eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 🔷✨خداوند در قران در مواردی به یا ارتباط دوستانه و نزدیک با اقربا و وخویشان و فامیل دستور داده است. ✨از جمله در ایه اول سوره نساء 💠«يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذي خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثيراً وَ نِساءً وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلَيْکُمْ رَقيباً» 🌱اى مردم از پروردگارتان كه شما را از نفس واحدى آفريد و جفتش را [نيز ] از او آفريد و از آن دو مردان و زنان بسيارى پراكنده كرد پروا داريد و از خدايى كه به [نام] او از همديگر درخواست مى كنيد پروا نماييد و زنهار از خويشاوندان مبريد كه خدا همواره بر شما نگهبان است. 🔷✨خدا می فرماید پاس حرمت را هم نگاه دارید و به امر آنان اهتمام بورزید و در حق آنان کوتاهی نکنید و منظور از و نزدیکان ، وابستگان نسبی هستند. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و 💠وَآتُواْ النَّسَاء صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِن طِبْنَ لَكُمْ عَن شَيْءٍ مِّنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِيئًا مَّرِيئًا ﴿نساء/۴﴾ 🌱فولادوند: و مهر زنان را به عنوان هديه‏ اى از روى طيب خاطر به ايشان بدهيد و اگر به ميل خودشان چيزى از آن را به شما واگذاشتند آن را حلال و گوارا بخوريد 🔷✨حكم وجوب دادن مهريه به زنان يك حكم نيست. و اگر مى بينيد كه كلمه (صدقات ) را به ضمير زنان (هن ) اضافه كرد، (به جهت بيان اين مطلب بود كه وجوب دادن مهر به زنان مساله اى نيست ) كه فقط اسلام آن را تاءسيس كرده باشد بلكه مساله اى است كه اساسا در بين مردم و در سنن ازدواجشان متداول بوده است سنت خود بشر بر اين جارى بود و هست كه پولى و يا مالى را كه قيمتى داشته باشد به عنوان به زنان اختصاص دهند و كانه اين پول را عوض عصمت او قرار دهند، در مساله ازدواج هم طالب و خواستگار مرد است، او است كه بايد پول خود را در مقابل حاجتش بپردازد 👈 به هر حال پس آيه شريفه، (همانطور كه گفته شد) دادن مهريه را تاءسيس نكرده، بلكه روش معمولى و جارى مردم را امضا فرموده است و شايد براى دفع اين توهم كه : (شوهر نمى تواند در مهريه همسرش تصرف كند، حتى در آن صورتى كه خود همسر نيز راضى باشد) بود كه در دنباله جمله گذشته فرمود: (فان طبن لكم عن شى ء منه نفسا، فكلوه هنيئا مريئا)، 🔷✨خواننده عزيز توجه دارد در اينكه : تصرف در ﷼مهريه را به طيب نفس زن مشروط نمود هم تاكيد جمله قبل است كه مشتمل بر اصل حكم بود و هم مى فهماند كه حكم (بخوريد) حكم وصفى است نه تكليفى، يعنى معناى (بخوريد) اين است كه خوردن آن جايز و حلال است، نه اينكه بخواهد بفهماند خوردن مال همسر واجب است. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹 نکات سوره شعرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان شعراء : ۱۸۳ وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ [شخصيت] مردم را با کم بها دادن به کالاي‌شان پائين نياوريد 83 [=توی سر مال مردم در مبادله کالا نزنيد] و در زمين به دنبال فساد نباشيد. 84 83- در اين آيه به جای «وَلا تَبْخَسُوا أَشْیَاءَ النَّاسَ» [به کالای مردم کم بها ندهيد]، جمله «وَلا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیَاءَهُمْ» [به مردم کم بها ندهيد درباره کالاي‌شان] آمده است که نشان مي‌دهد به اصطلاح تو سر مال زدن مثل تو سر صاحب مال زدن است. مشابه اين معنا را در آيه 3 سوره مطففين (83:3) [وَإِذَا كَالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ یُخْسِرُونَ] نيز آورده است، کم‌فروشان گوئی مشتری را در کيل و ترازوی خود سبک مي‌گيرند! 84- «تَعْثَوْا» از ماده «عُثوْ»، که 5 بار در قرآن آمده است، دلالت بر سعی و تلاشی تبه‌کارانه مي‌کند، کلمه «مفسدين» وصف حالی است از تلاش منفی و تبه‌کارانه آنان. شعراء : ۱۹۳ نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ [که] روح الامين آن را نازل کرده. 89 89- در قرآن آمده است که خدا بر پيامبران «روحی از امر خويش» [الرُّوحَ مِنْ أَمْرِهِ] را نازل و القاء کرده است [نحل 2 (16:2) و مؤمنين 15 (23:15) ]، اين روح [انرژي، استعداد، بيداري...؟] را در مورد پيامبر اسلام(ص)، هم با صفت قداست و پاکی [از هر نوع آميختگی با کلام غير خدائی] توصيف کرده [نحل 102 (15:102) - قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ...] و هم، در اين سوره، با صفت امانت [در انتقال پيام خدا به بندگان] نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ. از طرفی در سوره‌های ديگر، «روح الامين» را جبرئيل ناميده است [قُلْ مَنْ كَانَ عَدُوًّا لِجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللهِ...- بقره 97 (2:97) ] جبرئيلی که هم کريم است، هم نيرومند و برخوردار از امکانات بسيار در عرش هستی و هم مورد اطاعت [ساير فرشتگان] و «امين وحی» [إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ ذِی قُوَّهٍ عِنْدَ ذِی الْعَرْشِ مَكِينٍ مُطَاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ- تکوير 19 (81:19) تا 23]. آيات 51 (42:51) و 52 سوره شورا، تأکيد مي‌کند که برای هيچ بشری ممکن نيست مخاطب خدا واقع شود مگر به يکی از سه حالت: 1- وحی [آنچنان که بر مادر موسی هم پيش آمد]، 2- از پشت پرده [واسطه انتقال- مثل موسی در کوه طور]، و بالاخره از طريق فرشته وحی [جبرئيل- در مورد پيامبر اسلام]. وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ یُكَلِّمَهُ اللهُ إِلاَّ وَحْیًا أَوْ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ أَوْ یُرْسِلَ رَسُولاً فَیُوحِیَ بِإِذْنِهِ مَا یَشَاءُ إِنَّهُ عَلِیٌّ حَكِيمٌ ؛ وَكَذَلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحًا مِنْ أَمْرِنَا... کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، نمونه‌ها، ریشه ها و واکنشها. 🛑قسمت سی وهشتم : 💢⭕️پديده : ⭕️نمونه‌هایی از ارجاع به کتاب‌های ناموجود 3⃣3. منابع کتاب تالیف جواد 🔸نویسنده کتاب نور الافاق، تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه و حضرت عبدالعظیم را از این کتاب‌ها نقل می‌کند: ↩یک. نزهة الابرار فی نسب اولاد ائمة الاطهار، سید موسی موسوی برزنجی شافعی ↩دو. طبقات الاشراف، نور الدین مکی متقی قاضی القضاة در مصر ↩سه. مناقب العترة، احمد بن محمد بن فهد حلی ↩چهار. لواقح الانوار فی طبقات الاخیار[19] 💢👈آیة الله استادی فرموده است: "نشانی از آن کتاب‌ها در دست نیست و منقولات آن پر از اشکال است."[20] 4⃣4- : 👈در کتاب الزام الناصب نوشته شیخ علی یزدی حائری (م 1333 ق) روایتی را در زمینه برخاستن هنگام شنیدن نام قائم از القاب حضرت مهدی عج بدین شرح نقل می‌کند: 🔸سئل الصادق 7 عن سبب القیام عند ذکر لفظ القائم من القاب الحجة قال لان له غیبة طولانیة و من شدة الرافة الی احبته ینظر الی کل من یذکره بهذا اللقب المشعر بدولته و الحسرة بغربته و من تعظیمه ان یقوم العبد الخاضع لصاحبه عند نظر المولی الجلیل الیه بعینه الشریفة فلیقم و لیطلب من الله جل ذکره تعجیل فرجه. و روی ایضاً عن الرضا ع فی مجلسه بخراسان قام عند ذکر لفظة القائم و وضع یده فی راسه الشریف و قال اللّهم عجل فرجه و سهل مخرجه.[33] 🔻👈حاجی نوری در النجم الثاقب هم این مضمون را از سبط محدث جزایری نقل کرده است و اشاره‌ای به تنزیه الخاطر ندارد: ولکن المسموع من عدة من العلماء و اهل الصلاح انهم رووا خبراً فی هذا الباب و نقل بعض العلماء انه سأل عن هذا الموضوع العالم المتبحر الجلیل السید عبدالله سبط المحدث الجزایری و قد اجاب هذا المرحوم فی بعض تصانیفه انه رأی خبراً مضمونه انه ذکر یوماً اسمه المبارک فی مجلس الامام الصادق (ع) فقام تعظیماً و احتراماً.[34] نویسنده مکیال المکارم این مضمون را از نجم الثاقب نقل می‌کند.[35] و شیخ عباس قمی در منتهی الآمال نیز عبارت نجم الثاقب را ترجمه کرده است.[36] 🔸آیة الله صافی گلپایگانی در کتاب منتخب الاثر نیز این روایت را از الزام الناصب و به نقل از تنزیه الخاطر آورده است.[37] 👈 مرحوم آیة الله سید مرتضی نجومی در مقاله با عنوان التجا درباره این کتاب نوشته است:"و اما مطلبی که باید درباره‏ی کتاب تنزیه الخاطر بگویم آن است که: گرچه مرحوم حائری در الزام الناصب ازآن نقل می‌کند . 👈و نیز اغلب متأخرین نظیر صاحب مکیال المکارم، منتهی الآمال و پیوند معنوی، کلام مرحوم محدث نوری ; را از آن کتاب نقل کرده‌اند، ولی واقعیت آن است که نگارنده تا کنون نتوانست شناسایی نسبت به مؤلّف و اصل کتاب پیدا نماید و حتی با مراجعه‌اش به ذریعه و معجم ما کتب عن الرسول و اهلبیت: نیز این مطلب حاصل نشد" 🔻قابل توجه است که در این کتاب‌ها نام نویسنده کتاب هم نیامده است. 💫📚نقل از كتاب احاديث ساختگي ، تاليف حجت الاسلام مهدی مهریزی. https://b2n.ir/p52692 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين @quranpuyan
. 🌹امام سجّاد علیه السلام: 💞 إِنِّى إِلَيْكَ راغِبٌ🌸 يَا رَبَّ الْعالَمِينَ🌼 من مشتاق توأم🌸 ای پروردگار جهانیان🌼 💫فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی کانال قرآن پویان @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 7 تا 11 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏لِلرِّجالِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَ الْأَقْرَبُونَ وَ لِلنِّساءِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَ الْأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ نَصِيباً مَفْرُوضاً 🌱‏برای مردان، از آنچه پدر و مادر ونزديكان، (پس از مرگ) بر جای گذاشته‌اند سهمی است و برای زنان (نيز) از آنچه پدر ومادر و خويشاوندان بر جای گذاشته‌اند، سهمی است، خواه (مقدار مال) كم باشد يا زياد، سهمی معيّن و مقرّر. نساء - ۷ 💬‏پيام‌ها🔻 ‏🔹 زنان همانند مردان حقّ ارث دارند و دين، حافظ حقوق آنان است. لِلرِّجالِ نَصِيبٌ‌ ... لِلنِّساءِ نَصِيبٌ‌ ‏🔹 ارث، از اسباب مالكيّت است. «لِلرِّجالِ نَصِيبٌ» ‏🔹 خويشاوندی كه نزديك‌تر است، در ارث مقدّم‌تر است. «الْأَقْرَبُونَ» ‏🔹 تقسيم عادلانه‌ی ميراث، مهمّ است، نه مقدار آن. «قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ» ‏🔹 سهم ارث، تغيير ناپذير است. «نَصِيباً مَفْرُوضاً» 📚تفسیر نور     ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ ما 💠إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوالَ الْيَتامى‏ ظُلْماً إِنَّما يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ ناراً وَ سَيَصْلَوْنَ سَعِيراً 🌱کسانی که اموال یتیمان را ستمگرانه می‌خورند، (در واقع) فقط آتش در شکم‌های خود فرو می‌برند و در آتش شعله‌ور وارد می‌شوند و خواهند ‌سوخت. نساء - ۱۰ 🔷✨‏از اين آيه استفاده ميشود كه اعمال ما علاوه بر چهره ظاهری خود، يك چهره واقعی نيز دارد كه در اين جهان از نظر ما پنهان است، اما اين چهره‌های درونی، در جهان ديگر ظاهر ميشوند و مسئله تجسم اعمال را تشكيل ميدهند. 👈 ‏قرآن در اين آيه می‌گويد:" آنها كه مال يتيم می‌خورند گرچه چهره ظاهری عملشان بهره‌گيری از غذاهای لذيذ و رنگين است، اما چهره واقعی اين غذاها آتش سوزان است، و همين چهره است كه در قيامت آشكار ميشود. 🔷✨‏چهره واقعی عمل هميشه تناسب خاصی با كيفيت ظاهری اين عمل دارد، همان گونه كه خوردن مال يتيم و غصب حقوق او، قلب او را می‌سوزاند و روح او را آزار می‌دهد چهره واقعی اين عمل آتش سوزان است. ‏توجه به اين موضوع (چهره‌های واقعی اعمال) برای كسانی كه ايمان به- اين حقايق دارند بهترين مانع از انجام كارهای خلاف است، آيا كسی پيدا ميشود كه با دست خود پاره‌های آتش را برداشته و در ميان دهان بگذارد و ببلعد؟ همچنين افراد با ايمان ممكن نيست مال يتيم را به ناحق بخورند و اگر می‌بينيم مردان‌ خدا حتی فكر معصيت به خود راه نميداند يك دليل آن، همين بوده كه آنها بر اثر قدرت علم و ايمان و پرورشهای اخلاقی چهره‌های واقعی اعمال را می‌ديدند و هرگز فكر انجام كار بد را نمی‌كردند 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹 نکات سوره شعرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان شعراء : ۱۹۴ عَلَى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنذِرِينَ بر قلب تو، تا از هشدار دهندگان [به منکران / به آثار و عواقب اعمال‌شان] باشي. 90 90- پرتو اين پديدة درخشان در چارچوب نظامات الهی [اذن الله]، نه بر ذهنيات مجرد، بلکه بر قلب پاک پيامبر اسلام تابيده است: بقره 97 (2:97) - ...فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللهِ... نزول قرآن بر قلب پيامبر [نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِكَ]، بر مرکز عواطف و احساسات او بوده و تمام وجودش را تسخير و از خود بی خود کرده است. به تعبير سوره نجم، فؤاد [قلب و نيروهای دروني- مغز] او آن را به جای فهميدن، ديده است! بصيرت و ديدنی با تمام دل. در اين آيات 4 بار بر ديدن حقايق اشاره مي‌کند: فَأَوْحَى إِلَى عَبْدِهِ مَا أَوْحَى مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى مَا یَرَى وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَى عِنْدَ سِدْرَهِ الْمُنْتَهَى عِنْدَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَى إِذْ یَغْشَى السِّدْرَهَ مَا یَغْشَى مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَمَا طَغَى لَقَدْ رَأَى مِنْ آیَاتِ رَبِّهِ الْكُبْرَى [نجم 10 (53:10) تا 18] شعراء : ۱۹۵ بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ مُّبِينٍ به زبان عربی آشکار، 91 ____ 91- در مورد آنچه به پيامبر اسلام(ص) نازل شده، جمعاً ده بار صفت «عربی» در قرآن به کار برده شده است: مثل: قرآنا عربياً و حکما عربياً، درست است که معنای کلمة عربی [مخالف عجمی]، آشکار و بی ابهام و روان بودن يک متن است، اما علاوه بر اين سوره، در دو سوره ديگر نيز بر «لسان عربی مبين» [زبان عربی آشکار] بودن آن نيز تأکيد کرده است [نحل 103 (16:103) و احقاف 12 (46:12) ]. آيا اين تأکيدات نمي‌تواند اثبات کننده اين امر باشد که هم زبان [لسان] قرآن و هم متن [خواندنی آن- قرآن]، يعنی الفاظش از جانب خدا نازل شده و پيامبر اسلام، نه روايت کننده آنچه بر او وحی شد [بر حسب حافظه و برداشت بشری خود]، بلکه منقل کننده امين اين امانت، با تمام الفاظش، به بندگان بوده است؟ برای عظمت مقام او همين بس که توانست گيرنده و رؤيت کننده امين آن پيام باشد و پيامبری را با امانت به اتمام برساند. شعراء : ۱۹۷ أَوَلَمْ يَكُن لَّهُمْ آيَةً أَن يَعْلَمَهُ عُلَمَاءُ بَنِي إِسْرَائِيلَ آيا برای آنها نشانه‌ای [از آمدن پيامبر اسلام در تورات] نيست که علمای بني‌اسرائيل آن را به خوبی مي‌شناسند؟ 93 __ 93- برحسب آنچه در آيات 146 سوره بقره (2:146) و 20 سوره انعام (6:20) آمده است، يهوديان به همان وضوحی که فرزندان خود را مي‌شناختند، از نشانه‌هائی که در کتابشان آمده بود، پيامبر اسلام را نيز مي‌شناختند، اما به خاطر تصورات و تعصبات قومی و نژادي، که گويا اين پيامبر از نسل اسحاق، و نه اسمعيل، بايد باشد، آگاهانه او را انکار مي‌کردند. در ترجمه فعلی تورات نيز اين شفافيت را با تغيير و تحريفاتی پوشانده‌اند. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، نمونه‌ها، ریشه ها و واکنشها. 🛑قسمت سی ونهم: 💢⭕️پديده : نمونه‌هایی از ارجاع به کتاب‌های ناموجود 5⃣ ، محمد بن عبدالجبار 👈علامه امینی روایتی را از این کتاب نقل می‌کند که وقتی امام رضا ع شعر دعبل را درباره حضرت مهدی ع شنید دست بر سر گذاشت و برخاست. 🔸مرحوم مامقانی در کتاب مراة الکمال نیز به اجمال و با واسطه کتاب الدمعة الساکبة این مطلب را آورده است. 🔸شیخ آغابزرگ طهرانی در الذریعه نیز این ذیل را از به نقل از الدمعة الساکبة نقل کرده است: در جمع بندی و ارزیابی مطالب مربوط به این کتاب باید گفت: ↩️1. روایتی را از امام رضا نویسنده کتاب الدمعة الساکبة، محمد باقر بهبهانی (م 1285 ق) از کتابی به نام مشکاة الانوار نقل کرده است. ↩️2. این مطلب را از کتاب مشکاة الانوار به نقل کتاب الدمعة الساکبة، مرحوم مامقانی، علامه امینی، شیخ آغا بزرگ، آیة الله خویی و آیة الله صافی گلپایگانی نقل کرده‌اند. ↩️3. اصل قضیه‏ی شعر خواندنِ دعبل و فرمایشات امام رضا ع را صدوق در کمال الدین /و عیون الاخبار/ با اسناد متعدد آورده است. 🔸پس از صدوق نیز در دیگر کتاب‌های حدیث و شرح حال ائمه که عالمان شیعی نوشته‌اند این روایت به اختصار آمده است. لکن این قسمتی که را علامه امینی از مشکاة الانوار و موجج الاحزان آورده یعنی جمله «وضع الرضا یده علی رأسه ...» در کتاب‌های یاد شده نیست. ↩️4. در چاپ مصحح کتاب الغدیر که توسط مرکز الغدیر للدراسات تحقیق و چاپ شده در چاپ نوبت اول (1416 ق / 1995 م) در پاورقی به کتاب الدمعة الساکبة، ج 7، ص 365 آدرس داده شده است. 👈و در چاپ سوم (1425 ق / 2005 م) همین مرکز، جلوی این آدرس این عبارت اضافه می‌شود: و قد حکی ما تقدم عن عیون اخبار الرضا و اکمال الدین. 🔸در کتاب الدمعة الساکبه جلد هفتم همان صفحه و صفحات قبل و بعد چنین مطلبی از مشکاة الانوار نقل نشده است. بلکه جریان شعر دعبل را به گونه‌ای که در عیون اخبار الرضا و اکمال الدین منقول است، آورده است و این ذیل در آن نیست و نامی هم از کتاب مشکاة الانوار برده شده است. به نظر می‌رسد اضافه کردن این عبارت توسط مصححان کتاب الغدیر در چاپ سوم با توجه به تفطن و پی بردن به این مطلب بوده است. ↩️5. آقای خدا مراد سلیمان در مقاله «تحلیل روایی ایستادن هنگام شنیدن لقب قائم» ذیل نقل علامه امینی از کتاب مشکاة الانوار نوشته است: با استفاده از ابزارهای پیشرفته جست و جو در منابع مکتوب، روشن شد اکنون 💢سه کتاب با این نام در دست است: ↩️1. ، اثر ابو حامد غزالی از علمای قرن پنجم 2. مشکاة الانوار فی غرر الاخبار، اثر علی طبرسی از علمای قرن هفتم 3. مشکاة الانوار اثر علامه مجلسی در فضیلت قرائت قرآن. 💢گفتنی است شیخ آغا بزرگ نیز که از این کتاب نام برده اشاره‌ نکرده که نسخه‌ای از آن را دیده یا جایی چاپ شده است، با اینکه روش وی بر آن است که این مطلب را بازگو کند. 💫📚نقل از كتاب احاديث ساختگي ، تاليف حجت الاسلام مهدی مهریزی. https://b2n.ir/p52692 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين @quranpuyan