eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
679 ویدیو
608 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یا رب! ازپنجره‌روزگار به درخت عمر که‌مينگرم خوشتر از ياد‌ونام زیبایت ثمری‌نيست یا ارحم الراحمین روزمان را با نام و ذکرت آغاز میکنیم به امیدخودت ای مهربانترین مهربانان سلام صبح بخیر @quranpuyan
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین 2⃣7⃣ : 🌹سوره یوسف آیات ۴۷ تا ۴۹🌹 (یوسف) گفت: هفت سال با تلاش پیگیر زراعت میکنید، پس هر چه درو کردید آنرا در خوشه اش نگاه دارید، جز اندکی را که می خورید. آنگاه پس از آن، هفت سال قحطی می آید که آنچه را از پیش برای آن سالها کنار گذاشته اید میخورند، جز اندکی از آنچه ذخیره میکنید. سرانجام پس از آن، سالی فرا میرسد که باران فراوان نصیب مردم میشود و در آن سال ، عصاره میگیرند. 🌹پیدایش، فصل ۴۱ آیه ۲۹🌹 (یوسف) گفت: مدّت هفت سال در تمام مصر فراوانی خواهد شد. بعد از آن، مدّت هفت سال قحطی خواهد آمد. به طوری که آن هفت سال فراوانی فراموش خواهد شد، زیرا آن قحطی سرزمین مصر را نابود خواهد کرد. آن قحطی بقدری شدید است که اثری از سالهای فراوانی باقی نخواهد گذاشت. معنی اینکه دو مرتبه خواب دیده اید این است که این امر از طرف خدا مقرّر گردیده و بزودی اتّفاق خواهد افتاد. https://bit.ly/2NCIaTh کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣3⃣تدبر در سوره در آیه ۱۲۴ وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى ❓منظور از تنگی معیشت چیست؟ ❓منظور از کوری در اخرت چیست؟ پاسخ ۴ : اعمی از ریشه عمی: اصل الواحد در ماده، از دست دادن بصر است و در ماده بصر گفتيم كه آن، عبارت است از: علم حاصل از نظر (ديدن) با چشم يا قلب. پس عَمي؛ فقدان علمِ حاصل از نظر (بينايي) چشم يا قلب است. پس از مصاديق آن: از دست دادن دو چشم بينا و از دست دادن بصيرت باطني و از دست دادن هدايت و رَشاد، به واسطه گمراهي و جهل است و به همين مناسبت اين ماده، به معناي خفاء به كار ميرود و ميگويند: عَمِیَ الخبر؛ يعني خبر مخفي ماند التحقيق في كلمات القران معایش از ریشه عیش: اصل الواحد در ماده، كيفيت تطوّرات (تغييرات) در ادامه زندگي است. توضيح اينكه: حيات، صفتي ذاتي است كه وجود به وسيله آن استمرار مييابد و از اختيار، خارج است؛ زيرا اختيار از آثار قدرت و قدرت از آثار حيات است، بنابراين حيات، پيش از اختيار موجود است. اما عَيش (زندگاني): كيفيتي حادث و جديد است كه پس از حيات و اختيار عارض ميشود. پس انسان حيّ (زنده) مختار، در حياتش، كيفيت و برنامه معيني را از جهت خوردن، آشاميدن، پوشيدن، خواب، سكونت، شغل و ساير امور و حالاتش اختيار ميكند و عمل به اين برنامه، عَيش و مَعيشت ناميده ميشود. نقل از ترجمه التحقيق في كلمات القرآن https://v.ht/tahha کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در فرآن و حديث شماره 1: مسؤولیت مضاعف انسانها در حوزه قدرت سیاسی در اسلام قرآن مجید و تمام کتب آسمانی و ادیان توحیدی ضمن دعوت مردم به ایمان به مبدإ و معاد، کردار نیک و پای بندی به اصول اخلاقی را در تمام شئون زندگی انسانی خصوصاً در تعامل با همنوعان، مورد تأکید وافر قرار داده اند. یکی از اهداف مهم تمام انبیاء در انذار نسبت به معاد و بازخواست آدمیزادگان در جهان آخرت، قرار دادن انسانها در مسیر رفتار اخلاقی و عادلانه در تمام شئون زندگی و عدم تجاوز به حقوق یکدیگر قرار دارد. 👈 نکته مهم اینکه دعوت اسلام به رعایت اصول اخلاقی دعوتی عام و فراگیر است که در حوزه ی سیاست وقدرت سیاسی نیز نافذ است. در متون دینی هر فرد مسئول اعمال خویش است. به تعبیر قرآن مجید «کل نفس بما کسبت رهینه». لذا هر انسان مؤمنی در تمام رفتارها و تصمیمات خود در هر مقام و موقعیت باید بتواند با ادلّه خداپسندانه و مندرج در قرآن و سنت به عنوان حجت شرعی در دادگاهی که قاضی آن از نیات آدمیان نیز آگاه است پاسخگوی اعمال و رفتار خویش باشد. ✳ پای بندی به تعهدات و پیمانها، راستگویی و صداقت در وعده، به عدل رفتار کردن و حق را به حقدار رساندن و بالعکس پرهیز از ظلم و ستم، حق کشی، تهمت و افترا، کبر و نخوت و پیمان شکنی از آن دسته از آن دسته از مکارم اخلاق و حدود شرعی است که در متون دینی با تأکید بیشتر از آن سخن گفته شده است. ملاحظه ی آموزه های دینی و اسلامی مبین آن است که و مکارم اخلاقی و پرهیز از رذائل اخلاقی در اسلام جزئی از دین بصورت منفک نیست بلکه روح و جوهر دین که حاکم بر تمام زوایای فکری، گفتاری و رفتاری انسان است محسوب می شود. براساس روایتی مهم که هم از طریق عامه و هم خاصه (شیعه) نقل شده است پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)فرمودند: بعثت لاتمم مکارم الاخلاق. یعنی من برای تکمیل مکارم اخلاقی و اعتلای اخلاق نیک مبعوث شدم. براين اساس و باتوجه به نزديكي ايام و لزوم رعايت اصول اخلاقي توسط نامزدها و هواداران انها و نيز كليه مخاطباني كه پستهاي سياسي توليد يا بازنشر ميكنند، در چندين قسمت به تبيين آيات و روايات مرتبط با اخلاق سياسي خواهيم پرداخت. 💫کانال قران پویان @quranpuyan
خداوندا ! همچنان كه آفرينشم را زيبا نمودى رفتارم را بياراى کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
📖 ؟ ✅ با غرور و تکبر در میان مردم ظاهر نشو 🔸منع از و نخوت در قرآن : در سوره اسرا، قرآن برخي حكمتهاي اخلاقي را خطاب به مخاطبان خود بيان نموده است.ازجمله در آيه ۳۷ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّكَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَنْ تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا ﴿۳۷﴾ فولادوند:و در [روى] زمين به نخوت گام برمدار چرا كه هرگز زمين را نمى‏ توانى شكافت و در بلندى به كوهها نمى‏ توانى رسيد (۳۷) انصاریان: و در زمین، با تکبّر و سرمستی راه مرو که تو هرگز نمی توانی [با قدم هایت] زمین را بشکافی، و هرگز در بلندی قامت نمی توانی به کوه ها برسی. https://goo.gl/TcYnbk 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣3⃣تدبر در سوره در آیه ۱۲۴ وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى ❓منظور از تنگی معیشت چیست؟ ❓منظور از کوری در اخرت چیست؟ پاسخ ۵ : منظور از تنگي معيشت و اعمي محشور شدن معرضين از ذكر خدا چيست؟ آيات ۱۲۷-۱۲۴ در ارتباط باهم هستند.در اين آيات سه عقوبت براي اعراض كنندگان از ذكر و خدا و آيات او،برشمرده است تنگي معيشت، اعمي بودن در صحنه محشر،عذاب شديدتر و پايدارتر اخرت. -تنگي معيشت،بر تنگي يا گشايش مادي زندگي دنيا منطبق نيست زيرا اولا در عمل مي بينيم كه بسياري از معرضين از آيات زندگي مرفهي دارند ثانيا در ساير ايات قران نيز چنين قانوني وجود ندارد بلكه برعكسش وجود دارد كه اگر مردم بانحراف نمي افتادند خداوند گشايش ها و امكانات مادي بسياري به مخالفان و دشمنان خود ميداد. با توجه به اينكه وحي و ايات الهي براي هدايت انسانهاست،نتيجه بهره مندي يا اعراض از ان هم بايد به هدايت انسانها مرتبط باشد. هم چنين با توجه به آيه الابذكرالله تطمئن القلوب،در مي يابيم كه تنگي معيشت معرضين هم ميتواند به ناآرامي و اضطراب روحي و رواني آنها در مواضع حساس زندگي انها برگردد. برخي معيشت ضنك را بر دوران برزخ منطبق كرده اند. اما با توجه به معناي عيش و معيشت و نيز اين نكته كه در دوران برزخ اولا اراده و اختياري براي عيش نيست و ثانيا قران در دوران برزخي انسان را ميت خطاب مي كند(عليرغم پابرجا بودن روح) لذا تنگي معيشت و حيات براي دوران برزخ درست به نظر نميرسد. -اما مفهوم اعمي محشور شدن انها چيست؟ ابتدا نگاهي به معناي دقيق كلمه اعمي بياندازيم: آيه ۱۲۴ و ۱۲۵ و توجه به معناي ريشه كلمه،گوياي ان است كه اين فرد،چيزي را كه در دنيا به ان دسترسي داشته،در صحنه قيامت،دسترسي ندارد. ايه ۱۲۶ نيز حاكي از آن است كه در واقع اين فرد، منزوي و فراموش شده است و به همين دليل اطلاع به بعضي اخبار و رويدادهاي قيامت ندارد .اين معنا با آيه 66 سوره مباركه قصص نيز همخواني دارد. وَيَوْمَ يُنَادِيهِمْ فَيَقُولُ مَاذَا أَجَبْتُمُ الْمُرْسَلِينَ/ فَعَمِيَتْ عَلَيْهِمُ الْأَنْبَاءُ يَوْمَئِذٍ، و روزی را كه [خدا] آنان را ندا درمیدهد و میفرمايد: فرستادگان [ما] را چه پاسخ داديد؟/ پس در آن روز اخبار بر ايشان پوشيده گردد. در آيه ۵۷ سوره كهف نيز چنين مي فرمايد:وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ فَأَعْرَضَ عَنْهَا وَنَسِيَ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ ۚ إِنَّا جَعَلْنَا عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَ فِي آذَانِهِمْ وَقْرًا ۖ وَإِنْ تَدْعُهُمْ إِلَى الْهُدَىٰ فَلَنْ يَهْتَدُوا إِذًا أَبَدًا ترجمه : و کيست ستمکارتر از آن کس که به آيات پروردگارش پند داده شده، و از آن روى برتافته، و دستاورد پيشينه خود را فراموش کرده است؟ ما بر دلهاى آنان پوششهايى قرار داديم تا آن را درنيابند و در گوشهايشان سنگينى [نهاديم‌]. و اگر آنها را به سوى هدايت فراخوانى باز هرگز به راه نخواهند آمد. آقای سید کاظم فرهنگ https://v.ht/tahha کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. در قرآن و روايات ⭕️شماره 2: و به نامزدها و هوادارانشان ممنوع🚫 💮🔶 وَ لا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ ( 108 سوره انعام) 🔹و به (معبود) كسانى كه غير خدا را مى‌خوانند ناسزا نگوييد كه آنان نيز از روى جهل و دشمنى به الله ناسزا مى‌گويند. "1⃣- احساسات خود را نسبت به مخالفان كنترل كنيم و از هرگونه بد دهنى و ناسزا بپرهيزيم. «لا تَسُبُّوا» 2⃣- به بازتاب برخوردهاى خود توجّه كنيم. لا تَسُبُّوا ... فَيَسُبُّوا اللَّهَ‌ 3⃣- با فحش و ناسزا، نمى‌توان مردم را از مسير غلط باز داشت. «لا تَسُبُّوا» 📚تفسير نور 💫كانال قرآن پويان. @quranpuyan
⚘🕊⚘ آرامــش تحفه ای گـرانبها با رنگ عشــق است از جانب خــ❤️ـــدای مهربان به زیبا اندیشی تو.. امروز این هـــدیه را برای شما دوستان و عزیزانم و همه مردم جهان آرزومندم. سلام صبح بخیر ⚘🕊⚘ @quranpuyan
؟ وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا هود/۶ و هيچ جنبنده‌اى در زمين نيست مگر [اينكه‌] روزيش بر عهده خداست. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
: تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣ 3⃣تدبر در سوره پیام های آیات ۱۲۵-۱۲۴ 1-انسان ها در انتخاب آزادند. «مَنْ أَعْرَضَ» 2-فطرت انسان بر خداپرستی است،انبیا و ادیان آسمانی تنها آن را یادآوری می کنند. «عَنْ ذِکْرِی»[56] 3-دوری از یاد خدا مایه اضطراب،حیرت و حسرت است،هر چند تمکّن مالی بالا باشد. مَنْ أَعْرَضَ ... 4معنویت در زندگی مادّی نیز نقش مهمی دارد. «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنْکاً» 5-کسی که در دنیا چشم جانش را بر روی حقایق بست،در قیامت کور محشور خواهد شد. «مَنْ أَعْرَضَ - یَوْمَ الْقِیامَهِ أَعْمی» 6-بی ایمان،هم در دنیا زندگی مشقّت بار دارد و هم در آخرت از نعمت دیدن محروم است. «مَنْ أَعْرَضَ - مَعِیشَهً ضَنْکاً - یَوْمَ الْقِیامَهِ أَعْمی» پیام های آیات ۱۲۷-۱۲۶ 1-اگر سرچشمه ی نسیان،بی اعتنایی باشد،عقوبت خواهد داشت و گرنه نسیانی که بدون اختیار باشد توبیخی ندارد. «فَنَسِیتَها» پیام های آیات ۱۲۹-۱۲۸ 1-تاریخ،بهترین معلّم و صادق ترین واعظ است،هر کس از آن عبرت نگیرد، سزاوار توبیخ است. أَ فَلَمْ یَهْدِ ... 2-مناطق مخروبه و مقهوره،برای هر صاحب عقلی مایه تأمل و اندیشه است.«لَآیاتٍ لِأُولِی النُّهی» 3-در بازدید از آثار باستانی،تنها به جنبه تفریحی آن اکتفا نشود. «لَآیاتٍ لِأُولِی النُّهی» هرکس عبرت نگیرد بی خرد است. 4-هرکسی چشم عبرت بین ندارد،عبرت گرفتن مخصوص کسانی است که نفس خود را از آلودگی ها باز دارند. «لَآیاتٍ لِأُولِی النُّهی» 5-تاریخ دارای فلسفه وبراساس قانون علّت و معلول است. «کَمْ أَهْلَکْنا - لَآیاتٍ لِأُولِی النُّهی» آری هلاکت اقوام پیشین براساس دلایلی بود که اگر امروز نیز آن امور باشد،همان هلاکت ها خواهد بود. 6-سنّت الهی بر مبنای برنامه وزمان بندی و مهلت دادن است وگرنه مجرمان فوراً به هلاکت می رسیدند. وَ لَوْ لا کَلِمَهٌ ...(هر امّتی زمانی خاص دارد) 7-ستمکاران بی ایمان از تأخیر عذاب الهی مغرور نشوند. «کَلِمَهٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّکَ» تفسير نور کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا