♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣ تدبر در سوره #اسرا
🔹فراز آیات ۸-۲ سوره اسرا :
وَآتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَجَعَلْنَاهُ هُدًى لِّبَنِي إِسْرَائِيلَ أَلاَّ تَتَّخِذُواْ مِن دُونِي وَكِيلاً {2}
و كتاب آسمانى را به موسى داديم و آن را براى فرزندان اسرائيل رهنمودى گردانيديم كه زنهار غير از من كارسازى مگيريد {2}
ذُرِّيَّةَ مَنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ إِنَّهُ كَانَ عَبْدًا شَكُورًا {3}
[اى] فرزندان كسانى كه [آنان را در كشتى] با نوح برداشتيم راستى كه او بندهاى سپاسگزار بود {3}
وَقَضَيْنَا إِلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا {4}
و در كتاب آسمانى[شان] به فرزندان اسرائيل خبر داديم كه قطعا دو بار در زمين فساد خواهيد كرد و قطعا به سركشى بسيار بزرگى برخواهيد خاست {4}
فَإِذَا جَاء وَعْدُ أُولاهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَّنَا أُوْلِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُواْ خِلاَلَ الدِّيَارِ وَكَانَ وَعْدًا مَّفْعُولاً {5}
پس آنگاه كه وعده [تحقق] نخستين آن دو فرا رسد بندگانى از خود را كه سخت نيرومندند بر شما مىگماريم تا ميان خانهها[يتان براى قتل و غارت شما] به جستجو درآيند و اين تهديد تحققيافتنى است {5}
ثُمَّ رَدَدْنَا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَأَمْدَدْنَاكُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَجَعَلْنَاكُمْ أَكْثَرَ نَفِيرًا {6}
پس [از چندى] دوباره شما را بر آنان چيره مىكنيم و شما را با اموال و پسران يارى مىدهيم و [تعداد] نفرات شما را بيشتر مىگردانيم {6}
إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَاء وَعْدُ الآخِرَةِ لِيَسُوؤُواْ وُجُوهَكُمْ وَلِيَدْخُلُواْ الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِيُتَبِّرُواْ مَا عَلَوْاْ تَتْبِيرًا {7}
اگر نيكى كنيد به خود نيكى كردهايد و اگر بدى كنيد به خود [بد نمودهايد] و چون تهديد آخر فرا رسد [بيايند] تا شما را اندوهگين كنند و در معبد[تان] چنانكه بار اول داخل شدند [به زور] درآيند و بر هر چه دستيافتند يكسره [آن را] نابود كنند {7}
عَسَى رَبُّكُمْ أَن يَرْحَمَكُمْ وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيرًا {8}
اميد است كه پروردگارتان شما را رحمت كند و[لى] اگر [به گناه] بازگرديد [ما نيز به كيفر شما] بازمىگرديم و دوزخ را براى كافران زندان قرار داديم {8}
♻️عصاره فراز آیات ۸-۲ : به موسی هم کتابی هدایتگر با پیام محوری توحید و انذار از سنت الهی عذاب انسانها در صورت فساد و برتری طلبی دادیم که بدلیل سرکشی، عذاب برانها محقق شد و مغلوب اقوام دیگر شدند.
https://b2n.ir/m41693
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
☸ #پرسش_و_پاسخ_قرآنی.
🌸🌐 #زن_در_قرآن .
👈گفتگو با #علامه_سید_محمدحسین_فضل_الله دربارهی #زن در قرآن
🛑قسمت سوم :
پرسش 3: ❓آیا تعبیر #فضّل (برتری داد) در #قرآن (سورهی نساء، آیه 34) جبههگیری قرآن به سود مرد علیه زن نیست؛ یعنی همان فکر برتری مرد بر زن که تفکر غالب تاریخ بود؟ آیا این دلیل برابر نبودن زدن و مرد در قرآن نیست؟
💠💢پاسخ: واژه تفضیل اجمال دارد و بر معانی چندی دلالت میکند؛ معنای مقصود متن را باید از قرینه موجود در سیاق به دست آورد. قرآن کریم درباره برتری مردم بر یکدیگر با همین تعبیر سخن گفته است؛ آن جا که میگوید:
(وَاللَّهُ فَضَّلَ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ فِی الرِّزْقِ)؛ (3)
خداوند برخی از شما را بر برخی دیگر در رزق برتری بخشیده است.
💢👈این نوع #برتری در نعمت است، نه در ارزش. در جایی دیگر باز با همین تعبیر «فضّل» میفرماید:
🔸 (فَضَّلَكُمْ عَلَى الْعَالَمِینَ)؛ (4) این خطاب نیز که متوجه یهود است، مربوط به تفضیل در نعمت است، این برتری به دلیل قرینه موجود در آیه مربوط به ارزش نیست؛ (وَآتاكُم مَا لَمْ یُؤْتِ أَحَدَاً) (5) به شما چیزهایی داده شده که به دیگران داده نشده است.
از این جا میفهمیم که منظور از تفضیل در آیه: (الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ) (6)؛ مردان سرپرست زنانند، به دلیل آن که خدا برخی از ایشان را بر برخی برتری داده،
♦️👈 به معنای #تفضیل_مرد در یک زمینه است و آن زمینه #مدیریت زندگی خانوادگی است، به دلیل قرینه اتفاق، زیرا تفضیل واژهای است مجمل و دارای معانی گوناگون نعمت، نقش و وظیفه، اما بر همه این معانی با هم دلالت نمیکند، بلکه در هر کاربرد بر یک معنا دلالت میکند که در این آیه نیز قرینه قرآنی موجود است
.
(4. اعراف، آیه 140.
5. مائده، آیه 20.
6. نساء، آیه 34.)
💫ادامه دارد.
💻برگرفته از سایت راسخون.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
اگر خورشید بر یک حال بودی
شعاع او به یک منوال بودی
جهان جمله فروغ نور حق دان
حق اندر وی ز پیدایی است پنهان
خرد را نیست تاب نور آن روی
برو از بهر او چشمی دگر جوی
( شیخ محمود شبستری، گلشن راز)
سلام
صبح آدینه پرخیر و برکت
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
4_6005779123639683503.mp3
26.54M
✅انطباق قانون با #شرع در #قانون_اساسی
🔻 عملکرد #شورای_نگهبان چقدر با نگاه شهید #بهشتی و قانون اساسی تطابق دارد؟
چه مرجعی به تخلفات و نقض قانون های شورای نگهبان رسیدگی می کند؟
✅خدا رحمت کند شهید بهشتی را که در آن زمان، چیزهایی را دید که بعدها دیدیم
و نگران بود از اینکه سرنوشت کشور منتظر تصمیم چند #فقیه بماند! 😔
تیرماه ۱۴۰۰، جلسه دوم
🔹درس گفتار در دوره آموزشی مبانی فقهی حقوقی قانون اساسی بمناسبت چهلمین سالگرد شهادت آیت الله بهشتی
استاد سروش محلاتی
@quranpuyan
✳️ #فاطمه (س) بانويي از جنس #زنان
🍂🌹🍂🥀🍂🌹
🌐🔸 با وجود تمام دلایل و براهینی که بر عصمت، تقدس و برتری های حضرت زهرا (س) وجود دارد، با این همه او از جنس بشر بود و مانند هر زن دیگری از احساسات و عواطف و غرایز زنانه برخوردار بود... همانگونه که رسول خدا نیز بشری همانند دیگران و برخوردار از صفات مردان بود. "بگو من تنها بشری همانند شما هستم که به من وحی می شود." کهف /١١٠
👈چرا که اگر رسول خدا و سایر پیامبران و امامان و حضرت زهرا (س) از جنس بشر نبودند در این صورت دیگر بر سایر مردم برتری نمی یافتند و پیروی از آنان هیچ معنایی نداشت. پس ارزش و عظمت آنان در طبيعت بشري آنها و تمايزشان از فرشتگان نهفته است؛ با اين حال آنان به خواست و اراده خويش و با توجه به پاكي و قداست روح و روانشان، نزد خداوند از فرشتگان نيز برتر و گرامي تر گشته اند...بنابراین هنگام پرداختن به شخصیت #فاطمه (س) و دیگر خاندان پاک پیامبر نباید آنان را موجودات غیبی و فرشته وار معرفی کنیم. عقیده به جهان غیب اگرچه از بنیان های اعتقادی ما بشمار می رود؛ اما اراده خداوند در مورد هدایت بشر بر این قرار گرفته است که #الگوهای_برتر_انسانی و هادیان الهیِ جامعه بشری را از جنس خودشان برگزیند.
🍂🌹🍂🥀🍂🌹
📚فاطمه زهرا(س)، ص١٥١
----------
💠علامه فضل الله
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
وَآتَاكُمْ مِنْ كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ وَإِنْ
تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا
و از هر چه از او خواستيد به شما عطا كرد
و اگر نعمت خدا را شماره كنيد نمى توانيد
آن را به شمار درآوريد.
🌼 سوره ابراهیم ، آیه ۳۴
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_مائده آیه 10 تا 13
📄#صفحـہ_109
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_109
❇️#عدالت يك ركن مهم #اسلام
💠وَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَحِيمِ
🌱و کسانی که کافر شدند و آیات و نشانههای ما را دروغ شمردند، اهل دوزخ خواهند بود.
مائده - ۱۰
🔷✨كمتر مسالهای است كه در اسلام به اهميت عدالت باشد، زيرا مساله" عدل" همانند مساله" توحيد" در تمام اصول و فروع اسلام ريشه دوانده، يعنی همانطور كه هيچيك از مسائل عقيدهای و عملی، فردی و اجتماعی، اخلاقی و حقوقی، از حقيقت توحيد و يگانگی جدا نيست، همچنين هيچيك از آنها را خالی از روح" عدل" نخواهيم يافت.
👌بنابراين جای تعجب نيست كه" عدل" بعنوان يكی از اصول مذهب و يكی از زير بناهای فكری مسلمانان شناخته شود، گر چه عدالتی كه جزء اصول مذهب است يكی از صفات خدا است و در اصل خداشناسی كه نخستين اصل از اصول دين است مندرج میباشد ولی ممتاز ساختن آن بسيار پر معنی است و به همين دليل در مباحث اجتماعی اسلام روی هيچ اصلی به اندازه عدالت تكيه نشده است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_109
❇️#آیه13مائده
💠فَبِما نَقْضِهِمْ مِيثاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَ جَعَلْنا قُلُوبَهُمْ قاسِيَةً يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ وَ نَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُكِّرُوا بِهِ وَ لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلی خائِنَةٍ مِنْهُمْ إِلاَّ قَلِيلاً مِنْهُمْ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اصْفَحْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ (۱۳/مائده)
🌱پس (بنیاسرائيل را) به خاطر شكستن پيمانشان لعنت كرديم (و از رحمت خويش دور ساختيم) و دلهايشان را سخت گردانيديم. آنان كلمات (الهی) را از جايگاههای خود تحريف میكنند و بخشی از آنچه را به آنان تذكّر داده شده بود فراموش كردند، و تو همواره بر خيانتی از آنان آگاه میشوی (هر روز توطئه و خيانتی تازه دارند) مگر اندكی از ايشان (كه سنگدل و تحريفگر و خائن نيستند). پس، از آنان درگذر و از لغزشهايشان چشم بپوش. همانا خداوند نيكوكاران را دوست میدارد.
💬نكتهها🔻
🔷✨در اوّلين آيهی اين سوره، وفای به پيمانها و در آيهی قبل، پيمان خداوند با بنیاسرائيل آمده است. اين آيه آثار خلف وعده و پيمانشكنی را مطرح میكند.
نسيان گاهی به معنای فراموشی غير اختياری است كه انتقادی بر آن نيست؛ ولی گاهی به معنای بیاعتنايی وبیتوجّهی است كه قابل انتقاد است. مانند؛ موردی كه در اين آيه آمده است. «نَسُوا حَظًّا»
💬پيامها🔻
🔹از پيمانشكنی بنیاسرائيل و عواقب آن عبرت بگيريم. فَبِما نَقْضِهِمْ ... لَعَنَّاهُمْ
🔹پيمانشكنی با خدا، عامل محروميّت از لطف الهی و زمينهی پيدايش سنگدلی است. لَعَنَّاهُمْ ... جَعَلْنا قُلُوبَهُمْ قاسِيَةً در آيهی ۷۷ سورهی توبه نيز پيمانشكنی با خدا، سبب پيدايش نفاق است. «فَأَعْقَبَهُمْ نِفاقاً فِي قُلُوبِهِمْ»
🔹گروهی از بنیاسرائيل، همواره اهل خيانت بودند. «لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلی خائِنَةٍ مِنْهُمْ»
🔹پيامبر صلی الله عليه و آله دائماً بر اعمال ورفتار يهود ناظر بودند. «لا تَزالُ تَطَّلِعُ»
🔹در برخورد با دشمن، انصاف را فراموش نكنيم. ( «إِلَّا قَلِيلًا» يعنی همهی بنیاسرائيل توطئهگر نبودند.)
🔹عفو و صفح، از مصاديق احسان است. فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اصْفَحْ ... الْمُحْسِنِينَ
🔹عفو و گذشت كردن از كافر نيز احسان ونيكی است. فَاعْفُ عَنْهُمْ ... إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ
🔹نيكوكار، محبوب خداست. «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣ تدبر در سوره #اسرا
🔹نکات فراز آیات ۸-۲ سوره اسرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان
اسراء : ۲
وَآتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَجَعَلْنَاهُ هُدًى لِّبَنِي إِسْرَائِيلَ أَلَّا تَتَّخِذُوا مِن دُونِي وَكِيلًا
و به موسي کتاب [=تورات] بخشيديم و آن را وسيله هدايت بنياسرائيل [=دودمان يعقوب] قرار داديم [و با معارف توحيدي هشدارشان داديم] که هرگز سواي من 4 وکيلي [=کارگزار و تکيهگاهي] نگيريد.
__
۴- دو آية نخست اين سوره، از روشنترين مواردي است در قرآن که ضمائر من، ما و او، در مورد خدا در کنار هم آمده است؛ در آية نخست «او» را با موصول «الذي» غائب فرض کرده است، گوئي گويندهاي خدا را معرفي ميکند، در وسط آيه خداوند با ضمير «ما» خود را نشان ميدهد [لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا] تا دست اندرکاري همه نيروهاي جهان را براي رشد و تعالي بخشيدن به بندهاش نشان دهد. آية دوم با ضمير «ما» آغاز ميشود [وَآتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَجَعَلْنَاهُ]، اما در انتها به ضمير «من» [مِنْ دُونِي] ختم ميگردد تا نشان دهد تنها خدا وکيل است و تکيه و توکل بايد به او باشد.
اسراء : ۴
وَقَضَيْنَا إِلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا
و بر بنياسرائيل [چنين سرنوشتي را] گذرانديم که شما مسلماً [با چنين سوء رفتاري،] دو بار در زمين فساد خواهيد کرد ۷ و مسلماً گردنکشي بزرگي خواهيد نمود.۸
__
۷- در مورد اين دو فساد و گردنکشي، مفسرين احتمالات متعددي داده و براي هر کدام دلايلي ذکر کردهاند. از نظر تاريخي، معروفترين آن دو، يورش بُختالنصر پادشاه بابل [عراق فعلي] در سال 586 پيش از ميلاد به بيتالمقدس است که پس از کشتار وسيع يهوديان و آتش زدن مسجد [معبد- هيکل سليمان] و تخريب كامل آن، باقيمانده از کودکان و زنان و پيران اسير را به بابل برد که حدود نيم قرن بعد کورش کبير پس از فتح بابل آزادشان ساخت و به اورشليم بازشان گرداند و مخارج بازسازي معابد و ديار آنها را در اختيارشان نهاد.
از نشانههاي آيات بعد ميتوان فهميد در هر دو واقعه دشمن توانسته است وارد «مسجد»، كانون هويت ديني و قومي آنان شده و آن را به كلي تخريب نمايد. اتفاقاً گزارشات تاريخي نيز بر دو بار تخريب مسجد [معبد- هيكل سليمان] در زمان بُختالنصر [587 پيش از ميلاد] و زمان وسپاسين امپراطور روم در سال 70 ميلادي حكايت ميكند.
برحسب گزارش مؤرخين، در سال 70 ميلادي «وسپاسين» امپراطور روم در عكسالعمل نسبت به شورش گستردة يهوديان در بيتالمقدس به آن شهر حمله ميكند و پس از كشتار و خرابي فراوان، بسياري از يهوديان را از آن شهر اخراج و آواره ميسازد.
۸- علوّ و استعلا از همان روحيه خود برتربيني نژادي و تکبّر تاريخي اين قوم، که ريشه همه گردنکشيها و تجاوز به حقوق همسايگان بوده، ناشي گشته و امروز نيز در قالب صهيونيسم جلوهگر ميباشد.
فعل «قضي» در قرآن 21 بار به خدا نسبت داده شده است؛ بيش از همه به صورت اسم ظاهر الله و ربّ و ضمير سوم شخص «او» آمده است، که دلالت بر امر و حکمي مستقيم از طرف خدا ميکند. يک بار نيز «من» [قضيت] و بالاخره 4 بار با ضمير «ما» آمده است [حجر 66 (15:66) ، سبا 14 (34:14) ، قصص 44 (28:44) ، اسراء 4 (17:4) ] که نقش خود شخص و نيروهاي ديگر جهان را در اين قضاي الهي روشنتر نشان ميدهد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛