eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ بی پایان خداوند 💠وَ هُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ «103»انعام 🌱و او نامرئى و دقيق و باريك بين و آگاه است. . 👈«لطيف» چند معنى دارد: 🔹آنكه عطاى خود را كم بشمارد و طاعت مردم را بسيار، 🔹دقيق، رسيدگى پنهانى به امور و باريك بينى، 🔹خالق اشياى و ناپيدا. 🔹هيچ كس از ذات خداوند آگاه نيست. «هُوَ اللَّطِيفُ» 🔹هيچ پرده و مانعى جلوى علم خدا را نمى‌گيرد. «هُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ» 🔹با اين كه خدا زشتى‌هاى ما را مى‌داند باز به ما لطف دارد. «وَ هُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِير» 🔹خداوند به همه‌ى لطائف و رموز هستى آگاه است. «هُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️به# مقدسات دیگران ندهید تا به مقدسات شما دشنام ندهند 💠وَ لا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلى‌ رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ «108/انعام» 🌱و به (معبود) كسانى كه غير خدا را مى‌خوانند ناسزا نگوييد كه آنان نيز از روى جهل و دشمنى به خداوند ناسزا مى‌گويند. ما اين گونه عمل هر امّتى را برايشان جلوه داديم. سپس بازگشت آنان به‌سوى پروردگارشان است، پس خداوند آنان را به آنچه مى‌كردند خبر مى‌دهد. 🔹خداوند، انسان را چنان آفريده كه چه كارهاى خوب و چه كارهاى بد، كم‌كم در روح او تأثير مى‌گذارد و به آن عادت مى‌كند. 🔹حضرت على عليه السلام در جنگ صفّين به سربازان خود توصيه مى‌كرد: «به پيروان معاويه دشنام و ناسزا نگويند،بلكه سيماى آنان را مطرح كنند كه بهتر از دشنام است». 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با تبریک سالروز (س) بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ {1} ما تو را كوثر (خیر زیاد و پایدار)داديم {1} ❓مفهوم و مصداق چیست؟ کوثر صیغه مبالغه از کثر بر وزن فوعل است که به معنای بسیار زیاد است. مفهوم و مصداق کوثر را باید با توجه به ایه 3 دریافت. در ایه 3 خداوند خبر میدهد که ان کسی که با بغض و کینه از تو کراهت دارد،خودش ابتر است یعنی که او ترا ابتر خوانده یا آرزو میکند که ابتر باشی اما این گونه نیست بلکه خودش ابتر است نه تو چرا که ما به تو کوثر دادیم. ابتر یعنی قطع شدن قبل از اتمام و تکمیل.مرد ابتر بعنی مرد بدون نسل یا مردیکه ذکرخیری ازش باقی نماند. با توجه به انکه مخالفان پیامبر باجنبه رسالتی ایشان مخالفت میکردند ونه جنبه شخصیتی ایشان لذا وقتی از مهار این حرکت نامید شدند،با توجه به اینکه پیامبر فرزند پسر هم نداشتند، باین امید او را ابتر و مقطوع النسل میخواندند که با مرگش ،پیام او هم میرا شود و ذکر و یادی از او نماند. اما خداوند به پیامبر بشارت میدهد که ما به تو کوثر دادیم که رسالتت ابتر نماند.و می بینیم که هم اکنون میلیاردها مسلمان روزانه نام ایشان را در ماذنه ها سر داده و متدین به رسالت ایشان هستند.لذا به نظر میرسد مهم ترین مصداق کوثر که سالت ان حضرت را جوشان و مستمر کرده، ذریه و پیروان ایشان هستند .امامانی که بعد از ایشان پیام رسالت را حفظ و ترویج کردند همگی از نسل حضرت فاطمه س میباشند .فاطمه س دختر پیامبر بود که در افکار و اداب و رسوم مردم آن زمان، نمیتوانست تداوم دهنده رسالت و نام و یاد پیامبر باشد اما خداوند با اراده خود چنین کرد. 🖌سيدكاظم فرهنگ http://quranpuyan.com/yaf_postst5106_tdbr-w-tfsyr-swrh-kwthr-y-pymbr-lyrGm-rzwy-khynh-wrzn-mbny-br-btrmndn-rsltt-bh-tw-khwthr-ddym.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
  💠🌐 در باره ی 🛑قسمت اول: 🌐🔸 اسلام در مورد فلسفه ی خاصی دارد كه با آنچه در چهارده قرن پیش می گذشته و با آنچه در جهان امروز می گذرد مغایرت دارد. اسلام برای زن و مرد در همه ی موارد یك نوع حقوق و یك نوع وظیفه و یك نوع مجازات قائل نشده است؛ پاره ای از حقوق و را برای مرد مناسبتر دانسته و پاره ای از آنها را برای زن، و در نتیجه در مواردی برای زن و مرد وضع مشابه و در موارد دیگر وضع نامشابهی در نظر گرفته است. ❓چرا؟ روی چه حسابی؟ آیا بدان جهت است كه اسلام نیز مانند بسیاری از مكتبهای دیگر نظریات تحقیرآمیزی نسبت به زن داشته و زن را جنس پست تر می شمرده است و یا علت و فلسفه ی دیگری دارد؟ . 💢👈مكرر در نطقها و سخنرانیها و نوشته های پیروان سیستمهای غربی شنیده وخوانده اید كه را در مورد و و و امثال اینها به عنوان تحقیر و توهینی نسبت به جنس زن یاد كرده اند؛ چنین وانمود می كنند كه این امور هیچ دلیلی ندارد جز اینكه فقط جانب مرد رعایت شده است. ♦️می گویند تمام مقررات و قوانین جهان قبل از قرن بیستم بر این پایه است كه مرد جنساً شریفتر از زن است و زن برای استفاده و استمتاع مرد آفریده شده است، حقوق اسلامی نیز بر محور مصالح و منافع مرد دور می زند. ♦️می گویند اسلام دین مردان است و زن را انسان تمام عیار نشناخته و برای او حقوقی كه برای یك انسان لازم است وضع نكرده است. اگر اسلام زن را انسان تمام عیار می دانست تعدد زوجات را تجویز نمی كرد، حق طلاق را به مرد نمی داد، شهادت دو زن را با یك مرد برابر نمی كرد، ریاست خانواده را به شوهر نمی داد، ارث زن را مساوی با نصف ارث مرد نمی كرد، برای زن قیمت به نام مهر قائل نمی شد، به زن استقلال اقتصادی و اجتماعی می داد و او را جیره خوار و واجب النفقه ی مرد قرار نمی داد. اینها می رساند كه اسلام نسبت به زن نظریات تحقیرآمیزی داشته است و او را وسیله و مقدمه برای مرد می دانسته است. می گویند اسلام با اینكه دین مساوات است و اصل مساوات را در جاهای دیگر رعایت كرده است، در مورد زن و مرد رعایت نكرده است. ♦️می گویند اسلام برای مردان امتیاز حقوقی و ترجیح قائل شده است و اگر امتیاز و ترجیح حقوقی برای مردان قائل نبود مقررات بالا را وضع نمی كرد. اگر بخواهیم به استدلال این آقایان شكل منطقی ارسطویی بدهیم به این صورت در می آید: اگر اسلام زن را انسان تمام عیار می دانست حقوق مشابه و مساوی با مرد برای او وضع می كرد، لكن حقوق مشابه و مساوی برای او قائل نیست، پس را یك انسان واقعی نمی شمارد. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 128 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ اِنَّا اَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ  بی تردید ما به تو خیر فراوان عطا کردیم. 🌷 سوره کوثر ، آیه ۱ کانال قرآن پویان : 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 111 تا 118 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَياطِينَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلى‏ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ ما فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ ما يَفْتَرُونَ 🌱این‌چنین برای هر پیامبری، شیطان‌های انس و جن را دشمن قرار دادیم؛ به‌طوری ‌که بعضی از آنان، به برخی دیگر، پنهانی سخنان خوش‌ظاهر ولی بی‌پایه برای فریب القا می‌کنند، و اگر پروردگارت می‌خواست، چنین نمی‌کردند. بنابراین، آنان را با تهمت‌هایشان رها کن؛ أنعام - ۱۱۲ 🔷✨در آيه فوق خداوند وجود شياطين انس و جن را در برابر انبياء به خود نسبت می‌دهد و می‌گويد وَ كَذلِكَ جَعَلْنا (ما اينچنين قرار داديم) و در معنی اين جمله در ميان مفسران گفتگو است، ولی همانطور كه در سابق نيز اشاره كرديم تمام اعمال انسانها را از يك نظر می‌توان به خداوند نسبت داد، زيرا هر كسی هر چه دارد از او دارد، قدرتش از او است، هم چنان كه اختيار و آزادی اراده‌اش نيز از او می‌باشد. اما مفهوم اينگونه تعبيرات هرگز، جبر و سلب اختيار نيست، كه خداوند عده‌ای را آن چنان آفريده كه به دشمنی در برابر انبياء برخيزند. ‏زيرا اگر چنين بود می‌بايست آنها در عداوت و دشمنی خود هيچگونه مسئوليتی نداشته باشند، بلكه كار آنها انجام يك رسالت محسوب شود، در حالی كه می‌دانيم چنين نيست. ‏البته انكار نمی‌توان كرد كه وجود اينگونه دشمنان هر چند به اختيار خودشان بوده باشد می‌تواند برای مؤمنان به طور غير مستقيم اثر سازنده داشته باشد، و به تعبير بهتر مؤمنان راستين می‌توانند از وجود هر گونه دشمن اثر مثبت بگيرند و او را وسيله‌ای برای بالا بردن سطح آگاهی و آمادگی و مقاومت خود قرار دهند، زيرا وجود دشمن باعث بسيج نيروهای انسان است. 🔷✨شياطين جمع شيطان معنی وسيعی دارد و به معنی هر موجود سركش و طغيانگر و موذی است، و لذا در قرآن به انسانهای پست و خبيث و طغيانگر نيز كلمه" شيطان" اطلاق شده است، همانطور كه در آيه فوق كلمه شيطان هم به شيطانهای انسانی و هم به شيطانهای غير انسانی كه از نظر ما پنهانند اطلاق‌ شده، اما" ابليس" اسم خاص برای شيطانی است كه در برابر آدم ع قرار گرفت و در حقيقت رئيس همه شياطين است! 🔷✨تعبير به وحی در آيه بالا اشاره لطيفی است به اين حقيقت كه آنها در گفتار و اعمال شيطانی خود نقشه‌های اسرار آميز دارند كه محرمانه به يكديگر القاء می‌كنند، تا مردم از كار آنها آگاه نشوند، و طرحهای آنها كاملا پياده شود، زيرا يكی از معانی" وحی" در لغت سخنان آهسته و در گوشی است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ (۱۱۶/انعام) 🌱‏و اگر از بيشتر افراد روی زمين اطاعت كنی، تو را از راه خداوند، منحرف و گمراه می‌كنند. زيرا آنان جز از گمان پيروی نمی‌كنند وآنان، جز به حدس و گمان نمی‌پردازند. ‏🔹راه هدايت و راه قرآن ملاك است، نه راه مردم و اكثريّت. وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ‌ ... وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ ... ‏🔹اكثريّت، دليل حقانيّت نيست. ملاك، حقّ است نه عدد، پس در پيمودن راه حقّ از كمی افراد نهراسيد. إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ ... ‏🔹جلب نظر اكثريّت، گاهی به قيمت نابودی و انحراف خود انسان تمام می‌شود. ‏إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ ... يُضِلُّوكَ‌ (در راه خدا حركت كنيم هر چند خلاف رأی اكثريّت باشد) ‏🔹اكثريّت، چنان جلوه‌ای دارد كه خدا پيامبر را هم از تبعيّت آن بر حذر می‌دارد. ‏«وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ» (انبيا بايد تابع وحی باشند، نه آرای مردم) ‏🔹ريشه‌ی ضلالت‌ها، اعتماد به حدس وگمان است. «يُضِلُّوكَ‌- إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ» ‏🔹اكثريّتی كه به جای حقّ، در پی حدس و هوس باشند، قابل پيروی نيستند. إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ ... يُضِلُّوكَ‌ ... يَخْرُصُونَ‌ ‏🔹در انتخاب راه، دليل وبرهان لازم است، نه حدس وگمان. إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَ‌ ... يَخْرُصُونَ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۵۲-۴۹ وَقَالُواْ أَئِذَا كُنَّا عِظَامًا وَرُفَاتًا أَإِنَّا لَمَبْعُوثُونَ خَلْقًا جَدِيدًا {49} و گفتند آيا وقتى استخوان و خاك شديم [باز] به آفرينشى جديد برانگيخته مى‏شويم {49} قُل كُونُواْ حِجَارَةً أَوْ حَدِيدًا {50} بگو سنگ باشيد يا آهن {50} أَوْ خَلْقًا مِّمَّا يَكْبُرُ فِي صُدُورِكُمْ فَسَيَقُولُونَ مَن يُعِيدُنَا قُلِ الَّذِي فَطَرَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ فَسَيُنْغِضُونَ إِلَيْكَ رُؤُوسَهُمْ وَيَقُولُونَ مَتَى هُوَ قُلْ عَسَى أَن يَكُونَ قَرِيبًا {51} يا آفريده‏اى از آنچه در خاطر شما بزرگ مى‏نمايد [باز هم برانگيخته خواهيد شد] پس خواهند گفت چه كسى ما را بازمى‏گرداند بگو همان كس كه نخستين بار شما را پديد آورد [باز] سرهاى خود را به طرف تو تكان مى‏دهند (به نشانه تحقیر و تردید) و مى‏گويندآن كى خواهد بود بگو شايد كه نزديك باشد {51} يَوْمَ يَدْعُوكُمْ فَتَسْتَجِيبُونَ بِحَمْدِهِ وَتَظُنُّونَ إِن لَّبِثْتُمْ إِلاَّ قَلِيلاً {52} روزى كه شما را فرا مى‏خواند پس در حالى كه او را ستايش مى‏كنيد اجابتش مى‏ نماييد و مى‏پنداريد كه جز اندكى درنگ نکرده‏ايد {52} ♻️دسته آیات ۵۲-۴۹ : در مقابل انکار معاد ،به آنها بگو که همان خدایی که نخستین بار شما را آفرید بر بعث مجدد شما هم تواناست. آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🌐 در باره ی 🛑قسمت دوم: ⭕️؟ اصلی كه در این استدلال به كار رفته این است كه لازمه ی اشتراك زن و مرد در انسانی، یكسانی و تشابه آنها در حقوق است. مطلبی هم كه از نظر فلسفی باید انگشت روی آن گذاشت این است كه لازمه ی اشتراك زن و مرد در حیثیت انسانی چیست؟ آیا لازمه اش این است كه حقوقی مساوی یكدیگر داشته باشند 👈به طوری كه ترجیح و امتیاز حقوقی در كار نباشد؟ یا لازمه اش این است كه حقوق زن و مرد علاوه بر تساوی و برابری، متشابه و یكنواخت هم بوده باشند و هیچ گونه تقسیم كار و تقسیم وظیفه ای در كار نباشد؟ شك نیست كه لازمه ی اشتراك زن و مرد در حیثیت انسانی و برابری آنها از لحاظ انسانیت، برابری آنها در حقوق انسانی است اما تشابه آنها در حقوق چطور؟ . اگر بنا بشود تقلید و تبعیت كوركورانه از فلسفه ی غرب را كنار بگذاریم و در افكار و آراء فلسفی كه از ناحیه ی آنها می رسد به خود اجازه ی فكر و اندیشه بدهیم، اول باید ببینیم آیا لازمه ی تساوی حقوق تشابه حقوق هم هست یا نه؟ تساوی غیر از تشابه است؛ تساوی برابری است و تشابه یكنواختی. ممكن است پدری ثروت خود را به طور متساوی میان فرزندان خود تقسیم كند اما به طور متشابه تقسیم نكند. مثلاً ممكن است این پدر چند قلم ثروت داشته باشد: هم تجارتخانه داشته باشد و هم ملك مزروعی و هم مستغلات اجاری، ولی نظر به اینكه قبلاً فرزندان خود را استعدادیابی كرده است، در یكی ذوق و سلیقه ی تجارت دیده است و در دیگری علاقه به كشاورزی و در سومی مستغل داری، هنگامی كه می خواهد ثروت خود را در حیات خود میان فرزندان تقسیم كند، با در نظر گرفتن اینكه آنچه به همه ی فرزندان می دهد از لحاظ ارزش مساوی با یكدیگر باشد و ترجیح و امتیازی از این جهت در كار نباشد، به هر كدام از فرزندان خود همان سرمایه را می دهد كه قبلاً در آزمایش استعدادیابی آن را مناسب یافته است. كمیت غیر از كیفیت است، برابری غیر از یكنواختی است. آنچه مسلّم است این است كه اسلام حقوق یكجور و یكنواختی برای زن و مرد قائل نشده است، ولی اسلام هرگز امتیاز و ترجیح حقوقی برای مردان نسبت به زنان قائل نیست. اسلام اصل مساوات انسانها را در باره ی زن و مرد نیز رعایت كرده است. اسلام با تساوی حقوق زن و مرد مخالف نیست، با آنها مخالف است. 💢كلمه ی «تساوی» و «مساوات» چون مفهوم برابری و عدم امتیاز در آنها گنجانیده شده است جنبه ی «تقدس» پیدا كرده اند، جاذبه دارند، احترام شنونده را جلب می كنند، خصوصاً اگر با كلمه ی «حقوق» توأم گردند. ! چه تركیب قشنگ و مقدسی! چه كسی است كه وجدانی و فطرت پاكی داشته باشد و در مقابل این دو كلمه خاضع نشود؟ ! 💢👈اما نمی دانم چرا كار ما- كه روزی پرچمدار علم و فلسفه و منطق در جهان بوده ایم - باید به آنجا بكشد كه دیگران بخواهند نظریات خود را در باب « زن و مرد» با نام مقدس « » به ما تحمیل كنند؟ !❓ 👌 این درست مثل این است كه یك نفر لبوفروش بخواهد لبو بفروشد اما به نام گلابی تبلیغ كند. آنچه مسلّم است این است كه اسلام در همه جا برای زن و مرد حقوق مشابهی وضع نكرده است، همچنانكه در همه ی موارد برای آنها تكالیف و مجازاتهای مشابهی نیز وضع نكرده است. اما آیا مجموع حقوقی كه برای زن قرار داده ارزش كمتری دارد از آنچه برای مردان قرار داده؟ البته خیر، چنانكه ثابت خواهیم كرد. 👈در اینجا سؤال دومی پیدا می شود و آن اینكه علت اینكه اسلام حقوق زن و مرد را در بعضی موارد، نامشابه قرار داده چیست؟ چرا آنها را مشابه یكدیگر قرار نداده است؟ آیا اگر حقوق زن و مرد، هم مساوی باشد و هم مشابه بهتر است یا اینكه فقط مساوی باشد و مشابه نباشد. برای بررسی كامل این مطلب لازم است كه در سه قسمت بحث كنیم: 1⃣. نظر اسلام در باره ی مقام انسانی زن از نظر خلقت و آفرینش. 2⃣. تفاوتهایی كه در خلقت زن و مرد هست برای چه هدفهایی است؟ آیا این تفاوتها سبب می شود كه زن و مرد از لحاظ حقوق طبیعی و فطری وضع نامشابهی داشته باشند یا نه؟ . 3⃣. تفاوتهایی كه در مقررات اسلامی میان و هست كه آنها را در بعضی قسمتها در وضع نامشابهی قرار می دهد بر اساس چه فلسفه ای است؟ آیا آن ها هنوز هم به استحكام خود باقی است یا نه؟ مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 129 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛