#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_93
❇️#مجازات_قتل_عمد
💠وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فِيها وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظِيماً
🌱و هر کس مؤمنی را بهعمد بکشد، سزایش جهنم است که همیشه در آن خواهد ماند، و خدا بر او خشم گرفته و لعنتش کرده و برایش عذابی بزرگ آماده کرده است.
نساء - ۹۳
🔷✨از آنجا كه آدمكشی يكی از بزرگترين جنايات و گناهان خطرناك است و اگر با آن مبارزه نشود، امنيت كه يكی از مهمترين شرائط يك اجتماع سالم است به كلی از بين میرود، قرآن در آيات مختلف آن را با اهميت فوق العادهای ذكر كرده است، تا آنجا كه قتل بیدليل يك انسان را همانند كشتن تمام مردم روی زمين معرفی میكند.
(مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً)" آن كس كه انسانی را بدون اينكه قاتل باشد و يا در زمين فساد كند بكشد، گويا همه مردم را كشته است"
👈 به همين دليل در آيه مورد بحث نيز برای كسانی كه فرد با ايمانی را عمدا به قتل برسانند چهار مجازات و كيفر شديد اخروی (علاوه بر مسئله قصاص كه مجازات دنيوی است) ذكر شده است:
1⃣ خلود يعنی جاودانه در آتش دوزخ ماندن.
(وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فِيها).
2⃣ خشم و غضب الهی (وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ).
3⃣ دوری از رحمت خدا (و لعنه).
4⃣ مهيا ساختن عذاب عظيمی برای او (و أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظِيماً). و به اين ترتيب از نظر مجازات اخروی حد اكثر تشديد در مورد قتل عمدی شده است، به طوری كه در هيچ مورد از قرآن اينچنين مجازات شديدی بيان نگرديده و اما كيفر دنيوی قتل عمد همان قصاص است كه شرح آن در ذيل آيه ۱۷۹ سوره بقره در جلد اول صفحه ۴۴۲ گذشت).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣6⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹نکات سوره شعرا
بيان مراد از قلب ، و چگونگى دريافت وحى بوسيله قلب در ايه نزل به الروح الامين على قلبك
و مراد از قلب در كلام خداى تعالى هر جا كه به كار رفته آن حقيقتى است از انسان كه ادراك و شعور را به آن نسبت مى دهند، نه قلب صنوبرى شكل ، كه در سمت چپ سينه قرار گرفته است ، و يكى از اعضاى رئيسه بدن آدمى است ، به شهادت آياتى از قرآن كريم كه ذيلا خاطرنشان مى شود.
در سوره احزاب قلب را عبارت دانسته از آن چيزى كه در هنگام مرگ به گلوگاه مى رسد و مى فرمايد: ((و بلغت القلوب الحناجر)) كه معلوم است مراد از آن ، جان آدمى است .
و در سوره بقره آن را عبارت دانسته از چيزى كه متصف به گناه و ثواب مى شود. و فرموده : ((فانه آثم قلبه )) و معلوم است كه عضو صنوبرى شكل گناه نمى كند، پس مراد از آن همان جان و نفس آدمى است . و شايد وجه اينكه در جمله ((نزل به الروح الامين على قلبك )) پاى قلب را به ميان آورد و نفرمود: ((روح الامين آن را بر تو نازل كرد)) اشاره به اين باشد كه : رسول خدا چگونه وحى و قرآن نازل را تلقى مى كرده ؟ و از آن جناب آن چيزى كه وحى را از روح مى گرفته نفس او بوده ، نه مثلا دست او، يا ساير حواس ظاهرى اش ، كه در امور جزئى به كار بسته مى شود.
پس رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) در حينى كه به وى وحى مى شد، هم مى ديد و هم مى شنيد، اما بدون اينكه دو حس بينايى و شنوايى اش به كار بيفتد، همچنان كه در روايت آمده ، كه حالتى شبيه به بيهوشى به آن جناب دست مى داد، كه آن را به ((رحاء الوحى )) نام نهاده بودند.
پس آن جناب همانطور كه ما شخصى را مى بينيم و صدايش را مى شنويم ، فرشته وحى را مى ديد و صدايش را مى شنيد، اما بدون اينكه دو حاسه بينايى و شنوايى مادى خود را چون ما به كار بگيرد.
و اگر رؤيت او و شنيدنش در حال وحى عين ديدن و شنيدن ما مى بود، بايستى آنچه مى ديده و مى شنيده ميان او و ساير مردم مشترك باشد و خلاصه اصحابش هم فرشته وحى را ببينند و صدايش را بشنوند و حال آنكه نقل قطعى اين معنا را تكذيب كرده و حالت وحى بسيارى از آن جناب سراغ داده كه در بين جمعيت به وى دست داده و جمعيتى كه پيرامونش بوده اند هيچ چيزى احساس نمى كرده اند، نه صداى پايى ، نه شخصى و نه صداى سخنى كه به وى القاء مى شده است .
اين را هم نمى توانيم بگوييم كه ممكن است خداى تعالى در آن حال در حاسه جمعيت تصرف مى كرده و نمى گذاشته كه آنچه را او مى ديده ايشان ببينند و آنچه را او مى شنيده بشنوند و خلاصه امور غيبى همه از اين جهت غيبند كه خدا در حواس ما تصرف كرده ، كه نمى توانيم آنها را درك كنيم .
ترجمه تفسير الميزان جلد 15 صفحه :450
https://b2n.ir/a12394
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌐♦️مجازات #زنداندر_اسلام : آيا اسلام با زنداني كردن مجرمان، موافق است يا مخالف؟
🛑قسمت نهم :
💢💮سابقه #زندان«حبس»در #فقه_شیعه
2⃣ : #زندان_به_عنوان_مجازات_حدی
🔻 در بیان مطالب مربوط به #زندان در شرع مقدس اسلام و خصوصاً در مذهب شیعه با این سئوال مواجه میشویم که مجازات زندان، #حد است یا #تعزیر ؟❓
👈 در جواب این سؤال باید بیان نمود که به جز موارد محدودی که از نظر فقهای شیعه مجازات زندان حد محسوب میشود بقیه موارد جزء مجازات تعزیری به حساب میآید.
💢👈 از مسائلی که امامیه بر ان اتفاق نظر دارند است است که دزدی، پس از این که در مرتبه اول دستش و در مرتبه دوم پایش قطع شد، اگر بار سوم دزدی کرد، زندانی میشود.
↩️دومین مورد از مجازات زندان که عنوان #حد دارد زندان کردن #زن_مرتد است
💢👈مطالب ذکر شده مؤید این مطلب است که در#شرع_مقدس_اسلام دامنه حبس فوق العاده محدود است ، در #جرائم موجب حد حبس وجرائم موجب تبعید و #نفی_بلد که فقها ی بزرگوار حکم به حبس در ان سه مورد فرمودند، قصد بر این است که جامعه از شرّ و مفسده این مجرمین در امان باشد که این مورد از حبس به خوبی روشن است که جنبه تأمینی دارد، چرا که وقتی شخص دو مرتبه اقدام به سرقت کرده و هنوز مفسده ای از جانب او هست و یا زن مرتد که امکان وجود مفسده وی برای جامعه هست درنهایت شرع مقدس حکم به #حبس آنها نموده است.
3⃣ : #زندان به عنوان #مجازات_تعزیری
💢👈در بقیه موارد که حکومت اسلامی اقدام به زندان کردن افراد میکند در #جرائم گوناگون ، این حبسها تحت عنوان #مجازات_تعزیری است که جزئیات آن بسته به نظر حاکم شرع است
💫ادامه دارد.
📖بررسی مبانی فقهی مجازات زندان در اسلام
🖊نویسنده محمد علی کریمی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#دعاهای_روزانه
.
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
یَا رَبِّ اِنَّ لَنَا فِیکَ اَمَلاً طَوِیلاً کَثِیراً
خدایا ما روی تو خیلی حساب کردیم
🌹دعای ابو حمزه ثمالی
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪہ_نساء آیہ 95 تا 101
📄#صفحـہ_94
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_94
❇️#هجرت يك دستور سازنده اسلامی
💠وَ مَنْ يُهاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُراغَماً كَثِيراً وَ سَعَةً وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللَّـهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّـهِ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً
🌱هر کس در راه خدا مهاجرت کند، جایگاههای امن بسیار و گشایشی (در رزق و روزی) خواهد یافت، و هر کس هجرت کنان از خانهی خویش بهسوی (دیاری که دین) خدا و پیامبرش (در آن برقرار است،) خارج شود، آنگاه (در راه،) مرگ، او را دریابد، بیشک اجرش بر عهدهی خداست. (آری،) خداوند همواره بسیار آمرزنده و مهربان است.
نساء - ۱۰۰
🔷✨دنبال بحث درباره افرادی كه بر اثر كوتاهی در انجام فريضه مهاجرت، به انواع ذلتها و بدبختيها تن در میدهند، در اين آيه با قاطعيت تمام درباره اهميت هجرت در دو قسمت بحث شده است:
👈 نخست اشاره به آثار و بركات هجرت در زندگی اين جهان كرده، میفرمايد:" كسانی كه در راه خدا و برای خدا مهاجرت كنند، در اين جهان پهناور خدا، نقاط امن فراوان و وسيع پيدا میكنند كه میتوانند حق را در آنجا اجرا كنند و بينی مخالفان را به خاك بمالند".
(وَ مَنْ يُهاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُراغَماً كَثِيراً وَ سَعَةً).
بايد توجه داشت كه" مراغم" از ماده رغام (بر وزن كلام) به معنی" خاك" گرفته شده و ارغام به معنی بخاك ماليدن و ذليل كردن است و" مراغم" هم صيغه اسم مفعول است و هم اسم مكان و در آيه فوق به معنی اسم مكان آمده يعنی مكانی كه میتوانند در آن حق را اجرا كنند و اگر كسی با حق از روی عناد مخالفت كند، او را محكوم سازند و بينی او را به خاك بمالند! سپس به جنبه معنوی و اخروی مهاجرت اشاره كرده میفرمايد:" اگر كسانی از خانه و وطن خود به قصد مهاجرت به سوی خدا و پيامبر ص خارج شوند و پيش از رسيدن به هجرتگاه، مرگ آنها را فرا گيرد، اجر و پاداششان بر خدا است، و خداوند گناهان آنها را میبخشد".
(وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً إِلَی اللَّـهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی اللَّـهِ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً).
👈 بنا بر اين مهاجران در هر صورت به پيروزی بزرگی نائل میگردند، چه بتوانند خود را به مقصد برسانند و از آزادی و حريت در انجام وظائف بهره گيرند، و چه نتوانند و جان خود را در اين راه از دست بدهند، و با اينكه تمام پاداشهای نيكوكاران بر خدا است، ولی در اينجا به خصوص تصريح به اين موضوع شده است كه فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی اللَّـهِ:" پاداش او بر خدا لازم شده است" و اين نهايت عظمت و اهميت پاداش مهاجران را روشن میسازد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_94
❇️#آیه101نساء
💠وَ إِذا ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاةِ إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنَّ الْكافِرِينَ كانُوا لَكُمْ عَدُوًّا مُبِيناً ۱۰۱/نساء
🌱و هرگاه كه در زمين سفر كنيد، گناهی بر شما نيست كه نماز را كوتاه كنيد، اگر بيم داريد كه كافران به شما آزار و ضرر رسانند. همانا كافران همواره دشمن آشكار شمايند.
💬نكتهها🔻
👈پس از سخن درباره جهاد وهجرت، اين آيه حكم نماز مسافر را بيان میكند.
«ضرب فی الارض» كنايه از سفر است، چون مسافر هنگام سفر، زمين را زير پای خود میكوبد.
🔷✨در قرآن، گاهی به جای «وجوب» تعبير «مانعی ندارد» به كار رفته، كه اين آيه نيز يكی از آن موارد است. گويا مسلمانان صدر اسلام به قدری به نماز علاقمند بودند كه كوتاه كردن آن را گناه میپنداشتند.
🔷✨نماز قصر، مخصوص موارد ترس از دشمن نيست. ولی چون معمولًا در سفرها، بيم و نگرانی هست، يا اينكه چون قانون نماز قصر، ابتدا در موارد ترس بوده و بعدها نسبت به هر سفر تعميم يافته، قيد «إِنْ خِفْتُمْ» آمده است.
👌در روايات مقدار سفری كه در آن نماز كوتاه و شكسته میشود، مسير يك روز (هشت فرسخ) مشخّص شده است.
تمام نمازهای مسافر جز نماز مغرب دو ركعتی است. و مراد از كوتاه كردن نماز، دو ركعتی شدن نمازهای چهار ركعتی است.
💬پيامها🔻
🔹واقع بينی و انعطافپذيری، يك اصل در قوانين الهی است. «تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاةِ إِنْ خِفْتُمْ ...»
🔹در حال نماز هم از دشمن غافل نباشيد. سياست و ديانت، عبادت و فطانت از هم جدا نيست. «إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ»
🔹در مواردی يقين لازم نيست. احتمال توطئه و فتنه برای تصميم و تغيير برنامه كافی است. «إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ»
🔹حتّی به هنگام احتمال خطر، اقامه نماز واجب است. إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ ...
🔹كفر و ايمان با هم در تضادّند. «إِنَّ الْكافِرِينَ كانُوا لَكُمْ عَدُوًّا»
🔹كفّار، در دشمنی با شما متّحدند. «عدو» بجای «اعداء»
🔹دشمنی كفّار با شما ريشهدار و پرسابقه و دائمی است. «كانُوا لَكُمْ عَدُوًّا»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣6⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹نکات سوره شعرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان
شعراء : ۲۲۴
وَالشُّعَرَاءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ
ـ [و پيامبر شاعر نيست] شاعران را، پندارگرايان [نه عملگرايان] پيروی ميکنند. ۱۱۲
__
۱۱۲- مشرکين، پيامبر را به دليل شعرگونه بودن قرآن شاعر ميناميدند، در اين آيه به نشانه بسيار ساده و سرراستی اشاره ميکنند؛ پيروان شاعران معمولا عاشقان الفاظ و ادبيات، از طبقات مرفه و اشراف قريش بودند، در حالی که پيروان پيامبر، در آغاز عمدتاً محرومان جامعه و طبقات تحت ستم بودند.
«غیّ» مقابل رشد است [...قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ...- بقره 256 (2:256) ] رونده راه «رشد»، به مقصد سلامت و نجات ميرسد و رونده راه غیّ، سرگشته و حيران در بيابان زندگی به هلاکت ميرسد. اسم فاعل غیّ، غوي، و جمع آن غاوين است.
هدفداری در زندگي، مقصد معين و کتاب روشن داشتن، گام گذاشتن در مسير و طی طريق، شرط وصول به مقصد است، اما عدهای عاشق پرواز بر بال اوهام و خيالات شاعرانه هستند و به جای عمل، پندارگرائي، خيالبافی و اوهامپرستی ميکنند و ترجيح ميدهند به جای حقايق زيبای نجاتبخش، که دسترسی به آن البته زحمت دارد، به دنبال سجع و قافيههای زيبا بروند و هنر را نه برای رسيدن به هدف، بلکه برای خود هنر طلب کنند.
شعراء : ۲۲۵
أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ
آيا نميبينی که در چه عوالم خيالی سير ميکنند؟ ۱۱۳
__
۱۱۳- سرگردانی شاعران يا شيفتگان شعر و شاعري، ناشی از بيحد و مرز بودن زمينه و بستر اوهام و خيالات آدمی است و ذهنيات هر شاعر بر حسب ذوق و سليقه و سبک و سياق سخنش در عوالمی غيرواقعی سير ميکند. وادي، بستری است که چيزی در آن جريان مييابد، وادی شمردن دره، به دليل جاری شدن سيل در آن و تنها مصداقی از اين کلمه است.
«یَهِيمُونَ» از ريشه «هيم»، انجام دادن کاری بيقصد و هدف، تنها از روی عشق و علاقه و از خود بيخودی است، هر چند به ضرر او باشد. اين کلمه وصف خيالبافانی است که در مدح و ثنای اربابان يا ذم و سبّ دشمنان، بيتوجه به معنای واقعی کلمات، راه غلو و زيادهروی ميپيمايند و افسار کلام را نه به عقل و مصلحت، که به احساس ناخودآگاه ميسپارند.
https://b2n.ir/a12394
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌐♦مجازات #زنداندر_اسلام : آيا اسلام با زنداني كردن مجرمان، موافق است يا مخالف؟
🛑قسمت دهم :
💢💮سابقه #زندان«حبس»در #فقه_شیعه.
🌐👈نتیجه گیری :
💢🔺 با توجه به مطالبی که بیان شد در مییابیم. که یکی از کیفرهایی که در #فقه اسلام به صورت خیلی محدود آمده است، مجازات زندان است و در مواردی هم که هر چند به صورت محدود این مجازات ذکر شده و یا از سوی ائمه طاهرین (ع) نقل شده است به منظور #اصلاح مجرم و با رویکرد #بازدارندگی و عمدتاً هم ابزاری جهت احقاق حق مردم مورد استفاده حاکمیت بوده است و دانستیم که جز در حدود الهی مجازاتی با مدت معلوم و مدتهای زیادی در #حبس و #مجازات_زندان در شرع مقدس و سیره حکومتی ائمه وجود ندارد.
پس در نتیجه این که امروزه در کشور ما به عنوان یک حکومت اسلامی مجازاتهای بسیار وحشتناک حبس با مدت زمانهای طولانی که مثلاً در جرائم مربوط به مواد مخدر اعمال میشود به نظر میرسد که به دور از منطق اسلام و سیره حکومتی علوی میباشد و چه بسا این که در زندانهای جامعه امروزی ما، جنبه بازدارندگی و اصلاح مجرمین بسیار کم رنگ به نظر میرسد ،
♦💢 چرا که با وجود مجرمان خطرناک در کنار یکدیگر ، متهمانی که هنوز مجرمیت آنها ثابت نشده است ، محکومان مالی و مجرمان بدون سابقه و همچنین وجود سرمنشأ بعضی جرائم یعنی سیگار در داخل فروشگاههای زندان، کاملاً این هدف والای انسانی که همان اصلاح و تربیت و باز پروری مجرم است را منهدم و در کل این هدف را به بیراهه منحرف سا خته است.
🌐💢 نهادهای حاکمیتی ما باید تمام عوامل قانونگذاری و #قضات دستگاه قضایی، علی الخصوص قضات جدید الورود به سیستم قضایی را مجبور به بازدیدهای متوالی از #زندانها کند و حتی شرایطی را فراهم کند که مدتی را هر چند محدود و کم، ایشان در زندانهای جامعه بمانند و از نزدیک با معضلات و تبعات این مجازات خانمان سوز آشنا شوند، تا در هنگام وضع قوانین و صدور احکام قضایی منجر به مجازت زندان که اکثراً طبق نظر فقهای معاصر و عصر حاضر از جمله مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی که دررأس دستگاه قضایی این معضل را درک کرده اند، خلاف شرع دانسته شده است، با نگاهی منصفانه تر به این مسأله نظاره کنند، چرا که بسیاری از عاملان قانونگذاری و قضات دستگاه قضایی هیچ گونه اطلاعی از داخل زندان و مشکلات به بار آمده از این مجازات نسبت به خانواده زندانیان ندارند. در بقیه موارد که حکومت اسلامی اقدام به زندان کردن افراد میکند در جرائم گوناگون ، این #حبسها تحت عنوان #مجازات_تعزیری است که جزئیات آن بسته به نظر حاکم شرع است
📖از مقاله بررسی مبانی فقهی مجازات زندان در اسلام
🖊نویسنده محمد علی کریمی.
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛