eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
680 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌴 "حضرت زینب(س) خطاب به یزید: 🌟تو حقیرتر و کوچڪ تر از این هستے ڪه من تو را مخاطب خودم قرار بدهم"🌟 💢اگر برای زن جبن به معناے یڪـ خوے و خلق اخلاقے، خوب بود، حضرت زینب(س) مےبایست از همه زن‌هاے دیگر ترسوتر و بےشخصیت‌تر باشد و به اصطلاح معروف سرش از لاڪـ خودش بیرون نیاید. مگر دم دروازه ڪوفه ڪسی زینب را مجبور ڪرده بود ڪه بیاید سخنرانے بڪند؟ مگر سخنرانی قابل اجبار است؟! یا در مجلس ابن زیاد مگر ڪسی زینب را مجبور ڪرده بود ڪه آنچنان در مقابل ابن زیاد بایستد و حتی به او ناسزا بگوید که واقعاً خطر ڪشته شدن خودش و ڪسانش وجود داشت؟! 💢👌و بالاتر از این، در مجلس یزید است با آن طنطنه و دبدبه ڪه خیلے با مجلس ابن زیاد فرق مےڪرد، چون اولا ابن زیاد حاڪم بود و یزید خلیفه، و ثانیاً ابن زیاد در ڪوفه بود و یزید در شام، و شام به اعتبار اینڪه مجاور با بیزانس (قسطنطنیه آن وقت) بود شڪوه خاصے داشت. ولی این زن اصلا اینها را به چیزے نمےگیرد، به یزید مےگوید: تو حقیرتر و ڪوچڪـ تر از این هستے ڪه من تو را مخاطب خودم قرار بدهم، تو ارزش اینڪه من تو را مخاطب خودم قرار بدهم نیز ندارے. ❓آیا یڪـ زن ترسو مےتواند این ڪار را بڪند؟ 🌹👈نه. در آنجا حداڪثر این بود ڪه جان زینب در خطر بود؛ در خطر باشد. از دادن جان ڪه نمےترسید. عزت و شرفش در خطر نبود، برعڪس بر عزت و شرفش با این شجاعت افزوده مےشد. 🥀🏴سالروز وفات عقیله بنی هاشم حضرت زینب ڪبری سلام الله علیها تسلیت باد 📚ڪتاب تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهرے کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْنِي مِنَ الْغَافِلِينَ الْمُبْعَدِينَ خدایا مرا از بى خبران دورشده قرار مده "بخشی از دعای ماه رجب" کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_6046157081851986491.mp3
13.94M
🔻«دانایی در دليری»🔻 كبري سمبل در مقاومت استاد سروش محلاتی @quranpuyan
🕌◾محل دفن حضرت (علیها السلام) مصر است نه دمشق 👈بنا بر اخباری که در کتاب «أخبار الزينبات» تألیف عُبَیدَلی نسّابه(٢٧٧ق) آمده (س) از مدینه به مصر، شهر فُسطاط -که بعدها مجاور آن شهر قاهره بنا شد- تبعید، و در خانه‌ای واقع در باغهای شمال شرقی این شهر که مربوط به والی مصر بود اقامت داده شد و در همانجا درگذشت، و بنا بر وصیتش در همان اتاق محل سکونتش دفن شد. 💔پس از فاجعۀ خونین کربلا در سال ٦١هجری و بازگشت اسیران و یتیمان از شام به مدینه، و هنگامی که عبدالله بن زبیر در مکه مردم را به برکنار کردن یزید و قیام به خونخواهی امام حسین(علیه السلام) میشوراند و خبرش به اهل مدینه رسید، حضرت زینب(س) نیز شروع کرد به خواندن مردم مدینه به قیام برای خونخواهی امام حسین(علیه السلام) [و اجرای عدالت]، که با مقابلۀ والی مدینه مواجه و موجب بپا شدن آشوب و غائله‌ای بین حضرت و والی شد و اختلافات بالا گرفت. والی مدینه عَمرو بن سعید بن عاص أشدق اموی(1)، نامه‌ای به یزید نوشت و او را از اوضاع مدینه آگاه و پیشنهاد تبعید حضرت از مدینه را مطرح کرد. یزید نیز با دستور جدایی حضرت از مردم، با این پیشنهاد موافقت کرد. 🗞أشدق دستور داد بصورت علنی به حضرت ابلاغ شود که از مدینه بیرون رود به هر جایی که مایل است! حضرت نپذیرفت و فرمود: «خدا میداند چه بر ما گذشت؛ بهترینمان کشته شد، و ما را بدنبال خود کشاندند آنچنانکه حیوانات را بدنبال خود میکشانند! و بر پالان و بار و بنۀ شترها بار شدیم! بخدا سوگند خارج نخواهیم شد حتی اگر خونمان ریخته شود!» 🍃🌴زنان هاشمی نزد حضرت جمع شدند و با ملاطفت و مدارا با ایشان سخن گفته و حضرت را دلداری و تسلّی دادند. زینب دختر عقیل بن أبی طالب به حضرت گفت: ای دختر عمو، براستی که خدا وعده‌اش را بر ما راست گردانيد، و زمين را ميراث ما نمود در هر جاى آن بخواهيم جاى میگزينيم، پس خشنود باش و چشمت روشن باشد که خدا جزای ستمگران را خواهد داد؛ آیا میخواهی که با این نپذیرفتن، ذلت و خفتی برایمان پیش آورند! پس وطن را ترک کن بسوی سرزمینی اَمن!» و سکینه و فاطمه دو دختر امام حسین(علیه السلام) با عمه‌شان زینب مواسات نموده و آمادۀ رفتن از مدینه و تبعید همراه وی شدند. 👈أشدق مقدمات سفر حضرت و هر یک از زنان هاشمی که بخواهد با حضرت همراهی کند را آماده کرد، و مصر بعنوان مقصد معین شد. هنگام رسیدن حضرت به قاهره، والی مصر مَسلَمة بن مخلَّد أنصاری خزرجی(2)، بهمراه چند نفری به پیشواز حضرت رفت و به ایشان تسلیت گفت و گریست و همراهانش نیز گریه کردند، و حضرت تلاوت فرمود: ﴿هذا ما وَعد الرحمن وصَدق المُرسَلون﴾(3) سپس مَسلمه، حضرت را به خانه‌ای که در باغهای شمال شرقی این شهر داشت برد. 🍂حضرت زینب(س) پس از چند ماه اقامت در آنجا درگذشت و مَسلمه با حضور جمعیتی در مسجد جامع بر ایشان نماز خواند، و بنا بر وصیت حضرت به همان اتاق محل سکونتش برگردانده و در همانجا دفن شد. وفات ایشان غروب روز یکشنبه ١٥ رجب ٦٢هجری بود. 📚 موسوعة التاريخ الإسلامي ٦: ٢٢٦- ٢٢٧.ایت الله یوسفی غروی از: أخبار الزينبات: ٢١- ٢٢، چاپ المنيرية مصر؛ ١١٥- ١٢٢ چاپ کتابخانۀ مرحوم آیةالله مرعشی نجفی. ــــــــــــــــــــ 1. أشدق بطور همزمان فرمانروایی مکه را نیز برعهده داشت اما با خودمختاریهای نسبی که عبدالله بن زبیر توانسته بود در مکه پیدا کند، نیروی امویان در مدینه متمرکز شده بود تا مدینه از دستشان خارج نشود. أشدق در روزهای پناهندگی امام حسین(علیه السلام)به مکه، چنان در راه اطاعت مطلقه از خلیفه و حفظ نظام استبدادی امویان گستاخ بود که مجری این دستور یزید شد که با سی نفر نیرو در کمین امام باشد و ایشان را دستگیر کند تا دست بسته تحویل یزید دهد، و اگر نتوانست، هر طور شده امام را ترور کند حتی اگر در زیر پردۀ کعبه باشد. . (موسوعة ‏٦: ١٠٦- ١٠٧) 2. مسلَمه خزرجی در سال ٣٨ق که امیرالمؤمنین(علیه السلام) محمد بن أبی بکر را به فرمانروایی مصر فرستاده بود همراه عده‌ای به وی حمله کردند و به شکل فجیعی کشتند او از سال ٤٧ق توسط معاویه به ولایت مصر منصوب شد و تا آخر شعبان ٦٢ والی بود و در ماه ذ.ق از دنیا رفت. (قاموس الرجال ١٠: ٧٢) 3. ابتدای آیه : ﴿قالوا يا وَيلنا مَن بَعثَنا مِن مرقدِنا..یس٥٢) : میگويند اى وای بر ما چه كسى ما را از قبرمان برانگیخت؛ اینست همان وعده خداى رحمان، و پیامبران راست میگفتند! کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از نیایش های امام علی (ع): ☆ خدای من! مرا این ارجمندی بس که بنده ی تو باشم و این سرافرازی بس که پروردگار من تو باشی تو همانگونه هستی که من دوست دارم پس مرا آنگونه ساز که تو دوست می داری بحارالانوار ج ۷۴ ص ۴۰۰ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 96 تا 104 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و ما درست شود، هم نازل می‌شود 💠وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی ءَامَنُواْ وَ اتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَیهِْم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ 96/اعراف 🌱 و اگر مردم شهرها و آبادى‌ها ايمان آورده و تقوا پيشه كرده بودند، قطعاً (درهاى) بركات آسمان وزمين را برآنان مى‌گشوديم، ولى آنان (آيات ما را) تكذيب كردند، پس ما هم به خاطر عملكردشان آنان را (با قهر خود) گرفتيم. 🔷✨در این آیه خداوند متعال به صراحت وعده می‌دهد که اگر باورهای مردم باورهای توحیدی شود و از شرک و خرافه پاک گردد و در عمل هم به آنچه خدا گفته است به قدر میسور عمل کنند درهای رحمت و برکت الهی از آسمان و زمین به روی مردم گشوده می‌شود. 🔷✨از اهل القری؛ مردم یک منطقه به دست می‌آید که ملاک نزول برکات، ایمان و عمل اکثری مردم است پس اگر بیشتر مردم دین باور و دین دار بودند وعده حق عملی خواهد شد و بی مبالاتی تعدادی از مردم، تأثیری در عملی شدن آن وعده نخواهد داشت اما اگر برعکس شد درهای رحمت نیز بسته می‌شوند و دین داری عده‌ای هم نمی‌تواند آن‌ها را باز کند. 📚 المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏تِلْكَ الْقُری‌ نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْبائِها وَ لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّناتِ فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا بِما كَذَّبُوا مِنْ قَبْلُ كَذلِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلی‌ قُلُوبِ الْكافِرِينَ (۱۰۱/اعراف) 🌱‏آن آبادی‌هايی است كه گوشه‌ای از اخبار آنها را بر تو بازگو می‌كنيم، همانا پيامبرانشان همراه با معجزات و دلائل روشن به سراغ آنان آمدند، امّا آنان بر آن نبودند كه به آنچه از قبل تكذيب كرده بودند، ايمان بياورند. ‏اين گونه خداوند بر دلهای كافران مُهر می‌زند. 🔹از تاريخ، آن قسمت كه مايه‌ی عبرت است نقل شود. «نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْبائِها» ‏🔹همه‌ی پيامبران، معجزه داشته‌اند و از هيچ دليل روشنی برای هدايت مردم فروگذار نبودند. «رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّناتِ» ‏🔹انكار مردم نبايد سبب سستی مبلّغان دينی شود، چون در طول تاريخ چنين بوده است. لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ‌ ... فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا ‏🔹تعصّب، لجاجت و عناد، ريشه‌ی بی‌ايمانی و كفر است. فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا بِما كَذَّبُوا ... الْكافِرِينَ‌ 🔹نپذيرفتن دعوت و معجزات انبيا، نشانه‌ی كوردلی و مُهرخوردن بر دل است. ‏فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا ... كَذلِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلی‌ قُلُوبِ‌ ‏🔹كفر ولجاجت از سوی مردم، سبب مُهرخوردن دل از سوی خدا می‌شود. ‏«يَطْبَعُ اللَّهُ عَلی‌ قُلُوبِ الْكافِرِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹نکات آیات ۶۲-۶۱ سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان اسراء : ۶۱ وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ قَالَ أَأَسْجُدُ لِـمَنْ خَلَقْتَ طِينًا و [به ياد آر] زماني را که به فرشتگان گفتيم بر آدم سجده کنيد [=در خدمت رشد و کمال انسان باشيد]، پس همگي سجده کردند 72 جز ابليس [که] گفت: آيا بر کسي که از گِل آفريده‌اي سجده کنم [=چگونه انرژي مي‌تواند در خدمت مادّه باشد]؟ ۷۲- سؤالي كه براي بسياري از مردم پيش مي‌آيد اين است كه اصلا ريشة گناه و انحراف آدميان در كجاست و چرا عده‌اي در فتنه‌هاي روزگار و ابتلائات آن مردود مي‌شوند و چرا خدا از ابتدا ما را به گونه‌اي خلق نكرد تا همگي بهشتي شويم؟ در اين آيه به دنبال بحث اختيار، داستان سجدة فرشتگان به آدم و امتناع ابليس را مطرح مي‌كند كه دو راهي رحمان و شيطان را براي رشد و كمال انسان فراراه او قرار مي‌دهد. سجدة فرشتگان بر آدم را مي‌توان با نقش معلمين در مدرسه مقايسه کرد؛ دانش آموز در آغاز جز استعداد آموزش و فراگيري هيچ دانشي ندارد، اين آموزگارانند که ظرف ذهني او را در زمينه‌هاي مختلف علوم، به تدريج در طول ساليان تحصيل پُر مي‌کنند و سرانجام همه معلومات خود را در راه رشد و کمال دانش‌آموزان به آخر مي‌رسانند. معناي سجده، همين در خدمت پديده مافوق و برتر درآمدن است، و اگر در قرآن به دفعات به سجده ماه و خورشيد و کوه و درخت و ساير موجودات در آستان پروردگار اشاره شده، معنايش رام و تسليم و در خدمت مشيت خدا بودن است. نقش فرشتگان نسبت به انسان، همچون نقش معلمان، خارج کردن آدميان از انواع تاريکي‌ها به سوي نور است. به اين منظور وقتي سير تکاملي حيات از نظر مادي به اوج رسيد، خداوند با دميدن از روح خود در وجود انسان [نَفَخَت فيهِ مِن رُوحي] و اختيار و استعدادي که در نهاد آدمي قرار داد، فرشتگان را، که حامل نيروها و کارگزاران جهان هستي‌اند، فرمان داد در خدمت رُشد و کمال اين تازه به عرصه وجود درآمده باشند. اسراء : ۶۲ قَالَ أَرَأَيْتَكَ هَذَا الَّذِي كَرَّمْتَ عَلَيَّ لَئِنْ أَخَّرْتَنِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَأَحْتَنِكَنَّ ذُرِّيَّتَهُ إِلَّا قَلِيلًا ـ [و] گفت: آيا [در مورد] اين کسي که بر من کرامتش بخشيده‌اي [=برتري داده‌اي]، خود توجه داشته‌اي ۷۳ [که من از آتشم و او از خاک است]؟ اگر تا روز رستاخيز مرا مهلت دهي [خواهي ديد] بي‌ترديد نسل او را، جز اندکي، افسار خواهم زد. ۷۴ ۷۳- در جملات سؤالي: أرَاَيتَ [آيا ديده‌اي، توجه کرده‌اي]، اَرَاَيتُم [آيا توجه کرده‌ايد] و أَرَأَيْتَكَم [آيا توجه کرده‌ايد] که جمعاً ۳۳ بار در قرآن تکرار شده‌اند، همواره سؤال کننده و توجه دهنده خداست [به استثناي آيه ۶۳ سوره کهف (۱۸:۶۳) که سؤال انسان از انسان است]. اما در اين آيه، کلمه «أَرَأَيْتَكَ» که تنها يکبار در قرآن آمده، اين شيطان است که جسورانه خدا را زير سؤال مي‌برد!! جمله «اَرَايت» خودش سؤالي است و در «أَرَأَيْتَكَ» حرف «ک» تأکيد بيشتر دارد. ۷۴- «حَنَکْ» به چانه گفته مي‌شود و روسري گره خورده زير چانه را «تحت الحنک» مي‌گويند. همچنانکه براي لگام زدن به اسب و مسلط شدن بر آن، بندي را به گردن و زير چانه‌اش مي‌اندازند، فعل «لأَحْتَنِكَنَّ» که با ادوات تأکيد لام و نون ثقيله در آخر مؤکد گرديده، نهايت تلاش شيطان را براي مهار کردن بني‌آدم نشان مي‌دهد. اين سعي و تلاش را در آيات ۳۹ (۱۵:۳۹) و ۴۰ سوره حجر نيز مورد تأکيد قرار داده است [قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَلَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ]. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐 در باره . 🛑قسمت هفدهم . ⭕️ نسبت به هم. 👈نه تنها علاقه ی خانوادگی زن و مرد به یكدیگر با علاقه ی به اشیاء فرق می كند، علاقه ی خود آنها به یكدیگر نیز متشابه نیست؛ یعنی نوع علاقه ی مرد به زن با نوع علاقه ی زن به مرد متفاوت است. با اینكه تجاذب طرفینی است اما به عكس اجسام بیجان، جسم كوچكتر جسم بزرگتر را به سوی خود می كشاند. آفرینش، مرد را مظهر طلب و عشق و تقاضا و زن را مظهر محبوبیت و معشوقیت قرار داده است. احساسات مرد نیازآمیز و احساسات زن نازخیز است. احساسات مرد طالبانه و احساسات زن مطلوبانه است. چندی پیش یكی از روزنامه های خبری عكس یك دختر جوان روسی را كه خودكشی كرده بود چاپ كرده بود. این دختر در نوشته ای كه از او باقی مانده نوشته است: هنوز مردی مرا نبوسیده است، بنابراین زندگی برای من قابل تحمل نیست. برای یك دختر این جهت شكست بزرگی است كه محبوب مردی واقع نشده است، مردی او را نبوسیده است. اما پسر جوان كی از زندگی نومید می شود؟ وقتی كه دختری او را نبوسیده است؟ خیر، وقتی كه دختری را نبوسیده باشد. 💢👈ویل دورانت در بحثهای مفصل و جامع خود پس از آن كه می گوید اگر مزیت دختری فقط در دانش و اندیشه باشد نه در دل انگیزی طبیعی و زرنگی نیمه آگاهش، در پیدا كردن شوهر چندان كامیاب نخواهد شد، شصت درصد زنان دانشگاه بی شوهر می مانند، می گوید: ♦️👈«خانم مونیا كوالوسكی كه دانشمند برجسته ای بود شكایت می كرد كه كسی با او ازدواج نمی كند و می گفت: چرا كسی مرا دوست ندارد؟ من می توانم از بیشتر زنان بهتر باشم. با اینهمه، بیشتر زنان كم اهمیت مورد عشق و علاقه هستند و من نیستم. 👈ملاحظه می فرمایید كه نوع احساس شكست این خانم با نوع احساس شكست یك مرد متفاوت است. می گوید چرا كسی مرا دوست ندارد؟ » . 👈مرد آنگاه در امر زناشویی احساس شكست می كند كه زن محبوب خود را پیدا نكرده باشد، یا اگر پیدا كرده است نتوانسته باشد او را در اختیار خود بگیرد. 💢👈همه ی اینها یك فلسفه دارد: پیوند واتحاد محكمتر و عمیقتر. برای چه این پیوند؟ برای اینكه ومرد از زندگی لذت بیشتری ببرند؟ نه، تنها این نیست؛ شالوده ی اجتماع انسانی و بنیان تربیت نسل آینده بر این اساس نهاده شده است. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 185 💫ادامه دارد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛