#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_138
#آیه84انعام
💠وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ كُلاًّ هَدَيْنا وَ نُوحاً هَدَيْنا مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَيْمانَ وَ أَيُّوبَ وَ يُوسُفَ وَ مُوسی وَ هارُونَ وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ (۸۴/انعام)
🌱و ما به او (ابراهيم)، اسحاق و يعقوب را بخشيديم و يكايك آنان را هدايت كرديم و نوح را پيش از آنان هدايت كرده بوديم. و از نسل او (ابراهيم)، داود و سليمان و ايّوب و يوسف و موسی و هارون را (نيز هدايت كرديم) و ما اين گونه نيكوكاران را پاداش میدهيم.
🔷✨در اين آيه و دو آيهی بعد، در مجموع نام ۱۷ نفر از پيامبران آمده است
در ضمير «ذُرِّيَّتِهِ» دو احتمال است: يكی آنكه ضمير به حضرت ابراهيم برگردد، چون آيات پيش دربارهی اوست و اكثر اين افراد از نسل اويند، روايت نيز همين را میفرمايد.
ديگر آنكه به نوح عليه السلام برگردد، چون ضمير به نام او نزديكتر است و از نسل او پيامبرانی همچون لوط بودهاند.
🔹 فرزند صالح، هديه و موهبت الهی است. «وَهَبْنا- نَجْزِي»
🔹 سنّتِ هدايت و بعثت، همواره جريان داشته است. «وَ نُوحاً هَدَيْنا مِنْ قَبْلُ»
🔹 الطاف الهی بیحساب و كتاب به كسی داده نمیشود. «كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_138
#آیه90انعام
💠أُولئِكَ الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُداهُمُ اقْتَدِهْ قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرى لِلْعالَمِينَ
🌱آن (پیامبر)ها، کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده. بنابراین، راه آنان را پی گیر. بگو: در برابر این (رسالت و تبلیغ شریعت)، پاداشی از شما نمیخواهم. این(پیامبر و کتابش) فقط یادآوری و پندی برای همهی مردم جهان است.
أنعام - ۹۰
🔷✨آيه فوق هيچ منافاتی با اين ندارد كه اسلام ناسخ اديان و شرايع پيشين باشد، زيرا نسخ تنها شامل قسمتی از احكام میشود، نه اصول كلی دعوت آنها.
سپس به پيامبر ص دستور داده میشود كه" به مردم بگويد: من هيچگونه اجر و پاداشی در برابر رسالت خود از شما تقاضا نمیكنم، همانطور كه پيامبران پيشين چنين درخواستی نكردند، من هم از اين سنت هميشگی پيامبران پيروی كرده و به آنها اقتدا میكنم" (قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً).
نه تنها اقتداء به پيامبران و سنت جاويدان آنها ايجاب میكند كه پاداشی مطالبه نكنم بلكه از آنجا كه اين آئين پاك كه برای شما آوردهام يك وديعه الهی است كه در اختيار شما قرار میدهم، در برابر رساندن وديعه الهی به شما اجر و پاداش، مفهومی ندارد.
به علاوه اين قرآن و رسالت و هدايت يك بيدار باش و يادآوری به همه جهانيان است (إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْری لِلْعالَمِينَ).
🔷✨و چنين نعمت عمومی و همگانی، همانند نور آفتاب و امواج هوا و بارش باران است كه جنبه عمومی و جهانی دارد، و هيچگاه خريد و فروش نمیشود و كسی در برابر آن اجر و پاداشی نمیگيرد، اين هدايت و رسالت نيز جنبه خصوصی و اختصاصی ندارد كه بتوان برای آن پاداش قائل شد، (با توجه به آنچه در تفسير اين جمله گفته شد پيوند آنها با يكديگر و با آيات قبل كاملا روشن میگردد).
ضمنا از جمله اخير به خوبی استفاده میشود كه آئين اسلام جنبه قومی و و منطقهای ندارد و يك آئين جهانی و همگانی است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣3⃣ تدبر در سوره #اسرا
🔹 پیام های آیات ۴۸-۴۷ سوره اسراء از تفسیر نور
۱- خداوند،از اهداف و اغراض مردم نیز آگاه است. «نَحْنُ أَعْلَمُ بِما یَسْتَمِعُونَ بِهِ»
۳- مبلّغِ حق،نباید با فرار یا تهمت مردم عقب نشینی کند،بلکه باید بداند که زیر نظر خداست و دلگرم باشد. نَحْنُ أَعْلَمُ ...
۴- هم برای اثبات حق،هم برای مکدّر ساختن حقایق،می توان از مثال و تمثیل استفاده کرد. «کَیْفَ ضَرَبُوا لَکَ الْأَمْثالَ»
۵- آنان که برای رد کردن دین،منطق ندارند،با مثل زدن،به پیامبر بدگویی و او را تحقیر می کنند. «ضَرَبُوا لَکَ الْأَمْثالَ»
۶- توهین به رهبران الهی،عامل گمراهی است. «ضَرَبُوا لَکَ الْأَمْثالَ فَضَلُّوا»
۷- گمراهی انسان ها به تدریج حاصل می شود،اوّل گرفتار توهین وضرب المثل نابجا می شود،آنگاه به انحراف،سپس به بن بست می رسد. «ضَرَبُوا لَکَ الْأَمْثالَ فَضَلُّوا فَلا یَسْتَطِیعُونَ سَبِیلاً»
۸- کفر،سرانجامی ندارد.کفّار با بهره گیری از انواع تهمت ومثلها برای ضربه زدن به اسلام،بازهم موفّق نشدند. «ضَرَبُوا لَکَ الْأَمْثالَ فَضَلُّوا فَلا یَسْتَطِیعُونَ سَبِیلاً»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠نظر قران در خصوص #تعدد_زوجات و #چندهمسری:
اسلام چرا و با چه شرايطي چهار همسري را برای مردان پذيرفته است؟
🌐👈در روزهاي قبل، نظر علامه فضل الله، علامه طباطبایی، آيت الله صادقي تهراني، آیت الله صانعی ، امام موسی صدر و نظرات استاد مطهري در تفسير ايه 3 سوره نساء و جواز و شرايط تعددزوجات ارائه شد.
🛑قسمت آخر :
💠نظر آیت الله #سید_کمال_حیدری در خصوص آیه 3 سوره نسا:
1⃣-این ایه در ادامه ایه 2 که راجع به اموال یتیمان بود، می باشد. لذا ان خفتم الا تفسطوا فی الیتمی ،به معنای #خوف از #عدم_رعایت_قسط در #ازدواج با یتیمان (که معمولا اینگونه گفته اند) نیست،بلکه مراد، ترس از عدم رعایت قسط در همه شئون یتیمان توسط سرپرستان انهاست یعنی اگر میترسید یتیمان را سرپرستی کنید و بواسطه عدم محرمیت و خانواده نبودن، قسط را در مورد انها رعایت نکنید پس با مادرانشان ازدواج کنید.
2⃣-یتامی در ان خفتم الا تقسطوا فی الیتامی نیز شامل هم پسران و هم دختران یتیم است حال انکه مفسران انرا به #دختران_یتیم منحصر کرده اند.
3⃣-مثنی ثلاث و رباع،به معنای دو،سه و چهار نیست بلکه دو تا دوتا،سه تا سه تا، و چهار تا چهار تا ست. و این به معنای محدودیت در 4 نیست. یعنی برای سرپرستی یتیمان اگر میتوانید با2تا،سه تا ،4 تا یا بیشتر از مادرانشان ازدواج کنید.
💢لذا معنای ایه اینگونه خواهد شد:
👈اگر می ترسید که قسط را در همه شئون یتیمان(دختران و پسران) رعایت نکنید، پس از انچه برای شما پاک است از زنان بیوه(مادران یتیمان) دو تا،سه تا،چهار تا و بیشتر ازدواج کنید پس اگر میترسید که #عدالت را رعایت نکید پس به #یک_ زن یا #کنیز اکتفا کنید . این نزدیکتر است که فقیر نشوید.
مجموعه نظرات مختلف در این خصوص را در لینک زیر میتوانید مشاهده نمایید
http://quranpuyan.com/yaf_postst104_zdwj-b-dw-sh-y-chhr-zn-mjz-st-m-bh-yk-shrT-yh-3swrh-ns.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
💠اَللّهُمَّ وَ اَدْرِکَ بِنا اءَیّامَهُ وَ ظُهُورَهُ وَ قِیامَهُ
⚜خدایا ما را به روزگار او و زمان ظهور و قیامش برسان!
بخشی از دعای نیمه شعبان
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐جایگاه همسر و فرزند از دیدگاه معصومین(ع)(۲)
🌱تفسیر سوره مبارکهٔ فرقان، جلسه ۳۰
محمدعلی انصاری
@quranpuyan
✅نقد و بررسی کتاب #سیرتحول_قرآن
۳۰ دی ماه سالگرد درگذشت مهندس مهدی بازرگان (۱۳۷۳-۱۲۸۶) است.
این مقاله به حوزه قرآن پژوهی #مهندس_مهدی_بازرگان میپردازد.
قرآن خود را کتابی خدا ساخته، دارای نظم، انسجام و هماهنگی ویژه، انزال با نزول تدریجی، برخوردار از استحکام اولیه و تفصیل و بسط ثانویه معرفی کرده است.
بازرگان در جستجوی نظم درونی قرآن به آزمونی بشری دست زده است. او با روش تحقیق ریاضی آماری به سراغ کلمات و آیات و سور قرآن رفته است. تمام کتاب بازرگان تلاشی است برای کشف منطق تنوع آیات قرآن کریم.
✅در کار بازرگان شش نکته ابتکاری به چشم می خورد:
یک. طول متوسط آیات، طول غالب آیات و دامنه منحنی آیات، تابع صعودی زمان نزول است و ارتفاع منحنی آیات، تابع نزولی زمان نزول آیات است. طول مبنای آیات به طور تدریجی طی ۲۳ سال نزول وحی، افزایش یافته است، از عدد ۱۸/۲ به عدد ۰۴/۴۲.
دو. قرآن کریم ۱۹۴ بار نزول داشته است که این ۱۹۴، مشتمل بر تعدادی سورههای مستقل و تعدادی گروه آیات است.
سه. تعیین سال #نزول آیات: در هر سال چه دسته آیاتی نازل شده است. آیات نازل شده در هر سال، همخوانی با یکدیگر دارند، از تعداد کلمات همگون و طول متوسط یکسانی برخوردارند.
چهار. تعداد کلمات نازل شده بر پیامبر در هر سال، در این سالیان وحی و بعثت، یکسان است و در هر سال ۳۶۳۰ کلمه بوده است، با تقریب بسیار اندک.
تعیین مکی و مدنی، ظنی و نه یقینی است. اما تعیین ترتیب نزول و زمان نزول امری متاخر است و پیش از بازرگان بیشترین سهم را در این مسیر «نولدکه» و «بلاشر» داشتهاند. آنچه دیگران و بازرگان گفتهاند، ظنی است. اما فرضیه بازرگان در میان این فرضیات ظنی، از یک سازگاری درونی بیشتری برخوردار است.
پنج. تعیین درصد آیات اعتقادی و اخلاقی و فقهی در هر سال.
👈درصد هفت موضوع اصلی در قرآن: آیات آخرت و قیامت ۴/۲۳% ، آیات رسالت پیامبران گذشته و سرنوشت امم پیشین ۱/۲۳%، رسالت خاتم الانبیاء (توحید و نبوت و جدال با مشرکین) ۹/۲۷%، جهاد ۸/۳%، مواجهه پیامبر با امت اسلام (مومنان، منافقان، اهل کتاب، مشرکان) ۱/۱۱%، احکام تربیتی، اخلاقی و فقهی ۲/۷%، سایر موضوعات (انسان، شیطان، …) ۵/۳%.
💢آیات اعتقادی قرآن مجموعا ۷۵% کل قرآن، و آیات احکام فقهی کمتر از ۵%.
شش. آزمون مواردی را که ما تدریجی میدانیم، با شیوه تحول لفظی آیات: احکام حرمت شرب خمر، حرمت ربا، حرمت فحشا، احکام جهاد، احکام انفاق، داستان ابراهیم خلیل، مسئله آفرینش انسان، بحث تزکیه، و بالاخره داستان موسی و بنی اسرائیل. آزمون این موارد با نتایج دو بخش قبلی سازگار است.
از جمله کاستی های کتاب این است که نویسنده در مقام نتیجهگیری مشروح و تفصیلی از آرای خود برنیامده است. همین که در هر سال تقریبا تعداد کلمات نازل شده در قرآن ثابت مانده، نمیتواند یک اتفاق عادی باشد و میتوان نتیجه گرفت که یکی از وجوه اعجاز قرآن کریم همین مساله بوده است. همین که او نتیجه گرفته است، طول آیات قرآن کریم از کوتاه به بلند کشیده شده است، به معجزهای غیرانسانی میماند و اثبات وجود وحی است. اگر قرآن مصنوع شخص پیامبر است و پیامبر هم یک بشر است، کدام بشر میتواند این نظم را در طول ۲۳ سال، در زمان سختی و آسانی رعایت کند؟
سیر تحول قرآن مهندس مهدی بازرگان اثری ماندنی است و میتواند به عنوان «یکی از سه اثر ماندگار تاریخ قرآن در قرن حاضر» معرفی شود.
بازرگان در شرائط جانکاه زندان برازجان «یکی از ده کتاب ماندنی قرآنپژوهی قرن پانزدهم» را تالیف کرد.
🖌خلاصه مقاله دکتر محسن کدیور
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صبحدم چون آسمان در گردش آرد جام زر
در گمان افتم که خورشیدست یا جام شراب
جان سرمستم برقص آید ز شادی ذرهوار
هر نفس کز مشرق ساغر برآید آفتاب
خواجوی کرمانی
🌹سلام
روز سرد زمستانی بخیر و تندرستی
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انعام آیه 91 تا 94
📄#صفحـہ_139
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_139
❇️موارد استعمال كلمه" #قدر" و معنای جمله:" وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ"
💠وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قالُوا ما أَنْزَلَ اللَّهُ عَلى بَشَرٍ مِنْ شَيْءٍ قُلْ مَنْ أَنْزَلَ الْكِتابَ الَّذِي جاءَ بِهِ مُوسى نُوراً وَ هُدىً لِلنَّاسِ تَجْعَلُونَهُ قَراطِيسَ تُبْدُونَها وَ تُخْفُونَ كَثِيراً وَ عُلِّمْتُمْ ما لَمْ تَعْلَمُوا أَنْتُمْ وَ لا آباؤُكُمْ قُلِ اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ فِي خَوْضِهِمْ يَلْعَبُونَ
🌱زمانی که (یهودیان از سر لجاجت) گفتند «خداوند هیچ چیزی بر هیچ انسانی نازل نکرده است»، (در حقیقت،) خدا را چنان که سزاوار اوست، توصیف نکردند و بزرگ نداشتند. بگو: چه کسی آن کتاب را که موسی آورد، نازل کرد که برای مردم (سراسر) نور و هدایت بود؟ (البته) شما آن را در کاغذها(ی پراکندهای) قرار دادید؛ (بخشی از) آن را آشکار میکنید و بسیاری (از آن، مانند اوصاف پیامبر اسلام) را مخفی نگه میدارید. (چگونه چنین سخنی میگویید؛) حال آنکه (بهوسیلهی وحی،) چیزهایی به شما آموزش داده شده که شما و اجداد و نیاکانتان نمیدانستید (و بهطور معمول هم نمیتوانستید بدانید).» بگو: خدا (نازل کرده است). آنگاه آنان را مشغول بازی و در (پندار) باطلشان رها کن.
أنعام - ۹۱
🔷✨" وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قالُوا ما أَنْزَلَ اللَّهُ عَلی بَشَرٍ مِنْ شَيْءٍ"" قدر" و" قدر" از هر چيزی كميت و كوچك و بزرگی و كم و زيادی آن است، مثلا وقتی گفته میشود:" قدرت الشيء قدرا" و يا گفته میشود:" قدرت الشيء تقديرا" مقصود اين است كه من كميت و حدود ظاهری و محسوس فلان چيز را معلوم و بيان كردم، اين معنای اصلی و لغوی اين كلمه است، و ليكن كلمه مزبور را از معنای اصليش تجاوز داده و در امور معنوی و غير محسوس نيز استعمال كردهاند، مثلا میگويند" فلانی در بين مردم و در ميان اجتماع دارای قدر و منزلت است" و مقصودشان اين است كه فلانی در جامعه خود وزنهای است دارای ارزش اجتماعی.
🔷✨و از جهت اينكه تقدير و تحديد هر چيز غالبا توأم با توصيفی است كه طرف را از حال آن چيز آگاه میكند لذا كلمه" قدر" و" تقدير" بطور استعاره، هم بر آن اوصاف اطلاق میشود و هم بر آن معرفت و آگاهی، مثلا گفته میشود:" قدر الشيء و قدره" يعنی وصف كرد فلان چيز را و نيز گفته میشود:" قدر الشيء و قدره" يعنی معرفت به فلان چيز حاصل كرد و اينگونه استعمالات همه صحيح و لغوی است.
👈از اين رو استعمال لفظ قدر در باره خدای تعالی نيز به همه اين معانی كه گفته شد جايز است، و آيه مورد بحث را به همه آن معانی میتوان تفسير نموده و گفت: معنای جمله" ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ" اين است كه مردم نمیتوانند خدا را آن طور كه لايق ساحت او است تعظيم كنند، چون عقل و وهم ايشان و هيچ حسی از حواسشان نمیتواند به ذات خدای تعالی احاطه پيدا كند. و اگر خدا را توصيف میكنند، به آن مقداری است كه آيات و دلايل بر عظمت او دلالت دارند. و نيز میتوان گفت معنايش اين است كه: مردم نمیتوانند خدا را آن طور كه بايد و شايد وصف كنند، يا آن طوری كه هست بشناسند.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_139
❇️#آیه92انعام
💠وَ هذا كِتابٌ أَنْزَلْناهُ مُبارَكٌ مُصَدِّقُ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَ لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُری وَ مَنْ حَوْلَها وَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ هُمْ عَلی صَلاتِهِمْ يُحافِظُونَ (۹۲/انعام)
📚و اين مبارك كتابی است كه نازل كردهايم، تصديق كننده آنچه (از كتب آسمانی) كه پيش از آن آمده است، (تا مردم را به پاداشهای الهی مژده دهی) و اهل مكّه و كسانی را كه اطراف آن هستند هشدار دهی و (البتّه) آنان كه به آخرت ايمان دارند به آن (قرآن) نيز ايمان خواهند آورد و همانها بر نمازهای خود محافظت دارند.
🔷✨در اين آيه، «لِتُنْذِرَ» همراه با واو آمده است، «وَ لِتُنْذِرَ» شايد اشاره به اين باشد كه قرآن، غير از انذار، هدفهای ديگری نيز دارد.
🔹قرآن، در بردارندهی همه بركات است. (همچون: هدايت، عبرت، شفا، رشد، عزّت) «مُبارَكٌ»
🔹قرآن، هماهنگ با كتابهای آسمانی ديگر و تصديق كننده آنهاست و اين نشانهی وحدت هدف و الهی بودن آنهاست. «مُصَدِّقُ»
🔹در تبليغ بايد از امّالقری و مراكز مهم شروع كرد و سپس به اطراف پرداخت.
«لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُری وَ مَنْ حَوْلَها»
🔹عقيده به قرآن و قيامت، در كنار هم است. «يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ يُؤْمِنُونَ بِهِ»
🔹روشنترين مظهر ايمان، نماز است. «عَلی صَلاتِهِمْ يُحافِظُونَ»
🔹ايمان به آخرت، از عوامل مراقبت بر نماز است. يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ ... عَلی صَلاتِهِمْ يُحافِظُونَ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣3⃣ تدبر در سوره #اسرا
🔹نکات سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان
اسراء : ۴۱
وَلَقَدْ صَرَّفْنَا فِي هَذَا الْقُرْآنِ لِيَذَّكَّرُوا وَمَا يَزِيدُهُمْ إِلَّا نُفُورًا
و به تحقيق ما در اين قرآن [براي تفهيم بندگان با مثالهاي مختلف، مسائل هدايتي را] به شيوههاي متنوع بيان کردهايم تا پند گيرند 51 و [لي متأسفانه به دليل لجبازي و عناد، اين تذکرات] جز بر دور شدنش نميافزايد.
51- معناي تصريف آيات، همچون صرف افعال مختلف در زبان عربي [رفتم، رفتي، رفت، رفتيم...]، بيان حالات متنوع يک موضوع است تا هر کسي در حد درک و فهم و ذوق و استعداد خود آن را دريابد.
فعل «تصريف» در قرآن دو بار به جريان گردش باد نسبت داده شده، 4 بار نيز به تنوع موضوعات و مطالب قرآن، که متناسب با تنوع ذوقيات و عقول آدميان ميباشد [اسراء 41 (17:41) و 89 (17:89) ، کهف 54 (18:54) ، طه 113 (20:113) ]، و پنج بار هم به «تصريف الايات» [احقاف 27 (46:27) ، انعام 46 (6:46) و 65 (6:65) و 105 (6:105) ، اعراف 58 (7:58) ] که جامعيت به مراتب بيشتري دارد.
اسراء : ۴۵
وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَيْنَكَ وَبَيْنَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجَابًا مَّسْتُورًا
و هنگامي که قرآن ميخواني، ميان تو و کساني که به روز واپسين ايمان نميآورند، پردهاي نامرئي قرار ميدهيم. 56
56- بديهي است اين خدا نيست که نخواسته باشد آنها به حقايق قرآني آشنا شوند، بلکه ناباوري هميشگي و مستمر خودشان به آخرت و اشتغال به دنيا و زيبائيهاي زودگذر آن پردهاي نامرئي جلو چشمِ بصيرتشان افکنده است. ضمير «ما» در «جَعَلْنا» [به جاي ضمير من] نقش خود شخص و نيروهاي عالم را که در چارچوب مشيت خدا عمل ميکنند، نشان ميدهد.
اسراء : ۴۶
وَجَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَن يَفْقَهُوهُ وَفِي آذَانِهِمْ وَقْرًا وَإِذَا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِي الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا عَلَى أَدْبَارِهِمْ نُفُورًا
و بر دلهاشان، پردههائي از اينکه قرآن را بفهمند، و بر گوشهایشان سنگينياي [براي شنيدن آن] نهادهايم و [بنابراين] هر گاه در اين قرآن يکتائي پروردگارت را ياد کني، پشت کرده و با بيزاري، دور ميشوند. 57
__
57- شنيدن يک حقيقت و انديشيدن در آن، نيازمند دل دادن و باور کردن آنست، و گرنه نه به دل مينشيند و نه تذکر و تغييري به بار ميآورد. مسئله اصلي در اين آيه توحيد است و چون مشرکان به شفاعت بُتها و نقش مستقل فرشتگان باور داشتند و پدرانشان را بر اين عقيده يافته بودند، اصلا به چنين سخناني گوش دل نميدادند.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛