همزمان با حلول ماه مبارک رمضان بهار قرآن در اختیار علاقه‌مندان به مفاهیم قرآن قرار گرفت. این کتاب در 304 صفحه با قطع رقعی و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کوشش گروه آموزشی تحقیقاتی قرآن پویان منتشر شده است. سیدکاظم فرهنگ مولف کتاب و مدیر قرآن پویان در بخشی از مقدمه کتاب چنین نگاشته است:"با راه‌اندازی تالار گفتگوهای قرآن پویان در سال 1390 با هدف تأمل، هم‌اندیشی و گفتگو در آیات قرآن، در ماه رمضان نکاتی از هر جزء، در تالار ارسال گردید که مورد استقبال کاربران قرار گرفت. سال‌های بعد با فراگیر شدن پیام‌رسان‌ها و ایجاد کانال قرآن پویان، گزیده‌ای از این نکات، در ماه‌های مبارک رمضان، ارسال می‌گردید که مورد توجه اعضای کانال قرار گرفته و در سایر گروه‌ها نیز بازنشر می‌شد. 👈 استقبال کاربران فضای دیجیتال و حتی فارسی‌زبانان خارج از کشور از این مطالب، به‌گونه‌ای بود که در این سال‌ها، همواره در جستجوی عبارات مرتبط با «نکات (کلیدی) و پیام‌های جزء...» تالار گفتگوهای قرآن پویان به‌عنوان نتیجه یا یکی از نتایج اولین صفحة جستجوی ، نمایش داده می‌شده است. لذا تصمیم گرفته شد با مرور چندباره آیات و سوره‌ها، نکات کاربردی تر آیات هر جزء بر مبنای رویکرد اصلی قرآن پویان که عمومی‌سازی فهم و عمل به قرآن است، استخراج و برگزیدة آیات و درس‌های هر جزء به همراه تصاویر مناسب در قالب کتاب نیز منتشر شود تا در اختیار کلیه علاقه‌مندان به قرآن قرار گیرد. ✳✳ در انتخاب آیات و تنظیم درس‌ها از هرجزء، دغدغه اصلی آن بود که مهم‌ترین باورها و عقاید و نیز رفتارهای فردی و اجتماعی ممدوح یا مذموم قرآن که دامن‌گیر جامعه امروز ما نیز هست، گردآوری گردد تا تذکری برای همه متدینان دوستدار قرآن باشد." 👈👈 علاقمندان میتوانند این کتاب را بصورت اینترنتی از لینک زیر سفارش و توسط پست دریافت نمایند. https://idpay.ir/quranpuyan/shop قیمت چاپ سیاه و سفید کتاب 30000 تومان و چاپ رنگی آن 79000 تومان است. از انجا که کتاب فوق غیرانتفاعی بوده و قیمت آن براساس هزینه‌های تمام شده تعیین شده، لذا برای خریداران تا ماه مبارک رمضان در نظر گرفته شده است. 🔷 علاقه‌مندان به خرید این کتاب برای موسسات و نهادهای آموزشی قرآنی که مایل به خرید بیش از 10 جلد هستند، می‌توانند از طریق تماس با شماره 09123732102 هماهنگی نمایند. ♻ همچنین امکان خرید و دانلود فایل دیجیتال کتاب نیز از ادرس زیر فراهم میباشد. https://idpay.ir/quranpuyan3/file 💠💠 علاقه‌مندان جهت اطلاعات بیشتر و مطالعه فهرست کتاب و فصل اول می‌توانند به لینکهای زیر مراجعه کنند.👇 🆔https://eitaa.com/raftarequrani https://b2n.ir/e96701 🆔 https://t.me/raftarequrani
از 💮🌸 و در قرآن و روايات: ✅ و چیست؟ خلاصه نظر علامه طباطبایی در تفسیر المیزان راجع به ایه 184بقره بشرح زیر است: ✅1- ایاما معدودات نكره آمدن ايام و اتصاف آن به صفت (معدودات ) براى اين است كه بفهماند تكليف نامبرده ناچيز و بدون مشقت است ، تا به اين وسيله مكلف را در انجام آن دل و جراءت دهد، و از آنجا كه آيه ( شهر رمضان الّذى انزل فيه القرآن ) الخ بيان ايام است ، قهرا مراد از ايام معدودات همان ماه خواهد بود.  🍀2-روزه بر و مريض است ، نه مباح  حرف فاء در ابتداء آيه مى فهماند كه مطلب آيه نتيجه و فرع آيه قبل است ، ، و معناى مجموع آن چنين مى شود: روزه بر شما واجب شده ، و نيز عدد معينى در آن رعايت شده ، و همانطور كه از اصل روزه رفع يد نمى شود، از عدد آن نيز صرفنظر نمى شود. 💮👈 پس اگر در ايام رمضان عارضه اى چون مرض و سفرپيش آيد كه حكم وجوب روزه را در آن ايام معدوده يعنى ايام رمضان بردارد از اين ايام معدوده صرفنظر نمى شود، و بايد به همان عدد در ساير روزها روزه گرفت ، كلمه (مرض ) به معناى خلاف صحت و سلامتى است و كلمه (سفر) از ماده (س - ف - ر) گرفته شده ، كه به معناى كشف است و گويا اينكه فرمود: (او على سفر) و مانند كلمه (مريضا) نفرمود (مسافرا)، براى اشاره به اين معنا بوده كه آن مسافرى روزه اش شكسته مى شود كه در حال حاضر مسافر باشد، نه در گذشته ، (مثل كسى كه در سفر ده روز در محلى اقامت كرده است ، كه چنين كسى قبلا مسافر بوده ، و فعلا مقيم است ، و روزه اش صحيح است ) و نه در آينده (مثل كسى كه مى خواهد بعد از ظهر حركت كند كه چنين كسى روزه آن روزش صحيح است ).  بيشتر دانشمندان و علماى اهل سنت گفته اند: از آيه : ( فمن كان منكم مريضا او على سفر فعدة من ايام اخر) ، استفاده مى شود كه مسافر مى تواند نگيرد، نه اينكه روزه گرفتن برايش حرام است ، پس ‍ و مسافر، هم مى توانند روزه بگيرند، و هم اينكه افطار و به همان عدد از روزهاى ديگر سال روزه بگيرند. ليكن اين حرف صحيح نيست ، زيرا گفتيم ظاهر جمله : (فعدة من ايام اخر) (كسى كه مريض و مسافر باشد بايد چند روزى در ايام ديگر سال روزه بگيرد) عزيمت است ، نه رخصت ، يعنى از ظاهر آن بر مى آيد كه مريض و مسافر نبايد در رمضان روزه بگيرند، و اين معنا از ائمه اهل بيت (عليه السلام ) نيز روايت شده ، و مذهب جمعى از صحابه از قبيل عبد الرحمان بن عوف ، و عمر بن خطاب ، و عبد اللّه بن عمر، و ابى هريرة ، و عروة بن زبير، نيز همين است ، پس جمله نامبرده حجتى است عليه علماى نامبرده از اهل سنت  🍀3-فدیه دادن معناى جمله ( و على الذّين يطيقونه ) اين است كه هركس روزه برايش مشقت داشته باشد، و كلمه (فديه ) به معناى بدل و عوض است و در اينجا به معناى عوض مالى است ، كه همان طعام مسكين يعنى سير كردن يك مسكين گرسنه است از غذائى كه خود انسان مى خورد، البته نه آن غذاى ساده اى كه گاهى مى خورد، و نه آن غذاى لذيذى كه باز گاه گاه مى خورد، بلكه از غذاى متوسطى كه غالبا استفاده مى كند، و حكم اين فديه نيز مانند حكم قضاى روزه مريض و مسافر واجب است http://yon.ir/Qp86 🌸💮🌸💮🌸💮🌸💮🌸💮 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃﷽🍃 فرازهای از 🔶اَللَّهُمَّ إِنِّی أَفْتَتِحُ الثَّنَاءَ بِحَمْدِك وَ أَنْتَ مُسَدِّدٌ لِلصَّوَابِ بِمَنِّك وَ أَیقَنْتُ أَنَّك أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ فِی مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أَشَدُّ الْمُعَاقِبِینَ فِی مَوْضِعِ النَّكالِ وَ النَّقِمَةِ وَ أَعْظَمُ الْمُتَجَبِّرِینَ فِی مَوْضِعِ الْكبْرِیاءِ وَ الْعَظَمَةِ 🔶اللَّهُمَّ أَذِنْتَ لِی فِی دُعَائِك وَ مَسْأَلَتِك فَاسْمَعْ یا سَمِیعُ مِدْحَتِی وَ أَجِبْ یا رَحِیمُ دَعْوَتِی وَ أَقِلْ یا غَفُورُ عَثْرَتِی فَكمْ یا إِلَهِی مِنْ كرْبَةٍ قَدْ فَرَّجْتَهَا وَ هُمُومٍ [غُمُومٍ] قَدْ كشَفْتَهَا وَ عَثْرَةٍ قَدْ أَقَلْتَهَا وَ رَحْمَةٍ قَدْ نَشَرْتَهَا وَ حَلْقَةِ بَلاءٍ قَدْ فَككتَهَا 🔶 الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی لَمْ یتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لا وَلَدا وَ لَمْ یكنْ لَهُ شَرِیك فِی الْمُلْك وَ لَمْ یكنْ لَهُ وَلِی مِنَ الذُّلِّ وَ كبِّرْهُ تَكبِیرا. 🔸خدایا، من با سپاس تو ستایش را آغاز می‌كنم و تویی كه با كرمت به سوی درستی توجّه دهی، و یقین دارم كه در جای عفو و رحمت مهربانترین مهربانانی. و در جایگاه مجازات و انتقام، سخت‌ترین كیفركننده‌هایی، و در موضع بزرگ‌منشی و عظمت بزرگترین جبّاری، 🔸 خدایا در خواندنت، و در درخواست از حضرتت به من اذن دادی، پس‌ای شنوا بشنو ستودنم را، و‌ ای مهربان اجابت كن دعایم را، و‌ ای آمرزنده بیامرز لغزشم را، ای خدای من چه بسیار سختی‌هایی كه گره گشودی، و اندوه‌ها كه برطرف كردی، و لغزشها كه آمرزیدی، و رحمت كه گستردی، و زنجیر بلا كه باز كردی 🔸، سپاس خدای را كه همسر و فرزندی برنگرفته، و در فرمانروایی شریكی برایش نیست، و سرپرستی از روی ناتوانی نداشته است، و او را بزرگ شمار بسیار بزرگ 🌸💮🌸 @quranpuyan
✨ بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ 🔹اللهمّ قَرّبْنی فیهِ الى مَرْضاتِکَ 🔹وجَنّبْنی فیهِ من سَخَطِکَ ونَقماتِکَ 🔹ووفّقْنی فیهِ لقراءةِ آیاتِکَ برحْمَتِکَ یا أرْحَمَ الرّاحِمین. 🔸 خدایا نزدیک کن مرا در این ماه به سوى خوشنودیت 🔸 وبرکنارم دار در آن از خشم وانتقامت 🔸 وتوفیق ده مرا در آن براى خواندن آیات قرآن به رحمت خودت اى مهربانترین مهربانان. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
به نام خدا 💢 و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅ روز دوم رمضان: جزء (قسمت اول) جزء دوم قرآن کریم از آیه ۱۴۲ سوره بقره تا آیه ۲۵۲ این سوره را در برمی گیرد. در ادامه رفتار و عقاید یهودیان، به موضوع تغییر قبله مسلمانان از بیت المقدس به کعبه و واکنش های اهل کتاب پرداخته و در ادامه بسیاری از احکام تشریع شده است. ✳ 🔶 حرکت ، سرعت ، فَاسْتَبِقُواْ الْخَیرَْاتِ (۱۴۸- بقره) توصیه قرآن کریم در انجام امور خیر و عمل صالح، ابتدا حرکت است و بعد سرعت است و سپس سبقت. حرکت ، همان عمل کردن به کارهای خیر است که تمام عبادت‌های مستحب و واجب را در بر می‌گیرد و متصف شدن به فضایل اخلاقی را شامل می‌شود. سرعت در این امور هم به این است که هرگاه زمینه انجام آن فراهم شد، بدون فوت وقت آن کار عملی شود. امام باقر علیه‌السلام مرتب سفارش می‌کردند: «إِذَا هَمَمْتَ بِخَیْرٍ فَبَادِرْ فَإِنَّکَ لَا تَدْرِی مَا یَحْدُثُ» هنگامی که تصمیم به کار خیری گرفتی فوراً آن را انجام بده و آن را به بعد موکول نکن؛ چون نمی‌دانی بعد چه می‌شود. ✳ 🔹 به باشید تا به یاد شما باشم فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِي وَلاَ تَكْفُرُونِ ﴿۱۵۲﴾ مکارم: پس به ياد من باشيد تا به ياد شما باشم، و شكر مرا گوئيد و كفران (در برابر نعمتها) نكنيد. این عبارت نشان میدهد که خداوند هم برای بیان روابط و مناسبات خود و تشویق انسانها، نوعی تعامل و بده بستان را استفاده میکند. این یک نکته اموزشی برای انسانهاست که در روابط اجتماعی خود از ان بهره ببرند. خدا برای تشویق انسانها در به یاد خدا بودن، یک نفعی را هم متوجه انسان میکند تا راحت تر انرا بپذیرد. همان چیزی که امروز به بازی برد -برد معروف شده است. در روابط با فرزندان و نیز مذاکرات مختلف این نکته جای تامل و استفاده فراوان دارد. در جنبه دینی و معنوی هم که خدا بصراحت تایید کرده که اگر میخواهید به فکر شما باشم، شما هم به فکر و یاد من باشید
💢 و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅ روز دوم رمضان: جزء (قسمت دوم) 🔹 معیاری برای سنجش به خدا، :وَالَّذِينَ آمَنُواْ أَشَدُّ حُبًّا لِّلّهِ ✳ 🔹 ماه ،ماه نزول ، خدا براي شما ميخواهد أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿۱۸۴﴾ مکارم: چند روز معدودي را (بايد روزه بداريد) و كساني كه از شما بيمار يا مسافر باشند روزهاي ديگري را (بجاي آن روزه بگيرند) و بر كساني كه قدرت انجام آن را ندارند (همچون بيماران مزمن و پيرمردان و پيره زنان) لازم است كفاره بدهند، مسكيني را اطعام كنند، و كسي كه كار خير را پذيرا شود براي او بهتر است، و روزه داشتن براي شما بهتر است اگر بدانيد. شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿۱۸۵﴾ مکارم: (آن چند روز معدود) ماه رمضان است كه قرآن براي راهنمائي مردم و نشانه‏ هاي هدايت و فرق ميان حق و باطل در آن نازل شده، پس آنكس كه در ماه رمضان در حضر باشد روزه بدارد، و آنكس كه بيمار يا در سفر باشد روزهاي ديگري را بجاي آن روزه بگيرد،خداوند راحتي شما را مي‏خواهد نه زحمت، هدف اين است كه اين روزها را تكميل كنيد، و خدا را بر اينكه شما را هدايت كرده بزرگ بشمريد و شايد شكرگذاري كنيد. ✳ 🔹 ورود به بهشت،مستلزم تحمل سختی و زیان است.،سنت الهی است درهمه جوامع. آیه ۲۱۴ ✒سیدکاظم فرهنگ
🔹💢 و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅ روز دوم رمضان: جزء (قسمت سوم) ✳ 🔹 اختلافهاى دينى و انحرافها، معلول انحراف کسانى که دلایل روشن، و هدایتى را که نازل کرده ایم، پس از آن که آن را در کتاب (آسمانى آنها) براى مردم بیان نمودیم، کتمان کنند، خدا آنها را لعنت مى کند; و همه لعن کنندگان نیز، آنها را لعن مى کنند.( 159) کسانى که آیات کتاب آسمانى را که خدا نازل کرده کتمان مى کنند; و آن را به بهاى کمى مى فروشند، آنها در درونشان جز آتش چیزى نمى خورند; و خداوند، روز قیامت، با آنها سخن نمى گوید; و آنان را پاکیزه نمى سازد; و براى آنها عذاب دردناکى است. 160 تفسیر المیزان :"این ایه به همراه ایه ۲۱۳ مى فهماند اختلاف در مطالب كتاب ، ناشى از ستمگرى علمائى بود كه حامل علم بآن كتاب بودند. پس اختلافهاى دينى و انحراف از جاده صواب ، معلول ستمكارى علماء بوده كه مطالب كتاب را براى مردم نگفتند و يا اگر گفتند، تاءويلش كردند و يا در آن دست انداخته تحريفش نمودند" ✳🔷 ممنوعیت و حرام خواری آیه ۱۸۸ سوره بقره حاوی دو دستور برای جلوگیری از بروز مفاسد اقتصادی در جامعه اسلامی است. وَلاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَلَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَطِلِ وَتُدْلُواْ بِهَآ إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُواْ فَرِيْقاً مِّنْ أَمْوَلِ الْنَّاسِ بِالإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُون ترجمه آیه درتفسیر المیزان اینگونه است:و اموال خود را در بين خود به باطل مخوريد و براى خوردن مال مردم قسمتى از آن را به طرف حكام (به رشوه و گناه )سرازير منمائيد با اينكه مى دانيد كه اين عمل حرام است. «ابتدا مى فرماید: اموال یکدیگر را در میان خود به باطل و ناحق نخورید. مفهوم آیه عمومیت دارد و هر گونه تصرف در اموال دیگران از غیر طریق صحیح و به ناحق را شامل مى شود از قبیل اموالى که از روى غصب و ظلم به دست مى آید، اموالى که از طریق قمار و مانند آن فراهم مى گردد و نیز اموالى که از طریق سوگند دروغ و انواع پرونده سازى هاى دروغین به دست مى آید. سپس در ذیل آیه، انگشت روى یک نمونه بارزِ «اکلِ مال به باطل» یعنی دادن به حکام و قضات برای جلب منافع شخصی گذاشته است. یکى از بلاهاى بزرگى دامنگیر بشر شده و امروز با شدت بیشتر، ادامه دارد، بلاى رشوه خوارى است که از بزرگترین موانع اجراى عدالت اجتماعى بوده و هست. ولـى قابل توجه است كه زشتى رشوه سبب مى شود كه اين هدف شوم درلابلاى عبارات و عناوين فريبنده ديگر انجام گيرد و رشوه خوار و رشوه دهنده ازنامهايى مانند هديه، تعارف، حق الزحمه و انعام استفاده كنند ولى اين تغيير نامها به هيچ وجه تغييرى در ماهيت آن نمى دهد و در هر صورت پولى كه از اين طريق گرفته مى شود حرام و نامشروع است. در حدیث معروفى از رسول خدا نقل شده است: لَعَنَ اللّهُ الرّاشِیَ وَ الْمُرْتَشِیَ وَ الْماشِیَ بَیْنَهُما: «خداوند گیرنده و دهنده رشوه و آن کس که واسطه میان آن دو است را از رحمت خود دور گرداند» تفسیر نمونه کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نکته ای از جزء ، سوره ،سیدکاظم فرهنگ
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نکته ای از جزء ، سوره آیه 214، سیدکاظم فرهنگ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐💐: قرائت و تدبر قرآن در ماه مبارك امسال را متفاوت و با بيشتر و بهتر تجربه كنيد : ✅: 1-همگام با وحي ،قران را به و با فارسی مطالعه كنيد :2✅-عصاره و مفهوم هر فراز (پاراگراف) از ايات سوره و نيز محور اصلي ()سوره را بدانيد :3-✅در صورت تمايل، سوره و ترجمه انرا گوش كنيد :👈باين منظور را از كافه بازار موبايل یا لینکهای زیر نصب نماييد. https://t.me/tanzilapp/130/ https://quranpuyan.com/app-tanzil9811.apk