♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣5⃣ تدبر در سوره #اسراء
🔹نکات آیه ۶۰ سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان
وَإِذْ قُلْنَا لَكَ إِنَّ رَبَّكَ أَحَاطَ بِالنَّاسِ وَمَا جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتِي أَرَيْنَاكَ إِلَّا فِتْنَةً لِّلنَّاسِ وَالشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآنِ وَنُخَوِّفُهُمْ فَمَا يَزِيدُهُمْ إِلَّا طُغْيَانًا كَبِيرًا
و [به ياد آر] آنگاه که به تو گفتيم که پروردگارت مسلماً بر مردم احاطه دارد [تا خيالت از توطئههاي مشرکين راحت باشد] ۶۹ و رؤيائي را که [در تصوير ورود با امنيّت به مکه] به تو نشان داديم جز آزموني براي مردم قرار نداديم ۷۰ و آن شجره ملعونه در قرآن [=شبکه شيطاني] را نيز آزموني قرار دادهايم. ۷۱ و آنها را بيم ميدهيم ولي [اين هشدارها] جز بر سرکشيشان نميافزايد.
__
۶۹- ارتباط اين آيه با آيه قبل را بايد در ريشهيابي علت ظلم و ستم در ميان جوامع و چرائي امكان اين انحراف در نظام مقتدرانه ربوبي جستجو كرد. چنين ميدان و مهلت دادنهاي به مشركين چيزي جز همان موهبت «اختيار» و ابتلاي انسان در فتنههاي روزگار نيست.
۷۰- پيامبر اسلام(ص) پس از آنکه مشرکين مکه با خشونتورزي مانع ورود او و مسلمانان براي مراسم حج به مکه شدند، در خواب ديد که در آيندهاي نزديک با امنيت داخل مکه خواهند شد [فتح 27 (48:27) - لَقَدْ صَدَقَ اللهُ رَسُولَهُ الرُّؤْيَا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِنْ شَاءَ اللهُ آمِنِينَ...]. بازگو کردن اين رؤيا براي مسلماناني که بعضاً از ممانعت مشرکين بسيار عصباني و از تن دادن پيامبر به بازگشت به مدينه، در ازاي تعهد مشرکين به امضاء صلح نامه ناراضي بودند، آزموني براي انضباط تشکيلاتي و پيروي آنها از فرمان رسول خدا بود.
۷۱- عنوان «الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ» همين يکبار در قرآن آمده است، ولي دو بار عنوان «شجرة زقوم» در قرآن تکرار شده که به نظر ميرسد اشارهاي باشد به ميوه و محصول و نتيجة شجره و شبکه شيطاني که «ملعون» خدا و مطرود درگاه او ميباشد [نساء 118 (4:118) ، ص 78 (38:78) ].
الف] صافات 61 (37:61) تا 63 [لِـمِثْلِ هَذَا فَلْيَعْمَلِ الْعَامِلُونَ أَذَلِكَ خَيْرٌ نُزُلًا أَمْ شَجَرَةُ الزَّقُّومِ إِنَّا جَعَلْنَاهَا فِتْنَةً لِلظَّالِـمِينَ]
ب] دخان 43 (44:43) تا 45 [إِنَّ شَجَرَتَ الزَّقُّومِ طَعَامُ الْأَثِيمِ كَالْمُهْلِ يَغْلِي فِي الْبُطُونِ]
شجره همان [Network] و سيستم ارتباطي پيچيدهاي است که همچون درخت، ريشه [زمينه]، بدنه [تنه اصلي]، شاخ و برگ [زير مجموعه و اعضاء] و ميوه و محصولي دارد. در قرآن از شجرة طيبه و شجره خبيثه و شجره ملعونه نيز ياد کرده است که سلسله مراتبي از جريانات فکري، فرهنگي، ديني و سياسي در هر جامعهاي را نشان ميدهد. در سورههاي فوقالذكر اين شجره و شبکه را در وصف ظالمان مطرح کرده
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🍃🌴 "حضرت زینب(س) خطاب به یزید:
🌟تو حقیرتر و کوچڪ تر از این هستے ڪه من تو را مخاطب خودم قرار بدهم"🌟
💢اگر برای زن جبن به معناے یڪـ خوے و خلق اخلاقے، خوب بود، حضرت زینب(س) مےبایست از همه زنهاے دیگر ترسوتر و بےشخصیتتر باشد و به اصطلاح معروف سرش از لاڪـ خودش بیرون نیاید. مگر دم دروازه ڪوفه ڪسی زینب را مجبور ڪرده بود ڪه بیاید سخنرانے بڪند؟ مگر سخنرانی قابل اجبار است؟! یا در مجلس ابن زیاد مگر ڪسی زینب را مجبور ڪرده بود ڪه آنچنان در مقابل ابن زیاد بایستد و حتی به او ناسزا بگوید که واقعاً خطر ڪشته شدن خودش و ڪسانش وجود داشت؟!
💢👌و بالاتر از این، در مجلس یزید است با آن طنطنه و دبدبه ڪه خیلے با مجلس ابن زیاد فرق مےڪرد، چون اولا ابن زیاد حاڪم بود و یزید خلیفه، و ثانیاً ابن زیاد در ڪوفه بود و یزید در شام، و شام به اعتبار اینڪه مجاور با بیزانس (قسطنطنیه آن وقت) بود شڪوه خاصے داشت. ولی این زن اصلا اینها را به چیزے نمےگیرد، به یزید مےگوید: تو حقیرتر و ڪوچڪـ تر از این هستے ڪه من تو را مخاطب خودم قرار بدهم، تو ارزش اینڪه من تو را مخاطب خودم قرار بدهم نیز ندارے.
❓آیا یڪـ زن ترسو مےتواند این ڪار را بڪند؟
🌹👈نه. در آنجا حداڪثر این بود ڪه جان زینب در خطر بود؛ در خطر باشد. از دادن جان ڪه نمےترسید. عزت و شرفش در خطر نبود، برعڪس بر عزت و شرفش با این شجاعت افزوده مےشد.
🥀🏴سالروز وفات عقیله بنی هاشم حضرت زینب ڪبری سلام الله علیها تسلیت باد
📚ڪتاب تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهرے
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْنِي مِنَ الْغَافِلِينَ الْمُبْعَدِينَ
خدایا مرا از بى خبران دورشده قرار مده
"بخشی از دعای ماه رجب"
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
🕌◾محل دفن حضرت #زینب (علیها السلام) مصر است نه دمشق
👈بنا بر اخباری که در کتاب «أخبار الزينبات» تألیف عُبَیدَلی نسّابه(٢٧٧ق) آمده #حضرت_زینب(س) از مدینه به مصر، شهر فُسطاط -که بعدها مجاور آن شهر قاهره بنا شد- تبعید، و در خانهای واقع در باغهای شمال شرقی این شهر که مربوط به والی مصر بود اقامت داده شد و در همانجا درگذشت، و بنا بر وصیتش در همان اتاق محل سکونتش دفن شد.
💔پس از فاجعۀ خونین کربلا در سال ٦١هجری و بازگشت اسیران و یتیمان از شام به مدینه، و هنگامی که عبدالله بن زبیر در مکه مردم را به برکنار کردن یزید و قیام به خونخواهی امام حسین(علیه السلام) میشوراند و خبرش به اهل مدینه رسید، حضرت زینب(س) نیز شروع کرد به خواندن مردم مدینه به قیام برای خونخواهی امام حسین(علیه السلام) [و اجرای عدالت]، که با مقابلۀ والی مدینه مواجه و موجب بپا شدن آشوب و غائلهای بین حضرت و والی شد و اختلافات بالا گرفت.
والی مدینه عَمرو بن سعید بن عاص أشدق اموی(1)، نامهای به یزید نوشت و او را از اوضاع مدینه آگاه و پیشنهاد تبعید حضرت از مدینه را مطرح کرد. یزید نیز با دستور جدایی حضرت از مردم، با این پیشنهاد موافقت کرد.
🗞أشدق دستور داد بصورت علنی به حضرت ابلاغ شود که از مدینه بیرون رود به هر جایی که مایل است!
حضرت نپذیرفت و فرمود: «خدا میداند چه بر ما گذشت؛ بهترینمان کشته شد، و ما را بدنبال خود کشاندند آنچنانکه حیوانات را بدنبال خود میکشانند! و بر پالان و بار و بنۀ شترها بار شدیم! بخدا سوگند خارج نخواهیم شد حتی اگر خونمان ریخته شود!»
🍃🌴زنان هاشمی نزد حضرت جمع شدند و با ملاطفت و مدارا با ایشان سخن گفته و حضرت را دلداری و تسلّی دادند. زینب دختر عقیل بن أبی طالب به حضرت گفت: ای دختر عمو، براستی که خدا وعدهاش را بر ما راست گردانيد، و زمين را ميراث ما نمود در هر جاى آن بخواهيم جاى میگزينيم، پس خشنود باش و چشمت روشن باشد که خدا جزای ستمگران را خواهد داد؛ آیا میخواهی که با این نپذیرفتن، ذلت و خفتی برایمان پیش آورند! پس وطن را ترک کن بسوی سرزمینی اَمن!»
و سکینه و فاطمه دو دختر امام حسین(علیه السلام) با عمهشان زینب مواسات نموده و آمادۀ رفتن از مدینه و تبعید همراه وی شدند.
👈أشدق مقدمات سفر حضرت و هر یک از زنان هاشمی که بخواهد با حضرت همراهی کند را آماده کرد، و مصر بعنوان مقصد معین شد.
هنگام رسیدن حضرت به قاهره، والی مصر مَسلَمة بن مخلَّد أنصاری خزرجی(2)، بهمراه چند نفری به پیشواز حضرت رفت و به ایشان تسلیت گفت و گریست و همراهانش نیز گریه کردند، و حضرت تلاوت فرمود: ﴿هذا ما وَعد الرحمن وصَدق المُرسَلون﴾(3)
سپس مَسلمه، حضرت را به خانهای که در باغهای شمال شرقی این شهر داشت برد.
🍂حضرت زینب(س) پس از چند ماه اقامت در آنجا درگذشت و مَسلمه با حضور جمعیتی در مسجد جامع بر ایشان نماز خواند، و بنا بر وصیت حضرت به همان اتاق محل سکونتش برگردانده و در همانجا دفن شد.
وفات ایشان غروب روز یکشنبه ١٥ رجب ٦٢هجری بود.
📚 موسوعة التاريخ الإسلامي ٦: ٢٢٦- ٢٢٧.ایت الله یوسفی غروی
از:
أخبار الزينبات: ٢١- ٢٢، چاپ المنيرية مصر؛ ١١٥- ١٢٢ چاپ کتابخانۀ مرحوم آیةالله مرعشی نجفی.
ــــــــــــــــــــ
1. أشدق بطور همزمان فرمانروایی مکه را نیز برعهده داشت اما با خودمختاریهای نسبی که عبدالله بن زبیر توانسته بود در مکه پیدا کند، نیروی امویان در مدینه متمرکز شده بود تا مدینه از دستشان خارج نشود.
أشدق در روزهای پناهندگی امام حسین(علیه السلام)به مکه، چنان در راه اطاعت مطلقه از خلیفه و حفظ نظام استبدادی امویان گستاخ بود که مجری این دستور یزید شد که با سی نفر نیرو در کمین امام باشد و ایشان را دستگیر کند تا دست بسته تحویل یزید دهد، و اگر نتوانست، هر طور شده امام را ترور کند حتی اگر در زیر پردۀ کعبه باشد.
. (موسوعة ٦: ١٠٦- ١٠٧)
2. مسلَمه خزرجی در سال ٣٨ق که امیرالمؤمنین(علیه السلام) محمد بن أبی بکر را به فرمانروایی مصر فرستاده بود همراه عدهای به وی حمله کردند و به شکل فجیعی کشتند
او از سال ٤٧ق توسط معاویه به ولایت مصر منصوب شد و تا آخر شعبان ٦٢ والی بود و در ماه ذ.ق از دنیا رفت. (قاموس الرجال ١٠: ٧٢)
3. ابتدای آیه : ﴿قالوا يا وَيلنا مَن بَعثَنا مِن مرقدِنا..یس٥٢)
: میگويند اى وای بر ما چه كسى ما را از قبرمان برانگیخت؛ اینست همان وعده خداى رحمان، و پیامبران راست میگفتند!
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
از نیایش های امام علی (ع):
☆ خدای من!
مرا این ارجمندی بس که
بنده ی تو باشم
و این سرافرازی بس که
پروردگار من تو باشی
تو همانگونه هستی که
من دوست دارم
پس مرا آنگونه ساز که
تو دوست می داری
بحارالانوار ج ۷۴ ص ۴۰۰
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_اعراف آیه 96 تا 104
📄#صفحـہ_163
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_163
❇️#ایمان و #عمل ما درست شود، #برکات هم نازل میشود
💠وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی ءَامَنُواْ وَ اتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَیهِْم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ 96/اعراف
🌱 و اگر مردم شهرها و آبادىها ايمان آورده و تقوا پيشه كرده بودند، قطعاً (درهاى) بركات آسمان وزمين را برآنان مىگشوديم، ولى آنان (آيات ما را) تكذيب كردند، پس ما هم به خاطر عملكردشان آنان را (با قهر خود) گرفتيم.
🔷✨در این آیه خداوند متعال به صراحت وعده میدهد که اگر باورهای مردم باورهای توحیدی شود و از شرک و خرافه پاک گردد و در عمل هم به آنچه خدا گفته است به قدر میسور عمل کنند درهای رحمت و برکت الهی از آسمان و زمین به روی مردم گشوده میشود.
🔷✨از اهل القری؛ مردم یک منطقه به دست میآید که ملاک نزول برکات، ایمان و عمل اکثری مردم است پس اگر بیشتر مردم دین باور و دین دار بودند وعده حق عملی خواهد شد و بی مبالاتی تعدادی از مردم، تأثیری در عملی شدن آن وعده نخواهد داشت اما اگر برعکس شد درهای رحمت نیز بسته میشوند و دین داری عدهای هم نمیتواند آنها را باز کند.
📚 المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_163
❇️ #آیه101اعراف
💠تِلْكَ الْقُری نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْبائِها وَ لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّناتِ فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا بِما كَذَّبُوا مِنْ قَبْلُ كَذلِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلی قُلُوبِ الْكافِرِينَ (۱۰۱/اعراف)
🌱آن آبادیهايی است كه گوشهای از اخبار آنها را بر تو بازگو میكنيم، همانا پيامبرانشان همراه با معجزات و دلائل روشن به سراغ آنان آمدند، امّا آنان بر آن نبودند كه به آنچه از قبل تكذيب كرده بودند، ايمان بياورند.
اين گونه خداوند بر دلهای كافران مُهر میزند.
🔹از تاريخ، آن قسمت كه مايهی عبرت است نقل شود. «نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْبائِها»
🔹همهی پيامبران، معجزه داشتهاند و از هيچ دليل روشنی برای هدايت مردم فروگذار نبودند. «رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّناتِ»
🔹انكار مردم نبايد سبب سستی مبلّغان دينی شود، چون در طول تاريخ چنين بوده است. لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ ... فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا
🔹تعصّب، لجاجت و عناد، ريشهی بیايمانی و كفر است. فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا بِما كَذَّبُوا ... الْكافِرِينَ
🔹نپذيرفتن دعوت و معجزات انبيا، نشانهی كوردلی و مُهرخوردن بر دل است.
فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا ... كَذلِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلی قُلُوبِ
🔹كفر ولجاجت از سوی مردم، سبب مُهرخوردن دل از سوی خدا میشود.
«يَطْبَعُ اللَّهُ عَلی قُلُوبِ الْكافِرِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan