eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
679 ویدیو
610 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ بعضی و به بعض ، با آنها منافات ندارد 💠وَ كَيْفَ تَأْخُذُونَهُ وَ قَدْ أَفْضى‏ بَعْضُكُمْ إِلى‏ بَعْضٍ وَ أَخَذْنَ مِنْكُمْ مِيثاقاً غَلِيظاً 🌱چگونه آن را می‌گیرید؛ بااینکه از یکدیگر کام گرفته‌اید و آنان (با عقد ازدواج)، پیمان محکمی از شما گرفته‌اند؟! نساء - ۲۱ 🔷✨خدای تعالی در كتاب كريمش بيان كرده كه مردم همگی و بدون استثنا چه مردان و چه زنان شاخه‌هايی از يك تنه درختند، و اجزا و ابعاضی هستند برای طبيعت واحده بشريت، و مجتمع در تشكيل يافتن، محتاج به همه اين اجزا است، همان مقدار كه محتاج جنس مردان است، محتاج جنس زنان خواهد بود، هم چنان كه فرمود:" بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ" (همه از هميد). 👈 ‏و اين حكم عمومی منافات با اين معنا ندارد، كه هر يك از دو طايفه زن و مرد خصلتی مختص به خود داشته باشد، مثلا نوع مردان دارای شدت و قوت باشند، و نوع زنان طبيعتا دارای رقت و عاطفه باشند، چون طبيعت انسانيت هم در حيات تكوينی و هم اجتماعيش نيازمند به ابراز شدت و اظهار قوت است، و هم محتاج به اظهار مودت و رحمت است، هم چنان كه نيازمند به آن است كه ديگران نسبت به او اظهار شدت و قوت كنند و هم اظهار محبت و رحمت نمايند، و اين دو خصلت دو مظهر از مظاهر جذب و دفع عمومی در مجتمع بشری است. 👈 ‏روی اين حساب دو طايفه مرد و زن از نظر و زن و از نظر اثر وجودی با هم متعادلند، هم چنان كه افراد طايفه مردان با همه اختلافی كه در شؤون طبيعی و اجتماعی دارند، بعضی قوی و عالم و زيرك و بزرگ و رئيس و مخدوم و شريف، و بعضی ديگر ضعيف و جاهل و كودن و مرءوس و خادم و پست‌اند، و همچنين تفاوتهايی ديگر از اين قبيل دارند، در عين حال از نظر وزن و تاثيری كه در ساختمان اين مجتمع بشری دارند متعادلند. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️  💠وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ‌:" 🌱و برای شما جمع در ميان دو خواهر ممنوع است" نساء - ۲۳ 🔷✨يعنی ازدواج با دو خواهر در زمان واحد مجاز نيست، بنا بر اين اگر با دو خواهر يا بيشتر در زمانهای مختلف و بعد از جدايی از خواهر قبلی انجام گيرد، مانعی ندارد. و از آنجا كه در زمان جاهليت جمع ميان دو خواهر رائج بود، و افرادی مرتكب چنين ازدواجهايی شده بودند قرآن بعد از جمله فوق می‌گويد:" إِلَّا ما قَدْ سَلَفَ‌" يعنی اين حكم (همانند احكام ديگر) عطف به گذشته نمی‌شود، و كسانی كه قبل از نزول اين قانون، چنين ازدواجی انجام داده‌اند كيفر و مجازاتی ندارند، اگر چه اكنون بايد يكی از آن دو را انتخاب كرد، و ديگری را رها كنند. 👈 ‏رمز اينكه اسلام از چنين ازدواجی جلوگيری كرده شايد اين باشد، كه دو خواهر به حكم نسب و پيوند طبيعی نسبت به يكديگر علاقه شديد دارند، ولی به هنگامی كه رقيب هم شوند طبعا نمی‌توانند آن علاقه سابق را حفظ كنند، و به- اين ترتيب يك نوع تضاد عاطفی در وجود آنها پيدا می‌شود، كه برای زندگی آنها زيان‌بار است، زيرا دائما انگيزه" محبت" و انگيزه" رقابت" در وجود آنها در حال كشمكش و مبارزه‌اند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣5⃣ تدبر در سوره ❓مقصود و غرض این دو آیه چیست!؟ 👈🏻آیا منظور، نزول قرآن عربی بر عجم هاست که ایمان نخواهند آورد.خب اینکه طبیعی است 👈🏻آیا قرآن عجمی نازل می‌شود و عجم ها ایمان نمی‌آورند؟ پس عربها هم تقصیری نداشتند پاسخ ۲ : وَ لَوْ نَزَّلْنَـهُ عَلَى بَعْضِ الاَْعْجَمِينَ {۱۹۸} و اگر آن را بر برخى از عجم ها ]: غير عرب زبانان[ نازل مى كرديم آيه ۱۹۸ ـ «الأعجمين» ـ كه جمع «اعجم» است ـ به معناى كسانى است كه زبانشان لُكنت داشته و نامفهوم است، و اين خود دو نوع است; نوع ذاتى و نوع نسبى، اينجا همان نوع نسبى مُراداست كه اگر اين قرآن را بر فرض محال بر غيرعرب زبانها نازل مى كرديم، عربها بدان ايمان نمى آوردند، زيرا آن را نمى فهميدند ولى اين هرگز عذرى نيست، زيرا كتاب وحى چنانكه در اصلش براى كسانى است كه زبان وحى را مى فهمند، حجت ربانى است، ترجمانش نيز چنان است، دوم اينكه نخوت و تكبر عرب زبانها آنها را از پذيرفتن قرآن به غير زبان عربى باز مى داشت، تفسير فرقان https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥀💫24 آبان چهلمین سالگرد درگذشت سید محمد حسین طباطبایی مولف مجموعه گرانقدر تفسير المیزان : 🍂عامل انحطاط مسلمین،جمود بر ظواهر و دوری از باطن دین است. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، نمونه‌ها، ریشه ها و واکنشها. 🛑قسمت چهل ویکم: 💢⭕پديده : 🔻📝در انتهاي این نوشتار به چند نکته اشاره می‌کنم:(بخش دوم) 3⃣سه. را از نظر نوع و ماهیت چند گونه می‌توان ترسیم کرد. 🔻1. نسبت دادن آموزه‌های دیگر فرهنگ‌ها به پیشوایان دینی. مانند ، مسیحیات، جاهلیات، زرتشتیات، ایرانیات، یونانیات. برای همه اینها در روایات می‌توان نمونه و مَثَل آورد. یعنی انتقال‌هایی از دیگر فرهنگ‌ها به نام فرهنگ دینی در میان مسلمانان صورت گرفته و رواج یافته است در این میان اسرائیلیات از همه بیشتر شهرت دارد گرچه انتقال‌ها منحصر بدان نیست. 🔻2. جعل سخنان و کلمات بر حسب تجاری، فرهنگی، مذهبی، قومی و شخصی و نسبت دادن آن به پیشوایان مانند آنچه در باب امامان مذاهب، ، حیوانات، خوراکی‌ها و شغل‌ها ساخته شده است، یا غُلات، با سَنَدِ صحیح ساخته و به امامان شیعه نسبت داده‌اند. 🔻3. ساختن مطلب و ارجاع به کتاب‌های موهوم و خیالی که موضوع این مقاله و نوشتار است. 🔻4. در یک کتاب که به یک نویسنده‌‏ی مشخص نسبت دارد خواه به صورت عمده مانند آنچه درباره‌‏ی تفسیر علی بن ابراهیم گفته می‌شود و یا در حد تغییرات جزئی مانند آنچه در نسخه بدل‌ها دیده می‌شود. 🔻5. خلق و یک کتاب به نام یک شخص ناشناس مانند آنچه برخی درباره‌‏ی کتاب سلیم عقیده دارند یا کتاب یک نویسنده را به دیگری نسبت دادن مانند آنچه درباره دیوان منسوب به امیرالمومنین گفته می‌شود. 💢👈حق آن است که همه این انواع در میان مسلمانان رخ داده و اتفاق افتاده است.😔 4⃣چهار. حق آن است که ـ که بُن‌مایه همه انواع و اقسام یادشده است ـ هیچگاه مجاز نمی‌شود چه رسد که شود. حقیقت آن است که شیرینی ایمان را نمی‌چشد کسی که دروغ را از روی جد یا شوخی ترک نکند. و حق آن است که دروغ کلید همه پلشتی‌ها است و حق آن است که پیروز با شر، مغلوب و شکست خورده است.[56] 👈بنابراین نمی‌توان با هر وسیله‌ای به هدف مقدس نایل شد و هدف، وسیله را توجیه نمی‌کند. ابن ادریس در مقدمه کتاب سرائر پس از بیان دیدگاهش درباره‏ی خبر واحد می‌گوید: 💢بر پایه ‏ی ادله پیش گفته عمل می‌کنم و بر آن تکیه کرده و فتوا می‌دهم و خداوند متعال را به واسطه آنها اطاعت می‌کنم به هر نوشته‌ای توجه نمی‌کنم و به هر سخن دور از حق التفات نمی‌ورزم و جز از دلیل روشن و برهان آشکار تبعیت نمی‌نمایم. بر اخبار آحاد تکیه نمی‌کنم. مگر چیزی جز ، اسلام را ویران کرده است؟ 5⃣پنج. پایان بخش مقاله را توصیه آیة الله استادی قرار می‌دهم: 👈"ضرر و زیان نوشته‌های سست و بی‌مدرک، و سهل‌انگاری در نقل مطالب، قابل اغماض نیست. نویسنده متعهد و متدین باید ملزم باشد که مطالب سست و نقل نکند (مگر مطالبی که از ابعاد آموزنده آن می‌توان بهره برد مانند نقل داستان‌هایی که گاهی به جعلی بودن آن اطمینان پیدا می‌شود) و در صورت نقل، خواننده را به بی‌اعتباری و سستی آن واقف سازد.❗خدای نکرده برخی از گویندگان و نویسندگان مانند آن کسی نباشد که می‌گفت: چون مردم به قرآن بی‌توجه بودند حدیثی در فضائل قرائت سور قرآن جعل کرده و منتشر ساختم تا به قرآن توجه شود!!"😔 📚نقل از كتاب احاديث ساختگي ، تاليف حجت الاسلام مهدی مهریزی. https://b2n.ir/p52692 💫پایان کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين @quranpuyan
🏴سالروز وفات بانوی آب و آفتاب خواهر خورشید خراسان بانوی بزرگ قم حضرت فاطمه معصومه(س) تسلیت باد🍂 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 24 تا 26 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 🔷✨الْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ اين آيه، بحث آيه گذشته را در باره زنانی كه ازدواج با آنها حرام است دنبال می‌كند و اضافه می‌نمايد كه:" ازدواج و آميزش جنسی با زنان شوهردار نيز حرام است". ‏" محصنات" جمع" محصنة" از ماده" حصن" به معنی قلعه و دژ است، و به همين مناسبت به زنان شوهردار و همچنين زنان عفيف و پاكدامن كه از آميزش جنسی با ديگران خود را حفظ می‌كنند و يا در تحت حمايت و سرپرستی مردان قرار دارند گفته می‌شود. گاهی به زنان آزاد در مقابل كنيزان نيز گفته شده، زيرا آزادی آنها در حقيقت به منزله حريمی است كه به دور آنها كشيده شده است و ديگری حق نفوذ در حريم آنان بدون اجازه آنها ندارد، ولی روشن است كه منظور از آن در آيه فوق همان زنان شوهردار است. 🔷✨‏اين حكم اختصاصی به زنان مسلمان ندارد بلكه زنان شوهردار از هر مذهب و ملتی همين حكم را دارند يعنی ازدواج با آنها ممنوع است. ‏تنها استثنايی كه به اين حكم خورده است در مورد زنان غير مسلمانی است كه به اسارت مسلمانان در جنگها درمی‌آيند، اسلام اسارت آنها را بمنزله" طلاق" از شوهران سابق تلقی كرده، و اجازه می‌دهد بعد از تمام شدن عده آنها با آنان ازدواج كنند و يا همچون يك كنيز با آنان رفتار شود (إِلَّا ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ‌). ‏ولی اين استثناء، به اصطلاح،" استثنای منقطع" است، يعنی چنين زنان شوهرداری كه در اسارت مسلمانان قرار می‌گيرند رابطه آنها به مجرد اسارت با شوهرانشان قطع خواهد شد، درست همانند زن غير مسلمانی كه با اسلام آوردن رابطه او با شوهر سابقش (در صورت ادامه كفر) قطع می‌گردد، و در رديف زنان بدون شوهر قرار خواهد گرفت. 👈 ‏از اينجا روشن می‌شود كه اسلام به هيچوجه اجازه نداده است كه مسلمانان با زنان شوهردار حتی از ملل و مذاهب ديگر ازدواج كنند، و به همين جهت، عده برای آنها مقرر ساخته و در دوران عده از ارتباط زناشويی با آنها جلوگيری نموده است. ‏فلسفه اين حكم در حقيقت اين است كه اين گونه زنان يا بايد به محيط" كفر" بازگشت داده شوند، و يا بدون" شوهر" هم چنان در ميان مسلمانان بمانند و يا رابطه آنها با شوهران سابق قطع شود و از نو ازدواج ديگری نمايند، صورت اول بر خلاف اصول تربيتی اسلام و صورت دوم ظالمانه است، بنا بر اين تنها راه‌ همان راه سوم است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏يُرِيدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَ يَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ 🌱‏خداوند می‌خواهد (با اين قوانين، راه سعادت را) برای شما آشكار سازد و شما را به سنّت‌های (خوب) پيشينيانتان راهنمايی كند و شما را (با بيان احكام) از گناه پاك سازد و خداوند، دانا و حكيم است. نساء - ۲۶ 💬‏پيام‌ها🔻 ‏1⃣ سنّت خداوند، هدايت، بيان و ابلاغ است. «لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَ يَهْدِيَكُمْ» ‏2⃣ از سنّت‌های خوب گذشتگان بايد تبعيّت و تقليد كرد. «سُنَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ» ‏3⃣ احكام و مقرّرات اسلام درباره‌ی ازدواج، همانند احكام ساير اديان آسمانی گذشته است. «سُنَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ» ‏4⃣ خداوند، لطف خويش را به انسان برمی‌گرداند. «يَتُوبَ عَلَيْكُمْ» ‏5⃣ موارد مجاز يا ممنوع ازدواج، براساس علم وحكمت ومصلحت است. «وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۲۰۹-۲۰۰ سوره شعرا از تفسیر نور ۱- اگر قابلیّت نباشد،قرآن هم کارساز نیست. «سَلَکْناهُ فِی قُلُوبِ الْمُجْرِمِینَ لا یُؤْمِنُونَ» ۲- جرم و گناه،زمینه ی هدایت را در انسان محو می کند. «الْمُجْرِمِینَ لا یُؤْمِنُونَ» ۳- ایمان در لحظه ی اضطرار سودی ندارد. «لا یُؤْمِنُونَ بِهِ حَتّی یَرَوُا الْعَذابَ» ۴- به مهلت دادن خداوند مغرور نشویم،زیرا مرگ و عذاب الهی به صورت ناگهانی می آید. «فَیَأْتِیَهُمْ بَغْتَهً» ۵- مجرم،در لحظه ی مرگ تقاضای مهلت دارد. «هَلْ نَحْنُ مُنْظَرُونَ» ۶- کسانی که در دیدن عذاب الهی عجله دارند،روزی برای در امان بودن از عذاب، مهلت خواهند خواست. «مُنْظَرُونَ - یَسْتَعْجِلُونَ» ۷- مهلت برای سیه دلان سودی ندارد. مَتَّعْناهُمْ سِنِینَ ... جاءَهُمْ ما کانُوا یُوعَدُونَ ۸- در هنگام قهر الهی،همه ی اسباب کامیابی بی فایده است. «ما أَغْنی عَنْهُمْ» ۹- رفاه مخالفان دین،شما را غمگین نکند که روزی آن را خواهیم گرفت. «ما أَغْنی عَنْهُمْ ما کانُوا یُمَتَّعُونَ» ۱۰- قهر الهی،بعد از اتمام حجّت است.تنبیه باید بعد از تذکّر باشد. وَ ما أَهْلَکْنا ... إِلاّ لَها مُنْذِرُونَ ۱۱- وظیفه ی انبیا هشدار است و در قبول یا ردّ مردم مسئولیّتی ندارند. «مُنْذِرُونَ» ۱۲- تنبیه قبل از تذکّر،ظلم است. «ذِکْری وَ ما کُنّا ظالِمِینَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا