#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_121
❇️#آیه81مائده
💠وَ لَوْ كانُوا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ النَّبِيِّ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِ مَا اتَّخَذُوهُمْ أَوْلِياءَ وَ لكِنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ فاسِقُونَ (۸۱/مائده)
🌱و اگر ايمان به خدا و پيامبر ص و آنچه بر او نازل شده میآوردند (هرگز) آنها را بدوستی اختيار نمیكردند، ولی بسياری از آنها فاسقند.
🔷✨در اين آيه راه نجات از اين برنامه غلط و نادرست را به آنها نشان میدهد
كه اگر راستی ايمان به خدا و پيامبر و آنچه بر او نازل شده است میداشتند هيچگاه تن به دوستی بيگانگان و دشمنان خدا در نمیدادند و آنان را به عنوان تكيه گاه خود انتخاب نمیكردند (وَ لَوْ كانُوا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ النَّبِيِّ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِ مَا اتَّخَذُوهُمْ أَوْلِياءَ) ولی متاسفانه در ميان آنها كسانی كه مطيع فرمان الهی باشند كمند و بسياری از آنها از دايره فرمان خدا خارج شده، راه فسق را پيش گرفتهاند (وَ لكِنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ فاسِقُونَ) روشن است كه منظور از" النبی" در اينجا پيامبر اسلام ص است زيرا در قرآن مجيد در آيات مختلف اين كلمه به همين معنی به كار رفته است، و اين موضوع در دهها آيه از قرآن ديده میشود.
🔷✨احتمال ديگری در تفسير آيه نيز هست كه ضمير كانوا به مشركان و بت پرستان برگردد، يعنی اگر اين مشركان كه مورد علاقه و اعتماد يهودند به پيامبر ص و قرآن ايمان میآوردند، هيچگاه يهود آنها را دوست خود انتخاب نمیكردند و اين نشانه روشن گمراهی و فسق آنها است زيرا با ادعای پيروی از كتب آسمانی بت پرستان را تا زمانی كه مشركند به دوستی بر میگزينند و همين كه به سوی خدا و كتب آسمانی آمدند از آنها فاصله میگيرند! ولی تفسير اول با ظاهر آيات سازگارتر است و طبق آن تمام ضمائر به يك مرجع (يعنی يهود) باز میگردد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣1⃣ تدبر در سوره #اسرا
🔹نکات سوره اسرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان
اسراء : ۱۳
وَكُلَّ إِنسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِي عُنُقِهِ وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَابًا يَلْقَاهُ مَنشُورًا
سرنوشت هر انساني را به گردن خودش انداختهايم 20 و روز رستاخيز کارنامهاي براي او [از پروندة زندگياش] برون ميآوريم که آن را باز و گشوده مييابد. 21
20- «تطيّر»، باب تفعل طير [پرنده] است. اعرابِ جاهليت به فال و جادو و بختآزمائي و سعد و نحس اشخاص و اوقات بسيار باور داشتند و براي تصميمگيري در ترديدها، پرنده دستآموزي را به هوا ميفرستادند. اگر در بازگشت بر شانه راست مينشست، بر آن کار اقدام ميکردند و اگر بر شانه چپ مينشست، آن را به فال بد ميگرفتند. به تدريج پرنده به هوا انداختن [تطير] معناي سرنوشت يا شومي آن را يافت و طائر همان تعيين كننده سرنوشت است.
21- منشور از ريشة «نَشَرَ»، باز شدن و گسترش يافتن است، همچون کُدها و رموزي که قابليت بسط و گسترش و تبديل به کتاب يا کتابهائي را دارند، گفتار و کردار آدمي که در حافظه سلولي او محفوظ ميماند، در روز رستاخيز اطلاعات خود را باز و عرضه ميکند. به تعبير قرآن، در آن روز همه اعمال بندگان آشکار و عيان ميگردد و چيزي بر خدا مخفي نميماند [غافر 16 (40:16) و ابراهيم 21 (14:21) ].
اسراء : ۱۶
وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا
و هر گاه بخواهيم [مردم] شهري را نابود کنيم، رفاه زدگان [=ثروتمندان سرکش] آن را فرمان [عياشي] ميدهيم، پس در آن [شهر] حرمتشکني ميکنند [ق=وانين شرع و عرف را نقض ميکنند] در نتيجه فرمان [ما در ملازمت عذاب با تبهکاري] تحقق مييابد و آنگاه همه را به سختي نابود ميسازيم. 22
22- ظاهر اين آيه اين سؤال را برميانگيزد که چگونه ممکن است اراده خدا بر نابودي مردماني تعلق گيرد!؟ اما با توجه به آيه قبل و تأکيد انتهائي آن که «ما هرگز عذاب کننده هيچ مردمي نبودهايم، مگر آنکه قبلا رسولي براي هدايت آنها فرستاده باشيم»، معلوم ميشود اراده خدا، که در قوانين و نظاماتي که بر جهان و بر جوامع انساني جاري شده، دامن ملتهائي را ميگيرد که به هشدارهاي پيش از خطر رسولان بياعتنائي ميکنند و چنين سرانجامي آنگاه صورت ميگيرد که مرفهين بيدرد و بيمسئوليت، قوانين و نظامات آن جامعه را در مسير هوي و هوسهاي خود زير پا ميگذارند [معناي کلمه فسق] و نابساماني ناشي از بيقانونيها و فساد اجتماعي و اختلاف طبقات حاصله، موجب تحقق «قول» الهي، که همان هلاکت ملتهاي سرکش و ستمگر است، ميگردد.
درضمن نبايد فراموش کرد که در قرآن هرگاه در مورد خدا ضمير «ما» [متکلم معالغير] به کار ميرود، دست اندرکاري نظامات او را، که در نقش فرشتگان و خود آدميان جلوه ميکند، در نظر دارد و گرنه ضمير «من» را مورد استفاده قرار ميداد. اتفاقاً سوره اسراء از سورههائي است که تمرکز عمدهاش روي رفتار خدا در قالب ضمير جمعي «ما» ميباشد و در مقابل 88 باري که اين ضمير در آن به کار رفته، فقط 3 بار ضمير «من» [در آيات 2 ، 53 و 65] آمده است.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
☸ #پرسش_و_پاسخ_قرآنی.
🌸🌐 #زن_در_قرآن .
👈گفتگو با #علامه_سید_محمدحسین_فضل_الله دربارهی #زن در قرآن
🛑قسمت شانزدهم:
💠پرسش 15: ❓صورت تحقق نیافتن شرط #عدالت، راهکار شریعت درباره #تعدد_زوجات چیست؟
🌐👈پاسخ: برنامه #شریعت التزام به رعایت قانون است،
💢اما اگر در جامعهای دست شریعت بسته بود و قوانین آن اجرا نمیشد، در این صورت نه این مشکل را میتواند حل کند و نه مشکلات دیگر را.
💠پرسش 16: ❓اگر اسلام #تعدد را تجویز کرده، چرا این حق را فقط به #مرد داده است؟
🌐👈پاسخ: خانواده از نظر اسلام بر محور #پدر میچرخد؛ پدر سرپرست خانواده و تدبیر امور زیست خانواده با اوست و فرزندان به پدر نسبت داده میشوند. بنابراین چند همسری که برای مرد توجیهی دارد، نسبت به #زن_توجیهی ندارد. در صورت تعدد شوهران، فرزندان زن این مشکل را خواهند داشت که به چه کسی نسبت داده شوند. افزون بر این، چند همسری نیاز روانی برای زن محسوب نمیشود. تاریخ گواه این مطلب است، زیرا جز در مواردی بسیار اندک، چند شوهری مرسوم و پذیرفته نبوده است، آن حالات نادر نیز به قانون عملی تبدیل نشد.
💢👈یکی دیگر از دلایل تعدد زوجات، متعادل نبودن تعداد زن و مرد است. این به سود زنان است که بعد از جنگها و حوادث و مرگ و میرها، تعداد مردان کم میشود. اضافه بر این، مسئله مهمتر و اساسیتر در تشریع #تعدد_زوجات برای مردان و نه برای زنان، تفاوت واضحی است که در غریزه جنسی آن دو موجود است؛ مرد سریعتر و سختتر از زن برانگیخته میشود، در نتیجه چند همسری برای مردان گاهی نیازی جدی میشود، اما برای زنان نه. به همین دلیل میبینیم که #وفاداری به همسر در نزد زنان بیشتر است.
💫ادامه دارد.
💻برگرفته از سایت راسخون.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#دعاهای_روزانه
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
رَبِّ لَا تَذَرْنِی فَرْدًا
پروردگار من ، مرا تنها مگذار
سوره انبیاء ، آیه ۸۹
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_مائده آیه 83 تا 89
📄#صفحـہ_122
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_122
❇️#ازحد_تجاوز_نکنید!
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُحَرِّمُوا طَيِّباتِ ما أَحَلَّ اللَّهُ لَكُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ
🌱ای مسلمانان، چیزهای پاکیزهای را که خدا برایتان حلال کرده است، حرام نشمارید و (با این حرام کردن نابجا،) از حد نگذرید؛ که خدا تجاوزکاران را دوست ندارد.
مائده - ۸۷
🔷✨در این آیه و آیات بعد یک سلسله احکام مهم اسلامى مطرح شده است.
نخست، اشاره به تحریم قسمتى از مواهب الهى به وسیله بعضى از مسلمین شده، و آنها را از تکرار این کار نهى مىکند، و مىگوید: «اى کسانى که ایمان آوردهاید «طیبات» و امور پاکیزهاى را که خداوند براى شما حلال کرده بر خود حرام مکنید» (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُحَرِّمُوا طَیِّباتِ ما أَحَلَّ اللَّهُ لَکُمْ).
با بیان این حکم، اسلام صریحا بیگانگى خود را از مسأله رهبانیت و ترک دنیا آن چنان که مسیحیان و مرتاضان دارند اعلام داشته است.
سپس براى تأکید این موضوع مىگوید: «از حد و مرزها فراتر نروید، زیرا خداوند تجاوزکنندگان را دوست ندارد» (وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_122
❇️#آیه89مائده
💠لا يُؤاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمانِكُمْ وَ لكِنْ يُؤاخِذُكُمْ بِما عَقَّدْتُمُ الْأَيْمانَ فَكَفَّارَتُهُ إِطْعامُ عَشَرَةِ مَساكِينَ مِنْ أَوْسَطِ ما تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ ذلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمانِكُمْ إِذا حَلَفْتُمْ وَ احْفَظُوا أَيْمانَكُمْ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (۸۹/مائده)
🌱خداوند، شمارا به خاطر سوگندهای لغو وبيهوده بازخواست نمیكند، ليكن برای شكستن سوگندهايی كه (از روی اراده) بستهايد، مؤاخذه میكند، پس كفاره آن (شكستن سوگند) طعام دادن به ده بينواست، از نوع متوسط آنچه به خانوادهی خود میخورانيد، يا پوشاندن ده فقير است، يا آزاد كردن بردهای. پس كسی كه (غذا و لباس برای ده فقير نداشت و بردهای) نيافت، سه روز روزه بگيرد. اين كفارهی سوگندهای شماست، هرگاه كه سوگند خورديد، (و آن را شكستيد) و سوگندهايتان را مراقبت كنيد، اين گونه خداوند آيات خود را برای شما بيان میكند، تا او را شكر كنيد.
🔷✨سوگندهايی كه بدون قصد و توجّه يا بیهدف و از روی عادت يا در حال هيجان وغضب، يا بر پايهی مطالب نادرست، يا برای انجام كارهای خلاف باشد، سوگندهای لغو است. اينها كفّاره ندارد؛ ولی سوگندی كه از روی قصد و برای كار مفيد باشد، الزامآور است و بايد طبق آن عمل كرد، وگرنه كفاره دارد. امام صادق عليه السلام در تفسير واژهی «لغو» در سوگند فرمود: گفتن «لا و اللَّه» و «بلی و اللَّه» بدون آنكه قصد جدّی داشته باشد، سوگند لغو است.
💬پيامها🔻
🔹برداشتن جريمه از سوگندهای بیهدف، يك تفضّل و لطف الهی است.
لا يُؤاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ ... (ما نيز برای جسارتهايی كه مردم در حال عصبانيّت به ما میكنند، حساب باز نكنيم)
🔹اسلام، دين آسان است و برای سوگندهای غير جدّی، كفّاره قرار نداده است.
لا يُؤاخِذُكُمُ ... (ملاك در گفتهها و كردارها قصد و نيّت است)
🔹در اسلام، جريمهی مالی هم وجود دارد. إِطْعامُ ... أَوْ كِسْوَتُهُمْ ...
🔹قوانين اسلام در مسير فقرزدايی است و احكام فردی اسلام با مصالح جامعه هماهنگ است. (اطعام يا پوشاندن يا برده آزاد كردن) فكفّارته اطعام عشرة مسكين ...
🔹ميانه روی و عدالت، در همه جا حتّی در نوع جريمه، يك ارزش است. مِنْ أَوْسَطِ ... (بنابر اينكه مراد از «أَوْسَطِ» متوسط باشد نه بهترين)
🔹جريمه بايد با وضع مالی افراد متناسب باشد. «ما تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ»
🔹انجام تكليف منوط به توان و قدرت است. فَمَنْ لَمْ يَجِدْ ...
🔹در جريمه و كفاره، بايد حد وسط زندگی روزمرّه و معمولی افراد را به حساب آورد، نه روزهای استثنايی. «مِنْ أَوْسَطِ» (بنابر اينكه مراد از «أَوْسَطِ» متوسّط باشد)
🔹در پرداخت كفّاره، روحيّه و شخصيّت فقرا را نشكنيم و آنان را مانند خانوادهی خود حساب كنيم. «تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ»
🔹جرأت سوگند شكنی خود را با سختی روزه يا پرداخت جريمه، جبران كنيد.
(پرداخت جريمه وكفّاره در اسلام، يك برنامه خودسازی است.) فَكَفَّارَتُهُ ...
🔹اسلام از هر فرصتی برای آزادی بردگان استفاده كرده است. «تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ» (حتّی برای جبران و كفّارهی برخی اعمال، دستور به آزادی برده داده است.)
🔹برای نام مقدّس خداوند، حريم قائل شويم. يا سوگند نخوريم، يا حتماً عمل كنيم يا با پرداخت كفّاره جبران كنيم. «وَ احْفَظُوا أَيْمانَكُمْ»
🔹بعضی خيال نكنند كه حقّ دارند هر لحظه قسم بخورند و جريمه بپردازند.
«وَ احْفَظُوا أَيْمانَكُمْ» (ما در برابر سوگندهايمان مسئوليم)
🔹كسی كه توان مالی ندارد، بايد از توانايی جسمی خود مايه بگذارد. «فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ»
🔹باز بودن راه جبران كوتاهیها، نعمتی الهی و شايسته سپاسگزاری است.
ذلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمانِكُمْ ... يُبَيِّنُ اللَّهُ ... لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
🔹عملكردن به احكام، بهترين شكر است. «لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» (از اينكه به جای «يبيّن اللَّه لكم آياته لعلّكم تعملون» فرمود: «لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»، استفاده میشود كه عملكردن بهترين شكر است.)
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣2⃣ تدبر در سوره #اسرا
🔹نکات سوره اسرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان
اسراء : ۱۸
مَّن كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِـمَن نُّرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلَاهَا مَذْمُومًا مَّدْحُورًا
هر که [زندگي] شتابان [=زودگذر دنيا] را بخواهد، ما نيز براي او آنچه خواهيم [طبق مشيت و نظاماتي که در جهان قرار دادهايم]، براي آن کس که اراده کنيم شتاب ميکنيم، سپس دوزخ را [در بازتاب ناديده گرفتن نتايج ستمکاري] براي او قرار ميدهيم که نکوهيده و طرد شده به آن درآيد. ۲۴
۲۴- تکرار 4 بار ضمير «ما» در اين آيه، استعدادهائي را که خدا در وجود آدمي قرار داده و نظاماتي را که بر جهان و بر نتايج اعمال ما مسلط ساخته بيان ميکند. به اين معني که هر کس در هر زمينهاي از خير و شرّ در دنيا تلاش کند، متناسب با تلاش و توانائيهايش و مقدوراتي که در محيط موجود است، به نتيجه مطلوب خود ميرسد. جمله «مَا نَشَاءُ» محدوده و «ميدان عملکرد» آدمي را به اندازهاي که خدا معين کرده نشان ميدهد و جمله «لِـمَنْ نُرِيدُ»، «محدوده استعدادي» آدميان را. خلاصه آنکه پرودگار عالم مانع به نتيجه رسيدن هيچ عملي، حتي جنايتبارترين آن نميشود و در نظام او هر کس در راهي که خود برگزيده پيش ميرود. ر ک به: آلعمران 145 (3:145) ، نساء 134 (4:134) ، هود 15 (11:15) و شوري 20 (42:20) .
اسراء : ۲۰
كُلًّا نُّمِدُّ هَـؤُلَاءِ وَهَـؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا
ما به همه مدد ميرسانيم؛ هم آنان [=دنيا طلبان] و هم اينان [=آخرت طلبان] و عطاي پروردگارت [از هيچ کس] بازداشته نيست. ۲۷
۲۷- اين گستردگي و فراگيري رحمت را مقايسه کنيد با تنگنظريهاي متعصّبان که چون ميپندارند عطاي پروردگار منحصر به آنهاست، ميدان را براي ديگران تنگ و آزادي آنها را، اگر بتوانند، به کلي تعطيل ميکنند. اما ربّ کريم دنيا را ميدان عمل قرار داده تا در آخرت هر کس کِشتة خويش را درو کند و بديهي است محروميت از محصول و عذاب کشيدن از دست خالي بودن نتيجه عمل آدمي است.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
☸ #پرسش_و_پاسخ_قرآنی.
🌸🌐 #زن_در_قرآن .
👈گفتگو با #علامه_سید_محمدحسین_فضل_الله دربارهی #زن در قرآن
🛑قسمت هفدهم :
💠پرسش 17: ❓اسلام #غیرت_زن را کفر میشمارد، چگونه است که خداوند غیرت زن را نسبت به تعدد زوجات شوهر - که احساسی طبیعی است - #کفر میشمرد؟
💠👈پاسخ: خداوند انسان را بر احساسهای درونی مجازات نمیکند،
♦️💢 فقط هنگامی که این احساسات در بیرون تجلی کند و در رفتار آشکار شود، سبب #کیفر خواهد بود. زن گاهی از تعدد رنج میبرد، اما به دلیل مصالحی که طبیعت عمومی انسانها آن را اقتضا میکند، باید بر این احساس خود غلبه کند و جنبه مثبت قانونی را درک کند.
👈 تا این #احساس_شخصی سبب آزار او نشود.
💫ادامه دارد.
💻برگرفته از سایت راسخون.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
💫رَبَّنا عَلَیْکَ تَوکَّلْنا وَ اِلَیْکَ اَنَبْنا وَ اِلَیْکَ الْمَصیُر
💫پروردگارا در هر کار به تو توکل میکنیم و از تو استعانت میجوییم که بازگشت همه ما به سوی توست.
@quranpuyan