eitaa logo
قران پویان
472 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 7 تا 11 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏لِلرِّجالِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَ الْأَقْرَبُونَ وَ لِلنِّساءِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَ الْأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ نَصِيباً مَفْرُوضاً 🌱‏برای مردان، از آنچه پدر و مادر ونزديكان، (پس از مرگ) بر جای گذاشته‌اند سهمی است و برای زنان (نيز) از آنچه پدر ومادر و خويشاوندان بر جای گذاشته‌اند، سهمی است، خواه (مقدار مال) كم باشد يا زياد، سهمی معيّن و مقرّر. نساء - ۷ 💬‏پيام‌ها🔻 ‏🔹 زنان همانند مردان حقّ ارث دارند و دين، حافظ حقوق آنان است. لِلرِّجالِ نَصِيبٌ‌ ... لِلنِّساءِ نَصِيبٌ‌ ‏🔹 ارث، از اسباب مالكيّت است. «لِلرِّجالِ نَصِيبٌ» ‏🔹 خويشاوندی كه نزديك‌تر است، در ارث مقدّم‌تر است. «الْأَقْرَبُونَ» ‏🔹 تقسيم عادلانه‌ی ميراث، مهمّ است، نه مقدار آن. «قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ» ‏🔹 سهم ارث، تغيير ناپذير است. «نَصِيباً مَفْرُوضاً» 📚تفسیر نور     ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ ما 💠إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوالَ الْيَتامى‏ ظُلْماً إِنَّما يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ ناراً وَ سَيَصْلَوْنَ سَعِيراً 🌱کسانی که اموال یتیمان را ستمگرانه می‌خورند، (در واقع) فقط آتش در شکم‌های خود فرو می‌برند و در آتش شعله‌ور وارد می‌شوند و خواهند ‌سوخت. نساء - ۱۰ 🔷✨‏از اين آيه استفاده ميشود كه اعمال ما علاوه بر چهره ظاهری خود، يك چهره واقعی نيز دارد كه در اين جهان از نظر ما پنهان است، اما اين چهره‌های درونی، در جهان ديگر ظاهر ميشوند و مسئله تجسم اعمال را تشكيل ميدهند. 👈 ‏قرآن در اين آيه می‌گويد:" آنها كه مال يتيم می‌خورند گرچه چهره ظاهری عملشان بهره‌گيری از غذاهای لذيذ و رنگين است، اما چهره واقعی اين غذاها آتش سوزان است، و همين چهره است كه در قيامت آشكار ميشود. 🔷✨‏چهره واقعی عمل هميشه تناسب خاصی با كيفيت ظاهری اين عمل دارد، همان گونه كه خوردن مال يتيم و غصب حقوق او، قلب او را می‌سوزاند و روح او را آزار می‌دهد چهره واقعی اين عمل آتش سوزان است. ‏توجه به اين موضوع (چهره‌های واقعی اعمال) برای كسانی كه ايمان به- اين حقايق دارند بهترين مانع از انجام كارهای خلاف است، آيا كسی پيدا ميشود كه با دست خود پاره‌های آتش را برداشته و در ميان دهان بگذارد و ببلعد؟ همچنين افراد با ايمان ممكن نيست مال يتيم را به ناحق بخورند و اگر می‌بينيم مردان‌ خدا حتی فكر معصيت به خود راه نميداند يك دليل آن، همين بوده كه آنها بر اثر قدرت علم و ايمان و پرورشهای اخلاقی چهره‌های واقعی اعمال را می‌ديدند و هرگز فكر انجام كار بد را نمی‌كردند 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹 نکات سوره شعرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان شعراء : ۱۹۴ عَلَى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنذِرِينَ بر قلب تو، تا از هشدار دهندگان [به منکران / به آثار و عواقب اعمال‌شان] باشي. 90 90- پرتو اين پديدة درخشان در چارچوب نظامات الهی [اذن الله]، نه بر ذهنيات مجرد، بلکه بر قلب پاک پيامبر اسلام تابيده است: بقره 97 (2:97) - ...فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللهِ... نزول قرآن بر قلب پيامبر [نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِكَ]، بر مرکز عواطف و احساسات او بوده و تمام وجودش را تسخير و از خود بی خود کرده است. به تعبير سوره نجم، فؤاد [قلب و نيروهای دروني- مغز] او آن را به جای فهميدن، ديده است! بصيرت و ديدنی با تمام دل. در اين آيات 4 بار بر ديدن حقايق اشاره مي‌کند: فَأَوْحَى إِلَى عَبْدِهِ مَا أَوْحَى مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى مَا یَرَى وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَى عِنْدَ سِدْرَهِ الْمُنْتَهَى عِنْدَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَى إِذْ یَغْشَى السِّدْرَهَ مَا یَغْشَى مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَمَا طَغَى لَقَدْ رَأَى مِنْ آیَاتِ رَبِّهِ الْكُبْرَى [نجم 10 (53:10) تا 18] شعراء : ۱۹۵ بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ مُّبِينٍ به زبان عربی آشکار، 91 ____ 91- در مورد آنچه به پيامبر اسلام(ص) نازل شده، جمعاً ده بار صفت «عربی» در قرآن به کار برده شده است: مثل: قرآنا عربياً و حکما عربياً، درست است که معنای کلمة عربی [مخالف عجمی]، آشکار و بی ابهام و روان بودن يک متن است، اما علاوه بر اين سوره، در دو سوره ديگر نيز بر «لسان عربی مبين» [زبان عربی آشکار] بودن آن نيز تأکيد کرده است [نحل 103 (16:103) و احقاف 12 (46:12) ]. آيا اين تأکيدات نمي‌تواند اثبات کننده اين امر باشد که هم زبان [لسان] قرآن و هم متن [خواندنی آن- قرآن]، يعنی الفاظش از جانب خدا نازل شده و پيامبر اسلام، نه روايت کننده آنچه بر او وحی شد [بر حسب حافظه و برداشت بشری خود]، بلکه منقل کننده امين اين امانت، با تمام الفاظش، به بندگان بوده است؟ برای عظمت مقام او همين بس که توانست گيرنده و رؤيت کننده امين آن پيام باشد و پيامبری را با امانت به اتمام برساند. شعراء : ۱۹۷ أَوَلَمْ يَكُن لَّهُمْ آيَةً أَن يَعْلَمَهُ عُلَمَاءُ بَنِي إِسْرَائِيلَ آيا برای آنها نشانه‌ای [از آمدن پيامبر اسلام در تورات] نيست که علمای بني‌اسرائيل آن را به خوبی مي‌شناسند؟ 93 __ 93- برحسب آنچه در آيات 146 سوره بقره (2:146) و 20 سوره انعام (6:20) آمده است، يهوديان به همان وضوحی که فرزندان خود را مي‌شناختند، از نشانه‌هائی که در کتابشان آمده بود، پيامبر اسلام را نيز مي‌شناختند، اما به خاطر تصورات و تعصبات قومی و نژادي، که گويا اين پيامبر از نسل اسحاق، و نه اسمعيل، بايد باشد، آگاهانه او را انکار مي‌کردند. در ترجمه فعلی تورات نيز اين شفافيت را با تغيير و تحريفاتی پوشانده‌اند. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛