♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣5⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹 پیام های آیات ۱۹۹-۱۹۲ سوره شعرا از تفسیر نور
۱- قرآن وحی الهی است،نه شنیده ها وبافته های پیامبر. «إِنَّهُ لَتَنْزِیلُ»
۲- کسی که وحی می فرستد،همانی است که تمام هستی را اداره و تربیت می کند.
(قوانین آسمانی با نظام آفرینش هماهنگ است) «لَتَنْزِیلُ رَبِّ الْعالَمِینَ»
۳-سنّت الهی به استخدام واسطه هاست. «نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ»
۴- وحی الهی بدون کم و کاست نازل شده است. «نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ»
۵- بشارتِ قرآن،در کتب آسمانی پیشین آمده است. «زُبُرِ الْأَوَّلِینَ» چنانکه بشارت آمدن پیامبر اسلام در تورات وانجیل بوده است. «یَجِدُونَهُ مَکْتُوباً عِنْدَهُمْ فِی التَّوْراهِ وَ الْإِنْجِیلِ»[15]
۶- علمای بنی اسرائیل از حقّانیّت قرآن آگاه بودند. «یَعْلَمَهُ عُلَماءُ بَنِی إِسْرائِیلَ»
۷- تعصّب و نژادپرستی،مانع حقّ پذیری است. «لَوْ نَزَّلْناهُ - ما کانُوا بِهِ مُؤْمِنِینَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#احادیث_جعلی، نمونهها، ریشه ها و واکنشها.
🛑قسمت سی وهفتم :
💢⭕پديده #ارجاع_به_كتب_خيالي__و_ساختگي :
نمونههایی از ارجاع به کتابهای ناموجود
💢2⃣ #مونس_الحزین فی معرفة الحقّ و الیقین، اثر شیخ #صدوق
👈داستان حسن بن مثله جمکرانی و ساختن #مسجدجمکران به دستور امام زمان به این کتاب شیخ صدوق منسوب شده است. شکل انتساب این داستان به کتاب فوق به دو صورت است.
↩یک. طریق حاجی نوری (م 1320 ق) در دو کتاب جنة الماوی و نجم الثاقب به دست خط سید نعمت الله جزایری و او از کتاب تاریخ قم و تاریخ قم از مونس الحزین.
↩دو. طریق شیخ محمد کچویی (م 1335 ق) در انوار المشعشعین فی تاریخ قم و القمیین به خلاصة البلدان و او از کتاب مونس الحزین.
💢👈آنچه از این منابع موجود است کتاب انوار المشعشعین و نوشتههای حاجی نوری است ولی نه از دست خط سید نعمت الله جزایری سندی در دست است و نه از خلاصة البلدان. از تاریخ قم آنچه امروزه موجود است نیز این قسمت را ندارد. و در نهایت به کتاب مونس الحزین میرسد.
👈 در هیچیک از تراجم شیخ صدوق چنین کتابی به وی منسوب نیست با آنکه فهرستهای متعدد از آثار وی در دسترس است.
گفتنی است کتابی به همین نام به فتال نیشابوری (508 ق) منسوب است که ابن شهر آشوب در معالم العلماء و علامه مجلسی در بحارالانوار و ابوطالب حسینی در تسلیة المجالس از آن نقل کردهاند. ولی از خود کتاب نسخهای در دست نیست.
ولی این غیر از مونس الحزین منسوب به شیخ صدوق است. مونس الحزین صدوق در هیچ ترجمه و فهرستی معرفی نشده است. ولی مونس الحزین فتال در فهارس از آن یاد شده و برخی از آن نقل کردهاند.
💢👈سخن ما در این نوشتار مربوط به مونس الحزین صدوق است.
احتمال دارد گفته شود که در این میان برخی به اشتباه مونس الحزین فتّال را به شیخ صدوق منسوب کردهاند ولی این توجیه نیز پذیرفته نیست زیرا اینها از کتاب تاریخ قم و او از مونس الحزین نقل میکند و زمان تدوین تاریخ قم ـ که نویسندهاش معاصر شیخ صدوق است ـ با مونس الحزین فتّال ـ که متوفی 508 قمری است ـ سازگاری ندارد.
💫📚نقل از كتاب احاديث ساختگي ، تاليف حجت الاسلام مهدی مهریزی.
https://b2n.ir/p52692
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
@quranpuyan
.
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
حَسْبُنَا اللهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ
خدا ما را كافى است و او خوب وكيلى است.
🌸 آل عمران ، آیه ۱۷۳
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💐👌شما هم در 📖#قرائت_روزانه یک صفحه از قرآن به همراه #ترجمه با ما همراه شوید
❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز
هر روز فایل صوتی🎧 قرائت #ترتيل يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم.
✍تاکنون سوره های :🔻
حمد-بقره-آلعمران
به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از #هشتگهای زیر استفاده نمایید.
#سوره_مبارڪہ_بقره
#سوره_مبارڪہ_آلعمران
✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇
📖#سوره_مبارڪہ_نساء
را شروع خواهیم نمود.
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪہ_نساء آیہ 1 تا 6
📄#صفحـہ_77
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_77
❇️#صلهرحم
🔷✨خداوند در قران در مواردی به #صلهرحم یا ارتباط دوستانه و نزدیک با اقربا و وخویشان و فامیل دستور داده است.
✨از جمله در ایه اول سوره نساء
💠«يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذي خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثيراً وَ نِساءً
وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ
إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلَيْکُمْ رَقيباً»
🌱اى مردم از پروردگارتان كه شما را از نفس واحدى آفريد و جفتش را [نيز ] از او آفريد و از آن دو مردان و زنان بسيارى پراكنده كرد پروا داريد و از خدايى كه به [نام] او از همديگر درخواست مى كنيد پروا نماييد و
زنهار از خويشاوندان مبريد
كه خدا همواره بر شما نگهبان است.
🔷✨خدا می فرماید پاس حرمت #ارحام را هم نگاه دارید و به امر آنان اهتمام بورزید و در حق آنان کوتاهی نکنید و منظور از #ارحام و نزدیکان ، وابستگان نسبی هستند.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_77
❇️#حقوق و #وظايف #زن_و_شوهر
💠وَآتُواْ النَّسَاء صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِن طِبْنَ لَكُمْ عَن شَيْءٍ مِّنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِيئًا مَّرِيئًا ﴿نساء/۴﴾
🌱فولادوند: و مهر زنان را به عنوان هديه اى از روى طيب خاطر به ايشان بدهيد و اگر به ميل خودشان چيزى از آن را به شما واگذاشتند آن را حلال و گوارا بخوريد
🔷✨حكم وجوب دادن مهريه به زنان يك حكم #تاسيسى نيست.
و اگر مى بينيد كه كلمه (صدقات ) را به ضمير زنان (هن ) اضافه كرد، (به جهت بيان اين مطلب بود كه وجوب دادن مهر به زنان مساله اى نيست ) كه فقط اسلام آن را تاءسيس كرده باشد
بلكه مساله اى است كه اساسا در بين مردم و در سنن ازدواجشان متداول بوده است سنت خود بشر بر اين جارى بود و هست كه پولى و يا مالى را كه قيمتى داشته باشد به عنوان #مهريه به زنان اختصاص دهند و كانه اين پول را عوض عصمت او قرار دهند، در مساله ازدواج هم طالب و خواستگار مرد است، او است كه بايد پول خود را در مقابل حاجتش بپردازد
👈 به هر حال پس آيه شريفه، (همانطور كه گفته شد) دادن مهريه را تاءسيس نكرده، بلكه روش معمولى و جارى مردم را امضا فرموده است
و شايد براى دفع اين توهم كه : (شوهر نمى تواند در مهريه همسرش تصرف كند، حتى در آن صورتى كه خود همسر نيز راضى باشد) بود كه در دنباله جمله گذشته فرمود: (فان طبن لكم عن شى ء منه نفسا، فكلوه هنيئا مريئا)،
🔷✨خواننده عزيز توجه دارد در اينكه : تصرف در ﷼مهريه را به طيب نفس زن مشروط نمود هم تاكيد جمله قبل است كه مشتمل بر اصل حكم بود و هم مى فهماند كه حكم (بخوريد) حكم وصفى است نه تكليفى، يعنى معناى (بخوريد) اين است كه خوردن آن جايز و حلال است، نه اينكه بخواهد بفهماند خوردن مال همسر واجب است.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣5⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹 نکات سوره شعرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان
شعراء : ۱۸۳
وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ
[شخصيت] مردم را با کم بها دادن به کالايشان پائين نياوريد 83 [=توی سر مال مردم در مبادله کالا نزنيد] و در زمين به دنبال فساد نباشيد. 84
83- در اين آيه به جای «وَلا تَبْخَسُوا أَشْیَاءَ النَّاسَ» [به کالای مردم کم بها ندهيد]، جمله «وَلا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیَاءَهُمْ» [به مردم کم بها ندهيد درباره کالايشان] آمده است که نشان ميدهد به اصطلاح تو سر مال زدن مثل تو سر صاحب مال زدن است. مشابه اين معنا را در آيه 3 سوره مطففين (83:3) [وَإِذَا كَالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ یُخْسِرُونَ] نيز آورده است، کمفروشان گوئی مشتری را در کيل و ترازوی خود سبک ميگيرند!
84- «تَعْثَوْا» از ماده «عُثوْ»، که 5 بار در قرآن آمده است، دلالت بر سعی و تلاشی تبهکارانه ميکند، کلمه «مفسدين» وصف حالی است از تلاش منفی و تبهکارانه آنان.
شعراء : ۱۹۳
نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ
[که] روح الامين آن را نازل کرده. 89
89- در قرآن آمده است که خدا بر پيامبران «روحی از امر خويش» [الرُّوحَ مِنْ أَمْرِهِ] را نازل و القاء کرده است [نحل 2 (16:2) و مؤمنين 15 (23:15) ]، اين روح [انرژي، استعداد، بيداري...؟] را در مورد پيامبر اسلام(ص)، هم با صفت قداست و پاکی [از هر نوع آميختگی با کلام غير خدائی] توصيف کرده [نحل 102 (15:102) - قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ...] و هم، در اين سوره، با صفت امانت [در انتقال پيام خدا به بندگان] نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ.
از طرفی در سورههای ديگر، «روح الامين» را جبرئيل ناميده است [قُلْ مَنْ كَانَ عَدُوًّا لِجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللهِ...- بقره 97 (2:97) ] جبرئيلی که هم کريم است، هم نيرومند و برخوردار از امکانات بسيار در عرش هستی و هم مورد اطاعت [ساير فرشتگان] و «امين وحی» [إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ ذِی قُوَّهٍ عِنْدَ ذِی الْعَرْشِ مَكِينٍ مُطَاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ- تکوير 19 (81:19) تا 23].
آيات 51 (42:51) و 52 سوره شورا، تأکيد ميکند که برای هيچ بشری ممکن نيست مخاطب خدا واقع شود مگر به يکی از سه حالت: 1- وحی [آنچنان که بر مادر موسی هم پيش آمد]، 2- از پشت پرده [واسطه انتقال- مثل موسی در کوه طور]، و بالاخره از طريق فرشته وحی [جبرئيل- در مورد پيامبر اسلام].
وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ یُكَلِّمَهُ اللهُ إِلاَّ وَحْیًا أَوْ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ أَوْ یُرْسِلَ رَسُولاً فَیُوحِیَ بِإِذْنِهِ مَا یَشَاءُ إِنَّهُ عَلِیٌّ حَكِيمٌ ؛ وَكَذَلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحًا مِنْ أَمْرِنَا...
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#احادیث_جعلی، نمونهها، ریشه ها و واکنشها.
🛑قسمت سی وهشتم :
💢⭕️پديده #ارجاع_به_كتب_خيالي__و_ساختگي :
⭕️نمونههایی از ارجاع به کتابهای ناموجود
3⃣3. منابع کتاب #نور_الافاق تالیف جواد #شاه_عبدالعظیمی
🔸نویسنده کتاب نور الافاق، تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه و حضرت عبدالعظیم را از این کتابها نقل میکند:
↩یک. نزهة الابرار فی نسب اولاد ائمة الاطهار، سید موسی موسوی برزنجی شافعی
↩دو. طبقات الاشراف، نور الدین مکی متقی قاضی القضاة در مصر
↩سه. مناقب العترة، احمد بن محمد بن فهد حلی
↩چهار. لواقح الانوار فی طبقات الاخیار[19]
💢👈آیة الله استادی فرموده است: "نشانی از آن کتابها در دست نیست و منقولات آن پر از اشکال است."[20]
4⃣4- #تنزیه_الخاطر:
👈در کتاب الزام الناصب نوشته شیخ علی یزدی حائری (م 1333 ق) روایتی را در زمینه برخاستن هنگام شنیدن نام قائم از القاب حضرت مهدی عج بدین شرح نقل میکند:
🔸سئل الصادق 7 عن سبب القیام عند ذکر لفظ القائم من القاب الحجة قال لان له غیبة طولانیة و من شدة الرافة الی احبته ینظر الی کل من یذکره بهذا اللقب المشعر بدولته و الحسرة بغربته و من تعظیمه ان یقوم العبد الخاضع لصاحبه عند نظر المولی الجلیل الیه بعینه الشریفة فلیقم و لیطلب من الله جل ذکره تعجیل فرجه. و روی ایضاً عن الرضا ع فی مجلسه بخراسان قام عند ذکر لفظة القائم و وضع یده فی راسه الشریف و قال اللّهم عجل فرجه و سهل مخرجه.[33]
🔻👈حاجی نوری در النجم الثاقب هم این مضمون را از سبط محدث جزایری نقل کرده است و اشارهای به تنزیه الخاطر ندارد:
ولکن المسموع من عدة من العلماء و اهل الصلاح انهم رووا خبراً فی هذا الباب و نقل بعض العلماء انه سأل عن هذا الموضوع العالم المتبحر الجلیل السید عبدالله سبط المحدث الجزایری و قد اجاب هذا المرحوم فی بعض تصانیفه انه رأی خبراً مضمونه انه ذکر یوماً اسمه المبارک فی مجلس الامام الصادق (ع) فقام تعظیماً و احتراماً.[34]
نویسنده مکیال المکارم این مضمون را از نجم الثاقب نقل میکند.[35]
و شیخ عباس قمی در منتهی الآمال نیز عبارت نجم الثاقب را ترجمه کرده است.[36]
🔸آیة الله صافی گلپایگانی در کتاب منتخب الاثر نیز این روایت را از الزام الناصب و به نقل از تنزیه الخاطر آورده است.[37]
👈 مرحوم آیة الله سید مرتضی نجومی در مقاله با عنوان التجا درباره این کتاب نوشته است:"و اما مطلبی که باید دربارهی کتاب تنزیه الخاطر بگویم آن است که: گرچه مرحوم حائری در الزام الناصب ازآن نقل میکند .
👈و نیز اغلب متأخرین نظیر صاحب مکیال المکارم، منتهی الآمال و پیوند معنوی، کلام مرحوم محدث نوری ; را از آن کتاب نقل کردهاند، ولی واقعیت آن است که نگارنده تا کنون نتوانست شناسایی نسبت به مؤلّف و اصل کتاب پیدا نماید و حتی با مراجعهاش به ذریعه و معجم ما کتب عن الرسول و اهلبیت: نیز این مطلب حاصل نشد"
🔻قابل توجه است که در این کتابها نام نویسنده کتاب #تنزیه_الخاطر هم نیامده است.
💫📚نقل از كتاب احاديث ساختگي ، تاليف حجت الاسلام مهدی مهریزی.
https://b2n.ir/p52692
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
@quranpuyan
.
#دعاهای_روزانه
🌹امام سجّاد علیه السلام:
💞 إِنِّى إِلَيْكَ راغِبٌ🌸
يَا رَبَّ الْعالَمِينَ🌼
من مشتاق توأم🌸
ای پروردگار جهانیان🌼
💫فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی
کانال قرآن پویان
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪہ_نساء آیہ 7 تا 11
📄#صفحـہ_78
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan