#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_159
❇️#آیه68اعراف
💠أُبَلِّغُكُمْ رِسالاتِ رَبِّي وَ أَنَا لَكُمْ ناصِحٌ أَمِينٌ 68/اعراف
🌱من پيامهای پروردگارم را به شما میرسانم و برای شما خيرخواهی امينم.
🔹گفتار و دستورات پيامبران، پيامهای خدايی است و از جانب خود چيزی نمیگويند، «أُبَلِّغُكُمْ رِسالاتِ رَبِّي»
🔹پيامبران، تحت تربيت خاص الهی بوده و فرامانهای آنان در مسير رشد و تربيت انسان است. «رِسالاتِ رَبِّي» آنان نهايت تلاش خود را در راه تبليغ بكار برده و از چيزی فروگذاری نمیكنند. أُبَلِّغُكُمْ ... و از غير او نيز هيچ ترس و هراسی ندارند. «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ»
🔹دلسوزی و امانتداری، دو شرط اصلی در تربيت و تبليغ است. «ناصِحٌ أَمِينٌ» آری، اگر دلسوزی همراه با امانت نباشد خطرناك است، زيرا به خاطر دلسوزی شايد حقوقی ناديده گرفته شود يا قوانينی زير پا قرار گيرد.
🔹بيان ويژگیهای مثبت خود، در موارد ضرورت و آنجا كه برای ديگران سازنده باشد، مانعی ندارد.
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_159
❇️#آیه69اعراف
💠اوعجبتم ان جاءکم ذکر من ربکم علی رجل منکم لینذرکم واذکروا اذجعلکم خلفاء من بعد قوم نوح و زادکم فی الخلق بصطه فاذکروا الاء الله لعلکم تفلحون 69/اعراف
🌱 آیا تعجب می کنید از اینکه شما را از ناحیه پروردگارتان به وسیله مردی از خودتان تذکری آمده باشد تا شما را بیم دهد؟ و بیاد آرید زمانی را که خداوند شما را پس از قوم نوح جانشینان آنها قرار داد و شما را از نظر ظاهری وبدنی فزونی بخشید، پس نعمتهای خدا را بیاد آرید، شاید که رستگار شوید.
🔷✨جناب هود(ع ) در این آیه تعجب قوم خود را بی مورد دانسته و از نعمات پروردگار دو نعمت را که بسیار روشن بوده ذکر نموده است ، یکی اینکه خداوندآنها را بعد از انقراض قوم نوح جانشین خود قرار داد و دیگر اینکه آنهارا قدرت بدنی و درشتی هیکل عطا نمود و از همین عبارات معلوم می شود قوم هود دارای تمدنی بوده اند و می فرماید:آیا از اینکه خداوند مردی از خودتان را جهت تعلیم معارف الهی و بیم دادن از عذاب او به سوی شما فرستاد، تعجب می کنید و حال آنکه خداوند نعمتهای فراوانی به شما ارزانی داشته که باید آنها را به یاد آورید،شاید که رستگار شوید، چون ذکر خدا تنها سبیل رستگاری است .
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣5⃣ تدبر در سوره #اسرا
يكي از موارد اختلاف در ترجمه و تفسیر سوره اسراء، آیه ۵۸ است
وَ إِن مِّن قَرْيَة إِلاَّ نَحْنُ مُهْلِكُوهَا قَبْلَ يَوْمِ الْقِيَـمَةِ أَوْ مُعَذِّبُوهَا عَذَابًا شَدِيدًا كَانَ ذَ لِكَ فِى الْكِتَـبِ مَسْطُورًا _…_58_
و هيچ قريه اى [: مجتمعى از مكلفان] نيست مگر اينكه ما آن را پيش از روز رستاخيز هلاك كننده ايم، يا آن را (در صورت استحقاِق) به عذابى سخت دچار كننده ايم. اين (جريان) در كتاب (علم و حكمت و قدرت الهى) ثبت شده بوده است. _…_58_
❓مراد از #هلاکت یا #عذاب چیست؟
پاسخ ۳ :
در آیه ۵۸ در اینکه مراد از مهلکوها او معذبوها عذابا شدیدا چیست،اختلاف نظر وجود دارد
برخی مهلکوها را مرگ طبیعی افراد یک قوم گفته اند اما در قران این کلمه(هلاك) دلالت بر مرگ جمعی قوم و عذاب انها دلالت دارد
از جمله در آیه ۱۶ همین سوره اسراء که اهلاک قریه را باعذاب ویران کننده بیان کرده است.
وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُواْ فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا {16}
و چون بخواهيم شهرى را هلاك كنيم خوشگذرانانش را وا مىداريم تا در آن به انحراف [و فساد] بپردازند و در نتيجه عذاب بر آن [شهر] لازم گردد پس آن را [يكسره] زير و زبر كنيم {16}
یا آیه ۳۱ سوره عنکبوت در خصوص عذاب قوم لوط:انا مهلکوا اهل هذه القریه و یا سوره قصص آیه ۵۹ : و ماکنا مهلکی القری الا و اهلها ظالمون
عذاب شدید در قران نیز هم برای عذابهای دنیوی بکار رفته و هم عذابهای اخروی.
ترکیب هلاکت و عذاب شدید نیز یکبار دیگر در سوره اعراف در مورد بنی اسراییل استفاده شده است:
واذ قالت امه منهم لم تعظون قوما الله مهلکهم او معذبهم عذابا شدیدا
که با توجه به سیاق هر دو آیه سوره اعراف و اسراء،بنظر میرسد به عذابی کمتر از هلاکت و نابودی قوم در دنیا اشاره دارد.که با توجه به آیات ابتدای سوره میتوان جنگ و غلبه اقوام دیگر را مصداقی از عذاب شدید دانست.
🖌آقای سيدكاظم فرهنگ
https://b2n.ir/m41693
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠💎پيرو #علي (ع) باشيم.
💢هشدارهاي حضرت علي (ع) به #حاكمان_ومديران_وقدرتمداران
در #ظلم نكردن و #سخت_نگرفتن_به_مردم
🌹خَيْرُ الْمُلوكِ مَنْ اَماتَ الْجَوْرَ وَ اَحْيَى الْعَدْلَ؛
👈بهترين فرمانروا كسى است كه ظلم را از بين ببرد و عدل را زنده كند.
شرح بر غررالحکم و دررالکلم ج3، ص 431، ح 5005
♦️🔶"قالَ اللهُ تَعالی: و عِزَّتی وجَلالی، لا یَجُوزُنی ظُلمُ ظالِمٍ ولَو کَفٌّ بِکَفٍّ ولَو مَسحَةٌ بِکَفٍّ، ... فّیّقتَصُّ اللهُ لِلعبادِ بَعضِهِم مِن بَعضٍ، حتّی لا یَبقی لِأحَدٍ عِندَ أحَدٍ مَظلِمَةٌ، ثُمّ یَبعَثُهُمُ اللهُ إلیَ الحِسابِ. "
🔹♦️خدای تعالی فرمود: به عزّت و جلالم سوگند، که از #ظلم هیچ #ظالمی نگذرم گر چه فشردن دستی یا لمس کردن دستی باشد، ... خداوند تقاص بندگان را از یکدیگر می گیرد، تا جایی که هیچ کس نزد دیگری مظلمه ای نداشته باشد، آن گاه ایشان را برای حسابرسی می فرستد.
📚المحاسن ، ج1,ص7
🌹استعمِل العدل، واحذر العسف و الحَيف، فان العسف يعود بالجلاء، والحيف يدعو الى السيف.
👈وقتى زياد بن ابيه را به جاى عبدالله بن عباس كارگزار فارس كرد، در ضمن سخنرانى مفصل او را از گرفتن خراج اضافى منع كرد و فرمود: عدل و داد را به كار بند و از #سختگيرى و #بيداد بپرهيز؛ زيرا سختگيرى ناروا مردم را آواره مى كند و ستمگرى مايه شورش و خونريزى مى شود.
📚حكمت 476.نهج البلاغه
🌹.عنه عليه السلام :إذا حَدَتكَ القُدرَةُ على ظُلمِ الناسِ، فَاذكُرْ قُدرَةَ اللّه ِ سبحانَهُ على عُقُوبَتِكَ. و ذَهابَ ما أتَيتَ إلَيهِم عَنهُم و بَقاءَهُ علَيكَ.
👈.امام على عليه السلام :هرگاه قدرتْ تو را به ستم كردن بر مردم برانگيخت. به ياد آر كه خداوند سبحان بر #كيفر دادن تو تواناست و ستمى كه به مردم روا مى دارى. مى گذرد.ولی گناه وکیفرش برای تو می ماند .
📚.غرر الحكم : ۴۱۰۹.
♦ مَن ظَلَمَ عِبادَ اللّه ِ كانَ اللّه ُ خَصمَهُ دُونَ عِبادِهِ .
هر كه به بندگان خدا #ستم كند، خداوند به جاى بندگانش خصم و مدّعى او باشد .
📚( غرر الحكم : ۸۲۵۰)
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️
❤️🍃سالروز ولادت با سعادت حضرت امیرالمومنین، علیبنابیطالب علیهماالسلام را به محضر حضرت صاحب الزمان (عج) و شما خوبان تبریک و شادباش عرض میکنیم😍🙏
❤️🍃عید قشنگمون خیلی خیلی مباااارک🍃❤️
🆔️ @quranpuyan
.
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
وَاللهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ
و خداوند تو را از شرّ مردم نگاه مى دارد
🌸 سوره مائده ، آیه ۶۷
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_اعراف آیه 74 تا 81
📄#صفحـہ_160
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_160
❇️#آیات75تا76اعراف
💠قالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لِلَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا لِمَنْ آمَنَ مِنْهُمْ أَ تَعْلَمُونَ أَنَّ صالِحاً مُرْسَلٌ مِنْ رَبِّهِ قالُوا إِنَّا بِما أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ (۷۵) قالَ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا إِنَّا بِالَّذِي آمَنْتُمْ بِهِ كافِرُونَ (۷۶)
🌱سران مستكبر قوم صالح، به مستضعفانی كه ايمان آورده بودند، گفتند:
آيا علم داريد كه صالح ازطرف پروردگارش فرستاده شده است؟ (مؤمنان در پاسخ به ايجاد شكّ وترديد آنان) گفتند: قطعاً ما به آنچه بر او فرستاده شده است، ايمان داريم.
كسانی كه استكبار ورزيدند گفتند: همانا ما به آنچه شما بدان ايمان آوردهايد، كافريم.
🔹معمولًا اشراف و افراد صاحب نفوذ، مخالف راه انبيايند و به شبهه افكنی در ميان مؤمنان دست میزنند. «قالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا»
🔹نه فقر و استضعاف ارزش است و نه تمكّن و كاخنشينی؛ آنچه مهم است انتخاب راه خداوند از طريق آگاهی، علم، ايمان، تقوا، جهاد و هجرت است. (در آيهی قبل، قصرسازی را نعمت الهی به شمار آورد، به شرط آنكه به فساد منتهی نشود، اينجا هم از مستضعفان مؤمن ستايش شده است، نه از همهی آنان.) «آمَنَ مِنْهُمْ»
🔹بيشترين پيروان پيامبران، از ميان مستضعفان بودهاند. «لِلَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا لِمَنْ آمَنَ مِنْهُمْ»
🔹عامل ايمان مستضعفان به انبيا، فقط فقر مادّی نيست، زيرا برخی از مستضعفان نيز ايمان نمیآوردند. «آمَنَ مِنْهُمْ»
🔹تضعيف رهبر، يكی از روشها و هدفهای اصلی دشمن است. «أَ تَعْلَمُونَ أَنَّ صالِحاً مُرْسَلٌ»
🔹گرچه محيط و جامعه در فرد اثر دارد، ولی اجبار نمیآورد. (مستضعفان محروم، با صراحت در مقابل مستكبران ايستادند و گفتند: به صالح ايمان داريم). «إِنَّا بِما أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ»
🔹شبهات مخالفان را بايد قاطعانه پاسخ گفت. «إِنَّا بِما أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ»
🔹مستكبران، علاوه بر كفر و لجاجت خود، نسبت به ايمان مستضعفان حساسيّت دارند. «إِنَّا بِالَّذِي آمَنْتُمْ بِهِ كافِرُونَ» و نگفتند: «إِنَّا بِهِ كافِرُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_160
❇️#آیات80تا81اعراف
💠وَ لُوطاً إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَةَ ما سَبَقَكُمْ بِها مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعالَمِينَ (۸۰) إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّساءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ (۸۱)
🌱لوط را (یاد کن) هنگامی که به قومش گفت: «آیا آن کار بسیار زشت را که پیش از شما هیچیک از جهانیان مرتکبش نشدهاند، میکنید. (۸۰) (آری،) شما از روی شهوت، بهجای زنان، با مردان میآمیزید. البته شما افرادی تجاوزکار هستید.» (۸۱)
أعراف [۸۰-۸۱]
🔷✨از آيه فوق به خوبی برمیآيد كه اين عمل زشت، از نظر تاريخی به قوم لوط منتهی میشود كه مردمی بودند ثروتمند و مرفه و شهوتران و هواپرست كه شرح آن را در ذيل سورههايی كه در بالا اشاره كرديم به خواست خدا خواهيم داد.
👈جالب توجه اينكه آيه نخست، مطلب را به طور سربسته، و آيه دوم به وضوح بيان میكند، و اين يكی از فنون بلاغت برای بيان مسائل مهم میباشد، هر گاه كسی كار بسيار بدی انجام دهد، سرپرست آگاه و بيدارش برای اهميت موضوع به او میگويد تو گناه بزرگی انجام دادهای! و هر چه میگويد: چه كردهام؟ باز میگويد گناه بزرگی انجام دادهای! سرانجام پرده از روی آن برداشته و آن را تشريح میكند.
👌اين طرز بيان فكر طرف را تدريجا آماده میسازد تا به اهميت عمل خلاف خويش واقف گردد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan