eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
683 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 77 تا 82 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠كانُوا لا يَتَناهَوْنَ عَنْ مُنكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ ما كانُوا يَفْعَلُونَ 🌱آنان، یکدیگر را از هیچ کار زشتی که مرتکب می‌شدند، نهی نمی‌کردند. به‌راستی رفتار بدی داشتند. مائده - ۷۹ 🔷✨یعنی روش ایشان به این صورت بود که عده ای اعمال زشت و منکر رامرتکب می شدند و گروه دیگر هم راضی به فعل آنها بودند و آنها را نهی و منع نمی کردند و این رضایت به عمل منکر خود عملی زشت و منکر است ،پس شیوه همیشگی آنها ارتکاب منکرات بود. 💬پيام‌ها🔻 ‏🔹كسی كه نسبت به فساد، بی تفاوت باشد، ملعون انبياست. لُعِنَ‌ ... لا يَتَناهَوْنَ‌ ‏🔹نهی از منكر، مخصوص دين اسلام نيست. «كانُوا لا يَتَناهَوْنَ» ‏🔹نهی از منكر، يك وظيفه‌ی همگانی و عمومی است. «لا يَتَناهَوْنَ» ‏🔹در جامعه‌ی بنی‌اسرائيل و يهود، فساد رواج داشته است. «مُنكَرٍ فَعَلُوهُ» ‏🔹 ترك امر به معروف، زمينه‌ساز كفر است. لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا ... كانُوا لا يَتَناهَوْنَ‌ ... 📚تفسیر المیزان و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ لَوْ كانُوا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ النَّبِيِّ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِ مَا اتَّخَذُوهُمْ أَوْلِياءَ وَ لكِنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ فاسِقُونَ (۸۱/مائده) 🌱‏و اگر ايمان به خدا و پيامبر ص و آنچه بر او نازل شده می‌آوردند (هرگز) آنها را بدوستی اختيار نمی‌كردند، ولی بسياری از آنها فاسقند. 🔷✨‏در اين آيه راه نجات از اين برنامه غلط و نادرست را به آنها نشان می‌دهد كه اگر راستی ايمان به خدا و پيامبر و آنچه بر او نازل شده است می‌داشتند هيچگاه تن به دوستی بيگانگان و دشمنان خدا در نمی‌دادند و آنان را به عنوان تكيه گاه خود انتخاب نمی‌كردند (وَ لَوْ كانُوا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ النَّبِيِّ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِ مَا اتَّخَذُوهُمْ أَوْلِياءَ) ولی متاسفانه در ميان آنها كسانی كه مطيع فرمان الهی باشند كمند و بسياری از آنها از دايره فرمان خدا خارج شده، راه فسق را پيش گرفته‌اند (وَ لكِنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ فاسِقُونَ‌) روشن است كه منظور از" النبی" در اينجا پيامبر اسلام ص است زيرا در قرآن مجيد در آيات مختلف اين كلمه به همين معنی به كار رفته است، و اين موضوع در دهها آيه از قرآن ديده می‌شود. 🔷✨‏احتمال ديگری در تفسير آيه نيز هست كه ضمير كانوا به مشركان و بت پرستان برگردد، يعنی اگر اين مشركان كه مورد علاقه و اعتماد يهودند به پيامبر ص و قرآن ايمان می‌آوردند، هيچگاه يهود آنها را دوست خود انتخاب نمی‌كردند و اين نشانه روشن گمراهی و فسق آنها است زيرا با ادعای پيروی از كتب آسمانی بت پرستان را تا زمانی كه مشركند به دوستی بر می‌گزينند و همين كه به سوی خدا و كتب آسمانی آمدند از آنها فاصله می‌گيرند! ولی تفسير اول با ظاهر آيات سازگارتر است و طبق آن تمام ضمائر به يك مرجع (يعنی يهود) باز می‌گردد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره اسرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان اسراء : ۱۳ وَكُلَّ إِنسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِي عُنُقِهِ وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَابًا يَلْقَاهُ مَنشُورًا سرنوشت هر انساني را به گردن خودش انداخته‌ايم 20 و روز رستاخيز کارنامه‌اي براي او [از پروندة زندگي‌اش] برون مي‌آوريم که آن را باز و گشوده مي‌يابد. 21 20- «تطيّر»، باب تفعل طير [پرنده] است. اعرابِ جاهليت به فال و جادو و بخت‌آزمائي و سعد و نحس اشخاص و اوقات بسيار باور داشتند و براي تصميم‌گيري در ترديدها، پرنده دست‌آموزي را به هوا مي‌فرستادند. اگر در بازگشت بر شانه راست مي‌نشست، بر آن کار اقدام مي‌کردند و اگر بر شانه چپ مي‌نشست، آن را به فال بد مي‌گرفتند. به تدريج پرنده به هوا انداختن [تطير] معناي سرنوشت يا شومي آن را يافت و طائر همان تعيين كننده سرنوشت است. 21- منشور از ريشة «نَشَرَ»، باز شدن و گسترش يافتن است، همچون کُدها و رموزي که قابليت بسط و گسترش و تبديل به کتاب يا کتاب‌هائي را دارند، گفتار و کردار آدمي که در حافظه سلولي او محفوظ مي‌ماند، در روز رستاخيز اطلاعات خود را باز و عرضه مي‌کند. به تعبير قرآن، در آن روز همه اعمال بندگان آشکار و عيان مي‌گردد و چيزي بر خدا مخفي نمي‌ماند [غافر 16 (40:16) و ابراهيم 21 (14:21) ]. اسراء : ۱۶ وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا و هر گاه بخواهيم [مردم] شهري را نابود کنيم، رفاه زدگان [=ثروتمندان سرکش] آن را فرمان [عياشي] مي‌دهيم، پس در آن [شهر] حرمت‌شکني مي‌کنند [ق=وانين شرع و عرف را نقض مي‌کنند] در نتيجه فرمان [ما در ملازمت عذاب با تبه‌کاري] تحقق مي‌يابد و آنگاه همه را به سختي نابود مي‌سازيم. 22 22- ظاهر اين آيه اين سؤال را برمي‌انگيزد که چگونه ممکن است اراده خدا بر نابودي مردماني تعلق گيرد!؟ اما با توجه به آيه قبل و تأکيد انتهائي آن که «ما هرگز عذاب کننده هيچ مردمي نبوده‌ايم، مگر آنکه قبلا رسولي براي هدايت آنها فرستاده باشيم»، معلوم مي‌شود اراده خدا، که در قوانين و نظاماتي که بر جهان و بر جوامع انساني جاري شده، دامن ملت‌هائي را مي‌گيرد که به هشدارهاي پيش از خطر رسولان بي‌اعتنائي مي‌کنند و چنين سرانجامي آنگاه صورت مي‌گيرد که مرفهين بي‌درد و بي‌مسئوليت، قوانين و نظامات آن جامعه را در مسير هوي و هوس‌هاي خود زير پا مي‌گذارند [معناي کلمه فسق] و نابساماني ناشي از بي‌قانوني‌ها و فساد اجتماعي و اختلاف طبقات حاصله، موجب تحقق «قول» الهي، که همان هلاکت ملت‌هاي سرکش و ستمگر است، مي‌گردد. درضمن نبايد فراموش کرد که در قرآن هرگاه در مورد خدا ضمير «ما» [متکلم مع‌الغير] به کار مي‌رود، دست اندرکاري نظامات او را، که در نقش فرشتگان و خود آدميان جلوه مي‌کند، در نظر دارد و گرنه ضمير «من» را مورد استفاده قرار مي‌داد. اتفاقاً سوره اسراء از سوره‌هائي است که تمرکز عمده‌اش روي رفتار خدا در قالب ضمير جمعي «ما» مي‌باشد و در مقابل 88 باري که اين ضمير در آن به کار رفته، فقط 3 بار ضمير «من» [در آيات 2 ، 53 و 65] آمده است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🌸🌐 . 👈گفتگو با درباره‌ی‌ در قرآن 🛑قسمت شانزدهم: 💠پرسش 15: ❓صورت تحقق نیافتن شرط ، راهکار شریعت درباره چیست؟ 🌐👈پاسخ: برنامه التزام به رعایت قانون است، 💢اما اگر در جامعه‌ای دست شریعت بسته بود و قوانین آن اجرا نمی‌شد، در این صورت نه این مشکل را می‌تواند حل کند و نه مشکلات دیگر را. 💠پرسش 16: ❓اگر اسلام را تجویز کرده، چرا این حق را فقط به داده است؟ 🌐👈پاسخ: خانواده از نظر اسلام بر محور می‌چرخد؛ پدر سرپرست خانواده و تدبیر امور زیست خانواده با اوست و فرزندان به پدر نسبت داده می‌شوند. بنابراین چند همسری که برای مرد توجیهی دارد، نسبت به ندارد. در صورت تعدد شوهران، فرزندان زن این مشکل را خواهند داشت که به چه کسی نسبت داده شوند. افزون بر این، چند همسری نیاز روانی برای زن محسوب نمی‌شود. تاریخ گواه این مطلب است،‌ زیرا جز در مواردی بسیار اندک، چند شوهری مرسوم و پذیرفته نبوده است، آن حالات نادر نیز به قانون عملی تبدیل نشد. 💢👈یکی دیگر از دلایل تعدد زوجات، متعادل نبودن تعداد زن و مرد است. این به سود زنان است که بعد از جنگ‌ها و حوادث و مرگ و میرها، تعداد مردان کم می‌شود. اضافه بر این، مسئله مهم‌تر و اساسی‌تر در تشریع برای مردان و نه برای زنان، تفاوت واضحی است که در غریزه جنسی آن دو موجود است؛ مرد سریع‌تر و سخت‌تر از زن برانگیخته می‌شود، در نتیجه چند همسری برای مردان گاهی نیازی جدی می‌شود، اما برای زنان نه. به همین دلیل می‌بینیم که به همسر در نزد زنان بیشتر است. 💫ادامه دارد. 💻برگرفته از سایت راسخون. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ رَبِّ لَا تَذَرْنِی فَرْدًا پروردگار من ، مرا تنها مگذار سوره انبیاء ، آیه ۸۹ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 83 تا 89 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️! 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُحَرِّمُوا طَيِّباتِ ما أَحَلَّ اللَّهُ لَكُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ 🌱ای مسلمانان، چیزهای پاکیزه‌‌ای را که خدا برایتان حلال کرده است، حرام نشمارید و (با این حرام کردن نابجا،) از حد نگذرید؛ که خدا تجاوزکاران را دوست ندارد. مائده - ۸۷ 🔷✨در این آیه و آیات بعد یک سلسله احکام مهم اسلامى مطرح شده است. نخست، اشاره به تحریم قسمتى از مواهب الهى به وسیله بعضى از مسلمین شده، و آنها را از تکرار این کار نهى مى‏کند، و مى‏گوید: «اى کسانى که ایمان آورده‏اید «طیبات» و امور پاکیزه‏اى را که خداوند براى شما حلال کرده بر خود حرام مکنید» (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُحَرِّمُوا طَیِّباتِ ما أَحَلَّ اللَّهُ لَکُمْ). با بیان این حکم، اسلام صریحا بیگانگى خود را از مسأله رهبانیت و ترک دنیا آن چنان که مسیحیان و مرتاضان دارند اعلام داشته است. سپس براى تأکید این موضوع مى‏گوید: «از حد و مرزها فراتر نروید، زیرا خداوند تجاوزکنندگان را دوست ندارد» (وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan