#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_119
❇️#آیه65مائده
💠وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَكَفَّرْنا عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ لَأَدْخَلْناهُمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ (۶۵/مائده)
🌱و اگر اهل كتاب (يهوديان و مسيحيان) ايمان آورده و تقوا پيشه میكردند قطعاً ما گناهانشان را میبخشيديم و آنان را به باغهای پر نعمت بهشت، وارد میكرديم.
💬پيامها🔻
🔹 اهل كتاب در عصر پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله مردمی بیايمان و بیتقوا بودند. «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا»
🔹 ايمان و تقوا، پوشاننده انحرافهاست و مسائل قبلی را محو میكند. «لَكَفَّرْنا» (در حديث آمده است: «الاسلام يَجُبّ ما قبله»)
🔹 برای دريافت الطاف الهی، بايد ابتدا از گناهان پاك شد. «كفرنا، أدخلنا»
🔹 خداوند، علاوه بر عفو، لطف هم دارد. «كفرنا، ادخلنا»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_119
❇️انتخاب #جانشين نقطه پايان #رسالت
💠يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ
🌱ای پیامبر، آنچه را که از سوی پروردگارت (دربارهی ولایت علی) بر تو نازل شده، (به مردم) برسان، و اگر (این کار را) نکنی، پیام او را (اصلاً) نرساندهای. خدا، تو را از (گزند) مردم حفظ خواهد کرد. خداوند، مردم کافر را هدایت نمیکند.
مائده - ۶۷
🔷✨اين آيه لحن خاصی بخود گرفته كه آن را از آيات قبل و بعد، مشخص میسازد، در اين آيه روی سخن، فقط به پيامبر است، و تنها وظيفه او را بيان میكند، با خطاب ای پيامبر (يا أَيُّهَا الرَّسُولُ) شروع شده و با صراحت و تاكيد دستور میدهد، كه آنچه را از طرف پروردگار بر او نازل شده است به مردم برساند. (بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ). سپس برای تاكيد بيشتر به او اخطار میكند كه اگر از اين كار خودداری كنی (كه هرگز خودداری نمیكرد) رسالت خدا را تبليغ نكردهای! (وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ).
🔷✨سپس به پيامبر ص كه گويا از واقعه خاصی اضطراب و نگرانی داشته، دلداری و تامين میدهد و به او میگويد:" از مردم در ادای اين رسالت وحشتی نداشته باش، زيرا خداوند تو را از خطرات آنها نگاه خواهد داشت" (وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ).
👈و در پايان آيه به عنوان يك تهديد و مجازات، به آنهايی كه اين رسالت مخصوص را انكار كنند و در برابر آن از روی لجاجت كفر بورزند، میگويد:
" خداوند كافران لجوج را هدايت نمیكند" (إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ).
جملهبندیهای آيه و لحن خاص و تاكيدهای پی در پی آن و همچنين شروع شدن با خطاب يا أَيُّهَا الرَّسُولُ كه تنها در دو مورد از قرآن مجيد آمده و تهديد پيامبر ص به عدم تبليغ رسالت در صورت كوتاهی كردن كه منحصرا در اين آيه از قرآن آمده است، نشان میدهد كه سخن از حادثه مهمی در ميان بوده است كه عدم تبليغ آن مساوی بوده است با عدم تبليغ رسالت.
بعلاوه اين موضوع مخالفان سرسختی داشته كه پيامبر ص از مخالفت آنها كه ممكن بوده است مشكلاتی برای اسلام و مسلمين داشته باشد، نگران بوده و به همين جهت خداوند به او تامين ميدهد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣1⃣ تدبر در سوره #اسرا
🔹پیام های آیات ۱۸-۱۴ سوره اسرا از تفسیر نور
۱- قیامت،تنها دادگاهی است که مجرم علیه خودش حکم می کند. «کَفی بِنَفْسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسِیباً»
۲- انسان در انتخاب راه،آزاد است. مَنِ اهْتَدی ... مَنْ ضَلَّ
۳- هر کس،گرفتار عمل خویش است. «لا تَزِرُ وازِرَهٌ وِزْرَ أُخْری»
۴- سنّت خدا بر آن است که کسی یا امّتی را بدون بیان و اتمام حجّت،عذاب نکند. «ما کُنّا مُعَذِّبِینَ حَتّی نَبْعَثَ رَسُولاً» و انبیا برای هدایت بشر،از ابتدای خلقت بوده اند.
۵- لازمه ی آخرت،آمدن انبیاست،چون برای بازخواست شدن انسان،قبلاً باید شرح وظایفش را از طریق پیامبران دریافت کند. وَ ما کُنّا مُعَذِّبِینَ ...
۶- یکی از شیوه های قهر و کیفر الهی،رفاه زدگی و فرورفتن در نعمت هاست.
أَرَدْنا أَنْ نُهْلِکَ قَرْیَهً ...
۷- وجود مترفین در جامعه،زمینه ساز قهر الهی است. فَفَسَقُوا فِیها فَحَقَّ ...
۸- مرفّهان بی درد،پیش از دیگران در برابر دعوت انبیا می ایستند،چون رفاه، معمولاً سرچشمه ی فساد است. «أَمَرْنا مُتْرَفِیها فَفَسَقُوا»
۹- تهدیدهای الهی را جدّی بگیریم و خود را اصلاح کنیم،چون عامل اجرای تهدیدهای الهی عملکرد خودماست. «فَفَسَقُوا فِیها فَحَقَّ عَلَیْهَا الْقَوْلُ»
۱۰- بدون اتمام حجّت،عذاب الهی نازل نمی شود. «أَمَرْنا فَفَسَقُوا فَحَقَّ فدمرنا»
۱۱- همه چیز و همه کار با قدرت الهی انجام می شود. «أَرَدْنا ، نُهْلِکَ ، أَمَرْنا ،فدمرنا»
۱۲- قهر الهی مخصوص قیامت نیست،در دنیا هم هلاک می کند. «کَمْ أَهْلَکْنا»
۱۳- انسان گنهکار،بنده ی خداست. «بِذُنُوبِ عِبادِهِ» نفرمود:«بذنوب الناس»
۱۴- دنیا زودگذر است. «الْعاجِلَهَ»
۱۵- انسان،با اراده خلق شده ودر انتخاب آزاد است،ولی اراده ی الهی اصل است.
یُرِیدُ ... لِمَنْ نُرِیدُ
۱۶- آنچه زشت است،خصلت دنیاگرایی است،نه اصل دنیا. «کانَ یُرِیدُ الْعاجِلَهَ»
۱۷- دنیاطلبان دو دسته اند:برخی دنیا و آخرت را می بازند، «خَسِرَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَهَ» بعضی به بخشی از خواسته های دنیایی شان می رسند. «عَجَّلْنا لَهُ فِیها ما نَشاءُ»
۱۸- پایان دنیاطلبی،پشیمانی و دوزخ است. «جَعَلْنا لَهُ جَهَنَّمَ»
۱۹- دنیاطلبان،هم در آتش می سوزند(عذاب جسمی)،هم تحقیر می شوند (عذاب روحی). «یَصْلاها مَذْمُوماً مَدْحُوراً»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
☸ #پرسش_و_پاسخ_قرآنی.
🌸🌐 #زن_در_قرآن .
👈گفتگو با #علامه_سید_محمدحسین_فضل_الله دربارهی #زن در قرآن
🛑قسمت چهاردهم:
💠پرسش 13: ❓اسلام به مرد اجازه میدهد که هم زمان، #چهار_زن داشته باشد. چرا عدد چهار؟ وانگهی، آیا تعدد #زوجات، پایین آوردن زن از مرتبهی انسانی و تجاوز به محیط امن و آرام خانه نخواهد بود؟
💠👈پاسخ: تعدد زوجات چیزی است که طبیعت مصالح انسان، زن و مرد به طور یکسان، آن را اقتضا میکند و ابعاد مثبت موجود در آن بیشتر از جنبههای منفی آن است، به این دلیل در قانون شریعت در نظر گرفته میشود.
🌐🔻دلیل بر این مطلب این است که تعدد زوجات در روابط زن و مرد، نظامی است که از گذشته تا امروز عملی میشده است، چه به صورت علنی و آشکار و چه به صورت پنهان و مخفیانه؛ مثلاً در جامعه متمدن امروز، شمار مردانی که به عنوان ازدواج یا هر عنوان دیگری به یک زن قناعت کنند به ده درصد نمیرسد. افزون بر این، تاریخ پر است از روابط غیرمشروع مردان با زنان در کنار روابط مشروع. تمام اینها این واقعیت را میرساند که نیاز به چند همسری، نیاز اساسی و جدی است. منشأ این نیاز یا در درون انسان و نیازهای جنسی او قرار دارد، و یا از بیرون و شرایط خاصی که #زن و مرد در آن زندگی میکنند؛ مانند #نازایی و بیماری، اساسی بودن این نیاز نشان میدهد که فقط با تجویز یک زن (و نه بیشتر) راه برای انحراف باز میشود و مشکلاتی پدید خواهد آمد که نسبت به جنبههای منفی چند همسری بسیار بیشتر است.
💢👈به همین دلایل، تجویز #تعدد_زوجات، با توجه به مصالحی که برای زن و مرد به یک نسبت نیاز دارد، پست شمردن مرتبهی انسانی زن نخواهد بود و نیز #اجحاف و بر هم زدن امنیت او با شریکش را در پی نخواهد داشت، به شرط این که عدالت اسلامی در آن رعایت شود، مگر این که به روابط زناشویی مانند روابط مالکیت و مملوکیت نگریسته شود. در این صورت براساس قاعدهی مشارکت سهامی، وجود شریک دیگر برای زن، سبب کم شدن سهم او خواهد بود
💫ادامه دارد.
💻برگرفته از سایت راسخون.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🤲🌹اللَّهُمَّ أَنْتَ عُدَّتِی إِنْ حَزِنْتُ،
وَ أَنْتَ مُنْتَجَعِی إِنْ حُرِمْتُ
❤️بارالها!
چون اندوهناك ميشوم تو دلخوشي مني
و چون محروم گردم تو محل اميد مني!
بخشي از دعاي بيستم صحيفه سجاديه
@quranpuyan