eitaa logo
قران پویان
447 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
661 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام به مخاطبان گرامی 👈👈همانطور که مستحضرید در برنامه جدید کانال،هر هفته به تدبر و تفسیر یک سوره از قرآن به ترتیب نزول ،اختصاص دارد تاکنون سوره های مرحله اول و مرحله دوم و دو سوره از مرحله سوم ارایه شد انشالله از هفته جدید سوره آغاز خواهد شد. لطفا شما هم این سوره را مطالعه نمایید.
🌸🌿اسرار در نگاه مولانا مصطفی دلشاد تهرانی قسمت اول ملّای روم در بیان اسرار نماز تفسیری لطیف و تکان دهنده دارد . از اسرار تکبیر و بسم الله الرحمن الرحیم در نماز آغاز می کند و با اسرار سلام در نماز به پایان می برد . گوید : معنای حقیقی الله اکبر این است که نماز گزار رو به خدای متعال می کند و می گوید : ای امام ، ای خدا ، ما در حضور تو قربان شدیم . این سخن بدین معناست که همان طور که وقتی می خواهند حیوانی را ذبح کنند الله اکبر می گویند ، همین طور وقتی بخواهی نفس امّاره را در راه خدا قربانی کنی ، باید الله اکبر بگویی ، که با بزرگ شمردن حقیقی حضرت حق ، هر مهمی آسان شود . مثال این امر ، چنان است که تن را مانند اسماعیل فرض کن و روح را چونان ابراهیم خلیل (ع) و ابراهیم وار هنگام قصد ذبح اسماعیل ، تکبیر بگو ؛ گویا روح بر جسمِ شریف و محبوب ، تکبیر می گوید تا آن را در راه خدا قرار دهد . این گونه است که نمازگزار با الله اکبر گفتن جسم خویش را از شهوت ها و آزمندی ها می میراند و آزاد می سازد و همان طور که هنگام ذبح کردن حیوان باید بسم الله الرحمن الرحیم گفت ، شخص با گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در نماز قربانی حق می شود . معنی تکبیر این است ای امام ( امیم ) کای خدا پیشِ تو ما قربان شدیم وقتِ ذبح ، الله اکبر می کنی همچنین در ذبحِ نفسِ کشتنی تن چو اسماعیل و جان همچون خلیل کرد جان ، تکبیر بر جسم نبیل گشت کشته تن ز شهوت ها و آز شد به بسم الله بسمل در نماز ادامه دارد... ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻♻♻ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✳ در سوره : سورة المدثر به ترتیب مصحف کنونی سوره ٧٤ وبه ترتیب نزول سوره ۲۳ قران می باشد شامل۵۶ آیه است با توجه به محتوای سوره جز سوره های مکی محسوب می شود فراز اول ایات۱_۷ بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان يَا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ {1}اى پوشاننده خود با عبا(کسا) قُمْ فَأَنذِرْ {2}برخيز و (مردم مستعد) را بیم ده وَرَبَّكَ فَكَبِّرْ {3}و پروردگار خود را بزرگ دار(بزرگتر از همه چیز و همه کس) وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ {4}و لباس خويشتن را پاكیزه كن وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ {5}و از پليدى دور شو وَلَا تَمْنُن تَسْتَكْثِرُ {6}و منت مگذار در حالیکه زیاد می پنداری وَلِرَبِّكَ فَاصْبِرْ {7}و براى پروردگارت شكيبايى كن ✳عصاره فراز آیات (1-7)ای پیامبر با توجه به این توصیه ها مردم را انذار کن و صبور باش 🖌سيدكاظم فرهنگ 👈ترجمه و مفهوم برخي لغات و ايات ابتداي سوره مدثر 🔰ﻣﺪﺛﺮ: ﺟﺎﻣﻪ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﻛﺸﻴﺪﻩ. ﺍﺻﻞ ﺁﻥ ﻣﺘﺪﺛّﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﺎﺀ ﺑﻪ ﺩﺍﻝ ﻋﻮﺽ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺩﻏﺎﻡ ﮔﺮﺩﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺩﺛﺎﺭ (ﺑﻜﺴﺮ ﺍﻭﻝ) ﻟﺒﺎﺳﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﻯ ﻟﺒﺎﺳﻬﺎ ﺑﻪ ﺗﻦ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﻧﻴﺰ ﻟﺒﺎﺳﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺧﻮﺍﺏ ﺑﺮ ﺭﻭﻯ ﺧﻮﻳﺶ ﻛﺸﻨﺪ. ﺭﺟﺰ: ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﺑﻪ ﺿﻢ ﻭ ﻛﺴﺮ ﺍﻭﻝ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ، ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﻭ ﻟﺮﺯﺵ ﺍﺳﺖ، ﺭﺍﻏﺐ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺗﺼﺮﻳﺢ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﭼﻮﻥ ﻧﺎﻗﻪ ﺿﻌﻴﻒ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻗﺪﻣﻬﺎﻯ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﺑﺮﺩﺍﺭﺩ ﮔﻮﻳﻨﺪ: «ﺭﺟﺰ ﺍﻟﺒﻌﻴﺮ». ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﮔﻨﺎﻩ، ﻋﺬﺍﺏ ﻭ ﺑﺖ ﻣﻌﻨﻰ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺷﺎﻳﺪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﻭ ﺷﻚ ﺑﺎﺷﺪ. 🔰ﻭﺍلرﱡﺟْﺰَﻓَﺎﻫْﺠُﺮْ ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﻣﻌﻨﺎﻯ ﺍﺻﻠﻰ ﻛﻠﻤﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺁﻧﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﻭ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺩﺭ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﺖ ﺑﭙﺮﻫﻴﺰ، ﻗﺎﻃﻊ ﻭ ﻣﺼﻤﻢ ﺑﺎﺵ، ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﻳﻌﻨﻰ ﺍﺯ ﺳﺒﺐ ﻋﺬﺍﺏ ﻛﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﭙﺮﻫﻴﺰ، ﺑﻪ ﻗﻮﻟﻰ ﺍﺯ ﺑﺖ (ﺑﺖ ﭘﺮﺳﺘﻰ) ﺑﭙﺮﻫﻴﺰ ﺑﻪ ﻗﻮﻟﻰ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻗﺒﻴﺢ ﺍﻋﻢ ﺍﺯ ﺍﺧﻠﺎﻕ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺑﭙﺮﻫﻴﺰ. 🔰ﻭَ ﻟﺎ ﺗَﻤْﻨُﻦْ ﺗَﺴْﺘَﻜْﺜِﺮُ ﻓﻌﻞ «ﺗﺴﺘﻜﺜﺮ» ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺑﻪ ﺿﻢ ﺭﺍﺀ ﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻰ: ﺑﺎ ﺍﻧﺬﺍﺭ ﻭ ﺗﻜﺒﻴﺮ ﻭ ﺗﻄﻬﻴﺮ ﺛﻴﺎﺏ ﻭ ﻫﺠﺮﺍﻥ ﺗﺮﺩﻳﺪ، ﺑﺮ ﺧﺪﺍ ﻣﻨّﺖ ﻣﻨﻪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺯﻳﺎﺩ ﻣﻰ ﭘﻨﺪﺍﺭﻯ ﺑﻌﺒﺎﺭﺕ ﺩﻳﮕﺮ ﺩﺭ ﻋﻤﻠﺖ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻋﺠﺐ ﻧﮕﻴﺮﺩ، ﻋﻠﻰ ﻫﺬﺍ «ﺗﺴﺘﻜﺜﺮ» ﺣﺎﻝ ﺍﺳﺖ. 📚تفسیر احسن الحدیث yon.ir/Qp8543 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✳️ یا با دشمن در (ع) 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶 ✨✨ما به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش هستیم که آیا امام حسین(ع) غیر از جنگ به فکر دیگری هم بود یا نه؟ آیا حضرت راه مذاکره با دشمن را هم، باز می دید یا این راه از نظر امام حسین(ع) مسدود بود؟ ✅قسمت اول ✴️طرح موضوع:🔰🔰 موضوعی که اعلام شده در این جلسه مورد صحبت قرار بگیرد، « یا با دشمن در سیاست انقلابی امام حسین علیه السلام» است. این مساله یکی از جدی ترین مسائلی است که در امام حسین(ع) مطرح است و در واقع ما به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش هستیم که آیا امام حسین(ع) غیر از جنگ به فکر دیگری هم بود یا نه؟ آیا حضرت راه مذاکره با دشمن را هم، باز می دید یا این راه از نظر امام حسین(ع) مسدود بود؟ 🔸ملاقات امام با عمر بن سعد از نظر تاریخی قطعی است که ملاقاتهایی بین امام حسین(ع) و عالی ترین مقام فرماندهی جنگ دشمن یعنی عمر بن سعد که در کربلا حضور داشت، وقوع یافته است. این مقدار روشن است، اما موضع علمای ما درباره این ملاقاتها متفاوت است. 🔹تحلیل دانشمندان از این ملاقاتها موضع اول این است که امام حسین(ع) در این ملاقاتها به دنبال بود و به دنبال یک راه حلی که طرفین دعوا بر روی آن توافق کنند و با این توافق جلوی جنگ گرفته شود. این یک تفسیر است. 🔺و تفسیر دوم از این ملاقاتها این است که امام حسین(ع) با این ملاقاتها درصدد این بود که عمر بن سعد را به عنوان یک شخص از جنگ منصرف کند و او را از سپاه دشمن جدا کند. قهرا وقتی که عمر بن سعد از جنگ منصرف می شد، اختلافی در سپاه دشمن پیش می آمد ولو اینکه فرماندهی بالاتر(عبیدالله بن زیاد) فردی را می گمارد ولی امام موظف است قبل از جنگ و درگیری حتی الامکان، افراد را دعوت کند به حق و عدل. و حضرت درصدد این نبود که در این مذاکره ای به معنای داد و ستد و تفاهمی صورت بگیرد. اما درصدد این بود که عمر بن سعد را یا جذب کند یا اگر جذب نمی شود، از جنگ منصرف کند. حضرت نهی از منکر می کرد. این هم تفسیر دومی است که از این ملاقاتها وجود دارد. 👈و موضع سوم این است که ما درباره محتوا و مضمون این ملاقاتهایی که بین امام حسین(ع) و عمر بن سعد اتفاق افتاده، چیزی نمی دانیم چون گزارش معتبری در این زمینه نیست. لذا باید در این باره سکوت کنیم.👌 👈این سه موضع. تلاش ما در این جلسه این هست که اولا این ابهام تا حدودی برطرف شود و بعلاوه تحلیل سه گروه از علمای ما یعنی مورّخان ما و متکلمان ما و فقیهان ما، درباره این موضوع روشن شود که آنها چه تفسیری از این مساله داشته اند 🔹🔸سخرانی حجت الاسلام سروش محلاتی ( دانشگاه علامه طباطبایی) ادامه دارد.... ✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️💐💐مژده به دوستاني كه فعاليتهاي قراني خود را از طريق گوشي موبايل انجام ميدهند 🌺🌺 نسخه جدید اپلیکیشن با توسعه امکانات و قابلیتها بزودی ارایه خواهد شد. 👈با وجود این قابلیتها در اپليكيشن ،شما از بسياري برنامه هاي مشابه بي نياز خواهيد شد:👏👏 جهت توضیحات بیشتر برنامه و اگاهی از اطلاعیه های بعدی به کانال زیر مراجعه نمایید: https://t.me/tanzilapp
با سلام به مخاطبان گرامی کانال ✅✅با توجه به اینکه موجود در نظام سیاسی اقتصادی کشور، رو به تزاید بوده و متولیان امر نیز اقدام موثری در این جهت نمیکنند (که البته بخشی از ان هم به رفتار و باور تک تک افراد جامعه بستگی دارد) در نظر داریم در اینده نزدیک ،موضوع "فساد و مقابله بافساد از منظر قران " را در کانال ارایه نماییم تا حداقل،در زمینه معرفت بخشی و اطلاع رسانی و تذکر این موضوع،نقشی ایفا کرده باشیم. عزیزانی که در این زمینه دارای اثار یا نظراتی هستند یا مایل و قادر به جستجو در این زمینه هستند لطفا به نام کاربری زیر پیام دهند. @farpuy
در نسخه جدید ،میتوانید مختلف مورد علاقه خود را ایجاد نموده و آیات مرتبط را در دسته متناسب،ثبت کنید و خروجی را به مشاهده نمایید.مثلا ایات مربوط به حوادث قیامت
🌸🌿اسرار در نگاه مولانا مصطفی دلشاد تهرانی قسمت دوم ملّای روم پس از بیان اسرار تکبیر و بسم الله الرحمن الرحیم ، به بیان اسرار قیام و قعود و رکوع و سجود می پردازد . گوید : حقیقت قیام در نماز ، خود را در قیامتی در پیشگاه حق حاضر دیدن است . بدین معنا که انسان نمازگزار در هر شبانه روز ، پنج بار خود را در قیامتی در پیشگاه خدا حاضر می بیند و به پاسخگویی و حساب پس دادن نسبت به اعمال حیات خود در فاصلۀ زمانی تا آن قیامت و مناجات و راز و نیاز می پردازد . چون قیامت پیشِ حق صف ها زده در حساب و در مناجات آمده چنین نمازگرارانی در برابر خدای متعال با چشمانی گریان می ایستند ، درست همانند خلایق که در روز قیامت سر از قبرها بر می دارند و در برابر حق می ایستند . ایستاده پیشِ یزدان اشک ریز بر مثالِ راست خیزِ رستخیز در این هنگام ، حضرت حق گوید : بندۀ من ! در این مدّت زمامی که به تو فرصت و مهلت عمل داده بودم ، چه کرده ای ؟ و چه ارمغانی برای من آورده ای ؟ حق همی گوید : چه آوردی مرا ؟ اندرین مهلت که دادم من تو را زندگی خود را در چه کاری سپری کرده و به پایان رسانده ای ؟ و امکانات و استعداد و توانِ خود را در چه راه صرف کرده ای ؟ عمر خود را در چه پایان برده ای ؟ قوت و قوّت در چه فانی کرده ای ؟ بیناییِ چشمان خود را در کجا و در چه کاری فرسوده ای ؟ و حواسِّ پنجگانه ات را در کجا و در چه کاری صرف کرده ای ؟ گوهر دیده کجا فرسوده ای ؟ پنج حس را در کجا پالوده ای ؟ تو که چشم و گوش و هوش و امکانات متعالی خود را جملگی صرف کردی ، بگو ببینم به جای این همه نعمت خدادادی که خرج کردی ، چه چیزی از دوران زندگی دنیایی ات خریدی و چه به دست آوردی ؟ چشم و گوش و هوش و گوهرهای عرش خرج کردی ، چه خریدی تو ز فرش ؟ من بودم که دست و پایی مانند بیل و کلنگ به تو بخشیدم ؛ و گرنه آن اعضا و جوارح چگونه ممن بود که خود به خود به وجود آید ؟ دست و پا دادمت چون بیل و کُلَند من ببخشیدم ز خود ، آن کی شدند ؟ در روز قیامت ، به همین ترتیب صدها هزار از این قبیل پرسش ها و پیام های دردناک و هول آور از بارگاه الهی در می رسد . همچنین پیغام های دردگین صد هزاران آید از حضرت چنین در حالت قیام در نماز یا در روز قیامت ، از این گونه پرسش ها بسیار می شود ؛ و بنده چنان شرمنده می گردد که تاب ایستادن را از دست می دهد و ناگزیر مانند حالت رکوع ، خم می شود . ادامه دارد... ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻♻♻ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✳ در سوره : تدبر در ايات 1-7 مدثر يَـأَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ (1) به نام خداى رحمت گر بر آفريدگان، رحمت گر بر ويژگان اى خموش در خود فرورفته (و) خويشتن را پوشيده، (1) آيه1 )مدثر و مزمل همپاى يكديگرند، مزملش به قيام ليل امر مى كند، و مدثرش به قيام نهار كه هر دو قيام آنحضرت را در بر دارند، و اينكه گفته مى شود حضرتش سه سال نخست را در تقيه بود با امر نخستين به قيام منافات دارد. آثار لباس استراحت و زمال هم لباس راحتى است كه هر دو با قيام چه در شب و چه در روز منافى است، و در جمع اين رسالت با لباس استراحت سازش ندارد، كه در شب هم قيام است تا چه رسد به روز، گرچه قيام شب نوعاً براى خودسازى است، و قيام روز براى ساختن ديگران كه "ان لك فى النهار سبحاً طويلا". وَ رَبَّكَ فَكَبِّرْ (3) و پروردگارت را (نزد ديگران كه كوچكش داشته اند) بزرگ گردان.(3) آيه 3 ) سپس برزگداشت پروردگار تو است، در برابر كسانيكه او را كوچك داشته برايش شريكانى گرفته اند (17:111) كه او خود بزرگ است و نيازى به بزرگ كردن ندارد (13:9) آرى مأموريت رسالت بزرگداشت آن بزرگ است در برابر كسانى كه او را همواره كوچك داشته اند، در ذاتش، در صفاتش، در پرستشش و در هر جهت از جهات الوهيت و ربوبيتش، و حال آنكه از ازل بزرگ بوده است (4:34). وَ ثِيَابَكَ فَطَهِّرْ -4) و لباس هايت (چه درونيش و چه برونيش) را پاك بدار. (4) آيه 4 ) سپس تطهير لباسهاى حضرتش، و لباس در كل پوشش انسان است، چه مماس درونى كه لباس روح است (7:36) و چه مماس برونى كه شامل كل طهارتهاى اين لباسهاست كه پاك و حلال و بيرون از اسراف و تبذير است، و چه لباساى منفصل كه همسر زن يا مرد است كه هر دو نسبت به يكديگر لباس اند (2:187) و چه لباس عمومى تر كه كل مؤمنان لباسهاى و پوششهاى يكديگرند. وَ الرُّجْزَ فَاهْجُرْ (5) و از (هرگونه) پليدى دور شو. (5) آيه 5 ) و بالاخره دورى از هر گونه پليدى برونى و درونى ـ در كل ـ مورد امر ربانى است، و در جمع در اين مختصر آغازين تمامى رسالتهاى ربانى جمع است كه نقشى از سلب و ايجاب كلمه اخلاص "لا اله الا الله" است، و در آخر منت ننهادن (6) و صبر كردن جريانى است پايانى، كه اين رسالت خود صدقه اى بزرگ است كه نبايد با منت نهادن ناچيز گردد از yon.ir/Qp8543 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✳️ در سوره : تدبر در ايات 1-7 مدثر يَـأَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ (1) به نام خداى رحمت گر بر آفريدگان، رحمت گر بر ويژگان اى خموش در خود فرورفته (و) خويشتن را پوشيده، (1) آيه1 )مدثر و مزمل همپاى يكديگرند، مزملش به قيام ليل امر مى كند، و مدثرش به قيام نهار كه هر دو قيام آنحضرت را در بر دارند، و اينكه گفته مى شود حضرتش سه سال نخست را در تقيه بود با امر نخستين به قيام منافات دارد. آثار لباس استراحت و زمال هم لباس راحتى است كه هر دو با قيام چه در شب و چه در روز منافى است، و در جمع اين رسالت با لباس استراحت سازش ندارد، كه در شب هم قيام است تا چه رسد به روز، گرچه قيام شب نوعاً براى خودسازى است، و قيام روز براى ساختن ديگران كه "ان لك فى النهار سبحاً طويلا". وَ رَبَّكَ فَكَبِّرْ (3) و پروردگارت را (نزد ديگران كه كوچكش داشته اند) بزرگ گردان.(3) آيه 3 ) سپس برزگداشت پروردگار تو است، در برابر كسانيكه او را كوچك داشته برايش شريكانى گرفته اند (17:111) كه او خود بزرگ است و نيازى به بزرگ كردن ندارد (13:9) آرى مأموريت رسالت بزرگداشت آن بزرگ است در برابر كسانى كه او را همواره كوچك داشته اند، در ذاتش، در صفاتش، در پرستشش و در هر جهت از جهات الوهيت و ربوبيتش، و حال آنكه از ازل بزرگ بوده است (4:34). وَ ثِيَابَكَ فَطَهِّرْ -4) و لباس هايت (چه درونيش و چه برونيش) را پاك بدار. (4) آيه 4 ) سپس تطهير لباسهاى حضرتش، و لباس در كل پوشش انسان است، چه مماس درونى كه لباس روح است (7:36) و چه مماس برونى كه شامل كل طهارتهاى اين لباسهاست كه پاك و حلال و بيرون از اسراف و تبذير است، و چه لباساى منفصل كه همسر زن يا مرد است كه هر دو نسبت به يكديگر لباس اند (2:187) و چه لباس عمومى تر كه كل مؤمنان لباسهاى و پوششهاى يكديگرند. وَ الرُّجْزَ فَاهْجُرْ (5) و از (هرگونه) پليدى دور شو. (5) آيه 5 ) و بالاخره دورى از هر گونه پليدى برونى و درونى ـ در كل ـ مورد امر ربانى است، و در جمع در اين مختصر آغازين تمامى رسالتهاى ربانى جمع است كه نقشى از سلب و ايجاب كلمه اخلاص "لا اله الا الله" است، و در آخر منت ننهادن (6) و صبر كردن جريانى است پايانى، كه اين رسالت خود صدقه اى بزرگ است كه نبايد با منت نهادن ناچيز گردد از http://yon.ir/Qp8543 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✳️ در سوره : تدبر در ايات 1-7 مدثر يَـأَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ (1) به نام خداى رحمت گر بر آفريدگان، رحمت گر بر ويژگان اى خموش در خود فرورفته (و) خويشتن را پوشيده، (1) آيه1 )مدثر و مزمل همپاى يكديگرند، مزملش به قيام ليل امر مى كند، و مدثرش به قيام نهار كه هر دو قيام آنحضرت را در بر دارند، و اينكه گفته مى شود حضرتش سه سال نخست را در تقيه بود با امر نخستين به قيام منافات دارد. آثار لباس استراحت و زمال هم لباس راحتى است كه هر دو با قيام چه در شب و چه در روز منافى است، و در جمع اين رسالت با لباس استراحت سازش ندارد، كه در شب هم قيام است تا چه رسد به روز، گرچه قيام شب نوعاً براى خودسازى است، و قيام روز براى ساختن ديگران كه "ان لك فى النهار سبحاً طويلا". وَ رَبَّكَ فَكَبِّرْ (3) و پروردگارت را (نزد ديگران كه كوچكش داشته اند) بزرگ گردان.(3) آيه 3 ) سپس برزگداشت پروردگار تو است، در برابر كسانيكه او را كوچك داشته برايش شريكانى گرفته اند (17:111) كه او خود بزرگ است و نيازى به بزرگ كردن ندارد (13:9) آرى مأموريت رسالت بزرگداشت آن بزرگ است در برابر كسانى كه او را همواره كوچك داشته اند، در ذاتش، در صفاتش، در پرستشش و در هر جهت از جهات الوهيت و ربوبيتش، و حال آنكه از ازل بزرگ بوده است (4:34). وَ ثِيَابَكَ فَطَهِّرْ -4) و لباس هايت (چه درونيش و چه برونيش) را پاك بدار. (4) آيه 4 ) سپس تطهير لباسهاى حضرتش، و لباس در كل پوشش انسان است، چه مماس درونى كه لباس روح است (7:36) و چه مماس برونى كه شامل كل طهارتهاى اين لباسهاست كه پاك و حلال و بيرون از اسراف و تبذير است، و چه لباساى منفصل كه همسر زن يا مرد است كه هر دو نسبت به يكديگر لباس اند (2:187) و چه لباس عمومى تر كه كل مؤمنان لباسهاى و پوششهاى يكديگرند. وَ الرُّجْزَ فَاهْجُرْ (5) و از (هرگونه) پليدى دور شو. (5) آيه 5 ) و بالاخره دورى از هر گونه پليدى برونى و درونى ـ در كل ـ مورد امر ربانى است، و در جمع در اين مختصر آغازين تمامى رسالتهاى ربانى جمع است كه نقشى از سلب و ايجاب كلمه اخلاص "لا اله الا الله" است، و در آخر منت ننهادن (6) و صبر كردن جريانى است پايانى، كه اين رسالت خود صدقه اى بزرگ است كه نبايد با منت نهادن ناچيز گردد از http://yon.ir/Qp8543 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
سلام بر مخاطبان گرامي 💢💢در چند روز گذشته،در جستجوي كانال ،گروه يا سايتهايي بوديم كه را اطلاع رساني كرده باشند. در رشته قرائت قرآن و زمينه هاي مرتبط با ان،گروهها و كانالهاي متعددي وجود دارد اما در زمينه هاي مفاهيم،تدبر و تفسير قران،چنين رسانه اي نيافتيم. يعني گروه يا كانالي كه فقط اطلاع رساني رويداد هاي قراني (بجز رشته قرايت و زمينه هاي مرتبط آن) باشد بدون بحثهاي قراني يا بحثهاي متفرقه. ✅اين رويدادها شامل موارد زير ميتوانند باشند كلاسها و دوره هاي آموزشي جلسات سخنراني نشستها يا سمينارها يا كارگاهها يا وبينارها ✅مخاطبان و ذينفعان اين گروه افراد زير هستند: اساتيد و سخنرانان دانشجويان و قران اموزان و علاقه مندان به اموزش هاي قراني موسسات و افراد برگزار كننده هاي اين رويدادها اعم از مجازي و حضوري در كل كشور 👈👈لذا در صدد تشكيل چنين گروهي در تلگرام هستيم.بنابراين: 1-اگر ايده ها يا پيشنهاداتي براي اصل تشكيل اين گروه و نيز روال اداره و شرايط و محدوديتهاي ان ،داريد،بسيار خوشحال ميشويم مطرح نماييد 2- از مشاركت دوستاني كه تمايل به همكاري در راه اندازي و اداره اين گروه دارند،استقبال ميكنيم. لطفا به نام كاربري زير پيام دهند. @farpuy باتشكر
✳️ یا با دشمن در (ع) 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶 ✨✨ما به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش هستیم که آیا امام حسین(ع) غیر از جنگ به فکر دیگری هم بود یا نه؟ آیا حضرت راه مذاکره با دشمن را هم، باز می دید یا این راه از نظر امام حسین(ع) مسدود بود؟ ✅قسمت دوم ✴️جنبه های ، و در درباره مذاکره به معنای رسیدن به یک توافق، در بین علمای ما، مساله از سه زاویه قابل بررسی است یا در سه مرحله این بحث را باید مطرح کرد. حالا آن سه موضعی را که ابتدا عرض کردم؛ روی موضع اولش توقف می کنیم که در این ملاقاتها، مذاکره صورت گرفته است و تلاشی برای رسیدن به تفاهم. هرچند این تلاش به نتیجه ای نرسید و تغییری در وضع حادثه ایجاد نشد عملا. ما این بحث را در سه مرحله بخواست خدا دنبال می کنیم؛ ✔️مرحله اول این است که گزارشات تاریخی درباره این مذاکرات چیست؟ ✔️مرحله دوم این است که این گزارشات تاریخی به لحاظ مبانی کلامی چگونه قابل ارزیابی و تحلیل است؟ چون مساله، مربوط به موضوع امامت است. باید روشن شود که متکلمین اسلامی درباره این مذاکرات چه موضعی دارند؟ آیا از نظر آنها قابل قبول است که امام معصوم دربرخورد با دشمن وارد مذاکره شود؟ این با مبانی اعتقادی ما سازگار است یا نیست؟ لذا بعد از گزارشات تاریخی، باید سراغ تحلیل و ارزیابی متکلمین آمد. ممکن است که مورخ گزارش خود را بدهد اما متکلم در ارزیابی خودش آن را نپذیرد و بگوید که با اصول و مبانی ما سازگار نیست و آن را مخدوش بداند. ✔️بعد از این دو مرحله نوبت می رسد به مرحله سوم و آن تحلیل فقهی است که فقیه هم باید در مورد این گزارشات اظهارنظر کند. مقصود این است که فقیه از آن جهت که به استنباط احکام شرعی می پردازد، درصدد کشف تکلیف است که وظیفه چیست؟ قهرا فقها گرایش و تمایلی به این ندارند که سراغ این بحث بروند که امام معصوم تکلیفش چیست؟ 👈پاسخشان این است که امام معصوم وظیفه خودش را بهتر می داند و ما درصدد تعیین تکلیف برای امام نیستیم و سودی هم برای ما ندارد. ولی اگر آن تکلیف، به تکلیف ما ارتباط پیدا کند یعنی بخواهیم بگوییم که چون امام این کار را انجام داده، پس برای ما هم جایز است، این در قلمرو بحثهای فقهی قرار می گیرد و حالا فقیه باید مشخص بکند که اگر ما در شرایط امام حسین(ع) قرار بگیریم، آنوقت چه وظیفه ای داریم؟ آیا می توانیم مذاکره کنیم یا نمی توانیم مذاکره کنیم؟ این مرحله سوم بحث است که جنبه فقهی پیدا می کند. حالا بر اساس همین ترتیب و چینش، خدمت شما عرض کردم و بحث را آغاز می کنم و دنبال می کنم. ادامه دارد... 🔹🔸سخرانی حجت الاسلام سروش محلاتی ( دانشگاه علامه طباطبایی) ✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💐💐💐نسخه جديد برنامه كاربردي قراني مژده به قران دوستان و قرآن‌پژوهان عزيز با توسعه امكانات و قابليتها در اپليكيشن تنزيل،شما از بسياري برنامه هاي مشابه بي نياز خواهيد شد ✅در نسخه جديد تنزيل،امكان ايجاد هاي مختلف با موضوعات مورد علاقه كاربر و قراردادن آيات مورد علاقه در هريك از دسته بندي هاست. ترتيب نمايش ايات هر يك از دسته ها نيز به ترتيب نزول سوره ها خواهد بود و امكان كپي و اشتراك گذاري انها از طريق نرم افزارهاي مرتبط از قبيل پيام رسانها و ايميل و ..فراهم ميباشد. ✅✅بنا به پيشنها كاربران،در نسخه جديد دو عربي قراني (مقاييس اللغه و المفردات في القران) و دو عربي به فارسي (جامع و ابجد) در برنامه گنجانده شده است كه امكان جستجو و نمايش ترجمه عربي و فارسي تعداد زيادي از لغات و عبارات عربي و قراني را فراهم كرده است. https://t.me/tanzilapp
ان شالله نسخه جديد از روز ارايه خواهد شد.
صبح، سرمست از شرابِ روشنےست صبح، لبخند گل بوییدنےست در گلستان بہار عاشقے رویش خورشید زیبا دیدنےست " روزتون سرشار از آرامش و نگاه خدا " @quranpuyan
🌸🌿اسرار در نگاه مولانا مصطفی دلشاد تهرانی قسمت سوم شرمندگی بنده در برابر حضرت حق چنان است که از شدّت شرمندگی توان ایستادن را از دست می دهد ، پس در پیشگاه الهی به رکوع می رود و تسبیح می کند و می گوید : سبحان ربّی العظیم و بحمده . در قیام ، این گفت ها دارد رجوع وز خجالت شد دو تا او در رکوع قوّتِ استادن از خجلت نماند در رکوع از شرم ، تسبیحی بخوان در این هنگام ، از پیشگاه الهی فرمان می رسد که سر از رکوع بلند کن و جواب حضرت حق را بده . آن بندۀ شرمسار ، با ذکر سمع الله لمن حمده سر از رکوع بر می دارد ، امّا بار شرمندگی چنان است که تاب نمی آورد و بار دیگر آن نا آزمودۀ خام اندیش فرو می افتد و به سجده می رود و می گوید : سبحان ربّی الأعلی و بحمده . باز فرمان می رسد : بردار سر از رکوع و ، پاسخ حق بر شمر سر بر آرد از رکوع آن شرمسار باز اندر رو فتد آن خام کار دوباره از پیشگاه الهی فرمان می رسد که سر از سجده بردار و از اعمال و کرده های خود سخن بگو . آن بنده یک بار دیگر با شرمساری سر از سجده بر می دارد ، ولی از شدّت بار شرمندگی ، مجدّد مانند مار به رو می افتد و در سجده قرار می گیرد . باز فرمان آیدش : بردار سر از سجود و ، وا ده از کرده خبر سر برآرد او دگر ره شرمسار اندر افتد باز در رو همچو مار حضرت حق در این هنگام ، بار دیگر به آن بنده گوید : سرت را از سجده بردار و اعمال و کرده های خود را بیان کن و توضیح بده که از ریز به ریز آن ها پرسش خواهم کرد . باز گوید : سر بر آر و باز گو که بخواهم جُست از تو مو به مو ادامه دارد.. ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💐💐💐نسخه جديد برنامه كاربردي قراني ارايه شد.👏👏 مژده به قران دوستان و قرآن‌پژوهان عزيز با توسعه امكانات و قابليتها در اپليكيشن تنزيل،شما از بسياري برنامه هاي مشابه بي نياز خواهيد شد ✅در نسخه جديد تنزيل،امكان ايجاد هاي مختلف با موضوعات مورد علاقه كاربر و قراردادن آيات مورد علاقه در هريك از دسته بندي هاست. ترتيب نمايش ايات هر يك از دسته ها نيز به ترتيب نزول سوره ها خواهد بود و امكان كپي و اشتراك گذاري انها از طريق نرم افزارهاي مرتبط از قبيل پيام رسانها و ايميل و ..فراهم ميباشد. ✅✅بنا به پيشنها كاربران،در نسخه جديد دو عربي قراني (مقاييس اللغه و المفردات في القران) و دو عربي به فارسي (جامع و ابجد) در برنامه گنجانده شده است كه امكان جستجو و نمايش ترجمه عربي و فارسي تعداد زيادي از لغات و عبارات عربي و قراني را فراهم كرده است. تنزيل را ميتوانيد از لينك زير از كافه بازار دانلود نماييد. https://cafebazaar.ir/app/araapp.ir.quran/ براي مشاهده ساير امكانات برنامه و تصاويري از آن،به كانال زير مراجعه نماييد. https://t.me/tanzilapp
💐💐💐در راستای تقدیر از علاقه‌مندانی که برنامه تنزیل را در روزهای نخست، خریداری می‌کنند 👈👈از امروز 9مهر به مدت 5 روز، برنامه با همان قیمت قبلی ارایه می‌شود کاربرانی که نسخه‌های قبلی تنزیل را خریداری کرده بودند، به طور رایگان می‌توانند به‌روزرسانی را انجام دهند.
💐💐💐نسخه جديد برنامه كاربردي قراني ارايه شد.👏👏 مژده به قران دوستان و قرآن‌پژوهان عزيز با توسعه امكانات و قابليتها در اپليكيشن تنزيل،شما از بسياري برنامه هاي مشابه بي نياز خواهيد شد ✅در نسخه جديد تنزيل،امكان ايجاد هاي مختلف با موضوعات مورد علاقه كاربر و قراردادن آيات مورد علاقه در هريك از دسته بندي هاست. ترتيب نمايش ايات هر يك از دسته ها نيز به ترتيب نزول سوره ها خواهد بود و امكان كپي و اشتراك گذاري انها از طريق نرم افزارهاي مرتبط از قبيل پيام رسانها و ايميل و ..فراهم ميباشد. ✅✅بنا به پيشنها كاربران،در نسخه جديد دو عربي قراني (مقاييس اللغه و المفردات في القران) و دو عربي به فارسي (جامع و ابجد) در برنامه گنجانده شده است كه امكان جستجو و نمايش ترجمه عربي و فارسي تعداد زيادي از لغات و عبارات عربي و قراني را فراهم كرده است. تنزيل را ميتوانيد از لينك زير از كافه بازار دانلود نماييد. https://cafebazaar.ir/app/araapp.ir.quran/ براي مشاهده ساير امكانات برنامه و تصاويري از آن،به كانال زير مراجعه نماييد. https://t.me/tanzilapp
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✳️ در سوره : فَإِذَا نُقِرَ فِي النَّاقُورِ {8}پس چون در صور دميده شود فَذَلِكَ يَوْمَئِذٍ يَوْمٌ عَسِيرٌ {9}آن روز [چه] روز ناگوار(سخت)ى است عَلَى الْكَافِرِينَ غَيْرُ يَسِيرٍ {10}بر كافران آسان نيست ✳️عصاره دسته آیات( 8-10)قیامت بر کافران سخت و ناگوار است. 💢نکته: آیات (8-37) یک فراز را تشکیل می دهند. 🔺دسته آیات 8-10 حالت مقدمه و بیان حکم کلی کافران در قیامت است. 🔻در دسته ایات 11-31 بطور مشخص به توصیف رفتار و اعمال یکی از مخالفین شاخص پیامبر و وحی به عنوان یکی از مصادیق شاخص کافران و نقشه او برای سحر خواندن قران اشاره میکند. 🔺نهایتا در ایات 32-37 نیز با بیانی کلی و قاطع در حمایت از الهی بودن قران،پاسخ ادعای مطرح شده توسط فرد مذکور را بیان میکند. ذَرْنِي وَمَنْ خَلَقْتُ وَحِيدًا {11}مرا با آنكه [او را] تنها آفريدم واگذار وَجَعَلْتُ لَهُ مَالًا مَّمْدُودًا {12}و دارايى بسيار به او بخشيدم وَبَنِينَ شُهُودًا {13}و پسرانى آماده [به خدمت دادم] وَمَهَّدتُّ لَهُ تَمْهِيدًا {14}و برايش [عيش خوش] آماده كردم ثُمَّ يَطْمَعُ أَنْ أَزِيدَ {15}باز [هم] طمع دارد كه بيفزايم كَلَّا إِنَّهُ كَانَ لِآيَاتِنَا عَنِيدًا {16}ولى نه زيرا او دشمن آيات ما بود سَأُرْهِقُهُ صَعُودًا {17}به زودى او را به بالارفتن از گردنه [عذاب] وادار مىكنم إِنَّهُ فَكَّرَ وَقَدَّرَ {18}آرى [آن دشمن حق] انديشيد و سنجيد فَقُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ {19}كشته بادا چگونه [او] سنجيد ثُمَّ قُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ {20}[آرى] كشته بادا چگونه [او] سنجيد ثُمَّ نَظَرَ {21}آنگاه نظر انداخت ثُمَّ عَبَسَ وَبَسَرَ {22}سپس رو ترش نمود و چهره در هم كشيد ثُمَّ أَدْبَرَ وَاسْتَكْبَرَ {23}آنگاه پشت گردانيد و تكبر ورزيد فَقَالَ إِنْ هَذَا إِلَّا سِحْرٌ يُؤْثَرُ {24}و گفت اين [قرآن] جز سحرى كه [به برخى] آموختهاند نيست إِنْ هَذَا إِلَّا قَوْلُ الْبَشَرِ {25}اين غير از سخن بشر نيست سَأُصْلِيهِ سَقَرَ {26}زودا كه او را به سقر در آورم {وَمَا أَدْرَاكَ مَا سَقَرُ {27}و تو چه دانى كه آن سقر چيست لَا تُبْقِي وَلَا تَذَرُ {28}نه باقى مىگذارد و نه رها مىكند لَوَّاحَةٌ لِّلْبَشَرِ {29}پوستها را سياه مىگرداند عَلَيْهَا تِسْعَةَ عَشَرَ {30}[و] بر آن [دوزخ] نوزده [نگهبان] است {وَمَا جَعَلْنَا أَصْحَابَ النَّارِ إِلَّا مَلَائِكَةً وَمَا جَعَلْنَا عِدَّتَهُمْ إِلَّا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا لِيَسْتَيْقِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَيَزْدَادَ الَّذِينَ آمَنُوا إِيمَانًا وَلَا يَرْتَابَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْمُؤْمِنُونَ وَلِيَقُولَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْكَافِرُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَذَا مَثَلًا كَذَلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَن يَشَاء وَيَهْدِي مَن يَشَاء وَمَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَ وَمَا هِيَ إِلَّا ذِكْرَى لِلْبَشَرِ {31} و ما کارگزاران آتش را جز فرشتگان نگردانيديم و شماره آنها را جز آزمايشى براى كسانى كه كافر شدهاند قرار نداديم تا آنان كه اهل كتابند يقين به هم رسانند و ايمان كسانى كه ايمان آورده اند افزون گردد و آنان كه كتاب به ايشان داده شده و [نيز] مؤمنان به شك نيفتند و(نیز) تا كسانى كه در دلهايشان بيمارى است و كافران بگويندخدا از اين وصف كردن چه چيزى را اراده كرده است. اين گونه خدا هر كه را بخواهد بيراه مىگذارد و هر كه را بخواهدهدايت مى كندو[کیفیت و کمیت]سپاهيان پروردگارت را جز او نمى داند}واين[آيات ما] جزتذكارى براى بشر نيست ✳️عصاره دسته آیات(11-31) ای پیامبرمخالفان عنودتوطئه گر و دروغپرداز علیه قران رابه من واگذارکه که عذاب سختی در جهنم خواهند داشت. سيدكاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8543 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✳️ یا با دشمن در (ع) 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶 ✨✨ما به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش هستیم که آیا امام حسین(ع) غیر از جنگ به فکر دیگری هم بود یا نه؟ آیا حضرت راه مذاکره با دشمن را هم، باز می دید یا این راه از نظر امام حسین(ع) مسدود بود؟ ✅قسمت سوم ✴️گزارشات تاریخی اما به لحاظ تاریخی ای که ما در اختیار داریم؛ تاریخهای عمومی ای که درباره تاریخ اسلام نوشته شده مانند تاریخ طبری، گزارشاتی درمورد این ملاقاتها آورده اند. حالا من از طبری شروع می کنم چون آنچه را که طبری در این زمینه آورده، عموما مورخان دیگر هم همین را آورده اند یعنی در کامل ابن اثیر هم همینطور است، در تاریخ اسلام ذهبی هم همینطور هست و در منابع دیگر تا عصر و زمان ما تغییری در این مساله نیست. «بعث الحسین بن علی إلى عمر بن سعد، عمرو بن قرظه بن کعب الأنصاری»، امام حسین(ع) نماینده ای به نام عمرو بن قرظه را به سوی عمر بن سعد فرستاد. این را داخل پرانتز اینجا اضافه می کنم که همه این منابع اتفاق نظر دارند که در این یا در این مذاکره ها (تا ببینیم که ماهیتش چیست؟) پیش دستی با امام حسین(ع) بوده است. این مورد اتفاق نظر همه مورخان هست که حضرت ابتدا نماینده ای فرستادند. پیشنهاد حضرت توسط این پیک این بود: «أن القنی اللیل بین عسکری وعسکرک» که یک ملاقاتی داشته باشیم در منطقه ای که بین دو سپاه قرار دارد. یعنی حضرت نفرمودند بیا اینجا کارِت دارم و من حاضر نیستم از خیمه خودم بیرون بیایم و نفرمودند که من می خواهم بیایم پیش تو. بلکه در منطقه ای که منطقه مشترک است(نه جزء قلمرو سپاه ما است و نه جزء قلمرو سپاه شما)، این ملاقات صورت گیرد. عمر بن سعد پذیرفت. «فخرج عمر بن سعد فی نحو عشرین فارسًا» عمر بن سعد حرکت کرد و با بیست سواره آمد. «و أقبل حسین فی مثل ذلک» امام حسین(ع) هم با بیست نفر آمد. «فلما التقوا، أمر حسین أصحابه أن یتنحوا عنه» وقتی که به هم رسیدند، امام حسین(ع) به آن همراهان خودشان و محافظان خودشان فرمودند که شما کناره گیری کنید و مرا با عمر بن سعد تنها بگذارید. وقتی که امام حسین(ع) این مطلب را فرمودند، عمر بن سعد هم به همراهیان خودش و نیروهای مسلحی که همراه خودش آورده بود، همین را گفت «و أمر عمر بن سعد أصحابه بمثل ذلک». «فانکشفنا عنهما» همه این محافظان و همراهان فاصله گرفتند «بحیث لانسمع أصواتهما ولا کلامهما» اینقدر فاصله گرفتند که این دو گروه همراهان و محافظان، نه کلام امام حسین(ع) و عمر بن سعد را می شنیدند و نه صدای آنها را می شنیدند، یعنی حتی در حد همهمه هم چیزی نمی شنیدند. نه کلام که قابل درک و فهم باشد و نه صدا؛ اصلا! اینها را کنار زدند. «فتکلما» آن دو با یکدیگر سخن گفتند. «فأطالا» این سخن به درازا کشید و طول کشید جلسه. ادامه دارد... 🔹🔸سخرانی حجت الاسلام سروش محلاتی ( دانشگاه علامه طباطبایی) ✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
سلام بر مخاطبان گرامي 💢💢در چند روز گذشته،در جستجوي كانال ،گروه يا سايتهايي بوديم كه را اطلاع رساني كرده باشند. در رشته قرائت قرآن و زمينه هاي مرتبط با ان،گروهها و كانالهاي متعددي وجود دارد اما در زمينه هاي مفاهيم،تدبر و تفسير قران،چنين رسانه اي نيافتيم. يعني گروه يا كانالي كه فقط اطلاع رساني رويداد هاي قراني (بجز رشته قرايت و زمينه هاي مرتبط آن) باشد بدون بحثهاي قراني يا بحثهاي متفرقه. ✅اين رويدادها شامل موارد زير ميتوانند باشند كلاسها و دوره هاي آموزشي جلسات سخنراني نشستها يا سمينارها يا كارگاهها يا وبينارها ✅مخاطبان و ذينفعان اين گروه افراد زير هستند: اساتيد و سخنرانان دانشجويان و قران اموزان و علاقه مندان به اموزش هاي قراني موسسات و افراد برگزار كننده هاي اين رويدادها اعم از مجازي و حضوري در كل كشور 👈👈لذا در صدد تشكيل چنين گروهي در تلگرام هستيم.بنابراين: 1-اگر ايده ها يا پيشنهاداتي براي اصل تشكيل اين گروه و نيز روال اداره و شرايط و محدوديتهاي ان ،داريد،بسيار خوشحال ميشويم مطرح نماييد 2- از مشاركت دوستاني كه تمايل به همكاري در راه اندازي و اداره اين گروه دارند،استقبال ميكنيم. لطفا به نام كاربري زير پيام دهند. @farpuy باتشكر
در نسخه جدید ،میتوانید مختلف مورد علاقه خود را ایجاد نموده و آیات مرتبط را در دسته متناسب،ثبت کنید و خروجی را به مشاهده نمایید.اطلاعات بيشتر در https://t.me/tanzilapp
📖 چه می گوید؟ قرآن و 🍃🍃زندگی اصیل قسمت آخر 🔻مورد دیگری که می خواهم از قرآن نقل کنم شامل همه آیاتی می شود که با عباراتی چون «اَکْثَرُهُمْ لایعْقِلُون» و «اَکْثَرُهُمْ لایشْعُرُون» می آید که باز هم به نظر می رسد برای نفی زندگی عاریتی است. «اَکْثرُهُمْ لایعْقِلُون» یعنی نگو اکثریت این را می گویند و من هم می پذیرم، چون اکثریت لایعقلون و لایفقهون هستند. اگر اینطوری بگویی، در واقع یعنی تو هم یک بیشعوری و از بیشعورهای دیگر تبعیت می کنی و این دقیقاً زندگی عاریتی است. 👈پس تبعیت از قواعد و هنجارهای اجتماعی تنها زمانی قابل دفاع منطقی است که خودم به حقانیت آنها وقوف داشته باشم؛ وگرنه تبعیت از آنها مساوی تبعیت از جهل عمومی و ندانسته های همه خواهد بود. 🔻 بنابر آنچه گفته شد انسان اصیل فقط به یافته های خود اعتنا می کند و از چیزی تبعیت می کند که با مجموع نیروهای ادراکی خودش به وضوح یافته باشد؛ و از این لحاظ انسان اصیل و معنوی هیچ وقت بر اساس حدس و امثال آن سخن نمی گوید. هایدگر در این باره می گوید: "یکی از ویژگیهای انسانهای عاریتی این است که چون هیچ چیزی در آنها ریشه ندارد، همه چیزشان بر اساس حدس و گمان است." 👈من در اینجا به یاد این آیه قرآن میافتم که می فرماید: «إِنْ هُمْ اِلاَّ یخْرُصُونَ »[انعام: ۱۱۶] یعنی فقط حدس می زنند؛‌ یا در جایی دیگر می فرماید: «إِنْ هُمْ اِلاَّ یظُنُّونَ» [بقره: ۷۸]، «إِنَّ الظَّنَّ لایغْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیئاً »[یونس: ۳۶] یعنی اینها گمانی اند. (گمان آن است که از درون‌ شما نجوشد). ✳️ استاد ، زندگی اصیل و مطالبه دلیل ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛