eitaa logo
قران پویان
435 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
669 ویدیو
605 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ ناراً خالِداً فِيها وَ لَهُ عَذابٌ مُهِينٌ (۱۴) 🌱‏و هركس خدا ورسولش را نافرمانی كند واز حدود الهی تجاوز نمايد، خدا او را وارد آتشی می‌كند كه هميشه در آن می‌ماند وبرای او عذابی خواركننده است. 💬‏پيام‌ها🔻 ‏🔹آنان كه به وصيّت‌نامه عمل نمی‌كنند، يا بدهی متوفّی را نمی‌پردازند، يا با انكار حقّ يا ندادن سهم بعضی وارثان، سعی در تصاحب اموال می‌كنند، برای هميشه در عذاب و قهر الهی‌اند. تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ‌ ... يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ* ‏🔹ملاك سعادت وشقاوت، اطاعت يا نافرمانی نسبت به خدا و رسول اوست، نه چيز ديگر. مَنْ يُطِعِ اللَّهَ‌ ... وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ‌ ‏🔹 نافرمانی رسول خدا، نافرمانی خداست. «يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ» ‏🔹نافرمانی مستمرّ، سبب خلود است. مَنْ يَعْصِ اللَّهَ‌ ... يُدْخِلْهُ ناراً خالِداً فِيها يَعْصِ‌ فعل مضارع و نشان استمرار است. ‏🔹متجاوزان به حقوق ديگران، در رديف كفّار بوده و گرفتار عذاب جاويدان می‌شوند. «خالِداً فِيها» ‏🔹قهر خداوند، هم عذاب جسمی دارد، هم خواری روحی. «عَذابٌ مُهِينٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 🔷✨مساله ارث و اختلاف سهام در آن، طبق آثاری كه رحم دارد و اختلاف درجه‌ای كه عواطف انسانی نسبت به ارحام دارد تنظيم شده، و در توضيح اين معنا بشريت را به سه طبقه تصور می‌كنيم، يك: طبقه حاضر و دوم والدين طبقه حاضر و سوم طبقه فرزند او، آن گاه می‌گوئيم: 👈 انسان موجود نسبت به فرزندش رؤوف‌تر و علاقمندتر است، تا نسبت به پدر و مادرش، برای اينكه فرزند را دنباله هستی خود می‌داند ولی پدر و مادر را دنباله هستی خود نمی‌داند، (بلكه خود را دنباله آن دو احساس می‌كند)، در نتيجه ارتباط طبقه دوم قوی‌تر و وجودش با وجود طبقه حاضر چسبيده‌تر است تا با طبقه سوم كه نوه آن طبقه است و ما اگر بهره‌مندی از ارث مردگان را بر طبق اين ارتباط و اتصال قرار دهيم، لازمه‌اش اين می‌شود كه نسل حاضر از طبقه دوم يعنی طبقه پدران بيشتر ارث ببرد تا از طبقه سوم يعنی نسل آينده و به عبارت ديگر فرزندان، هر چند كه ممكن است در نظر ابتدايی خلاف اين معنا به نظر برسد، و بر عكس نظريه بالا گمان شود كه ارتباط" فرزند با پدر" بيشتر از ارتباط" پدر با فرزند" است. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۲۰۹-۲۰۰ كَذَلِكَ سَلَكْنَاهُ فِي قُلُوبِ الْمُجْرِمِينَ {200} اين گونه در دلهاى گناهكاران [انكار را] راه مى‏دهيم {200} لَا يُؤْمِنُونَ بِهِ حَتَّى يَرَوُا الْعَذَابَ الْأَلِيمَ {201} كه به آن نگروند تا عذاب پردرد را ببينند {201} فَيَأْتِيَهُم بَغْتَةً وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ {202} كه به طور ناگهانى در حالى كه بى‏خبرند بديشان برسد {202} فَيَقُولُوا هَلْ نَحْنُ مُنظَرُونَ {203} و بگويند آيا مهلت‏خواهيم يافت {203} أَفَبِعَذَابِنَا يَسْتَعْجِلُونَ {204} پس آيا عذاب ما را به شتاب مى‏خواهند {204} أَفَرَأَيْتَ إِن مَّتَّعْنَاهُمْ سِنِينَ {205} مگر نمى‏دانى كه اگر سالها آنان را برخوردار كنيم {205} ثُمَّ جَاءهُم مَّا كَانُوا يُوعَدُونَ {206} و آنگاه آنچه كه [بدان] بيم داده مى‏شوند بديشان برسد {206} مَا أَغْنَى عَنْهُم مَّا كَانُوا يُمَتَّعُونَ {207} آنچه از آن برخوردار مى‏شدند به كارشان نمى‏آيد [و عذاب را از آنان دفع نمى‏كند] {207} وَمَا أَهْلَكْنَا مِن قَرْيَةٍ إِلَّا لَهَا مُنذِرُونَ {208} و هيچ شهرى را هلاك نكرديم مگر آنكه براى آن هشداردهندگانى بود {208} ذِكْرَى وَمَا كُنَّا ظَالِمِينَ {209} [تا آنان را] تذكر [دهند] و ما ستمكار نبوده‏ايم {209} ♻️عصاره فراز آیات ۲۰۹-۲۰۰ : علیرغم ارسال منذر و ارایه تذکرات، مجرمین ایمان نمیاورند اما هنگام مشاهده عذاب ، پشیمان شده و خواستار مهلت دوباره هستند. ✅نکات: در آیه ۲۰۴ از زبان مجرمین در هنگام مشاهده عذاب الهی بیان شده که خواستار مهلت اند و اعتراض میکنند که چرا در عذاب ما عجله می کنند.این جمله ،جمله خود مکذبین و مستهزیین عذاب است که به پیامبران می گفتند اگر راست می گویی در عذاب ما تعحیل کن و انرا بیاور. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐🔶سفارش از یازدهمین امام همام (سلام الله علیه) این است که 🔸 «أورع الناس من وقف عند الشبهه وأعبد الناس من أقام علی الفرائض وأزهد الناس من ترک الحرام وأشد الناس اجتهاداً من ترک الذنوب»؛ 👈پرهیزگارترین مردم کسی است که وارد کار مُشتَبه، سخن مُشتَبه و عقاید مُشتَبه نشود؛ مطلبی که مبرهَن نیست آن را نپذیرد تا ورع فکری داشته باشد؛ 🔻سخنی که مستدل نیست نگوید تا ورع در گفتار و نوشتار داشته باشد و کار مشکوک نکند تا در مقام کردار و عمل متورع باشد، فرائض الهی را انجام بدهد تا جزء عابدترین مردم عصر خود باشد، از محرّمات بپرهیزد تا جزء زاهدترین مردم عصرش باشد [و] بکوشد که از گناه نجات پیدا کند. 🌐🔸 قدرتِ اراده بدون قدرتِ روح میسّر نیست و قدرت روح در پرتو ارتباط با خداست، ارتباط هم یا ارتباط علمی است یا ارتباط عملی؛ اگر کسی علمش لله و عملش لله باشد این ربط قوی است و هر چه ربط به خدای علیمِ قدیر قوی‌تر بود علم و قدرت انسان افزوده‌تر و روح قوی‌تر می‌شود و از روحِ قوی اراده ی قوی نشأت می‌گیرد، لذا امام حسن عسکری(سلام الله علیه) فرمود: «وأشدّ الناس اجتهاداً من ترک الذنوب»؛ کسی که همه ی گناهان را ترک کند از دیگران شدیدتر و مقتدرتر و توانمندتر است. همه ی اینها از برکات قرآن کریم است که به ما فرمود: (وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن کُنْتُم مُؤْمِنِینَ)؛هم از دشمنِ بیرون اعلا بوده و بر او پیروز هستید و هم از دشمن درون اعلا و بر او پیروز هستید: (إِن کُنْتُم مُؤْمِنِینَ) 🌐 💐سخن بلند امام حسن عسکری(سلام الله علیه) این است که «من اعطیه خیراً فالله اعطاه و من بقی شراً فالله بقاه» اگر کسی خیری به او رسید بداند که خیر رساننده خداست؛ نگوید خودم زحمت کشیدم و یافتم و اگر شری از او دور شد نگوید شانس آوردم یا بختم مساعد بود یا دیگری این شرّ را از من دور داشت بلکه بگوید خدا این شرّ از من دور بداشت چون هیچ ضالی و هیچ ناصری در عالم نیست مگر به نام خدا. 👈 ضرر و نفع به دست کسی است که تقدیر جهانیان به دست اوست؛ اگر انسان نه خود را ببیند نه دیگری را راحت است چرا که نه برای خود ارزش قائل است نه در برابر دیگران خضوع می‌کند. انسان که باید خضوع بکند و احترام بگذارد، چرا خدا را احترام نگذارد و چرا در برابر خدا خضوع نکند؟!❓❗️ 🔮🎙 بخشی از بیانات آیت الله جوادی آملی در سالروز ولادت @quranpuyan
امام حسن عسكري (ع) 💫كسي كه در مقابل مردم بي باك باشد و رعايت مسائل اخلاقي و حقوق مردم را نكند، تقواي الاهي را نيز رعايت نمي كند. 🌹میلاد امام حسن عسکری(ع) مبارک باد @quranpuyan
. 🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 يَا مَنْ عَلَيْهِ يَتَوَكَّلُ الْمُتَوَكِّلُونَ ای آنکه توکل‌کنندگان بر او توکل کنند. 🌷 دعای جوشن کبیر کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 15 تا 19 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️روش و 💠وَ اللاَّتِي يَأْتِينَ الْفاحِشَةَ مِنْ نِسائِكُمْ فَاسْتَشْهِدُوا عَلَيْهِنَّ أَرْبَعَةً مِنْكُمْ فَإِنْ شَهِدُوا فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ حَتَّى يَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ يَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِيلاً 🌱کسانی از زنان شما که مرتکب عمل زشتِ (زنا) شوند، باید (برای اجرای حکم،) چهار نفر از (مردانِ مسلمانِ) خودتان را گواه بر (عمل) آنان بگیرید. پس اگر گواهی دادند، آن زنان را در خانه‌ها نگه دارید تا مرگشان فرا برسد، یا خداوند برایشان (در آینده) راهی (دیگر) قرار دهد. نساء - ۱۵ 🔷✨‏گاه و بی گاه به مناسبتهای می‌پرسند: چرا اسلام قوانين جزائی و كيفری سخت و طاقت‌فرسايی مقرر نموده، مثلا در برابر يك بار آلوده شدن به زنای محصنه‌ در آغاز مجازات حبس ابد مقرر گرديد و سپس مجازات اعدام تعيين شد، آيا بهتر نبود مجازاتهای ملايمتری در برابر اينگونه اعمال تعيين گردد تا تعادلی در ميان" جرم" و" كيفر" برقرار شده باشد؟!. 👈 ‏ولی بايد توجه داشت كه قوانين كيفری اسلام گرچه ظاهرا سخت و شديد هستند، ولی در مقابل، راه اثبات جرم در اسلام به اين آسانی نيست، و برای آن شرائطی تعيين شده كه غالبا تا گناه علنی نشود آن شرائط حاصل نمی‌گردد. ‏مثلا: افزايش دادن تعداد شهود را به چهار نفر كه در آيه فوق به آن اشاره شد بقدری سنگين است كه فقط افراد بی‌باك و بی‌پروا ممكن است مجرم شناخته شوند و بديهی است اين چنين اشخاص بايد به اشد مجازات گرفتار شوند تا عبرت ديگران گردند و محيط از آلودگی گناه پاك گردد، همچنين برای شهادت شهود شرائطی تعيين شده از قبيل رؤيت و عدم قناعت به قرائن، و هماهنگی در شهادت، و مانند آن، كه اثبات جرم را سخت‌تر می‌كند. تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ توفیقی از طرف 💠إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّـهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِنْ قَرِيبٍ فَأُولئِكَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ كانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً 🌱توبه‌پذیری خدا که (از روی لطف) بر خود واجب کرده، تنها ویژه‌ی کسانی ست که از روی نادانی کار بدی می‌کنند، و پس از آن، زود توبه می‌کنند. پس قطعاً خداوند توبه‌ی آنان را می‌پذیرد. خداوند همواره بسیار دانا و حکیم است. نساء - ۱۷ 🔷✨كلمه (توبه) به معنای برگشتن است، و در قرآن كريم هم در مورد خدای تعالی آمده و هم در مورد بندگان او هم چنان كه در آيه مورد بحث هر دو نوع توبه آمده است توبه خدا به معنای برگشتن خدای تعالی به رحمتش به بنده، و توفيق توبه به بندگان دادن، و توبه بنده عبارت است از ندامت از گناه، و منصرف شدن از اعراض و روگردانی از عبادت، و مكرر گفته‌ايم كه توبه بنده به طوری كه از قرآن كريم فهميده می‌شود محفوف است به دو توبه خدا. 👈 ‏توضيح اينكه: توبه عبد حسنه است، و حسنه نيازمند به نيرو است، و نيروی انجام حسنه از خدا است، او است كه توفيق می‌دهد، يعنی اسباب فراهم می‌سازد تا بنده موفق و متمكن از توبه بشود، و بتواند از فرورفتگی در لجنزار گناه و دوری از خدا بيرون آيد، و بسوی پروردگارش برگردد، آن گاه وقتی اين موفقيت را يافت و به سوی خدا برگشت نيازمند به اين است كه خدای تعالی با يك رجوع ديگرش به رحمت و لطف و عفو و مغفرتش دل او را از لوث آن گناه پاك كند. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣5⃣ تدبر در سوره ❓مقصود و غرض این دو آیه چیست!؟ 👈🏻آیا منظور، نزول قرآن عربی بر عجم هاست که ایمان نخواهند آورد.خب اینکه طبیعی است 👈🏻آیا قرآن عجمی نازل می‌شود و عجم ها ایمان نمی‌آورند؟ پس عربها هم تقصیری نداشتند وَلَوْ نَزَّلْنَاهُ عَلَى بَعْضِ الْأَعْجَمِينَ﴿۱۹۸﴾ انصاریان: و اگر آن را بر برخی از غیر عرب ها نازل کرده بودیم، فَقَرَأَهُ عَلَيْهِمْ مَا كَانُوا بِهِ مُؤْمِنِينَ﴿۱۹۹﴾ انصاریان: و او آن را بر عرب ها می خواند، باز هم به آن ایمان نمی آوردند!! پاسخ ۱ : مراد از نزول آن بر بعضى افراد عجمى نزولش به زبان غير عربى است و اين دو آيه و آيه بعدى آن معنايى را مى رساند كه آيه ((و لو جعلناه قرآنا اعجميا لقالوا لو لا فصلت آياته اعجمى و عربى قل هو للذين آمنوا هدى و شفاء و الّذين لا يؤمنون فى آذانهم وقر و هو عليهم عمى )) در مقام افاده آن است . بعضى گفته اند معنايش اين است كه اينان اين قدر عناد دارند كه حتى اگر ما اين قرآن عربى را با نظم خارق العاده اى كه دارد بر بعضى افراد غير عرب كه از تكلم به عربى ساده نيز عاجزند نازل مى كرديم و آن شخص ‍ غير عرب اين قرآن را براى اينان مى خواند، و صحيح و خارق العاده هم مى خواند، باز هم به آن ايمان نمى آوردند، با اينكه هم صحيح خواندن او معجزه بود و هم خود قرآن معجزه است . اين مفسر سپس اضافه مى كند اينكه : بعضى گفته اند: معنايش اين است كه ((اگر ما قرآن را به زبان غير عربى بر بعضى افراد غير عرب نازل مى كرديم اينان بدان ايمان نمى آوردند)) صحيح نيست ، زيرا از مناسبت مقام بسيار دور است ، چون آيه در مقام بيان شدت عناد و لجاجت آنان است ، اين بود خلاصه كلام آن مفسر. ولى اين حرف صحيح نيست ، براى اينكه اگر بنا باشد رعايت مناسبت مقام بشود، اتصال دو آيه مورد بحث به جمله ((بلسان عربى مبين )) بيشتر بايد رعايت شود، تا اتصال آن دو به مسأله عناد و لجاجت كفار، كه توضيحش گذشت . ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ صفحه : ۴۵۶ https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، نمونه‌ها، ریشه ها و واکنشها. 🛑قسمت چهلم : 💢⭕پديده : نمونه‌های ديگري از ارجاع به کتاب‌های : 6⃣ تالیف سید عین العارفین 7⃣ ترجمه ، توسط . 8⃣ .در دایرة المعارف تشیع 9⃣. یا شاهکار شهید اول، نوشته 0⃣1⃣ ، تالیف شاهزاده‌ای گمنام 1⃣1⃣ .ترجمه و اقتباس ذبیح الله 2⃣1⃣. ، عبدالرضا بن . 🔻📝در انتهاي این نوشتار به چند نکته اشاره می‌کنم: 💢👈یک. داوری‌های مطرح در این مقاله، بر اساس اطلاعات و تحلیل‌های موجود است «و لعل الله یحدث بعد ذلک امراً» چه بسا جستجوهای پژوهشگران در آینده پرده از برخی ابهام‌ها بردارد و چه بسا تصحیفاتی باعث چنین نسبت‌هایی شده باشد. 👈دو. ، از نظر قلمرو زمانی دارای چهار مرحله است: ↩1. جعل و وضع در حیات پیامبر و امامان شیعه. این امر مورد باور و اذعان تمام مسلمانان است و روایت‌های منقوله از پیامبر و ائمه که دلالت بر وضع و جعل می‌کند شاهد قطعی بر وقوع این امر است چرا که این روایت‌ها اگر صادق باشد حکایت از جعل دارد و اگر کاذب باشد نیز خود دلالت بر وقوع جعل می‌کند. ↩2. انتقال مجعولات دوره‏ی نخست به کتب اصلی مانند کتب اربعه شیعه و صحاح سته اهل سنت. این امر را اکثریت مسلمانان باور دارند گرچه اخباریها در شیعه و گروهی از اهل حدیث در میان اهل سنت منکر آنند و کتب یادشده را پاک و پاکیزه و پالایش شده می‌دانند. ↩3. وقوع دس و جعل در کتب حدیثی یادشده و نیز کتاب‌های بعدی تا دوره معاصر. ↩4. وقوع جعل و دس دردوران معاصر. بدان معنا که هنوز هم باب جعل ووضع مفتوح است.😞 🔻👈حق آن است که در تمامی این مراحل جعل و وضع اتفاق افتاده و هنوز هم اتفاق می‌افتد. 💫📚نقل از كتاب احاديث ساختگي ، تاليف حجت الاسلام مهدی مهریزی. https://b2n.ir/p52692 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين @quranpuyan